Den Duitschers een vlieg (tuig afgevangen De novelle in Hét werk van Theun de Vries Zuivering onder Indonesische oppositie tegen Sjahrir VAN MEEGEREN EN DE „VERMEERS" Hoe de Difoga-421 ontstond Prijscontrole op glas en aardewerk Boeiende „literaire kamermuziek" *r-fIEUN DE VRIES, dichter, essayist, „publicist", romancier, kende I men, vóór 1340 althans, nog; maar slecht ais novellist. Toch mag dit aspect van zijn schrijverschap niet worden verwaarloosd; want de novelle troetelkind der literaire fijnproevers, meer dan van het boeken koopend publiek," levert vaak de bestekansen voor een aatenr, die, door alle levensstroomen en -'roomingen bewogen, op concentratie aangewezen is ten einde de onafzienbare stof te kunnen ordenen cn beheerschen. In Theun do Vries leeft de drang tot het algemcene, bet glgantesk veelvormige, het maatschappelijke overkoepelende: de lite raire symphonic; maar daarnaast boeit hem de literaire kamermuziek, het genrebeeld, de verstilde miniatuur. OVER den uitslag van den 'strijd tiisschen deze beide tendenzen zal de toekomst moeten beslissen. Voorshands signaleert men in „De tegels van de haard" (1941) niet" alleen een boeiende aanvulling van de Wiardakroniek, waarvan tot dus verre twee deelen verschenen zijn (..Stiefmoeder Aarde" en „Het rad der Fortuin"), maar ook een bewijs, voor de superioriteit van den .klei nen" - vorm boven den „grooten" (waarbij men niet uitsluitend aan omvang hoeft te denken), zoodra bet .herscheppen van jeugdherin neringen aan de orde is. Zonder de kwaliteiten der boerenromans te willen miskennen, dient men vast te stellen, dat In deze „tegels" met liefdevolle détailleerlng méér van een jongensleven is neergelegd dan déér uit hoofde van den tech nisch en opzet ook maar bij bena dering mogelijk was. De beste no vellen uit dezen bundel („Heksers-- huis" „Doodenmaal", „Vrijers om Fokje" en vooral het ronduit mees terlijke „De tegels van de haard"), laten de tweedeellge kroniek a 1 s geheel beschouwd - achter zich hoewel de opmerkzame bêoorriee- laar daar v>h nog genoeg episo den aantrof, die zich in stilistisch en beeldend opzicht met de „te gels" meten kunnen. Maar de kro niek was In wezen de evocatie van gen tyd, met stérk soclaai-criti- Gchcn inslag deze novellen daaren tegen .zijn vooral als autonome kunstwerken geslaagd niet In den zin van aesthetische oefeningen, maar in dier. eener strenge en soe pele vormgeving, aan indlvidueele belevenissen opgelegd. Ket ontwa ken van een jeugd, binnen het los geschetste kader van de ontwikke ling eener familie, vindt men zel den zoo Indringend beschreven als In deze chronologisch gerangschik te schetsen, die een roman vervan gen Autobiografie? En In welke mate? Dat ls een probleem, dat ons bezig hoeft te houden. Zooveel 5s zeker dat de schilders aanleg van den Frieschen jongen Wilt TJaar- da, als „alibi" voor den literairen aanleg van den auteur, geheel in stijl is met de voorname terughou ding, waarmee deze uiterst per soonlijke stof benaderd is. Oorlogsproductie bijesn De Laars (1945), waarin men De Vries' novelltstlsche oorlogspro ductie bijeen, vindt, doet, literair - gesproken, maar weinig voor „De tegels van den haard" onder, het geen des te meer lof verdient, om- da t bet probleem der vormgeving hier op veel groot er moeilijkheden stuitte. Daar de jeugdherinnerin gen, in serene verstorvenheid 'pen- staand voor den retrospectieven beschouwer, waarbij het nasidde ren der sinds lang overwonnen emoties zich haast vanzelf naar het rhythme der literaire herschep ping schijnt te voegen hiér de actucele,. met verontwaardigd pro test beladen indrukken uit den bc-, zettingstUd. Daartegenover de dis tantie te kunnen bewaren, die voor het tot stand komen van een kunst werk nu eenmaal strikt noodzake lijk is, is niet ieders métier. Theun de Vries is hier bijna steeds In geslaagd. Hoe gemakkelijk had hy niet tendentieus of goed- of larmoyant kun- V X)R DE VROUW kiET de vliegende, vrouw is een 1 nieuw modeprobleem ge schapen. De keus wat de kleeding betreft meet beperkt-, blijven tot het maximum-ge wicht aan bagage dat den pas sagiers van een vliegtuig is toe gestaan. 'De. „mannequins der lucht" (zie het plaatje) geven op dit gebied een voorbeeld. Zij spelen het klaar om in de koffers een" nen worden verwijt, waaraan alleen ..Mijn dochter" niet geheel ontsnapt, waarbij evenwel in aan merking dient te worden genomen, dat in dergelijke verhalen over Duitsclie terreur, die tevens aan klachten zijn, zich behalve het wikkende cn wegende bewustzijn van den schrijver ook een uiter-: aard iets minder kieskeurig re lief bewustzijn uitspreekt. Als ka- leidoskopischc samenvatting van de bezettingsproblematiek worden de ze novellen evenzeer gekenmerkt door volledigheid, maar de behan delde onderwerpen als door moe dige menschclijkhcid, getrouwe do cumentatie en hjer en daar boeiend IntrigespeL Ook waar de' onthut sende feitelijkheid een tijdlang zwijgt, zooals ln het zeer sugges tieve, hopeloos berustende „Aus- weis", bespeurt men de dreiging van wat wy allen aan den lijve hebben ondervonden: Alle aspecten komen aan de beurt, arbeidsinzet en con centratiekamp, onderduiken en il legaliteit, landverraad ensociaal conflict. Als glansnummers noem ik het omvangrijke, tijdens den oor- THEDN DF. VIIIES log apart verschenen „W.A.-man", dat een waarlijk voortreffelijk vol gehouden levensbeeld ontwerpt van de „rablat geworden Kleinburger", nergens gechargeerd, ondanks den onvennijdelijken satijrischen bij toon en met een scherp oog voor sociale psychologie; en het rauwe „Nieuwjaar": 'n eplscde uit De Vries' verblijf ln Amersfoort. waar- In de beruchte Joseph Kothdlia den doodendanst voordanst in een schier visionnalre sfeer van ver schrikking, roet de simpelste, zake lijks te middelen opgeroepen. Liefdesverhalen ZONDER de formeele gesloten heid en de „eenheid van plaats en tijd" van de beide andere bun dels is „Eros ln hinderlaag", waar in ook enkele zwakkere ver.ialen zijn opgenomen, tot een Iets min der overtuigend specimen van dit novellistisch talent geworden. De jaren van ontstaan loopen nogal uiteen, hetgeen den Inhoud wel af wisselend maakt, maar daarnaast ook wat ongelijkwaardig er. hetero geen, ondanks het gemeenschappe lijk onderwerp: de Erus. Toch ls ook deze bundel, als geheet, niet te versmaden. Het phenomeen der liefde wordt vaak ln maatschappe lijk verband gezien: als katalysator van veranderingen als stooc tot vernieuwing, of als tragische vol trekker van het noodlot aan een schijnbaar hecht in zichzelf geves tigd menscheüjk bestaan, l inte ressante Shakespeare-lmpressle .Bruidegom ln September", vooral ook stilistisch te loven, is naar mijn meening de meest essentiec' winst van dit boek; daarnaast verdienen Zaterdagmiddag heeft baron-De Vos van Steenwijk officieel afscheid genomen als president der Eerste Kamer. De scheidende en de komende voorzitter (Trof. Kranenburg, links) werden, in drub gesprek gewikkeld, door den fotograaf vereeuwigd Tegenstanders «onder achtergrond De appositie had nog meer pijlen op haar boog dan wijIQ ons eerste artikel opsomden. Ook tegen de uit levering van Japansche soldcfTCn aan het geallieerde opperbevel verzette zij zich.. Haar mecGt woedende aan vallen deed zij evenwel op de onder handelingen met dr. Van MoorC. Zij verklaarde, dat de Hollanders slechts tijd wJllen winnen, dat ril den kolo nialen toestand willen herstellen en niets anders doen dan militaire voor bereidingen treffen. De welwillende verklaringen .van schermerhorn en Van -mook waren slechts bedrtegUjke -afleidingsmanoeuvres, die de-warerbe- doellngen moesten verbergen. Als bewijs hiervoor haalde men o.a.' de beschouwingen aan, die de heer Bfr- lonje geruimen' tijd iir-,;Het Dagblad" te Batavia publiceerde en welk "blad met Nederlandscb regeeringsgeld op de been gehouden werd. Was het niet erger dan onnoozel, dat Sjahrlrizieh zoo bij den neus liet nemen? Was de minister-president eigenlijk zelf geen Nica-handlanger? fluisterde', men.'. Een aantal Jonge officieren van de T.R;L, het republikéinsche leger, die onder den indruk van deze agitatie - geko men waren, stelden.Malakka en.Soe- bardjo ten slotte eigenmachtig ln vrijheid, waarop spoedigTéen. staats greep volgde, die: echter mislukte. De voornaamste verklaring -hiervoor; is. het feit,, dat Malakka, die raèt' zljn groote oratorische talenten een min of meer trozkistisch programma'.ver dedigt; geen. georganiseerde partij achter zich heeft. Hij heeft een: op portunistisch hondgenootschap geslo ten met een aantal, andere oppor tunisten, voor hetmeerendeelavon turiers, Japansche collaborateurs-, en corrupte lieden die zich alleen maar van de macht meester willen maken in de hoop,; daar groote voordeelen van te zullen kunnen genieten. Onder de groote volksmassa heeft" hij niet 'veel aanhang, wat trouwens reeds.veel eerder bleek, toen een groepje Jonge I, socialisten hem arresteerde'en opsloot zonder dat dit tot reacties onder de bevolking aanleiding gaf. Men is thans bezig zijn medeplichtigen op te spo ren en op te sluiten. In regeerings- kringen noemt men dit ,,de groote zuivering" en SJahrir's: medestanders verwachten van hem, dat hij thans eindelijk eenige ondubbelzinnige voor beelden. zal stellen. Het schijnt, dat hij daarbij zoowel op den steun van den legercommandant Soedlrman als op de medewerking van Soekarno zou kunnen rekenen, sjahrir ts echter een man met eindeloos geduld en. een zachtmoedlgen'aard, zoo dat som mige republikeinen twijfelen of hU de noodzakelijke zuivering tot in al haar consequenties zal aandurven. Dit zuiveringsvraagstuk staat thans dan ook met de kwestie van de kabi netsreconstructie ln het middelpunt van de republikeinsche belangstelling. De Masjoeml elscht portefeuilles op voor liberale en conservatieve figu ren uithaar kring. Hiertegen heeft vermelding: het archaïseerende \,De tooneelspeler" en het meeslee- pende circusverhaal „De tijgers". De pre-historische fantasie waar mee de bundel opent,' is niet onge slaagd, maar lijdt eenigszius onder de hier vrijwel onvermijdelijke on verenigbaarheid van moderne vi sie ..en primitieve gemoedsbewegin gen. - S. VESTDIJK. Sjahrir zich nog steeds schrap gezet Maar de eenige manier om een einde te maken aan de dictatoriale vol machten van Soekarno Is de vorming van een nieuwe regeering, die op zco breed mogelijke basis rust, Sjah rir zal moeten kiezen of deelen. Er bestaat eenige kans, dat dit zal ge schieden voor de aangekondigde com missaris generaal uit Nederland naar Batavia komt. PIETER 'T HOEN Smit 'Co. heeft het druk De motorsleepboot Thames' is ln het begin van de week na een ver- blilf van zes en een halve masnd la het buitenland, in Maassluis terug gekeerd, Ruim vier maanden heeft de sleepboot - te Queenstown op star tion gelegen en hulp verleend aan het canadeesehe stoomschip High Park en het Deensche s.s. Virginia. In Mei vertrok de Thames van Queenstown naar Alexandrfë en bracht het beschadigde Nooreche tankschip vandaar naar Gibraltar. Van Gibraltar ging de reis naar Galveston ln Noord-Amerlka, waar het Zweedsche tankschip sveaborg werd opgehaald en naar Malmo ge bracht. Tenslotte bracht tie Thames het beschadigde Noorsche tankschip Austvanger van Oslo naar VHssin- gen. Naar verluidt zal de sleepboot over 10 12 dagen reeds weer uit varen. L. Smit Co/s Internatio nale Sleepdienst heeft het druk,, tal-, rijke opdrachten staan op het pro gramma, zoodat alle sleepers slechts korten tijd ln de thuishaven kunnen vertoeven. Alleen de Zwarte Zee ert de Hudson maken hierop een -uit zondering. Eerstgenoemde sleepboot ligt reeds maanden aan de fabriek, waar ze een. algeheele revisie onder gaat, terwijl de Hudson in de' thuis haven wordt opgeknapt. Hoe de verkoop naar Duitschland tot stand kwam Geen grondstoffen voor nieuwe proeven Naar aanleiding van bet faillisse ment van chn kunstschilder Han van Meegeren, dia met zijn „Vermecrs" ln het binnen- en buitenland de ge moederen der kunstcritici zoozeer in beweging wist te brengen, had het AJU*. een .onderhoud met den kunstenaar, .die zich liet bewegen in groote lijnen te* vertellen hoe voor het eerst ontdekt werd dat een van zijn „Vermeers" niet echt was cn hoe dit tenslotte tot gevolg had, dat thans door dc Justitie een ondcr= zoek wordt Ingesteld naar zijn ande re „lide eeuwers". Alle ,,Vermeers" verkocht „Ik had", aldus de schilder, „vijf zoogenaamde „Vermeers" geschilderd- Een hiervan maakte ik In Laren en de andere in Nice. In 1343 waren ze alle verkocht, op een na „Christus en de overspelige vrouw". Dit schil derij hing ln mijn woning, toen ik op zekeren dag den heer Rlenstra van Stuyvesande op bezoek kreeg, die, groote belangstelling toonde voor.een echten „Frans Hals" dien ik bezat Ik wilde dit schilderij niet verkoo- pen, maar kwam op de gedachte hem mijn„Christus en de. overspelige vrouw" te laten. zien. Mijn bezoeker toonde belangstelling en meende, dat hij het schilderij voor i 2:000.000,zou kunnen onderbren gen. Ut wees hem met nadruk or op te zorgen, dat de „"'ermeers'! niet aan Duitschland mocht worden ver kocht, maar toen hij zes weken later bij mij kwam, ervoer ik~tot müjn schrik, dat het schilderij door een zekeren Miedl, die bekend was als opkooper voor Gocring, gekocht was voor f 1.650.000,Overwegende, dat het te dwaas zou zijn de tusschenr persoon in het bezit te laten van de opbrenst van mijn doek, accepteerde ik na eenige aarzeling, de brengsom van f ï.soo 000,— voor het schilderij. De verkoop van dezen „Vermeer" bracht de zaak aan het rollen. Want op 23 Mei 1915 kwamen twee heeren van het M.G. hen' mij met bet ver- zoek hen te helpen aan inlichtingen omtrent - Miedl, den opkooper van Goertng. Zij deelden mij mede, dat zij van Rlenstra van Stuyvesande ver nomen hadden dat het schiderij, bet- welk door Miedl opgekocht was. van mij afkomstig was. Men verweet .mij collaboratie omdat lk een stuk nati onaal bezit aan den vijand had ver kocht. Ik werd naar de Wetering schans gebracht en kon geen ver klaring vinden voor de herkomst van het doek. Ik kreeg 5 minuten bedenktijd om liet adres van herkomst bekend te maken, maar het lukte mij niet iets te verzinnen. Ik werd toen in een cel gebracht waar Ik 14 dagen ver bleef zonder eenige communicatie met de buitenwereld. Na veertien da gen werd lk naar een gebouw in de Apollolaan gevoerd voor een tweede verhoor Ook hier vroeg men -mij om het adres von herkomst en ik besloot mijn geheim prijs te. geven. Er werd een proces-verbaal opgemaakt en ik dicteerde: „Rusteloos gedreven door een beklemd affect, veroorzaakt door een te geringe erkenning, besloot tk Rekenep en teekenen op een zolderkamer; bouwen in een loodsje HOKELOPOKIE, hoeveelheid kJeeren tc bergen, voldoende voor een verblijf van zes maanden. En toch .is hun koffer niet zwaarder dan zeven en twintig en een-half kilo. Dc drie dochters van„Unele Sam" hebben als hoofdbestand deel van hun garderobe het oog op onkreukbaar materiaal 'laten vallen, waarbij de wollen yersey favoriet. Is. Het mantelpakje, klassiek reisgewaad sinds vele decennia, vormt ook nu weer de' b3sls Blijkbaar is de schouder- tasch, die volgens een' boos ge- rucht uit het modebeeld zou gaan verdwijnen, eveneens nog in eere, tenminste bij sportieve ge beurtenissen. Een smaakvolle schoudergar- neering vormen de prachtige or- cliideën- te en gin? weer naar binnen en haalde een hele stapel boeken f over de toverwetenschap te voor de Ijdeie nCKS schjjn. Maar hoe ze ook zocht, ze kon niet vinden waar het nu aan lag. In het Heksen-woordenboek zocht ze op: „bezem" en daar stond achter „voertuig, wordt voortbewo gen door de toverkracht". Ja, dat wist Hokelopoide ook wel, maar wat klopte er dan niet? Een bezem had ze en zij was een heks, dus de tover kracht was er ook. Waar moest ze nu zoeken? Wacht, ze zoueens bü .toverkracht" kijken, evenzoeken,- Ja, daar stond het: „toverkracht Is de kracht om. te toveren". Dat wist Hokelopoide ook," maar hé, wat stond er onder? „Bezitten eigena- HOKELOPOKIE was een erg. IJdele heks. Ze had-altijd, als al le heksen, een hoge punthoed ge dragen, maar ze vond dat die haar niet meer stond en nu bad ze van haar oude punthoed een aardig mo dem hoedje gemaakt. Die lelijke punt had ze afgeknipt en wegge gooid en de rest had ze van boven met gras dichtgenaaid en er wat bloemen opgemaakt. O, het was een orachtige hoed geworden en Hokelopokie was erg nieuwsgierig hoe die hoed haar nu wel zou staan. En daarom was ze zo bijl met de regen geweest, want als het regent, komen er plassen en in die plassen kun je je mooi spiegelen. Haar hart •klopte opgewonden, toen ze de hoed opgezet hed en In de plas keek. Wat- ze zag was niet zo veel moois. Een rimpelig gezicht met oen hele gTcote neus. vieze piekharen en daarop een plat modern hoedje, maar Hokelo- 'pokie vor.d zichzelf schitterend. „O, lk zet het op als ik morgen naar De Breiclub voor Heksen ga, wat zullen ze allemaal Jaloers jn, zei ze." Ze kon die nacht haast niet slapen, zo opgewonden was ze, want de volgende dag zou de wekelijkse bijeenkomst van De Breiclub v ar Heksen zjjn en dan zou ze haar nieuwe hoed opzetten. .Hokelopokie knipt en weggegooid. En nu kon "ze riok haar mooiste Jurk aan. Troen niet meer toveren! Arme Hokelopo- was die, met paarse, witte, rode, kiel Haar ij delheid werd wel erg ge- biauwe cn gele bloemen. En daarbij straft. Ze moest tien dagen achter V®OR DE jeugd") ressen van de grote hoed met hoge punt. ln die punt zit de toverkracht. Bezitsters van die hoeden heten heksen". Hokelopokie wreef haar ogen uit, las ze dat goed? Toen zette ze nog een bril op en toen ze nog steeds hetzelfde las,, zette ze nog een bril op en toen nog één. En toen ze tien brillen op had en; eT nog' steeds hetzelfde stond, geloofde ze het pas, Maar dat was verschrikkelijk l Die punt had ze van haar hoed afge- .fenir' zette ze- haar nieuwe hoedje op. Zacht zingend haalde ze haar Zon dagse bezem voor de.dag, want ze wou er vandaag helemaal netjes uitzien. Zorgvuldig sloot ze de deur van haar huisje,'stapte op haar be zem en gaf een afzetje, maar de be zem giua.de lucht niet ln. Hé, wat was dat nu? De benzine kon niet 3p zyn, want bezems vliegen niet op benzine maar op toverkracht. Ze nuw achtie probeerde Hokelopokie nog haar door-de-weekse bezem, maar die deed het ook niet. Wat moest ze nu beginnen! Lopen ging niet, want dan kwam ze veel t laat op de Club. Hokelopokie zucht- bos. elkaar lopen voor ze bij haar buur- heks kwam. En die heeft een nieuwe hoed voor haar getoverd - en omdat het een vriendelijke heks was, werd het een heel mooie hoed„.met paar se, witte, .rode, blauwe en gele bloe men, precies ln de kleur van Hoke- lepokie's Zondagse jurk. Wat was Hokelepokie blij met die hoge punt hoed, ze vond plotseling,1 dat die haar veel' beter stond dan dat mo derne hoedj e. En toen Hokelepokie met haar hoed een beetje scheef op haar hoofd op een geleende bezem stapte om naar huis te gaan, was er geen tevredener heks In 'het. hele ln de bezettingsjaren hebben de Nederlanders clandestien leeren co en. Er werd clandestien geslacht, clan destien naar het verboden zendertje geluisterd, een clandestien krantje gedrukt en een clandestien vlieg tuig gebouwd. De heer Frits Diepen speelde het klaar tezamen met lr. H. Koekebakker, een onde rot In het vak, en den heer s. W. WeUer, den laatsten leeraar in vllegtuïg- bouwkundeaan de M.T.S. te Rot terdam, zander dat de Duitschers er de lucht van kregen, een licht, twee persoons sportvllegtuig te bouwen, dat gemakkelijk- vliegt, behoorlijke prestaties heeft en een dito comrort. ■Het behoeft nauwelijks betoog, dat er legio moeilijkheden waren, die het drietal wonderlijk wel heeft op gelost. Het begon al met den motor. M.n moest de 05 h.p. Ford V-8 i - bouwen, omdat rr.cn moeilijk den plttigen Walter" in Tsjecho Slo wakije, of ;een splksplinter nieuwen '„Lycoming" in Amerika kon be stellen. Het 200' kg. grootere gewicht beteekende al direct, dat 't een twee persoons-. en geen vier persoons- vllegtufg zou worden. Daar de keuze op een duwschroef viel,kreeg het toestel twee staartdragers. Om een goed zwaartepunt te krijgen werd de motor met .aanbrenging van een ver lengde schroefas iets naar voren ge plaatst, 'terwijl de constructie erop was berekend, dat de V-a gemak- ELS DE B. Zn de ruime cabine vinden ticee per- soneneencomfortabele plaats DE DIF0G-A-I21, het in den oorlog clandestien gebouwde sportvliegtuig, gereed poor den start op het. vlieg veld Woensdfecht by Bergen op Zoom keljjk. .door een werkelijke vlieg tuigmotor vervangen kon worden. Clandestien gebouwd Er zit „story" in die Dlfoga-421. zooals Diepen zijn zorgenkind re gistreerde. De voorbertidlngen, het verzamelen van materiaal, dat overal werd „georganiseerd", het bouwen en het doen van praefne- mlngen.alles moest onder de oogen. van de moffen gebeuren. Het reke nen en teekenen. werd op een zol- derkamerte in Rotterdam gedaan, het bouwen in een loodsje van 6 bij 6 meter te Bergen op Zoom. Het he ft menigmaal een haartje ge scheeld of de Slcherheltspollzel had het ontdekt. Eenmaal moest met alle spulletjes 'hals over kap war den verhuisd. Stuk voor stuk kwa men de meer dan 3000 onderdeelen gereed en. werden veilig opgebor gen bij goede vrienden. Van het: begin af was het Nationaal Lucht vaart Laboratorium ln bet: complot betrokken en verrichtte onder het motto „Zweefvliegtuigen", wlndtun- nelprDeven met het schaalmodel. Voorts hebben de Rijksluchtvaart dienst, de betrokken RIjksbureaux en de L.S.K. het', hunne bijgedragen den bouw mogelijk te maken. Wat letters zeggen Tenslotte nog Iets over de re- gistratle-letters, Difoga-421 wil zeg- gen 'dat bet toestel in1342 (42) ont worpen -werd cn in dat jaar: het eerste-(1) machientje was. Difoga ls de naam van de aütomcblelfirma van den heer Diepen te Bergen op Zoom, die den bouw bekostigde- Er is intusschen een. nieuwe N.v. op gericht de „Frlts Diepen Vliegtui gen", die sinds l Juli op het vlieg veld „Ypenburg" ls gevestigd, daar de militaire luchtvaart met ingang van 1 Sept:. bet veld verlaten zal- hfetoben. Frlts Diepen heeft rijn clandestien gebouwde vliegtuig „Karei Bróese van Groenau" ge doopt naar één zijner eerst.- mede werkers, die bij een Engelandvaart bet leven liet. De „Karei Broese van' Groenau" staat ingeschreven onder de. letters PH-NAG.: De. let ters NAG beteekenen volgens Die- pens -medewerkers (N)ooit (A)rme-: tieriger (GJebouwd I Dat moge zoo zijn, maar tevens werd geen vlieg tuig ooit onder méér spanning ge bouwd. Frits Diepen en zijn mede werkers hebben hiermede een unieke prestatie geleverd. op een fatalen dag müj .te wreken op de kunstcritici. Tk vatte het plan op een schilderij te maken, volkomen ln mUn eigen stijl, volgens mijn eigen concept, maar ik gebruikte daarvoor de verven van de 17e eeuw en yond een mi d del om een der'gelijk s chil- derij zoo temaken, dat het de "vijf:, proeven kon doorstaan, die aan een Tie ecuwsch doek gesteld worden". v be vjjf proeven. Op de vraaij welke deze vijf proe ven zijn. antwoordde de schilder: „de vijf proeven zijn: de stijlcrltlsche, de- alcoholproef (naar de oplosbaarheldl. de,chemische (op loodwit, in moder ne schilderijen wordt zinkwit ge bruikt), de röntgenologlsche (loodwit laat geen stralen door) en de. micros copische. (naar de ultramarijn be standdeel en, zooals die vooral voor kwamen in de verven, van Vermeer en TerborghJ. De wensch van den heer Van Mee geren was al zijn 17de eeuwsche doe ken in Nederlandsche mjisea te krij gen en zoo de voldoening te smaken, dat men zijn werk de erkenning gaf, die hij zelf moest ontberen.' „En wat gebeurde er toen u de be kentenis had afgelegd?" -• Het bewijs. „Tk moest het bewijs leveren dat mijn bekentenis waar was. Ik werd. vrijgelaten en moest onder contröle een dergelijk doek maken. Ik schil derde toen „Christus als jongeling ib de tempel", maar lk was niet in topvorm. Tk kwam pas uit de gevan- genis en !k vrees, dat dit schilderij niet erg goed ts gelukt. Thans is men bezig ook andere schilderijen aan een onderzoek te on derwerpen Er zijn hiervóór vijf In ternationale deskundigen aangewe zen. Veel hangt voor mij af van de resultaten van dit onderzoek." „Maar als het nu waar ls, dat uw 6cbilderij geen Vermeer is, dan ts er geen nationaal bezit aan Duitschland - verkocht? Kunt u daar iets meer van "zeggen?": Een goedé ruil' „Neen, maar ér komt nog een aar- dige bijkomstigheid. Miedl heeft nX voor bet aanbrengen van mijn „ver meer" 143 echte oud-hollandsche schilderijen terug ontvangen. Geen 'slechte ruil overigens. „Hoeveel hebben al uw „Vermeers" u opgebracht?" „in het geheel f 5.QQO.OOO,—die ik hoofdzakelijk Ln huizen belegd heb, maar Ik ben geen zakenman cn lk geloof dat ik het niet erg handfg heh ingepikt", „En uw faillissement?" „In November 1945 werd mijn fail lissement aangevraagd vanwege den staat der Nederlanden en de Rotter-- damsche Bank. Het vreemde is, dat niet eens onderzochtwerd of ik wil insolvent was. Zooals u weet had Ifc in Amerika een bod van 5.O8D.OO0, dollar voor mijn schilderijen, ik had ze kunnen terugkoopen van de gedu peerden. Dezen schijnen ze echter ta willen houden. De faillissement aan vra gc werd in eerste instantie afgewe zen, maarln booger beroep toegewe zen en nu ben tk tn afwachting, van de resultaten van de verificatie alles kwijt". v Dé heer Van Meegeren hèsloot bet onderhoud-met te-zeggen, dat hij n/Sr' scbien nog-een proefstuk zou schilde ren. indten 't onderzoekzulks elscht, „maar het valt mij pp het oogenblifc erg moeilijk de veryen en bindmid- deïen te krijgen, die.daarvoor noodlg zijn".-.' Geregeld wordt van hooger hand' er naar gestreefd prysopdrijvjpg tegen te gaan. Hoe en met we'.k re sultaat dat gebeurt voor de kerami sche producten hebben we gehoord van den heer G. P. Blok, het hoofd van de Prijscontrole over deze ar tikelen. Uit zijn overzicht bleek, dat nauwlettend toezicht gehouden wordt op de prijzen, die fabrikan ten, importeurs en detaillisten vra gen voor aardewerk, glas.-porceleln en steengoed. De winstmarge, waar-.;: bij ais niveau de prys van 9 Mei 1940 wordt genomen, en de inkoop prijs worden aan een nauwkeurig onderzoek, als dit noadig is, onder- worpen. De controleurs zijn in den. regel niet om den tuin' te leiden. Si] zjjn meestal in staat om vast te stellen of de verklaringen en de hem voorgelegde bewijsstukken juist zijn. Zij weten bonafide han del en transacties met gefingeerde documenten goed van eikaar te - clnoon fjan slotte in aan te toonen dat wat als unicum aangekondigd wordt veelal serie-artikelen zijn. In korten tijd. zeide de heer Blok, heeft ons werk goede resultaten opgeleverd, het geen uit cijfers kan blijken. In Mei bijvoorbeled werden .7200 procesver balen gemaakt. In deze maand wa ren er 7100 veroordeelingen, het aantal verbeurd verklaringen be--,, droeg 930, er werden 22 zaken ge sloten en 20 handelaren werd dé verdere uitoefening van het be roep verboden. Den laatsten tijd is de activiteit van de controleerende ambtenaren nog verhoogd, in het bizonder. ten opzichte van de sier- beramiek en tot de artikelen, dle: zoogenaamd vrij zijn. „DVBE HAND TE EKEN IN O Onder hétwakend oog van 1 den Amerikaanschen minister van buiten- landschc zaken, James vF. Byrnes, senator - Alben Berkley èn den Brit- schen gezant in W ashing ton, lord Inverchapel, zet president Trumaii cyn handtcckening onder het docu ment, dat de Amerikaanse}ie: lee ning von S.750.OQ0.OOQ 'dollar - «aa Ehgcianü bekrachtigt

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1946 | | pagina 3