S 143 niers vingen toen alleen maar stenen. In 1631 zou een Scbiedamse vrouw in Rotterdam de dienstbode van haar man's baas, een scheepskapitein, zo danig betoverd hebben, dat die dienst bode twee maanden later een onecht kind kreeg. Maar ook in Schiedam, in 1597, dus kort na het grote proces, wordt een Jannetje Jansdr, gehuwd met Claas Cornelis Scheepstimmer man, beschuldigd door de vrouw van de portier van de Rotterdamse I'oort bij de Koemarkt, dat ze „een tove- naarse, een hoer en een weermaak- ster" is, en dat wil de buurvrouw naast de poort nog wel bevestigen „waar honderd mensen bijstaan". Dit alles riekt wel naar gewone buurvrouwenruzies. Schiedam hield nog lang de naam een stad van heksen te zijn. Constan- tijn Huygens, in dichtvorm een rijke vrijster beschrijvende, zegt van haar: Haar ooge spreekt SCHIEDAMS zijn uitgestraalde geest BETOOVERT menschen, vlees, maar beesten aldcrmeest. In Delft moet nog in de 19e eeuw een uithangbord boven een banket bakkerij verteld hebben: Hier verkoopt men suikerbanket met loveren, twintig van Schiedam, negentien konnen toveren. Geen wonder, want in 1850, op 30 september, lezen we in de nuchtere Nieuwe Rottcrdamsche Courant: „Schiedam Sedert eenige dagen loopt alhier een druk gesprek over de betoovering van een negenjarig kind. Het zou best zijn om er van te zwij gen, daar de spook- en toovcrgeschie- denissen tot het tijdvak der middel eeuwen hchooren, doch er wordt zoo veel bijgevoegd, dat het noodig is om het gansche verhaal op gronden te logenstraffen. Een kind is onderhevig aan zenuwstuipen, en wordt behan deld door een onzer geachte genees- heeren en door de ouders met oplet tendheid verzorgd. En nu wil men daarbuiten, dat het kind door de rui ten springt, zonder dat ze stuk gaan, dat het op elk der kartels van een boterschaaltje huppelt en rondspringt, zonder dat het kantelt, dat het tegen de zolder loopt, zonder te vallen, in een inktkoker kruipt, zonder zwart te worden, de zwavelstokken naar den maat doet dansen enzovoorts. Tot laat in den nacht heeft een me nigte volks langs den Buurtstraat gestaan om met lantaarns in de hand naar de katten te zien en naar hen te gooien, want deze zijn de heksen en moeten gepijnigd worden. Dit wordt verhaald in een stad, gelegen in het midden van eene der beschaafdste en verlichtste provinciën van Neder land!" Nu, dat laatste is een beetje over trokken, alleen al in 1875-1876 ko men er in de couranten nog minstens 4 meldingen voor, resp. uit Ammers- tol, Nijmegen, Heilouw in de Betuwe en Maastricht, waar oude vrouwen beschuldigd worden kleine kinderen doodgetoverd te hebben. En op het platteland, ook in West-l)uitsland, is voor heksenbanners nog heden een redelijke boterham te verdienen. Merkwaardig is wel dat heksen later steeds oude vrouwen zijn. In de eerste tijd van de heksenwaan, na 1500, werden juist veel jonge knappe vrouwen het slachtoffer van beschul digingen, vooral in Duitsland en Frankrijk. Zouden er in Schiedam in het eind van de zestiende eeuw nog echte hei denen geweest zijn? Niet iedereen be keerde zich snel tot het Calvinisme na de reformatie van 1572, maar ook niet iedereen van de overigen was nog „paaps". De onkerkelijkheid is niet van de laatste halve eeuw, er zijn altijd „indifferenten" of onverschilli gen geweest. Zouden zich hieronder dan ook nog aanhangers, nu nog, van het „oude geloof" bevinden? In elk geval staan ze niet ingeschreven in de lijst van erkende geloofsgemeen schappen hij het departement van Justitie. Wél is hekend dat de „onzichtbaar heids-zalf", de heksenzalf, geest verruimende middelen bevatte, die nu onder de drugwet vallen, als hennep- toppen, belladonna en bilzenkruid. De huidige hippies zouden dus dezelfde ervaringen op kunnen doen als de heksen in vroeger eeuwen. WAUG te OuüE'WATER.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1971 | | pagina 19