EHMM mmmm Originele Franse film Draak voor de betere stand Beroering in de toneelwereld Maurice en Johnny Vierduizend duiven in Rivièrahal heöen Zaterdag 22 Növemher 1947 3 Boule de Suif in Cineac Twee novellen van de Franse naturalistische schrijver Guy de Maupassant zijn door Henri Jean- son en Louis d'Hee samengevoegd tot het scenario van de Him Boule de Suif, welke vertelling de Mau passant in 1880 meteen beroemd heeft gemaakt. Zo'n aanslag op een litterair meesterwerk blijft natuurlijk niet ongewroken en hoewel de regis seur Christian-Jacque) een uit stekende filmische lijmsoort heeft gebezigd, de voeg tussen het ver haal van de vaderlandslievende cocotte en de vertelling van de beestachtige Duitse officier blijft zichtbaar. Zichtbaar in zoverre, dat er een leegte is tussen de verbeten strijd van de franctireurs en de repressailles van de Duitse bezet ters enerzijds en de op zichzelf al leraardigst en geestig uitgebeelde, maar geheel onbelangrijke lotge vallen van het voorname reisgezel schap anderzijds. Dat is dan. de enige bedenking, die tegen deze film, die in het ver slagen Frankrijk van 1870 speelt, kan rijzen, want overigens bezit Boule de Suif alle eigenschappen, Elizabeth Doussct (boule de suif), de patriottische vrouw van lichte zeden, 'n sterke creatie van Micheline Ptcslc. (Ingezonden mededeling) l V.. Wij beleven thans moeilijke jaren Het motto is „Werken en Sparen" Graag doe ik mijn plicht Al valt het niet licht, Maar mijn „TIP" die laat ik niet varen. Inz, Hr. M. O., A'dam. on tv. 1 fles TIP- die haar tot een origineel gecom poneerde en goed opgezette film stempelen. De cameraman blijkt zijn man netje te staan, zowel in het open veld als in de buitengewoon raak getroffen situatiebeeïden en close- ups in postkoets, herberg en voor al in de zwaar aangezette scènes met de Duitsers. De bezetting, die zonder uitzon dering uitstekend is, geeft aan de film felle beweeglijkheid en vaart, die door de regie krachtig wordt ondersteund, 20dat bijv. een litte rair juweeltje als de dialoog in de koels, absoluut niet verveelt. In het journaalprogramma draait een reportage van de huwe lijksplechtigheid in Londen. Bin nenkort verwacht Cineac een kleu renfilm hiervan met een duur van 20 minuten, Capitol „Zonen der Zuidzee" Aangenomen, dat de oorlog tus sen Amerika en Japan van de Zuidzee-eiland-romantiek maar ,een bitter schijntje heeft bewaard, 'heeft zelfs Hollywood het niet aan gedurfd, ons deze romantiek nog als een begeerlijke realiteit voor ogen te draaien. Wellicht daarom, dat de Edward-Small Filmproduc tie ons in de film „Zonen 'der Zuidzee", verplaatst naar om streeks 1880, toen de blanke drank en revolverhelden van dark-town Singapore al evenmin van Radar, vliegtuigen en atoombommen wis ten als de kinderlijk-naïeve inboor lingen van de Zuidzee-eilandjes. De Yankees van toen zochten daar geen steunpunten maar.... parels. Om parels draait de hele film; wofden mensen zonder omhaal uit de weg geruimd en de mannelijke bevolking van een idyllisch Zuid- zeé-eiland handig uitgebuit door een troepje blanke piraten, (Vic tor McLaglen e.a.), dat langs duis tere wegen beslag gelegd heeft op een rijke pareloester-bank in de nabijheid van het eiland. Prachtig zijn de opnamen van de in het doorschijnende water als vissen tussen vissen naar parel oesters duikende inboorlingen. Hun zeker niet denkbeeldige strijd tegen duikerziekte en onderwater- monsters, zoals de reuzen-mossel schelp met haar geweldige „kaken" vormt een brok film-realiteit, die aangenaam aandoet in de omlijs ting van typische Hollywood-ro- mantiek. Gelukkig is er een verkwikken de en goed gefilmde vechtpartij tussen inboorlingen en blanken tot besluit. Op het toneel zingt Eddy Canzo- ni Italiaanse liedjes. Radio-programma I een nieuw orgaan ZATERDAG 22 NOVEMBER 1947 Avond-programma HILVERSUM I: 19.André Na varro viool; 19.30. Ik schreef een brief; 10.*4C 'Jeugdnws; 19.45 Uitz. voor Nedr itr Duitsland; 20.— Nws; 20.08 Dingen- van de dag; 20.15 En nu oké; 21.15 Soc. commentaar; 21.30 Weekend ork.; 22.— Luisterspel Oom Fred; 22.35 Ramblers; 23.— Nws; 23.15 Hobby hoek; 23.30 Lest best HILVERSUM II: 19.Nws. weer; 19,30 Bioscooporgel; 19.45 'Klank beeld; Banden die binden; 19.55 Mar sen van Sousja;. 20.— Nws; 20.05 Actualiteiten; 20.12 Gewone man; 20.20 Wie; weet hoe deze plaat heet; 20.30 Lichtbaken; 21.En. morgen is het Zpnüag; 21.40 Lof van St. Cae- cilia; 22.Franse dansen; 22.10 Weekend-serenade; 22.40 v. Rooyens; 22.45 Gebed; 23.—'Nws; 23.15 U.S.O- ZONDAG 23 NOVEMBER 1947 HILVERSUM I; 8.— Nws; 8.18 Zingende torens; 8.30 Platteland; 8.40 Ens. Barcarolle, 9.12 Sport; 9.15 Men vraagt; 9.45 Geest, leven; 10.Zon dagshalfuur; 10,30 Kerkdienst; 11.45 Causerie mr. G. J. Salm; 12.— Harm korps; 12.30 Zondagsclub; 12.40 Am sterdams Vrouwenkoor: 13.Nws; 13.15 Les gars de Paris: 13.50 Spoor wegen; 14.— NBC Symph ork; 14.05 Boekenhalfuur; 14.30 Concertgeb. ork; 16.30 Sport; 17.Gesprekken m luisteraars; 17.20 Een gedicht; 17.30 Avonturen van Ome Keesje; 17.50 Sport; 18.— Nws: 18.15 USA disco parade; 18,30 Strijdkrachten; 19. Radiolympus; 19.30 Stradiva-sextet; 20.Nws*. 20.10 Speeldoos; 21.10 Ffragm. uit De Parelvissers, 22,25 Cabaret Chiel de Boer; 23 Nws; 23.15 Reportage uit Johannesburg; 23.25 Eilmmel. HILVERSUM XI: 8.— Nws; 8.15 Kamerork; 8.30 Kerkdnst; 9.30 Nws; waterst; 9.45 Yehudi Menuhin; 10. Hoogmis; 11.30 Trio; 12.Angelus, Lucienne Boyer, Tino Rossi; 12.15 In 't Boeckhuys; 12.30 Lunchconc; 12.55 Zonnewijzer; 13.Nws; 13.15 Welk boek? 13.20 Lunchconc; 13.30 Grpl; 13.40 Apologie; 14.Gooise kring; 15.45 Grpl; 16.Vespers; 16.40 Muz Tombola; 17.Kerkdienst; 18.30 Na de kerkdienst: 19-Ned Kamerkoor: 19.15 Ds Straatsma; 19.30 Nws, weer; 19.45 Ork Berlijns Operahuis; 19.55 Sport; 20.12 Gewone man; 20.20 Zil vervloot; 21.10 Luisterspel; Dit is de dag van het recht; 21.55 Piano; 22.10 Van Rooyens; 22.15 Avondgebed; 22.30 Nws; 22.50 Cone USO. MAANDAG 24 NOVEMBER 1947 HILVERSUM I: 7.— Nws; 7.15 Gymn; 7.30 Grpl; 8.— Nws; 8.15 Grpl; 8,45 Piano werken; 9.15 Morgenwij ding; 9.30 Grpl; 9.45 Arb vit; 10.30 Voor de vrouw; 10.35 Spaanse en Franse duetjes: 11.— Leven in de herfstnatuur; 11.45 Conc orgel en tenor: 12.15 Opera ork Covent Gar den; 12.30 Weer; 12.33 In 't spionne tje; 12.38 Staf muz corps; 13.— Nws; 13.50 Uit Eng operettes; 14.20 "Wat gaat er om in de wereld? 14.35 Zang, piano: 15.— Bonbonnièro; 15.50 De meneer en de kioskjuffrouw; 16.— Piano; 16.30 Hoogtepunten in de opera; 17.15 Orgel: 17.30 Hoort zegt het voort; 17.45 Rijk overzee; 18.15 Band of H. M. Grenadiers Guards; 18.30 Strijdkrachten. HILVERSUM II: 7.— Nws; 7.15 Reveille; 7.45 Woord voor de dag; 8.Nws; 8.15 Sionsliederen; 9. New Londen Strijkork; 9.15 Och tendbezoek bij onze jonge zieken; 9.30 Waterst; 9.35 Lichte morgen klanken; 10.05 Tsjaikofsky; 10.30 Morgendienst; II.Piano; 11.15 v. oude en nieuwe schrijvers; 11.35 Zang ree; 12.Philadelphia Symph ork; 12.15 Orgelconc; 12.30 Weer; 13.— Nws; 13.15 Dolf van der Linden, 34,— Radio-uitz voor scholen; 14.30 Mandolinata; 15.Piano; 15.30 Ge mengd koor Apollo: 16.Bijbelle zing; 16.45 Empire strijkork; 17. Kleuterklokje klingelt; 17.15 Lichte orgelklanken: 17.30 Marinierskapcl: 18.15 Sportrubriek; 18.30 Varianten. - Omstreeks begin December ver schijnt bij de uitgeverij drukkerij Dijkman te Delft het eerste num mer van „Film" onafhankelijk or gaan voor filmbeschouwing onder auspiciën van de Nederlandse fede ratie van filmkringen. De redactie is samengesteld uit: E. Brumsteede, dr. J. de Leeuwe, Harm a Meerburg, dr. K. F. Proost en J. A. Wiersma. Per jaar verschijnen zeven num mers elk tellende 64 pagina's. MrPa iïus in klein Odeon (Z) Dit zijn Maurice en Johnny, de tap pende Belgen in Lutusca. Maurice en Johnny, maar evengoed Johnny en Maurice want al zullen er natuurlijk lezeressen zijn, die in de physiono- micèn van beide heren op dit plaatje markante verschillen ontdekken, voor ons lijken ze op elkaar als twee drup pelen water en diezelfde congruentie betrachten zij in hun gesynchroni seerde verrichtingen op het toneel- Wc gingen zelfs twijfelen of het wer kelijk 'n kopje koffie was, dat wij tevoren genuttigd' hadden en roef een pittiger drankje, dat het dubbel-zien bevordert, zó uniform en mechanisch- precies schudden de tappers hun rof fels uit de hakken en buitelden ze over dc vloer, Met onze smaaJc is het blijkbaar zeer primitief gesteld; zo'n act steunt op dezelfde effecten als een parade van soldaten't Is altijd een vreemde sen satie levende wezens te zien bewegen als robots. VOOR de politie- tiebte arbeider het gan- rechter te Londen se Britse wereldrijk te heeft William Shake- schande: speare terechtgestaan. »Wie ïs dat? mfor-* Het was geen kwestie meerde hij in zijn rein- van auteursrechten en ste onschuld, het proces berustte niet _oeïl was de rechter op juridische spitsvefF-N*4"4 was, Op aanwijzing van winkelbe diende What's in a rt/rmp?" ,K.O. dïgheden. De zaak dat een arbeider, dié William Shakespeare ee'n" gedoopt was, zijn illus tere naam geen eer had aangedaan. Hij had zich n.l. te verantwoor den wegens openbare dronkenschap en ge weldpleging en hij werd veroordeeld tot 2'A shilling boete. De zittingen van dc poli tierechter plegen niet zonder humor te ver- heeft de Haagse politie lopen, al is het vaak in een café aan dc He- ecn humor met een rengracht de dame ge- wat schrijnende kant. arresteerd, die enige De zittingen van de weken geleden in de Britse politierechter juwelierszaak van de vormen op deze regel firma J, S. aan het geen uitzondering. De Noordeinde een pla- rechter wilde ook'deze tina-ring, bezet met 20 zaak niet beëindigen, briljanten, ter waarde zonder tenminste een van. 1200 gulden, had goedmoedige toespeling gestolen. Op weg naar te maken op de merk- het politiebureau, waardige overeenkomst waarheen zij onder ge- „U kunt er niet zo leide van twee rechcr- goed tegen als Uw be- cheurs werd overge- roemde naamgenoot", bracht, zag zij kans. dc aldus de magistraat. gestolen ring, die zij En daarop maakte de aan een der vingers van. dronkenschap be- droeg, in de mond te brengen en door te slikken. De dame, die tot een bemiddelde Haagse familie behoort is in arrest gehouden. Met het oog op de ring zal zij onder strenge bewaking worden ge steld." EiizaDetn „Een Engels schrift, kundige had enige re gels schrift bestudeerd, met o.m. de woorden ..Elizabeth. November llth 1937". De expert niet wetende, dat het het schrift was van prinses Elizabeth vei-klaarde dat deze handtekening, o.a. getuigde van vast beradenheid en grote toewijding voor fami lierelaties. Vooral de energieke Z kon de expert bekoren. „Deze kordaat neergeschreven letter duidt op een kind' van geest", zo verklaarde hij. Rechts houden! „Als je nagaat, hoe het is cn hoe veilig tevens om altijd en vooral in bochten zo veel mogelijk rechts tc houden, sta je ervan versteld, dat cr nog mensen zijn. die het anders doen!" „De Adelaar met twee koppen" Het kan niet altijd raak zijn. Met „Veel leven om niets" en „Mjjn zoons" schoot Rotterdams Toneel raak. Gisteravond was het mis, absoluut mis. Hoogstens was het-interessant te constateren hoe Jean Cocteau, de handige, de ge niale ijdeltuit, zijn dichterlijke gaven misbruikte om de glashard bedachte geschiedenis van „De Adelaar met twee koppen" hier en daar met een poëtisch dansje te overgieten, en wel zó geraffineerd, dat de arme geëpateerde burger dan op zulke momenten helemaal niet meer wist waar hij het zoe ken moest, geslingerd als hij werd tussen afgrijzen en het plotseling bewonderend luisteren naar een onmiskenbaar dichterlijke stem. Het experiment van Cocteau: alle ingrediënten van de draak te gebruiken (en hoè te gebruiken!) en hoogmoedig te vertrouwen op de kracht van zijn dichterlijke flitsen, die zelfs de grootste bom bast verteerbaar zou kunnen ma ken., is grandioos mislukt en leidt slechts tot satanisch gesol met de toeschouwers. Als dat de bedoeling van ée heer Cocteau is geweest, dan is zijn opzet inderdaad ge slaagd! Het zou allemaal niet zo erg zijn, als het niet jammer was van de verknoeide mogelijkheid tot het vervaardigen van een uitstekend stuk. De auteur stelde zich nl. voor, twee tegenovergestelde ideeën te noodzaken zich te belichamen. Een koningin met een anarchis tische ziel en een anarchist met een koninklijke ziel laat hij op el kaar reageren. Dr. Koningin, wier bruidegom op de trouwdag werd vermoord, koestert haar smart al tien jaar in een volkomen irreëel geleid leven. Als zij op de tiende verjaardag van zijn sterven, soupeert met de schim van haar echtgenoot, en wel in de kamer waar het onberoerd geble ven bruidsbed nog immer van de tragiek zijner overbodigheid ge tuigt, komt de jonge anarchist door het raam gesprongen om de koningin te dode.». Twee mensen, bevangen ïn waan voorstellingen, staan nu tegenover elkaar, maai* in stede van elkaar te doden gaan zij elkander genezen van hun wanen. De anarchistische verdelger van het z.i. schadelijke en ondeelbare koningschap wordt spoedig een koninklijk minnaar van de lieftallige koningin, en, ge holpen door zijn sprekende gelij kenis met de gestorven echtgenoot, gelukt het de dichterlijke anarchist de koningin te genezen van. haar waan als zou haar lijfelijk bestaan met de dood van haar man een einde hebben genomen. In haar liefde herstelt de koningin zich volkomen. Zij wil de regering weer ter hand nemen, zij zal de intri gerende hofkliek zuiveren, alles schijnt zich ten goede te zullen keren, maar de arme koningin moet dood van Cocteau, want hij heeft zich geïnspireerd op de tra gedie van koningin Elisabeth van Oostenrijk, die door een anarchist met een dolksteek werd vermoord. Twintig passen liep het slachtoffer nog met de dolk in de rug en die lijdensweg heeft ook R,e Gilhuys af te leggen met het enge mes in de rugnaad van haar zwarte ama zonejurk en zij viel, zoals zij de on mogelijke rol gespeeld had: vlot en eenvoudig, maar met te weinig nuance. Ko van Dijk, de anarchist, die ook al dood moest, viel nóg vlot ter, boven van de trap, toen het gif zijn werk deed. De rol ligt hem niet, maar hij maakte er van wat er van. te maken was. Voortreffelijk was Joan Rem- melts als de intrigerende graaf von Thön en hij stelde al zijn talenten in dienst van de banale text. Zijn regie had ook grote verdiensten. Stine Lerou als lectrice der ko ningin, Eli Blom (heel zwak als Felix von Willensteirt) en Jan Velzeboer als doofstomme neger vervulden de bijrollen. Het décor van ir. A. Viergever was smaakvol en doelmatig. Langdurig applaus beloonde de zwaar beproefde spelers. D. Roodenburg Vermaat. Eerste grote expositie na de oorlog Ze terdag en Zondag staat de Ri vièrahal van diergaarde BHjdorp In het teken van de postduivensport. Door de Nederlandse Tentoonste!- üngsclub „de Postduif" wordt hier in samenwerking met de Rotter damse Postduiven boitp de eerste grote tentoonstelling van na de oorlog georganiseerd. De inschrijving was zo overwel digend groot, dat diverse postdui- venliefhebbers moesten worden te leurgesteld. En nu zijn zoals aanvankelijk werd verondersteld de Belgen nog niet eens gekomen. In totaal staan hier, op lange schragen, 3956 duiven, waarvan 2106 uit Rotterdam en 1850 uit het land. Op een aparte tafel, met guirlandes omkranst, stonden de kampioenen, welke in volgorde toe behoren aan de heren R. Timmer mans, R. Discfa, D. Huisman, Ba- ruch, L. J. Smits en H. van Oers. Prijswinnaars zijn: Prijsvliegers hondsconcours Chateauroux (600 km.) Duivinnen: le pr. P. de Waard; Doffers: le pr. M. Kruithof Prijsvliegers bondsconcours Or leans (540 km.) Duivinnen: le pr. H. Scharf; Doffers: le pr. A. Riet- velt. Prijsvliegers Noyon jonge duiven (280 km.): le pr. A. v. d. Sman en J. Versnel. Schoonste duivin van het geheel: H. Oudenhuizen. Schoonste doffer van het geheel A. v. d. Sman. Schoonste uit de 600 km. klasse: C. v. d. Bos, winnaar van de medaille van het Gemeentebestuur Rotter dam. WATERPOLO UITSLAGEN Rokocent-bcker K.N.Z.B. Dames: RotterdamG.Z.C. 20. Uitslagen Z.R.O.; Dames Afd. A. O.D.Z.Menvede 41: Afd. B. V.Z.C.—O.D.Z II 3—2; Heren Afd. A V.Z.C, I—S.ZC I 1—1. Afd. D. R III—V.Z.C. II 1—4. Het Rotterdams elftal zal op tweede Kerstdag een wedstrijd spelen tegen De Zwaluwen in het stadion Feyenoord. (Ingezonden mededeling) Waarom zou die Sint zo kwaad zijn? Luchtkastelen In de Carnissebuurt kijken rijen nieuwe, onbewoonde woningen U aan. Vele, vele snakkers naar eigen levensruimte drentelen begerig door die verse wijk en lonken door cle open vensters de knusse Kajners toe. Weinigen helaas, zullen uitver koren worden daar hun intrek te nemen, maar wie cr naar gedongen heeft maakt plannen, geluk ik geen lot kan kopen of ik stel mij heime lijk voor, welk gezicht ik zetten zal als een heer mij thuis de honderd duizend zal komen overhandigen. De familie, die ik gisteren één dier nieuwe lege huizen zag binnen sluipen, had kennelijk nog geen vastigheid van huur. Zij Ucp daar nog veel te bedeesd in de voorka mer rond om als a.s. bewoners te gelden. Die doen anders: die stap pen inbezitnemerig over de kale planken, trekken gedecideerd kas ten open en draaien aan het kraan tje van het fonteintje in de W.C. Deze man en vrouw keken schuch ter naar muren en ramen, maten de ruimte met hun blik, maar al lengs kreeg de droom hen te pak ken en gingen zu voorzichtig tot daden over. De vrouw nam een zak doek uit haar tas en hield die tegen het raam om de maat der gordijnen te nemen. Misschien zullen die gordijnen daar nimmer hangen, goed, maar wie kon haar de vreugde der ver beelde stoffering ontnemen, dacht ik, steeds meer plezier krijgend m die spelende en fantaserende men sen. Want nu nara de vrouw de ceintuur van haar mantel en ver zocht haar man. hiermede de lengte en breedte der kamer op te meten. Echte huur Iers komen natuurlijk met gevelde duimstok op. Goed. misschien zullen dat lino leum en dat karpet die vloer daar nimmer bedekken en het bankstel, hot theeemeubel en de radiokast, die de vrouw over de rug van haar metende man daar staat neer te toveren, net zo min als ik ooit een plechtig en gegoed gezicht hoef te trekken als die heer mij de hon derdduizend zal komen overhandi gen, maar wie zal ons de vreugde van deze droom en dit verlangen ontnemen? Hoogstens de werkelijkheid en da bevrediging, maar dat wéten wij: die zijn er immers om berucht. DESIDERIUS Verhoogde subsidie in gevaar gebracht door klachten uit de provincie Omdst Piet vergeten had. dat je schoenen en pantof fels in een vertrouwde raak moet kopen 1 Zo'n zaak i» Nw. Slnncnwvg 379 Gr. HUI.dijk 262 26* Put.cW..n 230-234 (Ingezonden mededeling) A L T IJ D, VERS t/A/v Sas£lc£a/&£~JSG Was het alles maar verbeelding? Ik weet het niet Ik was bang. Opeens, zonder een wijsbare reden, Graaf Paul liep voor mij uit. en riep: „Dadelijk breekt het los. Vlug nu!" Ik liep, of liever, draafde achter hem aan. Een gierende windvlaag stoof plotseling over de vlakte; zand en prikkende kleine plantendeeltjes-vlogen ons in 't gezicht; de warme, zoete cactusgeur was weggevaagd, ik rilde en toch droop er zweet in mijn nek. Maar het was niet de dreigende storm, die mij deze beklemmende angst aanjoeg. Ik wist niet waarom ik bang was. Het scheen me als was de vlakte nu pas tot leven gekomen, als dansten de cactussen een heksendans, hun grimmige, klauwaebtige bladen als armen bewegend. Maar dat was natuurlijk onzin! Ik wist dat het onzin was! Waarom was ik dan bang? Ik wist het niet, en juist daarom, omdat ik het niet wist, groeide mijn angst met elke stap, kneep mijn keel teza men en hing loodzwaar aan mijn voeten. Als hing mijn leven er van af, zó rende ik achter graaf Paul aan, haalde hem in, en ik schreeuwde de woorden, met geweld uit mijn keel stotend; „Graaf Paul! Graaf Paul!" Ik voelde dat bij mij tegen zich aandrukte. „Wat is er, jongen, wat scheelt er?'1 „Ik, ik weet het niet", stamelde ik onzeker, heen en weer gesleurd door angst en schaamte. Ik, chlaten we naar het pad teruggaan, graaf Paul"'. Opeens wist ik het. alsof iemand anders het mij had gezegd. Dat was het: we wa ren niet op het goede pad. We waren van het paadje afgedwaald dat we gevolgd hadden. Daór schuilde het gevaar. We moesten terug. Ik trok graaf Paul aan z'n arm. „We moeten het pad weer vinden." Graaf Paul's spottend lachje klonk boven het tumult van de opkomende storm uit. „Kom, kom, géén malligheden. Ik weet de weg wel! Zo is het korter". Hij liep al weer verder, nog roepend: „Volg mij maar! Opschieten..., anders komen we dadelijk als een paar natte katten thuis". Ik volgde met een hart, dat van opwinding bonsde. De maan scheen opeens weer door de wol kenmassa heen. De vlakte baadde zich in het kille licht ik zag graaf Paul cn de lange scha duw. die hem op de voeten volgde, als was het een wezen met een eigen leven. En toen wist ik het: Zó was het in mijn droom geweest. Op dat ogenblik verdween mijn angst voor het wonderlijke gevoel dat ik dit alles al eens eerder had meegemaakt. Iedereen heeft dat gevoel wel eens gehad; het overvalt je soms op de meest onverwachte ogenblikken als je met iets onno zels, iets schijnbaar onbeduidends, bezig bent; als je een of ander plekje ziet. en je zegt: „Hé, hier ben ik al eens geweest; hier heb ik al eens ge staan ofschoon je wéét dat het niet waar kan zijn. Dit gevoel duurde nu echter merkwaardig lang. Het was als een bevrijding. Mijn verbazing, om op deze manier als 't ware de toeschouwer van mijzelf tc zijn, was zo groot, dat ik mijn angst vergat Hier was het noodlot, het onafwendbare in het spel. Ik bewoog mij nog slechts als een automaat. Wat nu volgde verbaasde mij niet, hoe vreemd het dan ook was. Ik had het immers al beleefd, In een droom. Droom of werkelijkheid? Op de maan verlichte vlakte van Chinuumcjuira waren deze begrippen met meer aan elkaar tegengesteld. Ik zag dat Graaf Paul met een ruk stilstond en terugdeinsde voor iets. Ik zag zijn opgeheven arm scherp afgetekend tegen de dreigende wol kenlucht: „Terug Jonska, Terug". Hij kwam struikelend op mij af cn greep mij' bij mijn schouder. Ik hoorde ccn geluid als maakte iemand een prop van ccn krant, „Terug, in Gods naam!" Weer op het pad dat wij verlaten hadden, het graaf Paul zich op de grond zakken. Het was weer donker; ik boog mij over hem heen. „Wat is er? Graaf Paul!" Mijn stem klonk als een schor gelluister. „Een ratelslang!.... Ik ben gebeten!...." Zijn stem klonk vreemd, als sprak hij met op elkaar geklemde kakenGa de dokter halen, Jonska. Weet je do richting?.... Recht op die grote ster aaneen beetje links". Een ratelslang! Het geluid als van kreukelend papier!.... Hij had graaf Paul gebeten! Als een flits hooc ie ik Luis' cynische stem: „Als jc door een W .lang bent gebeten, heb je nog nèt tijd om ie eigen graf te graven maar niet erg diep. (Wordt vervolgd) Het nieuwe toneelseizoen is nog maar drie maanden aan de gang en nu al dreigt de huidige constellatie van het Nederlandse beroepstoneel in gevaar te komen. Minister Gie- icn wil de subsidie voor 1948 met f 80.000 verlagen De gecoördineerde gezelschappen hebben in een rap port aan Regering en Kamerleden aangetoond, dat deze subsidieverla- gmg moet leiden tot zeer onge wenste gevolgen voor het toneelle ven in Nederland; salarisverminde- ring of kleinere gezelschappen. Terwijl nu de Kamers over de voor gestelde subsidieverlaging nog geen beslissing hebben genomen en er dus een redelijke kans is, dat het voorstel van de Minister wordt verworpen, is er een ander rapport samengesteld op verzoek van Minister Giclen dat ernstige klachten over het beleid van de gesubsidieerde toneelgezeischappen aan het licht brengt. Het rapport is afkomstig van drie Bredase culturele verenigingen die de toneelgezelschappen venvil ten, dat de kwaliteit van de ver toonde stukken niet aan de ver wachtingen heeft beantwoord. Een ongezonde rivaliteit der regisseurs, een te gering aantal nieuwe stuk ken, die bovendien voor een groot deel met aantrekkelijk genoeg wa ren en soms een twijfelachtige mo raal demonstreren, vormen dc voor naamste klachten, Voorts maakt men bezwaar tegen de hoge uit koopsommen, waardoor de „provin cie" niet profiteren zou van dc Rijkssubsidie. Tenslotte zouden dc stukken vaak zo groots gemopleerd zijn, dat zij met deze entourage slechts in enkele plaatsen gespeeld kunnen worden eu men is ontevre den over de indeling van de tour- nées. Protest De N.R.Ct., die in haar editie van Maandag melding maakte van dit rapport, heeft naar aanleiding hier van met enkele insiders uit het be roepstoneel gesproken, waarbij bleek, dat deze gang van zalven dei ning in de toneelwereld heeft ver oorzaakt. Men is teleurgesteld, dat deze klachten openbaar gemaakt zjfn. terwijl het nieuwe seizoen nog geen drie maanden oud is. „Waarom," zo vraagt men zich af, „heeft minister Gielen geen onderzoek ingesteld naar dc stemming in het gche'e land? Waarom moest dit Bredase rap port juist nu worden gepubli ceerd, nu de Kamers nog moe ten beslissen over de door de Minister voorgestelde subsidie- verlaging?" Het aantal nieuwe stukken kan wel eens te klein lijken ten opzich te van de vraag uit de provincie, maar wanneer een gezelschap die vertoningen kan aanbieden en in een aantal plaatsen wenst op tc treden op dezelfde datum, is de keus uiteraard beperkt. In verschei dene plaatsen (o.a. Breda) was op voering in volledige montering mo gelijk; in enkele kleine schouw burgen moest het decor worden in gekrompen. Dc klacht, dat de provincie geen profijt zou hebben van de subsidie, wordt wei ai doende weerlegd door het feit, dat de gesubsidiëerde ge zelschappen in het vorig seizoen 350-000 ontvingen, terwijl de kos ten van vervoer buiten de stand plaats 420.000 hebben bedragen. Dc morele bezwaren betreffen de opvoeringen van „Dc roep van de tortel" en „Pe reiziger zonder ba gage". Vorige maand maakte „Ka tholiek Leven" te Breda ook bezwa ren tegen „Glazen Speelgoed" opvoering van „Glazen Speelgoed* niets wilde weten, hield C omedia extra-repetition om de opvoering van een blyspcl tr verv roegen. Toen bleek, dat in het Westen „Glazen Speelgoed" een gunstige critlek had, Imam van de bewuste stad het verzoek, toch maar dit toneel werk op tc voeren De provincie bedenke tenslotte, dat in de grote steden meer dan eens geklaagd wordt, dat het eigen gezelschap (soms ook met gemeen- tesubsidie!) zo veel op reis is. Het Centraal Coördinatiebureau voor de gesubsidiëerde toneclgezel-" schappen hoeft zijn rapport nog niet openbaar gemaakt, maar d© N.R.Ct. verneemt, dat. er uit blijkt, dat het toneel zich misdeeld acht. Men had gehoopt op subsidieverho ging en nu dreigt verlaging, terwijl het tekort over het vorig seizoen (toen de subsidie 80.000 lager was dan dit jaar) 170.000 bedroeg. Gedenkt hen, die voorgingen' Mag clat wel? De toneelgezelschappen hebben belang bij de provincie. Maar geeft dit de provincie het recht, vastge stelde data te annuleren of op an dere wijze het dc gezelschappen moeilijk te maken? Comcdia moest een vertoning ge ven in een stad in het Oosten van het land en omdat men cr van een MORGEN, Zondag 23 Novem ber, eindigt het kerkjaar 1947. De wereld gaat nog ruim een maand door, eindigt het jaar pas als de donkerste dag voorbij is, als de dagen al weer merkbaar gaan lengen na de win ter-zonnestilstand. Dat is practisch. De wereld is prac- tisch. Je kunt beter eindigen als er de zekerheid is van een nieuw en bei er begin. De kerk heet on prac tisch. Men zegt dat zij altijd ach teraan komt. Vaak is dat zo. Be halve hierin. Terwijl de zon van haar karige acht uren al meer ver liest aan de duisternis, die soms midden op de dag overmachtig ons tot kunstlicht dwingt, terwijl de donkore dagen, voor Kerstmis nog moeten komen, staat de kerk, haar jaar beëindigend, stil en ziet om. Zij gedenkt de gestorvenen. Zij ziet evenals wij het steeds bleker wor dend licht waarin de ons ontval lenen in levens zomertij ons omga ven. Het licht der herinnering is mild. Het valt liever niet op het wit-hou- ten kruis aan de rand van de Cool- singel of in de berm van een Ach- terhoekse dorpsweg. Het vermijdt de kruisen-rij van Amersfoort en de grafstenen van Crooswjjk. Het beschijnt niet de aardhopen van Dachau of de grafheuveltjes in roerloze regimenten op Java. Het doet een lief gezicht weer glanzen, het straalt uit een paar ogen, die nooit meer open gaan. De kerk denkt daaraan. Zij gaat daar niet langs heen met een vrome dood doener van berusten: „je moet erin berusten". Neen, zij gedenkt hen, die voorgingen. Maar behalve het minderend herinneringslicht, ziet zij dat andere licht, dat niet wijkt voor het kruis, dat niets milder of mooier maakt dan het is, dat alles vereenzaming, verdriet, ja de dood zelf, zet in de alverwinnende stra ling van Pasen. Zij vielen niet vergeefs, zij gingen niet naamloos onder, zij stierven niet zinloos weg, zij die op hun manier Christus ken den en dienden, zij werden bevor derd tot heerlijkheid. Zij gingen vóór. Zij gingen ons voor, de licht cirkel binnen van Hem, die spreekt: Ik ben de Opstanding en het Le ven, die in mij gelooft, zal leven, al ware hij ook gestorven". Gelooft u Hem, dan gedenkt tt met de kerk en kunt, ook in het diepste donker, met haar meezin gen: 't Is al volbracht, geen rouw of nacht heeft in Gods Konim.vijk meer macht. Oberman.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1947 | | pagina 3