In Duivendrecht wordt weer een film gemaakt DE RECHTER EN ZIJN ÏOVERHOED Holland-België ook voor de vissers Jopie Koopman en Matthieu v. Eysden in het licht der koolspitslampen \-ê MAKEN OF VERMAKEN Twee opnamen, een met Nederlandse en een met Engelse artisten Ontroerend verhaal uit de bezettingstijd Boter en kaas... Gesprek met Ben v. Eysselsteyn HS Paroolraadsel Van lettergrepen tot spreekwoord Jan Dobber stelt voor: De vangstuitkomsten waren slecht 4^ „BELLENBAAN" DE RADIO - PROGRAMMA'S Zaterdag 9 October 1948 5 (Van een eigen verslaggever) PANG! Een geweldig licht spat aan in de filmstudio .Cine tone". En meteen begint ergens binnen in de Üzeren lampenkalos iets vreselijk te spetteren en te gillen, steeds krijsender. De lichtstraal floept razend snel aan en uit, steeds sneller, tenslotte zó snel, dat de giltoon ophoudt en een prachtige, blauwig witte lichtbundel bewegingloos uit de koolspitslamp blijft schij- nen. Ook dc schijnwerpers met de enorme gloeilampen worden ingescha keld en ook die werpen, hoog uit de studio, hnn felle licht op, de boer derij, die hier gebouwd is. Het is een knap vervaardigd decor: boerderij met schuur, stal en hooizolder; tuin met bomen en struiken en. een landweg. Duivendrecht filmt weer, het bedrijf draait op volle toeren, van *s morgens zeven tot 's avonds acht uur. Men. moet in dit milieu even aan de chaos wennen. In de grote keuken van de boerderij, waar straks „gedraaid" zal worden, lopen onwaarschijn lijk veel mensen door elkaar: acteurs en actrices, camera- lieden, regie-assistenten en in spiciënten: En er is niemand, die struikelt over de vele elec- trische kabels of over de spij- kerbakken der timmerlui, die tot de laatste seconde vóór de opname blijven hameren. Maar als er driemaal een claxon heeft gebruld, is het muisstil in de grote hal. Het is of aller zenuwen gespannen zijn. De opname kan be ginnen. De scène speelt in oorlogs tijd op een Nederlandse boerderij. Men hoort het zachte snorren van de camera. „In het beeld" is Matthieu van Eysden, een „Joodse onderduiker". Hij is van onder tot boven over dekt met meel. Hij staat gebogen over een tafel en kneedt met zijn handen een geweldig stuk deeg. Hans van Ees, de boer, ziet toe. Plotseling staren beide mannen elkaar aan. Buiten, over het grind pad, horen ze een wagen aanko men. De boer loopt snel naar de deur en opent die. Zijn. dochter (Frangoise Flore) komt binnen. Er worden maar enkele zinnen ge wisseld. „Mark", vraagt het meisje, „kun je me even helpen?" „Waarmee?" „Kolen van de wagen halen". 1 De onderduiker schudt zich het meel uit de haren en protesteert: „Het lijkt wel of jullie voor mij vandaag alleen maar vieze kar weitjes hebben". Maar hij gaat toch. De camera rijdt langzaam naar voren over de houten rails en nadert het paar, dat in de kamer achter bleef: de boer en zijn dochter. Die zien elkaar aan met een blik van stille verstandhouding, een blik, fëe straks in een close-up op het witte doek zal verschij nen. Alleen zij weten, wat er nog meer op de wagen is, ^dan alleen steenkolen. Het is Mark's vrouw, Mary, die door de dochter van de boer op de kolenwagen werd meegesmok keld uit de naburige stad. De twee luisteren glimlachend naar de vreugdekreten, die buiten klinken. „Mark!" „Mary!" De overgelukkige, witbestoven Mark komt binnen, zijn blanke arm om de van vreugde huilende Mary. Zij is de hemel weet hoe toegetakeld met zwarte vegen en vlekken, niet alleen over haar kle ren, maar ook over haar armen en gezicht. Tot in haar neus en oren zit het kolengruis. De „make-up" van Jopie Koopman is schitterend geslaagd, „Stop!", roept de regisseur. De scène is ten einde. Eéii seconde blijft het stil in de studio. Dan is er weer die cacofonie van geluiden, die men in elke filmstudio kent, het gepraat en geschreeuw, het ge klop en gehamer en het gillen der flikkerende koolspitslampen, Jack Giniberg, als de student Fred, waarschuwt de Joodse onderduiker (Matthieu van Eysden), dat er een Duitse patrouille in het dorp rond loopt Een opname uit de Engelse ver sie. De Nederlandse acteur (te vens de schrijver van het ver haal) Ben van Eysselstein als de Duitse wachtcommandant in ge sprek met de Amerikaanse ac trice Carole van Derman als het boerenmeisje EUy. Het meisje komt hier de Duitse comman dant boter en kaas aanbieden in ruil voor steenkool voor de boerderij NA het lawaai en de drukte in de studio, doet boven, in de werkkamer van Ben van Eyssel- steijn, de rust weldadig aan-. Ben van Eysselsteijn is de schepper van het verhaal, dat hier beneden door de Britse regisseur, Edmond T. Gré- ville,in dubbele versie verfilmd wordt, onder de titel „But not in .vain". („Maar niet tevergeefs"). Elke scène wordt twee maal opge nomen, eerst met Nederlandse, dan met Engelse artisten. De voorgeschiedenis van deze film? Het begon met de opdracht, die de auteur Van Eysselsteijn kreeg van de regering, om een toneelspel te schrijven ter gelegenheid van het regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina. De schrijver was hier bij vrij in zijn onderwerp. „Zo begon ik met het uitwerken van een idee," vertelt Van Eyssel steijn, ,.waar ik al enkele jaren mee had rondgelopen. Tijdens de oorlog was ik namelijk ondergedoken op een boerderij in Drente. En in die tijd hoorde ik daar ook het gerucht, dat in een naburig dorp een boer zijn eigen zoon die aan het Oost front had gevochten, doodgeschoten zou hebben. Deze gegevens gebruik te Ik voor mijn stuk, dat ik „Bazuin van Jericho" noemde en waarmee ik in Augustus van dit jaar gereed kwam. Het shik, dat nog niet is opge voerd, speelt in hoofdzaak op een boerderij, waar een aantal mensen van zeer verschillende aard en aan leg samen leven- Onder da druk van de bezetter, voor wie zij zich verborgen houden, verdragen zij el kaar in volstrekte harmonie. Zij voelen zich één in hun angsten en moeilijkheden. Maar op „Dolle Dinsdag",, op het moment van dc schijnbevrijding. vallen zij plotse ling uiteen en is er van hun ver draagzaamheid niets meer te be merken, Pas wanneer blijkt, dat de oorlog nog niet is afgelopen en dat hun vrijheid nog steeds wordt be dreigd, komen zij weer tot inzicht. Dan beseffen zij ook, dat nè de oorlog, de mensheid deze jaren niet zal mogen vergeten. Al dit leed mag niet tevergeefs geleden zijn, Dit is het slot-appèi in de film. De voornaamste personen in het stuk zijn een liberale Joodse finan cier, een fel communistische"" arbei der, een jonge student, een eenvou dige, vrome boer en de dochter van de boer, die onderwijzeres is en een geestelijk evenwaardige partij voor de student." Voor d© film zijn de hoofdrollen als volgt verdeeld: de boer, Ray mond Lovell en Hans van Ees: dc dochter van de boer, Carole van Der- man (jonge Amerikaanse actrice) en Francoise Fiore; de Joodse fi nancier Martin Beuson en Matthieu van Eysden; diens vrouw, Agnea Bumell en_ Jopie Koopman; de ar beider, Julian Dallas en Jan Retèl en de student Bruce Lester en Jac ques Grimberg, „Speelt U zelf ook mee?" Van Eysselsteyn glimlacht even. staat op en haalt een costuum uit een kast, Het is de uniform van een Duitse Feldwebel. De hoge S.S.-pet staat de auteur afschuwelijk. ,,'t Is maar een klein rolletje," vertelt hij. Ik doe "t alleen om óók eens toneel-speler te zijn. En hoe ïs het toneelstuk nu tot film geworden? „Door een louter toeval. Van de zomer kreeg ik op een Zondagmid dag in Rijswijk bezoek van een oude vriend, de film-productieleider Guus Ostwald, die uit het buiten land kwam en op- weg was naar Den' Haag. Zelf was ik juist terug uit Drente en zat hard. te werken aan het derde bedrijf van mijn to neelstuk. In een egoïstisch pogen om in de sfeer te blijven en op het gevaar af, Ostwald stierlijk te gaan vervelen, begon ik hem mijn stuk voor te lezen. Ostwald luisterde tot ik klaar was, zei verder niets en ging door naar Den Haag, Later bleek mij. dat hij diezelfde nacht nog naar Lon den getelefoneerd had met de En gelse regisseur Edmond T. Gréville en Richard Llewellyn, de schrijver van „Hoe groen was mijn dal". Een paar dagen later stond het drietal namelijk voor mijn neus. Toen begon het balletje te rollen. Met Gréville ben ik aan het werk gegaan en in enkele dagen hebben we het draaiboek geschreven voor de film. Aan het slot zal men in de film enkele korte zinnen horen, die Koningin Wilhelmina tijdens de oorlog voor de radio sprak. Onder meer de woorden: „Moge al dit leed en deze tranen niet tevergeefs ge weest zijn". Naar aanleiding van deze waarden kwamen we ook tot de titel „Maar niet tevergeefs", in het Engels „But not in vain". Zoals u gemerkt hebt, wordt de film in een tweeledige versie ge maakt, met een groep Nederlandse en een groep Engelse acteurs, Wanneer de buitenlandse versie een succes wordt, levert deze ons land niet alleen deviezen, maar boven dien zal de reeds relatief goedkopere Nederlandse film in het binnenland gemakkelijker zijn geld opbrengen. Hopen we, dat Nederland zijn eigen. regelmatige filmindustrie spoedig zal krijgen. Dan zal ook de Nederlandse cinéast daarin onge twijfeld zijn plaats vinden. Y/ OOR DE LIEFHEBBERS van een v behoorlijk lettergreepraadsel staat vandaag iets bijzonders op het puzzle- menu. Gegeven, xyn 71 lettergrepen waarmede men de 24 woorden moet vinden die hieronder zijn omschreven Heeft men de juiste woorden gevonden, dan ontstaat een zeer bekend spreek woord van 48 letters door de beginlet ters van boven naar beneden en alle vijfde letters van beneden, naar boven "te lezen. Hoe luiden de woorden en welk spreekwoord wordt bedoeld? De lettergrepen zijn: Acht - Ar - Ba - Chi - De - De - De - De - De - Del - Del - Ding Dor - E - E - E - Eens - En - En - Feest - Gaan - Ge - Ge - Gen - Gels - Gra - Gracht - Hert - Huls - In - Kei - Ker - Ko - Land - Let - Loos - Lucht - Lijk - Ma - Man - Me Mer - Na - Naat - Ne - Num - Nut - Ob - Oogst - Pen - Re Ren - Ring Scha - Sche - Schui - Sta - Stoom - Taal - Ter - Ter - Ter - Ter - Ti - Uit - Ven - Wa War - Wü - Zee - Zet. De omschrijvingen der gevraagde woorden lulden: 1Onschuldig. 2Zet letters. 3, Is geen leek, 4Vond James Watt uit. S. Gemeenten. 6Dier. 7Dient voor ventilatie, 8Europeaan. 9. Doven 10. Projectiel. 11. Plaats (Ned.). 12 Het naderen. 13 .Van opeenvolgende ge tallen voorzien. 14. Volgt na de oogst. 15. Mag men met in zwem men. ie. Kaper. 17Hinderpaal. 1B. Nadelig. 19Eten, 20. Ook. 21. Villa. 22. Ned. petroleum-konïng- 23. Betiteling van burge meester. 24. Onzin. Van dit raadsel worden geen oplossin gen Ingewacht, De oplossing van ons raadsel van vo rige week is als volgt: MENU Vol au vent Koninginnesoep Forellen in roomsaus Gevulde patrijs met truffels Lamskoteletten Confituren IJs Koffie Geen gevaar voor bemanning van Orestes Betreffende het stoomschip „Ores tes" van de KNSM dat aan het einde der vorige week ter hoogte van de westelijke toegang tot Straat Magelhaen aan de grond liep, kan worden bericht, dat het met de steven aan de rotsen zit. Alleen ruim 1 en de voorpiek maken water. Het achterschip is geheel vrij. Men is bezig de lading uit het beschadigde ruim over te brengen naar de meer achteruit gelegen ruimen. Het vaartuig is zowel voor als achter door ankers beveiligd en voor de bemanning bestaat geen gevaar. DE KINDERKRANT- tpR WAS EENS een oude dief, die een koe had gestolen. Dat is iets heel ergs en hij zat dan ook in een cel in het raadhuis te wachten op zijn vonnis. Oei, oei, wat was die dief bang, want hij wist dat de rechter van de stad een hele strenge, knorrige, hu meurige, sombere man "was, die nooit iets door de vingers zag en zeker niet een hele koe. Daar zat die arme dief en wachtte en wachtte, maar het duurde erg lang voor hij geroepen werd en dat kwam omdat de rechter nog steeds niet binnen was. En ook alle raadsheren en advocaten in de rechtszaal zaten maar te wachten en de rechter kwam maar niet. Dat was nog nooit gebeurd, hij was altijd nog °P tijd gefveest. Wat was er dan toch met de rechter? Wel, hij was "s morgens zoals gewoonlijk naar de rechtszaal gewandeld en onderweg liep hij langs de haven^ade en daar had de wind foetsj zijn hoed in het water gewaaid. Daar stond hij nu. Een rechter zonder hoed is hele maal geen rechter, dat begreep hij wel. Hij kon zo niet het gerechts hof binnenkomen. Hy zag zijn haed midden ïn de haven drijven en stond daar met zijn handen in het haar. „Tante Keetje", dacht de rech ter opeens. Dat was een idee! Hij had een heel, heel oude tante, die op de havenkade woonde in een heel heel oud huis en tante Keetje wist altijd overal raad op. „O. lieve tante Keetje," zei de rechter, toen hij binnenkwam, „mijn hoed is in het wj wat moet 5k nu doen?' „Wacht maar, jongen," zei tan te, „ik heb nog wel een hoed voor je op zolder." .Ze zei altijd „jon gen" tegen hem, hoewel de rechter een oude strenge, knorrige, hu meurige, sombere man was maar tantes blijven altijd „jongen" zeg gen, begrijp je wel? Tante ging naar boven en kwam even later met een keurige ouder wetse hoge hoed terug. Nu moet je wel oppassen, zei ze tegen haar neef. Er is iets met die hoed. Hij is al honderd jaar oud en er is iets heel raars mee. Maar ik ben ver geten wat. „Daar heb je het nu al," zei tante. „Zie je wel, neef, dat komt door die hoed. Zet hem asjeblieft dadelijk af, want je hele waai he id verdwijnt met die hoed.' Maar de rechter dacht er een voudig niet aan. Hij pakte tante Keetje beet, danste met haar door de kamer, en zong van O. Suzan- ter. die anders zó streng was, had de ouwe dief vrijgesproken. De dief ging naar huis en ver- .elde aan alle andere dieven, dat de rechter toch zo'ti aardige jo viale man was. Wu moeten maar niet meer stelen, zei hij. Hij heeft er verdriet van, die rechterl En de rechter was zo tevreden met zijn hoed. dat hij hem nooit moer afzette behalve, wanneer hij naar ,bed ging en dan hinderde het niet dat hij knorrig was, om dat hij dan toch sliep. Zo bleef' hij altijd vrolijk, zonnig, tevreden cn vriendelijk en langzamerhand werden alle dieven in de stad goede brave mensen, die nooit meer stalen. Nu zie je weer eens, wat een toverkracht er in een hoed kan steken. NU, het was zo, die hoed was een toverhoed. Als je die op zette, dan werd je opeens vrolijk en gezellig en zonnig en blü,_ in- plaats van knorrig .en humeurig. De rechter nam geworden. „Zal Ik Uw hoed aan- rif» hned dramde Pakken," zei de bode schuehteï. de Jioea, aramoe <Wis gn delïgels niet» Zfil de hem tussen zijn. rechter. „Ik hou hem op." vingers en zette Toen liep hij" dansend het huis uit en holde opgewekt naar de rechtszaal waar alle raadsheren cn advocaten plechtig zaten te wachten in hun zwarte toga's cn waar de oude dief angstig op zyn Strafbankje zat. Daar kwam de rechter binnen. „Holderijee," riep hij, „dag jon gens, dag dief, hoe gaat het met jullie?" Goeie hemel, wat schrokken al die deftige heren. Zo iets hadden ze nog nooit meegemaakt, die oude knorrige, humeurige, strenge, som- n* tpfi óTJ rtYlYlPtlPS here rechter had meens iets jo- ajLVLJ L 11 DLvi LI LC-L|C«J fels gekregen. Hij was heel anders T„1 Tl. tT... 1,,1 TOEN ging hij zitten, keek de dief met een knipoogje aan en zei: „Heb jy een koe gestolen?" Jawel, edelachtbare," zei de dief. „Wat onaardig van je," zei de rechter. „Wij mensen moeten geen koeien stelen begrijp je niet dat je mü daarmee een groot verdriet doet?" „Jawel, edelachtbare," zei de dief snikkend. „Dan is het goed," eei de rech- ter vriendelijk. „Ga nu maar naar door de huis en doe het nooit weer." riep: De hele rechtszaal zatjstom van hem op. Nu moet je weten, dat die rechter een streng, knorrig, humeurig somber gezicht had, maar meteen, toen hij die hoed opzette, veranderde dat gezicht. Het werd opeens olijk en jolig en kwajon gensachtig. Hij danste kamer Hatsjee! verbazing te luisteren. Die rech- 1/ ANMORGEN over dc Maliebaan zag ik zeven mannetjes gaan. ze liepen allemaal achter dkéar met grote strikken in bun haar. met grote strtkken op hun schoen. Wat zouden die mannetjes daar toch doen? Wat Kepen die mannetjes daar toch raar met al die strikken in hun haar. Ik vroeg het aan Jan en Alkman maar niemand wist er het fijne van. Je moet zo vanavond eens kijken gaan vanavond iaat?op de Maliebaan, je moet maar eens kijkenen laten wc hopen dat dis mannetjes daar nog altijd Jopen/ s~ TEZE drie leuke jurkjes voor meisjes van 8 jaar zijn weer een voor beeld van wat U met een zelfde pa troontje bereiken kunt. Het modelle tje heeft een ruime rok en aardige, aan het schouderjjas ge knipte mouwtjes. U heeft ongeveer 1.70 meter van SO cm. breed nodig, als U het geheel van de zelfde stof maakt. Het eerste jurkje heeft een doorlo pende knoopslui- ting. U knipt daar toe aan de midden- voorlign van het rokje en voorpand een overslag van V/2 cm breed en 'n beleg je van 4 cm. Dit laatste kunt V -natuurlijk ook apart knippen. Het wordt tegen de voorkanten genaaid die op de middenvoorlijn van knopen en knoopsgaten worden voorzien (of van drukknopen) Wc sluiten de zijnaden van het lijfje, zetten de mouwtjeseven in gehouden, tot de tekentjes in de armsgaten en verbinden gelijk dc pasjes met voor- en rugpand. Dan stikken we de schoudernaden dicht en ne daarbij aansluitende 2 cm. lange bijschuinertjes. De halsrand en de mouwtjes worden met schuine repen stof afgewerkt. Het kraagje en de manchetten van wit piqué rijgen we er later in. We sluiten de zijnaden van de rok en zetten deze ingerimpeld aan het lijfje. De ceintuur is 80 cm. lang en 4 cm. breed. Indien U ze op een tailleband naait, blijft ze goed stijf. Het tweede modelletje heeft mouwtjes en pasje van andere stof, terwijl hiervan ook een 8 a 10 cm. brede rand aan de rok gezet is. De sluiting bestaat uit een splitje in het voorpand, dat met knoopjes cn lusjes of met een strikje geslo ten wordt. Dc hals- rand zetten we nu tussen de dubbele stof van de kraag en de mouwtjes kunnen voe ook vóór het in zetten voorzien van manchetjes. Nummer drie toont weer 'n andere com binatie van tweeërlei stof. Hierbij krijgt al leen het lijfje een doorlopende kno op sluiting, Ruiten en strepen kunt U btj dit modelletje in ver schillende richtingen verwerken. TJET WAS heel vroeg in de ochtend. De horizon in het Oosten was f parelmoer getint, maar over 't water hing nog een koude nevel, die je huiverend in de kraag van je jas joeg. De blaren aan de bomen be gonnen al te gelen en de hele natuur -was ervan doortrokken, dat het nu toch definitief met de zomer gedaan was. 'n Weemoedige gedachte 't Terwijl ik zo, met verkleumde handen, op m'n dobber zat te tu ren, kreeg ik nog meer weemoedige gedachten. Ik dacht zo: zoals ik hebben tientallen, honderdtallen, duizenden vissers aan de water kant gezeten. Hoeveel visuren zou den dat zyn? Niet bij benadering te schatten. Maar.heeft die tijd aan de waterkant doorgebracht wel opgewogen tegen de resultaten? O ja, m'n vriend Rinus had me nog de vorige avond in „De kat met de zeven staarten" bij 'n hart- versterkertje verteld, dat hij dik tevreden was en zo ken ik er nog wel een paar. Het gaat evenwel niet om de gemoedsrust van een enkeling die bovendien nog be- invloed kan worden door 't opkik- kertje maar om de stand van zaken in het algemeen O 4/f/P MOUW O ff g ff 2/35 ELLA BEZEMER. 26 3» JURK a JAAR Als ik zo eens te rade ga bij wat mij bjj stukjes en beetjes over de stand van zaken in de vissport be kend is geworden, dan kom ik tot de droevige uitslag, dat het seizoen 1948 niet groots is geweest, om van slecht maar met te spreken. In de meeste gevallen bleven de gram men aantallen op con coursly sten ver beneden de verwachting. Neem bijvoorbeeld de Parool-hengelwed- strjjd voor Sehtedamse verenigin gen, waaraan circa 200 hengelaars deelnamen. De vangstuitkomsten waren hier beslist slecht te noe men, terwijl in het stedenconcours SchiedamRotterdam de gouden plak met slechts het geringe aantal van 5375 gram gewonnen werd als corpsprijs. De Langelaarse plassen, waar anders tal van hengelaars goede vangsten boeken, bleven misschien np een enkele uitzonde ring na ver onder de verwach ting, terwijl in de rivieren en de havens de uitkomsten al niet veel beter waren. In de eerste weken van het seizoen werd er in de He "g5G Plas aardig gevangen, maar naar gelang de dagen verstreken, werd het ook daar misère, de C.N.H.V. en de A.H.B. een inter landwedstrijd met onze zuiderbu ren, die ook verwoede hengelaars zijn, te organiseren. Het vissen in wedstrijdverband zou tevens voor de hengelaars, die er nu- nog niets voor voelen, een aansporing zijn om zich bij een vereniging aan te sluiten. Heren denkt er eens over en laat eens aan Jan Dobber weten of u er wat voor voelt. Dank 2ij het gebruik van kunt U met een leefnet vof naar huis toe gaan Poolse houtgravure in' de kunstkring Van dé werken van de Poolse gra ficus Stefan Mrozewsky, die ook in ons land verbleef, wordt op het ogen blik bij de Rotterdamse Kunstkring een tentoonstelling gehouden. Een zeer groot deel van deze tentoonstel ling vormen de illustraties, die de kunstenaar maakte bij Dantes Divina Come dia. De technische vaardigheid, die Mrozewsky hierbij toont, kan toch niet wegnemen, dat het werk geen bevrediging schenkt, slechts en kele stukken kenmerken zich door diepte van gevoeL Eenzelfde diepte weet Mrozewsky te bereiken met een portret van Dante zelf, hij moet wel een groot bewonderaar zijn van de Italiaanse dichter, bij dat van Chester ton, dat we onlangs ook in museum Boymans zagen, en bij de goede gra vure „Musici". Rust en eenvoud spre ken uit „CathedraaL te Asuilea" en „Klooster", dc maker heeft hierin de sfeer van de landelijke vroomheid, zichtbaar gemaakt. Naast deze werken zyn er nog il lustraties bij het evangelie van Lucas en ongeveer een dozijn weinig be tekenende versieringen bij het sprookje „La Belle et la Béte". Zo kan ik nog tal van plaatsen opnoemen, het was overal het zelfde. Er is mij ook nog iets anders op gevallen, en wel dat veel henge laars interesse tonen voor het wed- strijdvissen en zo ben :k op de ge dachte gekomen, dat het toch heel goed mogelijk moet zijn om een competitie te organiseren. Ik durf zelfs nog verder te gaan. Zoals er een Holland-België bestaat voor voetbal, moet het toch met een beetje goede wil mogelijk zijn voor ZATERDAG 9 OCTOBER Avondprogramma HILVERSUM I19 00 Artistieke stnal- kaart; 1B.3D Wat doet de kerk; 19 45 Heg. ulte.: 20 00 Nieuws; 20 05 Dingen van de dan: 20.15 Onera-proKramma; 21.00 Socialistisch, commentaar; 21.15 Dc bonte bal: 22 00 Stradi va-sextet; 22.25 voordracht; 22 40 Jan Cordt.wener: 23- OTeuws; 23 15—24 Ofl Dansmqziek. HILVERSUM II. 19 00 Nieuws; 1315 Dat doet het Katholiek thuisfront: 20.00 Nieuws: 20 05 De gewone man zegt cr 't zijne van; 2C.12 Richard Tauber; 20 20 Lichtbaken; 20.50 Boston Promenade orkest; 21.00 Negen heit de klok: 21.45 Hit-parade; 22 00 Weekend-serenade; 22.30 Actualiteiten 22.45 Avondgebed: 23 00 Nieuws; 23.13 -24.C0 Avondcon cert ZONDAG 10 OCTOBER HILVERSUM I: 8 00 Nieuws: 8.18 Bos ton Promenade-orkest; 8 30 Voor het platteland; 8 40 Johati Jong: 9.12 Sport; 9 15 Men vraagt; 9 45 Geestelijk leven; 10,00 Zondagshalfuur; 10 30 IKOR; 11 45 Tussen kerk en wereld: 12 00 Musicor- da; 12.30 Zondagclub; 12.40 Twintig mi nuten Budapest—New York; 13 00 Nws.1 13.15 Mededelingen: 13 20 Romancers! 13 50 Even afrekenen, heren, 14 00 Praags opera orkest; 14.03 Boekenhalf uur; 14 30 Omroepkajnerwkcst: 15.00 Inleiding tot werken ven Mozart cn Hay dn: 15.10 Nederl. kamerkoor; 15.45 Fllmpraatje; 16.00 Skymasters; 16 30 Re port ageülcnat; 17 00 Boekbespreking; 17.15 Prol, dr- N. A. Donkersloot; 17.30 Ome Keesje; 17 50 Sjort; 18.00 Nieuws, 18.15 Frank Sinatra; 10,30 Reg. uitz 19.00 Rfldlolympus; 19.30 Paul Godwin; 20,00 Nieuws; 20 05 HeportagedienM, 20.15 Boyd Neel met orkest; 21.15 Paul Vlaanderen; 21.50 De Speeldoos; 22.10 Volksliedjes; 22.30 Aan boord van dc Bonaventura; 23,00 Nieuws; 23.15—24.00 Gr platen. HILVERSUM II: 8,00 Nieuws. KIS Gri muziek; 0.30 "IKOR; 9.30 Nieuws; 9.45 Franse dag; 0.48 Toespraak Pere Rlquet 9.55 Inlclamg Hoogmis; 10 oo Hoogmis: 11.00 Prof. dr. F. van der Meer; 11.10 La societe des chanteurs de swmt Eusta- che: 11.30 Kamermuziek; iz iü Culinaire reizen door Frankrijk; 12 3(1 Lunchcon cert; 13.00 Nlctiws; 1315 Frankrjjks mu ziekleven; 13 55 Charles Munch; 15.30 Klankbeeld; 16 00 Toneelmuziek van de 17e eeuw; 16.45 Winkelen langs de Pa- rijse boulevards; 17.00 Kerkdienst; la 30 Gr,platen; 19.00 Utrechts Stedelijk ork,; 19.15 Kent gij Uw bijbel; 19 30 Nieuws; 19 45 Franse kinderen zingen: 2000 Jeanne d'Arc; 21.15 Franse opera's,: 22 15 Klankbeeld! 22 45 Avondgebed; 23 00 Nieuws 23 1524.00 Frans variété. MAANDAG II OCTOBER HILVERSUM I. 7.00 Nieuws: 7.15 Ochtendgymnastiek; 7 30 Accordeon- muziek: 8 00 Nieuws; 815 Gr. platen; 8.45 Gram. muziek; 9 15 Morgenwijding; 9.30 Gr,platen; 1030 Voor de vrouw; 10 35 Bioscooporgel; 11.00 Ou de uitkijk; 11.15 Staatsorkest van Saksen; 12.00 De Papavers; 12.30 Wccrpraatjc; 12.33 ln *t Spionnetje; 12-38 Orgelmuziek; 13 DO Nieuws: 13.15 Mededelingen; 13 20 The seven wings; 13 50 Les compagnons de la1 chanson; 14 00 Wat gaat er om in de wereld door dr Ritter Jr*4 IS Solls- tenconeert; 15.00 Bonbonmére: 16.00 Echoes from the theatre: 16.45 Musicn- Icnder; 1? 30 Hoort, zejt het voort; 17.45 Res. uit?..; 18,00 Nieuws; 18.15 Mede- delragen; 18 20 Balalaika orkest; 18.30 Ree. uitzending. HILVERSUM H ?.00 Nieuws; 7.15 Te Deum L,audamus; 7.45 Een woord van de dae: 8,00 Nieuws; B 15 Gr-plnten; 9 00 Lond Phllh orkest; 0.15 Ochtendbezoek 9,30 Waterstanden: 9 35 Berlloz-Biz«t: ino5 Arthur Schnabcl; 10.3D Morgen dienst; 11.00 Fhlih. symph. orkest; il.20 Van oude cn nieuwe 6chrl)Vers; 11.40 Karl Rehmilt Walter; 12 00 Gram mtiz.: 12 30 Weeroverzicht: 32 33 Sam Souci: 13 00 Nieuws; 13 15 Mndolinata; 13 45 Grace Moore: 14,00 Radio-uitzending voor de scholen: 14 35 Orgelmuziek; 15 00 Radio Phllh orkest; 16.00 Bijbel lezing; 15,43 Pascal-kwartet: 17.00 Voor de kleuters: 37.15 Gr. platen; 17,45 Dolf van der Linden: 1815 Sportrubriek; 18.30 Planoduo. Een zuster, die mij moest verplegen. Heeft nieuwe idtjEcn gekregen. Geeft als medicijn, Voortaan TIP tegen pijn En nu kan ik weer overal tegen. Een verpleegde in het .Gasthuis t* Amsterdam ontv. 1 £1. TIP,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1948 | | pagina 5