MMK D£ KlIYPER 5 Kunstsprokkelingen met een „rode" K IÏÏET EER IR EER HOEKJE r~ Waarin GIJSBERT uit een flesje snoept Rotterdamse huisvrouwen 35 jaar verenigd IS! fCHEFAROX Wat gebeurt er achter het ijzeren gordijn? v. BETER DAN VORIG JAAR! Kunstenaarskalender! SFEER IN DONKERSTE MAAND Oudste van meer dan honderd dochters Huisvrouw 'n roeping en een vak DE WARE MADAME SANS GENE "O, Het spookt in Zweden cjijneJukzumv? Zaterdag 13 December 1947 ZOALS ook in het hoofd van dit artikel aangeduid wordt, de hieronder volgende bloemlezing van cultureel nieuws uit Rus land en Polen heeft geenszins de pretenties van een gerichte be schouwing over de recente ontwikkeling van kunst en cultuur in die landen. Het zij verre van ons om op deze plaats het door velen zo geestdriftig gehanteerde spook van een stalen vitrage op te roepen, uit het karakter van de hier gegeven berichten zal blijken, dat het ÏVest-Europese venster op het Oosten nog zeer beslagen is èn omgekeerd. Het is met het berichtenverkeer met Oost-Europa weinig anders gesteld dan rret het politieke contact; het nieuws v ordt mondjesmaat gedistribueerd en in die geringe hoeveelheid dient men dan nog een aanzienlijk quantum aan gelengde inspiratie te verdisconteren. Veelzeggend is ook do hartstochtelijk heid, waarmee reizigers naar die verre oorden bij hun terugkomst worden uit gevraagd en geïnterviewd, als waren zij verloren gewaande zendelingen, die eni ge jaren hebben doorgebracht onder koppensncllende primitieven. Geen geflirt met het Westen! T N DE TIMES lazen we, dat een de- creet van het presidium van het centrale Sovjetvakverbond in de meest scherpe bewoordingen de „flirt" met de Westerse bourgeols-cultuur hekelt, waaraan sommige Russische Intellec tuelen zich te buiten zouden gaan. Het decreet wijst deze afvalligen op de dure plicht zich verre te houden van elke Westerse invloed en contact en zonder aflaten de ideeën van Sovjet- patriottisme te propageren, de ge weldige verrichtingen van de Sovjet staat te populariserenen de supe rioriteit van het Sovjet-systeem over het kapitalistische uit te leggen. Bedreigingen worden geuit tegen een zeker zwak deel van de intel ligentsia, die zoals de satirist Zo- schenko. „een kruiperige, slaafse verering koesteren voor de bedor ven, decadente, reactionnaire cul tuur van het Westen." Sovjet uit vinders en schrijvers, die in de om gang met buitenlanders toch at niet CULTUUR in Rusland en Polen bijzonder loslippig zijn. worden er van beschuldigd „in hun zucht naar buitenlandse lof cn gedreven door kleinzielige persoonlij ke roemzucht, ir den vreemde artikelen te publi ceren over hun werk, dat in wer kelijk bezit is van de Sovjet staat." Best sellers |-<^EN ANDER GELUID vernamen we van Joseph Mc. Leod, de Britse ex-radio omroeper, die op zijn tocht door Rusland een levendige belangstel ling had ontmoet voor sommige En gelse schrijvers, terwijl zich een ware Snakospeare-cultuur had ontwikkeld. z,o lezen we, dat onder de 863 OöO ver schillende boeken in 10S talen van de b.u.. die do Russische uitgeverijen sinds de instelling, ongeveer 30 jaar geleden, hebben uitgegeven, ook vele vertaalde werken, zijn, o.m van De Maupassant, Diderot, Goethe èn Balzac. Van de klassieke Russische schrij vers is Gorki de meest geliefde, dan volgen Poesjktn, Tolstoi, Tsjechof, Toergenlef en Gogolj. De moderne best seller is MIchail SJolokof's: En rustig vloeit de Don, dat een oplage Verleden jaar zyn de jonge Rot terdamse kunstenaars Jan Goed hart, Charles Kemper, Kapper en Jaap Visser met een kloeke kalen der voor de dag gekomen, een ka lender van vier bladen die onder scheidenlijk een paar stoere grond werkers het moeras achter Luxor en Central, het geweld van een groep elevators en het gewapend- betonnen duikerwerk in de hoek Blaak-Sehieda.mse Dijk weergaven. Thans komen zes jonge schilder- tekenaars met een kalender van zes bladen, die misschien wel iets kleiner van omvang is, maar waar aan, zo mogelijk, nog meer zorg is besteed, want hier en daar heeft de vakkundige drukker met twee tin ten gewerkt en de voorstellingen zijn meer een teken van herleven dan van vernield, of, gestorven Rotterdam geworden. Blad 1 is van. Jaap Visser, die een moot brok Waalhaver, over heeft gevonden, dat als door een gebroken poort uitzicht gaf op een lossende koopvaarder; een forse, innemende plaat. Blad 2 bood aan Louis de R o o d e gelegenheid om roman tisch en hoog het Noordereiland in de richting van het Prinsenhoofd af te zien en van de Boompjes te stomen als ware er nooit oorlog ge weest; een Heen en Weertje stoomt dwars, onder de horizon langs, naar de Leuvehavenmond; 'n mooi stuk werk. Blad 3 bevreemdt op het eerste gezicht, maar wint en overtuigt bij langduriger beschouwing; als met Franse, grafische ogen heeft Char les Kemper een „kale, nuch tere" hoek bij de Oostmaaslaan be keken en hij vond er een zeer frisse, moderne constructie in. Blad 4: Van der Zanden is naar Rotterdam - aan - Zee, naar Hoek van Holland getogen, om iets van zijn gading te vinden. Een bouwsel van geweldige bunkers heeft hy aan de vergetelheid ont trokken daarnaast ziet men nog even de suggestieve eenzaamheid van strand en branding. Blad 5 is van Jan Goedhart, een bijzonder geslaagde visie op de grondverzetterij in de hoek van Witte de Withstraat en Schied&nv sesingel, waarbovenuit de weduw- achtige bevreemding van oude, ver ouderde, huiverende huizen. Blad 6 spant de kroon. A r. J. Cornelia is afgeweken van het beproefde; hij ontwierp 'n mozaïek- gobelinachtig ontwerp voor Weder- opbouwsymboliek. Het enkele hui- zenvormen en andere weergeefbare dingen laat hij uw 'blik overglijden naar allerlei styleringen, die teza men een lijnenspel en een vlakvul ling geven, waarvan men niet moe wordt ernaar te kijken. Moge deze goedkoop-gehouden, aparte, luxe-kalender aan menige wand prijken! J, W« de B, van 16 mlllloen bereikte, een record dat slechts overtroffen wordt door Korte Historie van de communis tische partij van Stalin (33 mlllloen), wiens verzamelde werken in dertien talen thans ter perse gaan. De werken van Marx, Engels cn Le nin zijn in dc laatste dertig jaar in meer dan 720 rmlliocn exemplaren uit gegeven. De uitgave van litteraire boe ken is in vergelijking tot het vorig jaar bijna verdubbetd. De moderne boekon rijn zeer patriottistisch getint en behan delen vaak de strijd der partisanen. Het meest populaire toneelstuk, dat in Moskou reeds maanden achtereen loopt is Het Russische Vraagstuk van Sem- jonov, dat een felle aanklacht vormt tegen de Amerikaanse politiek, in Duitsland. Tenslotte nog een kunstbericht over Rusland, echter uit enigszins andere hoek; in Ottawa is een ploeg filmers uit Hollywood aangekomen om voor bereidingen te treffen voor de opna men van scènes voor de spionnagefilm „Het IJzeren Gordijn", die gebaseerd is op het onderzoek naar het Sovjet spionnagenet over Canada, Behalve de mensen uit "Hollywood Is er nog Iemand bij de productie betrok ken; de Russische ex-legatiesecrctafis in Ottawa, die de relaties met het Oostelijke Moedertje verbroken heeft. Nieuw Pools toneel l-'OLEN, het tweede land, waarvan x hier enkele uit rood hout gesneden sprokke.ingen volgen, heeft bij het her stel van zyn cultureel leven zwaar te kampen met de persoonlijke en mate riele verliezen, die vijf fare- D""-~ onderdrukking het hebben toegebracht. De lijsten van vermoorde, doodgemar telde componisten, musici, toneelspe lers. schrijvers, professoren zijn einde loos lang. Ontstellend groot is het aan tal verwoeste schouwburgen, bibliothe ken, verzamelingen, instrumenten. De opera's vart Warschau en Poznan, zijn leeggeplunderd. Zwaar moesten het ook ontgelden de Warschause philhar- monie, het Chopin instituut. Toch is men weer aan het werk gegaan, waar bij de decentralisatie opvalt. Het voor oorlogse Polen had twee opera's in Warschau en Poznan. thans zijn ook Wroclaw, Krakau en Opper-Silezië er één rijk. Loeblm en Gdansk staan op de nominatie. Tegen drie philharmomsche orkesten van vroeger staan er thans acht Waar liet toneel betreft, nauwelijks had de bezetter zijn hielen gelicht, of de voor stellingen begonnen al. Warschau telt al weer 7 theaters, een niet gering per centage van de 34 Poolse schouwburgen. Behalve met moeilijkheden op het gebied van de uitrusting, had men aanvankelijk met de aard van het repertoire te kampen. Velen meenden, dat er een zekere incon gruentie bestond tussen het gewel dige tijdsgebeuren en de inhoud van de opgevoerde stukken, waar van sommige enigszins naar het frivole lonkten. In bezettingstijd hadden enigen reeds plannen ontworpen voor het nieuwe toneel cn overlevenden van deze groep hebben een Opperste Theaterraad ge vormd, die geschikte personen heeft uitgezocht om het Poolse toneelleven krachtig, nieuw leven in te blazen. Met de keuze van Leo Schiller, aldus het orgaan NederlandPolen, waaraan we deze gegevens ontlenen, schijnt men een goede slag geslagen te hebben, want dc opvoering van „Faschen" van Otwinowski, een stuk over de ghetto- opstand ln Warschau, onder zijn regie heeft een overweldigende indruk ge maakt. Van de buitenlandse toneel schrijvers is ook hier Shakespeare fa voriet. Er is grote behoefte aan. wer ken uit de klassieke oudheid en naast de Fransman Anouilh (Antigone) schijnt de Pool Wyspianski een der zeer weini gen te zijn. die erin geslaagd zijn de klassieke schoonheid van het Griekse drama in moderne transcriptie weer op te roepen. Musicerende Russen en Russinne- tjes in hun karakteristieke kleder dracht. Een fraaie tafelversiering verhoogt de feestelijke stemming DECEMBER brengt een speciale sfeer mee: feestelijk, een tik je weemoedig, zelfs plechtig voe len wij ons, als het jaar ten einde gaat en wij hebben dan eigenlijk allemaal behoefte, niet alleen te zijn. „Zouden we die en die vra gen?" zegt de vrouw en ze denkt speciaal aan de „loslopenden" on der familieleden en kennissen, die op zulke feestdagen het gemis van een eigen haard dubbel voelen. Maar nu beginnen de problemen voor de gastvrouw. Er moet heel Mesjes en vorkje uit de 16e ccuiw. In ons tand duurde het nog tweehonderd jaarvoor de vork a gemeen gebruikt werd. (Ontleend aan catalogus „De gedekte tafel". Gemeente Mu seum, Den Haag 1928), wat verzet worden alvorens de feestelijk versierde Kerst- of Oud- jaarstafel de genodigden uitbundi ge „ah"s en „oh"s ontlokken gaat!.. Een mooi aangerichte tafel werkt gunstig op de appetijt, onze voor ouders wisten dit ook al. Die tafel zag er enkele eeuwen geleden heel anders uit. In de vijftiende en zes tiende eeuw was het tafelkleed nog niet algemeen in gebruik, maar als het er was.mochten de gasten er rustig hun handen aan afvegen! Zij aten met de vingers, want het duurde nog tot de achttiende eeuw, voor bij ons de vorken algemeen in zwang waren. Messen waren er wèl, met soms prachtig versierde heften. Een snede ongerezen zwart brood deed dienst als bord» maar werd door het houten bord vervangen, dat zich naast de tinnen borden tot in de zeventiende eeuw hand haafde. Mooi zal zo'n vroeg zeventiende eeuwse tafel er hebben uitgezien! Een tafellaken van. prachtig damast, waarin wapens, jachttaferelen, bloemen en zelfs afbeeldingen van spijzen werden geweven. Daarop platte borden, diepe schalen, kroe zen en schenkkannen, alles van tin. Aan het eind van diezelfde eeuw hadden blauw en wit porselein of ons eigen Delfts aardewerk het tin vervangen. Daartussen stonden de prachtig gegraveerde glazen roe mers. de kunstig bewerkte zilveren kandelaars, peper-, zout- en mos terdvaatjes Maar ook in onze tijd en speciaal in ons land weet men van een tafel iets te maken, al ziet die er heel wat soberder uit. De bloemenver siering is een groter rol gaan spe len dan vroeger en er worden prachtige effecten mee bereikt. Het hoeft heus niet per se kristal, zilver en porselein te zijn, ook de huisvrouw met bescheiden midde len kan haar tafel een feestelijk aanzien geven, waardoor de stem ming aanmerkelijk wordt ver hoogd! Hierover een volgende keer. "A, Amerika s nieuwste zcsmcfor!gc straal bommenwerper, dc Boeing KB. 47, is als eerste vltegtuig uitgerust met raketten gemonteerd in dc romp, negen aan elke zijde, waarmee het toestel een extra-duwtje krijgt bij het Afarten. Honderd en drie afdelingen heeft de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen, die voor de oorlog 37.000 leden over het hele land telde. De oudste dochter is de Rotterdamse, die 19 December 35 jaar wordt en ter gelegenheid daarvan 16 December 's avonds feest gaat vieren in „Ons Huis". Vrijdag 19 December recipieert het bestuur van drie tot vijf uur in „Het Vlot", Heemraadssingel 191. Huisvrouw zfc'n is een roeping, maar ook een vak, dat net als elk ander bekwaamheid vereist en voor verbetering vatbaar is. In dit laatste zagen de initiatiefneemsters Anna Polak en Marie Heinen, resp. directrice en adjunct-directrice van het Nationaal Bureau voor Vrou wenarbeid in 1912 het doel van een huisvrouwenvereniging, zoals die reeds in Zwitserland bestond. Hier aan kunnen nog worden toegevoegd de woorden van Anna de Savomin Lohman in een vorig jubileum nummer: „Wij hebben zo nu en dan behoefte aan een korte verpozing om niet onder te gaan in de sleur van alle dag". En zo kwam nog in datzelfde jaar 1912, op 19 Decem ber, als eerste een Rotterdamse Afdeling van de Nederlandse Ver eniging van Huisvrouwen tot stand, (De heren der schepping bezigden wel eens de benaming: „vereniging- van uithuizige vrou wen"! Raad en daad Het dienstboden- en woningvraag stuk, het huishoudbudget, het kie zen van de juiste hulpmiddelen voor de huishouding waren ook toen pro blemen, die de huisvrouw dagelijks bezig hielden. De hulp van het ad viesbureau o.l.v. mej. Loos werd dan ook vaak ingeroepen. Het in stituut tot voorlichting by huishou- delyke arbeid gaf menige huis vrouw raad bg het aanschaffen van (Ingezonden mededtlina) IS GEZOND artikelen. Fabrikanten konden er hun producten aan een keuring on derwerpen en een keurmerk der vereniging krijgen. Het bureau „tijdclyke hulp" bracht huisvrou wen en werkneemsters tot elkaar. Mevrouw van der Giesen-Korteweg organiseerde in samenwerking met dc Rotterdamse Huishoudschool 15 d rie maandel y kse spoedcu rsussen, waar meer dan 200 meisjes werden opgeleid tot hulp In de huishouding. Ook nu nog bestaat dit bureau, waar een teken des tijds! maar weinig werkneemsters zich komen melden! Epn gloriepunt was In 1925 de grote tentoonstelling in de oude Diergaarde met stands van fabri kanten en winkeliers, die 400 nieuwe leden en een flink batig saldo opbracht. Weer 1000 leden In de oorlog staakte de vereni ging haar werk, maar na de bevrij ding richtte zü zich weer op en het ledental van de Rotterdamse afde- Schone schijn en tcerkelijkheid nss-jüss ^3, dame „5, Marie Therèse. Figueur, marketenster, soldaat, vrouw enmoeder FRANKRIJK'S strenge maar- Millioenen hebben zich sindsdien schalk Francois Joseph Lefè- geamuseerd met het komische type bre had al langer dan een halve dat Sardou in de resolute Madame eeuw weerstand geboden aan alle ten tonele voerde en waarbij hem moeders, die poogden de krijgsman de vrouw van maarschalk Lefèbre, tot schoonzoon te bombarderen, toen hij de 18- jarige, buitenge woon aantrek kelijke en bui tengewoon vro lijke Catharina Hübsch - What's a a name? - markentenster bij de "„Armée" ontmoette. Toen bezweek het krijgsmans- hart en konden de soldaten een nieuw verhaal voegen bij de vele anecdoten, die de ronde de den omtrent de schone, niet op haar mondje ge vallen - en daai'- om hoog vereer de - maar schalksgade. Het zou echter nog 90 jaar duren over wie zoveel grappige historie de ronde deden \;oor ogen stond. En toch is dc marketenster van 18 jaar, toch is Catharina Hübsch, die een maarschalk huw de, niet de ware, de echte Madame Sans Gene. Die eer komt n.l. loe aan Marie Therèse Figueur, in 1774 als doch ter van een boer in Talmay gebo ren, die op ne genjarige leeftijd wees werd en tot haar 18e jaar in 'n klooster werd opgevoed. Toen werd de levenslustige Marie m arketen- ster. Maar ook eer de Franse dit baantje bevredigde haar niet. dichter, Victorien Sardou, zijn blij- Zij borrelde over van energie, zo- Hct gezellig ingerichte eigen home. Middensteiger 12, dat in Mei '40 werd verwoest. Men ts aan het sparen voor een nieuwe behuizing. ling, dat eens de 2500 gehaald heeft, loopt nu alweer naar de 1000. Net als vroeger biedt de ver eniging haar leden lezingen en excursies op velerlei gebied, voordrachts- en bridge-midda- gen, er is een leesgezelschap en zelfs een huis vrouwenkoor. Nog steeds wordt aan trouwe assistenten der huisvrouw na Ja, Gijsbert was een echt konijn, dat was duidelijk. Hij kon lopen, op zijn achterpoten zitten en piep zeg gen, net als een speelgoedbeest. Het duurde niet lang of alle Kin deren. van het ziekenhuis waren dol op hem en gaven hem slablaadjes en wortels te eten, zodat Mi er in een paar dagen dik en rond werd en er bijna weer zo mooi uitzag als in die lang vervlogen dagen, toen hij op de konijnententoonstelling een eerste prijs won. Er was veel nieuws te zien in het kinderziekenhuis en aangezien hij een konijn was. dat altyd goed uit zijn kraaiogen keek, merkte hg. dat alle kinderen iets te drinken kregen uit kleine flesjes, die by hun bedjes stonden. Dat waren drankjes en omdat drankjes dingen zijn, die zieke kinderen gauw beter maken, werden ze iedere dag aan de pa tiëntjes gegeven. Niet dat dat al tijd zo gemakkelijk ging! Vooral het jongetje Valentyn Drop had er moeite mee. „Kom Valentijn", zei de zuster iedere keer, „hier is een heerlijk lepeltje levertraan" en dan barstte Valetyn op slag in een irjse- lijk geween uit, want hij vond le vertraan niet lekker. Güsbert vond dit leed ellendig om aan te zien en dan sprong bij op Valentjjns bed, kroop troostend tegen hem aan en dacht heel wijs: „Dit zijn zeker le vertranen, kinderenbeul". Zo hipte hy van bedje tot bedje, aaide de zieke kinderen in hun ge zicht en likte vol deernis hun zoute tranen op als zii verdrietig waren. Hij vond tranen ook niet lekker, maar hij deed het toch om dat hij medelijden met ze had. Zo was Gys- bert. Op een dag was hy de gang op- gehipt en daar stond een tafeltje met allerlei flesjes er op en verder was er niemand. „Wat zou er toch wel in die flesjes zitten", dacht hy want hy was niet nieuwsgierig maar hij wilde wel graag alles weten. „Ik wil ook wel eens uit flesjes drinken, net als de kinde ren" en hy sprong op het tafeltje en besnuffelde ze. Een beviel hem erg goed en hy besloot er van te gaan proeven. Hij peuterde de dop er af. Een wonderlijke lucht steeg op. „Geestig luchtje", zei hij goed keurend en stak zijn tong er zo diep _in, dat het ding bijna uit zjin bek viel. Het smaakte branderig. „Niet kwaad, niet kwaad", zei Gysbert Konijn en likte ijverig verder. Hij zou zeker de hele fles hebben leeg- gelikt, als er niet ergens een deur was open gegaan. Gauw sprong hy op de grond, bleef er onschuldig bijzitten, maar er kwam niks. „Ja- jarenlange dienst de ere medaille namens het Hoofdbe stuur op de borst gespeld. De afdeling heeft vele behuizin gen gekend: de „pijpenla" van Louis Seize op de Nieuwe Binnen weg (waar de gérant, de heer Mar- tinot bij de thee die heerlijke slag roomwafels serveerde!), Coolsingel 105, het Notarishuis, Grote Markt 6a en eindelijk Middensteiger 12. En hier komt na de vele „ups" een grote „down": dit huis vici met in ventaris en archief ten offer aan het bombardement van Mei '40. Nu worden de bijeenkomsten belegd in „Het Vlot" en het Vrouwencen- trum, maar men is druk aan het sparen voor een eigen home! wel iets. hii saf ineens een Erote hik. Zomaar. „Wie hikt daar sprak hij in het algemeen en daar bij had hy ineens het gevoel, dat hij vier oren, twee tongen en wel zes en twintig poten had. Dat was zo gek, dat hij daar erg om moest gi- chelen. Hij zette zich in beweging om te gaan wandelen, maar be halve dat al die poten van hem wel aan de grond vastgeplakt leken, was er nog iets geks. „Welke gang zal ik nemen", vroeg hii verward, want hij zag er twee, „en zal ik die of die deur doorgaan..." „Wat een grappig drankje", grinnikte hij „Ik voel mij geflest... Zou dit aan het drankje zijn?" en hij vond zich zelf ineens zo geweldig, dat hij heel hard „Joooeeepieieie" riep en een raar dansje ging doen m al die gangen en vooral die deuren die hij zag. Het was wel duidelijk, dat Gijs- bert maar liever niet uit het flesje had moeten snoepen, want het was echt niets voor konijnen en andere onbevoegden. „Zouden kinderen ook zo rari§r worden van drankjes" sprak hii met dubbele tong. want dat krijg je als je uit onbekende flesjes snoept. „Ik ga een knoop in mijn oren leggen, dót is leuk", maar hoewel hij er erg zijn best voor deed. wilde het maar niet luk ken en dat kwam omdat Gijsbert uit een fles met alcohol gelikt had en daarvan was hij een beetje dronken geworden. „Ik krijg zo'n slaap" wauwelde hij" hik... ik ga een dutje... dddoen. hik..." en toen viel hij om en zo vqnden de zusters hem... Marian Smeets (Wordt vervolgd) Vyf Zweedse geestelijken verkla ren, dat het spookt in een oud ver vallen gebouw aan de rand van de bossen in de provincie Jamtland. Bisschop Torsten Abohlin, de hoogste geestelijke van de Lutherse staatskerk in het diocees Harno- sand, gelooft er ook in. De tegenwoordige bewoner van het huis en vier andere geeste lijken, die er in gewoond hebben, verklaren dat een „in het grijs ge klede vrouw" bij volle maan door gesloten deuren zweeft, dat zo nu en dan drie vrouwelijke spookver schijningen in ouderwetse kledij op een canapé zitten te breien, dat de bezoekers, die in een oude schom melstoel willen gaan zitten daar geen kans toe krijgen, daar de ze tel met een plotselinge ruk achter uitgetrokken wordt en dat er spookachtig op deuren wordt ge klopt en dat er onverklaarbare flik ker endo lichten worden gezien. De bisschop heeft de geestelijken geadviseerd hun rapporten voor wetenschappelijk onderzoek ter be schikking te stellen. flnüezonden rnededeline (^rétjeiimalt] naar Marie Thercse Figueur, dc „ware" Madame «Sans Géne, marketenster en.soldaat. spel „Madame Sans Gêne" schreef! Hebben zij werkelijk geleefd? i Grote geesten hebben, in romans, opera':;, toneelstukken hun heldin nen en helden wereldberoemd ge maakt, Maarwas het leven, dat beschreven werd, ooercenfcom- stig de werkelijkheid? Al te vaak is de fantasie van de schrijver op hol geslagen, maakte bij figuren populair, die in werke lijkheid Onze medewerker, F. Coppersmith, sal in een tiental bij dragen iets vertellen van de hoofd figuren van onsterfelijke werken die inderdaad bestonden, maar wier leven zich niet in zulk een romantische vorm afspeelde als men ons wil laten geloven. Hij opent deze serie korte arti kelen met de „echte" Madame Sans Géne! dat zij weldra de rok van marke- tenster verwisselde voor die van soldaat. Ja, Marie Figueur werd dragonder of dragonderse? in het 15e regiment, streed in Spanje, vocht in Italië, was ook op het slagveld van Waterloo en Aus- terlitz. Iedereen kende haar en. vreesde haar scherpe tong, totdat zij ir 1815 het leger verliet, haar humoristische belevenissen aan een Parijse journalist vertelde, die prompt onder haar naam een boek liet verschijnen, waarvan „tout Pa ris" smulde. En Marie Therèse? Zij ontmoet te een brave borst, trad rnet hem in het huwelijk en schonk hem 12 kinderen. Op 87-jarige leeftijd stierf zij in Issy. Dat was de ware „Madame Sans Gêne": niet de vrouw van een maarschalk, wèl een voormalige marketenster, die als soldaat haar land diende en in haar latere le ven haar plichten als vrouw en moeder op niet minder energieke wijze nakwam. „MIJN OORLOGSDAGBOEK" Uitgave Ad. Donker Dr. H. Mees, rustend geneesheer te Rotterdam, heeft van de eerste tot de laatste dag van de oorlog een journaal bijgehouden en blijkbaar onder de druk van fami lie en vrienden is dit „Mijn oor logsdagboek" verschenen in prachtband en 641 bladzijden dik. Eerst waren er slechts 140 exem plaren van in omloop; de tweede druk bestaat uil 900. Zoals dc schrijver zelf al zegt heeft dit boek geen literaire of andere pi'etenties, Het werd geschreven als een te gengif voor het geval de oorlog anders verlopen ware. Dat is niet geschied en hiermee was dit Dag boek eigenlijk overbodig. Nochtans ^J.sboktoren zullen, vooral Rotterdammers, als sters' aoKtoren zij van dag tot dag gevoerd worden langs de moeilijkheden die ook zij hebben gekend, menigmaal getrof fen worden, ook al deelt men de mening van de schrijver op vele punten niet. Ons exemplaar bevat te helaas vele onleesbare bladzij den wegens misdruk. boeken? (geschreven door een vrouw, over een specifieke vrou wenhistorie, en bewerkt door een vrouw). Wij geloven van niet. Mannen d e eerlijk erkennen, dat De Vrouw nog menige duistere spelonk heeft in de ondoordringba re hoeken van haar wezen, zullen ze voortdurend aanleiding tot ver- °°k Mar boeken grijpen. Om gelijking Men zou de diep-bekla- 'f emetn, dat het ztvakke ge- genswaardige Virginia Cunning- slacht inderdaad fijnbesnaarder is ham uit De Slangenkuil een ge- grove „heren der schep- neesheer toewensen als de psy- Pin5 wel vermoeden, chiater Jacquith die Charlotte De vertaling (c.q. bewerking) is Vane uit Boston (in Licfde's Te- van Jet de Boer van Stricn, zij derheid) tot het gewone leven, dat heeft zich verdienstelijk van de overal en altijd veel kracht vergt, moeilijke taak gekweten, terugvoert. Helaas: Virginia Cunningham c ae.ï„1c hoewel zij aan het slot van De 9 Slangenkuil bevrijd wordt blijft „Zeven stippen en het geluk", een kasplant en dat is aan Juniper honderdvijfenzeventig bladzijden Hill met z'n ouderwetse opvattin- vol proza van Jan Heil en 120 gen te wijten, Juniper Hill waar aardige tekeningen in zwart en men over te weinig ruimte voor kleur van Corina. In dit oorspron- z'n vrouwelijke patiënten beschikt kelijke verhaal wordt de hoofdrol en waar men gebukt gaat onder vervuld door.een lieveheers een tekort aan inzicht, verpleeg- beestje, genaamd' Stippelman. Deze materiaal op Stippelman heeft met zijn vriend, ieder gebied. de eekhoorn, een weddenschap Niet alleen omdat het de vinger aangegaan, dat hij het in zijn legt op een sociaal-beurse plek is macht heeft, de mensen het geluk De Slangenkuil nog steeds in de te brengen. Hij zal zich in hun \ve- Verenigde Staten een best seller, reld begeven en wanneer hij het doch ook, omdat het op een onge- bewijs kan krijgen, dat hij ergens woon-fijne wijze alle roerselen der werkelijk geluk heeft gebracht, zal vrouwenziel openbaart en de ele- hij als winnaar van de wedden- menten bevat van „een waar acht i- schap naar zijn vriend terugkeren. Tere zenuwen» A, J. G. Strengholt heeft twee zeer verscheiden romans doen ver schijnen in zijn serie van boeiende buitenlandse romans. De ene is Liefdes Tederheid van Olive Hig- gins Prouty, de andere Dc Slan genkuil van Mary Jane Ward. Het laatste is zo suggestief, dat het ge acht kan worden voor zeer sterke zenuwen geschreven te zijn, terwijl het eerste gewijd is aan de zeer menselijke, en in veel opzichten: benijdenswaardige wijze waarop een nog jonge vrouw haar nerveu ze lusteloosheid weet te overwin nen. Hoewel beide boeken niets anders gemeen hebben dan een ge val van geschokte zenuwen, geven ge vriend" te worden voor hen die in de diepten des levens hebben mogen schouwen, zonder te duize len. ii 'n Teer hart, Liefde's Tederheid ie veel Slippelman beleeft vele avontu ren onder de mensen en stoutmoe dig tracht hij het bewijs van zij'n bijzondere gave het brepgen van geluk te vinden; het gelukt hem niet. Beschaamd keert hij terug naar het bos van waar h{j als een romantisch interessant ee~ gekomen is en net als de mensen, val behandeld, hier en daar met fiaat Stippelman dan zelf op zoek een filmische inslag. Zelfs de en- "aarhet geluk! (Uitg. A. J. G. tourage, van een pleizierboot-reis Strengholt, Amsterdam) naar de Middellandse Zee, wentt in alle opzichten mede, om het lo gisch te maken, dat er geen beter heelmeesteres voor jonge mensen is dan de simpele liefde die op dapperheid en aanvaarding een beroep doet. Zijn nu De Slangenkuil en Lief de's Tederheid typische vrouwen- (7neezonden mededeling) •beschermt 'uw-.maag,.vormt .vj géén rtieu.W maagzuur. 4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1947 | | pagina 5