Noodopuang mishandelde r C Feestelijke viering St LiduinaSOO Swingpop inSZG v IETS LEUKS 7 v TE 1 Satyre op Goethes Faust in comedy Een dag is niet genoeg r k r r KOOPf ES IN 14 SPECIAALZAKEN «F3I unittpl) opdeFemina Deze week Di LUIFEL winkelcentrum 3.95 5s,uks 1.95 6.95 45. 3.50 19.95 Dierendag Andere samenlevingsvormen Opbloei ahoy' Egotripper Hoge drukpan Eigen identiteit Liduinauereniging schrijft brief aan gemeente Werelddierendag 1978: r SCHIEDAM ,,We zijn er voor de vrouwen die vanuit welke moti- vatie dan ook door huwelijks- of relatieproblemen onze hulp nodig hebben". Aan het woord is Jaco van der Vaart, medewerker van het projekt „Noodopvang mishandelde en bedreigde vrouwen Rot terdam", van de Algemene Hulpcentrale. (A.H.C.). Sinds 2 okto- ber 1978 telt ook Schiedam zo'n opvanghuis. Voor de helft zal het Schiedamse vrouwen huisvesten en verder is het beschikbaar voor opvang uit omliggende gemeentes. SCHIEDAM De Sint-Liduina- vereniging zou graag zien dat het zesde eeuwfeest van de ge- boorte van de Schiedamse heili- ge in 1980 naar behoren wordt gevierd. Dat stelt de vereniging in een brief aan het nieuwe col lege van Burgemeester en Wet- houders. „Liduina is een van onze grootste stadgenoten, en ten onrechte eigeniijk vele jaren alleen door Rooms-Katholieken elk jaar herdacht, alsof zij er al leen zou zijn geweest voor hen. Ten onrechte, want op Liduina's voorspraak wordt de hele stad beschermd", zo vinden de leden van de vereniging. ..Door haar leven en lijden groeide de heili- ge, die op 18 april 1380 aan de Lange Achterweg werd geboren, uit tot een bekendheid in de hele wereld. Schiedam eert wel andere beroemde zonen en dochters, zoals Van Riebeeck, te wier herinnering enkele jaren gelden in een pand aan de Lange Kerkstraat een gevelsteen werd aangebracht". NU SUPIRTR1Q SPELIN u 'otteniam t m8okt '78 openingstijdei* K>T7u. 19-2230u.'s zondags *>T7u SCHIEDAM Als ik aan die- rendag denk, zie ik onmiddellijk weer die kleurenfoto's voor me van zojuist gevilde zeehonden- babv's. Of ik denk aan dat boek wat ik las over batterijkippen, die t.v.-JHm over varkensmeste- rijen of dat artikel over kistkal- veren. Om maar niet te spreken over die rare foto's van dieren die aan machines gekoppeld zijn die je elke twee maanden in het anti-vivisectie-blad ziet staan. Kortom: op 4 oktober word ik ge- plagd door een gigantisch schuld gevoel. Want al draag ik nooit bont Rotterdam Centrum-Kralingen-Alexanderpolder-Ommoord-Noorderboulevard Schiedam Centrum Kethel Nieuwerkerk a/d IJssel speciaal dameskieding I Schiedams Nieuwsblad POSTADRES POSTBUS 195, SCHIEDAM. AGENTSCHAP; EUROTYP, ROTTERDAMSEDIJK 238 In combinatie met de Nieuwe Vlaardingse Courant en het Maassluis Nieuwsblad WOENSDAG 4 OKTOBER 1978 2e JAARGANG NO 38 Vrouwen op zoek naar eigen identiteit Geen overbodige luxe, want gemid- deld doen elke maand vijftig vrouwen een beroep op de hulpcentrale, Velen van hen worden door hun partner emstig bedreigd of mishandeld. Een opvanghuis verschaft niet alleen een kamer en een bed, de medewerkers geven ook de nodige begeleiding. Hoe dat gebeurt en hoe het komt dat vrouwen zo in het nauw raken, daar- over praatten we met Jaco, want als A J1 .C .-medewerker zit hij middenin deze problematiek. Vrouwen worden mishandeld en vaak wachten ze heel lang voordat ze om hulp komen, Waarom accepteren ze het zo lang en kunnen ze er vaak niet toe komen om weg te gaan? Jaco: „Mens, dat je dat nog neemt, zeg ik soms tegen vrouwen die bij ons komen praten. Dan komen er vaak argumenten waarom ze het wel ne- men. Het heeft te maken met het man-vrouw rollenpatroon. In deze maatschappii is de vrouw erg afhan- kelijk en als haar huwelijk mislukt, heeft zij daar een schuldgevoel over. Ze schaamt zich tegenover de buren en de familie en vaak is er de angst om alleen verder te gaan. Veel vrou wen staan ambivalent tegenover hun partner, ze wijzen hun man niet af, maar wel dat stuk geweld dat hij pleegt: als hij niet zou drinken en zou slaan dan was het verder best een fijne vent, zeggen ze dan. Maar het feit is er dat hij drinkt, dat hij mis- handelt. Dat probleem is volgens mij even oud als het bestaan van het gezinsleven, maar doordat de maatschappelijke normen en waarden aai, het verande- ren zijn is het meer naar buiten geko- men. Vroeger was scheiden immers een schande, nu veel minder. De hele gezinssituatie is voor een groot deel de oorzaak van het pro bleem. Wanneer een man, een vrouw en kinderen samen in een huisje leven, wordt het een soort emotionele hoge- drukpan. Iedereen loopt binnen het dagelijkse leven spanningen op, op je werk zit je in een sterk hierarchisch systeem, naar boven wordt gelikt, naar beneden getrapt. Dat gaat nie- mand in de koude kleren zitten, het levert spanningen en frustrates op en de enige plek waar je dat kwijt kunt is dat enge gezinnetje. Daarom noem ik het een hogedrukpan, het kan er niet uit. In je hele opvoeding en onderwijs wordt je niet geleerd om konflikten uit te praten, om iets met je emoties te doen en dan ben je gauw uitgepraat. De man beschikt nu eenmaal over meer lichaamskracht dan de vrouw en dan wordt er gesla- gen". Het huidige gezinsleven is dus niet ideaal, maar wat dan? Jaco: „Betere werkomstandigheden zijn natuurlijk heel belangrijk, maar vooral ook andere samenlevingsvor men waarbij je niet per definite rond die twee en eventuele kinderen vier rnuren hoeft te bouwen. In onze wes- terse maatschappij wordt je helaas er erg teruggedrongen in dat kleine ge- zinssysteempje, alleen al door de wo- ningbouw heb je weinig kontakt met anderen. Bovendien, als het pure in- dividuele gezinsleven zou vervallen, dan stort de kapitalistische ekonomie in elkaar. De hele produktie is immers op het gezin gebaseerd en de reklame ook, terwijl je bijvoorbeeld een wasmachine heel goed met ande re gezinnen kunt gebruiken en zo is er veel meer te verzinnen". Wat gebeurt er met de vrouwen, als ze eenmaal de grote stap hebben ge- waagd en in een opvangtehuis te- rechtkomen? „Het gevaar in zo'n huis met zoveel vrouwen bij elkaar is dat je een soort hospitalisering krijgt er zijn toch werkers die ons moeten helpen. Wij gaan ervan uit dat je het samen moet doen, koken, schoon- houden, de zorg voor de kinderen. Samen aan je problemen werken, ■want je zit er niet voor je zweetvoe- ten. Onze ervaring is dat als je de vrouwen als team goed begeleidt, dan krijg je ze aan de gang. Zoveel moge- lijk haken we in bij de mogelijkheden die ze hebben, we stimuleren ze in het zoeken naar hun eigen identiteit. De vrouwen die bij ons komen moe ten leren dat ze iemand zijn. want op het moment dat ze binnenkomen zijn ze werkelijk niets. tenminste zo voe- len ze zich. Het is onze ervaring dat het moeilijk is, maar het lukt wel. Dat komt ook doordat de vrouwen hier pas geplaatst worden als ze zelf duidelijk tot een keuze zijn gekomen. Ze willen dan ook verder". Hoe lang blijven de vrouwen gemid- deld? Jaco: „Het duurt wel tussen de zes en acht maanden totdat er een woning is gevonden. Eigeniijk zou 6 maanden wel het maximum moeten zijn, hoewel dat in elk geval anders ligt, Maar het is moeilijk om een huis te vinden en daarom blijft men vaak langer dan nodig is. Zo houdt men dan de plaats van een ander bezet, maar het kan niet anders. Maar als ze dan eenmaal weer zelfstandig wonen, dan vinden ze wel iets te doen, niet altijd betaald werk, maar ook vrij- willigerswerk en dergelijke. Dat is eigeniijk het leuke aan dit werk: bijna alle vrouwen die bij ons komen denken: ik ben een volslagen misluk- king, ik kan niets, ik heb niets. Je krijgt dan vaak een ontzettende op bloei, dan blijken de vrouwen ont- zettend veel te kunnen" Voor tnformatie: het kontaktadres va van de Algemene Hulpcentrale is Schiekade 105, Rotterdam, telefoon 652422. YVONNE HONTELF- Ter viering van het zesde eeuwfeest stelt de Sint-Liduinavetenigmg een kulturele feestweek voor en in ieder geval een blijvend gedenkteken, dat geplaatst zou kunnen worclcn op de plaats waar haar huis heeft gestaan, het huidige Lindehof, of bij de Gro te- of Sint-Janskerk, waar haar kapel vroeger stond. Omdat de voorberei- dingen veel tijd in beslag nemen, heeft de vereniging zich nu al tot de gemeenteraad en B W gwend. Een gedenkteken voor de heilige Liduina, voorbeeld van lijdzaamheid, is er nog niet. Wel werd te harer ere reeds een lied geschreven, waarin haar „Christen deugden" worden ge- loofd. *Schutse en Schuttertjes nu in het tweede jaar *Knoopschoenen en oorijzers uit oude doos *Waterweg in het kort *Met Andere Woorden #1 v. Hogendorplaan 59a Tel. 705567 Vraag vrijblijvend in for matte. VLAARDINGEN - De nieuwe musi cal Swingpop, geschreven door Seth Gaaikema, is een vrolijke musical- comedy met een knipoog naar de Faust van Goethe. Het is een satire of het hedendaag egoisme. In een met sluiting bedreigde etalage poppenfabriek, geleid door directeur meneer Camille Lex Goudsmit en zijn rechterhand, mejuffrouw Teunis- sen Sylvia de Leur ontmoet de jonge moderne poppenontwerper Guido Robert Long twee persoon- lijkheden, namelijke Marieke, het nieuwe koffiemeisje Nelleke Burg en de duivelachtige of is de duivel zelf superaccountant Mac Moenen (Leen Jongewaard Guido, ik- rhaniak van naure, heeft keuze of een leven te gaan leiden van huisje, boompje, beestje, in de vorm van een huwelijk met Marieke, of een kontrakt aan te gaan met de duivel en een van zijn poppen tot leven te laten komen en daarmee de ideale, naar wens geprogrammeerde-pop - levenspartner te scheppen. Daar deze voorsteiling reeds in abon- nement voor een groot deel was verkocht, is nog een beperkt aantal toegangsplaatsen verkrijgbaar. Ver- koop vanaf woensdag 4 oktober a.s. dagelijks van 10 tot 13 uur en van 19 tot 21 uur. Toegangsprijzen f 20,-, f 17,50 en f 15,-. Houders van een CJP en of Pas 65 f 15,- voor alle rangen. Dit spel, waarin hoofdrolspeler Guide zoals in de middeleeuwse mentaliteit moet kiezen tussen goed en kwaad, levert een musical op, waarin naast dit hoogst actuele thema van super- egotrippen ook plaats is voor de eigentiidse sociale problemen samen- hangend met een ten dode opge- schreven bedrijf. Een nieuwe musical die garant staat voor een avond puur amusement. Swingpop zal in de Vlaardingse Stads gehoorzaal te zien zijn op dinsdag 10 oktober a.s. aanvang 20.15 uur. Tropisch troeteldier (Joto beschikbaar gesteld door Dierenpark Wassenaar). en eet ik nooit kalfsvlees en uit- sluitend scharreleieren, vlees eet ik wel. En in hoeveel artikelen zitten grondstoffen waardoor dieren uitster- ven en/of gemarteld worden, zonder dat ik het weet? Cosmetica gebruik ik ook en het is me onmogelijk ge- bleken om te kontroleren, of daar- voor dierproeven zijn genomen. Werelddierendag lijkt me dan ook een huichelachtige poging om van dat schuldgevoel af te komen. Een dag lief zijn voor dieren, geld storten voor een goed direndoel, de poes een extra stukje vlees geven, een dieren- kalender kopen en we zijn er weer voor een heel jaar af. Maar zo is het niet: het hele jaar door moeten we lief zijn vcor dieren. En dat betekent niet bijvoorbeeld twee Sint-Bernhardhonden houden in een flatje of in een kleine stadswoning, want dat is ook dierenmishandeling. Laat dat schuldgevoel maar eens flink doorwerken, want dat kan leiden tot kritisch inkopen en dergelijke. We hebben immers allemaal boter op ons hoofd, ook al zorgen we ontzettend goed voor onze troeteldiertjes, die we vetmesten met onder andere vlees van de uitstervende walvis. Gedenk de uitspraak van de oude Chinese wijsgeer: om van jezelf te houden moet je eerst van dieren leren houden. SUZANNE Geldig t/m zaterdag Nest kunststof cylinder bloempotten, 4 dig In moderne kleuren. In maten 11 -13-15 en 17 cm. 4 dig. set Tegelstickers Dekoratief en sfeervol in uw keuken of badkamer Eenvoudig op te plakken. verschillende kleurrijke motieven Onze prijs. 6 ballon wi|nglazen Mimiset, rookkleurig glas met afgeronde hoeken In meeneemdoos UNIEKEKANS! Cassette 9-persoons in zwaar verzilverde uitvoering Solapri|s 2089- Marskramer Driis Smeedi|zeren openhaard grill voor het maken van lekkere A A C.^\ hapies £9i9U Zak houtskool Arcopal 3-dellge pannenset van ovenvast fumeekleurigglas Nu extra voordelig van 27 50 voor 593 ook grotere maten ttipkdcrntrum zuidptein 405 im-crntrunt oogvfraai !6fc Vanmorgen vroeg een klant bit de groentcboer wat ze te eten kon geven aan een konijntje. Moeder konijn was ovcrleden en ze had zich over een der jongen ontfennd. Dom genoeg had de eigenaar er niet bij verteld dat het beestje nog te klein was om zelf te eten. Toevallig stond er iemand ach- ter de toonbank, die al eens konijn- tjes met de jies had grootgebracht dus goede raad genoeg. Plots klonk er. .Je kan hem natuurlijk ook nu al in de pan stoppen, maar jc hebt er dan alleen nog niet veel vlees van." Geschokt draaide de kunstmoeder in spe zich om naar de mevrouw die deze woorden gesproken had cn ant- woordde dat het helemaat de bedoe- ling niet was dat het diertje ooit in de pan terecht kwam. IVoorden naar mijiC hart, want, hoewel ik geen vegetarier hen. bout eten doe ik absoluut niet. klaarmaken voor man en kinderen die het lekker vinden, alia, maar zelf eten, nee. De braadgrage mevrouw dacht daar duideli/k anders over. Ze ging door met..Mens, je lijkt welgek, die bees- ten zijn er toch alleen maar voor om opgegeten te worden. Ileerlijk een lekker stuk bout of wild. Pen paar weken terug kwam de buurman nog een paar eenden hrengen Hihad er veel te veel geschotcn en wist niet meer wat hij ermee moest beginnen. Nou, wij hebben gesmuld. „Is zoiets nou nodig?", vroeg ik, „zoveel beesten neer te schieten dat je er geen raad mee weet. Goed ze zijn uiteindelijk opgegeten, maar ze hadden net zo goed kunnen blijven leven. Wie geeft ons eigeniijk het recht een beest zo volkomen nutte- loos te doden.Ik werd echter on- derbroken door de ander, die zei: „Als wij die beesten niet doden, komen er veel te veel; waar maakt u zich dus eigeniijk druk over. We kun nen beter stilstaan bij al die grote rampen en ongelukken, waarbij zo veel mensen omkomen. He flitste het door me heen, daar komt haar menselijke kant. Maar voor ik het mezelf realiseerde, zei ik: Mevrouw u heeft groot gelijk, maar weet u dat er mensen zijn, die daar- voor dezelfde regel hanteren als u bij de beesten. Dat het een noodzake- lijkheid is om overbevolking te voor- kor<en. Op dat moment vroeg de groenteman wat ik nodig had en pas later, toen ik weer op straat liep, drong tot me door dat die mevrouw daarna geen woord meer heeft gezegd. Ik vraag mij nu echter toch we! af of ze mij misschien heeft aangezien voor een i/skouwe tante en mensenhater. Of zou ze er plots toch ook wel een zcker verband in hebben gezicn Want is een mens zoveel meer waard als een dier? Ik denk van niet. Ieder wezen heeft immers recht op zpn eigen plaats. Pen ding was wel toe vallig, het is dierendag vandaag. RITA

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedams Nieuwsblad | 1978 | | pagina 1