WAT IS ER NU PRECIES MET DE TEMPEL AAN DE HAND? 116 bruik" werd verstaan, zodat het be stuur bij het vernemen van het ge beurde zich dood schrok en niets beters wist te doen dan de deur woe dend voor de zich van geen kwaad bewuste Tempeliers dicht te gooien. Inmiddels is die dan weer open en mag men zich afvragen hoe het ver der met het Schiedamse Paradiso- experiment is afgelopen. Naar het zich laat aanzien, functio neert De Tempel uitstekend en ver vult ze al is de groep belangstel lenden toch niet zo groot als aanvan kelijk werd gedacht in Schiedam wel degelijk een functie, al moet men om die te begrijpen, wel op de hoogte zijn met de normen van de sub cultuur. De Tempel is geen sociëteit in de ware zin van het woord: een ruimte waarin de leden ener vereniging en/of een groep van gelijkgezinden op pas sende wijze (beschut tegen de onaan gename kanten van de drankwet) met elkaar verkeren. Een bezoek aan de Tempel is een wat solitaire aangelegenheid zoals veel in de subcultuur een solitaire aangelegenheid is waarvan men moet houden om hem te kunnen ap preciëren. De muziek is er een van een opmerkelijk goed gehalte, even als de vloeistofdia's waarmee elke avond weer druk wordt geëxperimen teerd. En de rest? Een rest en dat maakt de sfeer in gelegenheden als De Tempel juist voor ouderen zo on begrijpelijk is er niet. Men zoekt contact wanneer, met wie en waar men ook wil met de redelijke zeker heid dat dat ook tot stand komt. Zo als zo veel jeugdcentra a la Paradiso is De Tempel een beetje een voortzet ting van het Kralingse popfestival. Je treft er een zelfde rust, een zelfde vriendelijkheid en een zelfde tevre denheid. Je moet er alleen van houden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1971 | | pagina 20