6 niet geleden om dien kostelijken schat, de vrijheid. Treffende episoden levert ons de geschiedenis der volken op in hun strijd voor de vrijheid. Wij herinneren u in de oudheid maar aan den strijd der Joden tegen de Romeinen. Wie het werk van Flavius Josephus gelezen heeft, kan zich eenigszins eene voorstelling maken met wat bovenmenschelijke inspanning en volharding de Joden Jeruzalem tegen Yespasianus en Titus verdedigden, lloe diep moet niet de zucht naar vrijheid bij den mensch ingeworteld ziin wil hij bereid bevonden worden zich hongersnood, pest en alle ellende en jammerendaar aan verbonden, te getroosten, .zooals de Joden vrijwillig deden. Liever stierven zij den vreeselijksten dood dan dat zij dat kostbare kleinood, de vrijheid, andermaal verloren. Hoe hebben in latere eeuwen de ongelukkige Polen niet menigmaal het zwaard gegrepen en hun bloed ge stort of zichwat nog erger isbij duizenden eene verbanning naar Siberie getroost om het Russische dwang juk af te schudden. Hoe voeren zelfs de onbeschaafde Roodhuiden in Amerika een strijd op leven en dood tegen de blanken om de vrijheid van hun maagdelijken geboortegrond. Doch wat zoeken wij bij vreemde volken, waar onze eigene "Voorvaderen der wereld het tooneel te aanschou wen hebben gegeven van een volkdat met den moed der wanhoop, geld, goed, vrouw en kinderen, ja liet leven opofferende, tachtig jaren streed voor de vrijheid. Haarlem en Leiden hebben tooneelén te over geleverd om nog bewijzen in den vreemde te zoeken voor de waarheiddat de zucht naar vrijheid den mensch inge schapen is. En willen we in onze hedendaagsche omgeving blijven, dan treden we slechts voor een oogenblik eene gevan genis binnen. Goed eten en drinkenwarme kleeding gezonde ligging, eene goede behandeling, kunnen zelfs hemdie in zijne armelijke hut missen moest, wat géén

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedams Jaarboek | 1878 | | pagina 108