geleden geboren launens kramer Met Andere Woorden J iX w Snelheids controle Leven Oorlog Autobiograt'isch Vor teller Vergelijking m CENTRALE VERWARMING AIRCONDITIONING xs 7*" T— T~ T~ ld~ JT~ JF~ JT~ T~ vT WOENSDAG 29 NOVEMBER 1978 48-527 KRIMPEN A/D IJSSEL - Wie de boeken van Herman de Man leest. vindt daarin de werkelijkheid terug die hij dagelijks kan vinden in ons polderlandschap. Er is waarlijk niet veel verbeeldingskracht nodig om tussen de regels het ritsclen van de peppelbladeren, het ruisen van het riet en het geluid van vogeK te lioren. le voell de dreiging van liet immer aanwezige water, bron van leven en dood in Neerlands gescliiedenis. en je herkent de stille kracht van de l)oeren die *t land met vallen en opstaan groot hebben gemaakt. po«t zeqdhaodel v echeivcndijkpl 36 vlewndingen in he'centrum Kat7 vteanciincjen 010/^19103 Naar bed naar bed zei Duimelot i een Buitenkansje.. Mercuriusstraat 41. tel. 34.21.63, VLAARDINGEN mmmm jmmm jmm, r— f— T— 1— X 3 4 5 14 16 1? IS 19 XO XX XI X5~ Xl> XI X8 30 m^mi Speel je eigen Europa-cup... I Herman de Man mishend s treehschriiver Die schildering van fatasie en werke lijkheid. met de nadruk vooral op het laatste. kenmerkt de boeken van een man, die gedurende zijn hele leven miskend werd als schrijver en die ook na zijn dood nog maar weinig erken- ning heeft gevonden. Die signalering is niet nieuw en ook niet specifiek voor de persoon van De Man. Eigenlijk heeft de streekro man met haar vertegenwoordigers al- tijd in een wat ongunstig daglicht ge- staan. Literair gezien dan. want gelukkig zijn er tal van mensen die zich aan de geldende literaire opvat- tingen weinig gelegen laten liggen. Zij lazen en leze streekromans met veel plezier waardoor de verspreiding er- van, ondanks de eerder gesignaleer- de miskenning, bijna optimaal is geworden Herman de Man kwam oprspronke- li.ik uit Woerden. Hij werd daar in 1898 geboren als zoon van een koop- man. De rekbaarheid van het begrip koopman is groot, maar voor alle dui- delijkheid moet gesteld worden dat armoe troef was in het gezin. Daar- mee is de professie van vader in vol- doende mate belicht. De naam Herman de Man is in werke lijkheid een pseudoniem voor Sally Hamburger. Hoe hij tot die schuil- naam is gekomen is niet helemaal duidelijk. Zeker is wel, dat er in de familie een verhaal ging, dat voor 1805 de familienaam De Man moet zijn geweest. Mogelijk dat dit de in- spiratiebron voor het gekozen pseu doniem is geweest. Het gezin verhuis- de een aantal malen en de reacties op het Joodzijn waren daaraan meestal niet vreemd. Zo woonde De Man in Benschop, Oudewater en Gouda. In die laatste stad begon zijn journalis- tieke loopbaan. Via verschillende baanties die allemaal in de „schrijf- sfeer" lagen, kwam hij uiteindelijk terecht bij het Haags Correspondent- schap van Dagbladen, het latere en voor ons zo bekende ANP. In 1923 trouwde hij Eva Kalkar. Zij zou hem tot grote steun zijn, vooral bij het vervaardigen van zijn romans. land bleek niet mogelijk en dus vluchtte hij via Spanje en Portugal naar Groot-Brittannie. Daar kreeg hij een plaats bij de regeringsvoorlich- fingsdienst. Later vertrok hij via Canada naar Curacao, waar hij leider In 1927 ging De Man tot het Rooms Katholieke geloof. hetgeen ook in zijn werken niet onopgemerkt is ge- bleven. Een boek als Ileilig Pietie de Booy is daar een goed voorbeeld van. Voor De Man en zijn gezin verliep de oorlogstijd dezastreus. Terwijl hij in de Franse Alpen aan een nieuwe ro- man werkte, vielen de Duitsers ons land binnen. Terugkeer naar Neder- problemen gaat wijden, wordt zijn werk zaak langdradig. Er zijn in de loop van de jaren al heel wat publicaties verschenen over wat wel en wat niet tot de literatuur behoort. Bij de werken van De Man aangekomen waren de meningen daarover nooit zo erg verdeeld want de meesten rekenen ziin boeken tot de vertelkunst. Duideiijk mag - of liever moet - dan gesteld worden dat die laatste constatering zeker geen degradatie inhoudt, maar meer de vaststelling van een feit. Te ge- makkelijk keert men zich tegen de vertelkunst en haar vertegenwoordi gers terwijl men zich te weinig rea- liseert wie eigenlijk meer bijdraagt tot het geluk van de mensen. Vooral Menno ter Braak keerde zich in het verleden scherp tegen het provincialisme. In het bijzonder Antoon Coolen heeft het indezen miskend.moeten ontgelden omdat Coolen bQ Cj 0»0/35513« Ja roepen uw kinderen, want ze slapen onder zo'n heerlijk donzig dekbed. Deze is gevuld met een don zig zachte 400 grams acryl. Lekker licht en's winters behaaglijk warm. Maat 100x135 cm. Kleur: een kant licht-blauw en een kant geel. Ge- weldige kwaliteit voor 'n bijzonder lage prijs Van 29,75 voor werd van de radioomroep. Nog tij- dens de oorlog hoorde hij dat zijn gezin naar het concentratiekamp Westerbork was gedeporteerd. Zijn vrouw en vier van zijn kinderen wer- den later in een concentratiekamp vergast. Een van zijn zoons wist te ontsnappen. Later werd hij in Zuid- Frankrijk toch weer gepakt, waarna hij werd gefusilleerd. Lang heeft Herman De Man zijn vrouw en kinderen niet overleefd. Toen hij per vliegtuig terugkeerde van een zakenreis, stortte de Dakota waarmee hij reisde neer op de lan-1 dingsbaan van Schiphol. Alle inzit- tenden kwamen daarbij om het leven. De Mans boeken hebben duideli/k een sterke autobiografische inslag. Onderzoekingen' die de heer Ett. voormalig conservator van het Letter- kundig museum in Den Haag, in dezen heeft verricht hebben dat dui delijk aangetoond. Centraal daarbij stond de vraag of er levende mensen schuil gingen achter de figuren welke De Man in zijn boeken gebruikt. Dat die vraag uiteindelijk positief beant- woord kon worden. verbaasde nie- mand. Veel moeilijker is het echter een antwoord te vinden op de vraag in hoeverre er levende figuren gebruikt zijn. Met anderc woordeti Waar houdt de werkelijkheid op en waar begin t de fantasu De Man bezat een waarlijk onuitput- telijk herinneringsreservoir. Hij was in staat om belevenissen die hij soms jaren tevoren had meegemaakt, natuurgetrouw weer te geven. Mis- schien is die autobiografische inslag ook wel een verklaring voor zijn enorme produktiviteit. Hij schreef ge- middeld wel een roman per jaar en misschien had hij wel bepaalde ge- beurtenissen en personen nodig om ze in zijn boeken te kunnen gebrui- ken. De huizen, de boerderfjen, de landschappen en mensen die De Man in zijn boeken gebruikt, ze bestaan vaak echt. Eens maakte de tekenaar Hendrik van Leeuwen tekeningen van personen uit zijn naaste omgeving. De heer Ett gebruikte ze later bij zijn onderzoek en daarbij bleek dat som en ige van de getekende personages ook in De Man's boeken voorkwa- men. Maar er zijn meer voorbeel- den. Dokter Elias, de hoofdfi- guur uit ,,Rijshout en Rozen" blijkt in werkelijkheid dokter Van Praag uit Oudewater. Het boek ..Meesfer Lampelaar" is in werkelijkheid een verslag van de ge- beurtenissen welke zich binnen een kleine familie in Oudewater afspe- len. De Man plaatste het verhaal dan wel in een stadje aan de Vecht, de werkelijkheid valt gemakkelijk te doorgronden Zo is zijn roman „Scheepswerf de Kroonprinses" ge- schreven nadat hij een tijdje gewerkt had als ketelbikker op een scheeps- werf in Gouda. Zijn bekendste en ook bekroonde werk Het Wassende Water" is een verzameling van verschillende feiten. De naam van de in dit boek voorko- mende hoeve Water-Snoodt gebruikt Een typisch polderlandschap. Veel beschreven door De Man. hij als naam voor een van zijn hoofd- personen uit „Rijshout en Rozen", Over de schrijver Herman De Man is weinig geschreven. Kritieken op zijn werk kwamen er echter genoeg. Veel ietterkundigen zetten zich af tegen zijn boeken omdat ze behoorden tot een schrijfkunst die men karakteri- seerde als het provincialisme. Het is waars dat de werken van De Man geen verfijnde karaktertekeningen be- vatten of uitmunten door psycholo- gische verfijning. Integendeel. Ze spreken eerder aan door de eenvoud die er van uit gaat. Antoon van Duin- kerken schreef ooit dat De Man sterk was in het schetsen van situaties maar wahneer hij zich aan werkelijke naar zijn mening het provincialisme wil verheffen tot een algemene maat- staf voor literatuur. Fel zei hij: „Nie- mand heeft er iets op tegen dat An toon Coolen boeren boven stedelin- gen prefereert, maar Antoon Coolen moet niet zoveel pretenties krijgen, dat hij de hele wereldliteratuur gaat gelijkstellen met een op zich zelf lang niet onverdienstelijk vertelde geschie- denis van mensen en dingen". Ter Braak kon de stijl van De Man geenszins waarderen; sommige verha- len verveelden hem zelfs. Ook de hu mor van De Man spreekt hem in het geheel niet aan, waarbij hij overigens wel aantekent dat hij zelf een stede- ling is en die hebben over het alge- meen meer moeite om dat soort hu mor te kunnen waarderen. Toch valt de eindwaardering van een van Neerlands grootste critici redelijk po sitief uit als hij De Man een smake- Iijk verteller noemt. Een andere grote daarentegen con- stateerde negatiever. Marsman vond dat de boeken van De Man zich dom- weg op een te laag plan bewogen. „De schrijvers die een provinciaal gegeven verbeelden, zijn in hart en geest provincialen en blijven daarom in hun gewestelijk gegeven steken. De fout van de regionale roman is, dat zij niet verder komt dan het uit- beelden van alledagsmensen. Hierbij komt de kunstenaar niet verder dan het alledaagse dat niemand interes- seert". stelde hij onomwonden vast. Niet zo verwonderhjk voor Marsman die conclusie, omdat hij er meestal vanuit ging dat ieder werk er voor moest zorgen dat de lezer een die- per inzicht kreeg. Vergelijken we de werken van De Man en Coolen met elkaar dan springt een verschil al snel in het oog en wel de problematiek. In de boe ken van De Man zit meer problema tiek verwerkt dan in die van Coolen. De katholieke mensen van Coolen voelen zich Sis het ware verlost van de problemen rondom het geloof. De pastoor verschaft hen de zekerhe- den. die de dominee in De Man's boeken de Calvinisten niet kan geven. Hebben de katholieken van Coolen dus een vertrouwensman in hun pas toor, De Man's Calvinisten moeten hun eigen weg zoeken tussen deugd en zonde. Dat dit tot grote moeilijk- heden kan leiden in deze strenge leer van genade en verdoemenis, komt in zijn boeken goed tot uitdrukking. Een ander verschil met Coolen is het feit, dat de boeken van de Brabander ongedwongener, losser geschreven zijn in vergelijking met de werken an De Man. Deze vertoont nogal eens de neiging tot starheid. Behalve de verschillen is er bijv. ook de over- eenkomst tussen beiden, want zoals al eerder werd opgemerkt kunnen zij beiden niet gerekend worden tot de schrijvers die in staat zijn psycholo- gische verfijning in hun werken te verweven. Behalve met Antoon Coolen vertoont De Man ook overeenkomst met A. den Doolaard. Een nadere beschou- 9 wing zou echter ook vele verschillen naar boven brengen terwijl de over eenkomst vooralsnog alleen lijkt te bestaan uit het feit dat beiden boeiende vertellers zijn. Nee, dan is een vergelijking met de socialistische auteur A.M. de Jong meer op zijn plaats. Beiden hebben vaak gebruik gemaakt van autobio grafische elementen, al was dat laat ste meer het geval bij De Man dan bij De Jong. Daarnaast hebben de romans van beiden een wat sombere sterk realistische inslag, waarbij komt dat de auteurs sterk aan hun streek gebonden zijn. Zo kan bijv. Gieljan uit ,,Het Wassende Water" moeilijk verplaatst worden in een Brabants landschap terwijl omgekeerd Merijn- tje Gijzen niet thuishoort in de streek rond Gouda en Oudewater. Herman de Man is geen realist van het zuiverste water, daarvoor laat hij o.a. teveel godsdienstige elementen meespreken. Zijn grote kracht ligt in het beschrijven van volkstypen en streken. Hij toont zich een uitzonder- lijk goed waarnemer, die in staat is met vlotte hand te schetsen wat hij heeft waargenomen. Treffend in zijn boeken zijn de op- rechtheid en zijn vlotte verteltrant. De oprechtheid van De Man staat buiten twijfel maar, zoals Van Duin- kerken ai eens opmerkte, het is niet genoeg om van een roman een mees- terwerk te maken. Bezwaarlijk is de manier waarop hij soms aan godsdienstige problemen gaat pluizen. Dan vervalt hij in een Tekst Onno Bijlsma Foto's Jan Dekker geredeneer en een getheologiseer dat maar moeilijk kan boeien en waarvan vele dingen onwaarschijnlijk en onbe- grijpelijk overkomen. Merkwaardig is wel dat zijn overgang naar het Ka- tholicisme in 1927, nauwelijks een verandering in zijn schrijftrant te weeg heeft gebracht. Wei werd in zijn romans het accent van het Cal- vinisme naar het Katholicisme ver- schoven, maar in het schrijven van een volledig katholieke roman is hij toch niet geslaagd. Zijn eerste werken waren zwaar van de gedetailleerde beschrijvingskunst. Later vdrandert dit en weet hij op een vlotte wijze zijn gedachten op pa pier te zetten. Een andere curiositeit die vermelding verdient, is het feit dat zijn werken immer besloten wor den met de opmerking ,,Nog niet". De eenvoudige verklaring daarvooFis. dat hij ervan overtuigd was nog niet gegeven te hebben wat hij kon geven. Wanneer men De Man degradeert tot een tweederangs schrijver, doet men hem onrecht vooral als dat voort- komt uit een toegespitst intellectua- lisme. Binnen de beperktheid van ziin stofkeuze liggen tal van mogelijkhe- den. De constatering dat De Man daarvan een uitstekend gebruik heeft gemaakt is dan ook alleszins op ziin plaats. Prachtige kruissteekkussensop voor- bedrukt soudangaas met ruim vol- doende Soudan-garen om in hele kruissteek teborduren. Afm. 40x40 en 35x35 cm. Inklusief duidelijke gebruiksaanwijzing. Normaal 14,95-15,95 nu per pakket GRIFFIJN Vorige week hebt U deze kolom moeten missen, daarom deze week alsnog de uitslag van 15 november en die luidt: ..De toekomst is de da- geraad van het verledenDe win- naars hiervav zijn: T.H. Bausch. Charl. de Bourbonlaan 11, Vlaardin- genJ.H. Hersbach, Mgr. Nolenslaan 642, Schiedam en M. v.d. Kraan, Vondellaan lc, Maassluis. De win- naars krijgen een boekenbon van tien gulden thuisgestuurd. Voor de puzzel van deze week ver- wachten we veel inzendingen gezien het winterweer wat zich heeft inge- zet. Uw oplossing kunt U weer als vanouds insturen aan ons adres Rijnmond West Combinatie, Post- bus 306, 3130 AH Vlaardingen. De oplossingen die alleen per brief- kaart kunnen worden ingestuurd, moeten voorzien zijn van de post code en moeten uiterlijk dinsdagmor- gen 5 december om 10 uur bij ons binnen zijn. Op elke regel moeten een woord van 7 letters en een woord van 6 letters worden ingevuld. Elk woord van 6 letters is samengesteld uit het voor- afgaande woord van 7 letters en de dan overblijvende letter komt in het cirkeltje achterin, Voorbeeld: zou de omschrijving luiden ,,beraad zintuig", dan moest worden ingevuld ..overleg - gevoel" en dan kwam de resterende letter R in het cirkeltje achterin. Bij juiste oplossing van de gehele opgave leest men in de cir- keltjes, van boven rtaar beneden, een gezegde. Alleen dit gezegde moet. UITSLUITEND PER BRIEF- KAART, als oplossing worden in- gezonden. 1 onaangenaam ruiken - hevig; 2 zieke - slapen (pop.); 3 vreemde munt - voelhoorn; 4 bij stemming beschikbaar stellen - (ver)blijven; 5 vooraf - eten geven; 6 alle twee - wankel; 7 heraut met luide stem - oude munt; 8 aanlegplaats - dag- aanduiding; 9 overeekomen (met) - kerkdienaar; 10 steekcontact omgeving; 11 effect - veredelen; 12 doel - tafeldoek; 13 soort hond - fraai gebouw; 14 schoolvak - des- kundige; 15 tussen twee latjes binden - haardracht; 16 vloeibaar maken - schouderversiering van lakei; 17 geestelijke - dikke vloeistof; 18 herhaaldelijk - gappen; 19 vermaning, preek - knoeien; 20 door de keel naar de maag brengen - landbouwwerktuig; 21 onvervalst - min of meer conservatief; 22 plaats in stadion - voor/etsel; 23 deel van bloem - boef; 24 gorgelen - afbreken; 25 blaasinstrument -gierige spaarder; 26 sein - weegterm; 27 slang - lijn; 28 huwen - jongensnaam; 29 rookgerei - voor niets; 30 insekt - koudslachter. Vrijdagmiddag tussen twee en vier uur werden tijdens een snelheids- kontrole op de Horvathweg 12 bekeuringen uitgeschreven. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 85 km/uur. Probeer met de fI ippers de bal in het doel van je tegenstander te wer ken. 'n Spannend spel voor twee personen. Afm 22x14 cm. Van 3.50 voor VLAAkDIINLI N Voor oud-leden en ouders van leden van Liefde en Vrede wordt morgenavond weer een soosavond gehouden. Soos All-Inn wordt gehouden in het gebouw Triangel aan de Fransen- straat en begint om acht uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedams Nieuwsblad | 1978 | | pagina 9