kabouter gezien? H H o Dan is er iets mis met u T o N. r E J DMTFHAROI DRON Een wereld zonder applaus en zonder klatergoud. een samenleving waarin het niet gaat om het hebben, maar om het zijn.... zo karakteri- seerde de auteur Jaap ter Haar de samenleving van het kaboutervolk tijdens de aanbieding van het boek ,,Het leven en werken van de ka- bouter". Het is getekend en geschreven door Rien Poortvliet en Wil Huygen, die het fonds van de uitgeverij Van Holkema Warendorf daarmee van een opmerkelijk werkstuk voorzagen: het verslag van een twintigjarige studie met betrekking tot het leven van de kabouters. Het bleek inderdaad een wereld zonder applaus voor vluchtige pres- taties en een samenleving zonder kl,6tergoud te zijn. En nog het een en ander meer, waarover het boek in sroord en beeld een kleurrijk verslag uitbrengt. et boek was bijna klaar, tekenaar en schrijver namen het samen nog eens door en wat zij daar op papier zagen staan stemde hun tot voldoening. Toen zat opeens een oude bekende op de atpliertafel: de driehon- derd negenenzeventigjarige kabouter Tomte Haroldson, met wie ze in de loop van de jaren heel wat hadden afge- praat. Hij kwam eens kijken hoe het er nu mee stond. ,,Nou, goed, dachten we", zeiden de tekenaar en de schrijver. ,,Laat eens lezen dan", vroeg de kabouter. Zo gebeur- de het en tot diep in de nacht was hij ermee bezig. Pas toen hij daarmee klaar was begon de kabouter Tomte met zijn eigen verhaal. ,,We hadden al lang door wat jullie van ons in beeld brachten," zei hij. ,,Oubollig- heid, kneuterieheid, techni- sche snufjes, lachertjes. Maar het kon geen kwaad eft jullie meenden het eerlijk en daar- om deden we maar mee. We hoopten dat jullie ooit wijs genoeg zouden worden om tot de diepere zaken door te drin- gen. En nou ben ik eigenlijk hier heen gestuurd om daar nog even bij te helpen." ij vertelde over de verbintenis van alle leven- de wezens met de aarde, waarbij die van de kabouters berust op harmonie en die van de mensen op misbruik van levende zowel als levenloze stoffen. De kabouters brach ten instinct en verstand met elkaar in evenwicht, de men- sen onderdrukten hun instinct met hun verstand. Samen zouden we verder kunnen le ven, strevend naar herstel van instinct, herstel van even wicht in de natuur en minder haken naar macht, omdat uit de zucht naar macht al het andere kwaad op aarde voort- komt. Zo werd het boek met nog een hoofdstuk uitgebreid: Het hoofdschudden der kabouters. ntspannen babbelt Tomte dan over voor hem onbegrijpelijke zaken in de mensenwereld, varierend van het miskennen van grote kunstenaars door hun tijdge- noten tot het uitmoorden van de levende natuur. Het uit de auto gooien van honden en katten en het afslachten van miljoenen mensen, in naam van de Allerhoogste nog wel. Als beloning voor het aanho- ren ervan nam Tomte de teke naar en de schrijver nog eens mee de natuur in, maar dit- maal na hen getransformeerd te hebben tot mede-kabou- ters... ,,We waren gewicht- loos, we hadden geen leeftijd, we wisten alles wat vergeten was. We luisterden naar de geheime vertellingen van eeu wen geleden, we versmolten met iedere levende eel op aarde, onze zielen waren in vrede en evenwicht. Pas bij de ochtendschemering zagen we waar we waren: op de Vlasak- kers bij Amersfoort, niet meer dan pen half uur van huis". ■fafrts Zt>wuvt och is dit alles veel meer dan een kinderver- haal bf bekwaam aan elkaar gebreide verrukkelijke onzin. Beter zou je het een soort standaardwerk van liefde voor het leven kunnen noemen, maar dan geen standaardwerk dat zich leent voor zwaar- wichtige bestudering: 't is meer iets voor hier eens kijken en daar eens lezen en er dan erg veel plezier in krijgen, want onweerstaanbaar is het wel. Onweerstaanbaar niet' al- leen door het mooie teken- werk en de lichtvoetigie tekst, maar 00k doordat die liefde voor het leven er zo duidelijk uit spreekt. Het fantasiewe- reldje waarin het zich alle- maal afspeelt komt, als je blijft kijken en lezen, steeds dichterbij en het is denkbaar, dat het na lezing van een paar hoofdstukken al niet meer bij iemand opkomt of kabouters al dan niet echt bestaan. Zon der blikken of blozen beslui- ten Poortvliet en Huygen hun boek Leven en werken van de Kabouter" dan 00k met zo'n tekst: ,,De avond valt en de weemoed sluipt rond, on- hoorbaar als een kat/die meer naar binnen is geglipt en zich onzichtbaar houdt. Als je dan geritsel hoort, is het dan de kat, of geluiden uit een voor- bije zomer, uit het voorbije leven? Of is het een kabouter? Het kan er waarachtig een- tje zijn en dan is je sombere bui verdwenen. Ten eerste omdat je nog kabouters ziet en ten tweede omdat ze zich aan je willen vertonen. Let dan 00k eens op hun ogen. Ze kijken dieper, sluiten niet af op je stoffelijke omhulsel. Ze peilen moeiteloos je werkelij- ke IK en als het landschap daar in de diepte lelijk is, zullen ze niet terugkomen of het moest zijn om je ergfens voor te straffen." everloos ge- babbel voor degenen die na de genoten avondmaaltijd de krant opslaan om te verne- men wat er nou weer in de wereld is gebeurd, maar Poortvliet en Huygen mikken meer op mensen die nog wat tijd kunnen vinden tussen,het einde van de werkdag en het begin van de televisie-avond. Loop het bos in en waar dat niet is, daar is toch altijd wel een park te vinden of desnoods een poldersloot en kijk eens om je heen, als het kan samen met je kinde- ren, die zien toch al meer dan wij.... dan zal er misschien geen kabouter om je heen komen dartelen, maar je doet toch een paar stappen in een wereld die tenminste ver ver- wijderd is van het bestaan waar zovelen van ons ziek van worden. Met dit soort over- peinzingen verwierf de Deense arts Axel Munthe zich een plekje in de literatuur toen hij verzuchtte: ,,Ik heb tot mijn verwondering gehoord dat er mensen zijn, die nooit een kabouter hebben gezien. Ik kan niet nalaten, medelijden met die mensen te hebben. Ik ben er zeker van, dat er iets aan hun gezichtsvermogen hapert." i ou, aan het ge zichtsvermogen van het duo Poortvliet-Huygen zal dan weinig gemankeerd hebben, het heeft zelfs weten vast te stellen dat een volwassen man-kabouter 300 gram weegt tegen het vrouwtje 250 tot 270 gram. En dat de kabouters rode puntmutsen zijn gaan dragen omdat de roofvogels maar niet af te brengen waren van het idee dat ze iets eet- baars waren, nu worden ze gewaarschuwd door de rode puntmuts: het is geen muis, het is een mens(je). n wie eenmaal zo dingen ziet die voor ande- ren verborgen blijven wat zou het trouwens goed zijn even mee te kunnen gaan, al was het maar omdat de ka- bouterwereld geen hartinfark- ten kent, de spanningen zijn er gewoon wat minder die leert zelfs het onderscheid kennen tussen boskabouters en hun soortgenoten uit de duinen, de tuin en het huis. Ook bestaat de boerderijka- bouter, die als kenmerk voert dat hij wat gestadiger van geest is en het liefst gelooft aan zaken, waaraan niet meer getomd hoeft te worden. Haal zo'n kabouter in huis, wissel met hem van gedachten en er zal een discussie kunnen ont- staan waar we in het dagelijk- se leven op kunnen voortbor- duren. Iedereen zal dan kin- deren hebben die er niet meer in geloven, maar samen met hen hebben we toch ook ge- probeerd de teleurstelling te verwerken dat Sinterklaas niet bestond? En waar Sinter klaas er toen het zwijgen toe deed, kunnen de kabouters ons tenminstg leren dat er ooit vrede op aarde is geweest tussen mens en dier, er was ruimte voor alien en wande- lend aan de hand van Poort vliet en Huygen zou je haast gaan geloven dat het ooit weer zo zou kunnen worden, als we terug willen gaan naar de kleine dingen die op onze weg komen, maar waar we zo ge- makkelijk overheen stappen. Noem het een kabouter, het kan ook iets anders zijn, waarvoor we geen tijd meer hebben. ullie hebben de Nachtwacht van Rembrandt doorgezaagd toen dat kunst- werk van de Schuttersdoelen naar het stadhuis in Amster dam werd overgebracht, jullie zaagden er stukken af omdat het schilderij niet tussen twee deuren paste", zo zeggen de kabouters van Poortvliet en Huygens. ,,En jullie hebben die arme dokter Semmelweisz doodgepest nadat hij had ont- dekt hoe je de kraamvrouwen- koorts kon bestrijden. Maar op de piano van Mozart heeft ooit een kabouter met naam en toenaam genoemd gestaan die de meester uit z'n somberste buien kon halen, alleen door hem te vragen of hij die kabouter even les wilde geven op het voor dat doel meegebrachte miniviooltje. Dan begon Mozart te lachen als een kind en hij nam uren lang de tijd voor zo'n les. Timmetje, zo heette die ka bouter, heeft later de armzali- ge begrafenisstoet van Mozart gevolgd, in sneeuw en regen, op de zesde decern ber van het jaar 1791. Hij zag, hoe de gehaaste doodgraver de kist in een armengraf gooide en daar- na een goed heenkomen zocht. Wat een onzin, als je't op de vroege ochtend bekijkt, wakker geworden na een nacht van wat dan ook, lekker geslapen of wakker gelegen, nu aan het ontbijt met weer een lange werkdag in't voor- uitzicht, vrouw in goed of slecht humeur, kinderen volg- zaam of juist tegen de draad in het beeia van een dag, zoals die pleegt te beginnen. Maar dit is ook niet het meest geschikte moment om dit ka- bouterboek ter hand te ne- men. Later op de dag, als de dingen die gedaan moesten worden gedaan zijn, dan komt de tijd om een beetje mee te deinen met het verhaal van de kabouters. Dat alles zijn tijd heeft, dat is al een van de eerste dingen die we van hen kunnen leren. Melkende kabouter 300 i w* ^iviuuiulv i y \j t^-j I O K -. r:-,;vv - ->,v-, - -• ;'V -.••"• r-. sti W I I I W V I %mm 11^ 1 -J- v •••-" >••..- •- v - -. «.-• r- v V vV. 4 V- De kabouters, sinds eeuwen bedreven in de geneeskunst, willen een ziek dier nogal eens helpen met acupunctuur. De oerkabouter in het stenen tijdperk xtra TEKST: AAD SCHOUTEN (Shy Eerste hulp voor een vos, die teken in zijn vacht heeft op- geiopen. v •L. 250-2

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedams Nieuwsblad | 1976 | | pagina 7