Een groot verleden en een veelbelovende toekomst m WM^ÈMÊÊÊiË. MUZIEKNÖTEN-PUZZLE EEN VROUW DROOMDE Zeventien millioen voor de UNAC Zweden prijkt bovenaan de lijst Biënnale-prijzen 7°, )L/n\a 4 Zaterdag 28 Augustus 1948 Nederlands cabaret gedurende 50 jaren TXTaNNEEH Ik C Iets ga i-trlelltn over de geschiedenis van bet V Nederland» Cabaret, dan. trek ik een scheidinRsiyn tussen variété en éeht cabaret, een scheidingslijn die eer in principe dan ln de praktik beaUAt. Want twee der markantste vertegenwoordiger* van het ware CBbWet: Spreniio;, Sr. Ln lijn jeufdjari-n fn tools a,olds in iljn t«p» tyd, behaalden hun grootste triorophen ln variété-programma's, waar se rich omringd zagen van jongleurs, koorddansers en gedresseerde olifanten- Set principiële verschil til htm daarin dat de echte cabaretier een man ls die nat te zéggen heeft en zyn chansons schrijft uit inner lijke noodzaak, onverschillig hoe het grote publiek daar op reageren ï»h ierwtJl de variété-humorist een gezellige, „vlotte jongen" ls die de „massa" geeft waar zy om vraagt, lk geef aan géén van beiden de voorkeur. Er 1$ véél voor nodig om een puntig chanson te kunnen schrijven, maar onderschat U aLs-'t-v-belieft óók niet een man al» Lou Bandy, die, na dertig jaar de mensen te hebben laten lachen, nog steeds de populairste: man van Nederland ls en alle jongeren om zijn vinger windt! Maar dat échte Cabaret dan, werd tegen het einde der vorige eeuw in ons land geïntroduceerd (het werd geboren m de artistcn- kioegen van Monimartre) door de Amsterdamse dichter-zanger Edou- ard Jacobs. Deze Jacobs was een eigenaardig voordrager: zijn genre was Frans, maar wat hij schreef en zong daar was „geen woord Frans bij"! Xn een ontsteilend-rea- listische taal bezong hij de levens van gevallen meisjes en haar be talende en betaalde vrienden, on geveer in de stijl van de beroemde Parijse Chansonnier Aristirie Bru- ant. Hij deinsde voor geen enkel woord terug en wanneer U in het bezit mocht Geraken van zijn zeldzame bundei ,.In het leven", raad ik U dringend deze niet ie laten slingeren,... een dergelijke j nonchalance zou U eer. stuk van Uw reputatie kunnen kosten! Nachtsociëteit Jacobs trad op in „de Habs", een Zogenaamde nachtsocièteit aan de Quel lijn straat te Amsterdam, Het heette dat men lid moest zijn om toegelaten te worden, maar ieder een die vlot was met flappen van vijf-en-tv '„ntig kwam er even go- maicke!'jk binnen als men tegen- oordig in dergelijke Clubs (lees „nachtkroegen") binnenkomt. **od~a er voldoende gasten aanwezig waren, plantte hij zich voor de piano (hij stónd er voor) en beet hij zijn klan tjes de rauwste waarheden ih het gezicht. Vervolgens ging hij, zoals toen gebruikelijk was, met een geldbakje rond, maar wee wie er niet minstens guldens inwierp: hij kreeg meteen de gehele bak mét in houd naar 't hoofd geslingerd! Toen in het begin dezer eeuw de politie-maatregelen tegen dit soort gelegenheden verscherpt werden, evacueerde hij naar de Variété, waar hij een heel wat netter réper toire ten gehore bracht, hoewel hij tot het laatst -toe een vlijmscherp satyrlcus bleef- Hort voor de eer ste "Wereldoorlog maakte hij een reis door wat toen nog Ned. Indië heette, waar bij vooral schatten verdiende met z.g. „Heren-avon den'', die volgden op zijn. gewone voorstellingen" en waarbij hij zijn liedjes Uit de Pijp-jaren nog eens voordroeg. Hij overleed in Decem ber 1915. Schooi heeft htj niet ge maakt, zijn genre leende zich daar niet toe immers, in wélke open bare gelegenheden, hadden zijn beste liedjes gezongen mógen wor den? maar hij is minder verge ten dan U misschien vermoedt. J. ff. SPEENHOFF, of beter: Koos Speenhoff, cabare tier in de meest orthodoxe zin des woor&s. EDOUARD JACOBS, die in ons lend het ecktc cabaret introduceerde! Want nog vaak geschiedt het dat, na afloop van een Nutsavond in de Provincie, één of andere dorps- notabel mij onder het napraten in fluistert: ..Meneer De Haas. kent U geen enkel liedje van Jacobs?" En dan komen nostalgieke verha len los over een studenten jeugd die in Amsterdam werd doorge bracht Sensationeel debuut Van veel algemener betekenis was de reeds gememoreerde dich- ter-zaneer J. H. Speenhoff. Deze fabrikantenzoon uit Krimpen aan de Lek had reeds een veelbewogen leven achter zich (hij werkte o.a. enige jaren als kunstschilder sa- men met de toén sok weinig be kende Kees van Dongen) toen hü als nauwelijks dertigjarige zijn de buut maakte tijdens een door enige journalisten {Johan de Meester, M. J. Brusse en Top Naef) georgani seerde kleinkunst-middag in de oude Rotterdamse Tivoli-Schouw burg. Dit debuut was weinig minder dan sensationeel! Speenhoff was Cabaretier in de msest-orthodoxe zin van het woord: dichter, compo nist, voordrager, tekenaar, scherp chroniqueur van actuele gebeurte nissen en een vent met een hart dat klopte voor de armen en mis- deelden. Nauwelijks stond bij op de planken of de directeuren be gonnen om hem~1e vechten. Hij was werkelijk in één dag beroemd.' Vrij spoedig na zijn start leidde hij tezamen met de grote komiek Nap de la Mar „Het Vrije Too- neel", een ensemble dat vooral met de parodie „Zijn Edelachtbare" volle zalen trok, maar het sobere genre van Speenhoff en de zwieri ge komediantenstijl van Nap liepen tezéer uiteen om deze combinatie blijvend te doen zijn. Meer op 2ijn plaats was Speen hoff, toen bij rondom 1914 samen werkte met een groepje toneelspe lers (o.a. Else Mauhs en Cor van der Lugt Melsert), die zijn e.igen optreden omlijstten met de opvoe ring van de zéer-spitse Woorden spelen welke hij in die tijd schreef. Het optreden van dat zomer-en- semhle kan het beste vergeleken worden met de Kleinkunst-voor- stellingen welke nu o.a. Wim Kan geeft, waarbij chansons afgewis seld worden met kleine toneel schetsen, en in deze zin is ook zijn optreden als toneel-leider baan brekend geweest. Op het Neder landse chanson was zijn invloed van enorme betekenis en het Ca- Alex de Haas schreef voor ons: een owerzichf van de ot^fu-ikke- linp der „kleinkunst" tijdens de vijftig regeringsjaren van ko ningin Wilhelm in a. Dc Haas hoeven wij by onze lezers nau- tvclisks te introduceren. Mis achten u-eet ii «ier, dnt deze iicrfjesrcmper-rtichrer zelf spoe dig jubileert. Binnenkort staat h\i 30 jaar op de planken, een feit, dat perierd cnl morden in Tnschriski te Amsterdam op 25 September. Rotterdam, zal Alex de Haas op IS October a.s. frt eert nachtroorsfellinp huldigen. baret in ons land heeft élles aan hem te danken. De eerste conferencier Een tweede kunstenaar, die even als Speenhoff van beslissend be lang is geweest, was Jean-Louis Pisuisse, De2e ex-journalist, die zijn toneel-carrière met een grap begon (de befaamde reis ais straat zanger met de zo-vreemd geëindig de Max Blokzijl) was de grootste voordrager die we op klein kunst gebied bezeten hebben. Daarbij was hij onze eerste conférencier, de eer ste man die met een toelichtende kwinkslag verband in overigens io?~samenhangende programma's bracht. Hij beheerste vier taien en beschikte, behalve over vele kwa liteiten die hem tot een ster van internationale grootte maakten, over een onfeilbare intuïtie bij het ontdekken van jongere talenten. Lang is de lijst van de jongeren wier pad hij effende. Om enkelen ervan te noemen: Paul Colin, Jen ny Guilliams, Tholen en van Lier, Herre de Vos en vooral de nu zo populaire romanschrijfster "Willy Corsari. die haar carrière als zes tienjarig meisje bij „Swiep" begon I EZE w«elc e«n heel bijzonde re uuzzle. Er moe ten woorden ge vormd worden met behulp van de ze ven muzieknoten- Een muzieknoot, dus twee of drie letters, moet in één eakje geplaatst worden, maar al leen dan gebruikt worden, wanneer haar klank zuiver ln het woord ge bruikt kan wor den. Een goedl voorbeeld is reder- Hier klinkt de eer ste Jettergreen zul- ver als ré, Pout is regeren. Oak geen samenstellingen als premie. Elke noot is e^n aoarte let tergreep. Hier vol gen de omschrij vingen: H or izonta al: 1. Hoge titel: 3. Vlaktemaat: 5. Ge steente: 1 Pias; 9 Jong dier 11- -Zoete lekkernij; 14. Hemellichaam: 16. En dergelijke (Alk.); 17. Draadloze; ia Muzieknoot: 19. Plechtige belofte: 21. Schadelijk dier 27, Meisjesnaam: 29 Lange ïwarte mantels met kap: 31 De afkorting voor onbekende; 32. Deel van de mond: 33. Onderwijs: 34. Mannelijk dier; 35. Idem afkoftius: 3S Wapen; 37. En Frans); 38. Rivier in Nederland 4ö Klein vreemd geldstuk; 41. Trekdieren Verticaal: 1. Noodsignaal-instru ment; 2. Nauw: 3. Voertuig; 4. Oude maat; 5. Dier tot het hertenras beho rend; 6. Strijdperk: 8 Karakter; 10. God der lieide; 12 Dichtzang; 13. Loon; 15. Zangstem; 29. Boom; 22. Reeds; 23. Gezinnen 24. Franse jongensnaam; 25. Kleur; 23 Delen van een uur: 28. Hulp (Frans); yj. Kleurling; 31 om laag; 39. Militaire politie (alk.); 40, Niet even (alk.) Van dit raadsel worden geen oplos singen ingewacht. De oolcssina van ons raadsel van vorige Week is ale volgt: Horizontaal: 1. KaraKolï Gekakel; Amulet; Allure; Spier; Pas; Amber; Econoom; Agens; Sil; Pasen; Steen; Kanarie: Munitie; Klont; Plato; Epe; Multi: Muiterij; Kraam; Nil; Takel; Eerder; Selene; Litanie: Porfier Verticaal; 2 Kassa: Amp; Ruïne! Als: Keres; Qt: E a.; Klamp; Alm; Kubus; Ere: Leren; Manie; Postelein; Solemneel: Graal; Naakt: Adieu: Edict; Sik; Nut: Optie; Pekel; Apart; Ommen; Mijter; Lakei; IUer; Rei; Ada; Alf; Ene; R.i.; S,o, JAN—LOUIS PISUISSE, onze grootste voordrager op klein kunstgebied. als een voortreffelijk internatio naal Chansonnière en liedjesdich teres en -componiste. Pisuisse stierf in 1927 als slachtoffer van. een uit zijn evenwicht geraakte medeminnaar. Om deze drie grootheden heen groepeerden zich in uiteenlopende genre's vele anderen; de boeren- dichter-zanger Jan van Riemsdijk, de Pierrotzanger Marcel Barger, de zanger van het Hollandse familie leven Clinge Doorenbos, de vertol ker van het Hollandse levenslied Henri Wallig, de dichteres-compo niste Manna de Wijs-Mouton en de man wiens werk tot op de huidige dag levend en actueel gebleven is: Dirk Witte, de volkomen-Holland- se-lied j esschep per Ook Nap de la Mar trad nog eens met prachtige Cabaret-voorstellin gen op de voorgrond waarbij hij zijn uitzonderlijk begaafde dochter fien voor het eerst in het brand punt van de belangstelling plaatste. Bovendien trad hier voor het eerst de "Variété-komiek Louis Davids als Caberetier op. teza men met een Engels vrouwtje: Margie Morris. Dat is het be gin geweest van een lange en succesvolle carrière. Toen Pisuisse gestorven was en de ster van de oud-geworden Speen hoff begon te tanen, was Davids eigenlijk de enige die jarenlang het Cabaret bij ons verpersoonlijkte. Chiel de Boer was toen nog maar in kleine kring bekend en veel anderen van werkelijke betekenis waren er niet. Dc jonge generatie Vlak voor en in de oorlog werd dat anders; een jonge generatie van zéér-begaafde Cabaret-artisten werd geboren, zodat Nederland op Uit de laatste rapporten over de nationale campagne der UNAC „steunt het kinderen fonds" van de verenigde volkeren bleek, dat in middels in totaal bijna 1? millioen dollars werd bijeengebracht. Tot op heden hebben 26 landen en gebieden, die aan de UNAC me dewerken aan het UNAC-hoofd- kwarticr te Lake Success verslag uitgebracht. De totale bijdragen 2yn, omgerekend ln Amerikaanse dollars, tegen de officiële koers reeds gestegen tot 16.944.450 dollar. Als eerste op de lijst van schen kers aan de UNAC prijkt Zweden met 3.506.000, vervolgens Canada met 2.694.000. Engeland met 2.410.000, Zwitserland met 1.402.000 Tsjecho-slowakije met 1.391.000 en Nieuw Zeeland met 1.240.300 dol lar. Verder hebben de volgende lan den de UNAC in kennis gesteld van hun bijdragen, t.w.: Afghanistan, België, Bulgarije, Chili, China, Cuba, Ecuador, Finland, Frank rijk, Griekenland, Honduras, IJsland, Liechtenstein, Nederland, Nicaragua, Noorwegen, Pakistan, de Philippijcen, San Marino cn Venezuela. Leden van de UNO-secretaria- ten, speciale afdelingen en leden van de pers te Lake Success heb ben 42.000 dollar aan de organisa tie geschonken. Van de volgende landen, waar de campagne nog voortgezet wordt of nog niet begonnen is, werden nog geen definitieve gegevens ont vangen: Argentinië, Australië, Oos tenrijk, Bolivia, Ceylon, Denemar ken, Dominica, Egypte, Ethiopië, Guatemala, Haiti, Hongarije, India, Iran, Italië, Libanon, Luxemburg, Mexico Monaco, Panama, Peru, Polen, Siam, Turkije, de Unie van Z. Afrika, de Verenigde Staten en Joego Slavié. De UNAC is in eerste instantie een organisatie, afhankelijk van vrij willige giften. Het grootste deel van de gelden die het inzamelt worden ter beschikking gesteld van de OCEF (het internationale fonds ten behoeve van noodlijdende kin deren der verenigde volkeren) die de massavceding en medische bij stand aan behoeftige kinderen in Europa en Azië verzorgt. Verleden jaar schonken de Ver enigde Staten 32.795.833 dollar aan ICEF, Het Amerikaanse congres heeft machtiging verleend voor een bijdrage van 75.ÖÖÖ.OGO dollar aan de organisatie, wat 72 van het totale fonds bedraagt. DE KINDERKRANT- WILLY CORSARI die als chansonniëre bij Pisuisse begon. het ogenblik weer een eigen Caba ret rijk is dat voor het buitenland niet onderdoet en vrijwel op de zelfde hoogte s'aat als het Cabaret in de gloriejaren van. het verleden. Een zeer apart talent bezit bijvoor beeld Marthie Verdenius, die wel iswaar bij voorkeur aan de na vrante kant blijft, maar in haar persoonlijke stijl prachtige dingen schrijft en zegt. Een vruchtbaar en vindingrijk auteur is Willy van Hemert, die alleen maar op moet passen dat hij zijn talent niet aan té-veel-schrijverij opoffert, Toon Hermans is bezig zich als een ster van allereerste grootte te ontwik kelen (waarbij hij al een aardig eind op streek is!), Wim Kan ont popt zich de laatste jaren als een conférencier die nü al met de bes ten der wereld in één adem ge noemd mag worden en heeft bo vendien de steun van zijn rijk-ge talenteerde echtgenote Corry Vonk. Cor Ruys bewijst zijn veelzijdig heid als speel-zegger van de „Lied jes van Brammetje", Chiel de Boer brengt met zijn ensemble opmer- LOUIS DAVIDS jarenlang de verpersoonlijking van het Cabaret. kelijke dingen, terwijl Wim Sonne- veld in z ijn laatste programma voor de zoveelste maal bewijst tot welke toppen ons vaderlands Caba ret in zijn beste momenten vermag te stijgen. Natuurlijk zijn er meer artisten op Cabaretgebied die wat beteke nen of betekenden: het is alleen de plaatsruimte die mij dwingt in vo gelvlucht-stijl te schrijven. Het verleden, van ons nationale Cabaret is groot, het heden is vrij wel even belangrijk: ik maak me ook over de toekomst geen zorgen! Neen, dit gaat niet over onze moeder Juliana, die nu bijna koningin is, maar over een éndere. Meer dan 400 jaar geleden woonde er in een groot kasteel een kleine Juliana. Haar moeder was Juliana van Stolberg en haar broertje was Willem, die wij nu allemaal zo goed kennen als Wil lem van Oranje, maar in die dagen was hij rog geen Vader des aderlands, maai een kleine boef ven vier jaar, die met kiezelstenen naar de eenden gooide. Zeven en zeventig kamers had het grote kasteel, de Dillenburg en in één daarvan, een kleintje, sliep Juliaantje met haar zusje Katharina. Zij werd wakker heel vroeg in de morgen en. luisterde naar de geluiden buiten. Kippen kakelden slaperig, de ketting van een put emmer knarste, in de verte tjin- gelde het klokje van de slotkapel, een paar wagens reden over de keien van het plein en voortdu rend en door alles heen hoorde zij het klaterend ruisen van de fon tein die met zes drakenkoppen het water in de bekkens spoot. Je moet naar school, zei Juliana tegen het andere bed, en toen harder: Je moet naar school! Ka tharina! Mrrr.knorde Katha rina en draaide zich om. Juliana was verwonderd en verontwaar digd. Als je toch 12 jaar bent en je mag naar school, dan moet je dat toch zó heerlijk vinden, dat je gewoonweg je bed uitvliegt! Zij was negen en kreeg af en toe lessen in lezen en schrijven en in borduren en muziek, maar dat was nog niet écht school! De school was de hofschool van de Dillenburg, daar gingen alle kin deren van het kasteel heen die oud en wijs genoeg waren om alle moeilijke dingen te leren, zoals Latijn en Geschiedenis en Staats- kunde. En er waren heel wat kin deren in het kasteel! Behalve haar broertjes en zusjes (zij waren nu met hun zessen, maar daar waren ook kleintjes bij), waren er pleeg- zusjês, zoals Magdalena en neef jes als Enst en Fïlips, en dan nog alle kinderen van naburige kaste len, die uren soms moesten lopen om de school te bereiken. Maar de kleine Juliana was nog niet zo ver. Zij ging naar buiten, scharrelde wat rond tussen de eenden en kippen en haalde een boterham bij rnoei Christina op het erf. Haar zusje zat nu al op school. Het was heel bijzonder voor die tijd dat meisjes naar school moch ten, het slot Dillenburg was daar in erg modern en dat kwam door moeder Juliana, die een verstan dige vrouw was en vond dat meisjes zo veel mogelijk moesten leren, maar daarbij ook zo veel mogelijk moesten kunnen, zoals brood bakken en linnen weven en spinnen en nog honderd andere dingen meer. Het was nu een bedrijvigheid om het kasteel de Dillenburg. De kleine Juliana stond een poosje te kijken naar het boeren erf, waar'wagens krakend op en af reden, waar hoenders rond scharrelden en de vrouwen druk bezig waren in hun wijde rokken en witte mutsen. Toen liep zij langs het grote zomerhuis dat midden in een wui vend bosschage lag en huppelde in haar groene rokje het bos in. dat afhelde naar de rivier. Om het bos heen stond een hoge muur die begroeid was met wijnranken, maar dat was een heel eind weg. want het Dillenburgse bos was zo uitgestrekt! Er waren mooie open plaatsen in en stukjes hei en wei tjes met bloemen en als je daar ging zitten uitrusten had je een prachtig vergezicht over de glooiende heuvels, waartussendoor het glinsterend riviertje stroom de, Ik zou wel eens willen weten, waar dat riviertje begint, zei Ju liana tegen zichzelf, morgen ga ik eens kijken waar het begint. Toen danste ze verder tussen de spar ren en voelde zich vrij en geluk- Een dag op een groot kasteel met een klein meisje kig. Ze rende een helling af. enorme stenen lagen bij de oever van de rivier, ze sprong van steen tot steen, hinkelend op één been en zong een klein zelfgemaakt liedje over Finkepank de huis kabouter, die thuis op een van de zolders woonde, ja, dat was echt waar. Hoeil gilde Juliaantje op eens verschrikt, wat doe jij daar. kleine schooier! Een klein figuur tje zat op een steen midden in het ondiepe riviertje, Het was haar broertje Willem, die tevre den met een stok in het rond sloeg. Het schuimende water klotste telkens tegen hem aan, hij was drijfnat en zijn mooie kan ten kraag hing als een vod om hem heen. Spelen! riep hij blij, ik ben op een boot! Hier komen! riep Juliana boos. Wat zal Moeder zeggen als je straks zo nat thuis komt. Zij sprong op de uitsteken de stenen in het water en trok de huilende kleine zondaar weer op het droge. Kom, zei ze, wees maar niet verdrietig, we gaan samen iets prettigs doen, we gaan's kij ken, we gaan naar de doolhof. Opeens waren de tranen weg, want de doolhof was iets verrukkelijks. Een héél grote tuin met paadjes die krinkelden en kronkelden tussen geschoren, heg gen, paadjes die telkens ^doodlie pen cn waar je soms zó in kon verdwalen, dat je hard om hulp moest roepen en dan kwam er wel iemand van de Dillenburg aanlopen om je er uit te halen. -Maar-Juliana wist goed de weg;* ze zette haar broertje in een van de paden en liep zelf vlug een ander in. Kom dan, riep ze. kom dan zoeken. Kraaiend scharrelde de kleine Willem achter haar aan, en zo speelden ze urenlang samen in de zon en de wind tot de kleine vader-des vaderlands droog was en in de verte de etensbel van de Dillenburg luidde. Hand in hand renden ze het park door naar huis, want o, als je niet op tijd aan tafel was, dan was moeder Juliana boos! In de eetzaal zat de hele familie aan lange tafels. Daar was hun vader, graaf Willem van Nassau. Hij zat aan het hoofd met een bediende achter zijn stoel. En dan hun moeder Juliana aan de andere kant in een prachtige gebeeld houwde zetel. Op de muren waren wandschilderingen van veldsla gen cn kruistochten. De kop van een wild zwijn hing boven de haard. De grote kinderen zaten mee aan de familietafel, maar Juliana en Willem aten aan een van de zij tafels met al hun kleine neefjes en nichtjes en vele bedienden, waaronder de dikke Goliath, die altijd grapjes maakte, kon kraaien als een haan en die, zo zei men, een heel varken kon opeten. Toen Juliana opkeek van haar havermout met honing, zag zij haar moeder Juliana lachend tegen haar knikken en met een schok van blijdschap dacht zij: straks met moeder uit! Na afloop van de maaltijd, toen de mannen stonden te praten aan de voet van de eikenhouten trap en de grote kinderen alweer klaar stonden om naar school te gaan, kwam ddar moeder Juliana aan en zei: Ik moet naat vrouw Lam- bertha, die ziek ïst weet je wel? Ga je mee? Juliana knikte blij. Vrouw Lam- bertha woonde' een heel eind weg in een boerderij, en had een stel kleine boerendochtertjes, waar zij .erg goed mee kon opschieten. Zij 'gingen in een klein wagentje met een bruine merrie ervoor. Moe der Juliana ménde zelf, de kleine Juliana zat er stralend naast en daarachter zat een bediende, die een korf vasthield met koek en kruidenwijn, die moeder Juliana zelf had gemaakt van vreemde gewassen in haar kruidentuin. En terwijl moeder binnen was met vrouw Lambertha, ravotte Ju liaantje met de kinderen van het huis en speelde haasje-over en buut, net zo lang tot het tijd werd om naar huis te gaan. Slaperig zat zij naast haar moe der op de bok. Het paard klom langzaam de helling op naar de Dillenburg en de zon begon onder te gaan. Toen zij onder de poort door reden stond daar de kleine Willem met een snoetje, blauw van de bosbessen en riep: Spelen, Juliana! Maar Juliaantje was nu te moe en bovendien was het tijd voor het avondeten. Aan tafel keek zij naar de dan sende lichtjes van de vele vet kaarsen en. dacht; Morgen ga ik kijken waar de rivier vandaan komt; morgen ga ik zó ver lopen, tot ik weet waar de rivier begint. En in haar bedje zei ze slaperig tegen Katharina: morgen ga iktoen sliep ze in. Zo ging een dag voorbij van Juliaanile. Een Óndere Juliana, van héél. héél lang geleden. Advertentie I. M. De 24ste Biennale te Venetië ver heugt zich in een enorme belang stelling van Italiaanse en buiten landse bezoekers. Op de tentoon stelling zijn niet minder dan 3000 schilderijen en vele honderden beeldhouwwerken te zien. De internationale jury heeft de prijzen als volgt toegekend: aan Georges Bra que en Henry Moore de prijzen van de ministerraad voor een buitenlandse schilder en beeldhouwer, aan Giorgio Morani en Giacomo Manzu de prijzen van de gemeente Venetië voor een Italiaanse beeldhouwer en schilder, aan Marc. Chagall en Mino Macea- ri de prijzen van de Biennale voor een buitenlandse en een Italiaanse graficus. m'neer Tho- de polxtie- dokter heeft ons zo juist medegedeeld dat Uw vrouw overleden Is omdat iemand haar de sporen, aan de hals wijzen het ten duidelijkste uit dc keel heeft dichtgekne pen. U was alleen in huis met Uw vrouw, er waren geen bezoe kers gev/eest en dus..!" Inspecteur Mc. La ven zweeg veelbete kenend, zijn toehoor der nauwkeurig obser verend. Hij zag hoe de laatste aan een he vige ontroering ten prooi was en als er varen psycholoog voel de hij dat de bekente nis hij had z|jn su perieur verzekerd dat de echtgenoot na korte tijd door de mand zou vallen niet lang meer zou uitblijven. „Luister, inspecteur," barstte de verdachte eensklaps uit, „ik kan de sporen aan de hals van mijn vrouw uiterst gemakkelijk verklaren. Neen, ik ben niet van plan U iets op de mouw te spelden. Ik verzeker U dat ik de volle waarheid spreek." De man slikte moei lijk, zocht kennelijk naar woorden. Hij Sta- melde even, verman de zich toen: „Mijn vrouw droomde altijd. Vaak heb ik haar wak ker moeten maken om- sleur d, op een vuile kar, aan handen en voeten gebonden door Parijs gevoerd aan weerszijden tierde het gepeupel en naar het schavot gevoerd. Toen zij het hoofd op het blok had gelegd en Ün doodsangst het val len van het mes ver wachtte, schudde ik MINIATUURMYSTERIE door F. COPPER (Oud-Hoofdinspecteur van Scotland-Yaed) dat zfj lag te gillen van angst. Vanavond zfjn we vroeg naar bed gegaan. Ik heb lang liggen lezen. Toen ik het Ucht had uitge daan en ingeslapen was, werd ik weldra gewekt. Mijn vrouw droom- de vreselijk, verbeeld de rich dat zij Maria Stuart was, de Franse koningin, die op het schavot stierf. Z|j be vond zich in de gevan genis, werd door een paar soldaten meege- mijn vrouw bij haar schouder wakker. Helaas, op dat mo ment moet zij gedacht hebben dat het mes viel: zij stierf op dat moment. Ik heb haar ruw door elkaar ge schud, vandaar die sporen aan haar hals" „Mooi bedacht", zei de inspecteur glimla chend, „maar je ver geet één dingHoe..!" Wat de inspecteur verder zei, staat tus sen de advertenties. ZIE MAANDAGAVOND OP DE ADVERTENTIEPAGINA De Bataviase politie heeft bh een bekende opiumschuiver een grote hoe veelheid opium in beslae genomen, die waarschijnlijk van dezelfde herkomst is als de grote partij, die kortgeleden in beslag is Eenomen. Het Britse vliegveld Lübeck-—Blan- kensee is ingericht als basis voor vlieg tuigen die Berlijn vim voedsel voor zien Sngolse vliegtuigen landden reeds Donderdagavond, zij zullen Vrijdag worden gciaden en dan naar Berlijn vliegen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1948 | | pagina 4