'No onthulling Geuzenmonument neem ik eerst de kuierlatten' Schiedams Nieuwsblad Beeldhouwer Le Dropped: ALGEMEEN WOENSDAG 9 MAART 1983 •10-509 WATERWEG NOORD Vlaardingen maakt zich op voor een grootse onthulling van een monument ter nagedachtenis aan de verzetsgroep De Geuzen. De Stichting Het Geuzen-Monument is al ruim een jaar in de weer om dit gebeuren organisatorisch vlek- keloos te doen verlopen. Het hoogtepunt vindt plaats op za- terdag 12 maart a.s. wanneer Koningin Beatrix het beeld op de Markt zal onthullen. Een plechtigheid waarnaar velen inmiddels uitkijken. Slechts een Vlaardinger zou wensen dat deze twaalfde maart al achter de rug was: de ontwerper van het Geuzenmonu ment, Leen Droppert. „Zo'n toestand rond die overdracht waar ik niks om geef. Wat mij betreft zet ik het beeld neer en ben ik met de noorderzon vertrokken °de De opdracht voor het Geuzen monu ment had wellicht in geen betere han- den terecht kunnen komen dan in die van beeldhouwer Leen Droppert. De strijd tegen het onrecht is een thema dat veelvuldig in zijn werk terug- keert. Het monument op de Markt eert de eerste achttien verzetsstrijders die op 13 maart 1941 door de Duitse bezetters op de Waalsdorpervlakte te Den Haag werden gefusilleerd. Drie februaristakers en vyftien leden van De Geuzen, een verzetsgroep die in Vlaardingen gestalte kreeg, vonden daar de dood. „lk heb deze opdracht ervaren als een zware opgave. Het onderwerp heeft me diep aangevreten. Het ver- zetsmonument op zich niet, maar de ■j aroefheid, de heroi'ek van de oorlog die er uitspreekt. De oorlog kent vol- gens mij geen overwinnaars, alleen maar verliezers." Droppert heeft de tweede wereldoor- log als kind meegemaakt. Begin 1930 werd hij geboren in de Beatrixstraat, de laatste straat van het toenmalige Vlaardingen-West. „Vanuit het raam kon ik deze boerderij zien liggen. Nooit wetend dat ik hier eens zou wonen. Heb 'r zelfs meermalen gete- kend." Tekenen en schilderen zijn voor Droppert dagelijkse levensbehoeften. „Ik ga al schetsend en tekenend door het leven, zoals anderen zouden pra- ten. Tekenen is een vorm van com- municeren. Mijn werk bestaat uit het hanteren van een beeldtaal. Ik exi- steer al bijna dertig jaar in dit beroep en besta ervan, al brengt het me geen rijkdom. Noem het met hangen en wurgen leven. Wanneer ik een o] dracht krijg, gaat het me voor wind. Het is natuurlijk wel een bewijs van functioneren, wanneer je na der tig jaar nog steeds involveert in het materiaal. ie kunt wel stellen dat ik in m'n werk ben vergroeid." Naast het scheppend bezig zijn heeft Droppert 'teveel hobby's om op te noemen'. Wanneer een opdracht is voltooid, zwerft hij het liefst samen met zijn vrouw door Frankrijk. De behoefte aan een openbaar leven met al zijn verplichtingen leeft bij hem niet. Het is bijvoorbeeld karakteris- tiek voor Droppert om een object in alle stilte te plaatsen. „Ik zoek geen succes of bekendheid. Het is voor mij voldoende om werk te hebben dat overeenkomt met mijn denkpatroon. Het Geuzen monument is een uitgesproken opdracht die me ligt. Het reilen en zeilen van de mens, de maatschappij houdt mij zeer be zig. De hedendaagse werkelijkheid tracht ik in mijn beelden te vertalen. Beelden maken is niet een droom koesteren, het is appelleren aan de realiteit." Dropperts ontwerp voor het Geuzen monument beeldt ook een duidelijk herkenbare menselijke figuur uit. Ele- menten als vastberadenheid, twijfel en onzekerheid, zelfs vertwijfeling komen in de figuur tot uitdrukking. „Voor dit ontwerp had ik mezelf de opdracht gesteld de menselijke figuur zo elementair mogelijk uit te beel den. Het gebruik van symbolen als duif voor vrede, toorts voor vrijheid en zwaard voor strijd, wilde ik ver- mijden. Alle emotics moesten in het lijf terug te vinden zijn. Zo heeft de figuur vrij grote voeten, bovendien blijft het bovenlijf wat achter bij de benen. Er spreek een onherroepelijk- heid uit, verbijstering over het von- nis, ze geloofden het niet. Zo iemand zou wel weg willen vliegen, maar de voeten staan stevig op de grond: hij kan niet weg." In tegenstelling tot zijn terughou- dendheid over zijn privfileven, kan Droppert (iren over zijn werk vertel- len. En terecht. Het ogenschijnlijk zo sober uitgevoerde monument, zonder symbolen en andere franje, Wekt be- grip voor het onrecht wat velen in een oorlog wordt aangedaan. De figuur heeft geen mond: een te- ken dat deze monddood is gemaakt. De hand (het beeld heeft er drie) functioneert als middel tot waarschu- wing en oproep tot het verzet, maar ook ter afwering van het gevaar voor het kwetsbare lijf. De structuur van het brons, waarvan het beeld is ge maakt, lijkt bij sommige lichaamsde- len welhaast op een landschap: geeft de vernietiging aan en geeft tevens de chaotische denkwijze van de veroor- deelde weer. Het monument wordt geplaatst voor de Grote Kerk op de Markt. Volgens Droppert bestaat er geen betere plek, deze is immers historisch besmet. Achttien zwarte strepen lopen als lijn naar het oude stadhuis waar de Geu zen in afwachting van het vonnis op- gesloten hebben gezeten. Achttien ter dood veroordeelden die door hun sterke geestelijke houding een voor- beeld voor de anderen worden. ..Wanneer alles achter de rug is, neem Ik eerst de kuierlatten. Tot een vol- gende opdracht voltooid moet wor den. Mijn grote wens is een paar jaar rust te hebben. Niet om op m'n krent te gaan zitten, maar om me te verdie- pen in de vormentaal van mijn werk. Want aoms heb ik wel eens het gevoel dat ik achter mezelf aan loop te ren- nen. Let wel, ik mag natuurlijk niet mopperen, heb altijd goeie opdrach- ten gehad. Maar toch

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedams Nieuwsblad | 1983 | | pagina 12