J 10 I 4 Ons toneel Bloedarme film van Sartre AKKERTJES Chefarme 4 Negenhonderd Nederlanders op avontuur Rotterdams „Bouwcentrum krijgt Europese betekenis VAN NELLE „Les Jeux sont faits" in Lutusca Capitol „Avpntuur aan de Amazone" Victoria „De prijs aan het verleden" 'sdachtswakker door pijn vocaar wudeker Toonkunst zong de Matthaus-Passion onder Glastra van Loon wtmrnMimmma Kota In ten en Indrapoeramet emigranten naar Canada en Zuid-Afrika Geen jaarbeurs, maar centrum van voorlichting en documentatie PatUiececktec DE RADIO- PROGRAMMA'S kleine negertjes Zaterdag 13 Maart 1948 T_F ET lijkt alweer heel lang Ageleden, dat we het Rot terdams Toneel met enthou siasme binnenhaalden en po- s pelend de eerste feestelijke voorstelling in de nieuwe schouwhurg bijwoonden. In middels heeft het gezelschap wel bewezen, dat het toneel In- Rotterdam geen noodlijdend bestaan hehoeft te lijden, en de liefde komt. van twee kanten. Ook het publiek, individueel en in organisaties, blijkt prijs te stellen op meer dan vluch tig, inhoudloos comediespel. De acteurs en actrices zijn in Rotterdam gehuisvest en dus kunnen, wij verwachten,..' dat dit deel van onze culturele vorming tot in lengte van ja ren .verzekerd is, Toch mag een aantal wensen niet over het hoofd worden gezien. Tot de plannen behoorde de inrichting van een sociëteit Op zo'h soos, waarvan Amsterdam er ettelijke kent, kunnen de contacten en vriendschapsbanden gelegd worden die acteurs, uit andere steden af komstig nodig hebben. 'Zé moeten, immers in onze gemeenschap be trokken worden! Hoewel 'het aan voorbereidingen niet ontbroken heeft, is er van de Kunstenaars kring nog niet veel terecht geko men, Ook een goede ruimte voor repeteren, is. npg .niet. beschikbaar. Een andere klacht, die geuit wordt is, dat de acoustiek iri de schouw burg nog altijd onvoldoende is. Wij bezoekers merken dat, als we eens een avond in. de schouwburg zijn, maar de spelers moeten ér elke avond weer rekening- mee houden. Het is heel- moeilijk er sfeer te scheppen. Men moet bijna altijd dé stém uitzetten, of anders op be paalde delen van. het toneel gaan staan, anders ontstaat êr onrust in de zaal en gaan ook bezoekers die niet verkouden zijn kuchen., Er zijn acoustisché rapporten ge- maakt en wij vernemen nu, "dat de schouwburg in Juni dicht gaat en dat dan alles in orde zal komen. Laten wij da- wens uitspreken, dat nu met voortvarendheid zal wor den, gewerkt, Want onze schouw burg steekt in, dit opzicht zeer on- gunstig-af bij andere., NOG meer wensen en, klachten zijn geuit, ónder andere die, dat het gezelschap, in delen ge splitst, veel te veel moet reizen en trekken en meestal- in kleinere plaatsen .van ons land optreedt.' De acteur(trice) heeft er natuurlijk belang bij dat zijn (haar)naam in de grote steden bekend blijft.; Men beklaagt zich, dat hiermee te wei nig rekening Wordt gehouden. An derzijds'horen wij evenwel, dat het Rotterdams Toneel volgaarne weekends wil ruilen en daarvoor zijn bereidheid heeft getoond, maar dat Amsterdam te ongunstige te gen voor dabden'istelde. Wij moeten er als Rotterdammer^ wel op bedacht. zijn, dat wij. aan'' gerechtvaardigde verlangens tege moet komen. Daaraan denken wij," omdat er geruchten in omloop, zijn, volgens welke ^verscheidene pro minente figuren van het Rotter dams Toneel het voornemen héb ben, dit seizoen hun'werkzaamheid hier te beëindigen.,Wij weten heel precies, dat dit vérschijnsel even oud is als de toheelspeelkunst zelf, dat ih elk gezelschap telkens weer mutaties ontstaan en dat dit de vorming uiteindelijk niet eens be hoeft te benadelen. Wij zouden het evenwel betreuren, indien dergelij ke besluiten het gevolg zouden zijn van'nalatigheden, waarbij wij niet willen nalaten de acteurs en actri ces, die. eerst als gasten, doch nu als stadgenoten kunnen worden beschouwd, te wijzen op het feit dat Rotterdam bergen werk hééft moeten verzetten om een toneel traditie te" herstellen. Als. niet da delijk alles van een leien dakje gaat, mag dit geen aanleiding zijn om er het bijltje zo vlug bij neer te gooien. In „Les jeux sont faits". De weg zonder einde, volgens de onjuiste Nederlandse titel, speelt Sartre, die het scenario voor deze film. schreef, een krampachtig cerebraal spelletje met de idee, dat de ideale liefdes verhouding tussen man en vrouw illusoir is. In de „hemel", het hier namaals, ontdaan van alle aardse beslommeringen, gaat het wel, toont Sartre, daar voelen Eve en Pierre dat zij z.g.n. voor elkaar bestemd zijn, maar als zij van de hemeldi- rectie 24 uur verlof krijgen om op aarde hun liefde te gaan verwezen lijken, blijkt elk der gelieven door aandacht voor eigen zorgen en plichten zo in beslag genomen 'flat er van een heel etmaal minnekozen niets terecht komt en dat is dan voor Sartre het bewijs dat het ex periment mislukt is en de gelieven moeten weer naar 't schimmenrijk terug, want alleen als zij 24 vur zonder een enkele dissonant. elkaar op aarde hadden kunnen verkeren, zouden zij. er hebben'mo gen blijven, een heel nieuw' leven lang. Het met knarsende gewichtig heid opgediende bloedarme bedenk seltje is hier en daar wel curieus om het gegoochel met de logica en de kermisachtige voorstelling van het hiernamaals, een stadje waar de doden zich gewoon tussen dé le venden bewegen," maar voor deze onzichtbaar. - Jean DeJannoy, de regisseur, had de ondankbare taak van deze niet bijster geschikte stof een film: te maken. Hij kon blijkbaar niet ver hinderen dat het zwaartepunt in de dialoog kwam te liggen en in de problemen. Een paar aardige filmi sche vondsten deed hij wel. Prach tig hebben Micheline Prcsle en Marcel Fagliero de hoofdrollen ge speeld en Margerite Morene als de hemelbewaarster en Charles. Duüin als een Markies uit de achttiende eeuw laten weer eens zien welk een grote acteurs er in Frankrijk wonen, De films van het Engelse Arthur Rank-concern, getuigen bijna zon der uitzondering van een sterke zin voor de realiteit, voor het do cumentaire. Toen de Archers- groep. van dit concern zich voor stelde, het boek van de Amerikaan se schrijver Desmond Hcddridgei Death of a common man" te gaan verfilmen,aarzelde zij niet om de film in de authentieke sfeer van 't" boek, de oerwouden en havenste den van Brazilië, op te nemen. Sa>u, het inmiddelstot een ste vige boy uitgegroeide Brits-Indi sche film-acteürtjé, wérd vóór de hoofdrol geëngageerd. Met Drek Twist als regisseur en ;R<M»!^.j^^é.^b.ürger,als produc tieleiders, méénde men de. devie zen, aan dezé: kostbare, filmexpedi tie goed te hebben besteed. Helaas is de opzet maar voor een. deel .geslaagd. De fotografie is ook in deze Arthur Rank-film prachtig. De ons onbekende cameraman beeft de dikwijls beklemmende sfeer van het Braziliaanse oerwoud voor treffelijk weergegeven. Maar tel kens moest hij zich remmen terwil- le van dé grengen, die het scena rio aan hem stelde. Dit laatste had weinig om het.lijf, zodat wij het betreuren, dat hier geen zuivere documentaire tot stand gekomen is. Goed speelt Sabu de rol van een Braziliaanse Indiaan, die wegens moord uit wraak, door zyn stamge noten wordt uitgestoten. Argeloos „verdrinkt" hij in de blanken-sa menleving van de kuststeden, wordt zelfs fascist uit onwetend-, heid en begaat tot slot een dood slag, die hem uiteindelijk weer in Maroerife Moreno eh „htmeibewaar- de rimboe brengt. r« ,-«,v t~u." de rimboe brengt. Enkele Braziliaanse volksliedjes met guitaarbegeleiding, geven wat, fleur aan dit verhaaltje' van In diaanse „onschuld." en blanke ver dorvenheid. Het begint met een dronk en een dansje, want de bekoorlijke Marti- ne heeft trouw beloofd aan Pierre en het eindigt met klokkengebeier, want dan gaan ze hand in hand Het geluk tegemoet. Maar voor het zo ver is, zjjn er allerlei nare dingen gebeurd.' Of is het niet naar als je niets liever wilt dan maar zo gauw mogelijk samen met je Pierre naar de kerk te rijden en je schoonmoe der steekt een spaak in het wiel van je trouwkoets? Nou had die schoonmoeder er eigenlijk wel een beetje reden toe, want tenslotte is het voor een fatsoenlijke familie stèr' in Sartres jJ.es jeux sont faits". eenschandaaltje, als de zoon des huizes trouwt met de dochter van een zeer" slechte vrouw. Maar daar kon de arme Martine al; erg weinig aan doen on bovendien wist zij niet beter of haar moeder was al vijf tien, jaar dood. U voelt het al: stof te over voor tragische misverstan den en tot niets dienende conflic ten eh het is maar goed, dat de ge degenereerde mama eindelijk zelf de knoop doorhakte en schoonmoe der, ervan overtuigt, dat ze die spaak best achterwege kan laten, omdat zij zich wel voor haar doch ter zal opofferen. Als de klokken het happy ending bejubelen, heb ben we zes Franse acteurs knap filmspel zien geven en is weer e^ns het bewijs geleverd, dat een ietwat melodramatisch verhaaltje als dit geen. sentimentele draak hoeft te worden, als het maar binnen de perken van het gewoon-menselijke blijft en de rekening vau de dro gist (voor de glycerinetranen) niet te hoog is. Advertentie I. M,. >is vaak de beste remedie en die mist U als pijn U wakker houdt. Stilt Uw pijn met „AKKER* TJES" eh een rustige slaap zal U verkwikken. „AKKERTJES" helpen altijd. Letop'tAKKER-raark. Advertentie L M. Na dé uitvoering met liturgische tendentie van Bach's Matthaus- Passion onder Bertus van Lier, heeft men gisteravond weer een in terpretatie vart dit' onvolprezen werk kunnen horen van het Toon kunstkoor ónder leiding van. Ottö Glastra van Loon. De visie die laatstgenoemde diri gent op dit werk heeft is, men weet Bit reeds,romantisch-dramatisch geaccentueerd of zo men wil voor alles muzikaal bewogen. Daar de uitvoeringspraktijk van deze Pas sie meerdere'mogelijkheden biedt, kan in dit verband de vraag welke uitvoeringswijze de voorkeur ver dient buiten beschouwing blijven. En zulks temeer, daar Glastra van Loon wel zeer evident het accent legt op de klankschoonheid van het werk, die hij ook ditmaal weer op zeer kunstzinnige wijze, wist te rea liseren. De tempi, ook vari de koralen waren .goed getroïfen, de' nuance ringen karaktervol en boeiend, de polyphonie behield steeds, een hel der beeld endé totale klankuit beelding vertoonde nimmer enige inzinking; was immer fraai en voor naam. Een keur van solisten verleenden hun medewerking. De beperkte plaatsruimte laat niet toé alle na men te noemen en de prestaties nader te bespreken. Volstaan moet dus worden met te Advertentie I. M* TEGEN PUNEN EN GfllEP - 20 TABLETTEN 0.73 vermelden, dat de aria's door Jo Vincent en Annie Woud, dé Evan gelie-party door Louis van Tulder en de Christus-partij door -Max Kloos vertolkt werden. Instrumentale medewerking ver leende o.a. het Philharmonisch Dr- kest. Herman van Born. In bet gangboord van de .Kota. Inten rent'.een knaap van nauwelijks twaalf ons bijna onderstboven. Hé, makker, vragen wij. waar moet dat zo gauw naar toe? Naar Canada, meneer! Het klinkt uit z'n brutale sproetensnoet of hij z'n zevende transatlantische crpss al achter de rug had. Maar noch hij, noch zijn ruim 700 mede-emigranten hébben ooit Canada gezien. Zij kennen dit land van belofte alleen uit de brochures, die hun ter afwisseling van de stapels formulieren werden toegezonden, eer zij een voet op de loopplank konden zetten- Het is voor allen een groot avontuur. - grefende families, de.gezinnen te ver-" voeren,; jvier,vaders al enige maan den 'in bet Boerenland vertoeven, ook Nederlanders met een tijdelijk visum, een honderdtal vreemdelingen (w.o. emigrerende Duitsers) en tenslotte Zuid-Afrikaners, die hier een vacantié hebben doorgebracht. De eerstén van het jaar Een: avontuur, niet alleen óm hét onbekende van het overzeese land, ook omdat men niet alleen gaat, maar met héle families: tegelijk. We spra ken een oma- uit Apeldoorn van 56 jaar, die vertelde: Wij gaan niet z'n twaalven; de-jongste is 10 maan den, Zes kleuters wandelden handje aan handje over het dek; vader houdt een oogje in 't zcjl en moeder geeft de baby een bord pap. Dat is geen uitzondering. ,Het wordt hard werken in Canada voor jfeze mensen; want al staat er een huis voor hen klaar en zijn-er een Nederlandse landbouwaitaché met zijn assistenten, die hen wegwijs zulen maken: zij zullen de kost zelf moeten verdienen en liefst nog wat meer, want het is de bedoeling, dat zij na een iaar zoveel hebben over gespaard, dat zij een eigen bedrijf kunnen beginnen. Deze 700 emigranten zijn de eer sten van de 10.000, dié dit jaar aan de beurt komen.Volgend jaar/zo vertelde ons de. heer Ue Clercq van de Stichting Landverhuizing Neder land, zal dit aantal verdubbeld kun nen worden. Er zijn liefhebbers ge noeg én werkgelegenheid is er in Canada te over; de vraag is maar of er voldoende transpo'rtgelegenheid zal zijn, De re.gering werkt mee door een schip als de Kota Inten te char teren. van de Kon. Rotterdamse Lloyd en dit beschikbaar te stellen. Nog meer liefhebbers Terwijl' aan de WilJielminakadu Stylemasters en jeeps, bussen en wankele fordjes de boeren voor Ca nada aanvoerden, scheepten aan de' Lioydkade 809 passagiers zich in voor Zuid-Afrika. Daar lag de In drapoera klaar, om, behalve 188 emi- Evenmin als naar Canada is het naar Zuid-Afrika eenvoudig te. emi greren. Ook hier geldt: men moet kunnen aantonen, woongelegenheid té hebben en in staat te zijn, zich in eigen onderhoud te'vporzien. En ook hier is dé wachtlijst zeer lang: zij be vat ca. 14.000 gegadigden, van wie er dit Jaar ongeveer 4000 de reis zullen kunnen ondernemen. Aan de Dlei het zgn. ter hoogte van de Batavierenstraat, verrijst >uw centrum". dat nu reeds opvalt door zijn eigenaardige, veelzijdige constructie. Bij de opening in de herlst van dit jaar zal Rot terdam hiermee een Europees centrum voor bouwvooriichting en -docu mentatie rijker zijn geworden. Voor het uiterlijk zal het een gebouw zijn met twee verdiepingen en een glazen koepel,,terwijl een groot stuk van het v.m. Diergaardeterrein zal wórden ingenomen door proeftuinen, kinder speeltuin en parkeerplaats. De Stichting Bouwcentrum heeft een jaar geteden haar plannen gepu bliceerd, maar sindsdien Jieeit het contact met de belangstellende groe pen in binnen- en buitenland er toe geleid, dat het Bouwcentrum een lei dinggevend vooriichtingsïnstituut zal worden vóór een groot deel van Euroija wat betreft, de bouwnijver heid en de wederopbouwproble- men. Er Is zelfs" besloten, het secreta riaat van een te stichten internatio nale organisatie op, dit gebied in Rot terdam te vestigen en de leiding daar van te geven aan het Bouwcentrum in samenwerking met het Bureau do cumentatie Bouwwezen in Den Haag. Ook de Economische Raad voor DADEN GEVRAAGD GANDHI'S gewelddadigedood heeft heel de wereld sterk ontroerd. Hier werd een mens van het leven beroofd, die niet alleen met woorden, maar met zijn gehele persoonlijkheid metterdild instond voor zijn overtuiging dat niet geweld en tyraiinie maar „de zachte krachten het winnen in 't end". Gandhi was geen. christen, maar ■uit zijn Engelse opleidingsjaren nam hij ih zijn hart mee, wat bij uit zijn hoofd had moeten leren: dat zeventiende eeuwse kerklied van Isaac Watts: „When I survey the wondrous cross, on which the Prince of Glory died", ook de Ne derlandse christenen kennen dat gezang: „Als ik het wond'ré kruis aanschouw, waar Christus stierf, die fct al volbracht, dan voel ik, hoe 'k mijn trots berouw en 't rijkst gewin slechts schade acht". Deze Voor-Indiër, wiens bood schap aan de wereld ..wellicht eerst door zijn martelaarsdood begint door te dringen als bij zo vele grote profeten tot hart en leven der mensheid, deze vaak' gecarica- turiseerde Gandhi heeft een du rende verering gekend voor de Heer der Christenheid. Een vere ring die strookte met zijn daden. Van hoeveel christenen kan dat gezegd worden? Gandhi is een teken in onze tijd. Een bfeschamend voorbeeld, van de. bedoeling, van Jezus' woord: niet ieder die "tot My z ég t: Here, Here, zal het Konink rijk der hemelen binnengaan maar die doet de'wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Aan alle kanten wordt er om daden geroepen: in West-Europa, in Palestina, in Indonesië, er wordt om daden geroepen by Wederop bouw en Volkshuisvesting: bij On derwijs en Reclassering. Én u weet ook hoe nodig het overal is: Overal en by uzelf. Het teken Gandhi zal verflauwen, maar het teken, dat ook in zijn leven vol betekenis was, blijft onverzwakt. Het teken dat al onze daden, onze gehele levensinzet bezielen kan: „het teken des kruises". OBERMAN. Europa CE.C.E.),- die onder leiding staat van dit-UNO, wenst via deze internationale organisatie van het Bouwcentrum gebruik te maken. Met België zijn besprekingen gaan de' om het Bouwcentrum als een Be- nelux-aangetegenheid te beschou wen. -! .Waarom Rotterdam? De wnd. directeur van tie Stichting Bouwcentrum, ir. j. van Ettingen, die ons het bovenstaande meedeelde, gaf ook zijn mening omtrent de omstan digheden, die het buitenland er toe ;ebracht heeft, aan het Rotterdamse Jouwcentrum een leidinggevende po sitie toé te kennen. In vele landen van Europa is_het stichten van. een dergelijk voorlich tingsinstituut overwogen, maar Ne derland (Rotterdam) hééft gedaan en daarna gepréat. Wij zijn Ik: eerst be gonnen en bijgevolg ook het verst met de verwezenlijking. Rotterdam ligt geografisch gunstig ten aanzien van een nauwe samen werking zowel met de Scandinavische landen als met België, Frankrijk, En geland en West-Düitsland. Ook het feit, dat mén in een ver woeste stad als Rotterdam een Bouwcentrum is begonnen, heeft zijn psychologisch effect niet gemist. Tenslotte is er de samenwerking tussen het Bouwcentrum en het Bu reau DQcumentatie. Bouwwezen in Deri Haag, met zijn staf van 50 des kundigen 'en 200 adviseurs, dat tot de beste in Europa gerekend wordt. Een gedeelte van de staf van dit bu reau zal naar'het Bouwcentrum over geplaatst worden. Het ligt verder in de bedoeling zo spoedig mogelijk te komen.tot een internationaal comité de Patronage, waarin voor elk land een vooraan staande architect, een vooraanstaande figuur op'-bet gebied van research en enige leiders van grote industrieën zitting zuilen, r.mten. In dit verbabd geldt het streven naar nauwere economische en politie ke samenwerking als een gélukkige omstandigheid.. Geen jaarbeurs De Stichting Bouwcentrum heeft nogal critiek ondervonden van de zijde van de handel, die van .mening is, dat producent en verbruiker In het Bouwcentrum te nauw met elkaar in contact wórden gebracht, waarvan de handel schade^zou ondervinden. Het stichtingsbestuur beschouwt dit als een misverstand, daar de opzet van het Bouwcentrum is het geven van objectieve, aanschouwelijke, mondelinge en schriftelijke voorlich- tingyop.het gebied van het bouw wezen zowel aan wetenschap en be drijfsleven als aan verbruiker. Aan reclame en verkoop, zoals *op een jaarbeurs is hierbij niet gedacht. Zo zal bij de opening van het Bouwcentrum een tentoonstelling ge wijd' zijn aan de problemen van de moderne volkshuisvesting, waarvoor zelfs een staf van huisvrouwen van advies zal dienen. Dc trap Nu weten wij wat de Jieftaliigsto ep zachtaardigste vrouwen tot furies maken Kan. Het is de trap, de gezamenlijk t* betreden trap van het gezamenlijk bewoonde huls. Zie deze Anna. Is zij niét aanbid- dellijk van charme en schoonheid met haar vlasblonde Jokken en ogen als vergeet me nietjes. Gas, denken wij, hoogstens gas buiten de meter om gebruikt en wat heeft zij er een spijt van. wat Staat zy daar be dremmeld. die lieve zachtzinnige Anna. Maar toen wisten wij het nog niet van de trap en de buur dame. Het was geer gas en nögr, nu wfj er allee van vernomen hebben kun nen we het haast niet geJoven wat - deze Anna, de tedere, ten laste is gelegd. Wjj kunnen ons die dulvin niet voorstellen in de rol die z\J toch werkelijk minuter, lang ge speeld heeft, de rol van scheldende, trappende en slaande furie, rol zeggen wtj met opzet, wajit zo kan deze Anna onmogelijk geaard zijn, als wfj ons daarin zouden vergis sen, zouden wfj nimmermeer een hand durven geven aan welke vrouw ook. want dan is er geen pfjl meer op te trekken, dan kan iedere engel zich omdraaien en een dulve- ün worden op het zelfde moment. Er moet dus iets verschrikkelijks gebeurd zyn, iets zo schokkends dat het Anna buiten zich zelf bracht. Nu, oordeel zelf en ga na wat gy' gevoeld en gedacht en gedaan zoudt hebben in da geval. Anna had een buurdame, een rare taart, stapeldol met hondjes. Dik- wjjis had Anna zich al geërgerd aan dat m en uitgehol van die ket ters, altfjd maar over haar trap met hun vuile poten, want voeten vegen had de buurdame haar lie velingen niet geteerd. Net had je de trap gedaan of die mormels kwamen van de straat met hun moddervoetjes en dan was het weer zover. Anna had er wel eens wat van gezegd, gewoon beleefd wat van gezegd, maar helpen homaar. Maar op die fatale dag denkt het U eens even m komt Anna dood gemoedereerd de trap af lopen en wat ziet zy daar?-Heeft me daar zo'n mormel pijn in z'n buik gehad en midden op de onderste tree wat zitten doen. Buurvrouw, dce het onmiddellijk op, had Anna vol afgr\jzen geroe pen, Komt -ne dat mens op d'r dooie gemak Kiiken er. zegt: nou, kalm maax, ken dat anae beest ook niks aan doen, je ziet toch wel dat de lieverd niet goed is. Doe het op, vies vuil wfjf. brulde Anna in- eens en zij pakte'-de vrouw bfj de arm om haar een beetje aan te sporen. Toen werd het duwen en rukken en trekken en het elot was een formele vechtpartij met trap pen en' slaan. Nou. de rechter kon wel. begre pen dat Anna een beetje "ontdaan was geweest, maar haar optreden, vond hjj tbcb wél erg af te keuren. Dat waa gewoon belediging en mis handeling, hoe je 't ook bekeek en dat moest twintig guWen kosten. Lief en, gedwee aanvaardde Anna h#i vonnis en zo ging zy henen, want zv wa3 z|J, vergissen w(j ons niet.... Advertentie M. Kapitein Visser moet dc boerin uit Krabbcndijkc haarfijn uitleggen, welke route zij zulten volgen en de heet De Qercq. cftrccfcur van de Stichting Landverhuizing Nederland luistert met belangstelling toe. Feuilleton De rechter kwam tussenbeide. Hij sprak met het gezag, dat een leven in de rechtzaal doorgebracht, hem gegeven had. Hij zei: „Dat is precies, wat wfj- nauwkeurig moeten na gaan. Ik zou willen voorstellen, dat u begint met uw vrouw naar bed te brengen, Hogers. En kom dan weer ter Wargrave van de besprekingen op zich, De kamer werd een geïmproviseerde gerechtszaal. „Welnu, Rogers, laten \vy bij het begin beginnen. Wie is die mynheer Manth?" aldus opende Wargrave het verhoor. Rogers keek verbaasd. „Dit huis is van hem, mijnheer," „Dat weetik. Ik wil, dat u mij vertelt, wat uzelf van hem weet?" Rogers schudde zijn hoofd. „Ik kan u niets vertellen, mijnheer, ik heb hem. nooit gezien;" „Heeft u hem nooit gezien? Wat bedoelt u?" viel generaal Macarthur O O O R AG ATHA CHRISTIE bier.' i -- „Ja, mijnheer." 14 Dokter Armstrong zei: Rogers antwoordde: ,Jk zal je een handje helpen, Ro- „Ik moest een plaat op de gramo- gers." foon leggen. Ik kon die plaat in de Leunend op de twee manhen, lade vinden en mijn vrouw meest strompelde mevrouw Rogers-de ka- do gramofoon aanzetten,: nadat ik mer uit. Toen zy weg waren, zei de salon was binnengegaan met de Tony Marston: koffie," ,,Ik zou best Iets wUIen drinken." De rechter mompelde: „Een merk- „Ik ook", viel Lombard hem bij: waardig verhaaL'v „Ik zal eens op zoek gaan" Rogers riep: „Het is de waarheid, Tony, mijnheer. Ik zweer dat het de waar. H|i ging de kamer uit. heid is. Dc wist niet, wat het Was ik had er geen idee van. Er stond een naam op ik dacht, dat het gang!? een muziekstuk was," Wargrave keek Lombard san. „Stond er een titel op?" Lombard knikte. Hij lachte plot- seling, zodat zijn witte, puntige een sterke whïskey-soda evenals de tanden te zien kwamen. rechter. Iedereen had behoefte aan „Hij zei: „Het is waar. De titel ,een stimulans. Alleen Emily Brent luidt Zwanenzangvroeg eh kreeg een glas wpter. Generaal Macarthur barstte plot- Dokter Armstrong kwam weer seling los „De hele geschiedenis is binnen. belachelijk belachelijk! Zo maar - „Zij is weer in orde", zei hij, „Ik beschuldigingen rond te strooienl heb haar een kalmerend middel ge- Er moet iéts gebeuren, Die mijn- geven, om Jn Le nemen. Is dat heer ...Manth, wie hij dan ook sün wbiskey-soda? mag een hebben." Emily Brent viel hem In de rede. Verscheidene mannen, vulden hun T\-,^ I. WU - brengen cn gisteren kreeg ik met de middagpost nog een brief van mijnheer Manth. Daarin stond, dat hij en mevrouw Manth eerst later konden komen cn dat wij ons best moesten doen.,'Daarin stond ook de opdracht over het diner en de kof fie en dat opzetten van die gramo- foonpiaat." De rechter zei scherp: „Die brief heeft u toch nog?" „Ja, mijnheer, die heb ik hier." Hij haalde de brief uit zijn zak. De .rechter nam-hem aan. „H'm", zei hij, „briefhoofd van het Rïtz Hotel en getypt." Met een vlugge beweging stond Blore naast hem. „Mag ik even zien?" Hij trok dé brief uit de handen van de rechter en bekeek hem. Hij mompelde: „Getypt, op een Corona, nieuwe machine. Het papier is Mo- „Wij zijn hier nog geen .week, mijn zei vrouw en ik. Wy zijn schriftelijk aangenomen, door bemiddeling van een plaatsingsbureaa Het bureau Even later kwam hij terug. Regina in Plymouth." Het blad stond al klaar ln de. Blore knikte. „Een oude, geves- 5abank het meest gébruikte soort. ïaef hg'te zaak merkte hij op. Daaruit kunnen we niets afleiden. "?,eeft u dle bnef n0g? VTOeg de Er zouden vingerafdrukken kunnen neer. De volgende minuten werden rechter. - .;;n rr»ar ik hetwiifpl hi»t besteed - met het uitdelen van de „Die brief, waarin wü aangeno- Wargrave keek hem plotseling glazen. Generaal Macarthur dronk men werden? Neen mynheer, die aandachtig aan. heb ik niet bewaard." Anthony Marston .stond naast „Ga door, u wera dus schriftelijk -- aangenomen?" ,Ja, mijnheer. Wij moestén op een ïlde dag hier zijn. Dat" waren ok. Alles was hier ln orde. Er voldoende proviand en alles was erg netjes. Er moest alleen wat stof afgenomen en "geveegd 'wor- Ik wil er ook wel den.", „En wat gebeurde er toen?" „Niets, mynheer. Wij.kregen op- ZATERDAG 13 MAART 104R Avondprogramma HILVERSUM I: 16,00 Nieuws, 19.15 Regeringsuitzending, 19.30 Muzikale aardrijkskunde, -10.50 Banden die binden, 20.— Nieuws, 20.05 De gewone man, 20.12 Wie weet, hoe deze plaat heet?; 20.30 Lichtbaken, 21.— Driekwartsmaat, 21,30 Pluvier knapt bet op, 22.— Schaken, 22.07 Week-serenade. 22.37 Actualiteiten, 23,— Nieuws, 23.25— 24.00 Concertgebouworkest, HILVERSUM II: 10.— Viool en piano, 19-30 De kerk nu, 19.45 Wat vrijzinnig protestanten schreven, 20.*— Nieuws. .20,05 Dingen van de dag, 20.15 Week-end orkest, 20.45 Laat de mensen zingen. 21,15 Socia listisch commentaar. 21,30 En nu., oké, 22.30 Luisterspel, 23,— Nieuws, 23.15 Hobby-hoek, 23.30—24.00" Jan Corduwener. Advertentie 1. M. door je meisje verlaten, vergat Tante Je In hasr legaten: dan toch niet; alle verdriet „TIP VAN zeker batenl USEES Inz, Hr E. L., A'dom. ontv, 1 [j. TIP bepaalde }vy- ook. j was volck Blore cn keek Hij merkte op: over zijn schouder. (Ingezonden mededeling) Zij zei scherp: „Dat is het Juist. Wie glazen nogmaals.. Even later kwam dracht weer schriftelijk de ka- is hijf ook Rogers weer binnen. mers voor gasten in gereedheid te ZONDAG 14 MAART 1948 HILVERSUM I: 8.00 Nieuws, waterst, 8.15 U.S-O., 3.30 Morgen wijding, 9.30 Nieuws, waterst., 9.45 Trio Moyse, 9.55 Inleiding en daar na Hoogmis; U.30 Trio, 12.— Ange lus, 12.03 Lili Kraus, piano,. 12.15 Apologie, 12,3D Lunchconcert, 12.05 Zonnewijzer, 13.00 Nieuws, 13.15 Ltinchcoric., 13.35 Kamermuz., 14.— Oppc Ringmuur, 14.30 Radio phllh. ork., 15,40 Bacteriën en de land bouw, 15.50 Muzik, Tombola, 16.10 In 't Boeckhuys, 16.25 Tweede Ves pers, 17.— Kerkdienst, 15,30 Reg. uitz., 19.00 Psalmen-van Sweelinck, 19.15 Ds Straatsma. 19.30 Nieuws,. weer, 19,45 Grpl., 19.50 Sportrepor- tage, 20.05 .Gewone man, 20-12 Me- tropole ork,, 20.40 Een Hur CV), 21.45 Zilvervloot, 22.07 Actualitei ten, 22.15 Avondgebed, 22.30 Nws. 22.55 N.B.C—orkest HILVERSUM II: 8.— Nieuws, 8.18 Zingende torens; 8.30 Platteland, 8.40 Barcarole, 9,12 Sportroedede- lingen, 0.15 Men vraagt en wfj draaien, 0.45 Geestelijk' leven, 10- Zondagshalfuur, 10.30 Kerkdienst, 11.45 ,Toi het hart van het volk, 12.— Fanfarecorps, 12.25 Boeken-' halfuur, 12.45 Avrolians, 13.— Nws, 13.15 AvToldans, 13,30 ZÓ geniet U meer van^muziek; 14.30 'Grpl.,14.50 Interlandwedstrijd België—Neder land. 16.45 Orkest van Peter Yorke, 17.— Gesprekken met luisteraars. 17.20 Een gedicht. 17.30 Ome Kees je. 17.50 De derby d Lage Landen. 18.— Nieuws cn sport. 18.15 Ram blers. 19.Badlolympus. 19.30 Stra- riiva sexlet. 20.Nieuws, 20-05 Ac tualiteiten. 20.15 Kamerorkest, 21.— Het antwoord. 21.15 Pierre Palla, Gerard van Krevelen en The Swin ging Nightingales. 21.45 Kinderen v Kapitein Grant. 22.30 Piano. 23.— Nws. 23.15 Skymasters. 23.45 Char lie Kunz. MAANDAG 15 MAART 1948 Ochtend- en middagprogramma HILVERSUM Ir- 7.Nieuws. 7.15 Gymn. 7.30 Orgelwerken. 7.45 Woord voor de dag. 8.— Nws, 8.15 Gew(jde muz.. 9— Piar.o. 9.15 Zie kenbezoek. 9.30 Vragen aan voor bijgangers. 10— Werken Berlioz, Bizet. 10.30 Morgendienst. 11.— In strumentaal Kwintet van Parys, 11.15 Van oude en nieuwe schry- vers. 11.35 Orgelspel. 12.05 Zang- recital, 12.30. weerovorzicht. 12.33 Air.ati trio. 12.55 Bach koraal. 13.15 Mctropole orkest. 14.— Uitz. vopr de scholen. 14.35 Celesta cns.. 15. Busch strijkork.. 15.30 Kamermuz. cns.. 16.00 Bijbellezing. 16.45 Berl. Philh. ork.. 17.— Klculerklokje klingelt. 17.15 Cello recital. 17.45 Reg. uitz.. 18.— Dubbel vier. 18.15 Sport. 13.30 Reg. uitzending. HILVERSUM II: 7— Nieuws. 7.15 Grpl., 8.Nws. 8.15 Lichte och- tendkost, 9.15 Morgenwijding, 9.30 Waterst., 9.35 Arb. vit,. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Italiaanse en Spaan se zang, 11.— Op de Uitkijk, 1L15 Viool en piano. 11.45 Franse Bal letmuziek. 1230 Weerpraatje, 12.33 In 't Spionnetje, 12.38 Orgel, 13. Nieuws.- 13.15 Connie-Boswell, 13.30 Amsterdams politiecorps, 14 Gr. pl zang. 14.35 Piano. 15.—,Wy stel len U voor. 16 Franse chansons, 16.30 Hoogtepunten uit de opera. 17.15 Skymasters. 17.45 Hoort zegt het voort. 18.— Nieuws, 18.15 Radio muzikaal Journaal. Advertentie I. M SpccUlitell In orlglnila Kelim Fauteuils grote verscheiden heid van modellen vanaf e ƒ198 Oosterse Kelim */h Toorenburg Damme Nieuwe Binnenweg 340 t/o Plantsoen Rotterdam - Telefoon 3413A

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1948 | | pagina 3