Over politiek, theaterTV en de maatschappij Films I Burgerraadsman vertrekt na vijf jaar hulpverlening NVVH-bazar S in Triangel John Travolta in O.C. West „In dit werk nooit voldoening" i''- Cliche Studie Discriminatie Majoor Kees Drang Contact WOENSDAG 18 OKTOBER 1978 42-525 „Moeder, hoe vind jerr 'n witte pak? Zie je die pijlsnelle snii? Zie je die coupe van de soepele zak? En zie je die dubbele mit door TIM DON IA Paul van Vliet: menselijk arrangement Dag en Nacht: Cabaret PePijn (1967-1969). Opus 4: Cabaret PePijn (1969- 1971). Avond aan Zee 1Kurzaal te Scheveningen (zomer 1970). Ontbinding Cabaret PePijn: Juni 1971. De leden van het ensemble gaan hun eigen artistieke weg m.u.v. Rob van Kreeveld, PePijn wordt gesplitst in de B.V. PePijn en de Stichting Theater PePijn. Avond aan Zee II: Kurzaal te Scheveningen (zomer 1971). Noord-West: Eerste one-man- show (1971-1973). 461 uitver- kochte voorstellingen. Integraal uitgezonden op le Kerstdag 1973, VARA-TV. Avond aan Zee III: Kurzaal te Scheveningen (zomer 1972). The Truth behind the Dykes: Eerste Engelse one-man-show. Nieuwe de la Mar Theater te Am sterdam (zomer 1973). New York, Los Angeles, Toronto en Londen: Engelse show (mei en juni 1974). Tien Jaar Onderweg: Tweede one- man-show (1974-1977). Ruim 600 voorstellingen in Nederland en Belgie. Avond aan Zee IV: Kurzaal te Scheveningen. Laatste bespeler voor de sluiting en restauratie (zo mer 1975). A Dutch Treat: Tweede Engelse one-man-show. Brakke Grond Amsterdam (zomer 1976). Paul van Vliet in Carre: TV-show op Oudejaarfsavond 1977. Rust: Januari tot en met augustus 1978. Vandaag of morgen: Derde one- man-show - Premiere: Luxor Thea ter Rotterdam (oktober 1978). VLAARDINGEN De Nederlandse vereniging van Huisvrouwen viert in januari haar 25-jarig-bestaan. Ook de Vlaardingse afdeling laat die feestdag niet ongemerkt voorbijgaan en orga- niseert morgen een bazar ten bate van dit feest. Om twee uur gaan de deuren van gebouw Triangel open en iedereen is welkom. Er zijn stands met handwerken, met boeken en planten. Verder hoeft nie- mand er zich te vervelen want de dames hebben voor een groot .antal atracties gezorgd. De opbrengst van deze bazar komt ten goede aan het grote feest dat in januari gevierd wordt. Donderdag 19 oktober, twee uur, gebouw Triangel, Fransenstraat 14. I VLAARDINGEN - Op de laatste dag van de herfstvakantie verzorgt de FICO een aantal extra filmvoorstel- lingen in het gebouw Triangel aan de Fransenstraat. Allereerst voor de 6-12 jarigen een openbare voorstel- ling om 13.30 uur. Een spannende jeugdfilm staat op het programma nJ. ,,Overval op klaarlichte dag"; vooraf een uitgebreid voorprogram- ma. Op 7 oktober j.l.werd het duizendste lid ingeschreven. Het was de 12 jarige Rinus de Bruijne. Tot zijn verrassing ontving hij uit handen van de voor- zitter, Klaas van Vliet, een gratis seizoenkaart voor alle Fico-voorstel- lingen. Voor het inschrijven als lid van de jubilerende Fico is dit seizoen een enorme belangstelling. Liefst ruim 600 jongeren in de leeftijd van 12-16 jaar zijn nu ingeschreven. Boven de 16 jaar hebben zich ruim 400 leden aangemeld. Ook de voorstelllingen van a.s. zaterdag beloven weer goed bezocht te worden, gezien de filrn, die wordt vertoond. Bovendien gaat een wens van Fico in vervulling nJ. een betere stoel. Zater dag zullen voor het eerst de nieuwe stoelen in gebruik worden genomen. De voorstellingen voor de leden beginnen om 6.30 uur (12-16 jaar) en om 8.45 uur n.m. voor de leden vanaf 16 jaar. Om teleurstelling te voorkomen wordt aangeraden 's morgens toegangsbewijzen af te halen aan de zaal tussen 10 en 12 uur. met het spitten in de maatschappij, moeten blijven zoeken naar nieuwe dingen. Ik ben bijvoorbeeld niet zo lang geleden naar Bram en Freek ge- weest. Freek is een van mijn favorie- ten, is de snelste prater, weergaloos goed, die man. Maar als de zaal weer eens een verhaaltje hoort over pik, neuken en Achmed. dan zeggen ze vlug van 'daar heb je ze weer', Freek moet blijven zoeken en ik realiseer mij heel goed dat in het maatschappe- Ujke een erg grote markt ligt voor een cabaretier maar zij hebben het, geloof ik, toch wel vaak moeilijk om te blijven boeien" Kun fe jezelf plaatsen tn een bepaal- de categorie - „Dat etiketten plakken is zo'n clich6, vind je niet? Mensen zeggen vlug van Wim Kan zit in de politiek en Toon doet nikszeggende dingen, waar iedereen om moet schateren. En Paul nier. Ik denk: vat doet die vent hier? Telkens als er ;en grap doorgaat, kijk ik naar hem: gevolg: zaal bruit, hij niet. Nou hadden wij de gewoonte om iedereen n» de show een hand te geven en te ledanken. Op een be- paald memen: komt die mijnheer naar buien en hij zegt tegen mij: „Dank t wel, mijnheer Van Vliet, voor de show, was geweldig" Toen kreeg ik braakneigingen en ik kon het niet naBten te zeggen: 'Maar mijnheer ik hebop u zitten letten, ik heb niet 6en k<er de plooi van uw gezicht zien veranieren' Zegt hij tegen mij - 'Maar ik hef uw show al acht keer gezien' „Most jrj nog wat?", vraagt Paul aan mij Ik neem een pils en hij gaat weer ovtf op jus d'orange Wi/praten over zijn begintijd en zijn doirbraak „Nijn doorbraak is gekomen na het ojtreden met Claus, de jas van Caus. Ik had gehoord dat Claus geen jtf had, van wie weet ik niet meer. Ik VLAARDINGEN - De schooljeugd heeft al een paar dagen herfstvakan tie. Ontmoetings centrum West zegt dat ze zich niet hoeven te vervelen, want er staan een heleboel aktivite*- ten op de agenda. Vanavond is er een filmavond in het ontmoetingscen- tTum aan de Floris de Vijfdelaan. „Maak hem soldaat" heet die rol- prent en de entree is twee gulden. Morgenmiddag wordt er een fietsen- rally gehouden, waarvoor men al vanaf 9 oktober had kunnen inschrij ven bij het Centrum. De kosten daar- van zijn drie kwartjes en de fietsers vertrekken om twee uur. John Travolta doet zich natuurlijk ook in het ontmoetingscentrum gel- den. De hele vrijdagmiddag staat in het teken van dit dansende pop- fenomeen. Er wordt een danswed- strijd gehouden, een discjockeywed- strijd ect. De toegang bedraagt f. 1 ,- en het begint om 2 uur. 's Avonds is er ook popmuziek in het ontmoe tingscentrum, maar deze keer „live" De hard-rockformatie Badge speelt daar dan en als de houten wanden van het ontmoetingscentrum het niet begeven duurt hun optredentot tien uur. De kaartjes kosten twee gulden en het begint om half acht. Oh ja, nadere inlichtingen: 348993. VLAARDINGEN ,,In dit werk kan je nooit voldoening hebben", zegt Hans Vrijhof, nu al vijf jaar Burgerraadsman in Vlaardingen. „Nutuurlijk zijn er uit die periode genoeg wapenfeitjes op te noemen, maar voor het geheel zijn die van geen enkel gewicht. Goed, ik kan wel zeggen dat ik in de loop van vijf jaar zo-en-zoveel mensen een stukje op weg heb geholpen, maar daarmee is er aan de problematiek in zijn geheel niets veranderd." Eigenlijk ben je nooit klaar in het Sociaal werk en na vijf jaar kan Hans Vrijhof daarover meepraten. Het instituut Burgerraadsman werd vijf jaar geleden opgericht en gehuis- vest in het gebouw van de Stichting Welzijn aan de Oosthavenkade. Die ruimte bleek al snel niet te voldoen en in afwachting van een eigen onder- komen kreeg de burgerraadsman onderdak in het NVV-PvdA-Volks- gebouw aan de Schiedamseweg. Daar kreeg Hans medewerking van Ineke Leenders en het instituut Burger raadsman ging voortaan „Burger- raadslieden" heten. De burgerraads- lieden verhuisden na een jaar naar hun eigen pandje, verderop aan de Schiedamseweg, op nummer 67. Hans Vrijhof gaat weg uit Vlaar. dingen Hij studeert sociologie en heeft zijn tijd hard genoeg nodig. Een full-time baan kan hij er niet meer bij hebben en daaroin gaat hij in Zeeland verder als part-time sociaal werker "Ik heb in Vlaardingen wel veel ervaring opgedaan en alleen al daarom kan ik toch met een zekere voldoening (al vind ik dat een rot- woord) op die vijf jaar terugzien." Wie Hans Vrijhof opvolgt is nog niet bekend en de burgerraadsvrouw Ineke Leenders staat er een tijdje alleen voor. Uiteraard doet ze haar best om het hulpverleningswerk niet te laten stagneren, maar een paar konse- kwenties zal Hans' vertrek zeker heb ben. Zo is er bijvoorbeeld gelegen- heid geschapen om ook in de avond- uren met de Burgerraadsvrouw te praten. Dat moet echter wel op af- spraak, want het open avondspreek- uur is met het vertrek van de Bur gerraadsman komen te vervallen. Alle afspraken, ook die voor de avond- uren, kunnen telefonisch worden ge- maakt van maandag t/m donderdag. 344459 (van tien tot twaalf uur) Hans Vrijhof vertrekt en Ineke Leen ders blijft alleen over Het instituut Burgerraadsman heeft volgens Hans als voornaamste doel de mensen te helpen. Individueel, maar ook collec- tief. Bovendien zie ik het als een zeer belangrijke taak dat we dingen signaleren en doorspelen naar de betreffende instanties". Hans Vrij hof vertrekt op 1 november. Hans Vrijhof In een ontzettend wit pak komt Paul van Vliet zingend het toneel van het Luxortheater op. Hij verhaalt zijn jeugdfrustatie: altijd pakken afdragen van Ome Jan en Ome Kees. „Het is gek", zegt hij, als wij in Cafe'-Hotel Centraal zitten, „ik koop eigenlijk zelden kleren. Dat komt ongetwijfeld door mijn opvoeding. Mijn moedei liet pakken van allerlei omes verma- ken door een kleermaker en dan kwam ze naar mij toe met die 'stijve kamgaren verschrikking' en zei: 'Zo, Paultje, daar kan je weer twee jaar mee doen.' Of er werd zo'n ouder- wetse lange regenjas verbouwd en dan had dat ding misschien net een leuk jack geworden als die kleerma ker twee steken meer had gedaan. Liep ik voor 1.., terwijl die joppers net inkwamen. Nou ja (...zucht...), ik stond voor de spiegel in mijn slaap- kamer en ik had pas een wit pak ge- kocht, dat aan een knaapje hing... ik keek in de spiegel.. en morrtpelde- zeg moe, hoe vind je mijn nieuwe pak7 Vandaar dat liedje" Door kunstminnend Nederland is Paul van Vliet al lang bestempeld als „De Opvolger" Toon, Wim en Wim. zjj hadden misschien al wat jaartjes terug vervangen moeten worden door een andere Grote Drie. Het gebeurde in wezen niet, maar je had wel de jongere generatie, Paul zelf, Herman van Veen en Seth Gaaikema ,Ach, ik maak er niet zo'n punt van (Vie is de beste en dat soort vragen Een antwoord is toch altijd subjec- tief, ik laat het maar over aan mijn publiek. Ik weet wel voor mijzelf dat ik aan de top sta. Dat zie je aan de zalen. Als het mij zou gebeuren dat ik de grote theaters niet meer vol kan krijgen, dan ga ik weer optreden in de kleintjes: het Shaffy-theater of Pepijn in Den Haag. Kijk, publiek of geen publiek: ik moet optreden, dat is een drang ergens in mijn lijf en daar moet ik aan toe geven. Enter tainment is mijn leven, zonder enter tainment kan ik niet functioneren Het is voor mij hetzelfde als zuur- stof. Ben je cabaretier? - „Neen, ik ben entertainer. In Ameri- ka noemen ze alles entertainment. Er is een heel duidelijk onderscheid te maken tussen die twee. Ik geloof dat als je cabaret doet, je tekstueel en maatschappij-kritisch rr. oet bezig zijn Nou, dat kan ik niet. Ik weet van politiek bitter weinig af. Wat ik doe is 'menselijk arrangement', liedjes, soms over mijn prive-leven, dat ik plaats in algemene situaties. Sommi- ge mensen herkennen zichzelf in die liedjes, dat vind ik erg fijn. Echte cabaretiers die alleen maar bezig zijn van Vliet, ja die doet... Hoeft voor mij niet. Ik doe wat ik leuk vind. Bij voorbeeld mijn nieuwe show. Ik zing veel meer dan in mijn vorige show. Ik durf echt niet te zeggen dat deze show beter is, maar ik vind hem wel leuker om te doen. Iedere avond met het zelfde plezier" Paul van Vliet is drieenveertig. Hij is veel langer dan je denkt., dik over de een-meter-negentig. En dat grijze haar is helemaal echt („Mijn vader was grijs op zijn dertigste"). In een onbevangen ogenblik, als de directeur van Hotel Centraal eventjes niet oplet, stormen er een paar klassen lagere school-leerlingen binnen, die handte- keningen willen. Paul tekent. Geluk- kig heeft iemand van het hotel de inval van de schoolkinderen op tijd door en houdt een tweede lading te gen. Komt even later zijn excuses aanbieden: „Sorry mijnheer Van Vliet, ik was een momentje weg". Hij drinkt zelden voor zijn show, wel achteraf, meestal vergezeU van zijn orkestleden We verlaten Centraal, stoppen in mijn 404, die zijn goedkeuring draagt en gaan naar de Dizzy. Hij besluit toch maar een pils te remen - Wat vind je van het gehalte van ca baret in Nederlcnd? r „Erg hoog. Er gtbeuit veel hier op allerlei gebied. Ik deak alleen maar aan Herman van Veer en aan Freek. Toch vind ik een man als Andre van Duin voortreffelijl. Is de beste clown van Nederland. H:j is waanzinnig ge- pusht door de Tros. Krijgt daar alle medewerking en tegeleiding die nor- maal gesproken mogelijk is. De Tros wordt erg vaak, t( vaak, de grond in geschreven door teevisie-recensenten Soms terecht, maa veelal zwaar over- dreven. Voor eer artiest is wellicht de Tros de beste start, Ik heb zelf voor vrijwel alle omroepen shows ge daan, maar je tegeleiding is niet om over naar huis ft schrijven. Die Tros- jongens pakker dat anders aan, zor- gen voor een gtweldige reclame" - Waarom de je geen televisie- „Een keer ir de drie jaar, geloof ik. Meestal metde show, die ik dan in heel Nederind heb gespeeld. Het medium teivisie is oke, maar voor een entertaner, in ieder geval wat mij betreft, n«t zo direkt betrokken bij het publiek als in de zaal. Ik ben een theatermens het contact staat boven alles. Ik hernner mij een optreden in Pepijn, zo'n:even jaar terug, nog met het Cabaret 'epijn met Liselore, Fred Hugas en R)b van Kreeveld. Er zat een vent op de eerste rij met een ver- schrikkelijk dood gezicht, weet je wat ik bedoil...? Totaal leeg, klapte niet, lachte niet, deed geen flikker. Ik sta op he| toneel me aan die vent te irriteren Dp een ontzettende ma- Geboren: 10 September 1935 in Den Haag. Vader: Paul van Vliet Sr., teken- raar, poppenspeler. Moeder: Louise van Lakerveld, lerares voedingsleer. Grootvader Piet van Vliet, 2e ka- merlid voor de A.R.P. Grootmoeder: Grietje Grimm, afstammelinge van de gebroeders Grimm. Lagere scholen: Den Haag. Fries- land, Den Haag. Middelbare school: 's-Gravenhaags Christelijk Gymnasium. Eerste cabarets: Als gymnasiast met o.a. Dolf de Vries. Eindexamen alpha: 1954 Leerling journalist: Nieuwe Haagse Courant (1954). Militaire dienst: infanterie. Wel- zijnszorg Officier van de Westen- berg kazerne in Schalkhaar (1954- 1956). Studie: Geschiedenis en Rechten in Leiden (1956-1963) I«idsch Studenten Cabaret: Laat je Zoon studeren (1958-1961) met Liselore Gerritsen, Floor Kist en Kai van Oven. TV-debuut: VPRO-TV Laat je zoon studeren (juni 1960) Meestertitel: December 1963. Theater PePijn:Verbouwd pakhuis in het centrum van Den Haag. Ge- opend op 18 december 1964. Cabaret PePijn: Met Liselore Ger ritsen, Fred Hugas en Rob van Kreeveld (1964-1971). Eerste programma: Oh, Pardon! (1965). De Jas van Claus: Februari 1966. Opus 2: Cabaret PePijn (1965- 1966). Paul van Vliet: „Ik maak menselijk arrangement dacht nou, dan geef ik hem een jas. E6n dag later stonden de journalisten van zo'n beetje alle kranten op mijn stoep. Ik woonde toen in een heel klein huisje in een hofje. Dat hofje was afgestampt met mensen die met mij wilden praten en handtekeningen wilden. Ik was beroemd, ik had het gemaakt. Ik wist niet wat mij over- kwam, het gebeurde gewoon te snel. Er was nauwelijks tijd om je er op in te stellen. Televisie, radio, pers en wat wel erg belangrijk was, voile zalen. Maar de mensen verwachten dezelfde kick te krijgen als tijdens die sketch met de jas van Claus. Dat ge beurde niet en ik heb een lange tijd nodig gehad om het publiek er van te overtuigen dat Paul van Vliet nog wel meer in zijn mars had dan zo'n jas van Claus alleen" In juni 1971 gingen de leden van Ca baret Pepijn hun eigen weg. Paul wilde toen eigenlijk weer een nieuw gezelschap oprichten, maar begon op aanraden van vrienden een one-man- show. Zijn eerste one-man-show draai- de van '71 tot '73 en had 461 uitver- kochte voorstellingen. De show (Noord-West) werd uitgezonden op de televisie. Pauls ster steeg. Verve- lende consequentie: zijn priveleven kwam ook in de pers. „Er is veel over mij geschreven en in tijden toen ik het moeilijk had, ble- ven die boulevardjournalisten mij achtervolgen. Als ik dan geen inter view gaf, maakten zij een fake-artikel. Walgelijk. Als ik ergens de pest aan heb dan is het aan die gasten. Liegen ten behoeve van hun eigen voordeel". - Waar heb je een hekel aan? - „Wat bedoel je, op toneel of maat- schappelijk gezien?" - Allebei - „Op toneel kwasi-arrangementen". - Wat is dat? - „Dat zijn artiesten die alleen tref- woorden gebruiken, zoals fenimis- me, homofielen, sex, politiek, maar er geen boodschap over hebben. Is erg bekrompen. Ik vind dat als je be gint over dit soort zaken, dan moet je niet bang zijn om op je platte bek te vallen. Iemand als Freek de Jonge gaat helemaal in het diepe, spit de hele maatschappij over hoop om zijn zegje te doen, daar heb ik respect voor. Maar er lopen ook van die lab- bekakken bij die het publiek in de maling nemen, maar ook voor zich zelf" - Je vergeet de maatschappij - „Oh ja. Discriminatie, vooroordelen. Zijn zielige mensen die hun eigen frustaties niet kwijt kunnen en dan maar beginnen te schelden op minder- heden. Zijn mijn vrienden niet". We komen op zijn nieuwe show terug, die tot eind december in het Luxor theater blijft. Ik vraag hem waarom Majoor Kees weer van stal is gehaald. ,,Ik wist van .e voren dat er grote kri- tiek op zou komen. Recensenten vin- den dat zo'n sketch thuis hoort in mijn vorige show en niet ook in deze nieuwe. Kritiek interesseert mij in ieder geval bitter weinig. Ik kan ge weldig veel kwijt in Kees. Nu ook. De zaal zit tijdens Majoor Kees (in dit geval, trainer-kahoots, samen met Jan Zwartkruis van het Nederlands elftal voor de wereldkampioenschappen in Spaaahanje) te wachten op een cli max. Maar die komt niet, want Kees wordt geihterrumpeerd door een hoge piet, die ergens boven het toneel hangt en die aan hem vraagt: „Ben je jezelf als je dit doet? Vind je het leuk?" Hij wordt tot de orde geroe- pen, en de zaal reageert daar vrij genuanceerd op Paul van Vliet leeft voor het theater, maar misschien nog wel meer voor de mens in het algemeen. ,,De mens staat voor mij voorop, dat hoor je ook aan mijn liedjes. Gaan over gewone mensen, met doodgewone problemen, waar je je niet voor hoeft te schamen. Ik ben meer in mijn ele ment als ik zing. Gek maar waar. Ie dereen komt meer voor mijn gekke mannetjes, weet ik wel. Heb ik ook in deze show. Ik heb een sketch „Poepoe", over een vent die mij op een party aansprak van:„Kerel, soms denk je wel eens, poepoe voor mij hoeft het niet meer. Dan mopt je zo iets kwijt, boy. No problem, call me". Een waanzinnig bekakte vent. Hij weet niet dat ik hem gebruikt heb, vind ik eigenlijk niet zo belangrijk".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedams Nieuwsblad | 1978 | | pagina 5