IÏ1ET EEflf M EEn HOEKJE m 1888 - ADRIAAN ROLAND HOLST-1948 Ter afwisseling een casacjue tfcki&h hui huid Met schade en schande wordt de hengelaar wijs SPOOR IN DE SNEEUW U n men .-'"«-"fas' Chefariiie4 FILM VAR! A ■4 m;-:. life Tovenaar op de weemoedig-klinkende aceoorden van de dichterslier Eén uit de groep der neo-classicisten Het Yoetbalprogramma RAADSELTJE Er zijn altijd dagen, Bat de vis niet wil bijten T Zaterdag 22 Mei 1943 7" in' doch vooral n«5, de vorige wereldoorlog werd ftet aan attt kanten rrteri- an voelbaar, dat de Nederlandse letter hinde wederom eens haar roer jca ontwerpen, ont een nieuwe koers te volgen; het was het moment, dat de letterkundige wereld zich bewust werd, dat de neef van Henriêttc Roland Holst van der Schalk. de jonge Adriaan Roland Holst d-s„ half bewust half onbewust, het roer in kanden kodden genomen m Half onbewustomdat in iedere dichter altijd een dromer leeft, die zich geen rekenschap geeft, of de „steen M die tij aan het rollen brengt, soms een lawine na zich kan slepen. werk, waarvan hij weet. voelt, of ervaart dat liet afin naam voör- eoed vestigt; voor Adr. Raland Holst zou dat ..Voorbti de Wegen'' worden, die schone bundel uit 1920. De thans zestisriariee dichter was toen twee-en-der tie en bad reeds verscheidene publicaties achter de rug; de teder-erotische ..Verzen" (1911). <3e. romantische. „Belijdenis Van de Stilte" (1913). en enkele andere. „Voorbij de Wegen" ver overde direct een groot bewondèr- aarsou bliek. Des dichters gedachten en ge waarwordingen hadden weinig ge meen met het gewone mensenbe staan- lyant zijn verlangens strek ten zich uit naar het verre metafy sische geheim dat luist door z'n omsluierïngen. zo onweerstaanbaar lokt Zo is het gegaan om niet te ver van huis te dwalentoen In een zeïcere Eduard Douwes Dekker de MultatuUi van de „Max Have- ïaar" opstond, en later, toen midden ia de XXS-e eemvse litteraire nrui- kenDeriode een volkomen onbeken de Jacques Perk z'n leeuweriken- hart leegzong in dè ..Mathüde "-cv- clus. £p een zekere Willem Kloos er een .Ja Memoriam" aan ging v wilden. En zo zou het wederom gaan. toen velen in West Euro na naar erepressionnisme, kubisme, fu turisme, orfisme en wat al niet grepen, om hun inzichten en hun gevoelens te luchten, maar te on zent een Geerten Gossaert een M. Nfthoff. een Herman van den Bercrh en een. Adriaan Roland Holst de wekroep van. het neoclassicistische volgden, en binnen dfi banen van éen ..prachtige gematigdheid" wisten te blilven. Hun geestelijke gesteldheid Uitte zich in. een reactie.op de schok die de (eerste) wereldoorlog biï hen had teweeggebracht. Deze ion ge dichterö-in-d^-dop (Gossaert was de oudste) sneden zich. los van het verleden, schiepen zich een nieuw Wereldbeeld en vonden voor dit nieuwe wereldbeeld een nieuwe vorm. om zich in te uiten. .Hun kring werd vrij groot;een van de laats ten die versterking bracht, was Slauerhoff: de een schreef een „noésle pariante", de ander werkte als een edelsmid aan Z'n verzen, een derde beeldhouwde, maar om nu voor de verzen van Adriaan. Roland Holst een karakte ristiek te noemen, is vrii moeihik; misschien Wel kan men zeggen, dat aatn verzen van meet. af klonken als eén nog nooit gehoord? cello- •5olo. wart zo uniek van timbre-en vibrato waren zegeen van ziin epigonen heeft hem ooit kunnen be naderen. Niet alleen bil.; doch ook Nijhoff. Bloem. Weruméüs Buning en Gossaert-hebben direct, doch zonder dat zri het wilden, in hun apartheid, navolgers gekweekt: och wat zal ■men ervan zeggen..imi tation" is hog altijd de V.sdncerest form of flattery"...,; ..naapen is eigenlek vleierij".* Iedere., litterator heeft altijd één A. ROLAND HOLST, 23 Met 60 jaar TV/TEN zegt dat nuchterheid 1 ons kenmerkt: zoals eén/Engels- mm- onverstoorbaar moet zijn, on ze Zuiderburen met' de „franse slag" te werk gaan, Spanjaarden heet gebakerd heten, zo is een Hól lander nuchter. Is het werkelijk zo? - 'v Hoe Noordelijker, hoe nuchterder heet het. Een Fries is stugger dan „één plezante ILümburger. En toch herinner he me nog uit zopierbezoe- ken aan Terschelling hoe daar aan een. oud. gebouwtje bij de haven hetzelfde symbool aangebracht was als ik dezer dagen, aan een. verval len kerkje in Limburg, nu niet in steen, maar in gesneden hout, aan trof.. '-T 3-\v !'-„7' Een oog, omgeven aoor een drie-, hoek; Geen kunstwerk van grote waarde. Maar in vroeger dagen maakte een man dat oog, altijd „open voor de haven, en de oude let-, ters van het onderschrift „Het Al ziend Oog", brachten een opgescho ten j ongen in uitgelaten vacantle - stemming aan het denken over het geheim -van God. Op: het'Limburgse kerkje heeft het houtsnijwerk,geen onderschrift, alleen is de driehoek omgeven door .zonnestralen. Het spreekt even duï- delij k vanGods stralend geheim. 7/ Dit zijn hu uitingen van nnchtere Nederlanders. Zeg niet dat die din gen "gemaakt zijn. in tijden toen dé Nkerk nog .meetelde -en,; de mensen geloofden in God Drie-enig, die air- les 'ziet en ons allen in het oog .houdt. T^ÏT is een pogen, in eerbied, om Hem, die onzienlijk is, aan te duiden in Zijn scheppende, redden de en vernieuwende kracht. Want het symbool wijst van zichzelf af naar de Drie-enige. Op dié confron tatie komt het aan. Het geheim dat zich., laat kennen. Kan uw per soonlijk leven, uw politieke leven de toets doorstaan van de Geest. die heilig is? Öf wordt dj gedachte aan het Alziend Oog tot aanklacht of obcessie, die ontweken moet worden? Hier is geen geheimzin nigheid, hier is alleen het nuchter vaststellen waar een mens staat, werkt, bemint, en thuisvaart in de haven: binnen de kring van Gods belangstelling. -v Het nuchtere spreekwoord zegt: uit het oog, uit het hart. Het geloof zegt; in Gods oog,, in Gods hart Dat is nuchterheid,'die u vindt in Han- delingen .twee en verder overal waar, 'een mens- het verwacht van ter zake dienende voor de genera ties van tekenwoordig". Voor de volledigheid hier nog en kele titels van niet-genoemde, doch wel In deze beschouwing inbegre pen werken: „Het elvsisch Verlan gen". „Tussen, Vuur. en Maan", .Shelley: een afscheid", „Voorte kens", „Uit" Zelfbehoud", „Een Win ter aan Zee", „Onderweg", „Ex Tenebris Mundi", '„Helena's In keer", „Eigen Achtergronden'', „In Memoriam Du Perron ea Ter Braak", en „Voor West-Europa". Hoewel Roland Holst zich vrij veel in het buitenland heeft bewo gen, ook na de tweede wereldoor log, heeft hij meestentijds zijn ten ten opgeslagen aan de kust van Holland aan Zee, In Bergen NH, e.d„ plaatsen, waar het 's winters gruwelijk eenzaam en bar kan zijn, maar zy hebben hem jaar-in jaar- uit weten te Inspireren. Ad muitos annos, poëtaj Stem uit de branding Roland Hoist's roem 20u zich in de loop der jaren baseren op een kunst, die een organisch-bewegend natuurproduct genoemd kon wor den, en die natuur is zyn eigen ziel, die, ver van de wereld, als bi eenbuitenaardse sfeer bleef ver toeven, op de grens van dood en le ven, en die daar met droomgestal ten verkeert. Zjjn gedachten heb ben het ijle, vloeiende, tedere, on stoffelijke van water en waaiende wind, van licht, schaduw en sche mering. De zee is hemhet - verko ren beeld van de oneindigheid - aan haar stranden ruist voor hem de stem van het ttfdloze, het eeuwi ge. Dit mysterieuze is Roland Hoist's element; de vergankelijkheid is hem een geliefd-weemoedig thema; het grote rhythme der'natuur is zijn vertroosting; hij is als een ko ning Arthur,..voor altoos. Lnge- scheept op een tovervaartuig, op zoek naar een of ander eiland der zaligen, Zo'n puur-dichterlijke levenshou ding bergt het gevaar van eenzij digheid en eentonigheid, maar Ro land Holst, dit zelf eerder beseffend dan zQn critici ert. z'n. bewonderaars doorbrak dat gevaar telkens met 'de verrassendste nuanceringen en j.ds' lieve teerheid van kinderleven". In „De Wilde Kim" (1925) zong hij zön zangen „van wilde eentonig heid" verder, en in andere boeken toonde hij zich een. prozaïst van formaat nl. in „Deirdre en de Zonen van Usnach", ,De Afspraak" en .De Dood van Murhevna'f: salo-cel- lornuaiek zeiden wj^ïn het begin gehele oeuvre van Roland Holst blijven klinken, zo nu .en dan afgewisseld door „elvsisch harp spel05. e Een zeer bijzonder dichterschap, dat voor velen in z'n ogenschijnlijke eenzijdigheid minder een „vermo gen" dan een „fatum" is, maar wat wil men?, niet een leder kan Uitbundig zgn, of stralend van le venskracht én - scheppingswoede. Met de meestal weemoedig-klinken de registers, waarover de Muze hem de beschikking gaf, heeft de dichter Adriaan Roland Holst ge toverd; de vertaler Adr. Roland Holst heeft er zeer verdienstelijk werk mede geleverd (o.nt by Sha kespeare}; en de essayist A.R.H. bleef altijd boeiend en de moeite waard, al begint hy weieens 'n fout zoals byv. toen hy het genie Shel ley kleineerde als „een niet meer Cliarles Trenet mocht .Y.S. niet binnen De Franse chansonnier Charles Trenet is by zijn aankomst op het vliegveld te New York door immi gratie-ambtenaren aangehouden en onmiddellijk naar het quaran taine-oord Ellis Island ovérge» bracht. Daar zal beslist worden of hij al dan niet uit de "Verenigde Staten zal worden gezet. Trenet, die een permanent vi sum voor de V.S. bezit, zou bekend hebben, dat hij verscheidene jaren geleden in Frankrijk een boete heeft opgelopen voor een laakbare daad, maar tevens verklaard heb ben dat zyn gedrag thans onberis pelijk is. ALLERLEI VARIATIES zijn moge lijk bij de New Look, Zie maar hoe deze Californische schone rok en tas uit een stof pecvaardigde en hoé zij met een 'soort smokingvest "haar wijd- mouwige blouse relief verschafte. Een duur grapje ouerigensl Rebuilding Rotterdam De heren J A. van 't Hoen. J. Nieuwenhuis en :A. Stempels-voe ren de redactie van een in hei-En gels vertaald, en rijk geïllustreerd maandblad, dat „door de Kamer yan Koophandel over de gehele wereld verspreid zal worden", om overal, te getuigen van onze wil tot w«*er- opbouw en van onze eerste succes sen op dat gebied. Minster Beel, burgemeester Oud, de lieer A. C. W. Beerman en de heer "Wï-F.-. Licb- tenauer schreven ieder een inlei ding, terwijl de tekst zeli verzorgd is door de heren Aarse, De Kwaad- steniet. Koomans, Ka'kman en Borstlap._ Misschien dat een volge.nd- num mer een duidelijk inhoudsoverzicht kan bieden en dat er steeds mooier papier gevonden-kan worden, want zo'n uitgave als Rebuilding Rotter dam die „over de gehele wereld verspreid" wordt, kan niet voor treffelijk genoeg voor .de dag ko men. En dat' dan ook het omslag daarvan profiter.eï B. 7. -.-'7 t_ Albeit Heliaas Albert Hel man heeft al meer dan twintig, literair welbestede jaren achter derug.HMijii AapSchreit" en „"West-Zuidwest" paraderen reeds aar-in jaar-uit op de letferkunde- iijsten van eindexaminandi,want iéder jaar verlaat een generatie die er vatbaar voor is gebleken, de schoolbanken. Hart zonder Land": nog steeds handhaaft deze bundel korteverhalen onder de beste in den lande.- „Mexico zingt": telkens nemen wij die kostelijkebundel weer ter hand en. van dat Rancho- mysteriesverhaal spijt, het ons dat wij tot dusverre geen gelegenheid hebben gekregen het te herlezenj maar het .moge een vergoeding T^EN aardige afwisseling jr. dé rif van japonnen met meer of -, minderlange, maar in ieder geval wijde, rok is dé c&rsque. Dit ge klede model met dè even klokkende schoot is glad getailleerdmaar heeft een geplooid puntig voor pand je, dat in de taille afgesloten wordt met een strikje van dezelfde. stof.-De rug is gesloten met kleine knoopjes. Deze casaque staat het baste op een glad,recht rokje en kan zowel met lange als korte mouw gedragen worden. Voor een booen- wijdde van 104 cm heeft ti met lange mouw nodig 2J0 m,. stof van 90 cm breed, met een korte mouw 230 metèf. We verbinden de< voor zijpanden döorde middenvoor naad t waarna we er het voorpand tussen zetten waarvan de punt van onderen, in plooitjes gelegd is. In de bovenkan ten leggen we als aangegeven5 plooitjes (elk van dfó cm stof ver bruik) en stikken dan de 'schoudér- pasjes op.'Bij het eerste pijltje komt de bovenste punt van het voorpand, btj het tweede hetlaatste-plooitje, oerkant maken we een spUtje met In de taille van de rugpanden bren- drukknopen. By het sluiten van de gen we twee plooitjes, elk van ruim mpuwnaad- de achterkant op elle- J cm stofverbcuik, aan. De achter-booghoogte even inhouden; De kop kanten worden met een reep stof door bijschuinertjes (de middelste 3 onderlegd en van knoopsluiting cnt' de andere 2l/2 cm) innemen en voorzien. Het onderste gedeelte kunt met de naad 1 cm voor de zijnaad u naar verkiezing open laten of aan vallend inzetten. Hei strikje maken elkaar zetten Bg het sluiten van de we van een schuine bies, die op de zij- en sckoudernaden de cugschou- verkeerde kant dubbel gestikt en ders iets inhouden: De halsopening daarna omgedraaid is. Bij bedrukte werken we met schuine biesjes af. *hyf kunt tt ook :en strikje van De hijschutncr in de mouw wordt bandfluivcel nemen- gedeeltelijk dichtgestikte In de on- ELLA BEZEMER worden genoemd, dat „Kleine Kos mologie" daar mede schuld aan1 is. „Kleine Kosmologie" (zeer mooi uitgegeven door de N.V. Amster- darasche Boek- en Courantmaat schappij te Amsterdam) laat. Hel- man's gevoeligheid weer eens. van een totaal andere zijde-kennen: zij neemt een vlucht in de onmetelijke ruimten van de Kosmos, verneemt „de taal der sterren" en levert een lyrisch commentaar op wat de -we tenschap, helaas, nuchter berede neert. Zo is Kieine Kosmologie" 'n dro menboek geworden voor dat enkele stille uur dat de werkende mens te genwoordig gegund is: het geeft beelden in plaats van cijfers, en rhythmische taalmuziek in plaats van formules en het vindt zijn vol ledige verklaring in het meest- exacte weten. Met verontschuldiging voor de afgezaagdheid van de term: een juweel van; een boek! -7 ".;7^:7:";,'r Dcfeussy „In de sqrie. „Beroemde Müsici" is by J. Philip Kruseman, .Ben Kaag, -een-boek verschenen onder de ti tel'-, jDebussy-als Criticus en Essay ist", dat voor; elke vereerder van do „musïcien; francais", zoals da meester, zichzelf bij voorkeur noem- 'de, wel een kostelijk bezit moet be tekenen. De samensteller van. het werk. Frank Onnen/nam hiervoor.als uit gangspunt het bundeltje critièken ■„mr. Croche Antidilettante", tér- avijl hy- het ho^ uitbreidde door er enkele verspreide opstellen aan toe te voegén Op zeer ter zake kundige wyze, voorzag Onnen de vefschillende hoofdstukken - tevens van een in leiding, welke fn. ruime mate er toe bijdraagt de lezer een juist inzicht te geven -inde gedachtengang van deze componist, die soms weliswaar een inconsequente, subjectieve ten dentie verraadt, doch niettemin immer ondubbelzinnig blijk geeft het eigendom;te zijn van een grote, verfijnde en scherpzinnige persoon lijkheid. Het boek is verlucht met vele fraaie foto's, waarondereen aan tal fotografische documenten, die tevoren nog niét waren gepubli ceerd. T ante tuimelaar was een dikke duif. Ze woonde ningen en toen tante had gegeten en gedronken kreeg ze een ring in de duiventil bij meneer On- en een kokertje mst een briefje derman op het platje. aan haar poot en vanaf het'Gr0- De hele duivenfamilie keek erg ningse duivenplat werd ze ïosge- tègen haar op, want .zij. kon din- laten. 7. gen, die de anderen niet konden. Ze vloog meteen in de góede Ze kon helemaal üit zichzelf richting, maar onderweg moest de weg naar huis terug vinden, ze aldoor denken' aan wat meneér al was ze nog zo'n eind weg. De Onderman had gezegd. Ik heb jonge duifjes ïu de til, kinderen iets onder mijn ogen, dacht ze, van nicht Klazina Dof, zeiden en daarom weet ik, waarheen ik tegen haar: Tante Tuimelaar, moet vliegen. Is. dat Zo?. Weet ik vertelt U eens, hoe gaat dat wel hoe ik vliegen moe't. Och lie- eigenlijk, zo'n reis van U. ve help, die arme tante Tuime-- Wel kinderen, zei Tante, kijk, laar, opeens wist ze niet- meer dat gaat zó. Ik word in een hoe ze thuis moest komen/ Door mandje gedaan, hè, en- dan kom al dat gepraat van;' hoe doe je ik in de trein en dan rijden we dat toch, en Hóe kan éen. - duif heel. ver weg, ergens naar Afrika dat zomaar, was tante helemaal of naar Groningen of nog verder, de kluts' kwijt en wist het zelf Nee toch> zeiden de kleine niet meer. V duifjes. Verdraaid, zêi ze, ik ben ver- Ja, luister nu, en dan kom ik .dwaald en ze vloog naar beneden daar by mensen aan; die doen en ging zenuwachtig op een hek zitten. Afschuwelijk, zei ze wat man en pakte tante beet cm het briefje üit het kokertje te halen. Zo, zo, ben je daar? 't Is toch. een" wonderlijk -instinct, hoor.-, Stinkt]zèi tan teveróütwaar- digd; het mocht wat! Roekoe! Maar dat Verstond meneer On- derman. niet, sen ring om mijn poot met een kokertje en daarin zit een brief je, een Belangrijk Briefje, en dat moet ik dan terugbrengen by meneer Onderman hier. Nou en dat doe ik dan. moet ik nu? In de wei kwam een dikke koe op; haar af. Daag zei de koe, hoe maakt TJ het, Duif? Slecht, ?ei%Tante, ik ben in Maar tante, hoe weet U dan Groningen geweest. Nu moet ik zomaar de weg.terug? 77 naar Rotterdam. Tja, zei Tante, dat. weet ik niet Weet jij *de weg? precies, ik vlieg maar,-, het gaat Nee, zei'de koe. Ik weet wel vanzelf.J de weg naar de stal. Die weet ik Och, och, zeiden de, kleine dan ook goed. dulües, als we dat. oofc eens ton- - De begrijp het niet, klaagde den leren. y tante Tuimelaar. Ik weet altijd jVCHTER. het .huisdaar staateen'- ■A* - -.boom;: die is "onfzettend dik. Weet je wie die om gaat hakken? DAT. DOE IK! Tante Tuimelaar ging trots op vanzelf waar ik heen moet 'dat r. - - yauABit Wdar ik neen moei, aat Ik neem een bijl en:hak die boom BW: fO^cN. J&33-3ZVO MOVW Om het kampioenschap van Ne derland: HeerenveenE.D.O., Go Ahead—P.S.V., B.V.V.—Haarlem. Gewon® competitie: V.S.V.— H.D.V.S., Excelsior-Stormvogels. Promotie-degradatie: 3e klasse: LeerdamVIOS, ONA—HBC; 4e\ klasse: .Dubbeldam—Tonegido (terr. Rising Hope), VNDRoodenhurg (terr. RFC) Competitie der tweeden: Xerxes1 Be Quick (terrein Sparta). Hockey Amsterdam-Beker: Tilburg—HH IJC, Tresltng-bekér: HNAC—Adel borsten. Korfbal Om Hét kampioenschap van .Ne derland: Nkas—Het.Zuiden. de til zitten en Tiep: Roekoe, is nu eenmaal een hebbelijkheid Roekoe. van ons. Ik ben postcjuif van Dat is man baste duif, zei me- myn vak. En iebben ze me neer Onderman tegen zyn neefje BOEM ineens kapot. Ik zaag .er dikke planken van en neer Onderman tegen zyn neefje- mim hoofd eezanikt hoe het *r- maak een heel groot vlot. beneden in de tuin. Zie je haar ^t cJat SwSS Zó erl Jn b^daken wordt een zed. mn ritten'' Zé vindt altiid de weC te-' 4 1 a® weg weet, £*u erg, zakdoek wordt de vlag. zitten. Ze vindt altijd de weg te datak^nu deweg met meer weet, Dan sea ik; Nou. ik ga op reis hoor. als^U me volgen kunt, Koe... moüer, goeiendag, Jawel, zcx de koe. Als ik het ,-.v goed heb, hebt U zich door men- f)AN vaar ik onder de Madsbmg sen in de war laten brengen. Dat JLJ en kom vanzelf in zee. is fout. Ik ga mijn. gang. Als het cn dan komt er een tvoeste storm en- tyd'is om gras te eten, dan eet. steurt mijn bootje mee. ik gras en, als het tijd is om te.Maar dat is niets, ik ben zo afoer: herkauwen dan herkauw ik. een zeeman van stavast. Maar ik denk er niet over na, Ik blijf maar aldoor hozen en hou mt rug. Hoe-doet ze dat dan, vroeg het neefje. 'Wel, zei meneer Onderman, dat beestje heeft instinct. Wat hebben we nou, zei tante Tuimelaar verontwaardigd boven op haar til, Wat zegt hij daar? £egt hij, dat ik stink? Nu nog mooier, en ze bleef even luiste- waarom ik gras eet en herkauw. stevig vast. ren wat er nog meer over haar Weet je wat het beste is? Doe Dan zeil ik over de Noordzee en op gezegd werd. een dutje hier op het hek. Als U dc Oceaan Hele, küappe mensen proberen wakker wordt gaat u gewoon en elndljk kom ik uitgepyt in steeds maar weer uit te vinden vliegen.'En niet meer denken aan *rrnamó«co aan. hoe het komt,„dat een duif de wat'de mensen gezegd hebben. 7 7y„„ '-„7' weg terug vindt, zei meneer On- Tante-Tuimelaar was moé .van HB mensen staan er gan de wal en derman, maar ze'hebben het nog de zenuwen en ging een heerlijk 4-7 zeggen: Kijk eens, Hë_ steeds niet gevonden. Ze denken dutje doen boven op het hek.. Daar komt een kleine jongen aan, nu dat een duif onder zijn. ogen 'Toen ze wakker werd, zag ze aan zómaar vanuit zee. iets heeft, 'wat hem het vermogen de zon; dat'het al laat was. Lieve Dan zeg ik:Ik ben; Jantje, ik kom geeft deweg te vinden. deugd,, zei ze, ik moet naar huis éi'É Rotterdam, Tjonge, zei tante Tuimelaar, en gauw ook. Ze dacht er hele- en waar is hier het postkantoor, 't b zou "ik ietS 'onder mijn ogen héb- maal jniet meer' aan; waar ze' voor een telegram. ben? Nooit iets van gemerkt, vandaan kwam en wat meneer Ik stuur éen telegram haar hdis en Maar ze moeten niet zeggen dat Onderman had gezegd. Ze vloog 77 .-' daarin zet ik dan: 'ik stink, want/dat is niét waar. gewoon, ja!en heel hard want o, 'Dag móeder, tk kom gauw terug. als ze voor donker niet thuis was. STOP-GROETEN. JAN. DE VOLGENDE DAG. ging Hijgend en puffend kwam 7-7 -■ tante Tuimelaar weer op tante op het platje aan. reis. Ze nam afscheid van alle .Hoe hebt" IJ het' gehad, tante/ kleine duifjes. Ze werd in een' .zeiden de kleine duifjes* 7 mooi mandje gedaan, en reisde Dank; je, zei tante,-.'t gaat. Bij- heel ver weg, 'niét naax Afrika na was ik verdwaald, dat is de maar wel naar Groningen. schuld van meneer Onderman. Daar. hebben wc tante Tuime- Kijk, daar hebben we tante laar; zeiden de mensen in Gro- Tuimelaar, zei meneer Onder- STOP. groeten: In een doos jé,- niet 20 groot zitten mannetjea1 geel en rood Btpiikthun hoofdje langs de wand, floep, de mannetjes staan in brand •aiajpni AREN geleden toen ik aan J de hengelsport begon, ging ik dikwijls met mijn vader naar de Blaaksendijk in de Koedood vissen. Dit viswater, reeds lang voor de spnrtken- gelaar verboden, had verschil lende goede vangplaatsen en om van zo'n plaats verzekerd te ziJniwas het nodig oh* 's nachts om 12 uur de reis daarheen te aam vaar den. Het was rük'aan brasem en grote bliek en in één woord Ideaal. Tussen het droge riet verscho- len en bij het gefluit van de vogels, ver van" het drnkke stadsgewoel, voelde je je een 7 ander mens worden. 77.-- Ondanks dat de Koedood een rijk viswater was, waar de hengelaars queue maakten, kon ik *t gewoon lijk niet 'verder, .bréngen dan tot een. paar kleine voorntjes en bliek-v jes, terwijl anderèn met zakken vol- grote. ;vis .naar huis gingen. Wat hiervan .dé oorzaak was kon ik toen maar niet begrijpen. De'; ene keer dacht ik: het ligt zeker aan mijn tuig en de andere keer weet Advertentie l. M, VEEL VIS VANGEN met visartiketen van - SANDEE, VUeliaan 44 - Tel. 21752 Een ruime sortering T-T ET was op een win- 1A termorgén dat de bekende filmster Elea nor. Robinson. in.haar landhuisje' in Surrey vermoord wérd gevo'n- ;- dén. Een bebloede pun_ tige dolk die zij als briefopener -gébruikte, lag naast het slachtof-. MINIATU.URMYSTERIE door F. COPPER Oud-Hoofdinspecteur van iScodanrf- Vard) trapte - sneeuw.geen en weer, terug had, ce- voetsponen meer te on- lopen-van" het tuiniiuis- derkennen. je rnaar hét'landhuis;-' Apders stond het Peter Cobb stond uit-, echter met het ongel stekend bekend in déze. repte tuinpad, leidend^"óuurt; Hij was 'ondanks vap de'achterdeur van" zyn gebrek een. goed •het landhuisje naar-een tuinman,, die.. behaLvé ongeveer 200 rheter .ver- de' tuin van Eleanor wijd^rd.tuinhuis, waai;- Robinson ookandere fer, dat' om acht uur in in een invalide tuinman tuinen in 'de-btnirt-'.üit- de ochtend - door het Peter Cobb. woonde. - stekend rverzorgde. kamermeisje'werd ge- Peter was met een Geconfronteerd' met vonden. EÜy. het meis. je, deelde mede aan de politie dat zij de avond tevoren om 8 uur was weggegaan, daar zij bij haar ouders in het dorp de nacht zou doórbreru gen. Vlak voor haat verlamd linkerbeen uit het .spoor in-dé. sneeuw vertrek had zij de! ac-,de eerste wereldoorlog ontkende Peter Cobb. teur John Stephen, die 'teruggekeerd. Met be- hardnekkig.;.;.ook -maar met. Eleanor verloofd! hulp van een wandel- iets. van de moord te was, binnen/ gelaten, stok bewoog - hij zich wetén, Deinspecteur •Hce laat deze vertrok- echter vrijvlug voort; van politie v geloofde ken was wist zij na- daarbij met.het.verlam-' hem. tüurlijk niet. - de been. slepeni Het^a„r0ra 7n(;' mén Het had - de gehelevoetspoor op het^tuin- dag voor de moord ge- -pad wees -duidelijk .uit ondanks he_Eterke aan- sneeuwdl r. Vóórhet dat iemand met eèn wijzing tégen;,hem, niet landhuisje." waarin de slepende -'linkervoet- tot, arrestatie óver? 7 filmster, zich altijd te- zélfs dè. punten van de voor de ónlossintf-zié' Tugtrofc als - zij ï^een wandelstok' waren aan voor de opios^ne a." nieuwe rol iqstudeerde, de linkerzijde van bet.ther» op de advertentie waren in de platge- spoor zichtbaar heen pagina. J ik *t aan mijn dobber. Misschien ock, dacht,, ik, .gebruik ik te grote haak of vis ik niet op de grond.. Doordat mijn vader een„pikeur" hengelaar was, had ik. op zekere dag zijn -tuigen meegenomen, in de vaste veronderstelling dat het nu béter zoü gaan, Groot:was mijn teleurstelling toen ik 's avondsde balans opmaakte van mijn vangst, het was niet veel béter dari de vorige keren: Wel had ik twee van. zijn tuigen vernield en van een derde: de v onderlijn- verspeeld.TJ kunt u misschien voorstellen;' in wat voor stemming ik d&-weg te rug aanvaardde,want mijn vader was heus niet mals als het óm sijii visspullen ging./. In het vervolg werden de tuigen dan ook -zorg vuldig achter slot en grendel gé- borgen. Al" mijn zakgeld besteedde ik aan'het kopen van visartikeleh en toen begon het spelletje van tel kens eéhander tuig op zétten. Zo raakteik.: meer en - meer achterop. Ik kreeg er'een minderwaardig-! heidsgevoel van. Ik was nog maar een prutser, die niet eens wist hoe hij een hpngel moest hanteren om over een goed .afgesteld tuig maar niet te spreken. De aanhouder wint Toch zou-ik mijn doel .bereiken. De periode van wild ophalen ging voorbij én als ik een grote aan kreeg; dan bleef, ik kalm en ging metoverleg te wark. Aan de kant maakte ik geen Ievénmeer, want Y^Tiarde lezers, bedenk dat het Tra ter sterk geleidt en dat de trillingen in het water de vis op onraad at- tent maakt, waarvoor vooral de brasem zeer gevoelig Is. Ik hoor nog al eens de klacht van de jeugdige vissers, dat zij er de brui aan geven omdat zij toch niets kunnen vangen. Zij worden zwaar geïmponeerd door „pikeurs", die van dezelf de plaats, waar zij een pthr katvïsjes hebben kunnen ver schalken niet een vol leefn- huiswaarts keren. Hoe lappé zij 'm dat tóch,- wat voor geheR mft toverformules worden hier- by uitgesproken .7. Luister naar de woorden van Jah Dób ber. die ook door schade en sch «de wijs is geworden. aas, reden waarom ik steeds als ik gerookt had mijn handen afwaste. Met bet voeren werd ik ook zuini ger. In den beginne gooide ik han.-? den vol aardappelen en brood met zand vermengd op de plaats waar ik ging vissen; De ondervinding )ïeeft. mij echter geleerd dit bij kleine hoeveelheden, te doen. en zolang je -vangt er^rnee te stoppen. - Om „veel te vangen wat werke lijk niet zo gemakkelijk is als het wel lijkt, doet een hengelaar er goed aan deze wenken in het oor te Joippen. Héng^laarsk die yertel-. len dat ze na elke vangst met 20 of'meer pond vis naar .huis gaan maken- zich schuldig aan het bekende visserslatijn, want er zijn dagen dat. de vis absoluut' niet aast en dan kun je proberen wat je wilt maar de vangst is schraal. Bij grote vangsten moet alles mee lopen en dat kan een hengelaar niet van te voren bekijken. Advertentie l. M. bil'FLTl'Vi-'BI Minstens drie of vier goed afge stelde tuigen had ik altijd in reser ve en haken, peil en bladlood be gon ik als onmisbare visartikelen te beschouwen. Dóór een oude hengelrot'.'werd ik er óp gewezèri dat '.tabakslucht ook zeer nadelige invloed heeft op de - vangst^ want bij het aanslaan van het- aas, vermengt: de tabaks lucht van je handen, zich met het - j Advertentie L M. UC.LXJ PUNEN EN CS1EP 20 XA&LEI1ES étOJS Film en leeftijd De president van de Motion Pic ture - Association heeftkortgeleden heel .wat liedén een schok gegeven door te onthullen, dat het' grootste deel-van de Amerikaanse hióscoop- bfezoekers bestaat uit personen be neden de 30'jaar. Hij voegde hier-, aan toé, dat dé industriedueraan zo Spoedig mogelijk wat zal gaan doen. - Volgens .een andere filmdeskun- dige, de regisseur -George Stevens, wordt er.al sinds'lang: iets aan ge daan; én heeft;.de productie Van films met „mature appeal", films dus, die 'aantrekkelijk 2$n „voor mensen op rijpe leeftyd, reeds de proporties van een rage -aangeno men.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1948 | | pagina 4