komsten der Roomsch Katholieken te Schiedam na de
reformatie, hadden plaats zoo men zegt, onder Nieuwland.
Die allereerste geheime zamenkomsten moeten daar wer
kelijk hcbhen plaats gehad; geloofwaardige personen van
hoogen leeftijd, hebhen ons die overlevering bevestigd, en
wel dat het de eerw. paters predikheeren waren, die aldaar
de H. diensten verriglten. Dit moet echter geenszins be
vreemden, wanneer men zich slechts wil herinneren, dat de
predikheeren in 1572 uit hun klooster te Rotterdam zijn
verjaagd, echter rustig in de stad mogten blijven, onder
beding alle godsdienstoefening te staken. Bat. des. Dom.
Spoedig werden zij echter uit de stad verdreven, wanneer
zij toen eene schuilplaats zochten onder Beukelsdijkvan
waar zij vermomd do geloovigcn van Rotterdam en omstreken
lo hulp kwamen, en zoo zekerlijk zeer gemakkelijk tot
Schiedam wisten te komen om de geloovigen dier stad te
troosten en hij te staan. Deze predikheeren nu, zullen het
volk wel niet onwetend en ongeoefend hebben gelaten.
Hier schijnt echter eenigo tegenstrijdigheid met het ver
haal der Schiet, oudh. en de Historie der Utrechtsche Kerk
te bestaan. Deze verhaalt dat de preekhceren in 1624 in
de missie zijn gekomen en Schiet, oudh. meldendat eerst
in 1616 een preekheer zich in Schiedam heeft ingedrongen
(sic) waardoor genoemde Covert van Vliet het hier niet
langer heeft kunnen volhouden, maar gedwongen werd
naar Delft te gaan. van waar hij zijne kudde bleef besturen.
Die onderscheidene mcdedeclingen zijn echter zeer goed
overeen te brengen. Daar wij aannemen, dat de preekhceren
onmiddelijk na de reformatie do geloovigen zijn te hulp ge
komen, zoo kan dit in 1016 indringen van zekeren
preekheer, niet anders wezen, dan dat zij toen reeds een
vast verblijf in de stad hebben gehaddit zoude dus slechts
acht jaren vroeger wezendan de preckheeren elders als
zendelingen werden erkend. Hot blijkt ook uit van der Aa