Experimenterende kerken
Willem Landré heengegaan
Het jaar van de film en de
film van het jaar
Kraemer naar Genève
Vacantiekinderkampen
1948
Componist pur sang,
mild criticus
Gemengde indrukken
WAS OTHELLO WEL EEN MOOR?
Noodviaduct van
D.P. tot „Beurs"
heöert
DE RADIO - PROGRAMMA'S
Kunstcentrum Duinrel!
Zaterdag 3 Januari 1948
3
Geestelijk leven
De kerk heeft een woord
voor do wereld. Theologen en
leken zullen zich. steeds weer
hebben to bezinnen op de vraag-,
hoe zli dit woord In voor de
moderne mens verstaanbare
klanken aan (1e wereld zullen
mededelen. Waar do onder
scheidene kerken dit woord
verschillend Interpreteren, zul
len zü samen moeten overleg
gen. De kerken hebben een
mlsslonnaire en een oecumeni
sche taak.
Om de kerken behulpzaam te
zijn bU het vervullen van deze
tweeledlCe opdracht, heeft de
(voorlopige) wereldraad der
kerken het oecumenisch Insti
tuut gesticht.
De Nederlander dr. W. A, Visser
't Hooft, secretaris van die raad,
nam het initiatief. John D. Rocke
feller steunde het plan met een gift
van 500.000 dollar. De president
van de grote raad van Genève,
Femand Chcncvière. stelde zijn
Prof. dc. H. A'racmcr
Chateau de Bossey beschikbaar,
een groot huis in Céligny. op 20
km. afstand van het hoofdkwartier
van de meeste christelijke interna
tionale organisaties: Genève. In
October '46 werd het oecumenisch
instituut geopend.
„Du centrum is een voortzet-
tint7 van het werk van prof. Adolf
Keiler, die al jaren bezig is, de
gedachte aan een wereldkerk in
het universitaire leven ingang te
doen vindenHet wil christenen
scholen in de idee van de een
heid der kerken; het wil hun de
opdracht der kerkdie ook hun
peesoonlyke opdracht is, concreet
voor ogen stellen. Deze opdracht
gaat gepaard met het inzichtdat
het de plicht der kerken is, mee
te werken aan de geestelijke her
bouw van dc wereld."
Een jaar geleden startte het in
stituut met een professoren-confe
rentie, waarop o,a. do beroemde
Karl Barth de degen kruiste met
de Zweed Nygren. Sindsdien hebben
allerlei heterogene groepen Bossey
bevolkt, professoren en studenten,
predikanten en leken, uit alle hoe
ken van de wereld, Bossey werd een
sprekende exponent van het Btreven
der wereldkerk naar eenheid en toe-
plngsbesef.
Dezer dagen zal de Leidse prof.
1948 is gestart. Onder een regen
van geschreven, gesproken, gedruk
te, getekende steeds goed-bedoelde,
soms foei-lelijke ook wel eens ver-
rassend-mooie heilwensen is dit
schrikkeljaar zijn loop van 366 da
gen begonnen.
De eerste agendablaadjes zün al
weer verouderd, de eerste hokjes
van de maandkalender doorge
streept, en ergens op een. celmuur
zftn de eerste dagen van het nieu
we straf jaar alweer afgeturfó. Een
nieuw begin? Of wordt alles op de
oude voet voortgezet?
schone lei te beginnen? Het lijkt
wel of alles erop uit is om het on
mogelijke van een nieuw begin aan
te tonen. Het borelingske. sparte
lend in de wieg is geen onbeschre
ven blad papier, alle welgemeende
zinspelingen op zijn „onschuld" ten
spjjt. Lang voordat de erfelijkheids
leer gemeengoed werd wist de
spraakmakende gemeente al van-
erfelijk-belast-zijn.
Hoe vlug Is de eerste beschadi
ging aan het nieuwe leven aan het
pas verworven bezit aangehracht!
En hoe vaak opzettelijk? Ook in
het nieuwe jaar zitten alweer de
eerste blutsen en deuken, barsten
en kloven.
Pas begonnen en toch de klad er
al in.
Toch is een nieuw begin mogelijk.
Sterker dan de loop der dingen, die
nu eenmaal als rivierwater bergaf
waarts gaat, de neer in, naar de
zee van vergetelheid en ondergang
is dc kracht van de vis forel of
zalm die tegen de stroom in,
vrolijk voortspringt. Dat is de
kracht van het geloof.
Of er bij het oud-christelijk zin
nebeeld. van da Vis (de letters van
het griekse woord Iehthus vis
vormen de initialen van de korte
geloofsbelijdenis: „Jezus Christus
Goa3 Zoon: Redder") of daarbjj aan
öe alle bezwaren overwinnende fo
rel gedacht is, weten wij niet, wèl
weten wjj, dat er alléén een nieuw
begin mogelijk is met een kracht,
die van elders komt dan van deze
wereld, waar „alles hoe schoon ook,
eenmaal vergaat". Dat is de kracht
van Hem, met wiens naamdag ons
kalenderjaar opent. Wie met Hem
begint, gaat stroomopwaarts en vol
nieuwe moed het schrikkeljaar 1948
ln, ook al zou het èen schrik-jaar
worden.
Het geheim van het nieuwe begin
zegt Nijhoff In zijn „Tweespraak"
over Jezus' ontmoeting met ons
mensen.
Waarom waren het vissers
die van schip en net
werden weggeroepen
bU 't meer van Genesareth?
omdat Hij een Vis
c. .en een Visser is.
öinds het eerste Herfstfeest is Hïi
opnieuw met ons begonnen. En Hp
laa», met meer los.
Oberman
men- Wie is hiertoe beter in staat
dan hij Kraemer, de Amsterdamse
weeshuisjongen, die postambtenaar
had moeten worden, maar zende
ling werd. Hjj studeerde Oosterse
talen, nam het werk over van de
grote taalgeleerde dr. Adriani, ver
toefde meer dan 20 jaar op zen
dingsterreinen. Hjj kwam 10 jaar
geleden naar Holland, werd hoog
leraar. Maar behalve zijn professo
raat bleef dc zending zyn aandacht
vragen. Onvermoeid was zjjn ar
beid In de Hervormde kerk, die
haar herontwaking grotendeels aan
hem dankt. Hg was een van de
geestelijke leiders van het verzet in
Nederland. En daarbij de gelovige
christen, die het waagt, een
„abrahamietische" roeping te vol
gen.
Met deze uitdrukking maande
hij de kerk tot het inslaan van een
nieuwe koers. Nu is deze uitdruk
king op hemzelf toepasselijk; het
werk, dat hem wacht, is een experi
ment. Maar Kraemer verlaat zijn
land en gaat onbekende terreinen
exploreren.
Wat Kerk en Wereld ln Drie
bergen Is voor Nederland, ia
Bossey Internationaal: een po
ging van de kerk, om te ko
men tot een eensgezinde en
zuivere vertolking van haar
woord voor de wereld, het eni
ge woord, dat deze wereld
geestelijk gezond kan maken.
In 194S zal de „Commissie Va-
cantievreugd'* en de bij haar aan
gesloten organisaties te Rotterdam
wederom vacantie-kinderkampen
organiseren in Baarn, Hoek van
Holland en Gilze-Rijen. De kosten
zijn naar draagkracht. Ook worden
in de zomer 1948 weer kampen op
dc gemeentelijke sportcomplexen
gehouden, waar de kinderen van
812 jaar elke middag, behalve
Zaterdags en Zondags gedurende
de zomermaanden van 25 uur
worden beziggehouden.
Uitvoerige gegevens over al deze
kampen zijn op de Zaterdagen 17
en 31 Januari; 14 en 28 Februari:
13 en 27 Maart; 10 en 24 April; 8
en 22 Mei 5 en 19 Juni van 2.30 tot
4 uur verkrijgbaar aan de volgende
schoolgebouwenBilderdijkstraat
90, Boapolderplein 17, Hooidrift 72,
v Viooswhkstraat 2, le Pijnacker-
straat 38 I, Couwaelstraat 7 I, Ke
tenstraat 20, Oranieboomstraat 109,
Stichtseplein 1, Frankendaal 138,
Vorkstraat 5, Brica'plein 15 en
Oostvoomestraat 10,
OOK ZO IS ROTTERDAM
Op het dak iran het flatgebouw aan het Ungecplein ziet de Schiekade met
het in aanbouw zijnde pand van de Nationale l^evensverzekeringsbank er
zó uit. De achtergrond vertoont eind 1947 nog vele kale plekken, maar wte
weet, over een /aar of ticrdAmateucfotografen. doet Uw best!
EEN In Memoriam schrijven
over de kunstenaar en mens
Willem Landré, wiens plotselinge
heengaan velen van ons^wel in
zeer bijzondere mate moet treffen,
is voor mij, die zich behalve leer
ling ook vriend van hem mocht
noemen, een wel zeer droeve taak.
Immers „papa Landré" zoals hij
door ons jongeren werd genoemd,
vond bij ons een aparte plaats in
het hart. Hoe zou dit ook anders
kunnen.
Landré immers schonk zijn naas-
de door Boutens bewerkte legende.
„Beatrijs" bezat voor hem een die
pe mystieke betekenis, die hij in
zijn muziek op treffende wijze tot
uitdrukking wist te brengen.
De opera had weinig succes. Ze
voldeed in vocaal en composito
risch opzicht te weinig aan de
eisen, die operaliefhebbers nu een
maal stellen.
Het bleef helaas bij een paar op
voeringen, daarna verdween het
werk in de kast. Ten onrechte, want
deze opera bevat veel schoons, mede
daar, vooral in de orkestbehande-
hng, het psychologische moment
van de tekst zo juist en kunstzinnig
getroffen is. Voor de insider zal het
te omgeving rijkelijk van zijn bij- evenals bijvoorbeeld het later ge
zondere gaven, zelfs in materieel j componeerde „In memoriam ma-
opzicht. Componeren zat Landré in j tns", een werk van grote en boeien-
het bloed. Het was voor hem geen 1 de betekenis blijven, ook, al ver
zaak van uiterlijkheden. Integen- raadt het vele laatromantische in
deel. Natuurlijk zag hij evenals vïbeden.
elke componist zijn werk graag men deze muziek onder-
uitgevoerd. Werd dit echter koel schatte, stelde Landré en zijn ver-
ontvangen, hetgeen meer dan eens 1 eerders teleur. Niettemin begon hij
het geval is geweest, dan was dit t^rect aan een andere compositie
van weinig invloed op zijn schep- j z£Ügende. „Hoe het zij, het compo-
pin^slust i neren van deze opera heeft me
Ik hefcmer ml] nog dankbaar de I gelukkige Jaren geschonken en daar
vele gesprekken die ik met hem I be2 'k dan.rbaan voor
mocht 'voeren over zijn opera
„Beatrijs".
Veel bewondering had hij voor
Schone schijn en werkelijkheid
Shakespeare's schepping was Veneïiaan en heette
Christophoro Moros
JA wij klampen ons stevig aan verroek haar nieuwe eigendom te-
Shakespeare vast en dan gen de Turken te beschermen,
voelen we ons in goed gezelschap! Zo kwam Christophoro Moros
wanneer beweerd wordt dat naar Cyprus. Hij bracht de Turken
o.m. in enkele
Othello geen
Moors veldheer
is geweest.
En toch....
Ja ook de gro
te Engelse dra
maturg heeft de
stof voor zijn
spel omtrent
Othello en Des-
demona ontleend
aan een boekje,
dat op de kop af
100 vertellingen
van de Italiaanse
schrijver G i
raldi Cintio
uit Ferrara be
vat. En deze Ita
liaan heeft
vermoedelijk om
de zucht naar
sensatie in zijn
tijd te bevredi
gen de Moor
verwisseld met
de Venetiaan
Christophoro
Moros, die Doge
van Venetië was
en.... stadhou
der van Cyprus.
Ja, Moros vocht
dapper tegen
de Turken, maar hij was
Othello, blank als Shakespeare, vecht
met open vizier in de zeeslag tegen dc
Turken cm het bezit van het eiland 2yn
Cyprus collega een
waar drama om
even de Moorse veldheer Othello gewe-
zeeslagen
bloedige verlie
zen toe. Maar
Katharina be
loonde hem al
leen met het
stadhouderschap
van Cyprus.
Haar liefde
waarom hij vu
rig smeekte
schonk zij hem
evenmin als haar
allerbekoorlijkst
slank handje.
Erger nog: Ka
tharina liet Cy
prus in de steek
en trok zich
met een jaargeld
van 50.000 duka
ten terug op
haar prachtige
landgoed in Ita
lië. En nimmer
kwam er liefde
in haar leven.
Shakespeai'e
mag dan - in
navolging van
Italiaanse
blank van kleur als Shakespeare ven hebben, de werkelijkheid is
zelf en als Cintio. heel wat minder romantisch ge-
En Desdemona? weest.
De echte Moros was zeer be- Gelukkig: Othello heeft bestaan,
vriend met de schone Venetiaanse Het moge allen, die mèt Shake-
Katharina Cornaro, die door erfenis speare voor een werkelijk bestaan-
het eiland Cyprus in bezit kreeg, de Moorse edelman van die naam
Zij wendde zich tot het in haar da- opkomen tot schrale troost strek
gen zo machtige Venetië met het ken. Maar blank was hij!
Beschikte deze kunstenaar dus
over bijzondere gaven als compo
nist en leraar, als criticus was dit
niet minder het geval. ALtijd was
hij mild in zijn beoordeling, ver
zuimde nimmer de goede eigen
schappen te accentueren en besprak
de tekortkomingen van andere kun
stenaars op voorname, rustige en
deskundige wijze.
Zijn gehele leven was Landré
een groot vereerder van Debussy en
als jong kunstenaar voelde hij zich
toen men hier te lande nog sterk
onder de invloed van Wagner ver
keerde. gedwongen een lans te bre
ken voor de kunst van de Franse
grootmeester.
Landré is nu heengegaan. Dat
het zo snel zou geschieden zal nie
mand hebben verwacht, hij genoot
een goede gezondheid en enige
maanden voor zijn dood sprak hij
nog vol werklust over het compo
neren van nieuwe werken.
Wij zullen hem node missen.
Herman van Born.
Met bouw wordt spoedig
begonnen
Wü vernemen, dat zeer binnenkort
begonnen zal werden met de bouw
van een nood-spoorwegviaduct van
station-D.P. naar het Beursstation.
Het werk is gegund aan de N.V-
Spoorbouwliedrjjf te Utrecht.
Het bestaande viaduct zat worden
afgebroken en vervangen door een
nieuw, dat hoger komt te liggen.
Als tweede onderdeel van de Spoor
wegplannen Rotterdam zal worden
uitgevoerd de aanleg van een groot
goederen-emplacement in Hiilegers-
berg, Dit ter ontlasting van station
D.P.. dat in de toekomst uitsluitend
voor reizigersvervoer gebruikt zal
worden. In verband met de aanleg
van liet noodviaduct zullen aan de
noordzijde van het D.P.-emplace-
ment (aan dc zijde van Stationssin
gel) enkele noodperrons worden
aangelegd.
Aan de voltooiing van het nieuwe
baanvak Nieuwerkerk a/d IJssel—
Rotterdam wordt hard gewerkt. Het
ligt in de bedoeling op dit traject
spoorstaven van het nieuwste en
zwaarste kaliber te leggen. Het em
placement Hiilegersberg zal het
eerst door middel van dit nieuwe
baanstuk op het centrale net wor
den aangesloten.
Nut en effect van het samenstel
len van een jaaroverzicht moge in
het algemeen betwistbare zaken
heten, één. zekerheid verschaft deze
handeling stellig, die van de betrek
kelijkheid en vergankelijkheid der
dingen. Bij recapitulatie van wat
één jaar bioscoopbezoek ons nu aan
essentiële waarden gebracht heeft,
dringt zich deze levenswijsheid wel
heel sterk op.
Men. kan dan in vertwijfeling
gaan piekeren over de vlinderach
tigheid en oppervlakkigheid van de
moderne mens, men kan zich ook
afvragen of onze vergeetachtigheid
niet voortspruit uit de onevenwich
tige aard van de benjamin der kun
sten zelf.
Want als we van de enkele hon
derden producten, die hier in het
afgelopen jaar gedraaid hebben, na
gaan, wat we naar eerlijke over
tuiging hebben mooi gevonden of
belangrijk, blijkt, dat zich mis
schien niet meer dan een tiental
duidelijk in onze herinnering heeft
kunnen handhaven. Het is waar,
vergeleken met vorig jaar is aan
tal en gehalte der films belangrijk
verbeterd.
Het contract met de M.P.E.A. zet
te de sluizen voor de Amerikaanse
films open. We zagen The Lost
Weckend en Gaslight, de Dictator,
Rebecca. Mrs. Minniver, De Vrouw
in het Venster, de Woeste Hoogte
en Obsessie; meest bekende regis
seurs, veel nieuwe of voordien nog
niet zo belangrijke spelers: Ingrid
Bergmann, Joan Fontaine. Trevor
Howard, Laurence Olivier, Orson
Welles, Ray Mill and.
Onverkwikkelijk was de „rode
koorts", die zich van Hollywood
heeft meester gemaakt. Washington
is zelfs zo ver gegaan filmspelers
en regisseurs op hun politieke kleur
te testen, met het gevolg dat bijv.
Charlie Chaplin er de brui aan
geeft en de States waarschijnlijk
vaarwel zal zeggen.
En door Frankrijk werden
we teleurgesteld. Met uitzon
dering van Marcel Camé's Les
Enfants du Paradis, die we „de
film van het jaar" zouden wil
len noemen, lieeft ons van die
kant niet veel belangrijks be
reikt.
Meer en meer houdt de filmlief
hebber het oog gericht op Enge
land, dat met Odd Man Out, Brief
Encounter en A Matter of Life and
Death, om slechts drie van de bes
te films te noemen, een goede worp
deed naar het qualitatieve leider
schap.
Een nieuwe verschijning is Mexi
co, waarvan we hier thans twee
films hebben gezien, Maria Can-
delaria en La Otra, films met een
zeer eigen, karakter, opvallende fo
tografische schoonheid en een vrij
trage o£ melo-dramatische inhoud.
Van de andere landen herinneren
we ons nog de Italiaanse Sciuscia
en de Zweedse rolprenten Hets en
Himlaspelet. i
Nederland: weinig hoop
Blijven we dichter by huis; met
de eigen Nederlandse filmproduc
tie wil het nog steeds niet vlotten.
Walvis in Zicht is vrijwel het enige
voldragen werk, bovendien een do
cumentaire en op het Brusselse
filmfestival behaalde Nederland
slechts één prijs, nl. met de recla-
me-poppenfi)ni „Zy zijn het eens"
en verder kunnen hoogstens nog ge
noemd worden het filmpje Dik
Trom naar C. Joh. Kievit's boek en
de sprookjesfilm Myrthe en de De
monen van de Europese Kunstunie,
regisseur Paul Schreiber.
In het begin van dit jaar hebben
we kennis kunnen nemen van de
grootse plannen, die Franse filmers
hadden met de studio's te Duiven-
drecht, daarna zouden'de Engelsen
hier aan 't werk gaan, maar tenslot
te is dat allemaal nogal tegenge
vallen en blijft alleen het vage be
richt, dat Calvalcanti hier iets wil
proberen en de mogelijkheid dat de
Amerikanen in de studio's van de
Ned, Filmcentrum Cunera by de
Grebbeberg een dependance van
Hollywood zullen vestigen. Wat
Rotterdam betreft, Lustusca kwam
in de laatste week van het vorig
jaar de bioscoopnood enigszins ver
lichten, het was de eerste van de
twaalf nieuwe theaters werd er
gezegd maar het is nu wel zeer
de vraag, of dit aantal ooit neerge
zet zal worden. Temeer, daar de
komende verhoging van de verma
kelijkheidsbelasting een zware
druk zal leggen op een renderende
exploitatie. Een treurige tijding
voor allen, die de filmkunst een
warm hart toedragen, even treurig
als het overlijdensbericht van de
Filmliga R 45, die liever dan con
cessies te doen aan de publieke
smaak, een vrijwillige dood verkoos
te sterven.
De Vrienden van de Film, die
minder radicale, meer culturele ide
alen nastreven, hebben zich wel
kunnen handhaven, zij hebben nu
"t rijk alleen, want de nieuwste cre
atie (van de Groene) de Nederland-
Filmclub De Film van de Maand,
die een synthese wil zoeken tussen
artistiek en commercieel succes,
laat in Rotterdam weinig van zich
merken. Zó weinig, dat de Dim van
de maand November thans draait in
Winschoten of daaromtrent.
Om te eindigen, een prettige her
innering: het bezoek van Rita Hay-
worth in het voorjaar, die we door
de bollenvelden hebben mogen
achtervolgen en van Paulette God-
dard met wie het goed kersen eten
was in de Betuwe.
Lés Enfants du Paradis, ongetwijfeld
het schoonste filmwerk van het afge
lopen jaar. Op de foto )ean Louis
Sarrault en Maria Casarès
Toch volhouden
Hoofdzaak is dat men bij de wis
seling des jaara zich voorneemt het
goede na te streven. Wie niet eens
meer tot goede voornemens komt,
omdat hij" zich die van verleden
jaar te duidelijk hcrirnert, moet
vooral niet denken dat hy listiglijk
de weg naar de hel vermydt, Och
arme, hij brandt allang, maar hij
merkt het niet eens meer, slechte
rik dat hij is.
Neen, tenminste zal men moeten
beginnen met goede voornemens.
Ik voor my zat er vol van op de
eerste »n ook nog op de tweede dag
van het verse jaar. Goed vooral
teek my, zich voor te nemen be
paalde gebreken flink onder het
oog tc zien en het tegendeel van
die schade hjke eigenschappen
krachtig te gaan cultiveren. Zo
lijd ik als naar binnengekeerd in
dividu noga! aan een zekere ver
strooidheid. Die nare hebbelijkheid
plaatste mij door de jaren heen al
in menige pijnlyke situatie. In 1948
zou daar eens en vooral een eind
aan gemaakt worden, zo nam ik
my rotsvast voor. Voortaan zou ik
met helder open oog door de wereld
stappen, zodat de gevaren al van
verre te zien zouden zijn en het
argeloos trappen m passen van on
bedachtzaamheid my niet langer
zou bedreigen en schuw en schut
terig maken. Opletten! sprak ik tot
mezelf, opletten en niet lopen suf
fen en een beetje argwaan koeste
ren jegens sommige mensen.
Nou, het jaar was nog geen twee
dagen oud of ik zat al in de tram.
Dank zij mijn helder open oog en
een zekere argwaan jegens som
mige mensen had ik zowaar een
zitplaats bemachtigd. Nu heb lk
van m'n leven niet zo nauw en be
klemd ui de tram gestaan als dat
ik nu zat. Dat was eigenlijk geen
zitten meer, dat was als zomer-
goed in een vacantiekoffer geperst
v orden.
Wat zijn mensen groot en log als
zij staan en jij zit. Twee heupen en
het ondereinde van een rug druk
ken mij in een nederige houding. By
elke bocht komen de lendestukken
en de hammen als een wals over ma
heen. en dreigen me te vermorzelen.
Met gebogen hoofd onderga ik de
verdrukking. Ik kijk er maar niet
naar, dat maakt de korzeligheid
maar groter. Laat ze maar, denk
ik, ze worden óók geduwd en ge
slingerd.
Doch alles heeft zijn grenzen, die
kb aki-jas maakt het te bont, ik wil
beet een duwtje verdragen van een
medemens-in-nood, maar die ham
men van die soldaat moeten me
niet voortdurend trachten te knak
ken, Ik voel een scherps drift op
gloeien en ik hoor mjj zeggen: hé
daar, soldaat, als je soms denkt dat
ik een stoel benmaar stotte
rend blijf ik steken, want toen ik
me mijn goede voornemen herin
nerde en de ogen helder openzette,
zag ik boven de soldatenjas een
lang niet gek blond meisjeshoofd
kronen en schuw en schaamtevol de
ogen neerslaande, gleed myn ver
warde blik langs de in natuurzijden
kousen gestoken, fraaie kuiten, die
onder de echte en originele solda
tenjas uitstaken.
DESIDERIUS
5 JANUARI. Een begonia in uw
vensterbankInderdaad, maar dan nu
reedse de knollen bestellen. Knolbego
nia's zijn met alleen voortreffelijke
bloemen voor de perken en borders
van uw tuin, doch kunnen ook zeer
goed als potplant in huis worden ge
houden. Daar de knollen slechts lang-
zaam gaan kiemen is het raadzaam
om ze reeds zeer vroeg t'rt het voor
jaar in een kistje met zwarte aarde of
vochtige turfmolm onder ccn glas
ruitje tc leggen. Als bewortelde plant
jes kunnen ze dan naderhand worden
uitgcplant of opgepot. S. L.
VEILINGBERICHT
Sla le srt. 15.10; 2e srt, 14.10:
3e srt. 4.70 per 100 stuks. Savoye
kool 3.30 4.30 per 100 kg. Witlof
le srt 23.-, 37.-; 2e srt. 7.-. 22.-.
Spruiten le srt. 25.-, 42.-; 2e srt.
7.-. 12.-. Waspeen f 3.68 per 100
kg. Kroten 4.40 per 100 kg. Peter
selie 2.40; Slavellen f 0.67 p. kist.
FEUILLETON
„Letternummer? O, ja, F-ll."
Het meisje zocht ug even in het hoge rek en
haalde uit een vak waarbij zij ternauwernood
reiken kon, twee b even.
„Ik moet direct Uw chef spreken. Zegt U hem
mnn naam: Munnik, Munnik!"
Het meisje aarzelde nog even, werd echter
langzamerhand overtuigd door haar geheugen en
besloot toen, dat dit inderdaad een kwestie was
voor dc autoriteiten. Peter werd in een mat-gla-
zen spreekkamertje "geloodst en na enkele minu
ten stond hem een droefgeestig heer te woord.
Hij vernam nu, dat dc courant voor haar statis
tische afdeling de aantallen der op advertentie
binnengekomen, brieven registreerde en dat men
aldus had kunnen reconstrueren, dat er twee
brieven op zijn advertentie waren geweest. Peter
meende, dat het een fout in het systeem was,
dat en ieder willekeurig brieven in zijn bezit
TI.-T. tr i> «au ctl JCUCJ. wuiciueuiig uiiei'Eii Hl /.nil UeZJU
„Dank U, zei nan en verdween haastig uit kon. jo-ygen door slechts een nummer aan het
de rij.
Enkele uren later kwam, er een tweede man
loket te noemen.
De chef gaf dit toe, met een gezicht als droeg
3üg' 50 het leed van de wereld, doch hij voegde er-
"w aan toe, dat het voorschrift op de courant luidde,
dat de afhalers zich moeten legitimeren met de
kwitantie van de advertentie, doch aangezien in.
de praktijk zelden vergissingen waren voorge
komen, had men deze formaliteit langzamerhand
laten vallen.
Peter was onder de indruk van het gebeurde.
Zijn brieven waren gestolen, dat was duidelijk en
de gevolgen daarvan konden onaangenaam zijn-
zelfverzekerd en zij trachtte reeds met haar Hij vertelde nu aan de advertentiechef, dat het
knieën moest doorzakken om zijn hoofd op
spreekhoogte voor het meisje te brengen.
„Juffrouw, mag ik de antwoorden op P-elf-
twee-acht-zeven nul?"
Het meisje ïiep weer langs het rek en kwam
hoofdschuddend terug.
„Niets op gekomen, mijnheer."
„Weet u dat zeker?"
.Natuurlijk mynheer," glimlachte het meisje
ogen de man opzij te duwen om de volgende
gegadigde de confronteren. Toen kwam er piot
een politiezaak betrof en dat het zeer ernstig was,
nu de brieven in verkeerde handen waren te-
scling een merkwaardige uitdrukking op haar recht gekomen. Hij wist maar één oplossing en
gezicht van een lichte aarzeling,
„Wacht U eens even," sprak zü kordaat en ging
nog eens de vakken in het rek na, ging op haar
tenen staan en tastte in een leeg vak. Ver
baasd richtte zij zich weer tot m de spanning
wachtende.
,Hc weet haast wel zeker, dat al een andere
mijnheer geweest is om de brieven te halen.
Twee waren het er. Ja, nu herinner ik het mij.
De large man keek snel om zich heen, als
vreesde hij bespied of afgeluisterd te worden en
hoog zich voorover, door het loket heen
dat was de advertentie opnieuw te plaatsen met
een toevoeging in het onderschrift. Deze stel
den zij samen op en dezelfde avond stond het
portret van de kleine man wederom in de cou
rant en vele duizenden lezers vonden het een
interessant geval geworden toen zij la2en:
„De brieven, op eerste plaatsing der adver
tentie binnengekomen, zjjn door onbekenden
gestolen. De inzenders worden derhalve drin
gend verzocht hun mededelingen te herha
len. Thans zal er zorgvuldig voor gewaakt
worden, dat de brieven wél in goede handen
zullen komen."
De advertentieebef had de uitdrukkelijke in
structie van Peter gekregen, dat aan niemand
zijn naam, als steller van de advertentie, ge
noemd mocht worden en dat de volgende brie
ven alleen zouden mogen worden afgegeven aan
een ongeveer vijftigjarige vrouw met rood ge
laat, een dunne stalen bril dragend, die zich
zou bekend maken als Johanna, Christina, Ma
ria, Evelina, "Wilhelmina Spoor, huishoudster van
beroep»
Diezelfde middag nog werd de directeur van
de courant opgebeld door een dringende stem,
die zei tot de Inlichtingendienst te behoren en
weten wilde, wie advertentie no. 2370 geplaatst
had. De directeur gaf het enige juiste antwoord
in dit geval, namelijk, dat de namen der adver
teerders alleen in bijzondere gevallen bekend
gemaakt mochten worden en dat men zich, met
een instructie van de Officier van Justitie uit
gerust, persoonlijk op de courant behoorde te
melden.
In de zelfde tijd van dit telefoongesprek liep
Peter nerveus door allerlei smalle steegjes, waar
hij nog nooit geweest was. om dan plotseling een
drukke straat snel over te steken, een slop in te
schieten, er door te hollen om dan om de hoek
even te blijven staan en over zijn schouder te
kijken.
Peter dacht, dat hij gevolgd werd. Toen hij het
dagbladgebouw verliet, was een sjofel mannetje
met een bolhoed hem rakelings gepasseerd. Hij
had Peter aangekeken alsof hij plotseling tegen
zich zelf sprak: „Hé, dat is *m, bijna te laat!" en
was meteen omgekeerd in Peters richting. Peter
bleef toen even voor een grote étalage staan om
in het venster glurend de ander gade te slaan,
maar gaf dit direct alweer op. toen-hij merkte,
dat hü voor een winkel stond, waar languisante
zacht-blauwe en witte nachtjaponnen waren uit
gestald. Hij draaide zich resoluut om en zag de
bolhoed boven twee meisjeshoofden uit naderen.
Wordt vervolgd
ZATERDAG 3 JANUARI 1948
A vond-programma
HILVERSUM I. 10.— Nwe.
weer; 19.15 Canters populorum: 19.35
Klankbeeld: Banden die binden:
19.45 Keg. uitz; 20.— Nws; 20 05 Ge
wone man; 20.12 Wie weet hoe deze
plaat heet; 20.30 Lichtbaken; 21.—
Italiaanse operaconc: 21.40 Koets
vol verhalen; 22.Weekend sere
nade; 22.37 Actualiteiten; 22.45 Ge
bed; 23.— Nws; 23.20 Omrocpkamcr.
orkest.
HILVERSUM II. 19— Octet
van Mendelssohn; 19.30 Voor de
jeugd; 19.40 Jeugdnws; 19.45 Ten
toonstelling Willem Witsen en zijn
vriendenkring; 20.Nws; 20.08 Din.
gen van de dag; 20.15 Notenkraker;
21.15 Soc. commentaar; 2130 Week
end; 22.— Luisterspel. Lady Dona;
22.30 Laat de mensen zingen; 23.—
Nws; 23.15 Hobby hoek; 23.30 Ram
blers.
Zondag 4 Januari 1948
HILVERSUM I: S.~~ Nws; 8.15
Werken van Erlebach en Couperm:
8,30 Kerkdienst; 9.30 Nws. waterst:
9.45 Philh. ork van Hamburg; 9 55
Inleiding Hoogmis; 10.Hoogmis-
11.30 Trio; 12— Angelus; 12.03 Licht
pianospel; 12.15 Apologie; 12.30
Lunchconc. 12.55 Zonnewijzer; 13
Nws; 13.15 Welk boek; 13.20 Lunch
conc; 13.35 Radio feuilleton 14.05;
Zangver. Orpheus: 14.40 Cone geb
ork; 15.45 Thuisfront; 15.55 Muziek
Tombola: 16.10 In 't Boeckhuys;
16.25 Vespers; 17.— Kerkdienst;
18.30 Reg. uitz; 10.— Psalmen van
Sweelinck; 19.15 Ds Straatsma 19.30
Nws. weer; 19.45 Grpl; 19.55 Sport;
20,05 Gewone man; 20.12 Accordeon
en orgel; 20.35 Luisterspel: Epipha-
nia of de Res der drie koningen:
21.15 Zigeunerstemmingen; 21.30
Zilvervloot; 22 07 Actualiteiten;
22.15 Gebed; 22.30 Nws; 22.50 Resi
dentie ork.
HILVERSUM It; 8.— Nws; 8,18
Zingende torens; 8.30 Platteland;
8.40 Barcarole; 9.12 Sport; 9.15 Men
vraagt; 9.45 Geestelijk leven; 10.—
Zondagshalfuur; 10.30 Kerkdienst;
11.45 Tot het hart van ons volk; 12.-
Harmonicorps; 12.30 Zondagsclub;
12.40 Kunst na Arbeid; 13.Nws;
13.15 Virtuoso Sextet; 13.50 Spoor
wegen; 14.— Gr pl; 14,05 Boeken
halfuur; 14.30 Stafmuziekcorps; 15.15
Filmpraatje; 15.30 Belle Epoque;
15.— Skymasters; 16.30 Sport; 17.—
Gesprek met Academici: 17.30 Een
gedicht; 17.30 Avonturen van Ome
Keesje; 17.50 Sport; 18.— N\vs: sport
18,15 Dansmuziek; 19.Radiolvm-
pus; 19.30 Stradiva sextet: 20.Nws
20.05 Reportage; 20.15 Omroepork;
21.15 Paul Vlaanderen; 21.50 Speel
doos; 22.10 Voordr. Aline Markus;
22.30 Koiisch Kwartet; 23.Nws;
23,15 Psaume du fond de l'abime:
23.45 Boyd Neel Strijk orkest.
Maandag 5 Januari 1948
HILVERSUM I: 7.— Nws; 7.15
Gymn; 7.30 Gr pl: 7.45 Woord voor
de dag; 8.— Nws; 8.15 Gewijde mui;
9.— Yehudin Menuhin; 9.15 Zieken
bezoek; 9.30 London Palladium ork;
9.35 Vragen aan voorbijgangprs: 10-
Sted ork van Bournemouth; 10 30
Morgendienst; 11.— Zang; 11.15 Van
oude en nieuwe schrijvers: 1135
Pianorecital; 12.— Musette; 12.30
i weer. 12.33 licht klassiek ork; 12.55
Bachkor; 13.— Nws: 13.15 Orgelconc
14.Vacantie vertelling: 14.30 Sca
la sextet; 15.— Vrolyke klanken;
15.30 Cesare trio; J6.— Bijbellezing;
16,45 Nonett 17,— Kleuterklokje
klingelt; 17,15 Pop. orgelbespeling;
17.45 Reg uitz; 1B,— pianDduo; 18,15
Strijdkrachten,
HILVERSUM II: 7.— Nws; 7,15
Gr pl; 8.— Nws; 8.15 Gr pl; 9.15
Morgenwijding; 9.35 Arb vit; 10.30
Voor de vrouw; i0.35 Gr pl: 11.
Op de uitkijk i 11.15 Gr muz.; 12,—
Viooi. piano; 12.30 In 't Spionnetje;
12.35 Blauwe hemel; 13.Nws; 13.15
Ens Jetty Cantor; 13.50 Franz Le-
harconc; 14.20 Dr P H Ritter; 14.35
Piano; 15.Bonhonnière; 16.— Lyra
trio: 16.30 Spaanse muz; 17.15 Sky
masters; 17.15 Hoort zegt het voort;
18.— Nws; 18.15 Romancers.
Ingezonden mededeling
'n Reisje had ik
ondernomen,
ln Amsterdam dra
aangekomen.
Kwam ik eerst
op dreef.
Toen lk met Volle
Neef,
'n TIP van BOOTZ
had genomen
'n TIP VAN BOOTZ
Inz, Hr C. v, EA'dam, on tv. 1 fl. TIP
In Wassenaar is in kasteel Duin-
rell een kunstcentrum opgericht on
der leiding van de schryver-comoo-
nist B. Roest Crolhus. Men stelt zich
ten doel concerten, voordrachten, le
zingen e.d. te organiseren, die op
hoog peil staan. Musici van naam
zullen hun medewerking verlenen
tot het uitvoeren van weinig ge
speelde werken van beroemde en
van vrijwel onbekende klassieke
componisten Ook zal speciaal aan
dacht worden besteed aan composi
ties van hedendaagse jonge musici
en werk van moderne schrijvers. Het
kunstcentrum Duinrell streeft er te
vens naar, jonge uitvoerende kun
stenaars te laten optreden. De uit
voeringen zullen gegeven worden in
de kasfeelzaaL die door inrichting en
uitzicht op de beboste duinen een
bijzondere atmosfeer schept voor
kunstgenot. Voorts bestaan er plan
nen tot het geven van openlucht
voorstellingen en concerten in de zo
mer. waarvoor het park met gras
velden en vijvers aan de bosrand een
unieke entourage biedt. Het kunst
centrum opent 17 Januari a.s met
een muziek- en voordrachtmiddag
door Theo van der Pas en Albert
Vogel. Op I Februari treedt Laurens
Bogtman op en 15 Februari geeft
de fluitist Jan Prins een recital, Met
tal van kunstenaars zijn besprekin
gen gaande.