MARIA BLOM laat over Gouda de klokken zingen Toen Rotterdam acht politieagenten in dienst had MALAIS Radio-programma's en wat het publiek er van denkt De enige beiaardierster in Nederland met 'n officiële aanstelling Bezoek aan haar domein VAN DEMOCRATIE NOG GEEN KAAS GEGETEN... HIROHITO voor velen nog halfgod VARIATIES OP7 TENNYSON door Churchill Nachtwacht aasde op 'n fooitje UIT DE GLANSTIJD VAN HET NEDERLANDSE CABARET Dirk Witte: componist-dichter-hoiithandelaar Tijd waarin men boosdoeners nog ,,een been uitrukte" Als dank voor zijn redding schreef Werf el „Het lied van Bernadette" enquete DOOR JALOUZIE TOT SCHRIJVEN Barones Orczy heeft 55 boeken op haar naam staan Zaterdag 15 November 1947 5 HET IS MARKTDAG in Gouda. Op liet marktplein staan, pre cies als twee-, driehonderd jaar geleden, de 'kramen en evenals toen, klinken de heldere, lieflijke tonen van het beroemde Hemony-carillon over de grachten, kaden en singels. In de geschiedenis van 'de pijpcnstad is het evenwel nooit voor gekomen, dat daar, in het nokje van de Sint lanstoren, een jonge vrouw het carillon bespeelde. De enige beiaardierster in Nederland en vermoedelijk de tweede ter wereld Iaat nu de klokken i'n Gouda zingen. ten en in 1948 zullen worden inge wijd, Zijzelf mag de klokken naar oude gewoonte een naam geven. Eén zal „Victorie" heten als dank- voor de bevrijding, één „Henricus", naar .haar overleden leermeester, die zij zeer vereert, en één naar Jacoba van Beieren, die in de stads geschiedenis zo'n belangrijke rol speelde. In de Franse en de Duitse tijd zijn veel klokken „gesneuveld", maar nog steeds zijn de meeste te vinden in België en Nederland, Dit is geen toeval. Aanvankelijk kende men alleen de luidklókken, waar- Wij beklimmen de oude wentel trap naar de toren en staan op de omloop even stil om van het prach tige uitzicht te genieten: Aan onze voeten de Waag, het laat-gothische stadhuisje, verderop oude geveltjes, ^molen en plassen. Zelfs het Witte Huis in Rotterdam kun j'e zien, en. zo laten wij ons vertellen, bij erg helder weer, de Utrechtse Dom toren. Nog hoger, in een klein hokje, zit ach ter de klavieren, Ma ria Blom, beiaardier ster en assistent-orga- niste van de Sint Jan, Met haar vuisten slaat ze de houten hefbomen van het handklavier omlaag en brengt zo de kle pels van de lichtere klokken in beweging, die er door ijzerdra- den aan verbonden zijn. Het voetklavier doet hetzelfde met de klepels der zwaarde re klokken. Zware taak voor jonge vrouw Maria was orgel- assistente van de vo rige organist en bei aardier De Man. Ze kreeg van hem ook beiaardlesscn. opdat ze hem bij ziekte zou kunnen vervangen. Toen de heer De Man in, de oorlog overleed en er voor het caril lon geen opvolger was, kwam de zware taak op haar schou ders te rusten. Bij de Rotterdamse beiaar dier Timmermans, die, wij in de toekomst weer op het prachti- ge Hemony-carrillon Maria Blom, de beiaardicrstcr van de Sint ]an, bespeelt van de Sint Laurens van in ons vlakke, winderige landje het geluid gauw verloren dreigde te gaan. Om nu de mensen op het slaan van de grote klok voor te bereiden, speelden eerst drie of vier klokjes, door een eenvoudig mechanisme voortbewogen, een voorslagje. Dit werd in de zestiende eeuw uitge breid tot wel twintig klokken. Toen kreeg men behoefte aan iets leven diger-" dan dit eenvoudige, automa tisch^ melodietje en zo ontstond het handspel. dat in de gouden eeuw zijn glorietijd beleefde. Bij regen én wind „Het werk vereist veel spier kracht," zegt Maria, „en bij regen, storm, hitte en kou moet je naar boven. Voor vrouwen is het moei lijk, een vaste aanstelling te krij gen... Verder is de studie eenv „stomme studie", je hoort niets, of je zou een eigen* toren met carillon moeten bezitten, waar je op oefe nen kon." Maria houdt van de toren en zij vindt het een heerlijk idee. dat iedereen haar kan horen, niet om haarzelf maar om het spel. Alle kerkelijke en wereldlijke gebeurte nissen in haar stad krijgen door het carillon een feestelijk tintje. Op Oudejaarsavond speelt ze van elf tot twaalf „het jaar uit" en vele Gouwenaars zetten dan het raam open om te luisteren. Over gebrek aan belangstelling heeft zij niet te klagen: in het bezoekersregister staat de naam van minister Gielen en van menig vreemdeling. De jongste gast op de toren was drie, de oudste 81 jaar!.., Laten wij in Rotterdam ons ver heugen op het nieuwe Stadhujs- Prachtig is het uitzicht van dc torentrans af. Zelfs het Witte Huis in Ehttecdam kun je zien vJ carillon, dat straks, bespeeld door beiaardier Timmermans, ons nader zal brengen tot de eigen, herlevende stad! JAPAN'S MOEILIJKE HEROPVOEDING TEMAND die ziet hoe de Japan- nors hun eerste tastende schre den zetten op het pad der democra tie, wordt zich bewust van het ge weldige verschil tussen de Westerse en de Oosterse interpretatie van dit begrip, schrijft Jack Percival m dc News Chronicle. Tijdens de grote overstroming die kortgeleden honderduizend huizen in Tokio onbewoonbaar maakte en een vijf maal zo groot aantal men sen dakloos, besloot keizer Hirohito a! varende de schade eens in ogen schouw te nemen. Hij stapte in een motorboot en bezocht zim onderda nen op een wijze als nog noo:t een vorst zich aan zijn volk vertoond heeft. De boot kruiste dwars door dc straten van de buiten wil ken, vaar geulen, waarvan de oevers gevormd werden door dc nog luist boven water uitstekende daken, waarop duizenden Japanners vertoefden met alle huisraad en huisdieren die ze hadden kunnen redden. Dc keizer voer en de mensen bogen, zo goed en zo kwaad als het ging. „Hoe redt U zich?" vroeg dc keizer. Maar voor hulpverlening van de be volking is niets gedaan. Hirohito verliet de geteisterde wijk en een eerbiedig uit duizenden kelen ge roepen „Banzai" klonk hem na, echoënd over het water. Ander voorbeeld: in de Shizuoka- gevangems zetten democratisch-ge- zinde veroordeelden en rel op, om dat de bewaking een gevangene weigerde vrij te laten, nadat er een gevangenendeputatie gestuurd was, om zuiks gedaan te krijgen. Maar (en éérder op de bei aard van het Stad huis) zullen kunnen horen, studeer de zij verder. In Mechelen, op de beiaardschool van Jef Denijn was geen plaats, een grote teleurstel ling. die in blijdschap veranderde, toen zij officieel als beiaardierster van de „Sint Jan" werd aangesteld! In de toren hangt een houten bord met de namen van alle beiaar diers, die sedert 1590 het carillon bespeeld hebben. Sommigen droe gen namen, die fn hun tijd klonken als de klokken, die ze bespeelden! Onderaan die liist staat nog het woordje „adjunct" achter de enige vrouwennaam, maar dat wordt nu uitgewist... Vijf nieuwe klokken Het voor Mechelen opgespaarde studiegeld legde Maria bij de vijf nieuwe klokken, die in Aarte-Rixtel voor „haar" carillon worden gego- CHURCHILL blijft een Uitzon derlijke figuur. Zulk een rede als hij Dinsdag in het Lagerhuis hield, waarbij er niets heel blijft van zijn tegenstanders, al blijven zij ongeschokt zitten, is iets onbe taalbaars. Het is niet zozeer een po litieke rede als wel een politieke improvisatie, en vriend en vijand verkneukelde zich evenzeer om zijn grandiose overdrijvingen, zijn amu sante vondsten en zijn vervaarlijke humor. Toen hij Dinsdag, ondanks zijn verkoudheid volmaakt in vorm, Morisson onder vuur nam (Mbrri- son had hem kroongetuige in de. Hogerhuis-zaak genoemd, omdat Churchili minister was in het kabi net dat in 1911 de Parlemtntswet had doorgegeven en moest het nu dus zwaar ontgelden) sprak Chur chill: Ik wil een beroemd gedicht va riëren. Het draagt enigszins een mi litair karakter maar ik hoop dat rar. Morrison er geen bezwaar tegen zal hebben om die reden. Hot bleek Tennysons „Charge of the Light Brigade" te zijn, en ter wijl de geplaagde Morrison zich een houding trachtte te geven strekte Churchill een lange arm naar hem uit en declameerde: Cripps to right of him, ■"Dattons to left of him, Bevans behind him Volley'd and thunder'd (Cripps rechts van hem, Daltons links van hem, Bevans achter hem, vuurden en donderden.) Onder luid gelach van beide zij den van het Huis schudde Churchill het krijgshaftig hoofd en verzucht te: Wat moet dat'vermoeiend zijn! Dan herinnerde hij aan een andere regel uit het gedicht: What tho' the soldiers knew Someone had blunder d? (Indien de soldaten wisten, dat iemand een stommiteit heeft be gaan?) Onder een groot crescendo van. applaus vervolgde Churchili: Er is wat verderop in het gedicht nog een passage die wellicht niet geheel on toepasselijk is. Hij deed een stap terug en riep met een zwierig gebaar naar de La bour fractie, die 390 zetels bezet: Then theij came back, but not, Not, not, not the 400 (Toen kwamen zij terug, maar niet de vierhonderd.) het handklavier. Andere tijden, andere zeden, kijk maar naar het oude Egypte, waar men gerust het beroep van dief mocht uitoefenen, als men zich maar liet inschrijven en van elke In de nacht van 15 November 1932 reed een auto de Ringvaart in tussen Amsterdam en Diemen. Toen men er in geslaagd was de bestuurder uit de gekantelde wagen te bevrijden, bleek hij reeds overleden te zijn. Het was Dirk Witte, de dichter-zanger van het levenslied, de man, die met Pisuisse de Nederlandse kleinkunst naar een niveau heeft gevoerd, waarvan zy, na de dood van Louis Davids in steeds snellere vaart omlaag is getuimeld. Witte, die in 1835 te Zaandam geboren was, begaf zich reeds jong in de houthandel en met een korte onderbreking toen hij manager was van het Cabaret Pisuisse is hij steeds zakenman gebleven. Zo kon het gebdkren, dat zich rond zijn graf prominenten schaarden uit de zakenwereld, directeuren van bedrijven, houthandelaren èn kunstbroeders on -zusters als Louis Davids, Stella Fontijn, Clinge Doorenbos. Witte was auto-didact, begiftigd DIRK WITTE, die vijftien jaar geleden op tragische wijze om het leven kwam. met een vlotte, in haar genre oor spronkelijke muzikaliteit, maar hoewel zijn chansons een zeer ge voelige natuur cn een scherpzinni ge, critische intelligentie verraden, altijd heeft het hem gespeten, dat hij in zijn jeugd geen gelegenheid had gehad muziek te studeren. Het was Jean Louis Pisuisse, die op de bijzondere talenten van Wit te de aandacht vestigde, getroffen door zijn eerstelingen, die geheel braken met de traditie van het zgn. levenslied. Velen onder ons zullen zich ze ker „M'n Eerste" herinneren, het lied, dat in die dagen furore maakte en ook nu nog favoriet is bij vele kleinkunstenaars: Toen 'k een jongen was van amper [achttien jaar Was ik natuurlijk altijd voor een [pretje klaar En het spreekt vanzelf, ik ging Ook naar de zangvereniging. Want daar was je heel gezellig bij elkaar En ik zong daar met het meeste [vuur tenor Of laat 'k tievcr zeggen, cfearuoor ging het door Maar de hoofdzaak was dat niet Want zelfs onder 't schoonste lied Keek ik altijd naar een meisje uit [het koor En ik kwam toen in haar gunst Als een broeder in de kunst Maar toen m'n stem het niet [meer dee Kreeg ik heet gauw m'n congé. Toch denk ik altijd nog met liefde aan m'n eerste M'n eerste meisje van de zang' [vereniging M'n allerliefste klein sopraantje Waar 'k mee wandelde in 't maantje Maar die met meer aan me denkt, [nu 'k niet meer zing. Niet alleen muzikaal had hij een geheel eigen toon, ook als tekst dichter sloeg hij heel nieuwe we gen in. In de vrije uren, die hem van de handel overbleven, com poneerde hij zijn chansons: Lente, Het Meisje van de Winkel, Voorbij, Annetje, Portretje, De Kleine Sou brette, Liedje van -Verlangen, Handschoentjes Brief, Het Wijn glas en niet te vergeten de solda tenliedjes uit de mobilisatietijd, zoals Asperine,„ de Peren, Mens Durf te Leven, die tot het beste behoren van het Nederlandse lied jesrepertoire. Nauw was hij bevriend met Pisuisse, die een grote rol heeft gespeeld in zijn leven. Aan hun sa menwerking danken we talloze chansons, één van de bekendste ervan, opgedragen aan Pisuisse volgt hier ten besluit: het derde couplet van Het Land van Noord- Schar wou: 't Parfum van meisjes van de chic Is duur, en maakt je wee. Het is Coty, of Lenthêric, Of Chevalier d'Or say Maar druk ik jou eens aan m'n vest, Dan ruik ik hooi, dan ruik ik mest! Dan pcocf ik uit die geur van jou De biggenteelt van Noord-Scharwou Dan proef ik uit die geur van jou Het vee van Noord Schar wou. DE politie van vroeger en nu, daar is nog al wat verschil tussen! Wij kunnen nu wel lachen om een politieagent uit het midden der vo rige eeuw, deftig uitgerust met hoge hoed, of om zo'n oude detachements wagen met twaalf agenten, getrokken door twee paarden, maar vroeger zou men "raar gekeken hebben naar een Inspectrlce uit onze dagen, of nair een politieman, die de "schoolkinderen les geeft in verkeersregels!.,, kraak aangifte deed. De bestole nen konden hun zaakjes weer net jes bij de politie gaan terughalen, 'met achterlating van een vierde deel voor de dief. „Wij krijgen het stelen er toch niet uit", zo rede- j neerde men, en dan nog beter een j vierde kwijt dan alles", j In Rotterdam In Rotterdam werden in de zes tiende eeuw kijfachtige en kwaad sprekende vrouwen aan de kaak gesteld en de politie hielp daarbij een handje. Zo lezen wij, dat zo'n tweetal met twee stenen om de hals van de Oost- naar de West- wagehbrug moest wandelen tussen twee politiedienaren in. Die dienaren van justitie, zoals de politieagenten toen heetten, hadden allesbehalve een prettig baantje, want ze moesten hun baas, de baljuw tevens schout en zijn twee assistenten, de onder schouten, ook nog helpen bij de scherpe ondervragingen, waar het," vooral in de Spaanse tijd, niet mals toeging, Uittrekken van ledematen met behulp van koorden, ingieten van water, azijn of olie tot het lichaam opzwol, het branden van oksels en voetzolen, aanleggen van duim- of beenschroeven en andere S.D.-me- thoden behoorden niet tot dc uit zonderingen. Ook bij de executies voor het Stadhuis, grote gebeurtenissen, waarvoor dé jeugd van school werd thuisgehouden om toch vooral niets te missen, moesten de Toenmalige politie-agenten, waarvan er in Rot terdam maar acht waren, assiste ren. De Nachtwacht De politie werd bijgestaan door de nachtwacht, die zich in Rotter dam tot 1867 heeft weten te hand haven. Erg bang behoefde men daar niet voor te zijn. Zij bestond uit lieden, die er wat wilden bij verdienen en een paar uur per nacht moesten surveilleren, waar na ze werden afgelost. Het grootste deel van de tijd brachten ze even wel in hun wachthuisjes door, hun roes uitslapende of suffende bij de warme kachel. Zo nu en dan werd er eens een wegens diefstal, in braak, 'n openbare vechtpartij of dronkenschap een kwartiertje tc pronk gezet alvorens hij naar het tuchthuis verhuisde. In één ding was de nachtwacht sterk: het ma ken van Nieuwjaars- en Kerst rijmpjes voor de inwoners van hun wijk, in de hoop op een fooitje! Tot de politie behoorde nog een torenwachter, die een jaarwedde van f 250.genoot en pas in de Uit het hierbij afgedrukte arti- kei blijkt, hoe- weinig de Ja panners na f wee jaar geallieerde bezetting nog van democratie hebben geleerd, Typerend voor- dit tekort is de houding van hel volk legen over de keizer. Hi rohito, nolens volem van zijn voetstuk afgedaald, wordt in brede kring nog vereerd als een soort godheid. nadat de cipiers op hardhandige wijze „bewerkt" waren traden ze in onderhandeling met de gevangenen en stemden toe in vrijlating van de bewuste man. Toen echter exlra- bewaking uit Tokio aanrukte en de zaak onderzocht werd, protesteer den de gevangenen hevipv hun „de mocratische" onschendbaarheid was met voeten getreden, waarop een nieuwe rel volgde. Nog een staaltje van democrati sche rijpheid: het hoofd van een Japanse school voerde een soort van „verkiezing" m, waarbij de meisjesleerlingen in geheime stem ming van elkaar moesten rapporte ren wie er wel eens met jongens liepen. Het resultaat was, dat meis- je^. die nog nooit met een lid van de andere scxe buiten de terreinen van de school waren geweest, aan strenge tucht ondenvorpen werden. Sommigen van haar werden com plete zenuwlij dsters als gevolg van de zwarte merktekens op haar stembriefjes. Toen het hoofd over dit spionna- gesysteem een berisping kreeg, toonde hjj zich "uiterst verbaasd: de methode was toch gebaseerd op verkiezingen" en „dus democra tisch SPONSEN BORSTELS KWASTEN Tt DE WifHSTRAAf flb - lElEr 27513 Boek-film-toneelsluk Het boek „Song of Benadette" van Franz Werfel, dat hier onlangs als toneelstuk is opgevoerd door het Zuid-Nederlandse .Toneel, dankt zijn ontstaan aan een gelofte, die Werfel afgelegd heeft, toen hij tij dens de oorlog in Lourdes onderge doken was, Werfel, die van geboorte een Tsje chische Jood was (hij is later tot het RK.isme overgegaan), vluchtte in 1938 naar Frankrijk. Maar ook in Parijs was Werfel, die op Hitler's zwarte lijst stond, zijn leven niet zeker, en na een mis lukte aanslag op zijn leven, brachten Franse vrienden hem naar een klein huisje in Lourdes, dichtbij de be roemde grotten gelegen. Sterk onder de indruk geraakt van de wonderbare grotten en de geschiedenis van Bernadette Soubirous, het ongeletterde, zie kelijke Pyrenese meisje, dat be roemd is geworden door de 18 visioenen aan de Massabiellegrot te Lourdes. deed Werfel de ge lofte. dat wanneer hij het leven zou houden, zijn eerstvolgende roman aan Bernadette gewijd zou zijn. De Duitsers vielen Frankrijk bin nen en Werfel vertoonde zich niet meer op straat. Binnenshuis ver diepte hü zich in de mystieke ge schiedenis. In 1941 zag hij kans via Portugal naar Amerika te vluchten. In een klein huisje tussen Hollywood en Los Angeles gelegen, begon hij on middellijk het verzamelde materiaal over Lourdes en Bernadette Soubi rous te bewerken en na 3té maand was „Het Lied van Bernadette" ge reed. De eerste uitgave verscheen in 1942 en binnen enkele weken was de eerste oplage uitverkocht. Het boek was nog niet in de handel versche nen, toen William Perlberg i'eeds be sloten had het werk voor 2Qth Cen tury Fox te verfilmen. Een politieagent met hoge hoed in J864 (midden). Vandaar, dat de lieve jeugd nu nog „hoed" of „huut" rocpf als er een politieman in de buurt komt. tachtiger jaren der vorige eeuw door de telefoon werd verdrongen. Hij zetelde op de toren van het Stadhuis op de Botersloot. Het he le politie-apparaat zat trouwens in het Stadhuis, tot het in 1848 zijn eigen behuizing kreeg op de Kaas markt cn in 1901 op het Haagse- veer, in het vroegere Gerechtsge bouw, dat naar de Noordsingel ver huisde. Tot de taak van de toren wachter behoorde, bij brand, het aansteken van twee lantaarns aan de „brandende" kant van de stad en één aan de brandvrije kant. Dit was het sein voor de torenwachter van de St. Laurenskerk om de brandklokken te luiden en voor de brandweer toen geassisteerd door mariniers en schutters om uit te rukken. Het klinkt allemaal mooi, maar.het was de taak van de nachtwacht om de brand meesters cn hun assistenten te wek ken, en dat liep wel eens mis, zo dat deze belangrijke personen dan pas op het terrein des onhcils ver schenen als de brand afgelopen was! Rotterdam met zijn mooie, mo derne Hoofdbureau en zijn pri meurs, de eerste inspectrlce bij de kinderpolitie (mc,j. Dina Sanson in 1911, toen nog politie-assistente ge heten, de eerste bereden politie in ons land, 1895; en de eerste motor brigade in Nederland, 1920, toen DE ELFDE NOVEMBER wapenstilstandsdag ligt al weer vier dagen achter ons. Het Amerikaanse Consulaat in Rotter dam was voor die gelegenheid ge sloten. Of het Londense verkeer en bedrijf ook dit jaar om elf uur in de morgen twee minuten lang, stil gelegd werden? Is het nog wel ac tueel om de overwinning in een vorige oorlog behaald met twee mi nuten stilte voor de toen gevalle nen te gedenken, als er nadien een tweede oorlog ontbrandde, die op nieuw zijn hoge tol aan slachtoffers eiste: vijftien millioen doden, een veelvoud daarvan verminkten en niet te tellen het aantal ontwrich te gezinnen, kortom een ramp waarvan de wereld ternauwernood zal kunnen bekomen? Waarom elf November gedenken als vijf Mei en vijftien Augustus er overheen gekomen zijn? Voor wie met spoed naar Amerika moet is een gesloten consulaat een last. Voor een wereldstad zijn twee mi nuten op de morgen een nauwe lijks te verantwoorden verlies. Wie denkt er bij de papieren klaproos, m Engeland op Armistice-day ver kocht, nog aan de slagveldeg van Vlaanderen, waar Europa's jeugd vier jaar lang een droever rood dan van klaprozen spreidde? Gezel Ie zong immers: „Het leven is geen vreed' alhier geen wapenstilstand vragen''... want de strijd is pas uit als het moede hoofd voorgoed stil ligt. Er is in ons leven steeds minder plaats voor zulke dagen, omdat het nooit stil slaat cn de strijd evenmin. Dat begreep Gczelle ook, daarom eindigt zijn vers: „Het leven is: de kruisbanier tot in Gods handen dragen". Voortlevend, al voort strijdend gaat het leger van hen die Chris tus volgen door deze wereld voor waarts. Zij weten dat hun strijd niet hopeloos is, alle tegenschijn ten spijt. Zij horen in hun oren de sonore. Stem van hun meester: „Hebt goede moed, Ik heb de we reld overwonnen!" Dat geeft nieu we levensmoed. Niet twee, maar ontelbare oorlogen geleden is aan het kruis de zege bevochten, die nooit teniet gedaan kan worden. De kruisdag van Golgotha ligt al twintig eeuwen achter ons en is nog actueel. Want daar gaf onze Bevrijder zijn hartebloed om onder alle milioenen ook u een over den Boze triomferend leven te schen ken. Een mcuw leven met God. OBERMAN. ,.Is er wel eens een radiopro gramma, dat U persoonlijk erg slecht vindt? Kunt U mij zo'n programma noemen?" hebben de enquêteurs van het Nederlands In stituut voor de Publieke Opinie vorige maand gevraagd aan luis teraars van alle richtingen in alle delen des lands. En tevens vroe gen de 'Gallup-onderzoekers: „Zijn er radio-programma's, die U bij zonder waardeert? Welk program ma het meest?" Dit zijn de antwoorden: Meest gewaardeerd Erg slecht 26% Bonte Dinsdagavondtrein 12% 3% Oké-progr., Peter Pech 2% 11% Concertgebouw, e.a. 3% Klassieke muziek 10% Div. lichtere muz. progr, 6% Dansmuziek, jazz, swing, 8% Ramblers, enz. Gram. platen op verzoek 1% 6% Pater Henri de Greeve Ingezonden mededeling) bestaande uit drie motoragenten), kan rustig glimlachend terugzien op de onvolkomenheden uit vroe ger eeuwen die trouwens overal bestonden! en even rustig ver der bouwen aan een nog volmaak ter toekomst! WAT op haar kwaliteiten als schrijfsters ook moge zjjn af tc dingen barones Orczy heeft de onverwelkbare verdienste een type te hebben geschapen, dat voor velen misschien meer levend is geworden dan welke historische figuur ook. De naam van Conan Doylc gaat schuil achter de roem van zyn Sherlock Holmes zo zullen millioen en De Rode Pimpernel kennen en bewonderen terwijl ze zich noch nooit hebben afgevraagd, wie het is die deze figuur heeft geschapen. de Duitsers Frankrijk bezetten. Zij heeft zich in tegenstelling tot de held van haar verbeelding niet in het verzet gemengd en werd' door de Duitsers, behoudens dat zij haar auto en een gedienstige afna men, met rust gelaten. Ontvluch ting was onmogelijk, daar tijdens de inval haar echtgenoot stervend lag. De Gestapo bewaakte haar villa enige deuren verder had de Duitse politie haar hoofdkwartier. Toen een R.A.F.-bom, bestemd voor het Gestapoverblijf, ook het dak van haar huls vernielde, heeft de schrik haar energie verlamd. Twee "jaar geleden kwam zij lichamelijk gebroken naar Londen terug, om thans te sterven in een stil hotel. De Rode Pimpernel dateert al van 1903. Barones Orczy'begon een roman te schrijven omdat zij jaloers was op het succes dat de dochter van haar huishoudster had met een kort verhaal. Aan dat toeval heeft de wereld dus haar boeken te dan ken. Aan een ander toeval boven dien. Zij zelf vertelt n.l. in haar mémoires, de dag vóór haar over lijden gepubliceerd, dat zij het voor beeld van haar held zag op een trambal con een vreemdeling die z\j later nooit meer heeft ontmoet. Maar de voorliefde voor ridderlijk avontuur zal barones Orczy wel hebben geërfd van haar Hongaarse voorouders. Dezen leefden in het exotisch Tarnaors een vrij gevaar lijk bestaan als ruiters. Zij schreef 54 boeken haar autobiografie was het 55e maar geen van al haar romans maakte de opgang van De Rode Pimpernel, een figuur die door bock film, hoorspel, tot in de verste uithoeken van de wereld een rode gloed :>p jeugdige (en ook wel gerimpelde) wangen heeft gebracht. De perikelen waarin haar heid verkeerde heeft zij zelf op latere leeftijd persoonlijk meegemaakt Zij vertoefd? n.L in Monte Carlo, toen Ciry's eerste symphonic wordt uitgevoerd De 28-jarige veelzijdige Franse kunstenaar Michel Ciry, graficus en componist die ter gelegenheid van een tentoonstelling van zijn grafisch werk in het Rotterdamse museurn Boymans in ons land vertoeft, deelde ons mede dat in Utrecht. Den Haag en voor de radio dezer dagen zijn eerste symphonie zal worden uit gevoerd. Rotterdam brengt binnen kort de wereldpremière van zijn tweede symphonie, die ook later door de B.B.C. zal worden uitge zonden. 5% Kerkdiensten, IKOR, enz. 5% Hoorspelen 2% Ome Keesje 2% 5% Hersengymnastiek 4% Nieuwsberichten, repor- tages, Bernard Person, etc. Programma's, die te 1% moeilijk zijn, te hoog grijpen, e.d. 20% Diverse andere progr. 16% 14% Geen oordeel 55% (Meermalen méér dan een pro gramma genoemd). Uit de percentages „Geen oor deel" blijkt, dat er veel meer men sen met waardering dan met cri- tiek zijn. Vele programma's wor den èn door velen bewonderd èn door talrijke anderen heel slecht gevon den. Bonte Trein, Oké - programma. Klassieke muziek cn jazz zijn daar sprekende voorbeelden van. Een zeer interessante vraag blijft, of de waardering en afkeu ring van bepaalde programma's sa menhangt met eigenschappen en richtingen in het luisteraars-pu bliek. Bonte trein en Oké-programma worden bijzonder gewaardeerd door: 30% der Katholieke luis teraars, 25% der Hervormden, 20% der Gereformeerden, 38% der niet-kerkelijken. 12% der riiet- kerkelijken vinden het het slecht ste programma, evenals 7% der Gereformeerden, 12% der Her vormden en 14%/der Katholieken. De klassieke muziek krijgt voor keurstemmen van 10% der R.K., 10% der Hervormden, 5% der Geref. en 12% der niet-kerkelijke luisteraars en wordt als slechtste beschouwd door 3% der R.K., 3% Herv., 2% Geref. cn 5% niet-ker- kelijken. Grote verschillen treden pas op bij het oordeel over de uitzendin gen van kerkdiensten e.d., die het meest gewaardeerd worden door 15% der Geref. luisteraars, 10% Herv., 2% R.K. en door geen enke le niet-kerkelijke wordt genoemd. Het Lichtbaken van Pater De Greeve krijgt 13% der Katholieke voorkeurstemmen, maar ook 5% Geref., Z% Herv. en 2% niet-ker kelijke! Wat is veer en ivaar begint het hoedje? Een moeilijk probleem, maar het effect van de groene hancvetcn op het omhooggedragen haar is heel pikant.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1947 | | pagina 5