A. D. COPIER: TOVENAAR MET GLAS in vorm en kleur 10 v^ VACANTIEREIZEN voor onze lezers „Unica" van Leerdam sieren de zalen van vele paleizen Exclusieve Eetkamer PAROOL-KALENDER TUINKALENDEH Over de schoonheid van een drinkglas Radio-programma heöen kleine negertjes A.R.G. De Grondwetswijziging Ontwerpeh bereiken Staten-Generaal Wijzigingsplan in tweeën gesplitst Zaterdag 3 April 1948 3 TTET is een jammerlijke misvatting,dat een gebruiksvoorwerp alleen maar J- -*■ nuttig behoeft te zijn, een vork om te eten, een glas om te drinken, een stoel om op te zitten. Vergis u niet en maak uw leven niet armer dan het toch al Is, De Middeleeuwers wisten dat een gebruiksvoorwerp ook waarlijk mooi kan zijn maar wij dreigen het te gaan vergeten. Gij behoeft niet altijd naar een museum te gaan om schoonheid te vinden. Ge kunt haar ook ontmoeten in de dingen die ije dagelijks om u heen hebt. Dat moeten dan geen dure prullaria zijn, maar voorwerpen, die met smaak, zijn ontworpen en met toewijding ge maakt Veel geld behoeft dat niet te kosten, maar ge verrijkt er uw leven mee. Ons volk moet opnieuw in deze geest opgevoed worden en een van de mannen, die daar dag aan dag mee bezig zijn, is A. D. Copier, geboren te Leer dam, wonend te Amersfoort, bekend ov er de gehele wereld. Copier In z(jn woning aan dc Daem Fokkemalaan te Amersfoort, Een ty- zige, blonde figuur, naar schatting achter In de veertig, charmanteen voudig, hartelijk. Een zeer grote en hoge kamer dient kent als atelier. Het wijnglas moet kleurloos zijn, opdat dc kleur van de w:jn zich, onbetnvloed door andere kleuren kan vertonen. Verder moet het zo groot zijn, dat men het slechts voor een derde deel of hoogstens voor de helft behoeft te vullen. Het bovenste, ongevulde deel van het glas hpeft dan gelegenheid het bouquet (de geur) van de wijn vast te houden. Daaruit vloeit tevens voort dat de kelk van het glas aan de bovenzijde iets natt- iver ia dan in het midden. Het goede wijnglas is dus wit en groot. De kelk vertoont generlei shjpsd of versiering van welke aard ook. Aan deze eisen voldoet zeker het over de gehele wereld vermaard geworden glas-servies, dat de Nederlandse regering' onlangs aan de Engelse kroonprinses heeft aangeboden ter gelegenheid van haar huwelijk. Cop te,- ontwierp dit beroemde servies, Idat slechts in enkele opzichten afwijkt van® dc grondvorm van het eveneens 'door hem in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren ordtvorpen gtlde- glas, het schoonste dat wij In Nederland kennen. Advertentie 1. M Voorn smalle beurs en'n goede smaak 6 eiken klooster- stoelen, uHnaem- bere zeskant tafel, compleet 490- /h Toorenburg Damme Nieuwe Binnenweg 340 t/o Plantsoen Rotterdam Telefoon 34136 m Beste allemaal, Woorden, woorden en nog eens woorden. Van. achteren naar voren en van voren naar achteren. Het werd Japie af en toe groen en geel voor de ogen van het nazien van al die duizenden woorden. Maar Japie zou Japie niet zijn als hij niet alles secuur had nagekeken. De meeste woorden werden inge zonden door: 1. Miep Olivier, Voor burgstraat 130b, Rotterdam; 2. Ada Langendoen, Straatweg B53, Briel- le, die ieder een boek toegezonden krijgen. De oudere kinderen zyn op zoek geweest naar de naam van een dag omstreeks Pasen, waarop in som mige plaatsen kinderen zingend rondlopen. Heel veel van jullie hadden de goede uitslag n.l. „Palmzondag". Na loting waren 1. Jannie de Vries, Bakker straat 28a, Rot terdam. 2. Klaar- tie Goedegebuur, Molendijk 315, Melissant, de ge lukkigen, die een boek toegezon den krijgen. Tot een vol gende keer. Japie'Parool, 5 APRIL. Onze proof ouders waren al verzot op do judaspenning, als „immortel" die als twee-jarige zaai bloem in Mei alom gezaaid wordt. Het tweede jaar bloeit zij om gedroogd te worden voor de siervazenEr zijn ook vaste plantent die bloemen ah on sterfelijkeopleveren, het Gipskruid en dc vruchtomhulacls van de kleurige Lamplonsplattt. A.D, Copier is artistiek leider van de Glasfabriek cn de glas- school Leerdam. Hij is de schepper van de vermaarde „Unica", de ontwerper van tal van monumentale sïervensters en glazen Wandpanelen, maar hij ontwierp ook eenvoudige glasserviezen en drinkglazen, die voor weinig geld in de winkels te krijgen zijn. koelde vorm geduwd. De vorm klapt dicht en de glasblazer blaast zo lang in de steeds tussen 2ijn handen rollende pijp, tot bij aan de weerstand voelt dat de hol de binnenkant van de vorm raakt en dus is „vol geblazen". Als honderden jaren geleden Nu komt de glasmaker er aan te pas. Deze zit in de zogenaam de glasmakersstoel, die in wezen nog precies zo is als honderden jaren geleden, met twee leunin gen, waarover de pijp met de gloeiende bol vrij heen en weer gerold kan worden. Door er nieuw gloeiend plas op te laten druppe len en het te bewerken met scha ren, tangen en houten rollen brengt de glasmaker het werkstuk in zijn voorlopige eindvorm (een voetje met steeltje onder een glas, een oor aan een glazen kop je enz.). Het voorwerp wordt dan pas van de blaaspijp los geschud en tenslotte moet van het nog steeds gesloten (want „bol aan geblazen") product nog de „kop" verwijderd worden. Het wordt daartoe met een diamant inge krast en door een rij gasvlam men gedraaid, zodat de kop er tenslotte met een eenvoudige handbeweging door een meisje af geschud kan worden. Dan is het glas al door heel wat handen gegaan en nu moeten de randen nog bijgeslepen en gepo lijst worden en kunnen door ver der slijpen en graveren, etsen, Zoek Copier op in zijn wo ning aan de Daem Fokkema iaan te Amersfoort, Gé vindt een rijzige, blonde figuur, naar schatting achter in de veertig, charmant, eenvoudig, harte lijk. Een zeer grote en hoge kamer dient hem als atelier. Verscheidene lampen staan er hangen er, werklampen, sche merlampen. Op een tafel staat met een lichte helling een te kenbord, een ander tekenbord hangt tegen de wand. Een paar grote glazen siervoorwerpen, Unica, staan schijnbaar achte loos verspreid, maar juist op de goede plaats, hier en daar op kasten of tafels. Langs de wan den en tegen een stoel verder ontwerpen voor glaspanelen of sïervensters, zwart-wit of in kleur; en boven de schoorsteen de grote plaat met de mijn werker van Toorop. Spreek Copier over de fabriek in Leerdam en ge merkt hoe zijn hart open gaat. Het ambacht Daar leert gfe de waarde tn de betekenis van het ambacht kennen. Is nier ieder vakman een kunste naar? Is het niet een van de mooi ste dingen voor een mens een vak te kennen, een handwerk, een am bacht te beheersen? Praat met de ambachtslui in Leerdam, hoor hun enthousiaste uiteenzettingen, zie hoe ze u gespannen en .vol trots hun hrbeid demonstreren en er gaat een diep respect in u groeien. Kijk rond in de glasfabriek. Ze is modem geoutilleerd en bezit vele machines. Maar in feite draalt, voor een groot'deel der productie, hier alles nog om het handwerk. En in de toekomst zal het waar schijnlijk zo blijven, Voop kou behoeft men in de glasblazerij niet bang te zijn. In de ovens heeft het glimmende, ■witgloeiende, vloeibare glas een temperatuur van 1500 graden Cel sius en een helle gloed slaat dooa de ovengaten naar buiten. Daar komt de „keier"Het Franse woord voor „plukken" is wel „cueillir", maar hier worden alle Franse vaktermen gemaks halve op z'n Hollands uitgespro ken, De keier „plukt" met zijn smeedijzeren blaaspijp een klom pje witgloeiend glas uit de oven, door de pijp in zijn handen rond te draaien. Nu gaat hij met zyn pijp naar een ijzeren plaat en maakt de klomp glas door rollen langwerpig. En dan begint hij in de pijp te blazen. Want meestal is de keier tegelijkertijd glasbla zer. Hij blaast lucht in de klomp Elas, die door het tussen de han den rollen van de pijp meteen een bolvorm krijgt, Deze gloeien de bol wordt aan het uiteinde der pijp enige malen heen en weer geslingerd, dan omlaag gehouden om even. „uit -te zakken" en ver volgens in een gereed staande (ijzeren of houten) in water ge- zandblazen, beschilderen etc. nog versieringen worden aangebracht. Dit is in het kort de weg van een eenvoudig drinkglas. En „Leerdam", dat uit de grond stoffen zelf ook eerst glas heeft gemaakt (of kristal, dat 'ligt aan de samenstelling) produ ceert die glazen in vela varië teiten. Maar het maakt ook schalen, theeserviezen, vazen, asbakken en allerlei andere glazen voorwerpen (asbakken, glazen laden e.d. niet door bla zen maar door persen, een ma chinaal procédé, dat wij hier buiten beschouwing zullen la ten). Het heeft een afdeling, waar enkele hoogst bekwame vaklui naar tekeningen van ar- tisten als Copier op glazen wandpanelen door „zand bla zen de ontworpen versieringen aanbrengen, soms zeer inge wikkelde voorstellingen. Maar laten wij bij ons drinkglas blijven. Het voornaamste is niet de versiering, die men eventueel nog op het glas .aanbrengt Het voornaamste is de vorm, de edele vorm van een nobel drinkglas. Co pier is een meester van de vorm. Hij en anderen, als de architecten Berlage en De Bazel, als Lanooy, Gidding en Lebeau, hebben een hele serie glasserviezen ontworpen, waarvan verscheidene ook in het buitenland zeer worden gewaar deerd. Het gildeglas van Copier, kloek en edel van vorm, dat hij ontwierp in samenwerking met de Vereni ging van Nederlandse wijnhande laren, is wel het schoonste glas, dat wij kermen. Hoort, aan welke eisen het voldoet: „Het wijnglas moet kleur loos 2ijn, opdat de kleur van de wijn zich, obbeïnvloed door andere kleuren, kan vertonen. Verder moet het zo groot zyn dat men het slechts voor een derde deel of hoogstens voor de helft behoeft te vullen. Het bovenste, ongevulde deel van het glas heeft dan gelegenheid het bouquet (de geur) van de wijn vast te houden. Daaruit vloeit tevens voort dat de kelk van het glas aan de bovenzijde iets nauwer is dan in het mid den. Het goede wijnglas is dus wit en groot. Da kelk vertoont generlei slijpsel of versiering van welke aard ook". Enige tijd geleden ontwierp Co- pier een nieuw glasservies, geba seerd op de grondvorm van het gildeglas en daarvan slechts in en kele opzichten afwijkend. Het is het beroemde servies 11x36 stuks, dat de Nederlandse regering on langs aan de Engelse kroonprinses Elisabeth heeft aangeboden ter ge legenheid van haar huwelijk ert dat over de gehele wereld ver maard is geworden. De „Unica" zijn glazen siervoor werpen (vazen, gedenkbekers etc.) waarvan steeds slechts een enkel (uniek) exemplaar wordt gemaakt en die in de glasblazerij ontstaan onder het oog en op aanwijzing van de kunstenaar. Deze Unica, die een „uitvinding" zijn van Copier en van zijn handtekening worden voorzien, hebben zeker niet het minst tot zijn faam bijgedragen. Wat is het geheim van Copiers kunst? Zeker niet alleen zijn ta lent, zijn kunstzinnige aanleg, zijn liefde voor en zijn toewijding aan zijn vak. Dat geheim schuilt mede in het verstaan van het ambacht, het handwerk, ook in zijn meest elementaire onderdelen. Copier is zelf op de fabriek be gonnen als jongmaatje van veer tien jaar, al heeft hij later aan de Grafische School te Utrecht en de Academie te Rotterdam gestudeerd. Hij begon als jeugdig tekenaar al vroeg met zelf ontwerpen maar hij had inmiddels het hele vak grondig geleerd. Daardoor kent hij door en door de mogelijkheden van het glas en weet hij ze uit te buiten, In nachtelijke experimen ten, met medewerking van oude op hunvak verliefde .glasblazers, kwam hij ongeveer twintig jaar geleden tot zijn eerste Unica, Hij ontwikkelde, in tegenstelling tot Berlage en De Bazel, die zich aan de strakke vorm hielden, de vrije vorm in de kunst van het glas, die daarna een hoge vlucht heeft genomen en ook op het massapro duct grote invloed uitoefende. Co piers werk siert de zalen van ver scheidene paleizen in de wereld, niet alleen in Nederland en Enge land, maar zelfs in Perzië (Iran) en ook in tal van musea in Europa en Amerika kunt ge het aantreffen. Maar ook gij zelf, lezer, hebt waar schijnlijk dikwijls, om water, wijn of bowl te drinken, een eenvoudig glas aan de mond gezet, dat A. D. Copier had ontworpen! *"p ALRIJKE ABONNé'S stelden ons in de afgelopen weken de vraag: „Ör- ganiseert het Rotterdamsch Parool ook deze zomer vakantiereizen voor zyn lezers?" Wtf kunnen hierop bevestigend antwoorden! Ten gerieve van onze lezer» zullen w|J, in samenwerking met een grote orga nisatie op dit gebied, meerdere vacanöereizen projecteren. Binnen enkele weken wordt een uitgebreid vacantieprogramma gepubliceerd, waaruit onze lezers een keus kunnen maken. Dit programma bevat een aantal attractieve reizen, zowel voor hen die de voorkeur geven aan het sportieve, primitieve kampleven temidden van bossen en heide, alsook voor liefhebbers van een meer comfortabel vacantleverbljjf. Ook zij die e? van houden om met een dravend kump of een zeilboot op het water te zwal ken rullen hun keus kunnen bepalen. „HET ROTTERDAMSCH PAROOL" ZATERDAG 3 APHID 1948 Avondprogr aam a HILVERSUM I: 19.— Pianoduo, 10.30 De kerk nü, 19.45 Regerings. uitzending, 20.Nws, 20.05 Dingen van. de dag. 20.15 Vmdobona Schramm'len, 20.45 In dc Balzaal, 21.15 K. Voskuil, 21,30 Zang van de maand, 22Luisterspel ,.De vrouw m dc mist". 22 30 Metropole-orkest. 23.— Nws, 23.15 Hobby-hoek. 23 30 24»Orgelspel. HILVERSUM II: 19—Nws. 19 35 Gr. muziek. 19.50 Banden die bui den. 20 Nws. 20 05 De gewone man, 2012 Opera-orkest, 20.20 Lichtbaken, 20.50 Opera-orkest. 21.Negen helt de klok. 22.15 Franse chansons. 22.37 Aetualitei ten, 22.45 Avondgebed. 23.Nws. 23.Ï5—24.Avondconcert, Advertentie 1. M- Een inbreker, een zeer beruchte. Zst tn het gevang en verzuchtte; „Die brandkast vol T I P Droak-ik leeg in een wip. En kon van de lol niet meer vluchten 'n TIP VAN BOOTZ Inz, Hr F BHaarlem, ontv 1 fl TIP Feuilleton Even aarzelde de dokter. Zijn ces een morod te plegen. En ik zie de perken van de wet te blijven!" ogen bleven peinzend op rechter niet in," waarom zij dat niet gedaan Armstrong vroeg heftig: „Dus u Wargrave rusten. Hij wilde graag kunnen hebben. "Wat denkt u, zou- gelooft dat verhaal?" iemand raadplegen. Hij kende het den zij de oude dame vergiftigd Philip Lombard glimlachte: „Ja, scherpe, logisch denkend brein vaa hebben?" dat geloof ik inderdaad. Wargrave de rechter. Maar desondanks, aar- Armstrong fcei langzaam: heeft Edward Seton zeker vermoord, zelde hij. Rechter Wargrave mocht „Het is misschien wel iets een\ou- even zeker vermoord, alsof hy hem A /-unie*» E^a!1 een scherp verstand hebben, hij diger geweest. Ik heb Rogers van- met een dolk het leven benomen DOOR AGATHA CHRIST! Ewas toch een oudere man. En Arm- morgen gevraagd, welke kwaal die had. Maar hij was slim genoeg om i .-r, rTi-i-TiT nflimiBwa strong had het gevoel, dat op dit juffrouw Brady had, Zijn antwoord het als rechter te doen. met pruik 27 kritieke ogenblik een actief man nut- was veelzeggend. Ik hoef niet in en toga. Langs de gewone weg kun Ontzet fluisterde Vera: „Pleegde tiger was. medische bijzonderheden te treden, je hem dus niet voor zijn misdaad zy zelfmoord?" Hij kwam tot een besluit. maar bij deze bepaalde vorm van laten boeten." „Ja, zij is in de rivier gesprongen." „Mijnheer Lombard, zou ik u even hartaandoenlng, gebruikt men amyl- Een plotselinge gedachte vloog als Vera huiverde. Zij staarde naar kunnen spreken?" nitriet. Bij een aanval breekt men- een bliksemstraal door Armstrong's het fijne, kalme profiel van juf- Philip schrok op. „Natüurlljk." een ampulle met amynitrief en dat hersens, „Moord In het hospitaal, frouw Brent, Zij vroeg: „Hoe voelde De twee mannen verlieten het ter- wordt geïnhaleerd. Als men dat Moord op de operatietafel. Veilig U zich, toen U hoorde, dat zij dat ras. Zij liepen de helling naar de niet doet zouden de gevolgen ja. zo veilig als Iets!" gedaan had? Had U geen spijt? zee af. Toen zy niet meer gehoord heel goed noodlottig kunnen zijn." Phflip Lombard zei juist: „Vsn- Voelde U zich niet schuldig?" konden worden zei Armstrong: Peinzend zei Philip Lombard: daar mijnheer Manth vandaar Emily Brent verstrakte. ,.ïk heb uw advies nodig." „Dus het was z6 eenvoudig. Dat Negereiland!" „Ik? Ik had me toch niets te ver- De wenkbrauwen van Lombard moet een grote verleiding geweest wyten?" gingen in de hoogte. Hij merkt? op: 2ijn." „Maar als uw hardheid haar „Myn beste kerel, ik bezit geen me- De dokter knikte, daartoe bracht?" vroeg Vera. dische kennis." ,.Ja, zij boefden niets te doen. Emily Brent antwoordde bits: „Neen, neen, ik bedoel een advies Geen arsenicum te kopen en toe te „Haar eigen daad bracht hgar over de gehele situatie." dienen niets bepaalds alleen ertoe. Als zij zich gedragen had als „O, dat is iets anders." maar iets niet doen! En Rogers een behoorlijk, bescheiden meisje, Armstrong vroeg: „Wat is uw me- haastte zich door de nacht om een nog even terugkomen op de dood zou er niets gebeurd zijn." - nmg over- de toestand?" dokter te halen en zij vertrouwden van deze vrouw. Welke theorieën Zij keek Vera aan. In haar ogen Lombard dacht even na. Toen ant- er beiden volkomen op, dat nle- Lijn er mogelijk? Dat Rogers haar was geen zelfverwijt, noch onrust te woordde hij: „Die geeft inderdaad mand er ooit achter zou komen." vermoord heeft, omdat hij bang was. lezen. Het waren harde, zelfbewusts aanleiding tot allerlei vermoedens!" „Enzelfs als iemand het wist, kon dat zij de zaak verraden zou. De ogen. Emily Brent zat hier op Ne- „Wat denkt u van die geschiede- het nooit bewezen worden", voegde tweede mogelijkheid is: dat zij haar gereiland in een wapenrusting van tils van de vrouw? Aanvaardt u de Philip Lombard hieraan toe. zenuwen kwijtraakte en de meest deugdzaamheid, theorie van Blore?" Plotseling fronste hij zijn voor- eenvoudige uitweg koos." En zo maakte zij op Vera hele- Philip blies de rook van zijn si- hoofd. „Maar dat verklaart natuur- maal niet meer een belachelijke in- ga ret omhoog. Hij zei: ..Die is niet lijk heel veel!" druk. Neen. integendeel, zij had helemaal onwaarschijnlijk als je Armstrong zei verbaasd: „Wat be iets afschrikwekkends. dat feit op zichzelf beschouwt." doelt u?" Dokter Armstrong kwam uit de ..Inderdaad," Lombard antwoordde: „Ik bedoel eetkamer eh liep nogmaals het ter- Armstrong's stem klonk opga- dat dit de verklaring is van Ne- ras op. De rechter zat in een stoel lucht. Philip Lombard was niet gek. gereiland. Er worden misdaden be> en keek rustig uit over zee. Aan de Deze laatste vervolgde: '„Dat wil gaan, die men niet op de daders kan linkerzijde van het terras stonden zeggen, als je begint met aan te ne- verhalen. Neem het geval Rogers. Lombard en Blore. Zij rookten zwij- men, dat Rogers en zijn vrouw er Nog een geval, de oude Wargfave, gend. Indertijd in geslaagd zijn met sue- die een moord beging door binnen Armstrong haalde diep adem „Nu komen wij by de kern. Met welk doel zijn wij hier allemaal he en gelokt?" „Wat denkt u?" antwoordde Phi lip Lombard. Armstrong zei kortaf: „Laten wij Advertentie l. M El i ZONDAG 4 APRIL 1948 HILVERSUM L 8.— Nws, 8.18 Zingende torens, 8-30 De Natuur, 3.40 Intermezzo van Jan C orduwe- ner. 6.12 Sport, 6.15 Men vraagt en w(j draaien, 9.45 Geestelijk leven, 10.Alma Musica, 1030 Briefge heim, 11.— Kunst na de arbeid, 12,Lunchpakket, 12.30 De Zon dagclub. 12.40 Zang, 13-— Nws, 13.15 The Romancers, 13.50 De spoorwegen spreken. 14.— Wals, 14.05 Boekenhalfuur, 14.30 Strijk kwartet, 15.Filmpraatje, 1515 Kamerorkest, 16.The Skymas- ters, 16.130 Sport, 17,— Meisjeskoor, 17.20 Gitaarmuziek, 17.30 Ome Keesje, 17.50 Sport, 18.— Nws, 18.15 In gesprek met de lezer, 18.30 Strijdkrachten, 19.Avondkerk dienst, 20.— Nws. 20.05 Actuali teiten. 20.15 Philh. orkest. 21,— Hersengymnastiek. 21 30 Orgelspel, 21.50 Luisterspel. 22.35 Waltztime, 23.— Nws. 23.15 Concert. 24.— Sluiting. HILVERSUM II: 8.— Nws, 8.15 Cello en piano, 8,30 Hoogmis, 9 30 Nws, 0.45 Gr. muziek, 10.~ Ger. Kerkdienst, 11.30 Na de kerkdienst, 12.15 Vragen van luisteraars. 12.30 Het orkest zonder naam, 12.55 Zon newijzer, 13.Nws, 13.20 Het or kest zonder naam, 13.40 Pianoreci- tal, 14.Dat is Groningen, 14.40 Orkestvereniging, 15.05 Saxofoon- recital, 15.30 Katb programma, 15,40 Muzikale Tombola, 16.10 Sport, 16 25 Eerste Vespers, 17.— Kerkdienst, 18.30 Concert, 19. Psalmen, 19.15 Kent gij Uw bijbel? 19,30 Nws. 19.45 Gr. muziek. 19.50 In *t Boeckhuijs, 20.05 De gewone man, 20.12 Wie het kleine niet eert. 20.40 Leeuw in het keukentje, 21.35 Omroeporkest, 22.37 Actualiteiten, 23.— Nws, 23,15 Gr. muziek, 24, Sluiting. MAANDAG 5 APRIL 1948 Ochtend- en Middagprogramma HILVERSUM I: 7.— Nws, 7.15 Ochtendgymnastiek, 7.30 Gr. mu ziek, 8 Nws, 8.18 Morgenklanken, 9.30 Gr. muziek, 10.— Morgenwij ding, 10.20 Gr. muziek, 10.30 Voor de vrouw. 10.45 De Regenboog, 11.20 Pianospel, 11.45 De levens, standaard. 12.- Filmmelodieën, 12.30 Gr. muziek, 14.— Cello en piano, 14.30 De schoolarts, 14.45 Cavaleria Rusticana, 15.58 Luisterspel, 16.30 Hasse Kahn's ensemble, 17.— Ge speelde fabel: „Wiebracht gaat te gast", 17,15 De school is uit, 17.30 Hawaüai* orkest, 17.45 Regerings uitzending, 18.Nws, 10.15 Jan Cord u wener. 18.30 Ned. Strijd krachten. HILVERSUM IL 7.— Nws, 7.15 Gr. muziek, 7.45 Een woord voor de dag, 8.— Nws, 8.15 Gewijde mu ziek, 8.— Pianospel, 9 15 Ziekenbs- zoek, 9.30 "Waterstanden, 9.35 Schu- bertconcert, 10.30 Morgendienst, 11.— Kwartet, 11.15 Van oude en nieuwe schrijvers, li.35 Gr. mu ziek, 12 05 Zangrecital, 12.30 Weer» praatje. 12.33 Ancora Trio, 13.— Nws, 13.15 Kwartet, 13 45 Lyrische suite, 14.— Vscantievertelling, 14 35 Accordeonvereniging, -15,— Gr, mu ziek, 15 3D Pianorecital, 16,Bijbel lezing, 16.45 Gr. muziek, 17.— Kleu. ter klok je, 17.25 Orgelbespeling, 17.45 Kamermuziekgezelschap, 18.15 Sport, 18,30 Met band en plaat,... Rare kostganger Zou U dat nou wel doen, zei ik bezorgd tegen de heer die naasl me aan de tapkast stond. Het was een donker persoon, die m A-t kwartier dat ik met kleine teugen van mijn pilsje stond te gemeten, al vyf maai een borrel besteld had cn nu schoof hij luist voor de zesde maal zijn glaasie in de richting van de kastelein. Zou dat nou wel doen, zei ik. Het was er uit voor ik er*erg in had en ik schrok er een beetle van. want Jk herinnerde me ineens dat ik wel eens m de grootste moei- Inkheden gekomen was toen ik een man die iets treurigs stond weg te spoelen argeloos had willen rem men. Met een blik zo zwart als ae nacht keek de donkere persoon nuj aan en ik vreesde al dat er narig heid van zou komen, maar opeens teBdSUirontia hand vertrouwelijk op m n Schouder en vroeg me op de man af: Ben iiï getrouwd? Ja ze ker, zei ik, zo gemoedelgk mogelyk, Hou ie veel van je vrouw, vroeg hij verder en hfl keek me lodderig maar streng aan. Verschrikkelijk veel, zei ik oprecht, hoe zo? Janus, schenk nog eens in en vraae wat meneer gebruiken wil, sprak de man en nadat hy zich nog vertrouwelijker naar mij toe gebo gen had. zei hij: „Be ook, jongen, maar ik leg er uit, ik mag er ntet meer in. zie ie. ze mot niks meer van me hebben. Een lieve vrouw, jongen, maar een harde kop. Rod delsmoesjes heb ze geloofd, was ntet meer tegen te klessen, longen, alles ken 1e kapot roddelen als ie "t maar gemeen genoeg doet en als Ie dan. de schnn een beetle teecn ie heb, ben ie verloren, jongen, dan leg-ie dr *ult en dan kom-le d'r nooit meer in, begrepen, en met één teug sloeg htj ziin glaasje om. En nou mot jt1 eens zeggen wat je daar van denkt: Ik kom ze dik- wflls tegen in de stad: de ene keer met een vent, die d'r vader kon we- zon, daar zit ze opgedoft mee in dure zaken en dan zie ik 2e weer met een jong kereltje, een snotneus nog. daar zit ze tot sluitingstijd mee in barretjes en ze kon z'n moe der wel wezen. Kpk, longen, daHr snap ik nou niks van zie 1e en als ze'me riet zegt ze nog lief gedag ook aarmeme, nog twee da'B hard, longen, snap-ie dat. Ik knikte vol deelneming en ik wilde iuist een paar opbeurende woorden ten beate geven, toen de man zich naar een voorbij lopend meisje wendde: Kom d'r eene even by, Cobry, zei hij uitnodigend, en drink eens wat van me, ia, ze heb het ook niet breed, niet waar Cony, d'r jongen heb d'r in de steek gelaten, zie ie, we zijn colle ga's is 't niet, meid? De man legde zun arm vaderiiik om Corry's schouders e"n juist wilde hy met haar klinken toen ik hem plotseling zag verbleken. De café deur was opengegaan en een bij zonder charmante, mooie vrouw kwani binnen, begeleid door een blond knulletje. Regelrecht kwam ze op mijn treurige vriend af, eh met nauwelijks beheerste "nervosi teit, zei ze: Zo, zou je me eens aan je vriendin willen voorstellen. Het werd even een Pijnlijk moment, vooral voor Corry, wie de vijandige houding van de mooie vrouw niet, ontging. Gelukkig verdween hét zonderlinge paar spoedig. Nou, dat was geen beste beurt, zei ik tegen de man, maar ik kan je wel verzekeren dat je vrouw nog van je houdt, kameraad, had ie ze een3 moeten zien kijken, ze kon Corry wel vermoorden. Geef de moed nog maar met op! Zou je 't denken, zei do man, opverend, hdór je dat, Corry. en hij omhelsde het meisje en zoende haar dat het klapte. Kijk maar uit voor de roddelaars, waarschuwde ik, 't is geen wonder dat ze 1e de das om doen, je maakt het ze veel te gemakkelijk... DESIDBRIUS. Advertentie M. Naar thans blijkt heeft de regering in haar plannen tot wijziging van de Grondwet enkele veranderingen aangebracht. Het aan vankelijke "plan om de wijziging te doen geschieden bij één wets ontwerp heeft men laten varen om de nodig geoordeelde veran deringen onder te brengen in twee ontwerpen waarvan het eerste betrekking heeft op dé nieuw te vestigen rechtsorde en het twee de op de instelling van staatssecretarissen. ziln verbonden tot verzorging van de gemeenschappelijke welvaart en wederkerige bijstand. WH ontlenen het volgende aan de algemene beschouwingen b|j het eerste ontwerp. De regering ver klaart dat nimmer in de historie van het Koninkrijk een wetsont werp van zo ingrijpende betekenis is ingediend. Zij wijst de Staten Generaal er echter op dat de onderhevige gr o nd wets wijziging in feite be trekking heeft op veranderingen in de structuur van het Rijk welke zich reeds hebben voltrokken. Het voornaamste doel ervan as dan ook er voor te umken. dat de ver anderingen zich zouden voffrefc- ken zonder vastlegging ervan in dc Grondwet. Als de veranderingen eenmaal in de Grondwet zijn aangebracht, zal het mogelijk zyn toekomstige wij zigingen aan te brengen bij gewone wet, met dien verstande echter, dat daarvoor dan een meerderheid van twee derde der uitgebrachte stem men zal zjjn vereist. Voor het ove rige sluit de regering zich in grote lynen aan bij de conclusies waartoe de Staatscommissie voor de Grond wetswijziging b|j haar rapport (waarvan wjj bij de publicatie mel ding maakten. Red.) is gekomen. Aan de tekst van Hoofdstuk 14a van de Grondwet zoals dat door de regering thans wordt voorgesteld, ontlenen w|j nog, dat er voor da verschillende delen van het Ko ninkrijk der Nederlanden op grond slag van reeds gepleegd en nog te plegen overleg, een nieuwe rechts orde zal worden geschapen, waar binnen deze gebieden de eigen be langen zelfstandig dienen te behar tigen. De Rijksdelen zullen op voet van gelijkwaardigheid met elkaar Indien de grondwetswijziging in de voorgestelde vorm wordt aanvaard, zal het Koninkrijk de vorm van een Unie verkre gen, aan het hoofd waarvan_zal staan de Koningin, Het ene deel van de Unie zal gevormd worden door het Koninkrijk, bestaande uit Nederland, Suri name en de Nederlandse Antil len, Het andere deel van de Unie zal bestaan uit de Ver enigde Staten van Indonesië. Zou enig deel van Indonesië niet tot de daar te vormen Verenigde Staten wensen te ra- sorteren. dan zal dit deel uit maken van het eigenlijke Ko ninkrijk. Het tweede voorste] tot Grond wetswijziging is van minder ingrij pende aard. Dit heeft ten doel het hoofd te bieden aan de overstelpen de werkzaamheden ten departemen- te, die de ministers dreigen te be delven. Het voorziet in de instelling van het instituut der staatssecreta rissen. Deze staatssecretarissen, zui len de wettelijke vertegenwoordi gers zyn van de ministers en zul len dezen ter beschikking staan. In- tem is de staatssecretaris gedacht als onder-minister, extern zal hfi, zowel tegenover de burgers indivi-" ducei als tegenover de volksverte genwoordiging, de bevoegdheden van mmistsr bezitten. Met de in stelling van deze functie wil men trachten uitbreiding van het aantal departementen te voorkomen. Het wordt zelfs niet uitgesloten geacht, dat er tot vermindering zal kun nen worden overgegaan.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1948 | | pagina 3