Van Johan Jong zei de pianojuf dat hij het nooit zou leren WERKENDE VROUW THUIS „Woeste Hoeve", 'n oord met grote toekomst? Evelien spreekt van vrouw Het voetbalprogram ma Ontdekking van geneeskrachtige bron leidt tot stichting van „badplaats" Advertentie LM. JT)AT bent u zeker met $3 zo'n leuk dopje. V kunt er een sportief of was» j gekleed karakter aan rag?" J geven, net naar het u "^w lijkt. Een paar van de MT, ontelbare mogelijkheden V laten we u hier zien, Van vrolijk gekleurd viltin navolging van de f~F f bekende Zwitserse Al- VS' h penmutsjes kwistig met y *7) bloemetjes of motiefjes w ^JfaSmg J 3 ffl in een andere kleur be- L lllfi strooid, siert 't de krul- J mffifiui L JV lebol van een bakvisje. <fM T pl-^/'XC'K fn effen grijs met een T j cyelamenk Zeurig sjaaltje M/ x ran. georgette tussen 1 V rand en bolletje ge- to naaid, maakt het uw t toiletje nog gekleder. *1^- En staat ook het fluwelen kapje met de luchtige garnering van - 1 11 tule of volle niet charmant? Stelt u het zich ook eens voSr met een geheel geborduurde rand, mét een chique toef je fijne veertjes of alleen maar één kwiek veertje? Maakt u het dopje van vilt dan werkt u de onderrand naar binnen y af met een ribsband. Bij andere stof 3'5Jz zult u ftet kapje moeten voeren en bovendien de rand sty/ maken met een Inlegsel van linnen of stevig gaas. Bij het knippen de stof schuin nemen. Borduursel e.d. brengt u aan JZ& vóór het voeren. HALVE "RAN» ELLA BEZEMER heeft haar eigen meubels, zfc" heeft zelf behang en gordijnen uitge zocht.. Zy heeft een logeerbed en hoeft nooit te vragen: Mag ik as jeblieft een logee hebben. Dan pas kan zij zich ontplooien, zij kan gasten ontvangen, een'heel belangrijk punt voor iedere vrouw. Ze kan gezellige kleine etentjes ge ven, ze- hoeft niet altyd te klaplopen op gastvrijheid van families en ze hoeft niet té verzuren. En anders wel. Een vrouv?, die pltijö afhanke lijk is van. de mensen, bij wie ze inwoont, die In een huurkamer met onpersoonlije meubelen moet leven, zo'n vrouw verliest het laatste gro te terrein, waar od zij haar vrou welijkheid kan ontwikkelen. Ze mag dan nog zoveel plezier in haar werk hebben, ze wordt dan toch een onvrouwelijke vrouw. Och, natuurlijk, het la zo, er wo nen nog hele gezinnen op dén ka mer op het Dgenblik, er zijn hele gezinnen die onder de moeilijkste huisve3tingsamstandigheden leven en het ls begrijpelijk, dat die enkele vrouw in het gedrang komt. Maar het principe is verkeerd, dat men de vrouw-alleen niet als een gezin beschouwt, zij het dan het aller kleinste gezin, maar als een los lopend individu, dat altijd nog wel ergens bij kan. XJiTAT klinkt het weids 't „home" van een „werkende vrouw. Meestal is het niet zo weids. De ongetrouwde vrouw, die een baan heeft, kamt meestal „thuis" op een huurkamer, de bekende pensionka- mer met pluche stoelen, met een vaste wastafel achter een gordijn tje en een. schilderij met spelende poezen aan de muur. En dan krijgt zij haar runderlapje op Maandag en haar worteltjes met vis op Vrijdag, het uitzicht is troosteloos en als zij haar vinger maar in de lucht steekt bemoeit de hospita zich ermee. Fout, helemaal fout. Het moest zo zijn dat de werkende vrouw haar eigen huis-kon hebben. Het moest zo zijn dat zij samen met andere ongetrouwde Vriendinnen een huis HALVE BOL Si TOT VROUW „DE JONGE FLIEREFLUITERS" spelen op die Zondagen, dat „Bar carole" niet in de aether is. De ene week hoort U „Barcarole" en de andere week (om 10.40 uur) het' vrolijke groepje van deze foto. Rechts Johan Jonggeheel links omroeper Karei Prior. kon huren, een huurcontract mocht tekenen. Nu is het standpunt: Och, zo'n vrouw alleen, die komt altijd nog wel ergens in, maar het is een ver keerd standpunt. Want het bete kent dat de alleen-staande vrouw aangewezen is op onderhuur, altijd. Onder de 40 gulden komt zij voor een behoorlijke kamer niet gauw terecht en dan is het meestal een gemeubileerde kamer, waar zij zelf niets aan mag véranderen, waar zij zichzelf geen thuis kan schep pen. En waarom? Waarom zou de werkende vrouw niet evenveel recht hebben op een huis als een getrouwde vrouw? Het hoeft niet groot te zijn, één kamer is voldoen de, met een was- en kookgelegen heid, maar een kamer, waarover zij helemaal zelf baas is, die zij zelf mag inrichten en die zij direct huurt van de huisbaas. Er zijn nu eenmaal volkstammen ongetrouwde vrouwen. Ze mlsssen veel, ze missen het gezinsleven, maar,ze hebben dezelfde neiging om te- kizzebizzen in het huishou den, om te kokkerellen en het ge zellig te maken. Maar nee, dat mo gen. ze -niet ze moeten op een huurkamer. XJ ET moet zo zyn dat een. meisje van haar werk gaat. met het pleizierjg gevoel: Nu ga ik naar huis. Onderweg koopt ze een bos bloemen, doet boodschappen en als zy de sleutel in de voordeur steekt komt zij in haar elgert domein. Zy harpiste, mevrouw Doets-Sevenstern, de violist Gerard Meijer en de tenor Peter de Boorder. Een bewonderaar; schreef Jo han Jong over -dit ensemble: „Ik maak TJ- wel mijn compliment voor. de prachtige, stijlvolle uit zendingen van „Barcarole", maar zou -U niet een uurtje later kun nen beginnen? Ik ben muziek liefhebber genoeg om niet één van die uitzendingen te missen. Maar nu ben ik ook gedwongen, elke Zondagmorgen-als „Barca role" speelt om half negen op te staan". Maar Johan Jong beeft nu toch crok een Zondagmorgenprogramma, eveneens één maal per veertien da gen-voor langslapers. Daar. schudt hij ze meteen mee wakker. Want het nog splinternieuwe ensemble „De Flierefluiters" brengt alleen pittige,- opgewekte klanken en.... pas om half elf! „De jonge Flierefluiters" is »een klein mandoline-orkest, uitgebreid met bas! accordeon, celestra en gui taar en met medewerking van een dameskoor en de zanger Peter de Boorder. Hebt "U" het groepje al eens beluisterd? Zondag, 17 October, 's- morgens om tien over half elf kunt tr het weer horen. Alleen Johan Jong zelf hoort U niet. Hij is dan eens geerv organist, maar dirigent. ZO SPEELT BARCAROLEin de Zondagochtend-uitzendingen van de*~VARA. Van uitslapen gespro ken: Deze musici, die dikwijls Za terdagsavonds nog laat optreden, zijn de volgende morgen al om ze ven uur in de studio, voor de mi crofoonrepetitie. Om 9.40 uur be gint hun uitzending. V.l.njr.: Ge rard Meijer, Johan Jong, Peter de Boorder en mevrouw Doets-Se- uenstem, beslag, maar de musicus heeft het er graag voor over. Hij is op getogen over zijn nieuwe lief hebberij en toont ons vol trots enkele potten met heerlijke ho ning. Zijn eerste optreden? De amateux- imkcr loodst ons glimlachend door de tuin naar^dé.huiskamer._En daar vertelt'hij: „Mijn vader had vroeger een kap perszaak in. Amsterdam. Als bet daar zaterdagsavonds of Zondagsmor gens (want dan werkten ze toen ook) erg druk was en de wachtende klanten zich verveelden, dan riepen ze naar achteren: „Johan, speel je nog wat?" Dan gingen de tussendeu ren open. en kwam ik de eerste uren niet achter de piano vandaan. Meest al zong mijn publiek de bekende wijsjes mee. Ik was toen een jaar of twaalf en kreeg geen les meer, om dat de pianojuffrouw tegen mijn vader had gezegd, dat ik er maar mee moest ophouden, Ik zou het toch nooit behoorlijk leren. Bij de „stomme" film Maar de in. die dagen al bekende peadagoog Egbert Veen, die zich hij mijn vader liet knippen en scheren, dacht er anders over. Hij was het, die me de eerste serieuze lessen gaf. Later ging ik naar het conservato rium. En omdat ik al vroeg geld moest verdienen, speelde ik af en toe in bioscopen. Spoedig kreeg ik „vaste" plaatsen als plaatsvervanger in enkele theaters. De musici, die de toen nog stomme films begeleiden, hadden ni. één maal per week een vrije dag en óp die dagert viel ik in. Zo verdiende ik mij'n lesgeld en deed bovendien, veel routine op. Aan die routine in het „muzikaal omlijsten" van films had ik het te danken, dat ik vast organist werd in „Cinema Royal", bij het orkest, waarvan Hu- go de Groot de leiding had. Tegelijk met Hugo de Groot ging ik in Mei 1929 over naar de VARA. We had den de studio destijds in een villa en het ging allemaal wel wat ge moedelijker ..dan tegenwoordig. Als in die dagen de omroeper (die de sleutel van' .de studio in zijn zak had) 's-morgens eens te laat kwam, dan sloeg je eenvoudig een ruitje ka- „Wanncer je van je werk naar een kamertje gaat, dan zou je het ge voel untlen hebben: Fijn'naar „huis"!" Eerste klasse. District I: Stormvogels Xerxes; Blauw Wit—Ado; De Vole- wijekers—Sparta; "t Gooi—Ajax; Haar lem— SW, District II: Hermes DVS— DFC; ZeeburgiaDWS; DHCEDO; Feyenoord—KFC; Neptunus—VSV. Dis trict HI: Heracles—Zwolse Boys; Hen geloWageningen; Enschedese Boys Quick N.; AGOW-Go Ahead; Be Quick Z—Enschede. District IV: Bra- bantia—BW; Juliana—Limburgia; TSC MW; Helmand—Willem 12; NACde Spechten. District V: Heerexiveen .Leeuwarden: GVAV—Be Quick; H5C— Emmen; Sneek—Achillea; FrlsiaFries land, District VI: NTOAD—PSV; Sport club EmmaKerkrade; Blei) erheide— de Baronie DLL; EindhovenSittardse Boys; MauritsHelmondia. District H. Tweede klasse A; Velsen—CVV; Sche- veningen—Quick; FortunaEmma: RC H—DCV; RFCUVS, Tweede klasse B; Excelsior—VFC; VUC—HW; Sliedrecht tfnitas; EB OH—Gouda; ODSLeer dam. Derde kiasse B: DHS—Vlos; TDL De Hohandlaan; "Wassenaar—sle Mus sen; LaakkwartierConcordia. Derde klasse C: VCS—Blauw Zwart: ONA Cromvllet; Burr—Wcsterkwartler; GD ADEC. Derde klasse D: RVC—1Texas; voc—De Rising Hope; Excelsior '20 Postduiven; WoerdenKPSV. Derde klasse E; DCLFlufcs; Zwijndrecht SIOD; Slikkerveer—EDS; Hilleslui^— Papeudrecht. Derde klasse F: Alblasser- dam—HOV; CKCDHZ; FSV Pretoria— Moordrecht; SVW—DRL. Vierde klasse G: AcolusWcstlandia; .Naaldwijk Full Speed; DHL's-Gravezande: Hoek van Holland—Dcllt. Vierde klasse H: RDMLekkerkerk; Schoonhoven- Zwervers: DilettantDZB; Pechvogels HION; Florissant—DEH, District IL Vierde klasse I: Steeds Volharden— Transvalia; Hlllezersberg—Wit Rood Wit: SunriseVND; MartinitUrsus; NHS—Flakkoo. .Vierde klasse J: Helle- voetssluis—St Lodewijk: DJS—RCD; DindusDDC; MerwesteynOSS; OVV Strijen Vierde klasse K: Oud Beier landSMV; DHZ-Het Noorden; SSW— PFC; PuttershoekBloemhof; Merwede —SFC. Vierde klasse L: Steeds Hoger— Geluksvogel; Hardtnxveld-Barendrecht? 's-Gravcndeel—Poortugaal; Hermandad Dubbeldam. Firma Tollens en Co te Overschie.200 jaar Tweehonderd jaar-geleden kwam een zekere heer J, J. Tollens 'uit Antwerpen naar Rotterdam, welke stad hem zo goed. bleek te bevallen, dat hy er 'zichvestigde en in de kosten van onderhoud voor hem en zijn gezin voorzag door penselen te maken. Het'bleek'spoedig,'dat de heer Tollens het vak verstond en zo zag men- na enige tijd op het uithangbord- staan: J. J. Tollens, méester-pen'seelmaker. Uit dit be drijfje groeide'een grotere zaak en in gemeentestukken van 1811 is reeds sprake van een- verffabrjek. In 1840 ontstónd de firma Tollens en Co. Later-vestigde het bedrijf zich in Kralingen, waar men de be schikking had over een eigen olie molen „Dh Reus". Een brandin 1855 vernielde fabriek en werk plaats in de Buisstraat, maar men ging meteen weer opbouwen. In 1940 brandde hei bedrijf, dat sinds 1913 in de Boschhoek gevestigd was, geheel af en men vestigde zich toen in Overschie, waar reeds een: vernisfabriek gebouwd was. Het winkeltje van de meester-jpen- seelmaker J; J.-Tollens is dus zoals men ziet uitgegroeid tot een groot bedrijf, dat hedeiï nog bestaat on der de naam; firma Tollens en.Co., verf- en vernisfabriek en - waar men ópj'2£vÖcfóïiër'hët3 '200-jarig .bestaan zal herdenkep". - De directie van deze „grijze" fir ma zal op 20 October van 3—5 reci piëren ep haar kantoor. Vrijdag 15 October 1948 5

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1948 | | pagina 5