i EMmEm Kunst voor kleine beurs TIEN JAAR GELEDEN Sch ilderspren ten in Boymans 'Tentoonstelling Kunstnijverheid Radio-programma Drie Franse grafici in Boymans De tentoonstelling van postduiven Huish. voorlichting Parolus Mr. Parolus op de kookcursus PAUL TORTELIER VOOR KUNSTKRING „Briefgeheim" en „Uit Nederlands Verleden" Bonnenlijst heöen.. Rockanje: een afgelegen badplaats die zeer in trek is Isolatie heeft wat voor en wat tegen Donderdag 13 November 1947 3 De eerste expositie van schilders- prenten wordt thans in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam gehouden; andere plaatsen zullen op hun beurt gelegenheid krijgen kon nis te maken met het experiment van de „Stich ting boeldendo kunst binnen ieders bereik", in het leven geroepen door het weekblad De Groene. Een experiment, voegen wij direct aan toe. dat de sympathie verdient van allen, die de strijd wil len aanbinden tegen de fabriekma tige prullaria en de „echte" kitsch, tegen de kunstzijden schaapjes, gra zend op de wand van zo menige Hol landse huiskamer, tegen de bleke duinlandschapjes, het jonge paar aangesmeerd bij aankoop van het lits-jumeaux. De Stichting heeft het offensief durven openen, omdat gebleken is, dat het publick. hoe sterk ook afge leid van het zelf beoefenen en be leven van kunst in het dgclijks leven, in ongekend groten getale naar de belangrijke exposities van na do oorlog trekt en dit waarlijk niet alleen doet. omdat het bon ton is dc Franse tapijten of de Weense kunstschatten gezien te hebben. Aan de pers geschilderd Aan acht vooraanstaande kunste naars, die representatief geacht mo gen worden voor de stromingen in de hedendaagse beeldende kunst, heeft zij verzocht volgens een soort litho-procédé 38 prenten te vervaar digen. Prenten, die de bezitter er. zijn beurs behoeft niet zeer gevuld te zijn 't gevoel mogen geven, dat wat hij tot dusverre slechts in mu seum en kunsthandel kon bewonde ren, thans zijn interieur siert. Geen onpersoonlijke reproductie dus, maar een prent, als het ware aan de pers geschilderd en gesig neerd door de kunstenaar. Een staaltje van samenwerking tussen moderne druktechniek en artistiek vakmanschap, die hun be slag vonden in een reproductieve kunst, waarin meer dan voorheen de kleur toepassing kan vinden. De nieuwe techniek heeft ook haar beperktheden en het meest geslaagd lijkt zij voor werk, dat verwant is aan litho, pastei en tekening in inkt. Zij eist van haar beoefenaren, dat zij zich geheel instellen op deze aparte vorm van kunstvervaardi- ging, maar indien dezen zich ook volledig rekenschap geven van haar mogelijkheden en grenzen, kunnen zij in d?.2e prenten naar voren tre den, zoals ze dat doen in hun oor spronkelijk werk. Van de collectie, die in Boymans te 2ien is, schijnen K. Andrea (Har lekijn en Haan en Get), J. Radecker (Dansend Mannetje) en W. Schuh- macher (Crucifix) de nieuwe tech niek het diepst doorgrond te hebben. Charles Eijek's prenten neigen meer naar reproductie, een gevaar, dat Jan Wiegers in nog sterkere mate loopt, wanneer hij het van de kleur alleen moet hebben. De grafi cus Van Keulen verraadt zich direct in Dormeuse, maar zijn prenten spreken niet genoeg, ondanks sterke lijnen. Edgar Fernhout en N. Wijnberg tenslotte tonen hun. persoonlijkheid Niet minder dan twaalf gebieden der kunstnijverheid zijn vertegen woordigd op een tentoonstelling in de „Kunstkring", die tot 7 Decem ber geopend blijft. Deze is alleen al de moeite waard om de prachtige bloemenversiering, verzorgd door J. M. Bourguignon en om de aan trekkelijke wijze waarop de voor werpen die tegen redelijke prij zen te koop zijn werden uitge stald. Men verwachte niet, op deze ten toonstelling te zullen juichen over verrassende noviteiten, want die zijn er eigenlijk niet. In menig ge matigd modern interieur zijn deze producten van pottenbakkerskunst, kunstsmeedwerk en beeldhouw werk stellig op hun plaats. Het meest boeit het weefwerk, speciaal de vier wandtapijten van weverij „De Knipscheer", mooi van kleur en gedurfd van ontwerp. Onder het leerwerk trekken de boekbanden van Henny Berkemeier de aan dacht. Bij het edelsmeedwerk zijn enkele aardige, eenvoudige ringen en halssieraden. Er zijn knappe fotografieën van J. Horstink en dr. N. Jesse. DONDERDAG 13 NOVEMBER 1947 HILVERSUM I. 19.00 En nu naar bed; 19.05 Bernard Person; 19.15 Orgel met alt: 19.45 RVD antwoordt; 20.00 Nws; 20.05 Reportage; 20.15 Omr. ork.; 21.25 Luisterspel: Van Riddertrouw en vrouweneer; 22,10 Romancers; 22.45 Causerie; 23.00 Nws; 23.15 Licht progr, HILVERSUM II. 19.00 Nws. weer; 19.15 Grmuz.; 19,30 Actueel geluid; 19.45 Gram. muz.; 19.55 Bach 20.00 Nws; 20.20 This is the BBC; 20.30 Jub. conc. der BCC; 22.00 Pia no; 22.10 Dr. Scholten: Vaart der vol ken: 22.30 Nws; 22.45 Overdenk.; 23,00 Viool en harp; 23,15 Boston Symnh. ork. VRUDAG 14 NOVEMBER 1947 HILVERSUM I. 7.00 Nws; 7,15 Gymn.; 7.30 Grpl.; 8.00 Nws; 8.18 Operette progr.; 8.50 Voor de huis vrouw; 9.00 Lichte klanken; 9.30 Ka- mermuz. progr. 10,00 Morgenwijding: 10.20 El. Schumann zingt; 10.30 Voor de vrouw; 10.45 Gabiel Fauré; 11.05 Voordr. 11.20 Orgel; 11.45 Msrsmuz.; 12.00 Skymasters; 12.30 Weer, sport, operette mei.; 13,00 Nws; 13.15 Metropoleosk.; 13.45 Zang; 14.00 Kookkunst: 14.30 Herdenk. Dirk Witte; 14.50 Alfred Cortot; 15.00 Ons volk in zijn dichters; 15.20 Orgel en fluit; 16.00 Ramblers; 16.30 Tussen 12 en 17; Klanken uit Zd. Am. 17.20 Wij en de Muziek; 18.00 Nws; 18.30 Strijdkrachten. HILVERSUM II. 7.00 Nws; U5 Grpl,; 7.30 Morgengebed; 7.45 Lied. Brahms; 8.00. Nws; 8.15 Pluk de dag; 9,00 Ochiendeonc.; 9,30 Waterstand; 9.35 Lichte ork. werken; 10.15 Uit het boek der boeken; 10.40 Viool met Berl. philh. ork.; 11..00 Zonnebloem; 11.35 Als de ziele luistert; 11.45 Orgel, 12.00 Angelus; 12.03 Pianorec., 12.30 Weer, lunchconc., Zonnewijzer; 13.00 Nws; 13.15 Welk boek; 13.20 Lunch conc.; 13.50 Van man tot man; 14.00 Uit Ned Glorietijdperk: 14.30 Om roep kamerork.; 15.30 Grpl.; 17,00 Na schooltijd; 17.15 Cembalo gezel schap; 17.45 Wat het buitenland leest; 18.00 Fantasia; 18.25 Ned, Kath. jongeren; 18.40 Fantasia, ook in het nieuwe medium vast te kunnen houden. We weten niet. wat de reden is, dat de tentoonstelling in Rotterdam zonder enig officieel accent voor het publiek is opengesteld en dat zij slechts enkele dagen meer hier mag vertoeven. In Amsterdam en Den Haag, waar de prenten een maand te zien zullen zijn, heeft men en o.i. terecht gemeend aan deze nieuwe verschijning de nodige, cn in dit ge val zeer gewenste, officiële aandacht te moeten schenken. Moge men in dit manco aan rucht baarheid geen aanleiding vinden tot abstinentie. En als Boymans de prenten ingepakt heeft, vergissen wij ons niet, een groot Rotterdams wa renhuis heeft zei H. F. Reedijk. Tentoonstelling geopend Prof, A. P. A. Vorenkamp heeft Woensdagavond in de Aula van Boymans de tentoonstelling van werken van drie Franse grafici, Michel Ciry, Jacques Houplain en Roger Vieillard, geopend met een geestige inleiding op l'Entretien sur la gravure frangaise door Mi chel Ciry, georganiseerd in samen werking met de vereniging Neder landFrankrijk, waarvan een groot aantal leden tegenwoordig was. De directeur van Boymans noemde de heer Ciry een polygaam kunstenaar, met welke kenschet sing hij mevr. Ciry, die evenals de twee andere exposanten overgeko men was, niet wilde verontrusten.. Michel Ciry is behalve graficus ook musicus, één van zijn composities werd deze avond in Utrecht uitge voerd en. het R.Ph,0, zal binnen kort ander werk van hem hier in troduceren. In een levendig discours zette de heer Ciry de betekenis van de he dendaagse grafische school uiteen, zoals deze zich heeft ontwikkeld uit haar voorlopers: Daumicr, Corot, Degas, Manet. Uitvoerig stond hij stil bij de boekversiering, waarvan op de expositie verscheidene fraaie exemplaren te zien zyn. Laboureur is hier de grote man, naast Go erg en de Ségonzac» wier werk de mo derne Franse grafici sterk be- in vloed t. Hierna bezocht het gezelschap het prentenkabinet, dat een zeer uitgebreide keur van de werken der drie Fransen herbergt. Etsen (met en zonder aquatint)droge naalden, litho's, burijngravures en boek illustraties geven een indruk van opmerkelijke productiviteit. Rotterdam 21. 22 en 23 November, Utrecht 29 en 30 November, Tilburg 14 December, Deventer 28 Decem ber, zijn belangrijke data voor 1947 Voor Nederland heeft Rotterdam dit jaar de primeur. De tentoonstelling van postduiven die zal worden ge houden in de Rjvièrahal van de Diergaarde belooft een succes te worden. Naar wij vernemen hebben de kampioenen zowel uit Nederland als uit België ingeschreven. Voorts komen de prijs vliegers ki assen, waarin zich de vogels be vinden, welke zich van de 200 tot 2000 km bij tie prijswinnaars wisten te scharen. Doch ook de niet prijs winnaarsklassen zullen zeer zeker de moeite waard zijn. Het batig saldo van deze show zal worden afgedragen aan het NIWIN- comité. „Niet praten cn niet lachen dames, de damp komt uit de pannetjes en dat mag niet!" Aan mr. Parolus was het te wij ten, dat gisteravond de kooklera- res op een der cursussen, die „Het ïtotterdamsch Parool" in samenwer king met do Commissie Huishoude lijke Voorlichting en Gezinsleiding in alle delen van de stad geeft, deze noodkreten moest slaken. Toen de excentrieke man zijn hoofd om de deur van het kooklokaal stak, ging er een gejoel op achter de gascom- foortjes en de gezellige pannetjes, waarin juist de zuurkool stond te sudderen. Het menu voor deze avond was. lussen haakjes erg aantrekke lijk: bruine bonensoep, stampot, van zuurkool cn appelflappen. Als je die laatste goed kunt bakken, dan ben je al een heel eind! In een ander lokaal was juist de wasbehandeling achter de rug en nu leerden de dames, hoe zij zuinig met het huishoudgeld konden uitkomen. De opkomst op alle cursussen is groot cn wij hebben er ons van kun nen overtuigen, dat de lessen met veel animo worden gevolgd! Rokocent jubileert Woensdagmiddag recipieerde de directie van de N.V. Rotterdam- sche Kolencentrale in het Park hotel in verband met het 25-jarig bestaan, van deze firma. Talrijke bloemstukken sierden de zaal en ook was er een schilderij te, be wonderen, voorstellende de Voor haven met het gebouw van de R.K.C., aangeboden door de direc teur van de Kustvaartcentrale. De heer du Pont, hoofdbaas, ju bileert mee, omdat hij 25 jaar on afgebroken bij de R.K.C. in dienst is geweest. Door personeel en di rectie is hij op^ hartelijke wijze ge huldigd. Vrijdagavond zal het per soneel een feestavond in Lomrae- rijk worden aangeboden. NU in do Soviet-Unie Do Maastunnel die van de brassen, uit vnrtr Aa twinHcr«stP j m i het Verkecrsfonds wer voor de twintigste jn de Tweede Kamer den Waald" maal de revolutie wordt worcit druk gedobat- uc üeui<uu - herdacht, zal men daar teerd over de vraag. Doodstraf een bundel gedichten wie de thans in aan- fiin Berlijn is de 43- uitgeven, zoals die m bouw zijnde turnel on- -jarige schoenmaker W. de meest verschillende der de Maas z... beta- h. Cammens uit Venlo, amen van de u.ö.ö.k. jen> Sommige kamerle- wegens landverraad ter na ae revolutie zijn den hebben, bij de be- dood veroordeeld. Zijn ontstaan. De „Prawda handeling van het Ver- zwager, de manufactu- nad er dezer dagen een keersfonds, gewezen op rier P Smit uit het atgeorukt van de Tsjet- y. j en -Ingoea je tig che boerin Dzaboera Cha- kimowa. In het Neder lands luidt haar ge dicht volgens de „N.R. Crt." ongeveer zo: „NIKS HOOR!" ,.Als in dc gemeenschap jij Niet een goed paard fokt Als jc bij de arbeid jij 't Niet een end schopt. Loopt het slecht voor j'af, Dan trouw ik je niet voor straj de ongunstige toestand, Dan «onu. ik ja niet noot den gedragen door de gemeente Rotterdam, tavia Duitse grensplaatsje Lobberich, werd we gens medeplichtigheid tot levenslange tucht huisstraf veroordeeld. Cammans was onder valse voorspiegelingen over de grens" gelokt omdat hij op Neder lands grondgebied door de Duitsers niet gear resteerd kon worden." „De K.L.M. heeft thans een driemaal we kelijkse dienst op Ba- ingesteld. Van stt af, Niks hoor! Als onze manieren niet ,jDe tunnel onder- de Schiphol is voor de Naar je zin zijn. Maas is een schakel in 500ste maal een vli Werken niet en leren niet het doorgaande ver- In ie ltin -iin keer en doet dezelfde tuig naar Indie ver- Lnnnt 't slecht voor i'af dienst als een brug trokken; het was de ..~f- -t Par- Straf, dig zijn, als de kosten mentier als gezagvoer- Niks hoor!" van de tunnel, evenals der". Het spel van de Franse cellist Paul Tortelier kenmerkt zich niet alleen door een fabuleuze techniek cn een fraaie, warme toon, doch tevens door een grote artisticiteit. Derhalve behoeft hij het met alleen te zoeken in virtuose composities, doch kan een programma samen stellen met werken, die grotendeels op het gebied der kamermuziek thuishoren. Nu had hij in de pianist Luctor Ponse een fijnzinnig, uiterst artis tiek speler gevonden, zodat er een verheugende eenheid in het samen spel werd bereikt, die direct al in de Sonate in G. gr.t. van Beethoven een sterke indruk maakte cn deze haar hoogtepunt vond in de Sonate van dc Franse grootmeester Claude Debussy. De vernikkelijke, subtiele melodièk en harmoniek, het prach tig gevonden klank evenwicht tussen de beide instrumenten, die ook dit werk van de „Musicien Francais" kenmerken, kwamen in de vertol king ervan wel op zeer verheugen de wijze tot hun recht. Met de Suite in C. gr.t. van Bach, die tussen de beide Sonates een plaats op het programma had ge kregen, wist Tortelier eveneens van zijn groot kunstenaarschap te ge tuigen. Treffend was de voorname trant waarin hij dit werk speelde- gloedvol, warm.en toch zonder een zweem van uiterlijk vertoon n de na de pauze gespeelde Variations sur un thème de Rococ van Tschai- kowsky vond de cellist volop gele genheid zijn virtuositeit te demon streren. Het dankbaar gestemde Kunst kring-publiek neeft de kunstenaar langdurig toegejuicht. Een toegift volgde. Herman van Born, Bedrijfs Klaverjasbond Afd. Ia: Ziekenhuis Bergweg- Vrije Volk 17549—18685, Stokvis RET 17848—17748, Erviro—DRB 1754217705, Contact—Volharding 19985—17002, Volharding—Zie kenhuis Bergw. Afd. Ib: JaminMahero 20215 17710, Verblifa—Jansse 182Ö2— 18705, H. Electro—RET 18967— 17725, NRCOranjeboom 1G960 20300, MaheroVerblifa 17286 19060, JansseJamin 1778119133 Afd. Ic: v NelleHeineken 18018 —19886, Maas—RET 19969—17445, KorpershoekDreadnought 18091 —17535, GLZ-Waco 18329—17927. Afd. Id: Fecliro—GOM 16333— 19619, HermandadGCK 20009 15663, T. de H.—Allan 16104— 19490, Ziekenhuis CRET 19650— 16S78. Afd. Ila: PON-Korpershoek 17535 19257, Vrije VolkMaas 19180 19308, GLZ—Allan 18297—16399. Afd. Ilb: Stokvis—Jansse 16372 -17938, Oranjeboom—Dreadnought 2028416020, Erviro-Fediro 16129 —18575. Afd. He: RET—v Melle 189B6— 16880, Heineken—Verblifa 19439— 17877, Contact—Jamin 17148-18799 Afd. Ilia: v Nelle—Ligtermoei 1801318599, PTT—Stokvis 20199 —16995. Afd. Illb: DWU—Sozaro \ZZ\Z 17495, VB—Cohen 1937217648. De VARA zendt dit seizoen een serie klankbeelden uit onder de ti tel „Briefgeheim". Eenmaal in dc veertien dagen op Zondagochtend van half elf tot elf Uur worden in deze rubriek grepen uit de corres pondentie van beroemde mannen en vrouwen ten gehore gebracht. Eras mus. Vincent van Gogh en Gustav Mahler stonden reeds op het pro gramma, terwijl voor oudejaar nog aan de beurt komen Karl Marx, Rembrandt. Heinrich Heine cn graaf Leo Tolstoj. De samenstellers zijn o.a. Rolien Numan, Henk Hazelhoff en Ary van Nierop. Onder de titel „Uit Neeralnds ver leden'" zullen enkele microfoonbe- werkingen van oude Nederlandse to neelstukken worden gegeven, ver lucht met muziek van Ru van Veen. De reeks werd Woensdag. 29 Octo ber geopend met het middeleeuwse spel Marieken van Nimweghen. De Ghouden Eeuw zal vertegenwoor digd zijn door Brcdero met zijn blij. spel „De Spaanse Brabander". P. C. Hooft met „Warcnar", Vondel met het drama „Lucifer" en Constantijn Huygens met „De Klucht van Trijn tje Cornelisdochter". Van de achttiende-eeuwse schrij ver Pieter Langend ijk zal „De Spie gel der Vaderlandse Kooplieden" worden opgevoerd. De nood van de gepension- neerde militairen Zal nu eindelijk „recht" gedaan worden aan de gepensionneerde mi litairen? Vol hoop zien zij uit naai de behandeling in de 2e Kamer van de voorgestelde herziening van de pensioenwetten van 1922. Voor de oud-gepensionneerden, dit zijn zij. die voor 3939 met een klein standpensioen de militaire dienst, na een lange diensttijd hebben verlaten, zijn nog geen voorstellsn bekend. Wel is hun beloofd, dat door een commissie onderzocht zal worden, wat voor hen gedaan kan worden. Zij zijn gedoemd, van een klein pen sioenbedrag in hun onderhoud te voorzien. Dc nood bij de gepensi on neerde militairen is hoog De winter staat voor de deur. Hoe moeten deze stakkers hun brandstoffen inslaan? Daar is geen geld voor. Het aange wezen distributiepakket kunnen zij niet eens kopen. Het kan nog maanden duren, voor de voorgestelde wijzigingen van kracht zijn geworden en dus zal de uitbetaling niet eerder kunnen ge schieden dan in de loop van het volgende jaar. Redelijk is, dat. en hiertegen kunnen geen technische bezwaren bestaan, dat een voorschot wordt gegeven op het tegoed, clat gmaakt wordt door de ..terugwer kende kracht" tot 1 Januari 1947. Het is tc hopen, dat de actie, die de Algemene Militaire Pensioen bond hiervoor heeft ingezet, zal slagen. Welke Minister of welk Kamerlid zal de naam „Vader der gepension- neerde militairen" verwerven? M. J. I Inne/omien mededdinc) Voor her tijdvak van 1629 Nov. Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen van: Bonkaarten KA, KB, KC "11 (Serie R) R-04 Diversen: 500 gram suiker, boter hamstrooisel, of i000 gr. jam, stroop enz., of 500 gram versnaperingen. R-05 Diversen: 225 gr. huishoud zeep of 180 gram toiletzeep. Bonkaarten KD, KE 711 (Serie R) R-ll, R-12 Diversen: 250 gram suiker, boterhamstrooisel, of 500 gram jam, stroop eriz., of 250 gram versnaperingen. R-13 Diversen: 450 gr. huishoud zeep of 360 gram toiletzeep. R-16 Reserve; 500 gram bloem of zelfrijzend bakmeel of kin dermeel (alle soorten) of kinderbiscuits. Bonkaarten MA, MD, MH 712 (Serie R) (bijz. arb., a.s. moeders en zieken) R-21 Suiker: 250 gram suiker, boterhamstrooisel of 500 gr. jam, stroop enz., of 250 gram versnaperingen. Tabak- en versnapcringskaarten enz. QA, QB, QC 711 R-0I, R-02 Tabak: 1 rants, siga retten of kerftabak. R-03 Tabak: 2 rantsoenen sigaret ten of kerftabak. R-01 Versnaperingen: 200 gr. ver snaperingen, of 200 gr. sui ker, botcrhamstrooisel, enz-, of 400 gram jam, stroop enz. R-03 Versnaperingen: 100 gr. ver snaperingen, of 100 gr. sui ker, boterhamstrooisel, enz., of 200 gram jam, stroop enz. De reeds aangewezen bon R-03 Vlees voor 100 gram vlees is geldig tin. 22 November. (Ingezonden Meedeling Ontploffing: in een huiskamer. Wat de oorzaak ervan was? Een der bewoners dacht nog een boterham met die heerlijke jam van Wolff en Semeijn te kunnen smeren, doch een ander familielid (ook zo'n smulpaap) bleek hem vóór geweest te zijn. Al leen de lege pot had hij nog achter gelaten. Voor dc één om te „ont ploffen" van de ander echter een be gril pel ijkt? daad, want van die jam kan je ook niet afblijven, zo lekker, zo apart smaakt ze. Neem ook eens zo'n pot jam in huis, maar iet dan vooral op het merk Wollf en Semeün. Altjjd fijn! In diverse heerlijke smaken ver krijgbaar: Abrikozen. Sinaasappel, Citroen, Bosbessen. Pruimen. Reine Claude en Aardbeien, Kersen en Frambozen van de nieuwe oogst. De voetbalwedstrijd Schotland Wales is in een 2—1 overwinning voor Wales geëindigd. Alle drie de doelpun ten werden in de eerste speelhelft ge maakt. Ruim 70 000 toeschouwers woon den deze strnd bij. De Snanjaarden zullen in geen ge val deelnemen aan de Olympische Spe len m Londen, omdat Spanje „met over voldoende amateur-voetballers be schikt. Prothesiana Eens komt voor ons allen de tijd, maar bij mijn vriend Adriaan was het nu zo ver: hij moest ,vo0r':l? tweede maal tanden wisselen. Dat is een hele stap voor een ovengens gaaf man, want niet, gelyk in de melkperiode, vertoonden zich nu achter de wankele resten hoopge vende verse witte kroontjes, wie op middelbare leeftijd zim zieke wor tels doet trekken en uitdelven, moet van de natuur geen heil verwach ten. Hij is aangewezen op de sur rogaten, uitgedacht door vernuftige breinen, een uitkomst weliswaar, maar kunst bluft kunst. Ja, het wès nu zo ver bij Adriaan: bij moest eraan geloven. Doe het mi nog vóór we met vacantia gaan, had zijn vrouw geraden, want zo kun je je in het hotel toch eigen lijk niet vertonen: met dat ver molmde fietsenrek. Zij gaf hem het adres van een arts die snel werkte, zodat het mummelmonden tot korte tijd be perkt hoefde te blijven. Eén dag voor hy met vacantie zou gaan kwam Adriaan inderdaad met geheel gerestaureerde mond aan het middagmaal. Een beetje vreemd was het natuurlijk wei, hoe kan het anders; op kunstbenen draaft men ook niet een-twee-drie weg, maar wennen doet het gauw, zeicle zijn vrouw. Wel verwonderde zij zich over Adriaans nieuwe ge laatsexpressie. Zij vond die minder intelligent dan voorheen, wat be paald te wijten was aan het feit dat, door de lengte der tanden, Adriaans lippen niet meer op el kander sloten. Wel zag men de blanke knagers gaaf glinsteren, maar een nimmer gesloten mond geeft iets doms aan een uiterlijk. Ook was het vrij hinderlijk dat bij het gebruik van bepaalde mede klinkers het bovengebit naar voren sprong en soms op de grond rolde, als Adriaan het niet handig opving. Toen dat de tweede vacantiedag enige malen op zeer ongelegen ogenblikken gebeurd was ten aan schouwen vau vele hotelgasten, be sloot Adriaan, die een knap knut selaar is, persoonlijk verbeteringen aan te brengen. De tanden, dat stond nu wel vast, waren te lang. Goed, hij vijlde er een flink stuk af. Zijn lippen kon hij nu weer ener giek sluiten, maar het wegsprin gen van het bovengebit bleef aan houden. Adriaan vond uit dat ge breken aan het plaatje deze onduld bare kuren veroorzaakten. Hij stond voor niets. Hij deed het kunsthars week worden en boet seerde net zo lang tot het ais ge goten aan zijn gehcmGlte zat. Nu, die Adriaan en zijn vrouw hadden verder een allerleukste va cantie, zonder enig incident, en toen zij nog maar een dag of wat thuis waren, belde de tandarts op. Hij putte zich uit in excuses. Ik heb, zeide hij, een afschuwelijke vergissing begaan, ik heb u in de haast een verkeerde prothese mee gegeven, kom maar zo gauw mo gelijk langs, dan maken we dat éven in orde... DESIDERIUS JOHN t/AN SN El c EN& E/S G „Dat het Pablo was.o, nu, het was je held hoor, en ga nu maar gauw kijken hoe 't met hem is, anders heb je toch geen rust., weet je waar het huis van de ouderlingen is?" „Ja Bolivar, dat weet ik. Ik ga dadelijk. Maar Bolivar, ik wilde je iets vragenO. hoe lustig en lokkend en onweerstaanbaar klonk nu dat guhaarspel „..wil je, Bolivar, wil je eerst nog even de Cucaracha met me dansen.... en me héél hoog in de rondte zwaaien?" „Un pouqito loco! Kom kleine dwaas", lachte Bolivar. HU trok mij mee. baande zich een weg door de menigte. „Maak ruimte, hombres, voor de twee kampioen Cucaracha-dansers van Mexico!" HOOFDSTUK XXVI. De laatste avond bil Bolivar. De laatste gasten waren verdwenen; alleen de „ingewijden" bleven. Rondom de grote tafel, bij het walmende petroleumlampje, hield het Comité ven de Vrije Peon Beweging nog een laatste vergadering. Graaf Paul had die middag de ach tergebleven. gewonde bandiet ondervraagd. De gangster had geen aanmoediging nodfg ge had om te praten; zijn wrok jegens de „laffe jak halzen" die hem aan zijn lot hadden overgela ten was zo bitter, dat hij uit wraakzucht alles had verteld wat hij maar wist. „Het waren mannen van Zwendasky", ver telde graaf Paul. „Ze hadden de opdracht mij, cn als het ging ook Jonska, terug te brengen naar Mexico City. Zwendasky is woedend. Het schijnt dat zijn bende bloedige verilezen in Acapulco heeft ge leden. Mensen van de Paramount Oil Co. waren zijn tegenstanders. Ze dachten „het geheim" in het hotel Imperio te vinden. Arme Don Carlos. Er zal wel heel wat stuk geschoten zijn in zijn hotel. Hij was zo trots op zijn namaak Louis XIV meubeltjes., ik zal hem later een flinke schade vergoeding sturen". „Hij, die olie-wolf", lachte Luis, zal nu nog wel vee] kwader zijn". „Hij zal je niet loslaten", klonk de profetische stem van de vader. „Ik ken ze die Petroleros. Een druppel olie in "t oog maakt een man blind voor bloed en leed". s Bolivar knikte nadenkend. „Ja. ja. jullie moe ten maken dat je in veiligheid komt". „Be zal jullie naar Vera Cruz brengen". De kleine dokter liep met korte pasjes door de ka mer, „Neen, neen, spreek me niet tegen. Ik wil zien. dat jullie Mexico veilig uitkomt. Anders hebben we hier geen rust. Eenmaal in de be schaafde wereld zul je je wel redden. Maar hier., in dit land., kan alles gebeuren". Graaf Paul vond het goed. Hij scheen 2ich het minst van allen over de afloop bezorgd te ma ken. Er werd nog het één en ander besproken en geregeld. Bolivar dacht dat de mannen uit de vallei reeds na een paar jaar een gedeelte van het geld zouden kunnen terugbetalen. „Goed", zei graaf Paul, „dan stuur je het maar, anoniem, naar dit adres". Hij schroef iets op een stukje papier en gaf het aan Bolivar. Deze las met moeite de Engelse woorden: „Blind Children Foundation. Philadelphia", „Wat betekent dat?" „Dat is een Instituut voor blinde kinderen", legde graaf Paul uit. „V/aar ze, zo mogelijk, hun gezichtsvermogen weer terugkrijgen en anders een nuttig handwerk leren". „Dal is iets moois", zei de oude vader. „Zoiets hebben we nog niet in ons land. Is dat in Europa?" „In Amerika", zei graaf Paul. „Weet je wie de stichter ervan is? Zwendasky". „Zwendasky" riep ik. „Ja. dat zit zo. Zwendasky was. ongeveer tien jaar geleden de eigenaar, of in ieder geval de grootste aandeelhouder in de Philadelphia Tram weg Mij. Op een dag wilde hij de tarieven ver hogen. Het scheen moeilijk, want de. tarieven wa ren al hoog genoog om de company een behoor lijk rendement te verzekeren. Er zou dus eerst iets gedaan moeten worden om bij het pubilek in een goed biaadje te komen. Dus stichtte hij dit Instituut voor Blinde Kinderen. Met veel op hef dat begrijp je. Zwendasky's portret als dat van de grote philantroop stond in alle kranten. Een paar maanden later vroeg hij de verhoging van de tarieven aan. Financieel was het niet slecht berekend. Een rit koste een cent meer. dat maakt in zo'n stad al gauw een paar millioen uit. Het bouwen van het instiuut kostte hem misschien een paar hondderdduizend; 3000 winst dus. Maar er liep iets spaak. Het stadsbestuur ver zette zich tegen de verhoging. Het was niet zo gemakkelijk om te kopen als hij had gedacht (Wordt vervolgd). Rockanje is een van die vriende lijke dorpjes, die de indruk wekken, dat zij onbewogen temidden van de vele vraagstukken, die ons land be~ ■oeren, werken aan hun eigen wei vaart. Het ligt wat afgelegen, in een uithoek van het eiland, dicht tegen de prachtige duinen van Voorne. Het ontbreken van een vlotte verbinding met grotere plaatsen schijnt het saamhorig heidsgevoel te' bevorderen. Men ziet het aan het bloeiende verenigings leven, aan de goede samenwerking in het gemeentebestuur. Een ander voorbeeld: toen het nieuwe raad huis moest worden ingericht, heb ben de gemeentenaren eensgezind een bedrag bijeengebracht, waar mee de kosten voor deze inrichting konden worden bestreden. Zou de isolatie voor Rockanje een voor deel zijn? In menig opzicht niet. Lag Roc kanje niet zo geïsoleerd, dan zou het dorp waarschijnlijk waterlei ding hebben en zou hét niet meer voorkomen, zoals in de afgelopen zomer, dat watertanks af en aan moeten rijden, als de putten leeg zijn. Wellicht zouden zich meer fo rensen in Rockanje vestigen: Rot terdam is immers ook overbevolkt? Bovendien zouden de groenten- transporten naar de Rotterdamse veiling misschien niet altijd por au- to behoeven tc geschieden. Weinig vertier Anderzijds komt het de dorpsge meenschap ten goede. Waar men op elkaar is aangewezen, dezelfde behoeften kent en leeft van dezelf de bron van inkomsten, is men ge- ncigd, belangstelling voor elkaar te koesteren en samon te werken in aller belang. Ook de pensiongasten cn kampeerders geven de voorkeur aan een wat afgelegen vac antie oord. De dagjesmensen verkiezen Oostvoorne, omdat dit zoveel ge makkelijker te bereiken is. Zij, die wat langer blijven, kunnen hier rustiger dan elders genieten van strand en duin. Daarom is Rockan je als badplaats in trek en wie er eens geweest is, komt meestal te rug. Amusement en mondain vertier zal men er vergeefs zoeken. Roc kanje heeft niets aan te bieden dan de natuur. Maar die is dan ook mooier dan in vele andere kust plaatsen. Het strand is or negen km. lang, de duinen zijn uitge strekt, rUk begroeid en van een Rockanje's Raadhuis, dat in 1939 in gebruik genomen is, is een sober en zakelijk geboui naar moderne eisen ingerichf. ongerepte schoonheid. Er zUn bos sen, waarin men zich in Gelder land waant, duinmeren met een weelde aan vogels cn planten er omheen. Als Rockanje in de toe komst geen badplaats van beteke nis wordt zal het zeker niet liggen aan gebrek aan natuurschoon. Plannen De Duitsers hebben in de duinen een barak neergezet, die zij als can-' tine gebruikten. Het gemeentebe stuur stelt zich voor, deze te doen inrichten als een instituut, waar studenten zich kunnen bezighouden met de studie van biologie in de practijk. Een ander project is het aanleggen van een begraafplaats: zes h.a. duingrond is hiervoor be stemd. Men zal, met Westerveld als voorbeeld, een glooiend terrein ver krijgen, waarbij een kapel zal ver rijzen en waar de rust zal heersen, overeenkomstig het karakter van een dodenakker. Net als alle andere plaatsen kent ook Rockanje een schier onoplos baar woningvraagstuk. Weliswaar is er woonruimte te veel, maar deze moet vrij blijven voor pensiongas ten. Vordering zou hier onbillijk zijn, daar men de bewoners niet al leen in hun vrijheid, maar ook in hun broodwinning zou aantasten. Ook hier kan alleen nieuwbouw redding brer.gen. Hiermee is een bescheiden begin gemaakt. Er ligt een prachtig uitbreidingsplan klaar, maar wanneer deze ten uitvoer zal kunnen worden gelegd, weet nog niemand.... Nachtfeest van de VOPA! „Beatrix" Op Woensdag 26 November zal de Rotterdamse Vereniging tot ontspan ning van personeel in de amuse mentsbedrijven „Beatrix", een propa- ganda-nachlfeest geven in. Maison de Klerk aan de Wenastraat. - Diverse attracties, w.o. het bezoek van Sinterklaas en een. tombola, zullen de bezoekers aangenaam be zig houden. Enige radio-artisten en John inkhouse Mc. Carthy met zijn 'ed. White and Blue Syncopators", zuilen hun belangeloze medewer king verlenen. Het feest wordt besloten met een. bal.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1947 | | pagina 3