SMESMB De Rotterdammers baggeren toch maar liever Boeiend Filmprogramma Hollywood lokt Desmond Rivier en zee voeren dagelijks duizenden m3 slib aan Molens werken de specie" wel weg EEN LICHT Bloemen voor de kapitein Vijftien jaar voor Dijkhuis Goed spel van Ingrid Bergman en Joan Crawford Arena „Berucht" Engels concert in Boymans fi Lutusca „Het geschonden vrouwengelaat" Capitol Welkom thuis, Rotterdams Toneel! „Avontuur op Martinique" Victoria en Cineac „Het portret" heöen Maandag gaat lijn 12 rijden Maar de Willards willen mee Zaterdag 27 September 1947, 3 OPHALEN die bek jongens, we zitten volt Wie d'r volgt 1" De fluit van een kleine sleepboot gilt even een snerpende kreet over het water en dan wordt langszij van de geweldige baggermolen „Essex" en bak met vijfhonderd kubieke meter glibbergrijze veengrond wegge trokken. Juist even te voren Is aan de andere kant van de molen al een nieuwe bak gemeerd. Een dekknecht van de „Essex" IAafc de tweede stortgoot zakken en zonder onderbreking gulpt de brede, grauwe mod- derstraal kletterend neer In de lege schuit. a Acht en. veertig emmers heeft de ..Essex", elk m'et een inhoud van 615 liter. In gestage cirkelgang draaien en wentelen zij in de enor me kettingladdcr. Tien en meer me tera diep duiken de emmers weg onder water, schuiven zich vol met de weke bodemmassa, heffen hun last kreunend omhoog en werpen hem tenslotte uit in de stortgoot, die naar de afvoerschuiten leidt. Dezer dagen wordt in Rot terdam het vlaggeschip van de H.A.L., de „Nieuw Amsterdam" terug verwacht. Het schip"1 zal dan ligplaats kiezen, voor de loods Philadelphia aan de Wil- helminakade. En omdat peil* ploegen van de gemeentelijke dienst voor Havenwerken had den geconstateerd, dat de bo dem van de Maas ter plaatse weer aardig was aangeslibd, stuurde men er de „Essex" van de firma Volkers heen, om de weg voor de Nieuw Amsterdam vrij te maken. Voor het op diepte houden van de rivier (binnen de stad) en de verschillende havenbassins, schikt de afdeling Havenwerken over een vloot van acht baggermo lens, zeven perszuigers, drie bodeïh- zuigers. twee grijperkranen, 23 sleepboten en 51 bakken, meren deels vaartuigen van particuliere ondernemingen, die het b&ggerwerfc in opdracht van de gemeente Rot terdam uitvoeren. Die vloot is met 450 koppen bemand, voor het over grote dc$I uit Slicdrecht afkomstig. Deze mannen werken en wonen vijf en een halve dag per week op hun molens of zuigerd en gaan alleen voor het week-eind naar-moeder-de- vrouw. Anderhalf millioen kubieke meter grond verzetten zij per jaar; d.w.z. zij halen de grond op van de haven- en Maasbodem, in hun uit gebreide gebied, tussen Krimpen aan de Lek en Poortershaven' en storten die weer op de zgn. loswal- Ien, in de verschillende polders. Invloed van het getij Het baggerwerk in de Rotter damse haven gaat jaar in jaar uit door. Want de Maas voert van „bo ven" af voortdurend slib mee. Het zand komt uit zee en wordt door de vloedstroom tweemaal per dag de rivier opgestuwd. De neerslag van het slib, zo vertelde ons ir. W. F. yan Da'ck, die voor de gemeente hét toezicht op het baggerwerk houdt, krijgt voornamelijk haar beslag tij dens de kentering van het get|j; de periode dus tussen eb en vloed, waarin het water bijna stil staat. De neerslag wordt bovendien be vorderd door het zich mengen van het zoute water uit zee en het zoete T3 OTTERDAM gedenkt Johan van J-V01dcnbarnevelt. Wij noemden een straat naar hem en wij stichtten hem een standbeeld. Merkwaardi gerwijze (of van ongewilde beteke nis?) is het beeld van de uit zijn zetel opgerezen Raadspensionaris te groot voor de hem toegedachte nis aan* de gevel van ons Raadhuis. Was zo de man zeif ook niet te groot voor zijn tijd? Men begreep uèze verlichte geest niet cn na een pro ces. dat het rechtsgevoel der wel- denkenden beledigde, deed men oo een Haags schavot dit licht doven. Tot schade van land cn volk. Von del schreef zelfs do rcgcl9: ,.En 't oog was, na dit Licht „in 't nare nachtgevecht „de Vrijheid kwijt cn 't Recht." Nu eren wij deze „Grootvaer, van wiens deugd geen eeuwen zuilen zwijgen." Wij eren hem, omdat door drie ecuwen heen het licht van zijn onkreukbaarheid en gaaf staatsman schap nog schijnt. Tot ons geluk kunnen wij in de duisternis van de vaak gewelddadi ge en soms schaaratcverwekkcnde historie een reeks lichten ontdek ken, die wij met enigo trots: „onze grote figuren" noemen. Wij achten hen dan do „ware" Hollanders en ons stadschauvinisme wil ook wel eens meespreken. let is alsof iets van de glans van Erasmus, Oldcn- barnevelt, Gijsbert Karei van Ho- gendorp ook nog bij ons hedendaag se Rotterdammers te vinden is, Mengeu hebben behoefte aan licht. In, de donkerheid van het leven, a-ls leed ea schuld, nood cn onderdruk king ons in hun vale greep nemen, merken wy die behoefte sterker, dan wanneer wy nog kinderlijk dartelen in de zonneschijn van een onbezorgd bestaan. Wie in de straf-cel heeft gezeten, Wie aan verduister)ngsmaatregelen moest geloven, wie vastliep in zijn huwelijk of in de knoop raakte in eigen schuld, kent deze zielsbehoef- te, deze hunkering in het leven naar licht. v. Het Evangelie weet daarvan: daar om heet God „de Vader der lichten", daarom--meldt Genesis I dat de eer ste scheppingsdaad was: het licht. Daarom ook staat er in deze ver somberende wereld een vuurbaak te branden, niet als één der lichten in de rij. maar ala het enige, dat alver- winnend ryst, niet onzijdig, maar in de Jevende gestalte van Hem die zeggen mag: «,Ik ben. het lic'.t der wereld, wie my volgt zal het licht des levens hebben." OBERMAN. van de rivier zelf. In het brak-wa tergebied, dat hierdoor ontstaat in de buurt van de Petroleumhavens en ter hoogte van Maassluis schij nen zich de slibdeeltjéfc, die ho ven van de rivier af komen, teza men te pakken en zwaarder ge worden gemakkelijker te bezin ken. In het brak-watergebied is de aanslibbing dus het sterkst. Het ge volg hiervan is, dat men in en voor de Petroleumhavens bijna voortdu rend moet baggeren (- 500.000 M3. per jaar), terwijl b.v. de Maas- en Rijnhaven weinig, onderhoud ver- Verrassingen Om de gedurende de oorlog ont stane achtergrond bij het bagger werk spoedig in te halen, hadden ingenieurs van de gemeente een schema opgesteld, volgens hetwelk men dit jaar 2'/* millioen m3 grond zou baggeren. De winter haalde echter een streep door de rekening. Gedurende de vorstperiode bleef het werk drie maanden lang stï] liggen. Reeds nu staat dus wel vast, dat men het beoogde kwantum niet zal halen. Op het ogenblik werken de molens en zuigers op volle kracht. Gemiddeld wordt er per week 125.000 m3 specie boven geha&lu. En behalve de specie, veengrond of zand, komen er somtijds ook andere dingen, te voorschijn; goudstaven imaar dat schijnt nu wel algelopen, te zijn),, bommen en torpedo's (zo af en toe nog eens een ondergedo ken exemplaar), betonbrokken (van de verwoeste kademuren), houten ballren, ijzeren stangen en staven; sams een leeg benzinevat en een heel enkele keer een kist met Hes jes limonade! Een nieuwe bestemming Zodra de specie uit de donkere diepte van de haven is boven ge bracht, krjjgt zij de bestemming, waarop zjj al zo lang in haar een zaamheid heeft liggen wachten. Wij spraken, zoeven over Ioswallen. En een belangrijke, heel bekende loswal is de Spaanse polder. Hier wordt echter niet de gewone specie opge spoten, maar het zand. dat door de Rijksbaggerdienst uit de mon ding der rivier is verwijderd. De Rijksbaggerdienst brengt dit zand naar Poortershaven, waar het door de gemeente wordt weggehaald en naar de Merwehaven gebracht. Hier vandaan perst een. zuiger het zand naar de Spaanse polder, het toe komstige industrieterrein. Even welkom als het zand In de Spaanse polder, is de gewone veen- specie in andere polders, b.v*. be westen de Waalhaven in de polders Boudewijns Bartsveld en Kiesheid Hier zijn. de boeren er erg blij mee, omdat de vecnspecie als landbouw grond zeer geschikt is gebleken. De perszuiger „Sliedrecht VI" lag hevig te sidderen, toen wij er aan de Zuidzijde van de Waalhaven aan boord stapten. Machtige stampende machines dreven hier de centrifu- gaalpompen, die de van de bagger molen „Essex" afkomstige specie uit de langszij komende „bakken" moesten over brengen naar de pol der Boudewjjns Hartsland. De pers zuiger perste met twee enorme stralen water in de aangevoerde schuit met specie en. zoog, door een brede pijp, het moddermengsel met grote kracht uit die. schuit op en stuwde het vervolgens door een lan ge pijpleiding langs de Vondelinge- weg naar de polder. Daar," zó ver namen wij, komt de modder tot be- zinking-, nadat door een aparte ma chine, het water via een sloot en Aan de loswal' voegt de perszuiger wafer aan de modder foe, zodat deze gemakkelijker kan worden opgezogen. buizenstelsels naar de Waalhaven Is teruggepompt. Zo baggeren, pompen en zuigen de mannen van de gemeentelijke Baggerwerken dagelijks duizenden kubieke meters bezinkels uit de ha vens. Zo ging het in vroeger jaren (het Kralingse Bos kreeg in totaal 300 millioen m3!); en zo zal het ook in de toekomst gaan. Eén mo gelijkheid zou er zijn om het aan slibben, althans van de havenbas- sins, te voorkomen. Dan zouden we de toegangen tot de verschillende havens moeten afsluiten door mid del van sluizen. Maar gaan wij Rot terdammers er juist niet prat op, dat onze havens van zee uit zonder schutsluizen te bereiken zijn? Juist, enn daarom baggeren wij maar lie- ;Ver! Gistermorgen is al« eerste erts-boot na de oorlog het Zweedse stoomschip Nuolja dat in Narvik 9394 ton ijzer erts had geladen, in Rotter dam aangekomen. Een vertegenwoordiger van Hammerstein's redarijbedrijf N.V. was in Maassluis aan boord ge gaan om -de gezagvoerder van de Nuolja.. kapitein Hhognell. bloe men en een welkomstbrief te overhandigen. Dit geschiedde ter gelegenheid van het heuglijke feit, dat de aanvoer van Zweeds ijzererts voor de oorlog een be langrijk onderdeel Van de bedrij vigheid in onze haven op be scheiden schaal is hervat. Het door de Nuolja aangevoer de erts is een gedeelte van een partij van 28.000 ton die van Zwe den via Narvik en Rotterdam naar ^Oostenrijk wordt geëxpe dieerd. Nog twee ertsschepen zul len binnenkort volgen. Het erts wordt in de Waalhaven met grij perkranen in lichters overgesla gen, terwijl een klein gedeelte ook per spoor naar de plaats van bestemming zal worden vervoerd. De Rotterdamse Kamer van het Haags Bijzonder Gerechtshof heeft Vrjjdag uitspraak gedaan tegen de 34-iarlge mr. dr. J. F. F. Dykhuls, laatstelijk wethouder van de ge meente Rotterdam. Hjj werd veroordeeld tot een ge vangenisstraf van 15 jaar met af trek van de rijd in voorarrest door gebracht en het verlies van de bei- do kiesrechten voor het leven. Het moet we] teleurstellend ge weest zijn'voor de zanger Rene Soames en de pianist John "VYills die onder auspiciën van het ge nootschap Nederland—Engeland een concertreis door ons land ma ken en gisteravond voor de afde ling Rotterdam een concert de Aula van het Museum Boy mans gaven, slechts één handje vol toehoorders aan te treffen nu, te meer, daar zij een programma hadden samengesteld, dat voor beeldig was; het eerste gedeelte bevatte liederen enpianowerken uit de 16de en 17de eeuw, het «tweede uit een reeks composities van deze tijd, •Naast d& werken van John Ire land, (Rhapsody), Arnold Bax (Whirligig) componisten die ook in Nederland bekendheid hebben verworven, kon men kennis ma ken met een zestal liederen van Warlock, die.- van een opmerke lijke composilaire begaafdheid ge tuigen'. Z,onder te vervallen in buitenissige harmonische _com- binaties, draagt deze muziclc een opvallend persoonlijk karakter, terwijl de klankuitbeelding in vol komen overeenstemming met d© sfeer van het-gedicht is. Eveneens trok het piano werk je „Eclogue" van de in deze 'oorlog gesneuvelde jonge componist Wal ter Leih sterk de aandacht; een stemmingsstukje dat zowel in me lodisch als harmonisch opzicht zeer veel beloften inhield. De wijze waarop dit interessan te programma werd uitgevoerd voldeed in vele opzichten. Dg zan- gef toonde veel begrip voor de voordracht van het jicd. cn in vo caal opzicht deed hij soms uit stekende dingen/Zijn stem zou echter vooral in het hoge register Boven in dc baggermo len werpen de emmers hun modderlsst uit, die via de s for (goot in de langszij liggende „bak" golft. De modder be zinkt; het meeste water vloeit door de spuigaten weer buitenboord. nog aan egaliteit en glans kun nen winnen. Ook de pianist die aanvankelijk een lichte nervosi teit had te overwinnen, gaf blijk over veel solistische kwaliteiten te beschikken. Dat de begeleidin gen veelal iets te geprononceerd klonken moet op rekening ge schreven worden van de acou- stick der Aula. die indien slecht bezet wel £e'cr moeilijk bespeel baar is. HERMAN VAN BORN Een veredelde Alfred Hitchcock, deze film. met de spanning van zijn vermaarde „thrillers", maar thans niet enkel lege sensatie, doch ver antwoorde karaktertekening en ge tuigend van een voorname" „beheer sing in de compositie. Geen schot valt er, geen druppel bloed vloeit, maar de film is vol van dreiging en heeft grootse en magistrale momenten. (Let op het slot!) Ben Hecht schreef het scenario, dat verhaalt over een goede dochter van een slechte vader; een in Ame rika veroordeelde Duitse spion. De dochter, Alicia, treft niet de min ste blaam. Heimelijk per gramofoon opgenomen gesprekken tussen va der en dochter bewijzen dat Alicia de practijken van haar vader ver afschuwt! dat zij, die een Ameri kaanse moeder had. Amerika als haar vaderland beschouwt. Om aan haar land goed te maken wat de vader misdeed, gaat zij in Rio een groep Duitsers bespionneren, die daar onder verdenking staat. Zij trouwt zelfs ambtshalve, met de leider der bende, en dat is haar tragedie, want zjj had tevoren een grote iiefde opgevat voor de man, die haar tot het vaderlandslievende werk had bewogen. Gaat u zelf maar zien hoe deze tragedie zich ontwikkelt, want het is niemand minder dan Ingrid Berg man die haar speelt en wel mees terlijk, prachtig bijgestaan door Ca- ry Grant en Claude Rains. Een film die u gezien moet heb ben. Het is geen wonder dat een jonge .vrouw die van kind af de aller- noodigste genegenheid moest ont beren. omdat zij de mensen afstiet door haar geschonden gezicht, ver bitterd en vol haat door het leven gaat en uit rancune tot misdaad vervalt. Als zij- dan, volwassen zijnde, in handen valt van een duivelsman, een rasschurk, die haar geheel in Grant en Ingrid Bergman „Jean Crawford" als de goui'cman- te, met het kind dat zij moest doden, zijn macht krijgt, ziet het er voor zo'n ziel somber uit Met de genezing van haar ge schondenheid (een chirurg speelt het klaar haar schoonheid te her stellen) komt zo maar niet terstond de ontdooiing van haar gemoed, want op de schurk de eerste en enige man die haar durfde naderen is zij natuurlijk verliefd gewor den. Zo'n ingebeelde verliefdheid roept haar beter ik echter niet wak ker. dat vermag slechts cle liefde, eerst voor het kind dat zii als gou vernante moet behoeden en dat dc schurk haar wil laten doden, en la ter voor haar redder, de chirurg. Joan Crawford speelt deze vrouw op aangrijpende wijze cn in Conrad Veidt (de schurk) geloven wij met gebalde vuisten. Het verhaal speelt in Zweden cn regisseur George Cu- kor heeft het boeiend verteld. VJ.n.r. Claude Rains, Cat „Berucht" Een week geleden nu, deel van deze artistieke stiile van dit huis, weer presenteerde zich het annexatie werkelijk- naar andere ruimte om* nieuwe toneelgezel- heid zal worden. gezien zal moeien wor- schap aan het Rotter. Vandaag althans den. Zoals bekend, zal dams publiek en uit de zo was 48 uur geleden het oude Museum Boy- ontvangst, die het bij nog het plan trekt mans, het Schielands- die gelegenheid en ook een kleine karavaan huis voor het einde van bij volgende voorstel- arft'sfcn de Maasstad dit jaar enige verbou- iingen is bereid, zal het binnen; de toneelgezin- wing ondergaan, waar- begrepen hebbendat nen zullen de kwaliiei- door dan een meer be- toneeUievehd Rotter- ten van het bouwsy- vredigende oplossing dam zich gaarne de steem Welsc'hen In hun van hei repciitievraag- gastvrouw weet van "flat aan de Talmastraat siuk gevonden zal zijn. artistieke logé's. aan de pr ad ijk kunnen Slechts enkele leden Nu de kennismaking toetsen en het zal-hun van het gezelschap heb- dus aan beide zijden gewenning aan de nicuben op eigen gelegen goed bevallen is, ligt we omgeving stellig heid een onderdak ge- het in de rede, dat men ten goede komen, in- vonden, voorrover ze dc troep ni.'t alleen als dien de buurtgenoten nief reeds in onze stad vaste bespeler van de begrip tonen voor deze woonden. Mei een be- Schouwburgplanken wil artistieke aanwinst van zorgde blik moeten we beschouwen, maar dat hun wijk. in deze dagen de groei men de kunstenaars Een groot pand aan ende trek naar het bovenal wil opgenomen het Koningin Emma- overbevolkte Rottcr- zien in het Rotterdam, plein wordt de tweede dam gadeslaan. Foor se' huis, geen vluchtige toneelhorst; hier nesie- deze artistiek# kera- bezoekers dus, geen' ten zich de vrijgezel- vaan echter maken we paying guests, maar „au ten, de jongere auteurs, een uitzondering. Een pair", liefst nog ais de souffleuse en de ad- hartelijk welkom roe- echte familieleden. Rot- minisfraticc. Dat bete- pen we haar toe, we- terdammers naar naam kent, dat voor het hou- iende dot nu Hei Kof- én domicilie. den van repetities, die terdams Toneel ook Het ziet er naar uit, in de afgelopen tijd waarlijk Rotterdams dat ook het laatste plaats vonden in een kan worden/ %F£U/L L ETOAf [f Johu van sa/£llenae/zG 15) ligheid. „Buenos! Bcr.t U het, secor. Ik had U al ..O dacht je dAt?" Graaf Paul keek opeens ern- dagen geleden verwacht". stig. „Ons fortuin, Dacht je dat het daarom ging. „Is alles klaar?" vroeg graaf Paul. Jonska? Neen, jongetje het gaat hier om gro- „Sj, sj, senor". tere dingen - de verlossing, de eerste stap.-. De Mexicaan trok de deur van de schuur open. Er werd aan de deur geklopt. Antonio's stem joeg er een paar varkens en een magere geit uit klonk. Hij vroeg of we niet een heerlijk glas fris en voorzichtig-stuurde graaf Paul de auto naar water wilden, hebben, net vers van de waterdra- binnen. Het was een primitieve garage, eerder ger. een stal. Graaf Paul sprak nog even met de Mexi- „Hier", zei graaf Paul tegen mij, „geef die caan; deze vroeg of hij niet behulpzaam kon zijn. nieuwsgierige kerel nog een sigaar en zeg dat we We passeerden Porto Marquez en vonden een maar graaf Paul bedankte. „Wij spelen het zelf geen dorst hebben behalve jij dan, jij schijnt eenzame weg die naar een rivier leidde. Graaf wel klaar,- Antonio". gouddorst te hebben". Paul reed als iemand, die op een vast doel afgaat Antonio, de lange cigarillo. welke graaf Paul Toen ik dat gedaan had, lag graaf Paul weer en ik yyoeg niets, We reden dwars door de Rio hem gegeven had, tussen de tanden geklemd, onder de benzine tank en was bezig er het aftap- Papagaito, het water was nergens meer dan een. sloot de deur achter 2ich, Na het felle buitenlicht kraantje weer in te schroeven, paar duim hoog. Aan de kant zat een klein In- leek het in de schuur eerst donker als de nacht; „Is het al klaar?" vroeg ik. Ik was teleurgesteld, diaans meisje op haar hurken de was te doen. maar.er was een gat boven in het dak en na een dat ik door die verwenste Antonio een zo belang- Ze gebruikte geen zeep ik zag zelden zeep m poosje konden we toch zien. Graaf Paul trok een- rijk stadium ih. het werk had gemist. „Waar is Mexico maar door het goed langdurig en hard oude overall aan, die aan een van de muren hing het buisje nu?" op de rotsen te slaan, werd het brandschoon. Ze en ging aan het werk. Graaf Paul als meester- „In het .aftapkraantje geschroefd" antwoordde groette ons met een allerliefste glimlach en graaf mechanician. Weer een nieuwe rol. „Ik heb aan graaf PauL ,,'t Past precies en het steekt nu recht Paul trok zijn schetsboek al uit zijn zak. Maar op- jou als assistent voldoende", zei hij. „Laat Anto- op in de tank. Gooi nu maar wat benzine in de eens stopte hij het weer weg. „Vandaag geen mo maar zijn sigaar roken en zijn mond houden. - tank, Jonska". tijd", zei hij. Goed. Nu wist ik, dat het vandaag Hoe minder hij weet des te beter. Hij wordt goed Ik, nam een vijfliterkan, vulde die cn goot de tenminste ernst werd. Als graaf Paul zich niet de betaald voor zijn zwijgen. Breng me die gerèed- benzine in de tank. Er lief geen druppel uit. En tijd gunde om een schetsje van zoiets aardigs te schapskist. Jonska". toch staat het aftapkraantje open", zei graaf maken dan was er iets gewichtigs aan de hand. Graaf Paul werkte met een zekerheid alsof hij Paul lachend. Vroeger liep-er een weg van de rivier naar San zijn hele leven geen. ander werk gedaan had. Ik moest het zelf even probeten. Inderdaad, het Marco. In een van de revoluties verdween de Eerst liet hij de benzine tank leeg lopen in een aftapkraantje stond open. Voor elke ..oningewjj- brug over de Rio Papagaïtb en nu reden er maar paar emmers. Daarna schroefde hij. het aftap- de" was de tank dus nog steeds leeg. Nadat ik er zelden auto's langs de verwaarloosde weg, die kraantje van de tank los en nam het eruit. ongeveer nog een liter bad bijgevuld begon de een mul pad was geworden. Als één van. de Nu haalde hij uit het pakje dat hij van 't hotel benzine door het open kraantje weg te lopen, overblijfselen van de korte tijd dat de weg een had meegebracht een klein buisje te voorschijn. „Heel goed", zei graaf Paul. „Ongeveer zes liter „weg" was, stond er, verscholen tussen hoge cac- Het was een hol metalen buisje, ongeveer zo dik dus, waar we op kunnen rekenen. Zo eenvoudig tussen, een grote schuur, waarop een verbleekte en lang als een vinger,-Hij hield het omhoog en dat niemand er aan denkt". Hij draaide 'net aftap arend was geschilderd. Een garage dus. Daar hiel- zei; „Ziehier, ons Ei van Columbus. Ziehier het kraantje dicht cn ik vulde het benzine-reservoir. Jen we stil. Er was niemand te zien. Graaf Paul symbool van Zwendasky's ondergang, van'Aca- Ik was vol bewondering en ongeduld. „La- foeterde op de horen. Een slaperige Mexicaan pulco's redding van de verpestende dampen. ten we het vandaag nog dóen een proefrit met kwam aansloffen. Toen hij graaf Paul herkende „Van ons fortuin", riep ik geestdriftig, ofschoon Zwéndasky maken". veranderde zijn slaperigheid in grote bereidwil- ik nog niet begreep hoe en waarom. (Wordt vervolgd). Een film met Humphrey Bogart is gewoonlijk onderhoudend en ge zond sensationeel. Ook dit „Avon tuur op Martinique" is boeiend ver teld door regisseur Howard Hawks. Het verhaal speelt op het eiland, even na de val.van Frankrijk, cn we zien Bogart als flegmatiek Amerikaans kapitein van een mo torbootje avonturen beleven met de aanhangers van De Gaulle, die het de Vichy-mensen zo lastig mogelijk proberen te maken. Evenals in „Ca sablanca" is ook hier een groot café een belangrijke „plaats van hande ling" en het aardige is, dat in dat café de band van Hodgy Carmi- chael speelt. Dit is voor de liefheb bers van met warme stem gezon gen songs alleen al dc moeite waard om de film te gaan zien. Het is wel bijna zeker dat vele dametjes niet rusten zullen voor zij een foto van Carmichael boven haar bed hebben geprikt, zo'n veroverende stem heeft die man, Wy maken ook nog kennis met een door de wol geverfd meisje, Marie. Zij ziet wel: wat in die Bo- gart en let eens op hoe gezellig nonchalant die zeerob met zijn vriendinnetje omgaat. Maar niet na gaan doen liever: het gaat al wild genoeg toe op deze aarde. De Nederlandse bewerker heeft heel lang gezucht en tenslotte „This love cf ours" vertaald met „Het Portret". Niet helemaal hetzelfde, maar is het niet meestal zo met filmtitels Intussen is die „liefde van ons" beter geslaagd want zon der de film gezien te hebben voelt men de titel als een richtingwijzer naar de Romantiek met een grote „R". Het Is een erg bewogen verhaal van een dokter, die met een revue- .ster trouwt "en louter op kletspraat jes z'n vrouw de deur uitjaagt, daar voor tien jaar móet boeten en haar tenslotte als de pianiste van een oaricafuurtekcnaar terugvindt. In Parijs noemen ze zo iemand, die in café's z'n brood verdient, een „croü- tier" maar Willem Dictcrle maakt er met Claude Rains een Kees van' Dongen van. zonder baard maar met een onbohemicn-achtige Sedan de Luxe. Het is trouwens alles een weinig aan dé hyper-nerveuze kant, doch we vergeven veel omdat Merle Ober on zo gevoelig dc moeder speelt, dat 1e aan het eind moet oppassen, of de tranen, schieten je nog In de ogen... 'n Soort Tino Rossi Een gietbui... nou ja... nu goed dan: een gietbui deed mij in het zeemanskroegje binnensnellen. Toen ik daar een beetje suffeng cn slaperig aan een tafëlte zat en alle talen van Babylon door elkaar hoorde spreken, dacht ik ineens met schrik, dat ik misschien toch onder die auto gekomen was, waar ik daarnet voor op zij moest springen, en zonder het te beseffen in de an dere wereld was aangeland, waar de misverstanden zijn opgeheven doordat de mensen er, broederlijk verenigd, en minus de op aarde achtergelaten boosaardigheid, ge zellig zijn en elkander begrijpen, welke woorden zij ook uitbrengen. Hebzucht scheen hier vreemd te wezen. Een ietwat lodderige Noor naderde een lief grietje aan de bar Daar schat, voor jou, zei hij in het Noors. Als je maar weet dat ik ze zelf betaal, sprak het meisje, in zuiver Rotterdams Engels, en zij trok haar beurs. Deze nederlaag, be zorgde de Noor een acuut minder waardigheidscomplex. Hij droop on middellijk af en ging in geslagen houding een beetje leunen tegen de harmonicaspeler. die smeltende wijsjes uit z'n instrument zat te trékken. Dc Noor vond het mooi en geroerd sloot hij de ogen, maar in eens als iemand die op een rij dende tram springt viel hij zin gend in, zo maar midden in het lied. De muzikant, die daar als so list zat en niet als begeleider, speel de glashard door en liet de Noor twee'maten achter de wijs aan ben gelen. De zeeman opende de ogen om te zien welke indruk zijn gekweel op het meisje aan de bar gemaakt had en met het openen der ogen hield hij automatisch op te zingen. Daarna sloot hij ze weer, zakte nog iets dieper door de knieën en sprong weer roekeloos midden in het lied. Nu was hij de speler een tonglengte voor, maar de harmoni ca volgde hem, corrigerend, op da voet, ietwat hatelijk alle vals© no ten onderstrepend. Het klonk zo weemoedi£#dat Ik nog gauw een. borreltje bestelde. Toert de Noor de ogen weer opende cn prompt verstomde, keek ik hem trouwhartig over mijn glas aan, Onmiddellijk verzocht hij. me in het Engels^ mee te zingen. Ik wilde die man, die al zo verdrietig was, niet teleurstellen en tastte gauw naar cle tweede stem. Zonder te waar schuwen viel de buffetjuffrouw, met haar door de alcohol bescha digde stembanden, in. en wat nu door het kroegje galmde klonk zo onbeschrijfelijk mooi van weemoe digheid, dat ik al zingende dwin gend om nóg een borrel gebaarde, want al had miin grietje dan niet mijn plakken chocola afgewezen, een ieder heeft zo z(jn eigen moei lijkheden. niet waar, en tezamen uitgezongen smart wil wel eens op luchten... DESIDERIUS, Beginpunt lijn 8 verplaatst De R.E.T. maakt bekend; dat Maan dag 29 September lijn 12 weer in dienst zal worden gesteld. De route van deze lijn is als volgt: Bulgerstcyn - Blaak Posthoorn- straat Ged, Glashaven - Rederij- straat"- Boompjes - Willemsbrug - Van der Takstraat - Koninginnebrüg - Stieltjesplein - Nassaukade - Oran- jeböomstraat Stadionweg - West Varkenoordseweg - Hillesluis -- 2e Rosestraat - Putselaan - Alijnsheren- laan bij de Plcinweg. Dc eerste' tram vertrekt van Maan dag t.m. Zaterdag om 6.30 uur van de Mijnsherenlaan en om 6.55 uur van Bulgerstcyn. Zondags om 7.55 van-beide eindpunten. De laatste tram vertrekt alle da gen 12 uur 's nachts van beide be ginpunten voor het maken van een volledige rit. Met ingang van- dezelfde datum zal het beginpunt van lijn 8 aan de Van Oldcnbarnevcltstraat worden verplaatst naar Bulgersteyn. In de richting.Schiedam za! dan worden gereden langs Schicdamse- singel - Witte de Withstraat - Een- drachtsweg - Nieuwe Binnenweg, In het schminkkamertje achter het Lutusca-toceel zit een miniatuur G.I. in het tiende rekenboekje te turen. Het is Desmond Willard .de jong ste van de Navy trits, dc belhamel van de zingende, tappende trekbalg- virtuozen, die er zojuist een tieu maanden tournee door Denemarken, Zweden en de Amerikaanse zone van Duitsland op hebben zitten. Niet voor de eerste keer is het, dat de Willards voor de Yanks zijn op getreden: dat kon men aan hun op treden in het vorig jaar wel merken. Vooral de kleine Desmond beheerst de „slang" met de onmisbare „twang" heel aardig. De Willards. vader Jack. dochter Conny, Desmond cn zijn moeder, die assisteert, bewaren bij hun reizen steeds het familieverband. Als kleuter was Desmond al bij elke voorstelling en zo kon het ge beuren, dat men hem achter de cou lissen, vond, in z'n eentje meedan send met 'n stoof in z'n handen bij wijze van harmonica. Spelenderwijs vond hij zijn weg in het variétéleven, maar zijn ouders zorgen er wel voor, dat hij de studie niet verwaarloost. Opelke tournee neemt liij zijn schoolboeken mee, moeder en zusje overhoren hem én zodra hij terug is in Rotterdam, wordt hij weer een ge wone schooljongen van negen jaar. Papa Jack is buitengewoon, te spreken over de laatste trip: we tre den altijd graag voor de Amerikanen op ons repertoire is volkomen op hen ingesteld maar deze keer hebben we wel een beel bezondore verrassing beleefd. De filmster Rlta Haywórth, gene raal Bollfng van de Spcelat Services Rita Hay worth ziet 'n'Hoilywood- toekomst voor Desmond. zo'n schik gekregen In Desmond en z(Jn komische mimiek, dat ze hem naar Amerika willen laten komen. You're wonderful zei Rlta je moet naar Hollywood komen, voor filmtcsts. misschien wel voor klnder- rollcn. En de zuster van James Gag- ney, Janc, wü hem voor haar broers maatschappij engageren. Daar zit natuurlijk wel wat in zegt Jack maar alleen laten 'vee nern niet gaan. Hij heeft z'n moeder nog veel te hard nodig. We zijn. nu bezig om samen daar te gaan optre den, maar dat mag alleen, als je lid bent van de Musicians Union, waar van de bekende Caesar Petrillo dic tator is. Die is erg gebeten op bui tenlanders en als we lid wille» wor den, mogen, we eerst een half jaar niet optreden. ;j - We rekenen er helemaal niet vast op, maar het kan best zijn, dat we het volgend voorjaar naar de States gaan en ik weet nog niet; of we daar en ander fllmprominenten hebben niet voorgoed zullen blijven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1947 | | pagina 5