In januari
nieuwe LP
RIJNMOND/WEST COUBINA TIE a
Deelder:
twee
maal
ter meulen
Circustent
De opmars van een heel nieuw geluid in de Nederlandse muziek
begon vorig jaar november toen de eerste LP van de groep Flairck
het levenslicht zag. De „Variaties op een dame" was een smelt-
kroes van vier invloeden geworden. In de louter akoestische com-
posities van de hand van gitarist Erik Visser, kwam een harmonie
tot stand van jc.'z, rock, folk en klassiek. De „Variaties" vonden
weerklank bij pers en publiek. TV- en radio-optredens volgden. De
plaat verkocht als een razende.
Zijn composities, die door de andere
leden van de groep, broer Hans Vis
ser op basgitaar, Peter Weekers op
fluit en Judy £chomper op viool,
naar de uiteindelijke klank werden
gestuurd, sloegen zo enorm aan dat
van de LP binnen drie dagen 2300
exemplaren werden verkocht .Na
enkele maanden was „Variaties op
een dame" goud en inmiddels staat
de platina plaat voor 100.000
verkncbtp exemplaren voor de deur.
Vertrek
Erik Visser ,,We zitten nu op zo'n
98.000, dus kan het niet lang meer
duren. Mooi he! Daar komt nog bij
dat de plaat het in Duitsland ook
goed doet en in Belgie gaan we pro-
beren om hem ook aan de man te
brengen door optredens daar te gaan
doen. Er is trouwens bij Polydor be-
sloten om de „Variaties" voor het
eind van het jaar overal ter wereld
uit te brengen".
Het lijkt er op dat er bij Flairck alle
reden voor tevredenheid is. A1 is er
ook een keerzijde van de medaille:
door de enorme vraag naar optre
dens zijn de oorspronkelijke plannen
om in augustus, dus deze maand,de
studio in te gaan voor een tweede
LP, een beetje veranderd.
Erik Visser weer: ,,Die LP zal denk ik
pas in januari klaar zijn. Wei zijn alle
composities al klaar, het materiaal is
af, er is alleen geen rust om de boel
op te nemen: en om te repeteren na-
tuurlijk. Wat ik wel weet is dat kant
1 van de LP gevuld zal worden met
een gitaar-werk. Een soort sympho
nic, qua opbouw. Mijn broer Hans zal
op klassieke gitaar de belangrijkste
delen spelen. Op de andere kant
komt onder andere een nummer van
Peter, waarin we met zijn alien op
panfluit het geluid van een stoom-
wals nadoen. Het nummer heet dus
ook De Stoomwals. Natuurlijk ook
het nummer De Vlinder, dat we
voor de koningin gespeeld hebben
in dat programma ten bate van de
Unicef".
Duitsland
Gevraagd naar het moment waarop
6en van de mooiste composities
Erik Visser indertijd „was min of
meer een voorloper van de muziek
van Flairck, al was het toch vooral
Ierse folk". Waarmee de herkomst
van de onmiskenbare folk-klanken
in de muziek van Flairck verklaard
In een uitgebreidinte viewin De Ha-
venloods ging Erik Visser luttele da
gen na het uitkomen van zijn debuut-
LP in op het ontstaan en bestaan van
Flairck. Vertelde over zijn Ierse tijd,
waarin hij onder andere met de Hy
brid speelde. ..Die muziek", zei
Erik Visser zegt daarover: „In het
begin was het even moeilijk. Sylvia
moest erg snel de partijen van Judy
instuderen en dat viel niet mee. Nu is
de situatie uitstekend. Niet alleen
hebben we de harp erbij, maar om-
dat Peter overweg bleek te kunnen
met een spinet heeft onze muziek
belangrijk meer klank dan in het
begin. J a, het gaat erg lekker".
van Flairck, getiteld: ,,De eerste dag
na je vertrek" opgenomen zal wor
den, vertelt Erik Visser: ,,Doordat
dat nummer voor een belangrijk deel
geimproviseerd wordt, zal het waar-
schijnlijk op onze derde LP komen,
een live-LP. Eigenlijk zijn we niet zo
bedreven in dat improviseren. Alleen
Peter eigenlijk, maar die heeft dan
ook de meeste jazz-invloeden".
Inderdaad is „De eerste dag na je ver
trek" een nummer waarin de jazz erg
sterk de kop opsteekt. Maar omdat
het tevens overduidelijk klassieke en
folk invloeden weergeeft, lijkt het in
heel weinig meer op enige vorm van
traditionele jazz. Waarschijnlijk is het
een van de meest explosieve en emo-
tioneel geladen composities van
Flairck.
Belangrijkste gebeurtenis in het
bestaan van Flairck is ongetwijfeld
het vertrek van violiste Judy Schom-
per en de komst van Sylvia Houtza-
ger geweest. De eerste violiste van
Flairck koos op een geven moment
terecht voor haar studie aan het
conservatorium en de drie overge-
bleven leden stonden voor de opgave
een vervangende collega te vinden. In
Sylvia Houtzager vond de groep en
een violiste en iemand die met een
harp overweg kon. Die uitbreiding
van het aantal mogelijkheden - mu-
zikaal gezien - was natuurlijk wel-
kom.
De muziek van Flairck heeft een
eigenrecht van bestaan gekregen in
Nederland. Nog denkt Erik Visser
af en toe dat het niet lang meer kan
duren, maar de feiten bewij-
zen doorlopend het tegendeel.Rijen
optredens staan voor de deur, de
plaat blijft verkopen en bovendien
staat Flairck zondag 26 augustus
voor een grote zaal met mensen in
het Sportpaleis Ahoy'.
Geen generatie
In diverse modellen en kleuren
Als het waar is dat de jaren-70 niets
hebben gebracht dan matheid en
moedeloosheid en dat vooral op het
gebied van de kunst, dan lijkt het er-
op dat he* komende decennium een
nieuw tijdperk van revolutie zou
kunnen zijn. Op literair gebied wel-
licht onder aanvoering van mensen
als de Rotterdamse schrijver Jules
Deelder, iemand die maar wat graag
zou gaan behoren tot de nieuwe ge
neratie van 80-ers.
Deelder is min of meer een navolger
van de 60-ers. Schrijvers als Vaandra-
ger, Armando, Verhagen en Sluitelaar
die, gegroepeerd rond het tijdschrift
Gard Sivik en De Nieuwe Stijl met
koel en zakelijk werk reageerden op
„het woordgezwam van de 50-ers".
Zij introduceerden de nieuwe zake-
lijkheid, later door Deelder vervormd
tot de neon-romantiek, zonder twij-
fel onder invloed van de nog maar
net opgebouwde, weinig in oude zin
romantische stad.
Jules Deelder is een enkeling die al
leen maar een navolger mocht zijn en
niet een representant van de genera-
tie van 70-ers om de eenvoudige rede-
nen dat het nu bijna voorbije decen
nium nauwelijks nieuwe schrijvers
heeft opgeleverd. In ieder geval geen
nieuw idee, geen nieuwe reactie op
de vrij sombere tijden van de Nieuwe
Stijl.
Op prozagebied zijn er inderdaad en
kele nieuwe namen. De academische
schrijvers rond het tijdschrift de Re-
visor bij voorbeeld (Kellendonk,
Matsier) of iemand als Oek de Jong
die vrij recent met een bundel anek-
dotische verhalen debuteerde. Nieu
we poezie is er echter nauwelijks.
Misschien dat Hans Tentije een van
de nieuwe dichters is, misschien is die
hier en daar opduikende neo-senti-
mentaliteit een nieuwe richting.
Van een nieuwe generatie is echter in
de verste verte geen sprake geweest.
In de poezie is dat het meest schrij-.
riend duidelijk geworden. De 70-er
jaren waren niet experimenteel noch
zakelijk noch traditioneel roman-
tisch; ze waren alleen maar mat en
matheid debuteert niet., Het moet
voor nieuwe schrijvers pijnlijk zijn al
leen maar na te kunnen volgen en
niet deel uit te kunnen maken van
een reactie. Reactie duidt op leven,
navolging op matheid en gezapigheid.
Zo is Jules Deelder slechts een nako-
meling van de 60-ers. Toch is zijn
werk niet mat en zeker niet gezapig.
De in 1944 geboren Deelder is welis-
waar als dertiger te oud om qua leef-
tijd verwant te zijn met een nieuwe
generatie jongeren (j°nge schrijvers),
zijn levensgevoel lijkt echter aan te
sluiten bij het zwartgallig optimisme
dat hier en daar de kop op steekt.
Voor jongeren valt er na de 70-er ja
ren niet veel meer te halen. De geza
pigheid van de door trends geteister-
de jaren-70 zal plaats moeten gaan
maken voor een individualisme, dat
zijn beperkingen kent. In de muziek
was de punk het teken dat de tijd van
klakkeloos meelopen voorbij was; de
tragiek van de punk als contra-
commerciele beweging en anti-trend
stroming was dat de punk zelf ont-
aardde in een commerciele trend die
dapper nagevolgd werd.
Met lege handen opnieuw beginnen.
Zonder al te veel hoop op een zonni-
ge toekomst de jaren-80 ingaan om
opnieuw te proberen. De individua
list Deelder zou (wie weet tegen wil
en dank) die nieuwe stroom aan
kunnen voeren. Met als enig ideaal
niet te zijn zoals de voorgaande gene
ratie: gezapig, mat, decadent en wil-
loos.
Jules Deelder publiceerde: Gloria Satoria
(1969), Dag en Nacht Geopend (1970),
Boe! (1972), De Zwarte Jager (1973),
Proza (1976) en Moderne Gcdichten, dat
naast de drie eerste bundcls nog nieuw
werk bevat. Hij zal tijdens de CASA/NO-
VA beurs twee maal voorlczen uit eigen
werk. Zaterdag om 20.00 uur in de Circus-
tent en zondag in dezelfde tent om 14.00
uur.
opmars van Flaircks
uw geluid gaat door
Jaren-80: afscheid van
de gezapige matheid
Leuke damesnachthemden in
diverse prachtige kwaliteiten,
modellen, kleuren en dessins.
Maten 36 t/m 48.
Van 29,95 voor