HOFPLEIN SLUIT1983 MET KITTY EN ANDRE Nieuw telefoonnummer arbeidsbureau nhrend Rembrandt tentoon Pedro de zingende schoorsteenveger terug als schrijver Schiedams Nieuwsblad Aan't eind Nieuwjaarswens (010) - 147888 Erzijn heel wat redenen om naar Ahrend-Rotterdam te komen. Tekenautomatisering bijvoorbeeld. Ik ben 53 maar eigenlijk 96 WOENSDAG 28 DECEMBER 1983 [52-516 Traditie Arbeidsbureau Rotterdam Schicdatitsc Vest 160. Toby exposeert in kantine 0L Het blijspel „Huwelijks Carrousel" wordt deze dagen opgevoerd in het Hofpleintheater te Rotterdam. In de hoofdrollen van deze door Leslie Stevens geschreven comedie Kitty Janssen en Andre van den Heuvel. „Huweljjks-Carrousel" - het huwelijk is weer in! Er wordt weer volop ge- trouwd. Katrijn heeft daarom de schijnwerpers gericht op dit onder- werp. Deze keer trekken Kitty Janssen en Andre van den Heuvel de toga van Hoogleraar aan: hij in de Antropologie en zij in de Sociologie. In een cabaret-achtige sttjl filosoferen man en vrouw over het huwelijk. Hoe sterk is deze burcht van trouw. Dat kunnen we zien als er een Zweed- se schone ten tonele ver- schijnt. Naast Kitty Jans sen en Andre van den Heuvel spelen Liz Snoyink en Manfred de Graaf. Tevens zal een oude tra ditie in ere worden her- steld: na afloop van de voorstelling op 1 januari zal een Nieuwjaarswens worden opgevoerd; ge schreven door Jan van Bergen en Henegouwen en gespeeld door Kitty Janssen, Andre van den Heuvel, Liz Snoyink en Manfred de Graaf. De voorstelling vindt plaats zondag 1 januari 20.15 uur. Plaatsbespreken: vanaf 7 dagen tevoren van 10.00- 16.00 uur. Op zon- en feestdagen en telefonisch van 12.00-16.00 uur. Te- lefoon: 010-662044. Geen voorstelling op 31 december. Met inking van 1 j.nui.m I'JS4 is liet teleltuuiiniminer v.in lict .ir'ockisbiiiv.ui: AJ ROTTERDAM - Olie- verfschilderijen en gou aches hangen tot 22 ja nuari a.s. in de kantine van het gebouw van het openbaar lichaam Rijn- mond aan het vasteland. De werkstukken van deze kunstenaar zijn werkdaag- lijks te bezichtigen van 10 tot 16 uur. Sjef Toby schildert al van jongs af aan. Na te heb- ben gewerkt in de scheepsbouw is hij een opleiding gaan volgen aan de Koninklijke Academie in Den Haag en de Aca demie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Hu heeft jaren gewerkt in de reclamewereld en op een drukkerij. In de jaren zestig stapte hij over naar de schilder- kunst. Vanaf 1964 ex poseert hij regelmatig in Nederland. Over zijr. werk zegt Toby het vol- gende: „Vanuit een iro- nisch gezichtspunt ver- vorm ik de alledaagse werkelijkheid, tot soms zware massieve beelden of juist vederlichte voor- werpen, die de fantasie prikkelen. ,,Je ziet bun- kerachtige bouwsels naast vormen die aan zei- lende surfers doen den- ken. Aan de ruimtelijke werking heb ik veel aan- dacht besteed, waardoor de schilderijen een grote rust uitstralen. „Opmer- kelijk vind ik de tegen- stelling tussen het aan- gename kleurgebruik en de ingehouden agressie van de vormgeving. Daar- door is het kijken naar deze schilderijen ook een spannende bezigheid". De moderne tekentechniek is nu ook geinfiltreerd in de tekenkamer. Daar is computer-tekenen duidelijk in opmars. Niet als konkurrent, maar als onmisbare rechterhand van de denkende mens. Die blijft hoe dan ook het middelpunt. Waardoor deze zich beter kan concentreren op kreatief werk. Vraag informatie of kom langs. Kantoor en tekenartikelen Tekenautomatisering Vasteland 10 tel. 010-14 44 11 Erojektinrichting Vasteland 40 tel. 010-14 44 11 Repro-shop Zalmhaven 16 m\(achter Vasteland 40) tel. 010-14 44 11 Het Museum Boymans- van Beuningen toont tot en met 4 maart a.s. als openingsexpositie van het nieuw prentenkabi- net 33 tekeningen van Rembrandt. Een schilderijenzaal in de oude vleugel is ingrijpend verbouwd tot een ruimte, waarin onder optimale omstandigheden teijtoon- stellingen van prenten en tekeningen uit de rijke collecties van het mu seum gehouden worden. De tekeningen en pren ten worden tentoonge- steld in gesloten vitrines waarin op ingenieuze wijze - door middel van reflectoren - het beeld- vlak van boven en van onder wordt belicht. De tentoonstelling geeft een verrassend en bijna compleet beeld van Rem- brandts tekenkunst, zo- wel in chronologie, als in soort. Anders dan zijn schilderijen en etsen wa- ren de tekeningen die Rembrandt maakte in principe niet bestemd voor de verkoop. Dit kan de reden zijn waarom er zo weinig gesigneerde bla- den bekend zijn. Rem brandt gebruikte de teke ningen om in zijn compo- sities te experimenteren, om vluchtige momenten die hem troffen vast te leggen, om het menselijk lichaam in verschillende houdingen te bestuderen, maar ook om, naar het leven, landschappen die indruk op hem maakten te noteren. Zodoende vormde hij een groot re servoir, waaruit hij naar behoeve kon putten. Zijn tekeningen bewaar- de hij in portefeuilles; zo kwamen in zijn in 1655 opgemaakte inventaris acht grote en tien kleine albums voor met door hemzelf gemaakte teke ningen, die naar onder* werp waren gerangschikt. Rembrandts tekenstijl vond in zijn tijd veel na- volging, niet in het minst omdat hij aan vele tien- tallen leerlingen tekenon- derwijs heeft gegeven, die soms Rembrandst eigen manier van tekenen zeer dicht benaderen. Mede hierdoor vormt het vraag- stuk van de authenticiteit - eigenhandigheid - een probleem dat niet zomaar is op te lossen. De tekeningen aan Rem brandt toegeschreven in dit museum zijn de laat- ste jaren onderwerp ge- weesj van veel research, waarvan het resultaat hier >s te zien, maar dat ook jschriftelijk is vastge- legd j in een manuscript dat l? te raadplegen in de Studiezaal voor prenten en tekeningen. De her- komst van het merendeel van de collectie tekenin gen van Rembrandt in dit museum, tenslotte, gaat terug op de verzamelaar F. Koenigs. ROTTERDAM „Vijf minuten kun nen bepalcnd zijn voor het verloop van de rest van je leven. Een minute 11 lange vertraging zorgt er voor dat er andere dingen gebeuren en je andere mensen ont- moet. Kortom, alles ziet er totaal anders uit". Filosofische woorden van een man die in zijn leven zo'n beetje alles heeft gedaan wat een mens kan uitvoe- ren. ,,lk ben 53 jaar, maar eigenlijk 96, ik heb een dubbel leven geleefd", aldus Piet van de Waart van Gu- lik, vroeger beter be kend als Pedro Carillo of Pedro de zingende schoorsteenveger. Zijn belevenissen be- schreef hij slechts glo- baal in zijn boek „Sein kampf werd mijn strijd". Een aaneenschakeling van herinneringen en per- soonlijke filosofieen die de heer De Waart van Gu- lik op zijn eigen wijze aan papier toevertrouw- de. Bepalend in het boek zijn de oorlogsjaren die volgens hem een hole ge nerate hobben mis- maakt. „Eerst moest je vijf jaar stelen, daarna had je vijf jaar nodig om het af te leren. Dat heeft jaren van je leven gekost die je niet meer inhaalt. Het is dus logisch dat ge- neratiegenoten moeite hebben zich in deze inaatschappij te handha- ven. Een maatschappij die na de oorlog in snel- treinvaart is veranderd en bovendien keihard is en waarin de computer centraal staat" - de dood van zijn dochtertje - de belastingschuld - en de carriere als zanger die ondanks zijn platensuc- ces, de optredens in Engeland en Duitsland, nooit echt van de grond is gekomen. Pedro: „Ja- ren terug kwam ik Rudy Carell tegen die had me ook zo vaak beloften ge daan. Hij zegt tegen me: „Zonde Petro dat je 't nooit hebt gehaald. Ik kijk hem aam, hij was toen 33 jaar, en zeg nee, Rudy, als ik naar Jou kijk ben ik daar niet rou- wig om. Hij leek wel vijf- tig. Als dat de prijs is die je daarvoor moet betalen, zeg ik, nee dank je". In zijn boek verhaalt hij over de doodstrijd van zijn dochtertje, de latere geboorte van zijn zoon, die dezelfde klachten heeft en later op wonder- baarlijke wijze geneest. Hij is nu 15 jaar en kern- gezond", iets wat hij voorspeld, zijn paranor mal begaafdheden en de overtuiging dat alles is voortbestemd. „Wij bepalen niet of we Pedro ah opcrettezanxi r. rechtsaf gaan, dat staat al vast. Het enige waar we controle over hebben is de wijze waarop we onze voeten neerzetten. De mens is dus niet schuldig aan de dingen die hij doet. Daarom ben ik ook altijd van de mensen blij- ven houden ook al heb ben ze me teleurgesteld. Zoals ik ook van een God houd alleen een die liefde geeft en niet een die zegt wat je wel en niet moet doen, zoals bij een kerk vaak het geval is. Doen waar je zelf goed in bent en ook plezier in hebt, de vrijheid, dat is het be- langrijkste goed voor een mens. Neem de vrouw, die is niet echt geeman- cipeerd. Alles is afge- stemd op de man. Zon- der mijn vrouw was ik hulpeloos geweest en had ik een moeilijke pe- riode in mijn leven niet doorstaan. Maar toch is ze nooit echt vrij ge weest". Zrin vrouw keek er op toe dat het boek leesbaar werd, een boek dat diver se uitgevers overleefde, en uiteindelijk door een oud-medewerker van een uitgeverij die failliet was gegaan, het levenslicht /ag. ,,Ik heb een rottijd achter de rug", zegt Pe dro, ,,de bclasting zocht me en nooit is iets zon- der moeite gegaan. Toch houd ik me vast aan een uitspraak van een vrouw die para-normale gaven bezat en die mij toevertrouwde: „Alles zal naar u tockomen, daar hoeft u niets voor te doen. ,,Sein kampf werd mijn strijd" is te bestel- len bij Verweij uitgeverij, De Nes 3, Linschoten.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedams Nieuwsblad | 1983 | | pagina 21