10:
Vivian Leigh en R, Taylor
voorbeeldig liefdespaar
Rotterdams Toneel speelde
„Trouwen...?"
Waterloo Bridge
in Lutusca
Prinses
Capitol
„Het meisje van
Broadway"
„De Zeewolf"
Cineac, Harmonie,
Victoria
„Het ei en ik"
REXIS: het risico van de faam
Ook Bach's Johannes Passie een werk
van grote betekenis
dvocaot
mtdeker
heöen
Louis van Gasteren, 40 jaar toneel
PAASGERECHTEN
.J
kleine
negertjes
ZIJN WIEG STOND
AAN DE MAAS
Radio-programma
tamtr VIer
VAN NELLE
aggEEEna
Zaterdag 6 Maart 1948
Aan Vivian Leigh en Robert
Taylor is een „boy meet girP-gpel-
•letje wel toevertrouwd en de lief
hebbers van dierbaar en rozig ge-
- minnekoos zullen stellig beurte
lings liefelijk en droevelijk aange
daan -worden bij de geschiedenis
van dat schattige danseresjé met
de zielvolle blik en de kranige,
echt knappe kapitein, die op de
plechtigheid na getrouwd waren,
en door het vervroegde vertrek
naar het front van de bruidegom
zó onnoemelijk ver uit elkaar
komen te liggen, dat er niets dan
narigheid van komt.
Want als. Myra (10 heet het wer
kelijk verschrikkelijk aardige
meisje) irl de krant leest .dat haar
Roy, haar Kapitein, onder de ge
sneuvelden hoort, is ze er maanden
ziek van. Wel heeft ze gelukkig
een vriendin die haar verzorgt,
maar je moet maar niet vragen
hoe die aan het geld komt om van
te Jeven. Als Myra. het verneemt
is ze er eerst hevig door ontsteld,
maar al spoedig toont de film haar'
op dezelfde brede weg, want een
andere manier om de kost te ver
dienen schijnt er iri Londen anno
1917 voor twee knappe en lang
niet domme meisjes niet bestaan
ip hebben.
Let nu op hoe het kwaad zich
zelf straft, als Myra een jaar later
bij het Waterloo station naar thuis
komende soldaten staat te lonken
en daar opeens haar eigen Kapi
tein in levenden lijve op haar af
ziet komen, naiveljjk veronder-
stellende dat zü door een. schattig
voorgevoel gewaarschuwd, hem' af
staat te halen.
Even laat Myra'de zaligheid van
hét hervinden over zich komen,"
maar van binnen is ze toch zo zui
ver gebleven dat zij haar geliefde'
Roy de schande en het verdriet
van haar oneerbaarheid niet wil
aandoen en vlak voor de bruiloft
vlucht ze en dan blijft er haar niet
veel anders over dan zich tip Wa
terloo Bridge onder een uit de mist
opdoemende vrachtauto te werpen.
Dank zy het voortreffelijke lief
des-paar dat Vivian,en Robert on
getwijfeld zijn en de handige regie
van Mervyn LeRoy, zullen velen in
Lutusca enkele zoete uren beleven
en Waterloo Bridge een echt mooie
film vinden.
kernpunt van haar landelijk leven,
voor haar een obsessie wordt
Dat de film niet dezelfde Indruk
zou verwekken als het boek, was te
verwachten. Maar de Amerikaanse
film-kok heeft van.,het ei" van
Betty MacDonald naar eigen smaak
een omelet gebakken, waarin ech
ter het „attisch zout" vergeten is
dat het boek juist zo aantrekkelijk
maakt
Ondanks het op zichzelf aantrek
kelijk spel van Claudette Colbert,
Fred MacMurray en anderen, is de
fljngeestige sfeer van het boek gro
tendeels verwrongen tot een aan
eenschakeling van grappig-bedo'ei-
aeren van volkomen misplaatste
sentimentele scènes. Situaties, die
in- het boek met een. enkel geestig
woord door de schrijfster worden
aangeduid, zijn in de film op een
enkele uitzondering na, bewust ver-
groofd en hinderlijk overdreven,
terwille van het kas-succes.
wij houden ons madr bij
Bettys „ei" en laten de koekebak-
kerskunst van Hollywood voor wat
ze is.
De showfilm „Josephine, 'het
meisje van-Broadway", die deze
week in Prinses draait, behoort-tot
de goede in haar genre. Weliswaar
is het gegeven niet bijzonder origi
neel het gelukkige slot wykt wel
heel weinig van het gebruikelijke
af maar veel situaties zijn met
gevoel voor humor getekend en
doen levensecht aan, mede dank zij
een verbluffend waarachtige crea
tie van Jane Powell. Het is het ver
haaltje van een 16-jarig meisje,
dat, - hoewel nog leerlinge op de
muziekschool, triomfen gaat vieren
op Broadway. Enigszins ongeloof
waardig, maar toch'neemt het ver
haal een grotere plaats in. dan
veelal het geval is in dergelijke
films.-
*De verfilming daalt nergens be
neden het peil van de gemiddelde
amusementsproductie, maar het is
jammer, dat het hoge niveau van
het begin, dat enige uitstekende op
namen toont van het grote .orkest
van Morton Gould, niet gehand
haafd is. De „shows" munten niet
uit door overdaad, maar wel door
oorspronkelijkheid.
Scène "uit „Trouwen"
i Gogolj. V.Ln.r. Jetty ven Dijk, Mleke Flink
en Ja Tourntaire.
„En laten we nu lachen, zoveel
mogelijk lachen! Leve het blijspel!"
heeft N. Gogol uitgeroepen toen hij
zijn toneelspel „Trouwen" in 1836
voltooid had. Gisteravond heeft
Rotterdams Toneel het stuk in de
Schouwburg gspeeld. Goed, vlot en
met bravour gespeeld, onder knap
pe regie van Paul Storm en in een
alleraardigst decor van- Karei
Thole,
"En hoezeer ik instem met „leve
het blijspel", ik moet er direct aan
toevoegen: maar niet dit blijspel.
Leve het blijspel dat me doet la
chen, 't geeft niet hoe: schaterla
chen, gieren, glimlachen, grim
lachen. Leve het blijcpel met harde
of zachte humor; met kolder, met
wat dan ook.om te lachen.
.Het spijt me, maar om de kluch
tige geschiedenis waar Gogol 'zich
zo vrolijk om maakte, heb ik veel
te., weinig naar mijn zin kuijnen
lachen. Een paar maal maar en
dan\nog niet eens van harte, want
al deden bijna alle spelers het goed
en leuk en primitief Russisch luid
ruchtig en kluchtig, wat ze te be
weren krijgen is doorgaans zoute
loos of boertig, Gogol "spot een
beetje met de slome duikelaar
Iwan, een hofraad die door zjjn
Vivian, Rcbect en C. Aubrey Smith
in „Waterloo Bridge".
De bioscoop-publiciteit, die de
film De Zeewolf (naar Jack Lon
don) voordraagt als - avonturen-
film, is ditmaal te "bescheiden ge
weest. Zeker, spanning en rauwe
actie ontbeert .de film geenszins
en niet zelden dreigt het .verhaal af
te zwenken naar de .traditionele
behandeling, waaraan men nauti-
^he films gaarne wil onderwer
pen. Ook het menselijk element in
De Zeewolf is te primitief-ex
treem gekleurd om als dramati
sche factor-op-zichzelf de aanr
dacht vast te kunnen hemden; de
kapitein (Edw. G. Robinson), een
dictatoriale bruut kan in zijn crises
van machtswellust, gevolgd door
korte inzinkingen, hoogstens een
interessant proefkonijn voor psy
chologen zijn, temeer daar Darwin,
'Spencer en Milton tot zijn gelief
koosde lectuur behoren; van. de be
manning, een keurbende Lombro-
so-typen valt weinig anders te
verwachten, dan dat ze werkt,
vecht en sterft.
Wanneer deze film zich dan. toch
blijkt te verheffen boven gemid
deld niveau, moet difctop het credit
van de regie geboekt •worden.
Michael Curtiz- de naargees
tige sfèer aan het begin wijst er al
op hult Ret schip „Tre Ghost" als
't ware in een nèvel van verdoe
menis en dreiging; men denkt
somsaan een- tweede Vliegende
Hollander. -Haar opvarenden zijn
willoos overgeleverd aan de gril
len van de gehate kapitein; maar
ook deze op zijn beurt is slechts
een pion van het nobdlot. Opmer
kelijk in dit verband is de scène
van de verlopen dokter, hoog in
het want, het ijsélijk vonnis uit
schreeuwend vóór de fatale sprong-
Soms worden - bepaalde stem
mingen zo sterk gesuggereerd, dat
ze in geen verhouding meer schij
nen te staan tot het betrekkelijk
simpele scenario, dat vooral aan
het slot met het onvermijdelijk be
houd der gelieven, bedenkelijk af
zakt. Men zou haast wensen, dat
Curtiz zijn krachten had gespaard
voor belangrijker object.
Dat de Hollywoodse filmprodu
centen op zeker ogenblik trek kre
gen in „Het ei" van de schrijfster
Betty MacDonald, dat haar tenmin
ste al geen .windeleren heeft ge
legd, behoeft niet te verwonderen.
Het boek werd wat je noemt een
best-seller, ook in. Nederland.
Zijn populariteit heeft het ver
haal te danken aan de geestige wij
ze 'waarop de schrijfster, Betty
MacDonald,' haar leven op een
Nrd-Amerikaanse kippenfarm, te
midden van bossen, bergen en,
kippen, beschrijft. Het gemis aan
comfort, aan ontspanning, kortom
aan alle gemakken en genoegens
van de grote stad, waaraan zij ge
wend was, weet. zij onbewust te
compenseren door de dingen én
mensen om haar heen zich niet te
realiseren zoals ze zijn, maar zoals
2jj ze wil en kan zien dank zij haar
geestelijke niveau, haar esprit.
Deze zelfbegoocheling, waaraan
wjj zoveel kostelijke typeringen in
haar boek te danken hebben, houdt
zii vol, totdat tenslotte Jaet ei", het
Eerlijk waar, ons we
kelijkse uitstapje naar
de, variété-wereld en het a._
relaas je, dat LI daarover gaan ontwikkelen,
in deze kotommen kaft
aantref [en, doen ,we met
veel plezier; hei is.pret
tig fe schrijven over pret-
tige dingen. 1
Rexis, de muzikale
downdie deze week in
hand, dat Rexis ook an- men zijnledematen kan.
acre. mogelijkheden van bewegen,-kwijt zijn. doen
zijn duidelijk talent zou alsof ze aan iemand an
ders (oebéhpren.Het
Deze week in Capitol
kan men zich verwonde
ren over de duizend-en-
één dwaze dingen, die
men met een viool of
clarinet kan uithalen, uit-
Capitol te zien is en te
horen, brengt ons in eén
beetje lastig packet. Met
meer dan gewone nieuws
gierigheid zyn we naar
'm gaan kijken, want van
alle namen, die we zo in
de loop der fyden op dif
gebied zijn tegengeko
men, is Rexis ons 't
meest bijgebleven als de
tragi-comediant, die van
zijn grijze onpersoonlijk
heid een bijna artistieke
creatie maakte. Dat was
vijf of zes jaren geleden
en in de verrassing van
het.ogenblik lag de ver
wachting toen voor de
gezonderd nu juist die
éne logische handeling:
er op spelenOyer de
talloze manieren, waarop
was -gllemaal kostelijk,
knap en nog veel meer,
maarhet was weer
^precies hetzelfde als die
eerste keer, vijf of zes
jaar geleden.
Inde faam, die hij zich
toen op slag ueriviecf,
lag ook hei risico, dat
men duidelijk weet, hoe
goed het allemaal was en
hoe goed maar tevens,
hoe volkomen eender
dit weef is. Wat'wel
veranderdeis de assis
tentie; vader Rexis heeft
het veld moeten ruimen
voor,, een 'charmante
levensgezellin.
Misschien, dat zij hem
zal inspireren tot nieu
we experimenten? We
hopen 't vurig, want we
blijven erbiji in Rexis
schuilt Talent met een
grote t.'
vriend .en een huwelijkmakelaar-
ster, bijna letterlijk het huwelijk
in geduwd moet worden, zich haast
gewonnen geeft, maar op het aller
laatste nippertje toch nog de benen,
neemt. Verder hekelt hij de klein
burgerlijkheid nog met een stuk of
wat andere ..klanten van de huwe
lijksmakelaarster, die .samen met
Iwan op zicht komen bij de lief
tallige Agafia, een koopmansdoch
ter, die uitgehuwelijkt moet wor
den.
Het zijn allemaal wel gekke ty
pen, die candidaten en zij waren
in mooie kleurige costumes gesto
ken, even als de dames die er aan
te pas komen, 'maar zij deden al
leen, maar leuk en dwaas en had
den helaas niets geestigs te, zeggen
gekregen, wel een heleboel baardi
ge grapigheden, waar ik onmoge
lijk door aangestoken kon worden,
wat best aan mij kan liggen, want
tijdens de ritjran de. bdnte Dins
dagavond trein schudden sommige
huizen ook van het lachen der
luisteraars.
Daarom zou ik het niet gek vin
den als vele toeschouwers zich na
deze vertoning afgevraagd hadden
of al die moeite en zorgen en kos
ten nu niet beter besteed hadden
kunnen worden aan een stuk met
een beetje meer pit en een belang
rijker inhoud. Misschien dat
„Trouwen'.' het in de provincie
voor mensen die per se een „lolli
ge" avond willen beleven, het wel
doet. Laten we het hopen voor re
gisseur en spelers, die zulk goed
werk hebben gedaan.
Mieke Flink maakte van Agafia,
de trouwlustige, wat er van een
rol waar 'zo weinig houvast aan zit
te-maken was. Ko van Dijk was
een zeer luidruchtige dwingeland
voor zijn vriend de slome hol-
Taad, die door Kees Brusse gestalte
■kreeg. Richard Flink;- Ghris Baay,
Anton Kurgdorffer en Sacco v. d.
Made warm"als huwelijkscandida-
ten een mooi „stelletje ongeregeld",
Anke Smit een aardig dienstmeis
je, Eli Blom een dienstknecht, Jo
Toumiaire Agafia's tante en lest
best, Jetty van Dijk een pracht van
een huwelyksmakelaarster- Alle
spelers kregen mooie bloemen en
uit het warme applaus kon wel
opmaken dat de arbeid gewaar
deerd werd.
t D." Roodenburg Vermaat
Van 25 tot en met 31 Maart zal
in'Diergaarde Blydorp een Paas-
tentoonstellihg worden gehouden
onder de titel „Bloem en dier
B". De bedoeling is, de verschik
lende dieren in hun eigen planten
wereld te laten zien. Voortaan zal
een dergelijke expositie elk jaar
omstreeks Pasen gehouden worden.
(Ingezonden mededeling}
kennen HOOFT*
Bezorging 'door da gehele stad
Tót dé grote koorwerken dié
Bach geschreven heeft, dient ook
cle Johannes Passion te worden ge
rekend, Het feit, dat -deze - passie
niet dezelfde grote - belangstelling
der koorverenigingen* en concert
bezoekers geniet, als de Matthdus
Passion wil nog geenszins, zeggen,
dat ze verstoken is van muzikaal
geniale Inventies. Integendeel. Zou
de verklaring van het Evangelie
naar Johannes Bach's enige schep
ping op het gebied der Passie zijn
geweest, dan hadden de bewonde
raars van 's meesters kunst zi.ch
gelukkig geacht; dat de grote Can
tor de muzikale wereld een werk
van zulk een hoog gehalte zou heb
ben nagelaten.
Tekstueel bezit dit werk een op
gewonden, hartstochtelijke inslag,
hetgeen trouwens vobr het karak
ter van het Johannes* Evangelie
kenmerkend is. Doch dit karakter
is tevens abstract, in tegenstelling
tot het Mattheus Evangelie, waarin
de grote gebeurtenis concreter ge-
Ben Tan Eysselsteyn las in
de Bijenkorf
Ben van "Eysselsteijn heeft de
zijnen zijn grote lezersaanhang
hier ter stede niet teleurgesteld
op zijn Boekenweekavond in de
Bijenkorf, De lunchroom was Don
derdagavond vol en ieders ontvan
kelijkheid stond op „volkomen
open":- Neerlands beste verteller
(in ieder geval: één van de besten)
kon zijn gang gaan.
Als Van Eijsseïsteijn op dreef is
"komen de acteur, de voordrager, de
schrijver, de causeur c-n de fan
tast tegelijk in hem los; gebaar,
stem en expressie heeft hij mee.
Geen wonder, dat hij uit Tussen
Zuiderkruis en Poolster het stuk
van de Heilsoldate koos, bm .bij
Huibert de Vries te kunnen belan
den,^ een van z'n. dankbaarste
schrijverssujetten. Vervolgens
kwam het Lied van .de Zee aan
bod, met het caput van Annabel
Rose. De keuze had, gezien het. toe
gewijde leergrage havenstadpu-
bliek niet beter kunnen zijn. Men
genoot en men uitte dat. in een
dankbaar applaus. Welk applaus
tevens de goede bedoelingen van
de Boekenweek beloonde.
Instituut voor scheepvaart
en luchtvaart
In ds maand Februari werd het
Museum van het Instituut voor
Scheepvaart en Luchtvaart be
zocht door 615 en de bibliotheek
door 788 personen..Het aantal uit
geleende boeken bedroeg 845 en
het aantal verstrekte inlichtingen
11B. De Veiligheidstentoonstelling
werd door 1073 personen bezocht.
De verzameling werd uitgebreid
met een doarsnede-moüel. van de
onderzeeboot -K- XVIII en een.
Wright Cyclone Mocgoox Type 2
vliegtuigmotir.
realiseerd is en dus meer tót de
verbeelding spreekt. V;"'
Doch Bach, door Alfred Einstein
de „gröszte aller Prediker naeh
Luther" .génoemd heeft dit dan ook
volkomen ingezien.Verschillende
malen heeft ,hij mede, doordat de
tekst muzikaal beschouw-:, wel zeer
beperkt is, wijzigingen in de Jo
hannes passie aangebracht en na
derhand zelfs .enige episoden uit de
Matthaus passion ingelast.
De Chr. Oratorium-Vereniging
„Halleluja" doet er goed aan deze
Passie-muzick ook dit jaar weer
uit-te voeren. Het is een werk, dat
een waardige plaats in het oeuvre,
van de meester inneemt en dat ook
voor onze tijd een zeer grote aan-
trekkingskract bezit.
H. v. B.
„Tropenadel" door
Indische kinderen
Leerlingen en oud-leerlingen van
de H.B.S. voor gerepatrleerden aan
de 's-Gravendrjkwal te Rotterdam
zullen ten bate van de N1WIN op
9 Maart een opvoering geven van
het bekende blijspel' „Tropenadel"
van H van Wermeskerken.
De opvoering, die om. acht uur
begint in. het gebouw „Palace",
Zomerhofstraat en waarvoor aan
de H.B.S. kaarten kunnen worden
verkregen, wordt besloten met een
bal.
fIngezonden mededeling)
Nachtleven
's Nachts na enen, als het meren
deel der RotterdamseIharten de -kal
me slag der slapenden heeft aange
nomen., tikken er "énige honderden-in-
versneld tempo tot hét ochtendkrie
ken door, sinds wij hier drie pret-
huizen hebben die lot vier uur open.
mogen zyn. In Parijs had ik/wel eens
om het hoekje van de deur van zo'n
nachtshop gekeken, maar zaten en
tierelierden daarzulke rare dames
cn heren, dat ik me maar gauw te
rug trok in de stilte var de nach
telijke stad.
Toen ik dan ook van de week door
een stelletje vrolijke -vrienden, bij
het- nekvel gepakt werd en -meege
troond naar zo n nachtelijk oord 'aes
verderfs. spartelde ik aanvankelijk
hevig tegen. Wat moet'ik doen tus
sen die nachtbrakers, losbollen en
slaapdieven, sputterde ik, maar' wij
waren ér al en ik liet me naar bin
nen duiven. Ik kwam in een tame tijk
grote zaal.' waarin rond ^de^ dans
vloer veel mensen aan tafeltjes'za
ten. Op het parket speelde een heer
en een dame op een accordeon „Hol
land. ik vind je.zo lief en zo schoon."
speelden zij en alle boemelende,
nachtbrakers zaten als schoolkinde
ren zo zoet mee te zingei}, Een pro
fessorale heer met een puntbaardje,-;
sloeg de maat en vertrouwelijke"'en
olijke blikken op zijn bloedeigen
echtgenote. Iemand tikte me op- de
schotader: het was mijn tandarts, die
met eer^ paar collega's geanimeerd -
van „de mooie moleti" stond „mee te
zingen, het onsterfeiyke'lied dat rur
door de accordeonnisten ten best'e
werd gegeven. Een halfbloed negér
zat met een verheerlijktgezicht en
sierlijk wiegend te geniéten van dé
samenzang. -
Rustige dametjes,namen.nu en-dan..
een slokje limonade en toen de band
een fox trof-inzette, begonnen de pa
ren te swingen .als volksdansende
idealisten, zo onschuldig en kinder
lijk vroiijk".
Ik voelde me al heel gauw zo op.
ïn'n gerrak dat ik pleirier in het'
nachtleven ging krijgen, zoveel ple
zier dat ik aan mijn vrienden vroeg;
kunnen we nu niet ergens heen,
naar een echte nachtkroeg b/v./.zo-,
als in Parijs. Zij lachten me uit:?dit
is de echtste en de ergste, zeiden-ze.,
Dpn is Rotterdam nog niet verlo-
ren dacht ik en ik bestelde nóg een
kogelflesje-... DESIDERIÜS
Demonstrate voor
onze lezeressen
HET Rotterdamsch Parool heeft
een verheugende mededeling
voor zijn lezeressen:
De Commissie Inzake Huishoude
lijke Voorlichting en Gezinsleidiog
heeft zich bereid verklaard voor
onze abonnée's in. de verschillende
stadsdelen een demonstratie te ge
ven van de bereiding van Paas-
ger echten. O.m. zal een compleet
Paasmenu worden klaargemaakt
De deelneemsters krijgen de. recep
ten mee naar huis en zij zullen van
de lekkernijen kunnen proeven, als
zij een kopje en een lepeltje mee
brengen, De toegangsprijs bedraagt
25 cent. te betalen op de lesmiddag
of -avend.
zy, die voor deze demon
stratie belangstelling hebben,
kunnen zich mondeling, schrif
telijk of telefonisch opgeven bi}
ons kantoor, Scbiedamse singel
42, tel. 2543(1, tot en met 18
Maart.
De demonstraties worden gege
ven
In het Centrum: Maandag 22 Mrt.
des avonds van 89 30. en Dinsdag
cn Donderdag 25 Maart des middags
van 2.30—4 uur in de leskeuken.
Rochusseostraat 30.
In Noord: Dinsdag 23 bjaart des
avonds van 8—9.30 uur in de eerste
school voor Vrouwenarbeid, Ko-
ningsveldeEtraat 14.
In Zuid: Dinsdag 23 Maart van
2.30 tot 4 uur en Donderdag 25 Mrt.
des avonds van-8—9-30 uur in de
leskeuken vsn „Het Baken". Dordt-
selaan .138.
Eet verdient aanbeveling, l.v.m.
de te verwachten grote belangstel
ling, zich vroegtijdig op te geven!
Feuilleton
Zij ging weer zitten bij het raam,
ufti
nnftïifiJTHi r w pi c T i P Gn Sing weg. Haar voeten" bewogen toen waren er nog acht ~De?eë
uuyRaufti n 1 cgeruisloos over de grond. Zij zweef- Acht kleine negertjes kwamen op en son
„Ik ben de' nieuwe secretaresse
van' mevrouw Manth. Dat weet u
zeker?"
Mevrouw Rogera zen.
„Neen,, juffrouw, ik weet niet». Ik
heb alleen maar een lijstje.met na
men van de dames en'heren en
welke kamers zi) moeten hebben."
Vera vroeg:"
„Heeft mevrouw Manth mijn naam
niet genoemd?"
„Maar kunt u het klaar spelen?" Tien kleine negertjes gingen uit
„O zeker, juffrouw. En als er dik- eten langs verre wegen dat 'uitzicht over zee bood.
wyls zoveel gasten komen, zal me- Eén. overat zichzelf toert, waren Wat was de zee toch geweldig! Er
vrouw Manth wel meer hulp ne- er nog negen was nergens land ie zien men zag
Dle3i- Negen kleine negertjes praatten alleen maar een grote uitgestrekt-
„Ja, dat kan, zei Vera. tot diep in de nacht held van blauw water, dat rimpel-
Mevrouw Rogers draaide zich oir; Eén kon niet wakker worden - de in dé avondzon.
Vandaag zo vreedzaam
-3 en soms zo wreed.... De zee, die
dc Ae kamer uit als een scnim. een eilimd aangedreven je aftrok in de diepte. Verdron-
Vera hep naar het venster en ging Eén zei, dat hij met verder wou ken,.., aangespoeld.... in zee ver-
op de vensterbank zitten. Zij wdk een toen waren "ér nog zeven, dronken.... Verdronken. ver
beetje in de war. Alles was'zo on- Zeven kleine negertjes, kapten dronken verdronken.."
gewoon. De afwezigheid van de heer hout met een kapmes V
en mevrouw Manth, deileke, schim-. Eén sloeg zichzelf in tweeën i5ecn> zu er niet aan den-
mige gestalte van mevrouw Rogers. toen waren er nog zes. vfiVWllde er meer aan
En de gasten! Ja, de gasten waren Zes kleine negertjes hielden een aensem
ook vreemd. Een merkwaardig bij hnningbedrijf Dat was voorbij....
elkaar geraapt gezelschap. Eén werd gestoken door een bij Dokter Armstrong kwam op Net
Vera dacht: toen waren er nog vijf. gereiiand aan, juist op het ogenblik'
Vijf kleine negertjes kregen met dat de zon. in de zee neerdook. Op
het recht gemier zijn overtocht had hij met: de schip-
Wanneer Maandagavond in de
Schouwburg Louis van Gasteren
de generaal Andrei Cherevenko ten
tonele voert in Ustinov's tragi-cp-
xnedie: Het Huis der: Illusies, be
tekent dat toch meer dan alleen
een féestvoorstellihg. van- één van
Nederlands bekendste auteurs.
In Amsterdam wordt Van Gas
teren .vanavond gehuldigd en stel
lig zullen er niet weinig waarde
rende woorden gewijd worden aan
zijn 40 jarige illustere toneelloop
baan, waarvan het einde zich nog
niet laat zien.
In onze stad zullen de lofrede
naars dit deeL van hun huldi
gende taak zeker niet verwaarlo
zen, maar als zy hun plicht serieus
opvatten, zal de nadruk ook gelegd
moeten worden op de couleur lo
cale, die het jubileum-Van Gaste
ren heeft voor de stad Rotterdam.
De stad immers, waar de than! -
60 jarige acteur de veertiende' No-;;
vember 1887 geboren werd, op hét".
Noordereiland. Waar hy de H.B.S..
aan het Van Alkemadeplein ^.bé-1
zocht en later studeerde aan ,'dé
Handelsschool, nadathij wegens t
kleurenblindheid tweemaal iwaï
afgekeurd op de zeevaartschool",'
waar rijn ouders hem, zoon aait
een zeevarend geslacht, zo gaarne
hadden zien opgeleid.
Als 7 jarige'jongen ging Lods»r
.wijk al met -zijn móéder, naar/de-
Grote Schouwburg om Catharina -
Beersmans te zien; hij snoof da
lucht van hét circus bij Pflaging
aan het Stationsplein.Met school--
kameraden van" 'de H3,S..-.
seerde hij Joseph in Dothan 'én'
zijn Jan Arend in Heyermaris'
„Brand-in de Jonge Jan", .opgé«
voerd voor de Handels Schoolólpb
trok sterk de aandacht: Toén stond -
vast, dat Louis' -toekomst bij hét
toneel lag; in 1905 liet hij zich ih-."
schrijven op de Toneelschool en."
tegelijk kreeg hij een volontair-,
.engagement bij het Nederlands
Toneel.
Reeds eerder, bij zijn zestigste
\-erjaardag, is in deze courant"le-"
ven en werken van Louis van Gas-
teren in kort bestek besproken.
Aan hen, die de jubilerende acteur'
Maandagavond zullen i toespreken
laten we 't gaarne over daar üit-;-
voeriger bij "hl 'te st^an.
Hier, op deze plaats, zij volstaan
met de wens en verwachting uit
te spneken, dat „Gas" een echt-,
Rotterdamse huldiging 'ten deeltal',
vallem
Artistieke zonen van zulk kali
ber bezit, onze stad te weinig, -
ZATERDAG 6 MAART 1948
HILVERSUM I: 19.Nws, weer,
19.15 Reg. uitz., 19.30 Soir de Mu
sette, 19,50 Banden, die binden.
20.Nws. 20.05 Gewone raan, 20.12
Wie weet hoe deze plaat heet, 2030
Lichtbaken, 21.— Negen heit de
klok, 22.15 Omroepork., 22.37 Actu
aliteiten, 22.45 Avondgebed, 23.—
Nws. 23.25 Avondconcert
HILVERSUM II: 19.Piano, 19 30
Cursus: De kerk nu. 19.45 Het pro
bleem der Russische kerk, 20.—
Nws, 20.05 Dingen van.de dag. 20.15
Vmdobona schrammel'n, 20.45 De
zang van de maand, 21.25 De docu
mentenoorlog (III), 21.30 In dp'bal
zaal, 22.De vrouw in de mist,
22.30 Dolf van der Linden en zijn
metropole orkest/ 23,— Nws, 23.15
Vrolijke plaatjes, 23.45 Om het we
reldkampioenschap schaken, com
mentaar Dr, -.Max Euwe en W, J
Mühring.
(Ingezonden mededeling)
,,Hc wou, dat ik de Manths gezien regni.
i'jry HogOT met Si' wat Kén kvsm !n fe - per gepraat - een man uit fe
gezien. Wij zijn hier pas twee da- op en neer. zee en zie eiland, maar die Narracott was
u Een voimaakte slaapkamer in een Een rode haring verzwolg er één merkwaardig slecht op de hoogte
Iir uK? mensen, die moderne aankleding. Bijna witte toen waren er nog drie. of misschien wilde hij niets zeggen.
Manths dacht Vera. Hardop zei riji kleden op de glanzende parketvloer Drie kleine negertjes gingen naar En dus praatte dokter Armstrong
„Hoeveel bediennen zijn er? licht getinte muren een hoge Artis mee over het weer en de visserij.
„Alleen myn man en ik, Juf- spiegel met lampjes er om heen. Een Een grote beer drukte.er één fijn
frouw schoorsteenmantel met niets anders toen waren er nog twee.
Vera fronste haar wenkbrauwen, er op dan een groot stuk wit mar- Twee kleine negertjes gingen naar
Acht mensen in het buis tien mer, het beeld van een beer, een 't Zonnebad heen
met de gastheer en de gastvrouw modem product met een klok er in. Eén verbrandde er helemaal
mee -r en maar één "echtpaar om Daarboven hing in een glanzende toen was er nog een.
*J; verchroomde lijst een. groot stuk Eén klein negertje bleef helemaal
perkament met een gedicht. alleen
Zy ging voor de haard staan én Hij hing tenslotte zich maar op«
las het Het was het oude kinder- dus bleef er toen niet één.
rijmpje,, dat zy zich uit haar "jeugd Vera glimlachte. Natuurlijk. Hei
herinnerde. -' heette hier Negereiland!
(Wordt vervolgd)
hen te bedienen.
Mevrouw Rogers zei:
„Ik kan goed koken en mijn. man
is handig. Dé wist natuurlijk niet,
dat er zoveel gasten souden komen.
Vera vroeg:
Ingezonden mededeling)
ENNU... WW7
EEN KOPJE Wgr
De Meester op school
2el laatst: „Knapen".
,,Let op nu en zit nlel
te slapen";
„Noem *ns vlug een'
groot man".
„Nou", zei Jantje,
„dat kan"
„Het Is BOOTZ, die de
„TIP" heeft
gerchapeni"
Tnz. Hr. C. V.. Nijmegen entv. 1 fles TIP
ZONDAG 1 MAART 1948
HILVERSUM I: 8.— Nws, B.15
Piano, 8.25 Inleiding Hoogmis, 8.30
Hoogmis, 9.30 Nws, waterst., 9.45'
Kamer ork., 10.Kerkdienst, 12.15
Apologie, 12.30 Lunchconc-, 12.55
Zonnewijzer, 13.— Nieuws, '13.15
Lunchconc-, 13.35 Piano. 14.— De
Prins kreeg een verjaarscadeau,
14.35 Gooise Kring. 15.15 Klank,
beeld: Demobilisatie, 15.45 Muz.,
Tombola, 1S.05 In "t Boeckhuys,
16.25 le Vespers, 17.— Kerkdienst,
18.30 Reg. uitz., 19.Psalmen van
Sweelinck, 10.15 Ds. Straatsma,
19.30 Nws, weer, 19.45 Marsmuz.,
19,50 Voetbal. 20.05 Gewone man,
20.12 Gr,pL, 20.20 Ben Hur,luister
spel, 21.25 Omroep kamerork., 22,07
Actualiteiten, 22.15 Avondgebed,
22.30 Nws, 22.55 Kamerinuzi, 25.30
In hoger sferen. i
HILVERSUM II: 8.— Nws, 8.18
Zingende torens, 8.30 Voor de tuin,
8.40 Intermezzo, 9.12 Sport, 9.15
Men vraagt en wij. draaien, 9.45
Geestelijk leven, 10.— Mozart en
Schubert, 10.30 Briefgeheim, 11.—
Kunst na Arbeid, 12.-*- Gr.pl., 12.30
Zondagciub, 12.40 Mannenkoor,
13.Nws, 13.15 Romancers, 13.50
Spoorwegen spreken, 14,Piano,
14.05 Boekenhalfuur, 14.30 Kamer
ork., 15.45 Filmpraatje, 16.— Sky-
masters, 16.30 - Reportagedienst,
17.— Meisjeskoor, **17.30 Avonturen'
van Ome.-Keesje, 17.50 Sport, 18.—
Nws, sport, 18.15 In gesprek met.de
lezer, 18.30 .Gelijkenissen, 19.
Studiokerkdienst, 20.Nws, 20.15-
Waltztime, 20.45 Hersengymnastiék,
21,20 Speeldoos, 21.40 Kinderen van
Kapitein Grant, 22.25 Loewenguth-
kwartet, 23.— Nws,', 23.15 Tsjai-
kowsky concert A
MAANDAG'8 1VIAART 1948
HILVERSUM I: 7.— Nws,. 7.15
Gymn., 7:30 Koorzang,' 7.45"' Woord
voor de.dag, 8.— Nws, 8.15 Gewijde-,
muz., 9.Gr.pl., 9.30 Symph. mor,-'
fenconc., 10.30 Morgendienst, 11.—
iano, 11.15' Van oude en nieu'wè":
schrhvers, 11.35 Ancora trio,
Jussi Bjorling, 12.15 Ens 'Euph'ck.:
nia. 12.55 Bachkoraal, 13.Kvii,.,
13.15 Piano en mrgel, 13.45 Radio-
koperkwartet, ll— Radiouitz. voor
scholen, 14.35 Alma Musica, 15.05
Giaconda ens., 15.30 Quatre mains,
16.— Bijbellezing, 15.45 Zang-, wit.
17.Kleuterklokje klingelt, lfrl-S
Pop. orgelbespeling, 17.45 Reg. uitïf.V'
Pianorec., 18.15 Sportrubriek, -
18.30 Heg. uitzendmg
HILVERSUM II: Nws, 7.15
Gr.pl., 8.Nws, 8.18 Lichte klïh-l;
ken, ^0.— .Boedapester strijkkwar
tet, 9,30 Waterst./ 9.35 Beroemde"""
orkestmuz., 10.— Morgenwijding,
10.20 'Gr.pl,, 10^0 Voor de vrouw,-
30.45 De Regenboog, 11.20 Licht or-
kestconc., 11.45 Voordracht, 12
Orgelspel, 12.30 Weer, 12.33 Voor
het platteland,. 12.38 Ted. Brooks,
1|*~ Nws, 13.15 Kalender, 13120
Malando, 13.50 Le Chanteur söni
nam, 14—'Viool, 14.30 Schoolarts'
S«ft raad, 14.45 Acis en Galathea,
-J;eV succes, hoorspel,
16.30 fked.Hartley en zijn ork;,
17-— -Gespeelde fabel,' 17.15 De
school ia uit, 17.30 Ramblers, 18.—
Nws,^18.20 Kwartet Jan Corduwe-
ner, 18.45 Harmoniemuzlek-