I B Ej [3 Is nw Peugeot alklaarvoor de winter? Vrij entree in 4 Molens Stedelijk Museum gedenkt oprichting van Cobra Adri Nobel wordt tot priest er gewijd KDOMES M14 SPECIAALZAKEN m Premiere in Zoiderfhealer U Deze week "De 4 Molens" in november 5.95 29.75 229.00 4.95 19.75 35.- Peugeot dealer 1 Eten, drinkeri,kijken en luisteren voor en oud leder mens is creatief j m WOENSDAG 8 NOVEMBER 1978 2e JAARGANG NO. 43 SCHIEDAM „We staan er gekleurd op" kun je op drie manieren opvatten, we staan er kleurbekennend op en met z'n alien zitten we in een penibele situatie, het isallemaal nietzobest". In de foyer van het zoldertheater „In de Teerstoof" vertellen Marius Monkau, Andries Mok en Rob van de Meeberg over hun nieuwe cabareteske theaterproduktie „VVe staan er gekleurd op", die op donderdag 9 november in het Zoldertheater zijn premiere beleeft. Discriminatie Activerend Publiek >f! 1 f f w H r spe^^^ame^^taig ook grotere miaten^ SCHIEDAM In het dienstencentrum ,,De 4 molens" is er in de maanden oktober tot en met april eenmaal per twee weken op zon- dag ,,Vrij entree". Iedereen, jong en oud, kan dan binnenlopen en genieten van muziek of volksdansen. Koffie, thee of een drankje zijn aan de bar te koop en er is volop gelegenheid om mensen te ontmoeten en een praatje te maken. Come Hie Mini-expositie Electricien Rotterdam Centrum-Kralingen-Alexanderpolder-Ommoord-Noorderboulevard Schiedam Centrum Kethel Nieuwerkerk a/d IJssel m Acodemie Schiedams Nieuwsblad POSTADRES. POSTBUS 195, SCHIEDAM AGENTSCHAP: EUROTYP, ROTTERDAMSEDIJK 238. In combinatie met de Nieuwe Vlaardingse Courant en het Maassluis Nieuwsblad Monkau, Mok en Meeberg staan er gekleurd op Monkau, Mok en Meeberg werken voor het eerst samen, Marius en Rob waren al eerder met cabaret bezig, onder andere met Jaap van de Merwe Rob kennen we al van cabaret Hono- loeloe en Andries tenslotte was 7 jaar popmusicus en daarna een seizoen werkzaam bij het Crisistheater. Het Zoldertheater heeft bij de tot- standkoming van hun nieuwe produk- tie een belangrijke rol gespeeld. Rob: „We hebben hier heelveel gerepeteerd, want de outillage is fantastisch en ik vind In De Teerstoof het leukste kleinkunsttheater in Nederland. Da. we dit theater voor onze premiere kiezen, dat is toch heel wat voor drie Amsterdammers. Maar we kunneni hier ongestoord repeteren en we heb ben veel medewerking van Bep en Henk Holmer. Voor mij wordt het een soort thuistheater. Je zit hier zo dicht bij het publiek dat je direkt kontakt hebt, ze voelen zich persoonlijk aangesproken. Wat ik ook zo fijn vind is dat je hier na af- loop in de foyer met de mensen kan praten. In een schouwburg is die af- stand veel groter, je kijkt de hele avond in een zwart gat, dan verkteed je je en gaat naar huis. Gelukkig hebben diverse schouwburg- direkties dat ook ingezien en in som- mige steden zijn er hele kleine thea- tertjes naast de schouwburg ge- bouwd". „Het is een soort gevecht, kan ik het waarmaken. Ik ging met m'n gitaartje overval naartoe, dan moet je bewij- zen dat je artiest ben. Je moet bereid zijn om voor elk publiek op te treden, want je krijgt niet altijd welopgevoe- de toehoorders". En Andries: „De ene dag spelen we in een schouwburg de andere dag op een politieke mani- festatie of in een buurthuis. Juist van die verschillende reakties leer je ontzettend veel en je moet erg goed zijn om al die verschillende soor- ten publiek te boeien". Op donderdag 2 november kreeg het drietal de kans om laten zien of ze die uitdaging aankonden. Er was een besloten voorstelling in het Zolder theater, voor de derde en vierde klas van de L.E.A.O.-school. Een leraar, bestuurslid van De Teerstof vond dat wel nodig, nadat hem was gebleken dat zijn leerlingen bij het woord caba ret 2ich alleen maar Andre van Duin voor de geest konden halen. Discriminatie in al zijn vormen is een belangrijk thema van ,,We staan er ge kleurd op". Dat kwam, vooral in de lachnummers, best op het jeugdige publiek over. Met de ernstige stukken lag het wat moeilijker, maar ook hier kregen de drie cabaretiers de zaal „plat", het gegiechel hield op en men ging echt luisteren. En, eenmaal op- merkzaam gemaakt op de rol van het publiek, kon je die middag zien hoe Monkau, Mok en Meeberg het tempo en de presentatie aanpasten aan de reakties. Ook heel aktuele, vaak poli tieke satire werd direkt gesnapt., „We staan er gekleurd op" is een pro- duktie van Stakato en wordt geregis- seerd door John Heawood, die de laatste jaren met Henk Elsink en ook met Honoloeloe werkte. Stakato, dat zijn Monkau, Mok en Meeberg samen met belichtingsman Wouter Over- gaauw en het betekent: Stichting Ac- Dat publiek, dat blijkt bij Monkau, Mok en Meeberg een belangrijk aan- deel in de ontwikkeling van het pro- gramma te hebben. Marius: „Wat niet aanslaat bij het publiek, dat haal je eruit of je verandert het. Je probeert in je nummers dingen uit, daar moet voor zijn, kijken hoe de mensen erop reageren. Natuurlijk blijft het uit- gansgpunt van je programma wel het- zelfde, maar de vorm waarin je het brengt, die komt tot stand in samen- werking met het publiek, de vierde muur". Met Honoloeloe heeft Rob daar ervaring mee opgedaan. „Je kunt je enorm vergissen, je plant bijvoor- beeld heel precies de volgorde van een deel van het programma omdat je denkt dat het zo het beste aanslaat. Dan kan het je overkomen dat juist dat stuk het voor het publiek hele- maal niet doet en een gedeelte dat je zomaar willekeurig achter elkaar hebt gezet, dat doet het soms als een gek. Het gebeurt ook dat je zo lang met een nummer bezig bent, dat je je ei- gen uitgangsgedachte een beetje kwijt bent. Dan krijg je die soms weer van het publiek gekorrigeerd terug, dat is heel verfrissend. We spelen voor allerlei verschillende groeperingen, van bejaarden en werk- lozen tot Wassenaar-bewoners. We hebben het met Honoloeloe nooit ge- schuwd om onder de meest erbarme- lijke technische omstandigheden op te treden, in open jongerencentra en buurthuizen bijvoorbeeld. Die jonge- ren die zijn gewend aan popgroepen en dergelijke en ze kijken er wel even raar tegenaan. Maar dan hoor je na afloop: we zijn er niet aan gewend maar we vonden het toch wel leuk. Of: ja meneer, ik deed toen straks wel lullig, maar u heb gelijk hoor. Ik ben ook werkloos en het is een rot- zooi". „Als je jezelf artiest noemt moet je op het biljart kunnen staan, op de Dam als het nodig is", vindt Marius. 4* tiverend Kabaret en Toneel. Active- rend, hoezo?, vroegen we aan Rob van de Meeberg. Omdat er een hele- boel in te vullen valt. Je snijdt bepaal- de dingen aan met de hoop dat het publiek er iets mee doet. Daar gebruik je theater voor omdat de mensen wel elke week een pak kranten krijgen, maar wie leest, dat nou allemaal. Wij proberen de dingen zo te brengen dat men aan het denken wordt gezet. Als je een pasklare oplossing geeft, dan gaat het een oor in, het andere weer uit. Nee, bijvoorbeeld door een onver- wachte wending of iets dergelijks, dan blijft men erover denken, dat is de bedoeling. We zouden ook niet an- ders kunnen, je moet bepaalde din gen gewoon kwijt". Het programma is te zien in het Zol dertheater ,,In de Teerstoof", Nieuw- straat 12. op donderdag 9, de vrijda- gen 10 en 17 de zaterdagen 11 en 18 november en het begint om 21 uur. Reserveren kan van maandag tot en met vrijdag via het VVV, telefoon 266000 en op vrijdagavond en zater- dag vanaf 13 uur via het theater, te lefoon 269455. Yvonne Hontele i *i(ikd<(-ntrum V zurapit'in 40"» centrum hoogstraat 1(»S J Sterretje weer open Elvis Presley in Passage - Theater Autopagina Puzzel von Beethoveosingel 124, Vtoordingen 010-35 7900 SCHIEDAM Voor de maand november 1978 luidt het programma van het dienstencentrum „De 4 molens" als volgt: dinsdag 14 november: filmvertoning, aanvangstijd 13.30 uur, de toe- gangsprijs bedraagt f 1,50. dinsdag 21 november: Najaars-modeshow met verkoop. De toegangis gratis.de show begint om 14.00 uur. Op vrijdag 10 november is het dienstencentrum in verband met schoonmaakwerkzaamheden de gehele dag gesloten. Wel zal op die dag de kapster aanwezig zijn. Op maandag 13 november is het dien stencentrum gesloten tot 11 uur 's-morgens. In de bibliotheek is er een ruilbeurs, voornamelijk gaan daar postzegels, munten of stickers over tafel, maar SCHIEDAM Dertig jaar geleden, op woensdag 8 november 1948, werd in het Parijse caf6 „Notre Dame" de internationale kunstenaarsbewe- ging „Cobra" opgericht. Deze naam werd gevormd uit de beginletters van de hoofdsteden der drie deelnenren- de landen: Denemarken, vertegen- woordigd door Asger Jorn, Belgie door Dotremont en Nederland door Karel Appel, Constant en Corneil- le. Ter gelegenheid van dit feit organi- seert het Stedelijk Museum Schiedam in samenwerking met de Vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum Schiedam een lezing over de Cobra- be weging en haar invloed. Mevrouw Dr. Willemijn Stokvis zal daartoe op woensdag 8 november om 20.00 uur in de aula van het Stedelijk Museum aanwezig zijn. Op die avond wordt tevens een tentoonstelling openge- steld van Cobra-schilderijen, waarin 17 werken van Asger Jorn zijn opge- nomen. De eerste vernieuwingen in de naoor- logse beeldende kunst staan op naam van de Cobra-beweging. Deze nieuwe kunst richtte zich vooral tegen de gezapigheid van de zogenaamde „ordemensen". „Temidden van het woedende geklots der golven leven zij als mollen met zonnebrillen op" schreef Corneille in 1949. Deze mensen wilde Cobra weer tot leven wekken door een beroep te doen op hun spontane kreativiteit. Om het nieuwe gezicht van de volkonien veranderde wereld van na de oorlog te kunnen laten zien, moesten de kunstenaars zich bevrijden van alle ingeburgerde voorstellingen en tech- nieken. Ze zochten hun toevlucht tot een natuurlijke en spontane schilderwij- ze die uitging van de inaterie, van de verf en de kleur. Daarbij lieten zij zich vooral bei'nvloeden door kinder- tekeningen en door de kunst van primitieve volken. Hoewel de eigenlijke Cobra-beweging maar duurde van 1948 tot 1951, leven haar ideeen nog altijd voort in de gedachte dat ieder mens uiteinde- lijk kreatief is en dat kunst de uitingswijze is van een normaal vitaal en daardoor al getalenteerd mens en niet iets uitsluitend van een begenadigd genie. De tentoonstelling duurt tot 27, november 1978, dagelijks van 10-17 uur, zondags van 1 2.30 tot 17 uur. Naar aanleiding van het artikel van Cees van der Geer in het oktober- nummer van het blad ,,Scyedam" over de Schiedamse landschapsschil- der P.J. Mak is in de koffiekelder van het Stedelijk Museum een mini- expositie van Mak ingericht, die tot 27 november duurt. alles kan, een ieder die wat te ruilen heeft kan er terecht. „Vrij entree" wordt georganiseerd door de Stichting Open Huis, het Dienstencentrum, het NIVON en de Schiedamse Gemeenschap. De gezel- ligheid staat voorop, er zijn alleen- staanden, maar ook gezinnen en kin- derstemmen hoor je overal bovenuit. In de grole zaal heerst een echt zon- dagsfeertje, in de hoek het blaasorkest en er oraheen het publiek gezellig roezemoezend aan hun tafeltjes. Vrijuit altijd is er ook een tentoon stelling. Op zondag 5 november wa ren er schilderijen te zien van Jan Ou-. wenbroek, opgeluisterd door de mu ziek van de Gusto muziekvereniging uit Schiedam. Dat vond amateurschil- der Ouwenbroek ontzettend leuk, want 26 jaar lang blies hij op de Tuba, bij „Kunst en arbeid" in Maassluis. Het is zijn eerste tentoonstelling in Schiedam en de hele maand novem ber is zijn werk nog in „De 4 molens" te zien. „Vrij entree" is de volgende maal op zondag 19 november, van 2 tot 5 uur 's mid dags. SCHIEDAM - Mgr. dr. A.J. Simonis, bisschop van Rotterdam, zal op 11 no vember 1978 de heer A.A.C.J. Nobel door handoplegging en gebed tot pries- ter wijden. Adri Nobel werkt sinds 15 augustus 1977 als assistent in de Schie damse Onze Lieve Vrouw Visitatie Parochie aan de dr. Schaepmansingel. Op 2 maart 1978 werd hij in die kerk tot diaken gewijd. De priesterwijding zal plaatsvinden in de kathedraal aan de Mathenesserlaan in Rotterdam om 10.30 uur. Direkt daarna, op zondag 12 november zal Adri Nobel om 11 uur zijn eerste Hee- lige Misopdragen in zijn parochiekerk in Schiedam. Van 12 tot 14.30 uur is die dag gele genheid om hem in de Dominico Sa- vio School aan de Dr. Schaepmansin gel te feliciteren. Getdig t/m zaterdag Ragebol met telescoopsteel, uitschuifbaar tot 250cm 451 Dressboy, in noten gebeitste uitvoering en verrijdbaar. Ideaal vaderdagkado! Nu slechts 525 Set bestaande uit tafel, bladmaat61 x122, met banken uitgevoerd in massief grenen hout en blank gelakt. In handige meeneemverpakking 585 Voorzien van montageinstruktie. Nu slechts Jutetoilet- rolhouder met opdruk Playgirl Prijs 526 1.95 Bully buitenlamp. Met kunststof armatuur, metalen retlektor. porseleinen fitting en metalen beschermkorf. Tefal drievakspan, voor het tegelijkertijd braden van driegerechten. Met anti-aanbaklaag. 26 cm 0. Van 27,50 voor 603 Zwaar ver- chroomde. Iicht- lopende bood- schappen- wagen Inklapbare trekbeugel en tas met voorvak Adrianus Antonius Cornelis Joseph Nobel werd op 9 juni 1948 in „de stulp" in Reeuwijk geboren. Hij groei- de als oudste zoon op in een gezin van zeven kinderen. In 1960 begon hij zijn studie aan het seminarie van de paters Oblaten van de H. Franciscus te Tilburg. Na vijf jaar onderbrak hij die opleiding om verschillende beroe- pen uit te oefenen, zoals dat van elec tricien. Hjj nam de draad van zijn studie weer op bij de paters van de H. Geest te Hattem, waar hij zijn middelbare op leiding afmaakte. Daarna liep hij een aantal jaren stage bij de paters Salesia- nen van Don Bosco in Rijswijk, deed haar clubhuiswerk en volgde een part- time opleiding aan de sociale acade- mie in Den Haag. Omdat hij priester wilde worden ging hij in Gent en bij de fathers van Mill Hill te Roosendaal filosofie studeren. In deze periode nam hij deel aan een discussiegroep over de ambtsoplei- ding in Nederland. Daarna vertrok hij naar Rolduc in Kerkrade, waar hij in vier jaar zijn theologische opleiding afmaakte. Het ligt in de bedoeling dat hij na zijn wijding nog geruime tijd in Schie dam werkzaam z.al blijven -4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedams Nieuwsblad | 1978 | | pagina 1