w* Merkwaardig experiment Jacky Mac Donald, mascotte van geallieerde legers PETER Walt Disney 's Fantasia in Arena Lutusca Capitol De greep naar de macht Cineac Verlaten Vrolijke Vagebonden cultuur met een kleine en Cultuur met een grote C Ook Hongarije boycot zekere acteurs Zoon van groot Engels filmacteur vertoeft in Nederland Ronald Howard naar Amsterdam Residentie-orkest naar Parijs Een jongensleven vol van avonturen Kan dit alles leugen zijn? Bouwmeester zonder Buziau Europa's Kerstrapport heöen DE VER Jntchtrnb«gSdld °Ver Mn' m0EUUk Zaterdag 17 Januari 1948 3 Onbekenden In de wereld van de muziek kunnen, er desgewenst mee volstaan de film Fantasia éénmaal te zien. Zij zullen een paar koste lijke uren beleven en aaneenstuk door genieten van het fantastisch tekentalent van Walt Disney en zrjn medewer kers. Ztj zullen k ij k e n, en dc klanken, die het Philadelphia-Or kest voortbrengt beschouwen als het by schier elke film beho rende gonsje op de achtergrond. Mensen met muziek-gevoel daarentegen moesten deze film eigenlijk vele malen on dergaan. De eerste keer om de sen satie, beurtelings bewondering cn afgrijzen te voelen, wat dc elastici teit van het gemoed ten goede komt. Daarna eens geblinddoekt, om zonder de afleiding van die op zichzelf heel knappe en aardige fi guurtjes, en de fraai gekleurde heer Stokofski, het vermaarde or kest te beluisteren. En tenslotte nog eens, en dan met watjes in de eren om alleen maar te kyken, on- geërgerd te kyken naar wat de olijke vader van Micky Mouse met zijn virtuose tckenstifl te voor schijn toverde. Wie zo handelt heeft zyn tol aan het millioenen verslindende experi ment ruimschoots betaald en mag, wat ons betreft, gerust 2ijn schou der a ophalen voor d« bedoe ling ervan en het ideële stre ven dat er aan ten grondslag zou liggen op muziek-paeda- gogisch gebied. Want het is natuurlijk waanzin te spreken, zo als Disney in een inleiding doet, van in beelden getransponeerde muziekstukken. Evenals de schil derkunst spreekt dc muziek een eigen taal. Wat er bij het luisteren naar een muziekwerk valt te be denken of voor te stellen is volko men individueel en andermans fan tasieën opgedrongen te krijgen fog de uitvoering van gewaardeerde muziek is alleen maar hinderlijk en storend. Zalig in deze dus de muziek-een- voudigen, want aan hen is het on gestoorde genot van het vuurwerk bij Bach; het elegante dansbeweeg van elfjes en fantastische figuur tjes in de Notenkraker-Suite; de beklemmende fantasie over het ont staan der aarde op Stravinsky's Sacrehet mon daine gedoe en het geminne- koos der paard- mannetjes en -vrouwtjes naar aanlei ding van Beethovena Pastorale; de Kitsch van de hemelse zangkoren in het tot slot „vertoonde" Ave Ma ria van Schubert, Twee stukken zyn er echter die iedereen zonder bedenkingen zal kunnen genieten en bewonde ren: de geschiedenis van de tove naarsleerling, paar Dukas en de kostelyke ballet-parodie op Dans der Uren van PonchlelU. Hierin vinden wjj de geestige en speelse Disney van de onvolprezen cartons terug, de man aan wie ieder film vriend zóveel kostelijke kwartieren te danken heeft, dat hij hem de zon den van Fantasia met een glimlach zal willen vergeven, te meer omdat Disney beloofd heeft het nooit meer te zullen doen. Mexicaanse films in een apart „Verlaten" kan dit sombere ver moeden niet wegnemen. Integen- In Capitol wordt ons weer een schotel Wildwest-romantiek voor gezet. Helaas zullen de liefhebbers hiervan naar onze mening vergeefs „snakken" naar de smaak van een pikant of aromatisch sausje, waar mee de HoHywoodse koks" deze stevige kost somtijds weten op te dienen. Ook in het Wildwestverhaal waarvan hier sprake is, moet het recht het weer afleggen tegen de kracht van pistool en vuist. Om streeks het jaar i860 wordt de jonge staat Kansas bedreigd door bandietenbenden van de grootste waarvan de schoolmeester van het stadje Lawrence, clandestien de leider is. Zijn tegenspeler en uitein delijke overwinnaar, ook inzake de liefde, is een tot burgemeester van dezelfde stad gebombardeerde cow boy. John Wayne weet met de rol van de laatste wel raad. Walter geon, bekend uit „Mrs. Mini- ver" zien wij hier als de goed ge typeerde bendeleider. Enkele opna men, zoals van troepen rennende en schietende ruiters in een roman tisch landschap, z|jn goed geslaagd. Aan wat hier destijds opgemerkt is over de Mexicaanse films Maria Candelaria en La Otra, behoeft bij beschouwing van Las Abandonadas (Verlaten) weinig toegevoegd of veranderd te worden. Ook hier weer Dolores del Rio, Pedro Ar- mendariz, de regisseur Emilio Fer nandez en, vergissen we ons niet, de fotografie van Gabriels Figuera, die, dat weten we nu zo langzamer hand ook wel een ver boven de gewende proporties uitgaande func tie vervult. Mogelijk la de inhoud nog Iets melö-dramatïscher, de dialoog (al thans de Nederlandse vertaling er van) nog meer in operastij], er is wederom de concentratie op de vrouwenfiguur, die zich buiten de maatschappij geplaatst ziet, en Dolores del Rio vaagt ten derde male alle onaannemelijkheden en psychologische onjuistheden weg met haar nobele expressiviteit en de beheersing van een niet meer jonge vrouw. Eender ook de zin voor het monumentale, het epische, zelfs in banale dingen, die de regis seur telkens aan de dag legt, een zeer typische visie, die de huidige Maxicaanse films in een apart nieuw genre plaatst. Op zichzelf merkwaardig genoeg, maar als dit nieuwe genre zich ook tevens niet vernieuwt, wordt de moderne Als Bing Crosby, de crooner en Bob Hopem de komiek lange zee reizen gaan ondernemen om de vrouwen te ontvluchten, te land ko men op een eiland in de Oceaan, waar beiden capituleren voor een inlandse schone, meeswingen met enige honderden feestvierende in boorlingen, kortem, de vrolijke va gebonden uithangen, dan moet het gek gaan, wil dit niet een grappig filmpje worden. In verbluffend tempo, met pittige hits en fondant- achtige songs afgewisseld, draait de kolder vijf kwartier lang over het linnen venster en voor zo'n amusementsproduct, waarvan. Hol lywood het monopolie schijnt te be zitten, zijn er altijd kijkers genoeg. «esters De Hongaarse regering heeft een verbod uitgevaardigd voor Ameri kaanse films, waarin zekere spe lers, die gegevens verstrekt hebben aan de Congrescommissie voor on- Amerikaanse activiteit optreden. Het verbod wordt 22 dezer van kracht en heeft betrekking op films van Robert Taylor, Gary Cooper, Adolph Menjou, Alan Jones, George Murphy en Robert Montgomery, Dit is de eerste Hongaarse maat regel tegen Hollywood, Als we zeggen, dat wij met ge noegen terugdenken aan een ma- tineuze ontmoeting met Ronald en Jean Howard aan boord van het nt.s. Arnhem, dat vanmorgen, in de Hoek aankwam, is dat een oprech te weergave van de indrukken, die we na twee uur kleumig schilde ren op station en kade hebben op gedaan in een gesprek met een jong, charmant en intelligent En gels echtpaar. Een echtpaar, dat zich van andere, pas en gelukkig getrouwde duo's in niets onder scheidt, behalve dat de mannelijke helft toevallig zoon en evenbeeld (in woord en gebaar) is van de beroemde Leslie Howard, wiens dood ook nu nog als een zware slag voor de Engelse film wordt ge voeld en wiens naam voor Rotter dam een speciale klank heeft: hij had een hoofdrol in dc eerste film die hier (in Luxor) na de bevrij ding vertoond werd: Scarlet Pim pernel. Waar de 30-jarige Ronald eigen lijk voor hier komt, een speechje bij de Amsterdamse première van TUINKALENDER 19 JANUARI. Ats de winter afge lopen is kan men in de bloementuin nog met tweejarige saaibloemplanten terecht. Wilt ge namen horen: het zijn de rode en bruine Muurbloemen, die reeds vroeg in de lente hun welrieken de bloemen vertonen. En de rode en witte Madeliefjes, de blauwe Vergeet- mij-niet en ons beminde veelkleurige viooltjedat in Mei in volle bloei staat. Ook de bekende Sfodrczcn be horen tot deze twee jarige zaaibloemen Zn hun forse gestalte prijken zij in de zomer met hun rode, rose of witte bloemen. RONALD HOWARD Whille the sun shines (het kan verkeren), een niemendalletje dat deze zomer in Luxor draaide, doet eerlijk gezegd heel weinig ter zake. Hij zelf spot een beetje met de onnozele rol van de matroos die hij daarin speelde en juist door die innemende zelfcritiek, die één van. de belangrijkste elementen is van zijn geestige en natuurlijke manier van. converseren, hebben we meer vertrouwen, in de komen de films: Bond Street en Brother Jonathan, die hij zo juist voltooid heeft. Howard, die voor de oorlog zelf journalist was, heeft open. oog voor de beroepsmatige impertinenties van zijn uitvragers. Hij vertelt dus, dat hij z'n vrouw ontmoette in de oorlog op Ceylon: z|j was bij de Wren's (Engelse Marva's) en hij It. ter zee. Verder, dat hij alle landingen van Normandié tot "Walcheren meemaakte aan boord van de bombarderende kruisers, dat hij pas 18 maanden geleden aan de film is gekomen na amateur-to neel-experimenten en dat hg en zijn vrouw (en sinds zes weken ook de baby) in een gezellige cot tage wonen in de buurt van Mai denhead. Zij zijn gek op tuinieren en het belangrijkste wat hen op het ogen blik bezig houdt is een fraaie col lectie Hollandse tulpen te kopen, want die zijn in Engeland even schaars als de potatoes. Het Residentieorkest zal drie concerten in Parijs gaan geven op 31 Januari en 1 Februari o.l.v. Frits Schuurman, Theo van der Pas zal op alle concerten het con certino voor piano en orkest van de Nederlandse componist Hans Osieck spelen. 1 (Vervolg van pag. 1) Breslau, dat was het uitgangs punt van een reeks van avonturen van Jacky, zoals kinderen van zijn leeftijd slechts zelden zal overko men. Door de Russen bevrijd in 1945, ontfermde een Russische luitenant zich over hem. Met de strijdende troepen trok hij als mascotte mee naar Leipzig, waar de Russen hem overgaven aan de Amerikanen. Van Leipzig reisde Jacky met trucks he lemaal naar Bremerhaven, waar h|j als legermascotte werd geadopteerd door de 29e infanterie-divisie. „Alles ging goed zo lang er mo bile troepen waren in Duitsland", vertelt Jacky. „Na de 29e divisie, die naar Amerika terugkeerde, sloot ik mij aan bij de 707e MJP.- greep, die mij overal meenam. Ik reisde met hen naar Engeland, Bel gië en Frankrijk. Toen deze groep eveneens demobiliseerde, kwam ik in Osnabrück terecht, bij de Engel se Rifle brigade. Luitenant Steven son van deze brigade nam de zorg voor mij op zich en stuurde me naar een Engelse school voor offi cierskinderen. Hij merkte, dat ik veel van tekenen hield en dat deed hem plezier. Jammer, dat It. Ste venson plotseling weer uit mijn leven verdween. Ik voelde me steeds meer verlaten. Daar ik in mijn Amerikaanse legeruniform vrij reizen had in Duitsland, stapte ik op de trein naar Hamburg, waar toen het plan bij mij opkwam om via Nederland met een schip naar Amerika terug te keren. Het geluk te, mij in een verlofgangerstrein naar Hoek van Holland te verstop pen. Bij Hengelo moest ik echter uit de trein springen, toen de con ducteur om de kaartjes kwam. Ik lifte naar Hoek van Holland, waar ik mij aan boord van een Harwich- boot verstopte in een reddingboot. Maar toen ik veilig en wel in Har wich aankwam, werd ik ontdekt en prompt teruggezonden met een mi litair schip. Van Hoek van Holland werd ik door de politie doorgezon den naar Hengelo, waar ik op het politiebureau werd vastgehouden. Ik wist echter te ontsnappen en lifte toen naar Rotterdam, waar ik zonder veel moeite aan boord kwam van de „Hastings" and the i*estyou knowbesluit Jacky z;jn ver haal met een glimlach, waarin zo wel droefheid als berusting ligt. - Kan dit alles een geraffineerde leugen zyn, wat deze aardige knaap vertelt?, denkt Uw verslaggever en hij twijfelt oprecht, wanneer hij een blik slaat in deze donkere, openhartige kinderogen Wie zal zich zijn lot aantrekken? Kleren bezit hij nauwelijks. Of wij een stukje zeep en wat tekenpapier voor hem wilden mee brengenwas zijn laatste verzoek aan ons. Naar in Amsterdamse artisten- kringen thans als vaststaand wordt aangenomen, zal Buziau niet, zoals eerst verwacht werd, in de Bouw meesterrevue van dit jaar optre den. Hoewel onderhandelingen hebben plaats gevonden schijnt Buziau zichzelf niet gezond genoeg te achten om z|Jn rentrée te maken F)E schoolkinderen hebben hun thuis ondertekend Kerstrap port allang weer ingeleverd. Maar Europa's Kerstrapport was nog niet getekend. Hoe waren de cijfers? Wjj letten hier gelijk iedere Zaterdag •n deze rubriek vooral op hel ge loofsleven. Gallup-emjuêteurs heb ben de cijfers aan de leerlingen ge vraagd. Of deze cijfers wel geheel kloppen met die in het boek van de Meester? Het ene kind flatteert graag een beetje en het andere doet zich wat slechter voor dan het is. De klas Engeland heeft voor „ge loof in God" (waarbij inbegrepen het geloof in een geest of macht die het leven leidt) een 8; Frankrijk 6ié; Noorwegen 8-f; Zweden 8; De nemarken 8; Finland 8-r; Tsjecho Slowakije 7% en Nederland een 8, Dit zijn gemiddelde cijfers. Wat heb- ben wij daaraan? Europa al wor den Duitsland, Spanje, Italië enz, gemist heeft nog ruim voldoende, zou eigenlijk nog wel voor „chris telijk" kunnen doorgaan. Laten wjj oppassen! Een kind dat onvoldoende heeft, is met gebaat met een prachtig klasse-gemiddelde of met de goede naam van de school. Bovendien is het met geloof in God zo gesteld dat je het hebt of niet, dat er alleen een tien of een nul gegeven wordt. Een 8 als ge middelde wil dus zeggen dat 20 pCt. van de klas een nul heeft. Dit is verontrustend. Het enige voldoende cijfer is het hoogste. Gesteld dat wij het bereikten, wat dan nog' Want wat heeft geloof in God te beteke nen als intussen op elk levensgebied de demonie hoogtij viert, als cor ruptie en omkoopbaarheid onder één deken liggen met ontrouw en on recht? De Bijbel geeft het waarde loze van zulk geloof aldus aan: „Ook de duivelen geloven in God en zij sidderen". Wij mensen sidderen niet eens meer, wij krijgen het immers toch nooit in orde? Tenzij onze te leurstelling. verbittering, gelaten heid zodanig doorbroken worden dat het licht er doorheen kan komen. Dit licht: ,Jfc zal mijn wet in hun binnenste geven en die schrijven in hun hart. en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen my tot een voJ£ rijn. En de een zal den ander met meer onderrichten en zeggen: ken de Heer! want zij zulten mij allen ken nen, klem en groot: want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hun zonden zal Ik niet meer gedenken" spreekt de Heet. Hü geeft de hoogste waarde in de verschijning van Christus. Nu ligt het Kerstrapport van Europa in Vaders hand. Hij zal het onderteke nen. Niet met een onleesbare haat maar met een teken dat ook de epnvoudigste kan verstaan: het kruis. Hier houdt iedere schoolse vergelijking op. Dat kruis gaat door al onze zgn. voldoendes, gemiddel den en onvoldoendes. Het is Zijn genoegdoening. God wil met ons zijn. Dat te zien en in heel ons be. staan uit te drukken, dat is: geloof in God. OBERMAN. Op de prijsvraag: uitgeschreven door het Haagse gemeentebestuur voor een openluchtspel, dat ter ge legenheid van het jubileumjaar 1948 op het Binnenhof zal worden opge voerd, zijn. 29 inzendingen binnen gekomen. Van de twee best beoordeelde, die 't motto droegen „Historia nobis ma- gistra" en. „Hofw|jck", is aan eerst genoemd motto de uitgeloofde prils van f 2500 toegekend. De schrijver is de heer A. den Hertog te 'a Gra- venhage. Groot gelijk Wat heb je, m'n jongen, voel te je niet lekker, zei ik tegen onze toneelcriticus, die ik ineens wi| zag wegtrekken onder het lezen van een Franse krant. Nee het is niets, antwoordde collega, maar ik zag dat z'n hand beefde en h« zette zul ke grote angstogen op. dat ik mun vraag herhaalde. Hier, sprak hij schichtig en hg wees mij op een berichtje: De Fran se acteur Samson Fainsilber, zo las ik. sprong gisteravond van het to neel van de Comédie des Champs Élysees en begon een gevecht met de criticus Jacques Lemarehand. die een slechte critiek over zijn laatste optreden had geschreven. Collega's van Lemarehand kwamen hem te hulp. Tja. risico van de arbeid, zei ik luchtig, ik begrijp met dat ie van zo'n incidentje zo onsteld raakt. Overigens vind ik dat die acteur groot gelijk had, die man cjpet zijn best, studeert met hart en ziel z'n rol in en speelt hem naar beste kunnen en dan komen jullie eigen wijze critici, die misschien geen versje zonder fouten kunnen op zeggen, die acteur in de krant ver tellen dat het knudde met een riet je is, dat-ie er glad naast was. dat» ie wel op dak kan gaan zitten misschien een beetje met andere woorden, want jullie doen graag gewichtig en geleerd, maar die ar me toneelspeler kan het in z|]n zak steken cn er de schade van dragen. Jullie hoeft natuurlek niet om alles hoera te roepen, iedere acteur zal zich voor redelijke op- en aanmer kingen gaarne aanbevolen houden, maar Ik bezweer je. als ik acteur was cn zo'n vent van de krant zet te me onverdiend op een hatelijke manier in m'n hemd, dan zou ik net als die Franse toneelspeler doen, ik zou plotseling over het voetlicht springen en de vent zonder aarze len knock-out slaan. Meen ie dat werkelijk, stotter de onze toneelcriticus klappertan dend, dan begrpp ik ook waarom X me gister op straat zo vuil aankeek, meestal groet h|j zwierig, maar na die slechte critiek van laatst be kijk t-ie me niet meer. Vanavond moet ik weer naar de schouwburg, X speelt de hoofdrolia ilt had het de vonge keer met zo scherp moeten zeggen... die X is een potig heerschap, nogal driftig ook, zeg gen ze... Nou. na veel geierimijeer kwam het hoge woord er dan uit: of ik mee wilde caan naar die voorstel ling, die Franse criticus was im mers ook door zün vrienden ge red. Zo hebben we dan samen het stuk gezien, ik op de hoekplaats. voor de veiligheid. Een paar maai kwam X met grote stappen drei gend naar voren, tot vlak b|j het voetlicht, maar ik wil aannemen dat het b|j de rol hoorde cn door de regisseur zo verordineerd was. Collega criticus zat onrustig te draaien op z'n stoel en ik zag hem vee] met z'n zakdoek werken. Wij genoten allebei erg van do vertoning en X, dat waren wij eens, speelde de rol prachtig, Ik ben bl|1 dat ik enthousiast over X zal kunnen schrijven vanavond, zei col lega. kennelijk opgelucht, 't was in derdaad een mooie creatie van hem. als hij nu maar niet gaat denken, dat ik bang ben DESIDERïUS (Ingezonden mededeling) Feyenoord morgen Door het r.lct meespelen van De Vroet verschijnt Feyenoord morgen in de volgende opstelling: Van der Bijl, doel; Oldenburg en Van der Heiden, achter; Hoogvliet, Kroon, Van Hoek, midden; Van Munster, Van der Korput, Brandes, Steenbergen en Linssen, voor. VOOR MILITAIREN, die na 3 Sep tember 1945 ten mtnste drie maanden werkelijke dienst m de tropen hebben verricht, ti ingesteld een in brons uit gevoerd ereteken voor Orde en Vrede. Ook burgers, die zich in militaire zin verdienstelijk hebben gemaakt, kun nen deze onderscheiding krijgen. Het is een rond medaillon met een W. ge plaatst in een achtpuntige ster waar boven ccn kroon met twee gekruiste zwaarden. Dc kleuren van het lint, waaraan het wordt gedragen, zijn rood-wit-bteuw-wit-rood. FEUILLETON ÏLpk °p U zita. maar zorst U vooral voor die two-seater, liever dan een jeep. want die ttEV0 gauw irj, d,e bocht. Voor Nylons hoeft niet te zorgen; ik krijg elke maand een pakje voor u" 13 een heIe 3ast minder „Stop maar," riep Peter ontsteld. „Stop. stop, „Kubelin?" „Ja, Kubelin, 't viel me nog op. omdat het zo'n vreemde naam was en U weet, dat ik goed namen kan onthouden. Nu, de dikke was weer kwaad, dat de ander namen noemde en zei, dat ie zich beheersen moest. Maar hij vcragiste zich zelf ook, rfon .tnfri-nTT.» c™-.V""i ""T-'fi' BW>?' want hij zei „Cyrus" tegen die ander en dat weet beloof U on ri! f t,- Plechtig. „Ik ik nog wel zeker, omdat XJ me wel eens verteld KIXJS11! hleT' WI-e-r aclLtE.rna™ heeft van koning Cyrus." 29 raaar niet kan onthouden, is mijn getuige. Ik beloof U, dat die schoonheidskoningin hier geen „Mooi, zo," mompelde Peter. „Cyrus en Kube- Twaalf jaar geleden ben ik in Scheveningen tot Voet buis zal zetten, want z|j is overjarig, be- ljh. Dat weten we tenminste." schoonheidskoningin uitgeroepen en ik zou het legen, zeggen ze in de kaaswereld en die swing- kent U ?e niet eens?" vanaaag aan de dag nog warden. Ik kan U mijn mama komt er ook niet in, want ik heb zo'n medaille en de blauwe sjerp, waar het op staat }dee' «at die eraan ontsnapt is bij de bevrijding „Nog niet," zei Peter veel betekenend en de zo laten zien. Meer vertel ik niet, ik wil U al- kaal geschoren te worden. "Wees dus gerust, mijn twee vrouwen keken elkaar vragend aan. „Maar laan Tmnn„ mm1..h rr hrï'Ta tTqT a. I.ïiT- n.11 jiI I.r1.... "G<11.3 bravo ziel en kijk mij dan weer lief aan." leen maar nieuwsgierig maken.' ™a,s -er b;iIteG adem vaiL Juffrouw Spoor keek nog zorgelijk, zij was „schoonheidskoningin, nep ze nog eens verach- nog niet helemaal gerustgesteld en zij wilde teiijk uit en zag toen Peter streng en onderzoe- meer weten van dia advertentie; het hoe en Kena aan. waarom. „Merk wa ar dig," mompelde deze man en bij Maar p-*pr xacn veroergena. nen, die juffrouw Spoors evenwicht blijkbaar „Ja, ja, merkwaardig,'gromde juffrouw Spoor, meer verstoord hadden door haar de kans te .Maar mijn huis komt zij met in, zowaar ik geven de brieven mede te lezen, dan door het hmr sta." feit, dat zjj ontvoerd was. „Rustig maar. Spoortje," kalmeerde Peter en „Wat zeiden die gangsters wel, toen zij de hij wilde haar der gewoonte getrouw op haar brieven lazen?" vroeg hij, a^VpenSn^CrpfnrnKWT-P=#' maar weerde 11 cm „Wel," zet juffrouw Spoor, iets milder, maar den en h|j gaf zijn chauffeur een"sein om ta ais eenonrem^ object ai. "toeh. nog met een terughoudendheid. „Ik --"enk, stoppen, dat die ook deed en ik ging er uit Toen „Vérder nog,sprak zij nu met nieuwe kracht, dat zij minnaars van die schoonheidak- "ringin trapte dat magere talhout mij nog stiekum na, „Ja, we zijn er nog niet Die tweede brief was waren, want zij tierden en vloekten zo erg, dat maar ik heb 'm een kardcedel met m'n paraplu er nog. Ik zie hem nog voor me; die zal ik niet ik ze tot de orde moest roepen. Ik zeidat als op zijn lelijke tronie gegeven. Ik zag 'm nog naar vergeten, al word ik negentig. Luister: Mynheer, ze nog een woord verder gingen, ik onmiddel- zün neus grijpen en toen was die auto al weg. daar begint het altijd mee. Mijnheer, ik ben 22 lijk zou uitstappen. Maar ziet U, ik was ook wel Ik zag de dikke nog door het achterraampje jaar en heb veel vrije tijd. Ik houd van swic- even geschrokken, of laat ik zeggen, verbaasd, naar mij k|jken, cn ik schreeuwde: „Wacht maar, gen en van vogels, vooral van nachtegalen en over die brieven aan U, dat ik zo precies niet je zult nog van me horen, Coloradokever", maar roodborsten. Ik ben opgewekt en sportief en zou gelet heb op wat ze zeiden. Wel riep een langa ik denk niet, dat ze ms nog gehoord hebben, het leuk vinden als U een two-seater had, die vent, die Hollands «prak die dikke deed dat *rmt pn fnpn s+rmd ik bil Purmerend zyn zo gezellig in de zomer. Ik spreek Hollands, heel slecht, was vast een buitenlander zo iets 0U w n V urmerena. Duits en Canadee3. Als U op Clark Gable lijkt, als „Dat is een streek van Kubelin", - (Wordt vervolgd). vertel toch verder Spoor. Elk woord moeten we uit U trekken." „Er is niet veel meer te zeggen. Ze waren zo woedend over die brieven, dat ze tegen mij be gonnen te schreeuwen, vooral die lange, die z'n eigen taal sprak. Toen heb lk gezegd: nou is 't genoeg. Ik ga eruit. De ruziemaker wilde mij toen aangrijpen. Maar ik heb hem toen eens ver teld, wat ik van hem dacht. Ik zei: „giftige pad, ga uit de weg en zet je vette lippen op elkaar, want dat geluid, dat tussen die gele slagtanden van je komt, lijkt wel op de eerste Philips van mynheer Ediaon. Toen zei da dikkerd, die de baas was, dat z'n makker zich rustig moest hou- ZATERDAG 17 JANUARI 1948 Avond-programma HILVERSUM I: 19,00 Nws; 19.15 Volksliederen; 19-35 Banden die binden: 10.45 Regeringsuitzending; 20.00 Nws; 20.05 De gewone man; 20.12 Wie weet hoe deze plaat heet'; 20.30 Lichtbaken; 21.09 Opera-con cert; 21.40 Wachtend op de wegen wacht; 22.00 Week-end serenade; 22,37 Actualiteiten: 23.00 Nws; 23.20 24.00 Omroep-kamerorkest. HILVERSUM II: 19.30 Voor de jeugd; 19.40 Jeugdnieuws; 19.45 De bybel in de steen; 20.00 Nws; 20.08 Dingen van de dag: 20.15 En nu.... oké; 21.30 Wcck-cnd orkest; 22.00 Luisterspel; 22.30 Malando; 23-00 Nws; 23.15 Hobby hoek; 23.30—24 00 Lest Best. ZONDAG 1B JANUARI 1948 HILVERSUM I: 8.— Nws. water stand.; 8.15 Grpl.; 8.30 Morgenwijd.; 9.30 Nws en Waterst.; 9.45 Grpl.; 9.55 Inleiding Hoogmis; 10.Hoog mis; 11.30 Tno: 12.— Angelus; 32.03 Pianoduo: 12.15 Apologie: 12.r" Lunch cone.; 12.55 Zonnewyzer; 13. Nws; 13.15 Welk boek; 13.20 Lunch- conc.; 13.35 Radio feuilleton; 14.05 Gooise Kring; 15.50 Muzikale Tom bola; 16.10 In 't Boeckhuys; 17.— Oecumenische Kerkdienst; 18.30 Reg. uitzending: 19.— Psalmen v. Swee- linck; 19.15 Ds. Straatsma: 19.30 Nws, weer; 19.45 Marsen; 19.50 Sport flitsen; 20-05 Gewone man; 20.12 Victor Silvestre; 20.30 Luisterspel: Scbatteneiiand; 21.15 Zilvervloot; 21,50 Grpl.; 22.07 Actualiteiten; 22.15 Gebed: 22.30 Nws; 22.50 Concert. HILVERSUM II: 8,— Nws; 8.18 Zingende torens; 8.30 Platteland; 8.40 Barcarole; 9-12 Sport; 9-15 Men vraagt; 9.45 Geestelijk leven; 10. Zondagshalfuur: 10.30 Jeugddienst; 11.45 Tot 't hart van ons volk; 12.— Harmonie; 12.30 Zondagsclub; 12.40 Zaandams mannenkoor; 13.Nws: 13.15 Seven wings; 13.50 Spoorwegen spreken; 14.05 Boekenhalfuur; 14.30 Concertgeb. ork.; 16.40 Reportage: 17.Gesprek met vrouwen; 17.20 Een gedicht; 17.30 Ome Keesje; 17.50 Sport, 18.Nws; 18.15 Dansmuz.; 19.— Radiolympus; 19.30 Stradiva- Sextet; 20.— Nws; 20.05 Reportage en actualiteiten; 20,15 Omroepork.; 21.15 Luisterspel: Paul Vlaanderen; 21,50 Pierre Pa'lla; 22.05 Rondom de haard; 22,30 Viool en piano; 23. Nws: 23.15 Skymastors; 23.45 Viool, MAANDAG 19 JANUARI 1948 HILVERSUM I: 7.— Nws; 7.15 Oymn.; 7.30 Oranje reveille; 7.45 Woord voor de dag; 8.— Nws; 8.15 Gew. muziek; 9.— Viool en piano; (Ingezonden mededeling) En boeren en burgers, sprak da hypnotiseur. Wat wilt U nu ruiken? Noem mij een geur! Toen zei Krells komisch Dat 'a nogal logisch. TIP wil ik rukken, maor ók pruuven heurl Inz. HrC.v.ï, .Dordrecht, entv.lfl.TIF wijzigd. 9.15 Ziekenbezoek; 8.30 Vragen aan voorbijgangers; 10.Werken van Coates: 10.30 Morgendienst; 11. Berliner instrumental Collegium; 11.15 Van oude cn nieuwe schrijvers, 11.35 Ens. Lachman: 12.05 Pianoduo 12,30 Weer, Amati trio; 12.55 Bach- koraal; 13-— Nws; 13.15 Mariniers- kapel; 14.Uitz. voor scholen; 14.30 Vrolijke klanken; 14,55 Zangrec.; 15.25 Gesare trio: 16.Bijbellezing; 16.45 Boston Promenade ork.: 17.— Kleuter klokje klingelt; 17.15 Orgel concert; 17.45 Reg- uitz.; 18.— Ha waiian klanken; 18.15 Sport; 18.30 Heg. uitzending. HILVERSUM II: 7.— Nws: 7.15 Operette selecties; 8.Nws; 8.15 Ter ere van Prinses Margriet: 8.45 So- hstenconc.; 9.15 Morgenwijding; 9.30 Waterst.; 9.35 Arb. vit.; 10.30 Ge sprekken tot de vrouw; 11.Op de uitkijk; 11.15 Tom Hartvelt piano: 11.45 Grpl.; 12.30 Weer; 12.33 In 't Spionnetje: 12.38 Orgel; 13-Nws; 13.15 Lyra trio: 13-50 Grpl.; 24.20 Dr. P. H. Rittcr; 14.35 Cello en piano; 15.Bonbonmère; 16.Boyd Neel etrijkork.; 16.30 Hoogtepunten uit de opera: 17.15 Skymasters; 17.45 Hoort zegt het voort; 18.— Nws: 18.15 Gr. pl.; 18,30 Hoe oordelen 6000 Rotter damse leerlingen bij het M.O. over muziek? RDZ in jubileum- stemming Op 26 Februari a.s. zal de Rot terdamse Dames Z wemclub 35 jaar bestaan en in verband daar mede zal deze vereniging op Za terdag 28 Februari in café-restau rant Caland een receptie houden, waarna 's avonds internationale zwemwedstrijden worden georga niseerd in het Oostelijk Zwembad, op welke de beste Deense zwem sters zullen uitkomen. Met de Gentse Zwem- en poloclub zijn onderhandelingen gaande betref fende een waterpolo-wedstrijd, te spelen tegen de Rotterdamse Zwemcïub. Zondag 29 Februari vindt er een diner plaats, op 6 Maart een caba retavond in Palace en Zaterdag middag 13 Maart staat een sprook je voor dc adspiranten op het pro gramma, evenals in Palace. Het bestuur werd op de algeme ne vergadering als volgt samenge steld: Mevr. Douwe-deri Breejen, voorzitster mej. Irma Schuhmacher, secretaresse, mevr. Groos-Breed- veld, pennïngmeesteresse en mevr. Vreugdenhil-Kok en mevr. van Rce-Vuyk commissaressen. De polo-commissie bleef onge-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1948 | | pagina 3