'Easy-listening' jazz van kwaliteit
Duitse kunstenaars
in Lijnbaancentrum
P.S.P. kiest
nieuw bestuur
SchiedamsNieuwsblad
WOENSDAG 1 FEBRUARI 1984 5-508
Kwartetje
SKVR cursussen
ROTTERDAM
Jazzplaten in het
„easy-listening" genre
verschijnen bij de
vleet. Het walhalla
der jazz, Amerika,
zorgt voor een con-
stante stroom van
nieuwe toevoer, van
vaak zeer hoge muzi
kale kwaliteit.
Europese groepen,
waarin soms ook
Amerikanen, lieten
zich na de tweede
wereldoorlog in dit
genre niet onbetuigd
en nu nog steeds be-
ijvert het gros der
jazzmuzikanten een
of meer sfeerproduc-
ties van eigen hand
van de grond te krij-
gen. Alle bedoeld
voor het grotere pu
bliek.
door Jan Vink
Deep Timbre
Qpvallende lanqspeler
van Maaike Nicola Friends
nist Robert van der Lin
den uitstekend op musi-
ceren, draagt haar titel
niet voor niets.
Maaike: „The Masquera
de is over" betekent voor
ons, tonen wie we nu zijn
en wat we eigenlijk wil-
len. Ja, we hebben de
smaak te pakken. De
tweede elpee staat op sta-
pel".
Cock: „Kijk, toen onze
drie kinderen nog klein
waren speelden we veel
te hooi en te gras, in dat
orkestje, die groep. We
bewogen ons in de Rot-
Maaike Nicola: warme
stem.
terdamse scene. Maar dan
komt er een tijd dat je
er niet meer aan toe
komt. Tot we zes of ze-
ven jaar geleden weer de
geest kregen. Met een
kwartetje, samenstelling
gitaar, bas, slagwerk en
zang, kwam er weer wat
werk. Weet je, muziek
blijft toch trekken, het
blijft tintelen".
,,We togen naar een stu
dio voor een demo (de-
monstratiebandje). Mijn
werk op een reclamebu-
reau wees me gek genoeg
de weg, want er was veel
contact tussen die twee
in verband met audio-vi-
sueel werk. Mijn baas op-
perde het voorstel van de
demo een plaat te maken,
nota bene als relatiege-
schenk. De demo hadden
we in een dag opgeno-
men, de plaat ervan per-
sen was ook al zo gepiept.
Maaike: „Over de volgen-
de plaat doen we wel wat
langer. Hoewel de reacties
tot nu toe uitstekend zijn.
Het moeilijkste is alleen,
hoe kom je in de distri-
butie. Uiteindelijk is het
Turning Point Records
uit 's Gravenland gewor-
den. Die brengt de plaat
in de winkel over onge-
veer twee weken".
Als over een tijdje de
nieuwe pianist Pieter de
Bruin ingewerkt is (Ro
bert van der Linden haak-
te af wegens te drukke
werkzaamheden elders)
en de compleet nieuw re
pertoire ten gehore kan
worden gebracht, zal het
Rotterdamse publiek in
diverse gelegenheden de-
ze groep ongetwijfeld
kunnen ontmoeten.
De plaat is er, over twee
weken. En werk is er voor
de groep genoeg. De stem
ming is optimistisch. Of
om met Cock's woorden
te spreken: „Het is een
gouden tijd voor de jazz,
op de muzikale keeper
beschouwd".
ROTTERDAM- De Stich-
ting Kunstzinnige Vor-
ming Rotterdam heeft
voor het komende voor-
jaarsseizoen een nieuw
programma voor creatie-
ve cursussen opgesteld.
Belangstellenden in de
fotografie-cursus kunnen
in het gebouw van de
SK.RV aan de Caland-
straat 7 een expositie be-
kijken van foto's die
gemaakt zijn door cursis-
ten in de twee voorgqan-
de siezoenen.
De expositie is te zien
van 6 tot 20 februari a.s.
op werkdagen van 9.30
tot 17.00 uur en op za-
terdag van 9.30 uur tot
15.30 uur. De bekende
Rotterdamse fotograaf
Erik van der Schalie is op
donderdag 9 februari a.s.
aanwezig om over de cur
sussen inform atie te ge-
ven.
Twaalf Duitse kunste
naars exposeren van 3 fe
bruari tot en met zondag
11 maart met de ten-
toonstelling „De verze-
gelde Bron" in het Lijn
baancentrum te Rotter
dam.
Opvallend hieraan is de
hernieuwde belangstel-
ling voor de (klassieke)
architectuur die als bron
van inspiratie heeft ge-
diend. De Duitse beeld-
houwers (de exposerende
schilders en fotografen)
betrekken begrippen als
maatvoering, volume,
haimonische verhouding
in hun werk.
Ter gelegenheid van de
tentoonstelling verschijnt
een tweetalige catalogus
met illustraties in zwart-
wit en kleur. De openings
tijden van het Lijnbaan
centrum zijn: van maan-
dag tot en met zaterdag
van 11.00-17.00 uur en
op zondag van 12.00-
17.00 uur.
SCHIEDAM - De Schie-
damse afdeling van de Pa-
cifistisch Socialistische
Partij heeft tijdens een
op 12 januari gehouden
ledenvergadering een
nieuw bestuur gekozen.
De leden hiervan zijn:
Erik Dijkhuizen (voor-
zitter), Jan E. Uchtman
(secretaris), John Ouwen-
dijk (penningmeester) en
Erik v.d. Veer en Dick
Pranger (beiden mede-
werkend-lid).
En het moet gezegd,
tegenover de nogal eens
teleurstellende verkopen
in het vlak van vernieu-
wende muzikale uitstap-
jes van zelfs hele grote
namen, staat een con-
stante, als warme brood-
jes over de toonbank vlie-
gende stroom van soft-
jazz producties, die soms
ook nog volgespeeld
worden door muzikanten
van slechts plaatselijke
bekendheid.
Easy-listening" muziek
maken is lucratief en
zorgt bij velen voor
brood op de plank. Ten-
slotte kan niemand leven
van de wind, laten we
eerlijk wezen. Over edn
ding kan men het wel
eens worden. Of het
genre nu avant-garde,
be-bop, dixieland of-
easy-listening heet, onder
een kwaliteitsnorm komt
niemand uit.
Muziek is goed of niet
goed, je moet dat voe-
len" (zo zeggen sommi-
gen) blijkt een subjectie-
ve uitspraak. Want een
plaat, niet gemaakt door
lieden met een zeker
muzikaal niveau, een ze
ker vakmanschap en niet
behept met een beheerste
geladenheid, valt bij be-
luistering snel door de
mand. In het „easy"
genre ontaardt, bij ge-
brek aan genoemde
voorwaarden, dit zo vaak
in oninteressante, leven-
loze muziek soms zonder
kop of staart, met niet
het geringste gevoel voor
de intenties die gevraagd
worden. De eerste stap
dus naar de verveling.
Uitzonderingen daargela-
ten. Rotterdamse Maaike
Nicola en haar Maasste-
delijke vrienden zijn,
mede door jarenlang ge-
concentreerd musiceren,
totaal niet aan dit gevaar
ten prooi gevallen. Ster-
ker, als het laatste num-
mer van de elpee ver-
Maaike Nicola - zang,
Cock Schelvis - drums,
Koos Wiltenburg - bas,
Piet Schop - gitaar en Ro
bert van der Linden - pia
no.
klonken is, is men wak-
kerder dan ooit. Hun
vakmanschap en de spon-
tane bijna kinderlijke
muzikaliteit springt in
andante van de plaat de
huiskamer in en geeft
grond aan de stelling hoe
fout het is als easy-
listening" te „easy" is.
Een ontdekking, deze
plaat! Eenmaal in de
winkel zou het best een
hit kunnen worden.
De stem van Maaike
Nicola beweegt zich bin-
nen een ruime omvang,
in een diep timbre. Zij
heeft genoeg vermogens
veel afwisseling te bren-
gen. Cock Schelvis, haar
man, op deze plaat te be-
luisteren op de drums,
vindt dat haar zangstem
rijper is geworden in de
loop der jaren.
,,De stem wordt dieper.
Er komt meer warmte
uit", zegt hij,,Zie Ella
Fitzgerald nu wel 6cht
oud - Sarah Vaughn,
Carmen McRay, maar
ook Rita Reys, alien niet
meer de jongsten, maar
nog zeer het beluisteren
waard. Bij Maaike dringt
zich in elk timbre wel
een vergelijking op met
een andere zangeres,
maar als geheel is het een
hiid" Spec^e^ eigen ge-
,,The Masquerade is over
- Maaike Nicola
Friends - is de complete
titel, waar buiten reeds
genoemden ook nog bas
sist Koos Wiltenburg, gi-
tarist Piet Schop en pia-