Wat Frieda betreft: ja, zij mag komen HAMEA<M< &SSSESS35 Belangrijk Toneelexperiment Drie Saytons: in fietsen Frieda", thans als film in Lutusea Arena Antoine en Antoinette '■'AKKERW*. Victoria en Cineac „Liefdesbrieven" -DAMES.'I Hoed, waar ga je met die juf naartoe? Paroolkalend'er 1948 H. Tiemeyer's „de zaak A.D." Capitol Bethsabée Frans Josef Hirt Pianorecital in Boy mans Eiken Windsor Fauteuil */h Toorenburg Damme heöen Dansavond Gretel van Bruggen en Bob Nylmis Promotie en degradatie lager voetbal MIJHHARDT DE RADIO - PROGRAMMA'S Zaterdag 21 Februari 194B 3 (Ingezonden mededeling) ff Of wij Frieda In ons huls zouden wil len opnemen7 Frieda, het goede Duitse meisje dat niets met de nail's te doen wilde hebben, die nadrukkelijk zegt het Duitsland van Beethoven, Goethe, Heine, Bach, Mozart Hef te hebben. Och ja, wij zouden Frieda wel ln ons huls willen opnemen, zoals die En gelse krijgsgevangen officier, die ze hielp ontvluchten, haar uit dankbaar heid ook ln ztjn ouderlijk huls opnam, van haar houden ging en niets liever deed dan met haar trouwen. totdat die schaft van een broer van Frieda opduikt, een onverbeterlijke nazi-beul blijkt te zijn, die zijn zusje met wel lust de swastika in de hand drukt «n de moeizaam veroverde rust van het meisje -wreed verstoort WfJ zouden dan, gelijk Robert, de warmhartige Engelsman, na deze erva ring waarschijnlijk eveneens aan het twijfelen gaan af wjj er goed aan had den gedaan ons over Frieda te ontfer men. Maar als onze Frieda, na dit be merkt te hebben, in het water gespron gen was, gelijk zij ln de film doet, zou den wij haar zeker net als Robert na haar redding ln de armen gedrukt heb ben en dit door de jaren heen nog vele malen hebben herhaald. Ons antwoord op de boven gestelde vraag blijkt dus tenslotte bevestigend te zijn. Zomin het etuk {van Roland Miller) als de door 3>a*sil Dearden geregis seerde film van dezelfde naam geven, een oploBsmg voor het gestelde pro bleem In het toneelstuk besluit Frieda naar Duitsland terug te gaan. Hier in de film laat men ons ln het onzekere over wat er verder geschiedt, want het verhaal eindigt met de omhelzing der gelieven. Van de film hebben wij veel meer genoten dan indertijd van de taneelver. toning, In de film is alles veel mense lijker, veel minder academisch behan deld dan in het vrij. vervelende praat- stuk, Al is „Frieda*1 dan geen „alge meen hedendaags" probleem, zoals de reclame deze reproductie ons wil sug gereren, maar een zuiver individueel zoals de feiten hier gegeven worden heeft men er een goede en belangwek kende film van gemaakt, met sterk spel van David Facrer als de Engelse offi cier en de Zweedse actrice Mai Zetter- llng als een Innemende Frieda Eigenlijk zou het voldoende zijn van deze film te zeggen- ga hem zien. ga hem vooral zien en leef een paar uur !iet Parij6e leven mee, niet dat van de pre tb uurten met hun snobisme en de cadentie, maar het leventje van de burgerij en van het volk, wees geluk kig met het geluk van Antoins, die beste degelijke, jaloerse Antoine en zijn schat van een vrouwtje. Antoinette. Verheug U als dat lieve, voorbeeldige echtpaar de honderd duizend op zijn loterijbriefje zJet vallen en trek 17 de haren uit liet hoofd als An'om* voor het loket staande om do buit te innen, zijn lot verloren bUJkt te hebben. Leef het een poosje mee, dat Parijse leventje van deze hard werkende mensen, de man in zijn drukkerij, Antoinette in. het grote warenhuis en erger U aan de brutale avances van de oude kruide nier. die het de lieve Antoinette al maar lastig maakt, totdat Antoine de vent in een pracht'van een knokpartij z'n vet geeft Vóórdat dan eindelijk het loterij briefje toch gevonden wordt, toont re gisseur Jacques Becker 17 in een lange reeks van kostelijke en geestige scènes, in prachtige vaart, zeer licht van toets en schijnbaar zonder pretenties het al- led agleven van dat ParUse wereldje met zijn talloze rake typen en ge voelt er U deel aan hebben, ge snuift de Farljse lucht verlangend op en als ge tenslotte 'Antoine en Antoinette op hun zo be geerde motorfiets ziet wegtuffen om de vrije Zondag te vieren, gaat ge voldaan naar buiten, denkende: die Fransen we ten toch maar wat film is en. gelukkig (Ingezonden mededeling) ■u rillerigOpgepast - Griep dreigt I Direct n "AKKHIJT ('at per dag). Onder de wok Do Griep niet doorl Waar moet het heen? Bezorgde vraag, die ouderen vaak stellen bij het hoofdschuddend beschouwen van de levenswandel der jortgeren. Het verzwegen antwoord op die vraag doet weinig goeds vermoe den. Waar gaan wjj heen? Een vraag, 5n alle toonaarden en overal ter Wereld te vernemen. Misschien stelt ti haar zelf wel. En de antwoorden, hoe verschillend ook, hebben alle één ding gemeen: ze zijn negatief. Zoals soms moderne muziek ein digt In een schrille klank, een vraagteken, de hoorder in het onzekere latend; zoals vele van onze huidige boeken een neerslach tige strekking hebben en alleen maar zeker zgn van de dood; zoals er wetenschapsmensen zyn, die nu niet meer gelijk na Wereldoorlog no. I spreken van „de ondergang van (Europa) het avondland", maar denken aan de vernietiging _$3er gehele aarde; zo Rikt er langzamer hand geen ander antwoord mogelijk te zijn op de vraag waarmee we begonnen dan: chaos, vernietiging, dood. Hoeveel, waars deze antwoorden ook mogen bevatten, toch geven zdjj niet het laatste, doorslaggevende antwoord. Dat is er wel. Op de aan grijpende affiche, die in. opdracht van de Verenigde Volken verspreid zal worden (was niet een. Hollander de ontwerper?) is één ding ver geten. U herinnert zich de plaat? Een doodshoofd als aardbol voor gesteld, de werelddelen ztjn duide lijk te onderschelden, erboven de- woorden: één wereld; eronder: of géén. Treffende waarschuwing, maar vergeten is aan te duiden hoe deze versplinterende wereld (en mens heid) de onontbeerlijke eenheid vinden kan. Dat is die ene vergeten factor,/Dat ia het kruis. Van het begin af heeft het kruis gestaan op Golgotha Hoofdschedelplaats, Waar gaan wtj heen? „Heer, tot Wien zouden wjj heengaan, Gij hebt woorden van eeuwig leven." Daar om gaan w(j naar het krüis, de hef boom waarmee God ons uit de ondergang tilt. Want bjj al het terecht gesigna leerde negatieve is er nog Gods rekenkunde. En, daarin is, evenals in de onze, het kruis een plus teken. OBERMAN hoeft het tegenwoordig niet steeds raar te eindigen fn hun verhalen. Roger Pigaut en Claire Maffel spelen het gelukkige echtpaar hartveroverend. Wie dit geen alleraardigste film vindt moet het one werkelijk eens vertellen. Onze nieuwsgierigheid ging bij tie Paramount film „Love letters" in de eerste plaats uit naar een filmtechnisch snufje, dat in deze film voor het eerst te zien zou zijn Het betreft een door Lee Garmes, een der cineasten van Metro Goidwyn Mayer, uitgedacht ge heel nieuw bcllchtfngssy6teem. waarbij door een bijzondere opstelling van de schijnwerpers, het „schaduwloze beeld" ontstaat, Na kennismaking met Garmes* expe riment. zijn wij echter tot de conclusie gekomen, dat de argeloze toeschouwer met gefrappeerd zal worden, door het hiermee bereikte resultaat. Alleen een ter zake kundig opmerker zal, vooral m enkele close-ups. de sporen van. Lee Garmes' pioniersarbeid aantreffen, en ze als winst, zij het ala een geringe, voor de film aanmerken. Voor wat de mhoud van, „Liefdes brieven" betreft: Bijzonder tedere liefdesbrieven, die een jonge vrouw van haar echtgenoot aan-het-front meent te hebben ont vangen, zijn (met goedvinden) door diens kameraad geschreven. Na de oor log ontmoet de laatste de vrouw, zon der dat hij weet. dat z« de adressante is van zijn gefingeerde liefde- en trouwbewijzen. Dat zij haar geheugen heeft (verloren, bJykt geen bezwaa/ voor wederzijdse liefde maar wel re den voor de minnaar om het mstste- rieuze verleden van 'zijn verloofde na te gaan Hij komt dan tot de ontdek king, dat zij een jaar gevangenisstraf heeft ondergaan wegens moord op haar echtgenoot De „valse" liefdesbrieven (zijn brieven) zouden de directe aan leiding zijn geweest. Niettemin trouwt hij haar In subtiel spel van de talentvolle Jennifer Jones en de gerenommeerde Joseph Gotten, wordt nu het drama uitgesponnen van het Jangzaam bij de jonge vrouw terugkerend, geheugen, hetgeen tenslotte leidt tot een. verras sende ontknoping. Een werkelijk fijn product ter I verzorging van Uw handen fs Eco Hanumeüs product van Mijnhardt, garnizoenscommandant, die op hem verliefd is. Nog hoger dan" het stof, dat1 de fraai uitgedoste Moorse ruiters in de witblinkende woestijn doen opdwarrelen, laait tussen deze vier mensen de hartstocht op, vob- trekt zich een dramatisch conflict, dat zelfs leidt tot het sterven van twee jler hoofdfiguren. Dit even ngewikkeld als languitgesponnen liefdesdrama zou bijna een drakerig fiimgeval geworden zijn, ware het niet, dat zowel regisseur als came raman met raffinement en in echt Franse sfeer de omstandigheid heb ben uitgebuit, dat de geschiedenis zich afspeelt in het hartje van het romantische en avontuurlijke Ma rokko van jaren her en aldus de film ln dit opzicht een bijzondere waarde gaven, Uitslag jeugdraadsels Beste Allemaal, Jullie hebt Jopie flink aan 't werk gezet, 's Jonge, 's jonge wat een mass» goede oplossingen zijn er bin nengekomen en bQk de kleintjes onder jullie hebben weer dapper meegedaan- Vele vriendjes en vrien dinnetjes deden hun oplossingen ver gezeld gaan van versies en tekenin gen, Ik heb ze allemaal in mijn al bum geplakt. Hier volgen de oplossingen en de gelukkige prijswinnaars die een oek krogen toegezonden. Wat 'n hoed hè?is op drie manieren te dragent altereerjf, wanneer men het kant er al laat, als een niet al te buitenissige ydthoed, vervolgens mét het zwarte kant en de rose rozen maar dan alleen bij zeer speciale gelegen heden en niet om er zo maar eens mee te gaan winkelen!) en voor 's avonds dan vormt het kant met alleen de rozen, dus ronder het vilt. een flat- tècende hoofdbedekking. Danielle Dameux, graaggezien artiste W talrijke Franse films van het luchtig genre, kan men deze week m Capitoltheater zien spelen als Arabella/ de hoofdfiguur uit Pierre Benoits tragische roman „Bethsabée", door Leomde Moguy tot film omgewerkt. Arabclle, die naar Marokko trok om haar ge liefde, kapitein Dubreuil (Georges Marc hal), te zoeken, ontmoet daar tevens haar vroegere door haar ver laten minnaar Sommerville (Jean Murat). De laatste is haar niet vergeten en dat weer wekt de felle jaloezie op van de dochter van de Onder auspiciën van de Neder landse Volksbeweging heeft de To neelgroep Herman Bouber hier gis teravond „De Zaak A.D." gespeeld en zo heeft Rotterdam dan einde lijk kennis kunnen nemen van Hans Tiemeijer's experiment, waarmede deze auteur hoopt een weg te vin den naar nieuwe dramatische mo gelijkheden. Een „paar weifelende schreden" noemt Tiemeijer het be- scheidcnlijk, maar ik zou willen zeggen: het zijn enige ferme stap pen in de goede richting, want wat zich daar op die paar vierkante meter van het toneeltje ïn de Blauwe Zaal afspeelde op en rond vijf kantoorstoeltjes en een tafeltje was van een dramatische kracht als men helaas op het grote toneel maar al te weinig ervaart. Het publiek in de zaal maakt op de „tribune" bij een zitting van de Kinderrechter de instructie van de zaak Anna Daalders mee (dat het in werkelijkheid anders toegaat doet er in dit geval met toe, in het stuk is het nodig omdat de toe schouwers verzocht wordt in een pauze te discussieren over vraag stukken uit het spel. In een meesterliik geschreven dialoog behandelt de auteur Anna Daalders het probleem der losgeslagen naoorlogse jeugd. Hoe; Frieda wordt voorgesteld aan Judg.de weduwe van Roberts broer. (Scène uit „Frieda") Vreemdelingendie ons land bezoe- of dat de Jrrc samen ineengestrengeld kenstaan steevast versteld van waf een soort fietsende Laokoön-gcocp wij Neder/anders zo al met op en met formeren, onze fiets doen. Wit', die dermate met r AI instrument vertrouwd z0n 90'd,jn „«er opgaaf raakt, dat we 't als een soort vyfde inmiddels een trap opgericht blijkt te l j.» f.-# zun en Dan Say ton, die eerst wat ledemaat besehouu.cn, wj zicn ast met t0llu,tMll,s.gesprongr:n, dsa. Da"'Nederland kibbelt, eet, over densest bewegingen voor stoot te r t. maken, wordt het toch wel heel gnc- politiek spreekt op de (tets. shag,a De rolt, verhuist op de iets. cp de fiets dJ dapJhl Dsn mtl Hamert s.enst, vnjt en babiesver- f "6aiWrmd, voer dat zon we met meet. Omdat en we allemaal doen. Over vijftig ,aar tietsen misschien ai n hulpwerk- 'J(e dan waard geworden, hoorden we laatst toadxM 'Mlaafvatt, ce„ ^55c„, met zegge,u hij botste te praten! h d u f kL Wanneer dus een Lutusea, vol men- sen naar drie wielrijders zit te turen Vier en twintig jaar manipuleert Dan en met het tegendeel van verveling Sayton nu met de vétocipède en 't dan moet daar wel een bijzondere bekomt hem opperbest. Althans op 't nouveauté vertoond worden, 't Valt bioscooptoneelin variététheaters en nog te begrijpen'rfaf mevr. Sayton er circussen. Buitenshuis zult U 'm zei- bijzonder behagen in- schept met haar den op twee wielen tegenkomen. Hij achterhoofd langs het voorwiel scha- fietst niet graag, heeft 'n hekel aan rend ah "n soort handrem te fungeren, tegenwind vraagt hij zich zelf en ons, kwam het zeer jonge meisje Daalders er toe een haar vrijwel onbekende man neer te schieten? Wie draagt de schuld wan haar ontsporing en exaltatie, haar moeder?, die haar man tijdens zijn gedwongen ver blijf in Duitsland ontrouw werd, wat het kind zeer schokt; haar ge- desillusionneerde vriend Piet, een dapper illegaal strijder, eens vol idealen over een betere wereld na de bevrijding, die zijn bitterheid op haar over heeft gedragen en ridder lijk de moord voor zijn rekening neemt. Of bestaat er een collectieve schuld, faalden de ouderen met hun voorbeeld en is er niets goeds te verwachten vóór de maatschappij tot op haar grondvesten politiek en economisch veranderd en verbe terd is? Een levenshouding waarin de collectieve verantwóórdelijkheid voorop staat, zal de nihilistische, normloze asfaltmens kunnen red den van zijn tragiek, meent de schrijver en in de discussie bleken verscheidene sprekers die mening te delen. Over welke uitstekende krachten het troepje van Bouber beschikt bleek weer eens verheugend duide lijk. Prachtig waren Emmy Arbous en Bouber zelf als de gebroken ouders van Anna; de schuldbewuste moeder zeer ontroerend in haar in tens verdriet en de tedere, wat sul. lige vader in zijn totale verslagen- 'heid. Ans Koppen had als Anna zeer sterke momenten en zij ver tolkte de-psychologisch zeer ver antwoorde scène, waarin zij haar geleidelijk afglijden en de vorming van haar haateomplex vertelt op aangrijpende wijze. Een woord van bijzondere lof verdient Piet v. Meulen voor zijn uitzonderlijk goe de en waarachtige creatie van de verbitterde, idealistische oud-ille gaal, die tot de verbijsterende con clusie moest komen dat zovelen te vergeefs hun leven geofferd heb ben. Aaf Bouber was een voortref felijk inspectrice van de Kinderpo litie, Lena Kemper een pracht van een wouwelende burgerjuffrouw- getuige en Wim Kouwenhoven uit stekend als een nihilistisch zwart handelaartje. Hans Tiemeyer speel de zelf de Kinderrechter. De volle zaal toonde zich dankbaar voor dit zqpr belangwekkende experiment. Ingezonden mededeling hbbbmn SC H! EIS A AN LAAN 44, TÉL 34955 YlfAAMBACHTSST* 147, TEl 37507 AUSTHOfLAAN 3i.' TEL 20534 GEDISTILLEERD - WIJN BIER Voordat de Zwitserse pianist Frans Josef Hirt begon met de ver tolking van Ravel's Le Tombeau de Couperin, moest hij, tengevolge van een. indispositie, de clementie van de toehoorders inroepen. Dit bleek gelukkig geheel overbodig, want het werk genoot in alle opzichten een fraaie spannende vertolking. In met mindere mate was dit ook het gevaj met Ravel's Sonatine en Les Folies francaises ou les Domi- nos van Francois Coupenn. Niet de geringste inzinking viel te consta teren. De reproductie van het werk van de grote Franse clavecenist was van een charmante eenvoud, bevat te bovendien een maximum aan klanksfeer en de Sonatine, een ju weeltje van klankraffinement, ver schafte Hirt alle gelegenheid zijnv &root kunstenaarschap te demon streren. En zou men na het vaststellen van zoveel prachtige positieve ar tistieke waarden geen criticaster zijn, indien men zijn warme waar dering ervoor liet temperen door het feit, dat er onder de Twaalf Preludes van Debussy, welke hèt eerste deel van het programma vul de, enige waren die, voorzover het de voordracht betreft, minder vol deden? Herman van Bom, 1 Karei Verhagen, Paral- p e n lelstraat 49a, Overschie lepel And ré Goedendorp, nek Stationsweg 65 Oost- 1 voome. Hoge bomen vangen veel wind. Wie de schoen past, trekke hem aan. De ledigheid is des duivels oor kussen. Holle vaten klinken het meest. Corrie de Vries. Bakkerstraat; Jopie Lagendijk, Wapenstraat 33b Rotterdam. Zie zo en nu maar weer de nieu we raadsels oplossen. Jullie weten het: het Eaat met om de knikkers, maar om het spel, dat wil dus zeg gen, ook al win le geen prijs ie, hoofdzaak is, dat je zo knap bent om de raadsels op te lassen. Vol ver wachting klopt het hart van jullie japib parool. (Ingezonden mededeling) zit heerlijk, li fYTV I°®b ln Pr,is 'f— Ijzersterk ƒ95.- Nieuwe Binnenweg 340 t/o Plantioen Rotterdam Telefoon 34136 Een kwart eeuw Russische filmkunst Br is weer een copy op normaalfilm van Eiscnstejns Potemkin in ons land en de Vrienden van de film hebben zich gehaast deze voor een van hun voorstellingen le reserveren. Of dit staal van reeds klassiek: geworden fjimJcunst aan de hoog gespannen ver wachtingen heeft beantwoord? Wie het specifiek filmische niet waarderen kan, is beslist teleurgesteld. Geen bioscoopexploitant zal met enige kans op commercieel succes Potcmkm als hoofdfilm m zijn theater draaien, want dc publieke waardering richt zich in 't algemeen met allereerst naar film- critena, camerawerk. Nog maar al te vaak viert de .ster' triomfen. Over Potemkm fs al zo vaak de lof trompet gestoken, dat Iedere toevoe ging hieraan sLecbts hinderen, zou we gens haar overbodigheid (evenals de mondelinge toelichting, die de heer Brusse gisteravond meende te moeten geven). Met welke maatstaf der film- aesthetica men Eisensteins schepping ook meet: zij voldoet aan voorwaar den. cLie als standaard zouden kunnen gelden voor wat m filmkunst bereik baar is met een camera, levenloze voorwerpen en mensentypen zonder in dividuele functie. Uh deze drie ele menten bouwt Eisenstein een product, dat onvergetelijk blijft voor wie het eenmaal zag Dat ook m Rusland niet meer zo ge filmd wordt als 23 jaar geleden. Illus treerde Tadzjikistan. Op heel veeL ge duldig cellulütse worden hierin de ze geningen van het communisme uitge meten op een wüze, die meer boeit door goede fotografie en karakteristieke volkstypen dan door filmische kwali teiten. De lijst van passagiers die op 3 Maart met het motorschip „Oran je" in Amsterdam worden ver wacht, ligt op ons kantoor Schie- damsesingel 42, ter inzage. FEUILLETON andere plaats de grens te forceren. De zware met je over had gesproken." man, die naast de chauffeur zat en driftig op zijn sigaar beet, kende de wegen In de streek als de Ijjnen in de binnenkant van zijn hand en hij zou de auto wel in veilige haven loodsen. „Nieti met mij, voor zover ik mij kan herin neren." „Ik kom er straks op terug," zei Peter en hij haastte zich achter de verbijsterde bode aan. „Maak het kort Peter," riep Fridolin hem nog na. „Ik proef de kreeft al," Maar Peter was reeds de vergaderzaal binnen geleid. De minister-president stelde hem voor, deed hem aan zijn rechterzijde neerzitten, en In een statig gebouw in de Residentie was de ministerraad vrijwel voltallig in vergadering bijeen. Alleen de ministers van Financiën en Landbouw ontbraken. De eerste was tezeer in x beslag genomen om zijn begroting enigszins 5* e-01i £fote z^arte auto, die te- toonbaar te maken, de laatste moest onderschei- sprak toen: K.3r°®i 5-5-111, ,n £a5at één ^er dingen uitreiken aan bekroonde stieren en melk- „Met groot genoegen zien we thans de heer n-Mi-ub. SÜ gesprek had gevoerd met de koeien ergens in het Zuiden van het land, Munnik in ons midden. Hij beeft de regering «*aT#l v/f een "jzige ge- In het wachtkamertje naast de grote verga- belangrijke diensten bewezen, waardoor het ons nen HU Ik r°uS fuède sc^°e- derzaal zaten twee mensen. mogelijk is geweest om een gewetenloze bende stok, toen hij aan eenTeaSbtï u°iSeSzettïn dat zou vooraf willen hebben," zei het °P te jollem die een ernstige bedreiging voor de hll df» rflniiwna+Trvr ««55Ï2Ï? t uiteenzette, aar meisje. wereldvrede vormde. Myn ambtgenoten van aarzelde, langs deze posi kwamen weinig „hoge "E? t?an ee? varkenscarljooade met dï^óntwikkSSg tl oiz? tïglnmaaSseteli^S doorgekomen. Hij wilde geen enkel risico nemen en toen de ander zich opwond en dreigde met diplomatieke incidenten vroeg hij Inzage van de papieren. Maar de man in het grijs was zozeer in toom geraakt, dat hij_ zich resoluut omdraaide en het kantoor met driftige passen verliet. In de auto bromde hfj tegen zijn medereizi gers: „Omdraaien, er is alarm aan tie grens ge maakt." De kleine man naast hem werd onrustig en de angst was hem in de ogen te lezen. Maar de ander stampte ongeduldig met zijn stok op de bodem van de auto en zei, dat het vrijwel uit gesloten was, dat deze maatregel van de Ne derlanders nu al voor hen bestemd kon zijn. Men mocht evenwel geen risico nemen en tot elke prijs moest getracht worden op de een of ogenblik onze bespreking over herziening der loods- en havengelden zullen opschorten." En na van verschillende zijden instemmend gemompel vernomen te hebben vervolgde de spreker: „Beginnen wij bij het begin. Tegen het einde - -----van de oorlog had een Duitse professor,» Kük- „Neen, zei Peter, „een heel grote kop, zonder genaamd, een geheim wapen ontwikkeld, dat oren, zodat je de kop in je hand kan wegen. ajs de V 9 in productie zou zijn gekomen, als „pardon. deed de bode beleerd. <je geallieerden niet te rechter tijd over do Rijn „Present, zei Peter. „Ik kom. warien getrokken- Deze V 9 moet beschouwd En hij stond op. Bij de deur keerde hij zich om: worden als een verdere ontwikkeling van bet „Wie zijn ook weer onze getuigen. Fridolin?'" geluidskanon van de in Amerika werkende pro- „Getuigen? Waarvoor?" fessor Mautner. De geluidslrillingen. welke er- „Voor dè trouwzaal natuurlijk." door werden opgewekt, kunnen een verlam- „Trouwen? Toch niet met mij?" nünfi van het menselijk organisme veroorza- „Bij Osirius, Fridolin. Ik dacht, dat ik er al ken. „Met vossebessen," verbeterde de man en hij vervolgde dromerig: lrEn koffie, héél sterke koffie." „Een klein kopje,..," Toen kwam de bode binnen. Hij vroeg: „Mijnheer Munnik?" Het optreden van Gretel van Bruggen en Bob Nijhuis in het Doofslommeninstituut iaat gemeng de indrukken achter. NaBst dansen, die eerlijk gezegd met door de beu gel konden. zó elementair waren de overtredingen waren er, die troffen door originele opvatting en duidelijke oplossing. Gretel van Bruggen trad het meest op de voor grond; voor een met gering deel mag men dat toeschrijven aan haar meer dankbaar, want gemakkelij ker aansprekend aandeel in het ge varieerde programma (Strijd- Ni- nerias por Conchita-Dvorak's Wals), maar haar vrije manier van zich bewegen en het sterke expres sievermogen (vooral in het humo ristische) wijzen op misschien nog niet geheel ontdekte mogelijkheden. Bob NijhuLs stelde hogere eisen, aan publiek en zichzelf, misschien te nadrukkelijk, want vaak voelde men de noodzaak niet van zijn zwaar opgezette figuren, was er te veel herhaling en symmetrie in gang en gebaar, plotseling echter weer afgewisseld door een volko men zekere en overtuigende dans. Love Game, de dans van het keu rig uitgedoste tennisduo anno 1910, was bijzonder 'aardig van mimiek en „samenspel", Gemengde indrukken, schreven we hierboven, maar de belans kan naar de pluskant doorslaan als men meeweegt de durf, de toewijding en eerlijke eenvoud, die onmiskenbaar uit deze hele avond spraken. Het weinig talrijke publiek dank te met energiek applaus, óók Laura Paulusse, die aan de vleugel be> geleidde. Slechte beurt De uitbottende knoppen zeiden het toch en de bloemetjes in de tuinen en de mensen die er ver stand van zegden te hebben en de profeten die brood eten en de juf frouw van dc retirade en toen ben ik het zelf ook steeds aan iedereen die het maar horen wilde gaan ver tellen, gaan verklaren en gaan be zweren, dat er dit keer geen winter zou komen. Dat kan nu niet meer, zei ik dan, voel maar, ruik maar, de lente is duidelijk in aantocht, heb je wel eens meer na een paar strenge win ters, wist je dat niet, dat weet je zeker toch wel. aan alles kun je 't merken en er zijn van 't jaar weinig beukenootjes ook. da's alMjd het teken en wel sprak ik toen eens een meneer van De Bilt zelf, een echt geleerd weerkundige en die zei dat men er niet veel van zeggen kon, maar dat was natuurlijk weer niets dan die wetenschappelijke scepsis, dacht lk, die lui houden altijd een slag om hun arm, die kunnen nu nooit eens roekeloos optimistisch z|jn en zich. daar lekker bij voelen, want het ïa toch een fqn gevoel té weten, te wensen en te hopen dat er eens helemaal geen winter komt, /een jaar, dat de kou ons een enkele keer gewoon vergeet te kwe!lei> en te sarren. Toen ik dan ook verleden week in m'n (gekeerde) winterjas liep te puffen en die kennis tegen kwam met z$n zeldzaam, nette regenjaa aan, een jas, nou, om een moord voor te doen en die kennis me ver telde dat-ie die mooie jas uit armoe aan had, want een duffel bezat hg niet, zei jk, helemaal voor de aar digheid: ruilen? Meen je dat, zei de kennis verheugd en verbaasd, maar ik dacht: h(j is niet goed wijs, wa krijgen toch immers geen winter meer, wat moet die man dan met mijn jas, waarin ik nu al loop te puffen, maar dat zei lk niet, met een duivels gevoel hield ik dat voor me en ik deed net of ik niet merkte dat-ie ineens zo hapte. - Och, als ik je er een pleizier mee kan doen, zei ik huichelachtig, Faa een^. sprak hë opeens en trok de jas midden op straat ust. Hjj ia gek. dacht ik demonisch, maar dan moet-le 't zelf maar weten. Nou, we hadden de zelfde maat en even later liep lk als een pauw in de zo goed als nieuwe, heerlqk lichte Egyptisch linnen prachtjas te stappen en toen ik hem gistermor gen. paars aangelopen van de —10 graden en bibberend als een hondje, op de Coolsingel tegen kwam, die kennis in m ij n zuiver wollen, heerlijk beschuttende ulster, ging er verschrikkelijk veel in me om, al zwaaide ik joviaal naar hem, maajr ik hield braaf stand, want by natuurlijke straffen heeft men zich zonder morren neer te leggen, vind ik. DESIDERÏUS De nos. 1 van de le klas A, B en C, zullen een halve competitie spe len om het kampioenschap van de afd, Rotterdam van de KNVB. De nos. 1 van de 2de klas A speelf pro motie-wedstrijden tegen no. laatst van de le klas A. No, 1 van de 2de klas B speelt promotie-wedstrijden tegen no. laatst van de le klas B en no. 1 van de 2e klas C speelt pro motiewedstrijden tegen no. laatst van 'de le klas C. De nos. 1 van de 3e klas A, B. C en D spelen een halve competitie om drie plaatsen met de nos. laatst van de 2e klas A, B en C. De promotie-regeling naar de 4e klas KNVB is nog met bekend. (Ingezonden mededeling) ZENUWTABLETTEN Freddie Langeler overleden De tekenares Freddie Langeler. beltend ïllüstratnce van kinderboe ken is Donderdagochtend op 47-ja rige leeftijd in het St. Janszieken huis te Laren overleden. ZU was gehuwd met de Larenae kunstschil der Ten Harmae van der Beek. Ingezonden mededelingj 'k Zat um. tc denken. te schrijven M'n vrouwtje begon toen te kijven. „Schel uit man, verhip, „De roem van Bootz Tip „ïs toch met geen pen te beschrijven" n TIP VAN BOOTZ Tnz Hr J S Eindhoven ontv. 1 £1 TIP. ZATERDAG 21 FEBRUARI 1&48 Avond-programma HILVERSUM I: 19— Nws, 1915 Reg. uitzending, 19.30 Piano-duo, 39.50 Banden die binden, 20,Nws, 20-05 De gexvone man, 20.12 Wie weet hoe deze plaat heet, 20 3D Lichtbaken, 21.Negen heit de klok, 22.15 Benjammo Gigli zingt, 22,37 Actualiteiten, 23,Nws, 23.25 •24.00 Avondconcert. HILVERSUM II: 19.— Piano, viool en vleugel, 19.30 De kerk en nu, 20.Nws, 20.DB Dingen van de dag, 20.15 De winkel van Sinkel, 21.15 Socialistisch commentaar, 21.30 Vindobona schrammel'n, 22, De vrouw ra de mist, 22.30 The Ramblers, 23.— Nws, 23,30—24,00 Jean Presto en zijn ensemble. ZONDAG 22 FEBRUARI 1948 s Ochtend- en Middagprogramma HILVERSUM I: 8.— Nws, 8.15 Viool en piano, 8.25 Inleiding Hoog mis, 8.30 Hoogmis, 9.30 Nws en wa- terstarfden, 9.45 Deens kwartet, 10.Gewijde muziek, 10,30 Kerk. dienst (IKOR), 12.— Na de kerk dienst, 12.15 Apologie, 12.30 Lunch concert, 12,55 Zonnewijzer, 13. Nws, 13.15 Lunchconcert, 13,35 Werken van Brahms en Mozart, 14.05 R.K. mannenkoor, 14.35 Het Concertgebouworkest," 15.30 De KVP, 15.40 Muzikale tombola, 1610 In 't Boeckhuys, 16.25 Vespers, 17,Kerkdienst (Geref,), 18,30 Ned. -Strijdkrachten, 19.— De Psal men van Swëelinck, 19.15 Kent Gij Uw Bijbel?. 19.30 Nws, 19.45 Mar sen, 19.50 Sport, 20.05 De gewone man, 20.12 Orgelbespeling, 2Q.25 Luisterspel, 21.20 Operaconcert. 22.07 Actualiteiten, 22.30 Nws, 22 55 Philh. Orkest, 23,25—24.Sympho- msche finale. HILVERSUM H: 8.— Nws, 8.18 Zingende torens, 8.30 Voor de tuin, 8.40 Intermezzo, 9.12 Sport, 915 Men vraagt en wij draaien, 9 45 Geestelijk leven, 10.— Paul God_ win-Trio, 10.30 Briefgeheim, 11. Kunst na arbeid, 32.Licht or kestmuziek, 12.30 De Zondagclub. 12,40 Gemengd Koor, 13.Nws, 13.15 The Avroleans, 13.50 De Spoorwegen spreken, 14.Cello cn. piano, 14.05 Boekenhalfuur, 14.30 Concerten met toelichting, 15.45 Filmpraatje, 18.Les Gars de Fa- ris, 16.30 Reportagedienst met Sport, 17.Kinderkoor, 17.30 Ome Keesje, 18.Nws, 18.15 In gesprek met de lezer, 18,30 De Gelijke nissen, 19.Studiodienst, 20.— Nws, 20.05 Reportage, 20.15 Philh. Orkest, 21.— Hersergymnastiek, 21.30 Chansons, 21 Sb Luisterspel, 22,35 Waltztime, 23.— Nws, 23,15 The Skyma5ters. 23.4524.Noc- iu' nes van Chopm. MAANDAG 23 FEBRUARI 1948 HILVERSUM I: 7.— Nws, 7.15 Ochtendgymn., 7.30 Leger des Heils, 7.45 Een woord voor de dag, 8.Nws, 8.15 Gewijde muziek, 9. Vïoolsoli, 9.15 Ochtendbezoek bij zieken, 9.30 Morgenconcert, 10.30 Morgendienst, 11.— Het trio Fas- qmer, 11.15 Van oude en nieuwe schrijvers, 11.35 Hoborecital, 12. Orgelspel, 12.30 Weer overzicht, 12.33 Amati Trio, 12.55 Het Bach Koraal, 13.Nws, 13.15 Mariniers kapel, 14.Voor de scholen, 14,35 De winter in het lied, 15.Da Cosmopolitans, 15.30 Piano a quatre mains, 16— Bijbellezing, 16.45 Symphonie Orkest, 17.— Het Kleu terklokje, 27.15 Ned. Kamerkoor, 17.45 Keg uitzending. 18.Klan ken van Hawaii, 18.15 Sport, 18.30 Ned. Strijdkrachten. HILVERSUM II: 7.— Nws, 7,15 Ray Ventura, 8.Nws, 8.18 Mor genklanken, 9.30 Waterstanden, 9.35 Calvet Kwartet, 10.Morgen wijding, 10.20 The Masqueraders, 10.30 Voor de vrouw. 10.45 De Re genboog, 11.20 Liederen 11.40 Top punt, 12.— Orkest-muziek, 12 30 Weerpraatje, 12.33 Voor het platte land, 12.38 De Troubadours, 13.— Nws, 13.15 Kalender, 13.20 Orkest van Stan Kenton., 14Kamermu ziek, 14.30 Voor de jonge moeder, 14.45 Carmen, 15,40 De bron van Almazar, 16.30 Miller Sextet, 17.— Luisterspel voor kinderen, 17.15 De school is uit, 17.30 Orgelspel, ML— Nws, 18.15 Fianoduo, 18.30 The Ramblers. k

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1948 | | pagina 3