Philharmonisch orkest viert
dertig-jarig bestaan
mvm&.
C
m
Tien jaar
„Tante
geëist tegen
Bertha"
Het leed van de kinderen
Treurspel in tien bedrijven f heöenT..
Borstbeeld van Diepenbrock aan de
gemeente overgedragen
Vele woorden van
hulde en dank
Zenuwpijnen
"BAKKERTJE
Vooronderzoek vergde 15 maanden
Neerlands kerkenbouw
DE
HINESE
PAPEGAAI
Achter de wolkenin Luxor
Arena
Monsieur Vincent
Capitol
Rigoletto
Cineac, Harmonie,
Victoria
Als je lacht,
dan ben je rijk
Saratoga Trunk
LERARES
Zaterdag 19 Juni 1948
3
Dat het Rotterdamse* Philharmonisch Orkest In de loop der laren een
belangrijke positie in het Nederlandse culturele leven Is gaan Innemen
en dat dit in brede kring wordt begrepen cn gewaardeerd, blijkt wel uit
de wijze waarop gisteren het 30-Jarig bestaan in gevierd.
Laurens. Bogtman, aan de vleugel
begeleid door Adrie Slootmaker,
enige liederen van Diepenbrock ge
zongen.
Hierna werd nog gelegenheid ge
geven orkestbestuur en dirigent te
complimenteren, vanwelke gele
genheid een druk gebruik werd ge
maakt.
Des- avonds heeft het orkest een
concert in de Koninginnekerk ge
geven.- Op het podium waren tal
van fraaie bloemstukken aange
bracht. Het programma, waaraan,
de pianiste Janine Dacosta, de zan
ger Laurens Bogtman, Het Rotter-
damsch Philharmonisch Koor en
het Schiedams Mannenkoor „Or
pheus'1 medewerking verleenden,
bevatte niet minder" dam drie wer
ken die hier een eerste uitvoering
genoten.
Daar was. om te beginnen de
Sinfonia Sacra voor mannenkoor
en orkest van Marius Monniken
dam. Een positief oordeel uitspre
ken over dit werk wil ik ditmaal
achterwege laten, omdat' slechts
het eerste en het vierde deel wer-
Des middags waren de vele ge
nodigden o.w, tal van vooraan
staande persoonlijkheden in de
aula van Boymans bijeengekomen
om de overdracht van het door de
beeldhouwer J, Radeker uiterst ar
tistiek. vervaardigde borstbeeld van
de Nederlandse componist Alfons
Diepenbrock, 'n regeringsgeschenk
voor bet orkest, bij te wonen.
De loco-burgemeester, wethou
der J. van Tilburg, opende deze
plechtigheid. Het was voor het ge
meentebestuur, aldus de heer van
Tilburg, tevens, een welkome gele
genheid zijn erkentelijkheid, uit te
drukken, voor het vele belangrijke
werk dat het orkest gedurende al
die, jaren heeft gedaan. In dit ver
band herinnerde spr. o.m. aan het
streven van dirigent en orkest om
waar dit maar mogelijk is muziek
Van eigen tijd uit te voeren en de
composities van Diepenbrock te
provincie Zuid-Holland, zijn vele
woorden van waardering gespro
ken. Hier werd allereerst het
woord gevoerd o.a. door jonkheer
de Ranitz namens de minister; ver
volgens door de loco-burgemeester
de heer Ph, van Ommeren, dr. J,
Drost en. de praeses van het Rot
terdamse Studenten Corps.
Mr. H. Vlug dankte daarop de
sprekers, alsmede allen die blijk
van belangstelling hadden gegeven
met enige hartelijke woorden.
Na afloop van het concert bega
ven zich de vele genodigden naar
het stadhuis. In de burgerzaal
richtte thans de loco-burgemeester
in het-bijzonder het woord tot de
orkestleden.
Nadat men enige tijd aan de buf
fetten vertoefd had, heeft de voor
zitter der Bruckner-Vereniging
Flipse de Bruckner-medaiïïe over
handigd, waarop de dirigent met
enige welgekozen woorden allen
hartelijk dank gezegd heeft, hierbij
de wens uitsprekende, dat het hem
nog lange tijd xmoge gegeven zijn
met steun van "de orkestleden zijn
werk voort te zetten.
Herman van Bom
Kerkconcert
Woensdag 23 Juli zal des avonds
8 uur een kerkconcert worden ge
geven in de Hervormde Kerk te
Overschie door de Christelijke Ge
mengde zangvereniging „De Lof--
slem" en het kinderkoor „De jonge
Lof stem", beide onder leiding van
Gustaaf de Vries.
Medewerkenden, zijn:
Mevr. E. Groen v. d. Giessen, so
praan, M. Gogh, tenor, W. van
Vliet, bariton,. Frits Willebrands,
piano, André Yerwaerd, orgel
(werken van Bach en Andriessen),
"Uitgevoerd zullen worden de Can
tate Belsazar opus 69 van J. G.
van Herwaarden en a_ capella-wer
ken. voor gemengd koor en kinder
koor.
Ook Jan Grcshoff gaat tot' de
zestigers behoren. Zijn verzamelde
dicht- en prozawerken komen in
vfjf delen uit, waarvan het deree.
echt op z'n Greshoffs Zwanenpes-
ten heet. Gerard'van Eckeren leidt
de reeks in en twee uitgevers ge
ven ze uit, ïi.l. P. N. van Kampen
en Em. Querido, beiden te Amster
dam.
Advertentie l. M,
propageren. Het verheugde spreker
ten -zeerste, dat de regering de
ze verdiensten heeft willen erken
nen door opdracht te gaven voor
het maken van dit beeld..
Vervolgens trad de waarnemen
de chef van de afdeling Kunsten
van het departement van O.Ki en
W. de Heer C. van Kcekum naar
voren om namens minister Jös.
Gielen, die verhinderd was aanwe-
zig,. te .zün,; heb. beeld officieel, over
te dragen met hét Verzoek "hét "daar
een blijvende plaats ie geven, waar
het Philharmonisch.'Orkest in de
toekomst zijn concerten: zal gaan
geven. Het besluit van de regering
om juist op deze dag. het beeld aan
het Rotterdamse gemeentebestuur
af te staan en- het' voor. Rotterdam'
te willen bestemd/zien, is het ge-
volg van het feit, dat het Rotter
dams Philharmonisch Orkest in be
langrijke mate er toe heeft bijge
dragen de kunst' van Diepenbrock
bekendheid te-geven.
Nadat het beeld -onthuld was,
verklaarde loco-burgemeester van
Tilburg met - grote dankbaarheid
namens de gemeente dit treffende
geschenk te aanvaarden.
Hierna schetste, proï. dr Eduard
Reeser de -betekenis van Diepen
brock. „Een. complex van tegen
strijdigheden" noemde hij de mees
ter, Doelende op. het beeld, zeïde
hij: „dit gaat ver uit- boveneen
portret-buste. Wat hier visueel is,
is het symbool Diepenbrock. het
symbool van de scheppende kun
stenaar. We kunnen in hem de eer
ste componist van internationaal
niveau na Sweelinck 2icn".
Tot slot van de plechtigheid heeft
Aartsbisschop van York
over nieuwe oorlog
De Anglicaanse Aartsbisschop van
York. dr C. Garbott is kort geleden
in een kerkblad te velde getrokken
tegen de heersende opvatting, dat
een derde wereldoorlog onvermijde
lijk is. „We moeten eenvoudig wei
geren om te denken cn te spreken
over de niet te'vermijden wereld
oorlog. Een dergelijke fatalistische
instelling zal deze ramp tot zich
trekken. Aan de andere kant moeten
wij wel duidelijk vaststellen, dat cr
dingen zijn. waarvoor ons land lie
ver in de oorlog zou gaan dan toe
gevenEen vérgaande bereidheid
tot verzoening moet hand in hand
gaan met het onwrikbaar vasthou
den aan het eenmaal genomen be
sluit".
In de weg Indaroeng ligt'n Baily-
brug3 gelegd door de 3de Genie
Veld Cie tijdens de politionele actie
Thans wordt deze brug. vervangen
door een betonbrugwaarvoor men
met het betonstorten bezig is.
Eduard Flipse ontvangt de Bruck
ner-medaille als erkentelijkheid
voor de vele verdiensten ten op
zichte van het uitvoeren van de
werken van- deze componist
den uitgevoerd. Maar als de ove
rige delen op hetzelfde niveau
staan van de beide reeds genoem
de, dan zal! men moeilijk van :een
.geslaagde,-compositie kunnen .spre
ken;'Zeker, men hoort er momen
ten in, die talentvol zijn geschre
ven, maar over het geheel genomen
deed het werk melodisch en har
monisch. gemaniëreerd en leeg aan.
Dan was het sympbonisch ge
dicht, „Saisons", voor koor en or
kest van Louis Aubert van een
veel voornamer gehalte. Weliswaar
is het niet geheel en al vrij, van
bijvoorbeeld Debussyaanse invloe
den, doch het bezat diepte, èen
dichterlijk karakter en toonde een
rijke instrumentatie.
Orkest en. koor gaven het werk,
evenals dat van Monnikendam een
gespannen uitvoering. De zangeres
Jo Bollekamp legde eer in met de
vertolking van het solistische ge
deelte uit Aubert's werk.
Temidden van deze beide com
posities stond Lydische Nacht voor
declamatie: zang en orkest van
Diepenbrock een stuk waarvan do
grootse voorname compositorische
uitdrukkingswijze en de meester
lijk getroffen uitbeelding van de
tekst bepaald indrukwekkend zijn.
Laufens Bogtman declameerde
en zong zijn partij met een voor
naam kunstenaarschap. Het orkest
verklankte de partituur, met over»
gave.
De pianiste Janine Dacosta speel
de tot slot Franck's Variations
Symphoniques op een wijze, die
ondanks het.feit, dat ze de dyna
mische schakeringen (waarschijn
lijk ten gevolge van de voor haar
vreemde aeoustiek der kerk) niet
altijd, tot-hun recht kan laten ko
men, blijk gaf van haar zeer groot
en bewonderenswaardig talent.
Ook op' dit concert, dat door ver
schillende autoriteiten werd bijge
woond o.a. door mr. L. P. Kesper
commissaris der Koningin voor de
EARL DERR BIGGERS
DE advocaat-fiscaal van de Rotterdamse rechtbank heeft gistermiddag
10 jaar gevangenisstraf geëist tegen Tante Bertha. Dit met aftrek
van voorarrest en ontzetting ui de beide kiesrechten. In zijn requisitoir
zeide mr. Donker, dat hij alle ten laste gelegde feiten wettig en overtui
gend bewezen achtte. Hij vond deze zaak uiterst belangrijk, niet zozeer
om de ten laste gelegde feiten, dan wel om de tegenstand, die verschil
lende instanties van andere ondervonden.
„Ik ontveins mij niet, aldus de
advocaat-fiscaal, dat er personen of
groepen van personen zjjn geweest,
die om bepaalde redenen ons de
juiste gegevens hebben onthouden.
Speciale rechercheurs hebben het
bijzonder moeilijke onderzoek in
deze zaak moeten verrichten. Na
vijftien maanden zwoegen was het
vooronderzoek voltooid, na veel te
genwerking te hebben ondervonden.
Zelfs enkele processen-verbaal wer
den ontvreemd. De mogelijkheid
blijft nog open voor een eventuele
tweede vervolging."
Volgens mr. Donker heeft ver
dachte zich schuldig gemaakt aan
het opzettelijk bloot stellen van Jo
den aan de vjjand. Zjjbeeft zich
niet behoorlek op de hoogte gesteld
van het misgaan van het transport
Praga Ook bij het tweedB transport
was de V-man De Vries aanwezig,
dus de mogelijkheid bestónd, dat h||
de verrader was.
„Het wekt altijd, achterdocht
zo ging mr! Donker verder. dat
iemand, die voor de oorlog beschei
den leefde, zich. in de ocrlog.. in
weelde baadt. Na de bevrifding be
reikten mij reeds allerlei geruchten,
maar ik wachtte met in te grijpen.
Toen echter Lion van Praga vol
komen over zijn zenuwen heen van
angst door de ontvoering, door de
twee politiemannen bif mij kwam,
begreep-ik. dat dit zo niet langer
kon doorgaan,"
Vóór het requisitoir had de presi-.
dent Tante Bertha anderhalf uur
verhoord.
Hij ging daarbij diep hv op de
aankoop van een pand in Kralin
gen, toebehorend aan de jood Ben
van Naarden, door. de echtgenoot
van verdachte. Deze aankoop had
alleen het doel. deze joodse bezit
ting aan Duitse handen te onttrek
ken. Na de oorlog, .zo werd over
eengekomen, zou dit pand weer aan
zjjn oorspronkelijke bezitter worden
teruggegeven.
Groot verschil van. mening Ont
stond ter andere zijde over eea
bedrag van 4000.— dat bH-die
aankoop onder de tafel zou ziin be
taald, Rechtsherstel verkeerde na
de oorlog in de stellige cvertuigirig,
dat dit bedrag door „Tante Bertha"
zou zijn getoucheerd en eiste dit
geld terug. Verdachte ontkende,
ooit dit geld In handen te hebben
gehad. Om dit feit aan Rechtsher
stel te bewijzen had-zij een valse
schuldbekentenis gemaakt en daar
op de handtekening van Van Naar
den nagebootst'. Dit gaf zij volmon
dig toe. -
„Ik,vond dit zo onrechtvaardig
van Rechtsherstel, dat ik liever we
gens valsheid in geschrifte de ge
vangenis inging, dan dat ik dit geld
zou moeten betalen."
Vervolgens ging de president
over tót het behandelen van een
verhoor dat ..Tante Bertha" door
de S.D. was afgenomen. Hij vond
Tante Bertha in de verdachtenbank.
het zeer vreemd, dat de S.D,. dié
haar hulp aan joden, sabotage en
relaties met de illegaliteit verweet,
haar zonder meer naar huis had
gestuurd.
fn de zaak Smalhout vroeg de
president baar onder méér. wan
neer zfl gehoord had. dat De Vries
fout was. Op deze vraag, als op
zovele andere vragen vermeed ver
dachte een rechtstreeks antwoord.
Op een gegeven genblik barstte
zij in tranen uit, zich wederom luid
beklagend over het haar aangedane
onrecht, terwijl zij toch. met inzet
van haar leven mensen ih nood had
trachten te helpen.
v Hierna hield de advocaat-fiscaal
zjjn requisitoir.
j".'
T~N E tentoonstelling Nieuwe Ne-
derlandse Kerken, heeft ten
doel eea inzicht te geven in de
vraagstukken van de hedendaagse
kerkbouw 'en oplossingen hiervoor
naar voren te brengen, in de vórm
van een aantal zorgvuldig gekozen
ontwerpen en afbeeldingen van uit
gevoerde werken. Zij. zal dit trach
ten te bereiken met een expositie
achtereenvolgens in tien Neder
landse steden.
Er zijn in Nederland gedurende
de afgelopen oorlog ongeveer 200
kerken vernield, 700 zwaar bescha
digd en verder nog een. aantal in
mindere mate gehavend.
Er zullen onder de bezoekers van
deze tentoonstelling velen zijn die
tevreden knikken, of zelfs, met be
wondering kennis nemen van de
aspecten, die dit begin van de mas
sale kerkenwederopbouw biedt. Zij
zien weer vormen tevoorschijn ko
men waar zij in de loop der tijden
mee vertrouwd zijn geraakt en die,
ook wat de sfeer betreft, min of
meer-trachten terug te brengen wat
in de loop van deze oorlog verlo
ren is gegaan. Toch zullen, er-zeker
ook belangstellenden, .zijn. diezich,
verontrust doorhet zeer weinige
nieuwe .en frlsse dat zii.te zien. kre
gen, hebben afgevraagd in welke
bedompte atmosfeer deze architec
ten gevangen hebben gezeten. Er is
op de tentoonstelling namelijk bit
ter weinigdat eraan - herinnert dat
wij in de twintigste eeuw' leven.
Men kan over de meest wenselijke
vormgeving van de; kerk als bouw
werk nog. zo verschillend'denken;
dat. deze verschijningsvorm andere
aspecten zal bieden dan' enige
eeuwen geleden, ligt voor de hand.
Ook hier spelen andere bouwmate
rialen, andere middelen en gewij
zigde werkmethoden hun rol, zij
het dan Ook om een "vrijwel onge
wijzigd doel te dienen. Wanneer
men de' buitenlandse voorbeelden,
die op de tentoonstelling getoond
Interieur van een bétonnen kerk,
schepping van de Franse architect
Perret
worden, bestudeert, zal men ook tot
9e overtuiging komen, dat die an
dere mogelijkheden er zijn.
Heel weinig goeds
In de loop der ecuwen heeft de
kerk haar centrale plaats in het.
leven van de mensheid verloren.
Deze tentoonstelling bewijst be
droevend duidelijk in hoeverre dit
ook opgaat ten aanzien-van het ge-
haltè van'de vormgeving. Het feit,
dat de wederopbouw van Neder
land voor het grootste gedeelte in
handen is van de „traditionelen"
wreekt zich hier wel sterk, 't Aan
tal ontwerpen op; deze tentoonstel
ling dat uit de handen komt- van
werkelijk overtuigende moderne
architecten, is op de vingers van
ééri hand te tellen. Bovendien zijn
de resultaten die zij daarbij wisten
te bereiken, over het algemeennog
maar heel matig. Begrijpelijk ove
rigens, wanneer zij zelden oi" nooit
de kans kregen, zich practisch in
de eisen,.die dit zeer speciale on
derwerp met zich meebrengt, te
verdiepen.
Het is niet om te betogen, dat de
kerkbouw zich in de eerste plaats
zou moeten afwenden van het tra
ditionele bouwer... en uitsluitend
zijn heil zou moeten, zoeken, bij
architecten met een meer moderne
„instelling", wanneer ik Jets ie«
gunste van dezenin het midden
wil brengen. Traditioneel of .Mo
dern: ik geloof .niet dat dit bij de
betekenis van: de kerk als bouw
werk de doorslag moet geven. Ook
dit'.tonen de voorheelden van uit
gevoerde buitenlandse kerkont-
werpen duidelijk aan. Zij. laten
zien dat mén op velerlei wijze in
de architectuur uitdrukking kan
geven aan de geestelijke inhoud die
aan deze bouwwerken ten grond
slag ligt. Mits de bezieling en de
persoonlijkheid van de architect
het bouwwerk op een hoger plan
brengen. Met navolging, hetztf „en
detail" of in het grote geheel, vlot
te gemakkelijk aansprekende vor-
Verstekelingen
's Woensdags en 's Zaterdags
middags komt, er bij m'n 'zoontje
van zes altijd een jongetje uit Ka-
tendrecht spelen. Een leuk, WJJS
kereltje.is -dat, maar ik geloof
dat-ie liegen kan off het gedrukt
staat, want van de week vertelde
hij met een stalen gezicht dat-ie
van zijn moeder met een schip
meemocht: als verstekeling naar
Amerika helemaal.
Ncii, m"n zoontje zat eerst een
hele tijd met grote starende ogen
naar zijn reuzen vriend te kijken en
toen stond zijn besluit ineens vast:
ik ga mee, sprak hij, zo zeker, van
zijn zaak als een bruidegom in- de
trouwkamer. Wanneer gaan 'jullie,
vroeg ik doodernstig. Zaterdag, zei
de Katendrechtse broekeman en
hij begon een groot verhaal op te
dissen hoe. hij het lappen zou om
onopgemerkt san boord te sluipen.
De jongens in Katendrecht, grote
jongens, zie je, hadden hem uitge
legd hoe je. zoiets fikste, maar nu
ze met z'n tweeën zouden gaan
moesten ze dubbel uitkijken om
niet gesnapt te worden, maar hij
zou wel zorgen dat het voör
mekaar kwam, dat kon ik gerust
aan hem overlaten, hij wist er alles
van.
Ik liet de heren hun plan rustig
samen verder uitwerken en toen
het vriendje naar huis was begon
ik er nog eens over. Weet je wat nu
vervelend is, zei ik tegen mijn
reisluchtige zoon: Zaterdag zou je
toch meegaan met dat schoolreisje
naar Oostvoorne, is 't niet, daar
had je zeker niet zo gauw aan ge
dacht, hè. Verschrikt'keek het ven
tje me aan en langzaam tekende
een hevige tweestrijd zich op zijn.
.bakkesje af. Nee, daar had hij echt
niet aan gedacht, da's waar ook,
Zaterdag gingen ze met 1 de hele
klas naar Oostvoorne en hij zou
niet mee kunnen, want om zes uur
's morgens moesten ze al aan boord
van dat grote schip zien te komen,
dat was de beste tijd had hei
vriendje gezegd, later hoefde je er
niet aan te beginnen, dan liep jé.te
veel in de gaten en als ze je snap
ten brachten'ze jé direct'naar de
politie. -
Als hij met z'n vriendje dus ach
ter, een kist in het ruim gekropen
was, zouden de jongens van school
gezellig bij mekaar komen om naar
Oostvoorne te gaan.Ik zag hét
kereltje vechten en ik hoorde,hem
hardop denkentja, dat was.
toch ook wel erg leuk om zo met
z'n allen naar het strand1'e gaan,
lekker pootje" baden inzee. Op zee
zou hij ook wel zitten, maar dan in
het donkere ruim van de boot, kón
je natuurlijk niks-zien, laat staan
pootje baden. Maar, de. vriend zou
op hem wachten aan. de kadé en
als hij niet kwam zou die jongen,
natuurlijk denken dat-ié met durf
de, dat-ie een poepiebroek wasjen
geenechte Rotterdamse jongen.
Ik zag de beslissing van het ge
vecht naderen. Ineens kwam .het
hoge woord eruit: ik ga tóch maar
mee naar Oostvoorne, sprak hij' op-
gelud.t en hij keek me aan of hij
zeggen, wilde: 'je neemt hetme
toehmiet kwalijk zeker..
DESIDERIUS.
men óf.ook wel een met de mbda
des tijds meegaande kwasi-archi-
tectuur zal men dat echter nooit
kunnen bereiken.
Het is wel zeerbedroevend dat
dit nu juist'de gebreken zijn, waar
van deze tentoonstelling zo .'duide
lijk 'blijk geeft.
H-VAN, DAM
-Advertentie t. Af.
Advertentie t. M.
EEN CHARUE CHAN-MYSTERIE
No. 12
„Ik zal ze dragen", gaf Chan toe.
Hij nam het snoer, van de tafel.
„Juffrouw Sally, werp alle bekom-,
merxtis uit uw gemoed Als dit jong
mens en ik de goede persoon ont
moeten, zullen paarlen worden af
geleverd. Tot zo lang ik ze goed
bewaken."
„Daarvan ben ik overtuigd", glim
lachte Mevrouw Jordan.
„Nu, dat isafgesproken", ze!
Eden. ..Meneer Chan, u en mijn
zoon zullen met de pont van elf uur
haar Richmond gaan, die sluit aan
op dg trein naar Bar stow. Daar
moet u. overstappen op de trein naar
Eldorado, cn morgenavond zult u
op de ranch van Madden zijn. Als
hij daar is en alles schijnt in orde.
„Waarom moét alles in orde zijn?"
onderbrak Victor.
„Als hij er maar is dat is vol
doende."
„Natuurlijk, wij willen geen. on
nodig risico lopen", ging Eden voopL
„Maar u zult samen wel weten wat
te doen als u daar komt. Is Mad
den. op de ranch, geef hém dan het
snoer tegen kwitantie. Dan zijn wij
er af; Meneer Chan, wij komen u
hier om half elf afhalen. Tot zo
lang bent u vrü uw eigen zin te
volgen."
„Zin van heden", glimlachte Chan,
„betekent kuip vol kók end heet wa
ter Om half elf ik wachten in de
hall van hotel, onverteerbare paar-
I5n op maag, gelijk tevoren. Vaar
wel." Hij boog voor ieder op de
beurt en ging heen.
„Ik ben al vijf en dertig jaar in
de zaak",' zei Eden, „maar zo
iemand als hij heb ik nooit in dienst
gehad."
„Die beste Charlie", zei Sally Jor
dan. „Hij zal de paarlen met-zijn
leven beschermen."
Bob Eden lachte. ,,lk hoop, dat
het niet zo ver komt", merkte hij
op. „Ik heb ook een leven, en ik.
hecht er aan."
„Blijven jullie beiden eten?" stel
de Sally Jordan voor.
„Dank je. een andere keer", ant
woordde Alexander Eden. ;,lk vind
het niét verstandig vanavond bij
elkaar te blijven. Bob en Ik gaan
naar huis hij moet pakken, denk
ik. Ik ben niet van plan hem uit
mijn gezicht te laten gaan voor het
tijdas voor de trein."
„Nog, één woord", zei Victor,
„Wees niet angstvallig precies als je
op de ranch komt, Als Madden ia
gevaar is,gaat ons dat niéts aan.
Geef hem de paarlen en neem zjjn
kwitantie aan. Dat Is alles."
Eden schudde het hoofd- „Het
staat me niet aan, Sally, Het staat
me helemaal niet aan."
„Niet tobben", glimlachte zij. ,Jk
heb allé vertrouwen in Charlie
cn in Bob."
„Zo'n populariteit moet verdiend
worden", zei Bob. „Ik beloof u,. dat
ik mijn best zal doen. Alleen hoop
ik, dat die kerel in de overjas niet
besluit naar de woestijn te komen
om zich te wannen. Ik ben eigen
lijk niet zo zeker, dat ik hem aan
kan als hij eenmaal warm Is." i
HOOFDSTUK HL
BIJ CHAN KEE LÏM.
Een. uur later daalde Charlie in
de lift af naar.de schitterende voor
zaal van zijn hotel. Weer drukte
hém een gevoel van zware verant
woordelijkheid, want hij had al wat
nog restte van hét fortuin der Phil-
Ilmores weer geborgen in de gordel
rond zijn dik middel. Na een'snelle
blik door de zaal %ing hij de straat
op.
Het regende niet meer en hij
bleef even staan bij de trottoirrand,
een kleine, ernstige vreemdeling
met grote ogen, starend naar een
wereld, die voor hem even nieuw
en vreemd was, als wanneer hij op
Mars was wakker geworden. Het
trottoir was vol mensen, die op weg
naar de schouwburg waren; taxi's
ronkten in de nauwe straat; bij tus
senpozen klonk de luchtige waar
schuwing der trambellen, zoals men
het slechts hoort in San Francisco,
een stad met eigen geluid en ge
baar; Onontdekt gebied: voor Char
lie, dit vasteland, en de electrische
vrolijkheid van het toneel vóór
hem, doortintelde hem. Het was een
avontuur voor hem zijn avondmaal
te gebruiken, gezeten op een hoge
kruk aan een toonbank. Hij liet zich
de gerechten van de blanke goed
smaken en dronk er drie koppen
kokend hete thee bij.
Een jonge man, mogelijk een
klerk, at zijn. bescheiden maal naast
Chan, Na een paar woorden over de
suikerpot, waagde Chan het hem
wat meer te vragen.
„Vergeef de toenadering van «en
vreemdeling", zei hij.
1 f (Wordt vervolgd)
De titel van Paul Eippers boekje
„Dieren kijken U aan" Is al voor velerlei
doeleinden in vele varianten, gebruikt.
En het zoudan ook op een gemeen
plaats kunnen lijken hem als „Kinderen
kijken. U aan": toe te passen op de
Zwitserse film „Achter dé wolken", ware.
het niet,"dat zelden deze aanduiding de
iriilOlld zo heeftgedekt als hier het
geval Is. Tenminste wanneer men bij
deze kinderen nog mag spreken van
kijken. Zij staren in een niets, een
wezenloze, dode blik. In hun ogen brandt
geen vuur meer, twinkelt geen vrolijk
heid, ligt geen interesse. Zy zijn afge
stompt, vervuld van een' wantrouwen
tegenover de maatschappij.'tegenover de
mensen. Zij hebben geleerd nooit hun
ware naam te noemen en elk antwoord
op welke vraag ook te ontwijken. Zij
hebben de uniform Ieren: vrezen,, omdat
het immers „mensen" ln uniformen
waren, die hen*sloegen, die hen van hun
ouders wegscheurden of die hun ver
wanten doodknuppelden
li begrijpt het al wel, dat men deze
film moeilijk alleen van aesthetiseh
standpunt uit kan beoordelen. Het ge
beurde ligt te-dicht bij .ons, wij hebben'
er .ietS: van gezien in de goddeloze ver
volging van dé Jodenkinderen m ons
land en te veel menselijke factoren en
gevoelselementen doen hun Invloed bij
de beoordeling gelden.
„Achter de wolken" is een speelfilm,
die het praedicaat „Film van de maand"
kreeg en de filmkeuringscommissie was
van oordeel haar tot de culturele films
le mogen rekenen. Men zou haar ook
kunnen aanduiden als een gespeelde
documentaire. Aan 't „verbaal" is een
grote plaats ingeruimd en dat verhaal
zal deze film ook waardering doen ont
moeten bij hét grote publiek. De regis
seur,-Fred. Zinnemann, heeft deze kin
deren jnet een liefdevolle blik geobser
veerd, hun leed geproefd en in een aan
grijpende film het probleem gesteld van
de uit concentratiekampen teruggekeer
de kindéren die van hun ouders zijn
afgescheurd In alle landen, waar dc
Duitsers hun knoet hebben 'gezwaaid cn
die, teruggekeerd, leven.tussen de puin
hopen der gebombardeerde steden. Hij
heeft de camera laters strijken over beel
den van ontstellende nood, over puin
hopen en nameloze ellende. Op gevoelige
wijze heeft hij die beelden weten vast
te houden en temidden van alle leed en
ontzetting heeft hij - zijn gevoel voor
humor, kostelijke gave in een wereld,
waarin de mensen eikaars leven kapot
maken, niet verloren..
De film heeft een happy ending, een
beminnelijk gebaar naar het publiek,
maar dit gelukkige slot krijgt betekenis,
nu deze film in ons land gaat rouleren
op het ogenblik, dat hier ook het'werk
van de Unac vorm cn gestalte krjjgt.
De verfilming van' het nobele leven
en streven van St. Vincentius, de zeven-
tiende.eeuwse.priester en wijze, die met
het beoefenen der oprechte naastenliefde
een voor alle tijden voorbeeldige levens
taak vervulde, zou men zich weliswaar
soberdernobeler, met minder thea
ter-allures en niet zo romantisch ge
fotografeerd wensen, een feil Is dat
ondanks zijn tekortkomingen het zeer
sympathieke werk van regisseur Maurice
Cloche uw belangstelling ruimschoots
verdient.
Cloche had prachtige medewerkers aan
Jean Anoutlh, de toneelschrijver die'de
zeer goede- dialoog. schreef_cn aan de
grote Franse acteur Pierre r'resnay, die
de hoofdrol op onvergetelijke wijze
creëerde. Prachtig geeft bjj gestalte aan
de man. die de Orde der Barmhartigheid
in het leven riep en die u de betekenis
van het vrijwel steeds misbruikte woord
„liefde" duidelijk maakt.
U moet deze nuttige, boeiende en ont
roerende film gaan zien. want het Is
voor ieder een bijzondere belevenis een
glimp le mogen opvangen van het-leven
van een waarlijk groot mens, een mens
wiens laatste woorden, waren: de armen
zijn - je meesters. Hoe onrechtvaardiger
cn ruwer zc zullen optreden, des te
meer liefde moet je ze schenken, want
slechts om öe helde alleen, zullen ze je
het brood, dat >je ze geeft, vergeven...
De „film" Rigoletto wordt ons ge
presenteerd als ln de eerste plaats* ver
filmde Opera, eon fotografische weer
gave dus van een opera-voorstelling op
het toneel.
Regisseur Carmine Galonë trachtte
door het gebruik van talloze beeldwisse
lingen en een uiterst beweeglijke camera
nochtans wat filmleven. in de brouwerij
tc brengen, om een ai te statische weer
gave te voorkomen. Door dit compromis
ontstond een halfslachtig product; geen
opera en geen film, maar toch zullen
op era vrienden van deze Rigoletto smul
len, want het puikje van Italic's zang
fenomenen treedt er. in oo cn men krijgt
dus een bel canto te horen SMarcelle
Govcmi, Tito GobbS, Marcello Giorda,
Marto Fillpesschi) zoals men het in de
stoutste muzikale dromen maar wensen
kan.
„It happened on 5th Avenue"*', waar
van de Nederlandse titel luidt 'Als je
lacht, dan ben je rijk", is een prachtig
voorbeeld van echt Hollywoodse film-
routine. Zeker geen brillante'füm, maar
het werk van een regisseur, die ,de
knepen van het vak door en door kende
en die zijn spelers stuk voor stuk'tot
levensechte creaties opvoerde. Hij be
heerste ziin onderwerp volkomen wist
tot hoe ver h.y gaan kon, om binnen
de perken van het aanvaardbare té'Öljj-
ven en heeft zodoende een gave een
heid geschapen tussen vorm en gegeven.
De mensen, die'brutaalweg in het huis
van de machtige O'Connor trekkén,
geven geen aanleiding tot al te kluchtige
.situaties'of de ter afwisselingdaarvan
dienende hypcr-scritimentële momenten.
Men zou „Als je lacht, dan bemje rijké
kunnen vergelijken met de allerbeste
Deana Durbin-films gedeeltelijk door dé
gelukkig maar heel weinig.zingende en
acterende Gale Storm.
De film behandelt na-oo'rlogaë proble
men als de demobilisatie en de woning
nood, maar op „Amerikaanse"V manier.
De millionnair, die slechts, indollars
denkt, en dan door ecnvoudfge zielen
bekeerd wordt en terugkeert tot het'
ware geluk van zijn jeugd toen 'het .hem."
nog niet zo voor dé-boeg ging,, is reeds
vank een dankbaar onderwerp geweest.
Victor Moore als Mc.Keever, die >VaI
twintig jaar in andermans huizen, woont",
is een pracht figuur en zijn verschijning
geeft aan begin en slot uiterst fijn
gevoelige gedeelten film, Waaraan ver
filmers. die trachten hoger".te grijpen
dan deze simpele quasi-comedie. zich
zouden kunnen toetsent
Lutusca
De laatste- oorlog heeft een. zegswijze
opgeleverd, die van oorsprong zuiver
maritiem, overdrachtelijk zeer algeméne
toepassing heeft: de snelheid van een
convooi wordt bepaald door de srwdheid
van het traagste schip. Van de film
Saratoga Trunk zou men heizelfde kun
nen zeggen, want dé aanwezigheid van
Gary Cooper, die (dit tussen .haakjes!
in een zeer bepaald genre stellig een
speler van zeker formaat Is, bepaalt en
beperkt de mogelijkheden, die-de zeer
goede actrice Ingrid Bergman, de best
seller van Edna Ferber en de -bekwame
regie van Sam Wood, bieden.
Aandeze film. zijn werkeiyk kosten,
noch moeiten gepaard, maar van het
begin af voelt men, dat de grilligheden
en extravagances van Bergman1 niets
inhoüden cn nergens toe leiden, aan
gezien het nu eenmaal een filmwet van
Meden en Perzen is, dat Cooper eet>
ruige, simpele kerel van de prairie is,
steevast in handen valt van geraffineer
de, voortvarende dames en tenslotte im
mer als overwinnaar en boss uit da
liefdesperikelen tevoorschijn treedt. Het
zou werkelijk le ver voeren alle weder
waardigheden van deze steriele "verhou-
ding-te bespreken en eigenlijk doen deze
détails hoewel de film er voor B0
op drijft er ook weinig toe. Hoofd
zaak Is een gezonde vechtpartij aan het
slot, die alle knopen doorhakt .en.Ingrid
wenend aan de. borst van Coop er werpt.
Advertentie J. M.
INDUSTRIESCHOOL VOOR MEISJES
Schietbaanstraat 26, Rotterdam.
Inschrijving- -van Leerlingen
voor de opleiding tot
(Nijyérh. akte Na en Ns), opl. nutt.
handw opl. VrouweJ.. handw. en éénj.
alg. huish. opl. InL bij de Directrice.
Spr.u, Maandag en Donderdag 2—4 u.