„Ontspanningsleven, film en
rijpere jeugd"
ff
%êop
29200
Koningin Nefertete
KLM-raadsman pleit scherp
voor grondig onderzoek
Possessed: pseudo-psychiatrie
Minister Rutten opent tweedaags
congres in Luxor
„De jeugd verlangt
hevige indrukken"
Kleurringen om de maan
gewoon verschijnsel
NIEUWE NEDERLANDSE FILMS?
„De zwarte tulp" en, wellicht
„Sil de Strandjutter"
De ramp met de Nijmegen
Op zoek naar
„Tabinta" maakt extra
reis naar Batavia
Victoria en Harmonie
Menuhin verdediger
van Furtwaengler
Capitol
De slavin van Haroea
Lutusca
Lollypopje werd groot
Radio-programma
De Radio-conferentie te Hilversum
DE A VONTUREN VAN KAPITEIN ROB: Het geheim van de tunnel
Zaterdag 15 Januari 1949
De Minister van O. K, en W„ prof. dr. F. J. Th. Rutten, heeft Vrijdagmiddag
in het Luxortheater het tweedaags congres „Ontspanningsleven, film er rijpere
jeugd" geopend. Indien lijn aanwezigheid beschouwd mocht worden als bewijs
van belangstelling, die ook bij de overheid leeft voor het vraagstuk „jeugd en
film", heeft dit congres reeds een suCccs van betekenis geboekt. Trouwens de
minister behoefde rich volstrekt niet ab een uitsluitend officiële eend in de bijt
te voelen; het streven van het instituut „Film en Jeugd" heeft hij van zeer nabij
leren kennen: tot hij naar zijn huidige post werd geroepen, maakte hij er deel
van uit.
hij verdeelde in onafhankelijke en
(doorgaans van grote Amerikaanse
mpijen) afhankelijke. De importeur
zoekt het beste te brengen, maar men.
mag het hem niet kwalijk nemen, dat
hij weigert risico te nemen met „goede-
film" experimenten, die door het grote
publiek niet geaccepteerd worden.
Het scheppen van de jeugdfilm is de
taak Van de overbad. Wil men succes
krijgen, dan zal dit met een royaal ge
baar en veel geld dienen te gebeuren.
Ook bepleitte spr. de culturele beteke
nis van de verfilming van klassieke
toneelstukken.
De heer J. A. Wiersma, filmredac
teur, sprak over de verantwoordelijk
heid van de filmcriticus. Vooral tegen
over de lezers van zi|n blad en in het
bijzonder tegenover de jeugd, op wier
culturele vorming hij mede invloed zal
kunnen hebben, heeft hij een niet te
onderschatten verantwoordelijkheid.
Slechts twee „adviseurs" kan men bij
een deskundige en volstrekt ooafhan-
kelijke filmcritiek erkennen: beroepseer
en geweten. Voorlichting van de jeugd
aldus de heer Wiersma zal
vruchtbaar kunnen worden begonnen in
de speciale jeugd-periodieken.
Onder het zeer grote aantal aanwe
zigen ongeveer vijfhonderd personen
uit alle kringen van het maatschappe
lijk leven, woonden deze middag bij -
konden o.m. opgemerkt worden burg.
Oud, weth, v. d. Vlerk en tal van
autoriteiten.
Ingeleid door de voorzitter, de heer
J, Pront, opende de minister de lange
rij van sprekers met een kort woord
over de betekenis van dit nationale
congres. In de laatste decennia aldus
de minister zijn wij ons meer be
wust geworden van de betekenis, die
ontspanning heeft in het dagelijks
leven van de mens. De ontwikkeling
van het innerlijke leven van de jeugd
voltrekt zich in heftiger vormen dan in
het verleden en haar levensvisie ver
schilt sterk van die der vorige gene
ratie. Het verlangen om zelf het leven
te grijpen en in hevige indrukken te
beleven, schijnt versterkt te zijn. en aan
die zucht komt de bioscoop tegemoet.
Het is niet toevallig-, dat het merendeel
der bioscoopbezoekers onder de 20 jaar
is. Men zegt mij ook, dat jeugdige per
sonen door de beeldroman, die een sur
rogaatfilm is, veel sterker aangetrok
ken worden dan door romans en dat
een film 100 tot 200 maal zoveel be
zoekers trekt als een roman lezers vindt.
Als dat zo is, staan wij voor
een maatschappelijk verschijnsel
van zeer ingrijpende betekenis.
Het is van belang dc invloeden op
het denken en voelen van de jonge
mensen, die in de achtereenvolgen
de leeftijdsperioden variëren, na
der te leren kennen. Enerzijds om
te weten, welke maatregelen geno
men dienen te worden ter bescher
ming van de jeugd, anderzijds, en
dit Is nog veel belangrijker, om te
weten, waarin de goede mogelijk
heden van de film gelegen zijn.
Indien dit congres meer inzicht zal
geven in de mogelijkheden om het
betoverende Instrument, dat film
Is, goed te benutten, zal het hoogst
waardevolle arbeid verrichten.
Vervreemding van dc
werkelijkheid
Het hoofdthema van het congres: het
ontspanningsleven van de rijpere jeugd,
werd door prof. dr. ML J. Langeveld
aan. een inleidende beschouwing onder
worpen. Spr. was van mening, dat
de volwassenen de eigen waarde van
het kinderleven moeten respecteren, om
dat we anders onvolwaardige volwas
senen krijgen.
Het moderne gezinsleven in. het mo
derne maatschappelijk bestel biedt het
kind niet meer de traditionele besloten
heid, die het gewend was. Personen en
instanties, die vroeger geen verant
woording droegen voor de jeugd en
haar ontspanningsleven, zijn daarin
thans betrokken. Op de duur
zullen we niet naar repressie, maar naar
positieve actie moeten streven, d,w,z.
dat wij bepaalde, welomschreven ver
langens zouden kunnen gaan uiten ten
aanzien van uit het buitenland te ver
werven. films. Een bekend verschijnsel
van de moderne tijd is, dat de mens
steeds meer in indirecte verhouding tot
de fundamentele dingen van de wereld
komt te staan.
De hygiëne van het ontspanningsle
ven, waar tegenover ook de overheid
niet onverschillig kan staan, eist dat de
jeugd door de film niet vervreemd
wordt van de werkelijkheid.
Filmexploitant en -importeur
Vervolgens kwamen aan het woord
twee figuren uit het filmbedrijf zelf, de
heren M, P. Vermin, bioscoopdirecteur
te Maastricht en voorzitter van de Ne
derlandse Bioscoopbond, en H. S. Boek
man, directeur van Filmtrust en film
importeur en -verhuurder. De eerste
meende, dat de bioscoopexploitanten
hun functie niet slechts in negatieve
zin - i.e. bescherming van de jeugd
tegen verkeerde films door leeftijcfoklas-
senindeliag mogen opvatten, Vele
exploitanten zien hun taak hoger' dan
buitenstaanders wel denken. Overheids-
medewerking is nodig en nuttig, maar
zij dient niet Sover te gaan, dat de
ouders zich beknot voelen in hun ver
antwoordelijkheidsgevoel t.o.v. de kin
deren.
De heer Boekman besprak de werk
zaamheden van de filmimporteurs, die
Gisteravond zjjn rondom de maan
enige ^kleurenringen te zien ge
weest, waarbij vooral de kleuren
rood blauw en daartussen, geel dui
delijk zichtbaar waren.
Op straat trok dit verschijnsel
veel belangstelling en velen meen
den, dat zij iets bijzonders zaeen.
Het K.N.M.I. in De Bilt deelt echter
mede, dat het hier een verschijnsel
betreft, dat zelfs heel vaak te zien
is, ook overdag in het zonlicht. Het
wordt veroorzaakt door reflexie
van het licht in waterdruppeltjes of
kleine Ijskegcltjes in de hogere wol
kenlagen en. is een verschijnsel dat
analoog is aan het optreden van
een regenboog. Wel waren de kleu
ren gisteravond buitengewoon hel
der, maar dit is het gevolg van de
verdelging van de waterdruppel]es
of de kleine ijskegeltjes.
De avondzittmg
In de avondzitting, die in de aula
van Boymans plaats vond, behandelde
mevr, J. van Nispen—van Wely, vice-
voorzitster van het Nederlands Pad-
vindstersgilde de onderwerpen „Film
en gezin" en „Film en jeugdbeweging".
Zij oordeelde, dat ouders, opvoeders en
jeugdleiders met de kinderen naar films
f zelfs de slechte) dienen te gaan en hen
na afloop op de goede en. kwade eigen
schappen ervan te wijzen.
Dr. J. W, Noteboom, burgemeester
van Voorburg, bestuurslid van ver
scheidene maatschappelijke organisaties,
die ook namens de geref. kerken sprak,
maakte onderscheid tussen „film" en
„bioscoop". Zijn slotconclusie luidde,
dat tweeërlei houding aanvaardbaar Is:
hetzij een positieve: het publiek en spe
ciaal de jeugd brengen tot hogere waar
deringsmaatstaven. dan de huidige; het
zij een negatieve: het zich onthouden
van bioscoopbezoek en het ontraden
ervan aan anderen, De film zou in han
den dienen te komen van maatschappe
lijke organisaties, wier streven in de
eerste plaats gericht is op het dienen
van de medemens en niet op bet ma
ken van winst.
Tenslotte voerde het woord mr. H,
A. M, T. Kolfschoten, burgemeester
van Eindhoven, die de maatregelen be
sprak, welke ui zijn gemeente en Til
burg genomen zijn om het bioscoopbe
zoek door kinderen aan banden te leg
gen. Kinderen tot 14 jaar mogen zich
een kwartier voor en na de voorstelling
niet in dc buurt van bioscopen ophou
den, waar films boven dc 14 jaar ge
draaid worden. In Tilburg bestaat zelfs
een legitimatieplicht tot 21 jaar.
Tijdens de discussie, die evenals na
de middagzitting gehouden werd, bracht
men naar voren, d3t de hedendaagse
jeugd niet zo gedegenereerd zou zijn
als mr. Kolfschoten in zijn sombere
citaat van dr. Perquin liet uitkomen.
Niet zo somber
Het congres is Zaterdagochtend
in Luxor voortgezet* met een refe
raat van. de heer D. van Staveren,
oud-voorzitter van de rijkscom
missie voor de filmkeuring, die
sprak over kinderfilms. Spreker
was eigenlijk de eerste, die opti
mistische geluiden liet horen. Het
is niet zo, aldus de heer Van Sta
veren, dat de hele Nederlandse
jeugd altijd in de bioscoop zit, zo
als wel wordt voorgesteld. Uit een
enquête, die men. onder 32.000 kin
deren had ingesteld, bleek, dat
slechts 7 pet. regelmatig de bio
scoop bezocht, 45 pet. nooit en 48
pet. zelden. Er mag in Nederland
dus niet van een noodtoestand ge
sproken worden en zolang de over
heid niet zorgt voor een behoor
lijk paedagogisch verantwoord ver
vangingsmiddel, mag naar zijn me
ning niet tot een bioscoopverbod
voor jeugdige personen worden be
sloten. Het stond voor hem niet
vast, dat de huidige jonge genera
tie verdorvener was dan de vroe
gere generaties. Hij bond het insti
tuut Film en Jeugd op het hart, het
jeugdfilmwerk naar het Engelse
voorbeeld ter hand te nemen. Wei
nig waarde hechtte spreker aan de
ongeorganiseerde vertoning van af
en toe een enkele jeugdfilm, zoals
sommige theaters thans doen. Pas
als er gewaarborgd goede jeugd
ver toningen. zijn, kan de overheid
gaan denken aan verbod van min
der geschikte films.
Hierna werd de Rankfilm „De
rit op de locomotief" vertoond. Het
gezelschap begaf zich vervolgens
naar het raadhuis, waar het ont
vangen is door het gemeentebe
stuur. Mr, Oud hield een korte
rede, die beantwoord werd door de
voorzitter de heer J. Pront.
Dutch Inter States film produc
tion N.V., die als eerste product de
verzetsfilm .Niet tevergeefs" uit
bracht, zal dit jaar een Engelse en
een Nederlandse film maken. De
Engelse film wordt vervaardigd
naar het bekende verhaal van
Alexander Dumas „De zwarte
tulp" De Britse toneelschrijver
Peter Blackmore die o.a. „Miran
da" schreef, bewerkte deze roman
tot filmscenario.
Dit costuumstak uit de tijd van
Johan de Witt zal voor een groot
deel in de natuurlijke entourage
van slot Loevestein en het bijgele
gen oude stadje Woudrichem wor
den opgenomen. De naam Caval-
canti wordt genoemd als mogelijke
regisseur, maar deze kunstenaar
pleegt niet minder dan ruim
f 100.000 als honorarium te vra
gen, hetgeen op een begroting van
f 250.000 per film uiteraard wat
hoog is.
Mr. H. Keuls de productieleider
van Dutch Inter States, die deze
mededelingen deed, vertelde dat de
studio in Duivendrecht, eigendom
van de Nederlandse bioscoopbond,
wordt verhuurd a f 2000 per dag.
Wanneer men weet dat „Niet te
vergeefs" \in twee maanden klaar
kwam, dalrbij het salaris voor re
gisseur Gréville van f 50.000 en nog
duizend en een andere posten telt,
krijgt men enig idee van de fian-
ciële risico's van de Nederlandse
filmproductie.
Het is nog niet definitief bekend,
welke Nederlandse film dit jaar
geproduceerd zal worden. Men
twijfelt tussen verscheidene mo
gelijkheden en een van deze is
„Sil de Strandjutter". Wat de toe
komstige filmacteurs betreft, be
staan er plannen om veel aandacht
te wijden aan de krachten van het
goede beschaafde cabaret, die zich
veelal losser, luchtiger en natuur
lijke bewegen dan onze eigen to
neel acteurs. Over eigen regis
seurs hebben we nog niet de be
schikking, maar mr, Keuls hoopt
dat Cruys Vcorbergh op dit terrein
de man van de toekomst zou wor
den.
Al zijn de financiële problemen
groot, de nationale filmproductie
draait weer. De besprekingen, die
thans tussen regering, bioscoop
bond en producenten gevoerd wor
den om een aanzienlijke verlaging
van de vermakelijkheidsbelasting
voor nationale films te bereiken,
zijn daarom van groot belang.
„Wanneer deze verlaging niet tot
stand komt, aldus mr. Keuls, zul
len we niet door kunnen gaanè,,
]P U N T E N V R IJ*^P U N T E N V R U N T E N V R IJ~P UHTENVR 1JT" PUNTENVRIJ'
WAAR KUNT
DAN NAAR
BETER HEEN
Het getuigenverhoor in het on
dersoek naar de vliegramp te Prest-
wick begon gisteren pas, nadat de
heer Leslie, de vertegenwoordiger
van de Kroon, een verklaring had
afgelegd, waarin hjj erop wees, dat
het hier een formeel onderzoek
gold en geen partijdige zaak. Hij
zinspeelde hiermee op de beschul
digingen die in zijn richting zijn
gedaan ter zake van partijdigheid
in het onderzoek. Mr. Cameron, de
raadsman van de KLM, reageerde
op deze opmerkingen met de me
dedeling, dat er geen beschuldigin
gen tegen de heer Leslie zijn geuit,
„maar ik heb alle reden om protest
aan te tekenen tegen verzuimen om
bepaalde documenten ter tafel te
brengen, die van vitaal belang kun
nen zijn. Ik wil alle documenten
zien en laten onderzoeken, hoe lang
dit ook moge duren", zo luidde mr.
Cameron's betoog. De KLM-advo-
caat zei verder: „Het is in mijn lan
ge loopbaan nog niet voorgekomen
dat wanneer er een getuige werd
opgeroepen zoals hier de beer Snits
laar, de opvolger van wijlen gezag
voerder Parmentier, hem geen en
kele vraag wordt gesteld door de
heer Leslie of de heer Wilson, die
het ministerie vertegenwoordigt,
over de vraag of een verkeerd op
een kaart aangegeven punt van in
vloed heeft kunnen zijn op de
ramp."
Leslie antwoordde hierop dat hij
met opzet deze vraag niet aan de
heer Snitslaar had gesteld, maar
dat hij met mr. Cameron was over
eengekomen, een zekere kapitein
Malouin op te roepen. Deze is een
gewezen chef-vlieger op de Noord-
atlantische luchtroute.
De eerste getuige was gisteren de
heer M. J. Quayle, beambte bij de
luchtverkeerseontröle en belast met
het behulpzaam zijn bij het landen
van vliegtuigen. Hij hoorde de
boodschappen die het vliegtuig kort
voor de ramp uitzond, en waarvan
de laatste passages luidden: „Ik
denk iets te hebben geraakt". Daar
na was de boodschap onduidelijk
geworden. Vervolgens ving hij nog
op: „ik heb brand aan. boord" of „ik
sta in brand" of iets in deze trant,
waarna nog het woord „stijgend"
hoorbaar was. Kort daarna kwam de
vraag „Heeft U enig idee. waar wij
zijn?" Dit was, zo vertelde de ge
tuige op een. vraag van mr. Leslie,
een in zeer lichte mate opgewonden
boodschap geweest. Ook een latere
getuige, mr. Harris, had deze laatste
boodschap gehoord. Er had „een ze
kere mate van wanhoop" in, de
stem gelegen, zo verklaarde hij.
Toen men op Prestwick begreep,
dat de „Nijmegen" in nood verkeer
de, zijn andere vliegvelden gewaar
schuwd, hun lichten aan te steken.
Ook heeft Quayle aan een van zijn
collega's gezegd, dat het treffen van
opsporings- en reddingsmaatrege
len noodzakelijk zou kunnen zijn
Kort daarna had hij een boodschap
gekregen van iemand uit Tarbolton,
die zei, dat een vliegtuig dat uit de
richting Prestwick kwam, was neer
gestort bij Mauchlinc, 13 km ten
Oosten van het vliegveld. Quayle
had aangenomen dat zijn bovenbe
doelde collega, de heer Leek, de
politieposten, ziekenhuizen en
brandweerstations in de omtrek zou
waarschuwen, omdat zulks telefo
nisch was afgesproken.
Kruisverhoor
Een kruisverhoor tussen mr. Ca
meron en mr. Quayle ontspon 2ich
over de vraag, waarom niet alle
weerberichten die de dienst ter con
trole van het landen van vliegtui
gen gaf, aan het vliegtuig waren
Advertentie 1, M.
een avontuur van Peter Monnik, door J. A. Ages
„Dacht je dat," zei Peter werk-
No. 38
„Eh, natuurlijk niet, neemt U mij
niet kwalijk. Maar U zult die toch
aan mijn secretaresse hebben opge
geven?"
„Dat Is hier de gewoonte niet,
heb ik gemerkt, monsieur Cami-
nard, maar noteert U maar even:
John Ferguson, neef van de Ame
rikaanse gezant en mister Hooker
uit Parijs."
Zonder blikken of blozen schreef
de ander de namen op.
„Wellgrinnikte Bill, „ouwe
Camïn*"je had je daar bijna weer
lelijk .stgepraat, knaap. We zul
len maar weggaan, anders moet me
vrouw Caminard straks je hemdje
uitwringen. Bye, bye!"
En Bill liep op de deur toe, Maar
de Fransman was hem nog voor.
„Ik zal U even uitlaten," zei hij.
„Hoeft niet," stelde Bill gerust.
„Wij vinden de weg wel. Gaat U
maar lekker uitrusten."
„Geen sprake van," riep de ander
uit. „U bent mijn gast en ik zal U
tot de buitendeur begeleiden. "Wat
zou U anders wel denken van de
Franse hoffelijkheid?"
En zo kreeg Bill geen kans om
nog even het meisje in de ogen te
zien, Peter knikte vriendelijk naar
haar, maar zij bleef toornig en
strak voor zich uit staren. Haar
chef bracht de vrienden de trap af
e? uam met geveinsde hartelijkheid
afscheid toen zij buiten stonden.
„Neem wat broom in als we de
volgende keer komen!" riep Bill
hem nog boos na.
Toen ze alleen waren, zagen zij
elkaar aan.
„Niet zo best," rei Bill grimmig.
„Dat zat ons niet glad, ouwe jon
gen. Ik zal maar noteren, dat Peter
Munnik ditmaal niet in vorm was."
tuiglijk.
„Zeg dan, wat we bereikt hebben.
Zeker, die Caminard is fout, dat is
duidelijk. Maar wat dan nog?"
„Hij wilde niet, dat wij met dat
meisje zouden praten. Daarom was
hij zo beleefd, terwijl wij onbe
schoft bleven, of liever: jij."
„Met andere woorden, dat dossier
was er niet."
„Precies. Weet je wat wij nu
moeten doen?"
„In het dichtsbijzijnde café een
glas cognac nemen om de laffe
smaak van dat gesprek met mon
sieur Caminard weg te spoelen,"
stelde Bill voor.
„Dat kan wachten. Wij gaan te
rug. Beter nog, jij gaat terug, ik
wacht hier en jij brengt zonder dat
iemand het merkt dat meisje even
hier. Wij moeten haar alleen spre
ken, al is het maar voor tien
seconden."
Daar had Bill oren naar. Hü wil
de de trap al opvliegen, toen Peter
hem nog een instructie naschreeuw
de. „Denk erom. Kijk eerst voor
zichtig bij het loket of Caminard
in de buurt is. Hij mag er niets van
merken!"
„O.K." riep Bill en hij was al
verdwenen.
Terwijl Peter nog overwoog of hij
niet beter zelf had kunnen gaan,
kwamen zij al de trap af, Bill vro
lijk schetterend en zij protesterend
en lachend.
„Gevaarlijke vriend heeft U," ver
klaarde zij aan Peter*.
„Gevaarlijk voor U?"
„Nog niet," zei ze, Bill met een
olijk lachje en een knipoog aan
ziende. „Maar wat wilt U van me?
U moet heel vlug zijn."
„Die chef van U is een naar man,"
begon Peter. „Ontken het maar niet.
Ik heb Uw gezicht gezien. U ver
acht hem, zoals alleen maar een
Franse vrouw kan verachten, niet
waar? Vertelt U dan, heeft Cami
nard niet terstond een gesprek met
Souraide aangevraagd?"
„Hoe weet U dat?" vroeg zij ver
baasd.
„Wij weten, alles," zei Bill fier.
„Ook dat het dossier Souraïde niet
bestaat"
„Dat is zo, maar
„Ik zal het U uitleggen. Er is iets
-niet in de haak met Souraïde. Uw
chef weet dat maar hij wil verhin
deren. dat wij er onze neus in ste
ken. Daarom belt hij naar het kamp
om er iemand te instrueren, voor
dat wij er komen, begrijpt U? Wat
kunnen wij eraan doen?"
„Heel eenvoudig," meende Bill.
„Ons zusje hier houdt het gesprek
op, totdat wij or zijn. Hoever is het
er naar toe?" (Wordt vervolgd)
doorgegeven. Quayle antwoordde,
niet geweten te hebben dat er een
verslechtering m het weer was op
getreden en evenmin, dat de op
merkingen die in het „code"-rapport
voorkwamen, niet werden opgeno
men in het uitgewerkte rapport over
de weerstoestand.
Een andere getuige, mr. Harris,
ambtenaar van het Britse lucht
vaartministerie, werd door mr. Ca
meron onder vuur genomen omtrent
de gegevens over de windrichting
die aan het vliegtuig waren ver
strekt. Volgens de windmeter in
de verkeerstoren was deze West, mr
Harris had echter in een boodschap
om 23.37 aan het toestel meege
deeld, dat de wind op de grond
Zuid-West stond, met een snelheid
van 15 mijl per uur. Cameron merk
te op. dat hier dus van een verschil
in richting van 38 graden sprake
was.
Over de activiteit var, de politie
in de districten, van de ramp ver
telde It Jarvis van de RAF enige
bijzonderheden. Hij had als contro
leur van het luchtverkeer, de poli
tie te Ayr telefonisch gevraagd,
welke maatregelen waren getroffen
in verband met het uitzenden van
een ambulance. (Het ongeluk was
toen reeds gebeurd). De politie te
Ayr antwoordde, dat er geen maat
regelen waren genomen, daar de
ramp in het politiedistrict van
Prestwick was gebeurd. De politie
te Prestwick op haar beurt bleek te
vertrouwen op de politie te Ayr.
De politie te Kilmarnock zei ten
slotte, te zullen zien, wat er te doen
stond.
Nu de luchtverbinding met Indo
nesië is uitgevallen zal het m.s.
„Tabinta" op 31 Januari uit Am
sterdam vertrekken voor een spe
ciale reis naar Batavia, om zoveel
mogelijk te voldoen aan de vraag
naar mannelijke arbeidskrachten
voor de opbouw on Java en Suma
tra. Vijfhonderd mannelijke passa
giers zullen de reis op dit schip
maken. Om deze te bekorten, rijdt
er op 7 Februari een speciale boot
trein van Amsterdam naar Genua,
waar de inscheping op S Februari
zal beginnen.
Vier maanden geëist
wegens bigamie
Tegen een hoefsmid uit Joure is
voor de Leeuwarder rechtbank een
gevangenisstraf geëist van vier
maanden, wegens bigamie- De man
die in 1930 getrouwd wa.-. ging tij
dens de bezetting naar Duitsland en
trouwde daar opnieuw. De recht
bank beval echter aannnuding van
deze zaak om te kunnen onderzoe
ken of de eerste vrouw bij het aan
gaan van het tweede huwelijk nog
in leven was.
Advertentie M.
GED15T LIEERD - WIJN - BIER
OUDE HOOFT
beloven,
iets anders geven
zal de kenner geen
vreugde geven
Een geliefkoosd jachtterrein der hui
dige (vooral Amerikaanse! filmmakers
ia de psychiatrie, by voorkeur verpakt
in een aantrekkelijk-populaire, maar
toch erg serieus schonende uiteenzet-
ting, die voor de leek het logisch ver
band legt tussen de verwarrendste ver
schijnselen. Tot welke uitwassen deze
modegril kan leiden, ziet men deze
week in Victoria (en Harmonie), waar
Joan Crawford lijdende wordt bevonden
aan schizophrenic en met „catatomsehe
verstarring" en. „narco-synthese" wordt
gewerkt, of het niets is.
De argeloze toeschouwer wordt ver
trouwd gemaakt met de zleleroerselen
ener ongelukkige verpleegster, wier
verspilde (en onbegrijpelijke} liefde
voor een onder-de niaatse-, met m
het rrunst imponerende, uiterst opper
vlakkige man verkeert in een hysteri
sche jaloezie, ccn betere zaak waardig.
Daar ligt de fout al, bij de basis van
het overigens niet onkundig opgebouw
de verhaal en het is jammer, dat Joan
Crawford hierin betrokken moet wor
den; zij geeft een bewogen, bijna mee
slepende creatie van de gekwelde
vrouw. Haar bijzondere persoonlijkheid
beft ..Possessed" (Verwoeste levens)
boven het filmgrauw uit, en deze pres-
Ychudï Menuhin, de beroemde
Joodse violist, heeft Woensdag in
Rome op vurige wijze het gedrag
van de Duitse dirigent Wilhelm
Furtwaengler verdedigd.
De violisten Isaac Stern en Na
than Milstein, de pianisten Arthur
Rubinstein en Vladimir Horowitz, de
zangeres Lily Pons en andere voor
aanstaande Amerikaanse musici heb
ben verklaard, dat zij zouden weige
ren onder Furtwaengler op te tre
den, als het sympbomsch orkest van
Chicago hem als dirigent zou enga
geren. Geruchten willen reeds, dat
het orkest van plan zou zijn het con
tract met de Duitse dirigent op te
zeggen.
De crltiek, die tegen Furtwaengler
wordt ingebracht, noemt Menuhin
onrechtvaardig en niet in overeen
stemming met de feiten. Hij was van
plan een telegram naar het orkest te
sturen en zei in dit verband: ..Ik zal
naar dezelfde wapenen moeten grij
pen en me de vreugde van met 'tsym-
phonisch orkest van Chicago samen
te spelen moeten ontzeggen, tot deze
zaak geregeld is".
Dr. Hemz linger, de voormalige
dirigent van het Berlijns philharmo-
nisch orkest heelt de protesten, die
geleid hebben tot het afzeggen van
de gastdirectie van Furtwaengler te
Chicago „ongerechtvaardigd" ge
noemd.
Dr. Heinz Unger heeft verder
verklaard dat het een belediging
was dat mensen die een uitgespro
ken sympathie koesterden voor de
Nazi's zoals de Wcense dirigent
Von Karajan zonder moeilijkheden
door de wereld konden trekken. Het
geval Furtwaengler aldus Ungcr
ligt heel anders.
Unger deelde daaxop mede dat
Furtwaengler aan een collega had
verteld dat hij zich zo nauw met de
Duitse muziek en het Duitse mu
ziekleven verbonden gevoelde dat
de gedachte, dat hij niet meer zou
kunnen dirigeren hem on ver drage
lijker was dan de consequenties
uit de toenmalige omstandigheden
te trekken. „Een zwakheid?" zei
dr Unger „misschien maar zeker
niet meer".
tatie is te bewonderenswaardiger, daar
nj aan haar medespelers Raymond Mas-
sey en Van Heflin nauwelijks steun
heeft. Die heeft ze wei aan de voor
al m het begin zeer gevoelige came
ra, terwijl m dere film ook verschei
dene fraaie voorbeelden van bebch-
lings- en ordeningstechniek te zien zijn.
Maar het gekunstelde gegevcr. drukt
zyn stempel op de film en daar ksn
zelfs een goede regie niets aan ver
anderen.
Intrigerende koninklijke kamerheren
leggen het aan met slavenhandelaars,
die koene vuistgevechten leveren met
rovers op fier dravende hengsten in het
hete zand van de Soedan. Allemaal om
die ene slavin van Haroea. koningin,
van Khemmls. Khemmls bestaat slechts
ln de fantasie van John Rawlins, cn zo
is alles, wat ln deze technicolor over
het linnen venster wervelt nogal fan
tastisch. Maar al ligt dit er dik boven
op. het boeit wel. cn het opvoeren van
de spanning aan het slot van de film
is een wel ntet origineel, maar toch
sprekend voorbeeld van wat met goede
montage bereikt kan worden. Overigens
is het een vlot vertelde amusements
film, waarin Maria Monter, Jon Hall,
en Turbay Bey blijk geven zich in deze
sfeer byzonder goed thms te voelen.
Aon 7o'n film als nu ln Lutusca ver
toond wordt, merken we opeens dat wij
een stuk ouder zijn geworden, want
Shirley Temple was ln onze verbeel
ding nog altiid 's werelds kleinste lie
veling met die blonde pljpekrullen cn
dat lieve knikje in haar stem als zij
zong „On the good ship Lollypop" en
daar zien wij plotseling Lollypopje op
een liefdadigheidsbazar schoenen ver
kopen aan soldaten. Maar het vro
lijke lachebekje is zij nog steeds en
Kiss and teil dat eeist het lachsucces
was van Broadway is voor haar geknipt
om er als een robbedoes**doorheen te
dartelen. Of zij nog altijd dat knikje
in haar stem heeft weten wjj niet,
want zij zingt niet ln deze film.
ZATERDAG 15 JANUARI
Avondprogramma
HILVERSUM I: 19.00 Nieuws: 18.15
Promenade-orkest: 19.45 Reg. uitz.; 20.-
Nieuws; 20 05 De gewone man; 20.12
Pianospel- 2020 Lichtbaken; 20.5O Cho
pin; 21.00 Negen heit de klok; 21.45
W:e neemt de handschoen op; 22 00
Weekend-serenade; 22 30 Actualiteiten;
22 45 Avondgebed; 23.00 Nieuws: 23.25—
24 00 Gr .platen.
HILVERSUM lï: 19.00 Artistieke staal
kaart; 19 30 Bezoek hoofdorganisatie
West-Hillwerk te Aalsmeer; 19.45 Le
zing dra. Anne H. Mulder; 20.00 Nieuws
20 05 Dingen van de dag; 20.15 Omroep
orkest- 21.00 Socialistisch commentaar:
2115 De bonte bal; 22 DO Stradiva-sex
tet: 22 25 Hoorspel; 22 40 De jonge Flie
refluiters: 23 00 Nieuws; 23 15 Sem Ntj-
veen 2330—24.00 Gram.muzlek.
ZONDAG 16 JANUARI
HILVERSUM I: 8.00 Nieuws: 8 15 Gr.
muziek; 8.30 Morgenwijding; 9 30 Nws.;
9 45 Omroepkamerorkest; 10 25 Inleiding
Hoogmis; 10 30 Hoogn-Js; 1200 Angelus;
12.03 Werken van Tsjechische compo
nisten; 12,15 Apologie; 12.35 Michel
Schwalbe. viool cn ïsja Rossican. piano;
12 40 Het Orkest zonder Naam; 12 55
Zonnewijzer; IS 00 Nieuws- 12.35 Het
Orkest zonder Naam; 13.5Ü Buffalo Bill,
de held van het Wilde Westen;; 14.05
Introduction et Allegro; 14 20 Yvon le
Marc'Hadour; 14 35 Conccrtgebouwork,;
15 35 Elisabeth Schwarzkopf, sopraan:
15 45 Koorzang* 16.10 Repertago; 16 25
Vespers: 17.00 ÏKOR: 18.00 Jonger* *1-
dlenst; 18 30 Reg tiltr 19-00 Het Nod.
Hcrv. Kerkoor; 19.15 Kent gij uw bij
bel: 19.30 Nieuws; 19.45 Jussi BJörhng:
19 50 In 't Boeckhuys; 20.05 Dc gewonp
man; 20.12 Uit en thuis; 22 37 Actuali
teiten; 22 45 Avondgebed; 23 00 Nieuws;
2315—24 00 Avondconcert
HILVERSUM II: 800 Nieuws; 8.18
BBC Symphonie-orkest* 8 30 Voor de
turn: a 40 Barcarole; 9 12 Sportmedede-
hngen;- 9.15 Men vraagt; 9.45 Geestelijk
leven: 10 DO Zondagshalfuur: 10 30 IKOR
J145 Tussen kerk en wereld; 1200 I.es
Gars de Paris* 12 i» De Zondagclub;
12 40 André de Raaff en Jacques Schut
te: 13 00 Nieuws: 13 20 Zo geniet u méér
van muziek* 14 30 Boekenhalfuur; 14.55
John Renova and hls music; 15.30 Even
afrekenen, herenl 16 00 Filmpraatje;
16 15 The Skvmasters: 16 35 Sportrevue:
17 00 GesDrekkcn met luisteraars: 17.15
Een mooi kerklied flik 17.30 Ome
Keesje: 17 50 Voetballen; 18.00 Nieuws
en sportuitslagen; J815 Wlm Ibo's Ca
baret „De Camera Obscura"; 19.00 Ra-
diolvmpus* 19.30 Paul Godwin en Bene
dict* Silberman: 20 00 Nieuws; 20 05 \V-
nortagedicnst: 20.45 Vrouwenzand: 2137
Gramofoonmuziek* 21, 45 Fatsen en
Fratsen; 2210 Het Omroeporkest; 23.00
Nieuws* 23.15—24 00 Gramofoonmuziek.
MAANDAG 17 JANUARI
HILVERSUM 3. 7 00 Nieuws; 7.13
Ochtendgymnastiek* 7 30 Reveille: 7.45
Een woord voor de dag: 8.00 Nieuws:
8 15 Te deum laudamus; 8.45 Johan
Strauss 9.15 Ochtendbezoek: 9.30 Het
vraagstuk van de maatschappelijke or
de* 10.00 Yehudi Menuhin. 10.30 Mor
gendienst; 11.00 Boston Pops orkest;
1120 Van oude en nieuwe schrijvers;
11.40 Werken van moderne componis
ten 12.00 Rie Grims-Strootman, alt en
Jan van Weelden. orgel; 12.30 Land- cn
Tuinbouw* 12,33 Metra poleorkest: 13 00
Nieuws; 13 35 Mandolinata: 13 45 Don
Kozakkenkoor; 14 00 Schoolradio; 14.35
Hans Lachman, piano: 15.00 Vox Jubi
laris; 15 20 Trio's uit alle landen: 16.00
Bijbellezing; 16 45 NCRV-koor; 17.00
Het kleuterklokje klingelt; 17.15 Ka
merorkest; 17.45 Reg.ultz.: 18.00 Xamerl
orkest; 18.15 Sporfcrubriek: 18.30 Reg.
uitzending.
HILVERSUM H: 7.00 Nieuws; 7.15
Jean Vaissade en zijn orkest: 7,30 MU-
löcker programma: 8,00 Nieuws; 8.15
Gr.muztek; 8 55 Van vrouw tot vrouw;
9 00 Gr.muriek: 3 30 Waterstanden; 9.39
Een dansliedje deint; 10.00 Morgenwij
ding 10.15 Arbeidsvitaminen; 11.00 Op.
de uitkijk; 11.15 orgelconcert door
Pierre Palla: 12 00 Het Lyra Trio; 1230
Land- en Tuinbouw: 12 33, In *t spion
netje* 1238 Gerard van Krevelen: 13 00
Nieuws; 13.15 Mededelingen; 13.20 The
Skymaatera 13 50 Carlo Buti: 14.00 Wat
gaat er om in de wereld- 14.15 Gr.muz.;
tr, 00 Bcmbonnière; 10 03 Solistenconcert:
15.45 Muslealender; 17 30 Hoort zegt het
voort; 17 45 The Andrew Sisters en An-
dré Kostelonetz; 18.00 Nieuws; ia.15
Mededelingen; 18.20 Charles Trenel;
18 30 Radio Filmkrant.
Advertentie l. M.
Dit is het verhaal van
een nachtwacht,
Hij kampte met slaap
elke wacht-nacht.
Zijn vriend zei
toen zacht:
„Tip van Bootz
cn je lacht,
Om de slaap, want je
hent dan vol aandacht."
'n TIP VAN BOOTZ
Hulzen, ontv. 1 fl. TIP
(Van een eigen verslaggever)
In de K.R.O.-studio te Hilversum
spraken wij gistermiddag de heer
W. Vogt, die secretaris is van
de internationale radioconfcrentic,
welke deze week ln het K.R.O,-ge-
bouw wordt gehouden. Voorzitter
van de conferentie, waaraan de om
roeporganisaties van België, Enge
land, Frankrijk, Luxemburg en Ne
derland deelnemen, is de heer J. B.
Broeksz (V.A.R.A.). De heer Vogt
deelde ons mede, dat hij van de bij
eenkomsten speciaal in technisch
opzicht resultaten verwacht, Het is
niet eenvoudig, sprekers voor de
West-Europcse programma's te
vinden. Het moeten, mensen ziftn, die
perfect dc vreemde taal spreken en
bovendien genoeg gezag hebben om
het betreffende onderwerp te be
handelen. „Het belangrijkste van
deze internationale besprekingen is
wel, dat we veel van elkaar leren",
zo zei dc heer Vogt.
De vergadering van Donderdag
werd goeddeels gewijd aan het uit
wisselen van ervaringen, opgedaan
bij het uitvoeren van het program
ma „West-Europees commentaar".
De volgende nieuwe regels wer
den hiervoor vastgesteld: Indien de
spreker dc andere talen dan die
van hot eigen land voldoende mach
tig is, spreekt hij ook zelf zjjn voor
dracht uit in die vreemde taal. Deze
wordt op de plaat vastgelegd cn
naar het betreffende land gezonden.
In andere gevallen zal een verta
ling volden. Het te kiezen onder-
wem zal van acri»-' aard bleven
en op een voor de luisteraars be
grijpelijke wijze worden behandeld.
Dc nieuwe serie van deze voor
drachten begint ln Maart 1949,
waarbjj Nederland de rij opent.
Besloten werd, een geheel nieuwe
reeks uitzendingen te organiseren,
die zal bestaan in een microfoon
debat, waarbij in tenminste twee,
maar in de meeste ""evallen in drie,
der deelnemende landen sprekers
voor de microfoon zullen komen,
dio in de taal van het organiserende
land over een actueel onderwerp
het woord zullen voeren. Het eerste
debat in deze geest zal gehouden
worden in Frankrijk op 9 April a.s.
tussen Frankrijk, België en Luxem
burg. Nederland komt in Septem
ber aan de beurt met België ata
partner.
60. Wanneer Rob en
kele dagen later in Gi
braltar aankomt, treft
hij daar inspecteur Ro
gers. Hij vertelt hem
snel, welk avontuur hij
met de „Cart Vinnen"
heeft beleefd, maar
vraagt dan. bezorgd naar
het lot van Marga en
Willy. „We hebben nog
geen berichten ontvan
gen," antwoordt Rogers,
,,die Ryf fijnen storen
zich nergens aan. En we
kunnen er zo moeilijk
komen." „Maar dan pro
beer ik het met de Vrij
heid II", zegt Rob, „ik ken de ingang tot de
tunnel. Allicht vind ik ook de plaats waar
de meisjes worden gevangen gehouden."
Rogers neemt Rob mee naar een maquette
en wijst hem een goede ankerplaats voor zijn
schip. „Je moet wel goed uitkijken" waar
schuwt hij, „want het wemelt op deze kusten
van rotsen. Je zit zo ergens boven op." Maar
Rob onderneemt het waagstuk: de volgende
morgen zeilt hij uit cn wanneer hij ongeveer
een uur buitengaats is ziet
„Carl Vinnen" nog eens; het
door een patrouilleboot rata*
sleept.
hij zowaar de
zeilschip wordt
Gibraltar ge-