32 regel bij hem niet bestemd is voor het doelwaartoe wij dien bezigen. Voor de Turken, de pacha's niet uitge zonderd, en zelfs voor 't grootste deel der Grieken is de zakdoek eenvoudig een sieraad. Dat, waartoe wij hem bezigendoet men in Turkije zonder zijn bemiddeling. Een andere soort van herbergen ontmoeten de reizigers in de meeste streken van Aziatisch Turkije in de »OdaV', die 't midden houden tusschen de Hans waarin men zijn logies beaialt en de zuiver private gastvrijheid, 't Woord »Oda" beteekent zooveel als vertrekkamer een lokaal, dat de vrome mildheid van een rijken Turk voor iederen vreemdeling ter beschikking stelt, die daar van op zijne reis gebruik wil maken. En daarbij komt geen onderscheid van stand of geloof in aanmerking. Of de reiziger christen dan wel muzelman, pacha of bedelaar is, hij vindt, kosteloos, in de Oda een logies en voeding. Dat iemand zich voor zijn genoegen of met een weten schappelijk doel aan de bezwaren eener reis onder werpt, daarvan heeft de Turk geen juiste voorstelling. Voor hem is iedere reiziger óf een pelgrim óf een onge lukkige, die in de vreemde een bestaan zoekt, 't welk hij in zijn vaderland niet heeft kunnen vinden. Daarom betoont de Turk eiken reiziger een zekere meewarige deelneming en acht hij het waarlijk zijn plicht, die trouwens in den Islam uitdrukkelijk is geboden om hem bij te staan en te ondersteunen. Uit dat beginsel is het denkbeeld tot de inrichting van Oda's ontstaan en waar men die eenmaal heeft opgericht, daar zal de laatst overblijvende van de familie des stichters haar van geslacht tot geslacht in stand honden. Wie dit naliet zou zich aan de algemeene verachting bloot stellen. Voor de verpleging, die de vreemdeling in de Oda's ontvangt, wordt hem, gelijk we reeds vermeldden, niets in rekening gebracht; doch hot dienstpersoneel en de kinderen van den eigenaar nemen gaarne aan, wat wij eone fooi of een drinkpenning noemen. Zelfs de heer

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedams Jaarboek | 1878 | | pagina 134