Een veilig en comfortabel schip vaart uit naar de Oost Het interieur CHEFAROX ffiET EER EEft HOEKJE FILM VARIA „Willem Ruys" draagt cachet van de Lloyd: schoonheid en eenvoud VAN DE „WILLEM RUYS" ROMANS, meest gelezen boeken in Nederland Welk speelgoed is geschikt voor het kind? Een wereldje op zichzelf WAAROM CHEFAROX BIJ MAAGZUUR U bekijkt uw aankopen toch niet met grote-mensen-ogen? Goethe vergiste zich La!en wij eens 2ien; ^at cr ™e- Toonkunst looft beurzen uit 9 Zaterdag 22 November 1947 5 R YP1 H0NnER JAAR geleden, In 1838, werd op initiatief van v Willem Ruys J. Dm,, de zoon van een predikant, de kiel gelegd van het zeilschip „Cornelus Wernard Edtiard", dat gebouwd werd door Fop Smit te Kinderdijk. Met het In de vaart brengen van dit, in onze ogen uiterst primitieve, vaartuig op de route van Rotterdam naar Java werd de grondslag gelegd van een rederij, die in 1883 haar naam Willem Ruys en Zn. veranderde in N.V. Rotterdamsehe Lloyd. Do jaren door groeide zo uit tot een machtige maatschappij /net een niet meer weg te denken plaats in liet Nederlands econo misch bestel, zowel hier als overzee. Ruim honderd jaren nadat do „Cornelus Wernard Eduard" naar Indlë voer met opvarenden, die zich ongemakken moesten getroosten, waarvan wjj ons nauwelijks een voorstelling kunnen maken, ligt thans liet resultaat van een eeuw lang zoeken naar het beste, het resultaat van een scheeps- tedmïscho ontwikkeling zonder \vcerga, do moderne Oost-ïndië- vaardnr „Willem Ruys" voor de kade tc Rotterdam voor zifn eerste reis gereed. vierkante meter al aardig op een voetbalveld begint te lijken. Het promenade-dek, waarop we dan afdalen, wordt geheel ingeno men door recreatie-ruimten voor le en 2c klasse passagiers. Voorin, onder de warande, bevindt zich de grpte social hall ie klasse, met in het midden een dansvloer. Aan bakboordzijde komt deze ruimte uit op een bibliotheek, waarin tevens \x/ IJ MAAKTEN" onder leiding van de oudste tweede stuur man Van Waning een rondgang over het schip, die uiteraard vluch tig moest zjjn, maar niettemin twee uren duurde. Een overstelpende hoeveelheid indrukken deden wy daarby op, echter met als hoofd indruk, dat met dit schip, wat ge rieflijkheid en veiligheid aangaat, de Qindstreep toch wel dicht moet z(jn benaderd. Het bouwen van een nog beter en comfortabeler sehip voor do Indie-routc lijkt ons wel haast onmogelijk. Ook het passagiersschip „Willem Ruys" is weer een wereldje op zichzelf. Het is verbluffend, hoe ook hier weer in een ruimte van 200 bij 25 bij 27^ meter de mogelijkheid is geschapen, dat 850 reizigers en een 400-koppige bemanning weken achtereen kunnen leven en werken, eten en slapen. Hoe dat is gebeurd en wat er al lemaal voor komt kijken, zou in het bestek van een krantenartikel on mogelijk volledig te omschrijven zijn. We volstaan dus maar met een kort overzicht van de indeling van het schip, gevolgd door een be schouwing over de artistieke aan kleding van verblijven, trappenhui zen en recreatie-ruimten. We beginnen met de plek, waar heen stuurman Van Waning ons het eerst bracht: de brug jnet stuurhuis en kaartenkamer. De nieuwste radar-installatie, een gyro-kompas met dochterkompas sen, automatische stuurinrichting, echo-dieplood, radio-richtingzoeker zijn enige der Instrumenten, waar mee de scheepsleiding in staat ge steld wordt met een maximum aan veiligheid de zeeën te bevaren. Van het stuurhuis uit kunnen tevens de deuren der elf waterdichte schot ten. die de „Willem Ruys" prac- tisch onzinkbaar maken, worden gesloten. Ook de brandveiligheid op het schip is tot in de perfectie ver zorgd, o.m. door een Sprinkler installatie met htJna drieduizend watersproeiers, verdeeld over alle verblijven waar mensen, toeven. Het smelten van de zekering, waar door een watergordijn onder een druk van acht atmosfeer ln het rond spuit, wordt automatisch op de brand waarschuwer in het stuur huis gemeld, zodat de scheepslei ding onmiddellijk verdere maatre gelen kan treffen een eventuele brand, waar dan ook in het schip, in de kiem te smoren. Rookontwik keling in ruimten, waar lading is geborgen, kan eveneens via een rookmelder in het stuurhuis direct worden geconstateerd. Op het commandobrugdek be vindt zich verder een prima toege rust c radiohut, de verbleven voor kapitein, dokter en officieren en de voor hen bestemde recreatie-ruim ten. Het geheel vormt als het ware een eiland, waar passagiers slechts komen mogen op speciale vergun ning van de gezagvoerder. Op het hoogst gelegen schoorsteendek is naast de achterste pjjp een honden kennel ingericht, staat aan de voor zijde de radartoren opgesteld en voorts zijn er talrijke elcctrische pers- en zuigfans voor de kunst matige luchtverversing in het schip. Beneden de brug, op het boven- promenade-dek, begint het domein der passagiers, die het meest vooi de overtocht betalen. Voorin ligt de warande, naar onze smaak het mooiste plokje op het schip, mei- een wijd uitzicht over de zee, waar men, zittend in een uiterst comfor tabele stoel, naar hartelust genie ten kan. Langs een reeks 1c klas hutten komt men aan dc achter zijde uit op het le klasse sportdek, dat met een oppervlakte van 500 godsdienstoefeningen kunnen Wor den gehouden. Via een tussenzaal aan stuurboordzijde komt men in dc rooksalon eerste klasse, met in de hoek een bar. Dan volgen de kinderkamer le klasse met spe#*'- dek, een groot permanent zwem bad en daarachter het ping-pong- dek cn het 2e klasse sportdek, we derom van zeer grote afmetingen. Rondom al deze verblijven ligt een zeer breecl wandeldck, dat, afge schermd door glas, aan dc .voorzijde rond de social hall loopt. Van dii wandcldek 'af zijn via een trapje door de verschansing zeer gemak kelijk dc naast het schip en daar door zeer 'laag hangende reddings boten tc bereiken. Het brugdek, dat daarna volgt, is aan de voorzyde bestemd voor hutten van le.klas passagiers, ter- wijl zich achteruit de zeer ruime 2c klasse social hall, rooksalon en prc- menade-dek bevinden. Een. winkelstraat Onder het A-dek met talrijke eerste en tweede klasse hutten en voorts dc 2e klasse kinderkamer en het speeldek, ligt het B-dck, dat met recht het brandpunt van het miniatuur-stadsleven op do „Wil lem Ruys" mag heten. Men vindt daar o.m. een winkelstraat met echte Étalages, kapsalons voqr da mes en herrn, een drukkerij, de rooksalon derde klasse met prome nade-dek en meer voorin de ge neeskundige dienst, ondergebracht ln een dokte rssprcekkamer, wacht kamer, apotheek, operatiezaal en ziekenzalen. In het midden ligt de hoofd ingang van het schip met er naast het kantoor van de administrateur en restaurateur. Voorin, onder de voorplecht wordt een groot deel van dc ruimte ingenomen door de elcctrische wasserij, zjjn verder ruime matrozenverblijven onderge bracht en hoeft het Javaans perso neel, dat ook in het voorschip huist, een dek tot zijn beschikking. Weer een verdieping lager, op het C-dck, waar hutten en eetzaal der vierde klasse passagiers zijn ondergebracht, ligt ook het restau rant van de „Willem Ruys", de eerste en tweede klasse eetzalen voor 500 personen in totaal. De 2e klas eetzaal kan tevens dienen als bioscoopzaal. Achterin tussen 2e en 3c klas hutten kunnen de 3e klas passagiers hun maaltijd nuttigen. Van het op een verdieping lager gelegen D-dek, waar zich het om vangrijke keukencomplex bevindt, zijn dc eetzalen via roltrappen cn zich automatisch openende deuren gemakkelijk te bereiken. Zakken we nog verder in het schip omlaag, dan vinden we op het E- en F-dek o.m, levensmiddelcnopslagplaatsen en koelkatners voor aan bederf on derhevige waren. We zijn dan aan geland op het laagste dek in het schip cn kunnen dus ons uiteraard summiere overzicht, dat gmg van schoorsteen tot dubbele bodem be ëindigen. DE JAVAAN EN DE ROLTRAP De eetzalen van de „Willem Rugs" zijn door middel van rol trappen gemakkelijk bereikbaar voor het bedienend Javaans perso neel. dat uit de lager gelegen kom buizen de gerechten moet halen. Voor Rotterdammers, gewend aan de Maastunnel, is zo'n roltrap niets bijzonders, maar voor Java nen. kersvers uit Indonesië, zijn het geheimzinnige onbegrijpelijke din gen. Wij hebben ons laten vertel len, dat een van deze brume broc- ders, die naac bekend over een onuitputtelijk geduld plegen tc be schikken. zich rustig naar boven lief voeren, doch daarna met alle geveld ook weer met dc roltrap omlaag wou cn toen verder dc ge hele dag nodig had om de kombuis tc bereiken „Spoorwegkunst" In het gebouw „Olympia" te Haarlem is een tentoonstelling ge opend van 132 schilderijen en teke ningen, vervaardigd door spoorweg- personeelsleden uit het Westen des lands. Dit is een van de regionale tentoonstellingen, georganiseerd door „Sport en Ontspanning" der Nederlandse Spoorwegen met het doel, te komen tot een selectie van de werken van het gehele spoor wegpersoneel voor expositie op een centrale tentoonstelling te Utrecht, die binnenkort zal worden gehou den, en die 20G stukken zal omvat ten. In Zwolle en Tilburg zullen resp. voor het Oosten, Noorden en het Zuiden regionale exposities worden gehouden. Een hoekje van dc rooksalon 2e klas, waar het [raaie gobelin Kleine en Grote Beer. door de Knipscheer vervaardigd naar een ontwerp van Bouhuys, bijzonder goed uitkomt in het stemmig-mannelijke inferieur. (Ingezonden mededeling) Omdat CHEFAROX - behalve dat bet direct verlichting geeft - géén vorming van steeds méér zuur veroorzaakt en bovendien omdat het een ge/eiachh'ge genezende laag op de maagwand vormt. De laatste jaren zijn o.a. in de grote Anerikaanschc ziekenhuizen uit gebreide onderzoekingen gedaan, waarbij is vastgesteld, dat inderdaad -colloidaal aluminium hydroxyde - waaruit Chefarox bestaat - het ideale middel is. 1.25 per doos - f 0.40 per buisje /N HET BEELD van de steeds fel ler wordende afrijd om het lange- af stands-vervoer, die schip tegen vlieg tuig te voeren heeft, past het streven van de scheepvaartmaatschappijen hun nieuwe bodems een aankleding cn in- richting te geven, die men in het dage lijks leven nooit, in een Alexander .Kocdafilm ccn enkele keer zal aan treffen. Is snelheid het wapen der luchtvaart, hun kracht ligt in comfort, service :~xc. Zo hebben we dan de Nieuw Amster dam zien wegvaren, het Beloofde Schip voor de trip-makers van God's Own Country, een drijvend Eitz-Carlton, een varend museum, een Babel van kleuren en lijnen en stijlen. Een schip, waarvoor de krachtigste superlatieven nog geen beschrijving konden geven, kortom een droomschip. Bij de Willem Ruys heeft men het niet m die richting willen zoeken. En terecht. Want m dc eerste plaats is dit een Nederlands schip voor fin hoofd zaak Nederlandse passagiers. Passa giers. die stellig naar comfort verlan gen en een zekere mate van luxe, maar die zich toch het meest op hun gemak voelen ln een omgeving, die met te ver staat van de gewende huiselijkheid, in een sfeer, die gekenmerkt wordt door rust. bchagelijkhcid en gedegen schoon heid. Aan deze gedachte hebben de ontwer pers vorm willen geven en op enige uitzonderingen na. zijn ze er in ge slaagd een harmonie van kleur en vorm te scheppen, die in liet interieur van het schip tot uitdrukking komt als een smaakvolle, sobere luxe Dat wit zeggen soberheid in de ho* gergenummerdc. Juxe in do eerste twee klassen. Want laten we de hutten der passagiers, die weinig van elkaar ver schillen in huiselijkheid en propere efficiency, buiten beschouwing, dc be langrijkste objecten van decoratieve kunst on kunstnijverheid zijn geconcen treerd in de beide Social Halls^ dc rook- en eetsalons van le cn i klas. Social Hall Vooral de Social Hall van architect Eschauzier op het promenadedek met de veranda erboven, is een staalkaart van artistieke creaties. In de gebogen wand van palissan derhout trekken de intarsia's van Nel KIaassen, voorstellingen ingelegd in ver schillende kostbare houtsoorten, de aandacht. Zij geven weer de vier wind streken' en dit inlegwerk is zij het met moeite terug te vinden m het fries, dat veranda en hall afscheidt. Dit slingermotief zet zich voort in de poten van sommige clubfauteuils, die Jicht achterover hellend en door een stem mige bekleding een buitengewone sier lijkheid bezitten, die enigszins contras teert met "de vrij pompeuze ornamentiek van het trappenhuis in deze ruimte. De twee waternimfen van Titus Lee- ser onderaan de trap, sculpturen in heel mooi blank zamba-hout. zijn wel zeer ..glad" afgewerkt, maar de jonge kunstenaar wenst er ook zelf op te wij zen, dat men deze figuren als een deco ratieve oplossing van de trapversiering moet beschouwen, mét als een zelfstan dig beeldhouwwerk. Bvzantljnse reminiscenties wekt het altaar van Lode Sengers in de biblio theek op. waarvan dc wanden zoals ook elders op het schip met perka ment behandeld zijn. Sengers schijnt sterke sytnp.ithieën tc koesteren voor net oud-Russische ikoon. maar zijn ijle leilsgcnfiguron op de met bladgcjud in gelegde wanden van het altaar verra den hun moderne meester door te slarre compositie. Van Bvzantium lopen we onder een bamboe-plafond door langs de vogelen cn planten ven Nederland cn Insulmde, die met fors colonet op de glaswand van de schrijf zaal gewornen zün Stellig komen deze voorstellingen bij verlich ting beter tot hun recht, dan ze nu deden. Meer voldeed de op perkament geschilderde decoratie in de rooksalon. voorstellend de aankomst van Hout man cn Keyzcr in het door hen ont dekte eerste gedeelte van de Archipel.1 waarvoor motieven ontleend zijn aan het reisverslag „De Wondere Saecken". Fraai van kleur is dit schilderij van Bouhuys, die eveneens de geestige feestfiguren op de glaspanelen van dc bar en het warme gobelin Kleine en Grote Beer voor d$ 2e klas rooksalon ontwierp, een werk, dat sterk lijkt op zijn gobelin de Draak, dat in de Kunst, kring hangt. Het enige niet decoratieve beeld in de Social Hall, de buste van Willem Buys door prof. Wenckebach, was bij ons bezoek nog niet aanwezig. Decoraties overal De architect Luthmann is de ontwer per van de tweede klasse; san het einde van de trap in de Social Hall vallen twee knappe sculpturen in don ker wengi-hout van Termote, een Tri ton en Sirene op. Bijzonder fijn en teer van tint is het l paneel van opalineglas in de vestibule. Op dit glas, dat niet doorschijnend is, schilderde mej. Waterschoot v. d» Gracht. leerlinge van Joep Nicolas Dia na in een zeer arcadisch landschap, om ringd door fraaie taferelen uit het hoofse leven der middeleeuwen. Me). Rueb's paardenraotieven in de trapleu ningen er tegenover detoneren. De eetsalons le en 2e klas van archi tect Mutters Sr. verschillen in aankle ding weinig van een aan wal restau rant. Het meubilair is zeer eenvoudig: Leerdam vervaardigde naar de idee van Copier een originele versiering van de indirecte verlichting lange rijen gebo gen glazen staafjes. De raamversierin- gen van Swillens, groen gespoten glas, moeten de indruk wekken, dat men hier zeer dicht bU het water zit, maar zijn rose spiegelomamentcn vragen te veel gekleurde fantasie. Aan de kinderen is natuurlijk ook gedacht: ruime lichte speelka mers, ontworpen door Eschauzier en Mutters Jr., van wiens hand ook de bijzettafeltjes van pallssan- der zijn. die het Prinselijk paar aan de Engelse kroonprinses heeft aan geboden. Grappig zijn het winkel tje en een echt huisje met strozak en hartjesramen. En wie Zich om de ceit of andere reden bijzonder verheugd £n feestelijk voelt, kan zich en ccrcle pnve terug trekken in een zeer speciaal en fraai ingericht, intiem ectsalonnetje van ar chitect Mutters. Lang zouden we nog kunnen stilstaan bij dc prachtige betimmeringen, de stof fering en meubilering van comparti menten, gangen en zalen. De zwemba den en kapsalons, winkels, operatieka. mers en luxe hutten, want aan alles is de grootste zorg besteed. Soberheid echter zo schreven wij hierboven is de charme van de Wil lem Ruys Laten wij het dus hierbij en vermelden we tenslotte nog, dat de Kon. meubelfabrieken H. P, Mutters Zonen en de Kon. Maatschappij de Schelde de inrichting der interieurs verzorgden. Eric van der Steen Novelle naar de uiterlijke vorm is Eric van der Steen's In het Huis van den Dichter (C. de Boer, A'dam) een kleine keur van essays, hoofdzakelijk aan het dich terschap gewijd en gevat in hel raam van feitelijk maar één han deling: de ordening en bezorging van de nalatenschap van een over leden dichter. 's Avonds komen de boedelschei- ders bijeen om de vondsten van de dag voor te lezen. Korte beschou wingen over kunsl: schilderijen cn muziek, over slaap cn geest, het ontslaan van een gedicht, die op een buitengewoon exacte, zakelijke manier zijn genoteerd, geven vaak aanleiding tot debat tussen het meisje Thea en haar vriend James, die een controverse van gevoel en verstand) personifiëren. Waar de overleden dichter aan bod komt, ontmoet men herhaalde lijk scherpzinnige en belangrijke uitspraken, die van een aanzienlijk vermogen tot analytisch denken ge tuigen. Over poëzie worden bchartens- waardjge dingen gezegd. Van de kunstvormen prefereert de dichter de muziek. Talrijke aphonsmen kristallise ren het betoogde. Ter oriëntering diene: „Dichten lijkt sterk op stoel gang. Wil ik dichten, of moet ik dichten? Wil ik naar de deur met het uitgesneden hart, of moet ik er naar toe?" „Poezie: de kunst om op hoge toon iets te beweren". „Verliefdheid maakt slapeloos, liefde doet dromen". Puberteit Desillusie in de liefde voor een klasgenootje, ontgoocheling na de ontdekking van het ware beroep van een andere „aangebedene", wrok, omdat hij niet wordt vrijge laten in de keuze van zijn beroep, en tenslotte: het groeiende besef, dat het huwelijk met de parvenu architect, een egoïstisch, plat, ple- beïsch creatuur, voor zi|n fijnbe snaarde moeder een obsessie is, drijven de door al deze ondervin dingen. uit het lood geslagen Hans Peters ertoe, zijn vader uit de weg te ruimen. Feilloos beschrijft Eric van der Steen in „Grote Vacantle" (Uitg. De Gulden Pers, Haarlem) de onont koombare dwang, die een pas voor zijn eindexamen geslaagde gymna siast voortstuwt naar het moment, dat hu de vreselijke daad zal gaan volvoeren. Het drama voltrekt zich echter anders. Niet h ij, maar z ij n moeder lost het bevrij dende schot en eerst na haar veroordeling hervindt de jonger., wiens puberteit een zo revolution- naire ontwikkeling doormaakte zijn evenwicht en zijn levenshouding- Een ;eer merkwaardig boek! Napoleon Kort geleden is bij de uitgeverij J. Al. Meulenhcff in Amsterdam een herdruk (de vierde) versche nen van een boek van mv, G. Brugmans, over Napoleon, Mens. Dictator. Het is een, zeer gewilde, samenvatting van de laatste publi caties van verschillende auteurs maar niet van de hier onlangs zeer geprezen cntische dr. Prcsser! en het geeft oo prettige wijze de gehele avontuurlijke levensloop van de soldatenkeizer en tevens de belangrijkste gebeurtenissen uit zijn dagen. Het is vlot geschreven cn bij uit stek geschikt voor wie naast hun visie op de grote veldheer, ook een mdruk willen kiijgen van het par ticuliere leven van de vader van de koning van Rome. Mw. Brugmans heeft dit alles zeer smakelijk opgedist. „Bent U op 't ogenblik een boek aan 't lezen?*' vroegen de enquê teurs van het Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie vorige maand aan een „steekproef" van mannen en vrouwen in alle delen van ons land. 37% bleek een boek onder han den te hebben, 63% las geen boek. Van de mensen, die alleen een lagere schooi bezochten, was 21% een boek aan 't lezen, van hen die M.U.L.O., vakscholen e.d. bezoch ten 55% en van hen die op H.B.S., Gymnasium e.d. geweest zijn: 62%. Van alle ondervraagde mannen las 39%, van alle vrouwen 34% een boek. De Gallup-enquêteurs hebben ook "LIET wordt hoog tijd, over de Sinterklaascadeaux te gaan denken. Het J moeilijkst zij'n altijd die voor de kinderen, wanneer we tenminste niet gewoon zijn, luk-raak iets te kopen, dat we zelf aardig vinden, maar werkelijk trachten de verleidelijke voorwerpen door kinderogen te zien. _a ger alzo gegeven werd. Beweegbaar Ook wel Celts! speelgoed is er van de oudste tij- den af geweest, zij het nog heel En zo trekken dan weer dichte primitief. Ook rammelaars, spring- drommen Oma s, mammies en touwen, hoepels, tollen en poppen, manspersonen door spcelgoeöma- Parijs zorid al in de veerticnde gazijnen langs de paardjes op eeuw prachtig aangeklede poppen wieltjes, de priktollen, de ratels, als „mannequins" over heel de legpuzzles en blokkendozen, Je toenmalige wereld. Hadden ze ziet ze peinzen. „Zo'n mooie dienst gedaan, dan werden ze „ge- woestijn met echt zand, beesten en degradeerd" tot kinderspeelgoed, mensen zal wel te duur zijn en Jan prachtige poppenhuizen, compleet is cr ook al wat oud voor. Voor ingericht van kelder tot zolder, da- Marietje een driewieler? Nee, daar teren uit de zeventiende en acht- verwoest ze ae gang mee!_ Wat zou tiende eeuw. Of de kinderen er Ivoosje die electnsche trein prach- naar hartelust mee mochten spe- g VIrIclen. |cn? jIet jjjkt onwaarschijnlijk. Te duur.'Oma, denk aan de an- "vant dc di® n°g 1" dere kleinkinderen! En wie zegt, de ™sea ?antref5n' j"jn er te dat Koosje niet na jaren die eerste «ffST .A" eenvoudige bouwdoos, 2 3 4 14 44 31% 1 5 12% 2 2 5% 1 1 4% 3 3 1% 9% Lezers met .vaartoe ie uuvw,ltuc" ?üauc" besloot, zal gedenken omdat die cr het 6e!d veel hoger waarde hem toe bracht 'n groot man in de duizenden guldens. bouwvakken te worden? En dat zijn zusje jouw eenvoudige popje niet tot haar lievelingskind zal verhef fen? De wegen der kinderfantasie zijn ondoorgrondelijk en liet kind Is soms meer gehecht aan een gam mele kruiwagen, een groentenblik aan ccn touwtje of een lappenpop zonder kop dan aan het duurste speelgoed! Neurenberg was al in de zes tiende eeuw beroemd om zijn speelgoed, maar aan de paardjes met echte huidjes, de vogeltjes met echte veren, de tere gouden, zilve ren cn albasten popjes zal geen lang leven beschoren zijn geweest! HOUTEN SLEETJE. Noordame- cikaans kinderspeelgoed, begin 19c ceuus Rijk geklede Franse pop met ver rassend natuurlijke gelaatsuitdruk king. Eind 16c eeuw. Voor paedagogen om van te rillen is een 18e eeuwse Neu- renbergse catalogus, waarin poppen worden aanbevolen, die konden dansen, doordat er .een levende vogel inge stopt werd, die in doodsangst de gekste capriolen maakte. En wat denkt U van Goethe, die in 1793 zijn moeder ver zocht voor zijn zoontje August „zo'n kleine guillotine" te be stellen, waarmee aristocrati sche popjes onthoofd konden worden? De verstandige groot moeder was ten zeerste ver ontwaardigd cn weigerde prompt! Hoe het beslist niet moet, weten wij wel. Maar verder? Kinderpsychologen als Decroly en Charlotte Bühler hebben zich intensief met het kinderspeelgoed beziggehouden en volgens hun aan wijzingen is een lijst samengesteld, die ons naast het advies van werkelijk goed onderlegde verkoop krachten kan helpen. Zij is aangepost aan Nederland se mogelijkheden en verkrijgbaar le Rotterdam zowel bij het Mu seum voor Ouders en Opvoeders aan de 's Gravcndijkwal als bij de Commissie Huishoudelijke Voor lichting en Gezinsleiding, Rochus- senstraat 30. (In Zuid bij Het Ba ken, Dordtselaan 140). Alle op die lijst vermelde voor werpen zün alweer te koop cn het aardige is dat ook aangegeven staat, waarom zij geschikt zijn en wat voor een bepaalde leeftijd niet deugt. gevraagd wat voor soort boek men onder handen had. Dit bleek uit de antwoorden: 1 Roman 26 Wetensch. werk 4 Gods., theol. boek 2 Politiek werk 1 Poëzie Ander soort 4 1: alle ondervr.; 2 L.O.; 3: Lezers met Mulo, Ulo, e.d.; 4: Lezers met M.O. Vrouwen lazen meer romans, maar veel minder dan de mannen wetenschappelijke, theologische e.d. werken. De romans, die door ruim een kwart van het publiek op het tijd stip der enquête (vorige maand) gelezen bleken te worden, zijn ver der geanalyseerd. "o der roman-lezers en lezeressen bleken een oorspronkelijke Nederlandse roman onder handen te hebben. De meest gelezen auteurs (in volgorde): A. M. de Jong, Piet Bakker, A. den Doolaard, Willem van lependaal, Jan de Hartog, An ton Coolen en Jan H. Eekhout. e las een uit het Engels vertaal de roman. 7% een roman in het Engels (Bij deze twee groepen bicken het meest gelezen: Betty McDo nald: „Het ei en ik" en Gra ham Greene: „Oog om Oog"). was bezig met boeken van (van oorsprong) Duitse auteurs, waarvan bijna de helft met (Erich Maria Remarque's: „Are de Triomphe". 2% las een werk in het Frans of uit het Frans vertaald. 4% vertaalde romans van auteurs uit andere landen, in de eer ste plaats Scandinavische. (Gulbransen in het bijzonder). „Is dit boek Uw eigendom of hebt U het te leen?" heeft het N.I.P.O. tenslotte gevraagd, met het volgen de resultaat: Eigendom Te leen Leest niet 5 44% 16% 40% 1: Alle ondervr.: 2: Laagste inko mens; 3. Lage inkomens; 4: Mid dengroep; 5: Welgcsteldcn. waaruit blijkt dat er meer geleende (van anderen of uit een biblio theek) dan gekochte boeken gele zen worden en dat alleen de kleine groep der welgestelde mensen vaker een boek dat hun eigendom is, dan een geleend exemplaar1 ter hand nemen. (Nadruk verboden) De afdeling Rotterdam en om streken van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst heeft enige beurzen beschikbaar gesteld voor de opleiding aan het Rotter dams Toonkunst Conservatorium tot het behalen van het orkest diploma blaasinstrumenten. Gedurende dc studietijd worden de instrumenten eventueel beschik baar gesteld. Sollicitanten beneden de leeftijd van 30 jaar kunnen zich tot 20 December voor nadere in lichtingen wenden tot het secreta riaat, Mathenesserlaan 219. Voor de graan-studieclub houdt Donderdagavond 27 «Novem ber om 20 uur de heer A. Vervelde in de Blauwe Zaal (ingang Meent, Beurscomplex) een causerie over arbeidsverhoudingen in Sowjet- Ruslsnd. Claudette gaat regisseren Claudette Colbert hoeft \orklaaid, ast zij, zodra zij de nog gecontracteerde films beëindigd heeft, het acteren er aan geeft en als eerste vrouwelijke re gisseur gaat optreden Claudette heeft een zeer lange film carrière achter de rug cn steeds een enorme belangstelling voor de regie aan dag gelegd. Zij heeft dc knepen van CLAUDETTE COLBERT zo, cn nu word tk dc baas het vak dan ook in de perfectie geleerd bij de grootheden, waarbij zij als ac trice werkte. ïijnde Frank Capra, Ce- cille B. de Mille. "William Dieterle en Mitchdl Lcisen. Tot nu toe zijn er twee rouwen geweest in Hollywood, die po gingen in deze richting gedaan heb ben. maar belden zijn cr met in ge slaagd Het ziel er echter naar uit. dat het Claudette wel zal lukken Of zij zich als regisseuse zal kunnen handha ven. acht men echter m Hollywood du bieus, daar men het „too tough a job for a woman" acht. Alles zal echter afhangen van de prestaties van Clau dette op dit gebied. Zijzelf deelde mede, dat zij haar eerste fllir reeds in 1B48 zal maken. Momenteel speelt Claudette Colbert nog de hoofdrol in de film Sleep, my love bij Metro-Goldwyn-Majer, Iets te mooi Iedere filmstudio ln Hollywood heeft ;n aantal schoonheidsspecialisten in dienst ten behoeve van dc vrouw elüke) sterren. Tenslotte wil liet pubhek in het algemeen heel graag „glamour guls" zien. en ccn beeldschoon meisje op het witte doek heeft vaak een nogal ingewikkelde behandel'ng moeten on dergaan voordat zij deze onvergetelijke schoonheid kan tentoonslellen. Plotseling komt dc directie van dc 20lh Century Fox met de regisseur. Ernst Lubitsch, en de actrice. Gene Ttcrnc.v, dc schoonheidssalon binnen. Gene neemt in ccn van de makkelijke stoelen tegenover de vele spiegels plaats cn Lubitsch begint uit tc leggen. De ogen van dc schoonheidsspecialist worden onder de explicatie van dc re gisseur hoe langer hoe groter Wat nu s het ge val 7 Gene Ticrncy moest iels •an haar aangeboren exotische schoon heid missen. Zij moet namelijk dc rol un een gewoon Amerikaans meisje spelen in dc film-comedle Heaven can wait cn Lubitsch vond haar iets te moot hiervoor. Dc schoonheidsspecia listen moesten daarom Gene voor deze loijuent wat minder mooi maken. Zij hebben het gedaan, maar toch blijkt Gene Tierncy nog een zeer aantrekke lijke vrouw tc zijn, zelfs al is zij „de- glamourlzcd". Heaven can walt wordt onder de Ne- deilandse titel De hemel kan wachten in Nederland uitgebracht Jongste fïlmkind Het is een nogal vreemde geschiede nis. maar in Hollywood werd een ac teur letterlijk „IN het haantje" gebo- icn Het is de twee weken oude Grecr Toomcy, die reeds m de cast van Random Harvest voorkwam, voordat hy zelfs geboren was. In deze rolprent, die binnenkort In ons land m vertoning zal komen, is hy de zoon van de hoofdrolvertolkers Grcer Garson cn Ronald Colman, In werkelijkheid is hij echter het neefje van Greer's „stand-in", Loretta Toomcy Het was namelijk leeds besloten, dat het kind Greer zou heten, onverschil lig of het een jonger of een meisje was, naar Grecr Garson. Tevens was hij reeds vóór de geboorte aangewezen in „Random Harvest" Greer Garson's baby te spelen. En toen Greer Toomey tweo weken oud was, gmg hj van het ziekenhuis, waar hij ter wereld kwam, reeds naar zijn eerste baantjeiiv de filmstu dio's en werd daar bij zijn „peettante" en film-moeder Greer G«r»on 1* bed gelegd. BJi iffs er dus vroeg bü't won« ffvrsuttu

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1947 | | pagina 5