Zonder bloemen is hét leven dor BLOEMEN SCHIKKEN, een kunst waarin de Chinezen meesters zijn <33 KUNSTENAAR en natuur J Een Hollandse huisvrouw in de leer bij Juan ourguicjnon m 1 HET ROTTERDAMSCH PAROOL **3 loemóierkunót IsHP Witte de Withstr. 87 Rotterdam TeL 27947 êmmm issssssa *';:V iteaaa^iSiiaAièaaa^ iTWghBftflgft gj, T/f7IJ kunnen ons het leven zonder bloemen niet meer denken. En dit geldt ook in de meest letterlijke zin. Wanneer we ons belangrijke gebeurtenissen in ons bestaan herinneren, komen tevens de geur en de kleur in ons ge heugen op van bloemendie ons naar aanleiding daarvan werden geschonken. Welke moeder zal de tere bloemen vergeten, die de kraamkamer sierden, na de ge boorte van haar eersteling? Hoe on wetend haar kindje er zelve van was, in haar ogen bete kenden ze een wel kom voor hem in het leven. Haar gedroogde bruids- bouQvet, die ze in een hoek van de kamer had hangen, 0- moge verdwenen g zijn toen daar een wieg kwam te staan; de lelietjes, de anjers of de ro zen, waaruit die was sametigesteld, zijn daarmee niet uit haar her innering gevaagd. De lieflijkheid van die bou quet, de poëzie er van, toerd pas geëvenaard door het eer ste tuiltje bloemen, dat haar kind haar op haar verjaardag schonk van zijn opgespaarde zakgeld. De obligate bouquet- ten van buren en vriendinnen vielen daarbij geheel in het niet. Wat zou trouwens een ver jaardag zonder bloemen zijn? Al zouden we alle artikelen gekregen hebben, die wc- als degelijke huisvrouw hadde» verlangd, maar. geen enkele bloem had die dag onze ka mer een feestelijk aanzien ge geven, dan zouden we toch iets wezenlijks hebben gemist. Met hoeveel trots laten we nog na jaren de foto zien van onze verlovingsdag, toen we hand in hand met onze uitver- 'korene zaten als in een tuin van bloemen! Maar als die verloving later verbroken werd, verbergen we de foto, als schaamden we ons tegen over de bloemen, die 't zo veel beter met ons hadden voorgehad. Ook als we de hoogtepunten van ons zakelijk leven be klimmen, zijn het weer bloe men, die we daar ontmoeten. Welke winkelier, die een nieu we zaak opent, of zijn oude liet verbouwen, is de eerste dagen te onderscheiden van zijn collega, de bloemist? Vele vazen vol bloemen verdrin gen voorlopig de artikelen, die hij ten verkoop biedt. En wordt ook een jubileum aan een krant of op een kan toor, in een schouwburg of in een school zonder bloemen gevierd? In de droeve pe rioden van ons le ven ontbreken bloemen al even ly min. Wie ooit een ziekenhuis heeft betreden, weet, dat er bloemen staan naast elk bed. 't Is niet tevergeefs, dat de venters met hun nolle bloemen manden tegen de bezoekuren by de inganggaan staan. Ook de eenvoudig ste bezoekers bren gen gaarne een offer voor wat hun dierbaren gedurende enkele dagen een kleine vertroosting schenkt. En hoe schrijnend aandoenlijk was het gebaar van de vrouw van een werkloze, die haar „ko- lencenten" besteedde voor een tak seringen op de kist van haar gestorven kind. Spraken die enkele bloemen niet een duidelijker taal dan dikwijls de vele dure kransen doen, die achteloos worden opgesta peld naast de grafkuil, waarin zo juist de kist van een aan zienlijke dode werd neerge laten? En wie nan U heeft nooit een bloemengroet gelegd op de zerk van een beminde dode? Op het kerkhof van Père la Chaise moet het graf van Abé- lard en Héloise zelden zonder bloemen zijn. Zij brengen een stille hulde aan de liefde, die deze twee verbinden bleef, die door het leven gescheiden wa ren. Zq zijn het al weer bloe men, icaarmee toe de eenheid vertolken van het schoonste dat er is; de liefde, die niet vergaat. Dr. A. MANKES-ZERN1KE. DE geschilderde bloemen, die op mij, toen ik de eerste voorzichtige schreden zette in het labyrinth van de beeldende kunst, de diepste indruk maak ten, waren die van Vincent van Gogh. Misschien kwam het, om dat ik in mijn jeugdig enthou siasme werd meegevoerd door die grote stroom Van Gogh-aan- bidders van een jaar of twintig geleden en waaraan het moeilijk was weerstand te bieden omdat toen inderdaad een bijzondcr kunstenaor door het grote pu bliek ontdekt werd. In elke boek-, kunst- of meubelhandel kon men zich voor een schappe lijke prijs een reproductie aan schaffen; er ontstond een ware Van Gogh-rage, gestimuleerd door commerciële belangen. Maar dat is een onderwerp apart. Ik wil alleen zeggen, dat mijn belangstelling voor bloe men in de schilderkunst was ge wekt en dat ik het stilleven van onze oude en moderne meesters op dat ogenblik met geheel an dere ogen ging bekijken; het was opeens minder saai geworden. Dat onze kunstenaars met zulk een grote liefde en intense aan dacht bloemen schilderden en schilderen is zeker niet toevallig. Als object voor een stilleven vormen ze natuurlijk een dank bare stoffering vanwege hun kleurenpracht, maar dat ver klaart toch niet alles. Ik geloof eerder, dat bloemen worden uit verkoren, omdat ze leven en een eigen karakter hebben. Het is waar, dat ook dode dingen, tot de gewoonste ver bruiksvoorwerpen toe, door een waarachtig kunstenaar tot leven kunnen worden gewekt; men behoeft daarvoor niet speciaal mensen, dieren of bloemen in de voorstelling op te nemen. Maar de aantrekkingskracht van bloe men is een zeer bijzondere. Smaakvol gerangschikt in een vaas of kannetje, kunnen ze tin telen van levensvreugde. Bloe men spreken van de schoonheid en van het wonder, dat leven heet. Eenmaal rijp en kleurig zou men ze voor altijd willen bewaren; men zou ze iedere dag opnieuw willen laten getuigen van dat wonder. Het zijn deze eigenschappen, die de kunste naar ontroeren. Zodra zijn ogen dit zien, vat hij ze als het ware *KW M Albcecht Düter; De Aheleit (1526?)i in het moment, opdat ze, wan neer ze verlept zijn en gestor ven, zullen blijven getuigen van al het goede en schone dat in hun wezen lag verborgen. Ziet om u heen en aanschouwt de talloze schilderijen en repro ducties van bloemen, die op een zekere dag door bekende of on bekende kunstenaars werden gemaakt. Ze bezitten niet alle maal een even hoge graad van volmaaktheid, maar ze zijn er en ze werden gekocht door men sen, die de opgewektheid van bloemen hebben leren kennen. Al dat linnen en papier met bloemen hebben een plaatsje ge kregen aan de wanden van de woonkamers der mensen, waar ze worden vastgehouden, omdat het de mens zo zwaar valt, bloe men te zien sterven en er af scheid van te nemen. Voor de bloemen is dat het mooiste compliment, dat men ze kan geven. S. iSS** VROUW Korstanje is de ba zin van een Zeeuws boer derijtje. Ze heeft blommen in haar tuin, maar pas de aller- allerloatsle tijd zet ze wel eens blommen in een vaasje, omdat Vrouw Klap het ook doet. Vroe ger dee je dat nooit, dan had je pauwenveren en judaspenningen In de pronkkamer. JSn nu plukt ze paarse zinnia's en rose dah lia's, perst ze in een bos bij elkaar in een woest-beschilderde vaas en zet ze op een gebloemd tafelkleed. Dit is het éne uiterste, het an dere uiterste moeten we in Ja pan zoeken. Daar is bloemen- schikken een ambacht. Daar staat een bloemen-artist een hele dag aan één vaas, met één tak bloesems. Hij snoeit en kijkt en knipt en schikt en kijkt, net zolang tot het geheel een Japans schilderij is geworden, In Japan en China is dit een van de hoogst gecultiveerde kun sten. Neen, het is meer dan een kunst, bijna een religie. De Chinees Juan Tsjoenglang schreef in de 16e eeuw een boek over bloemenschikken. Volgens hem heeft iedere bloem haar eigen karakter en haar eigen persoonlijkheid, waarmee men rekening moet houden. En Juan Tsjoenglang heeft gulden regels opgesteld, voor waarden die de bloemen aange naam zijn, zoals: Een helder venster. Een zindelijke kamer. IflfeSs® Inktstenen uit de Soeng-perio- de. Een op bezoek komende mon nik, die verstand van thee heeft. Een theeketel, die diep in de nacht zingt. Maar pas op, er zijn ook voor waarden, die de bloemen verne deren, zoals: Wanneer de eigenaar voort durend gasten ontvangt. Honden, die voor het venster vechten. Slordig rondslingerende boe ken. Verkeerd gekozen liefdewoor den. Muizen- en rattenkeutels. Een wijnwinkel naast het huis. Op de schrijftafel een schrift stuk met uitdrukkingen als: Purperen ochtendlucht. Zó worden bloemen behan deld bij onze Oosterse broeders. Wij Hollanders zijn minder pie tepeuterig; we vinden één tak in een vaas voor een keer mooi, maar houden ook van een kleu rige bloemenweelde in onze ka mer. We houden geen rekening met stemming en persoonlijk heid van bloemen; we kijken alleen naar het aesthetisch effect. Maar daarbij wordt dan ook heel wat gezondigd! Hoe vaak zien we in een ka mer een overdaad van bloemen, te dicht op elkaar geplaatst, in bonte vazen met vloekende kleu ren? Hoe vaak zien we niet die arme kinderen van Flora sa mengeperst, rechtop in een vaas, tussen rommelige snuisterijen gezet? Maar omgekeerd kan in een eenvoudige licht-gehouden ka mer een weelderige bos fulpen ons een intens gevoel van geluk geven. Als we bloemen kopen, bedenken we dan onderwijl, of we er een geschikte vaas voor hebben? Als we bloemen kopen, denken wc er dan aan, waar ze moeten staan en of de kleur het wel zal doen bij de omgeving? Daarin ligt het geheim, dat we de bloemen in hun omgeving moeten zien, dat we het effect moeten bekijken van een kleine afstand, in één oogopslag het ge heel van vaas, bloemen, tafeltje, gordijnen erachter moeten keu ren: zijn de kleuren goed? Zijn de verhoudingen harmonieus? Bij hot schikken moeten we er op letten, dat de bloemen niet te dicht op elkaar staan, maar los jes gespreid, hoogstens twee of drie soorten bijeen en dan soor ten die door grootte en kleur met elkaar harmoniëren, terwijl de lengte van de stelen en hel sil houet van vaas en bloemen de compositie van een goed schil derij moet beogen. De sierlijk heid van de bloemen ligt in haar onregelmatigheid en losheid. Bloemen in kleine vazen mogen maar 5 cm minder dan de vaas hoog is, uitsteken. Heeft men een klein aantal bloemen in een vaas, dan moet dit aantal oneven zijn: probeert U het maar eens met vier rozen, het is nooit mooi; drie of vijf maakt het geheel ineens ar tistiek. Wanneer de bloemen ver welkt zijn en de vuilnisemmer ingaan, zijn er meestal nog enkele goed, of er zijn frisse blaadjes en takjes tussen. Als we die in heel kleine vaasjes doen, hebben we een allerliefst ver sierinkje op eettafel of schrijf bureau. Holland is het land van de bloemen-in-de-huiskamer. In geen enkel land is het zozeer de gewoonte om bij de boodschap pen ook nog gauw even een bos tulpen of narcissen te kopen, zelfs al is het huishoudbudget benepen. Laten we er altijd een half uurtje voor over hebben om ze zo goed mogelijk te schikken; laten we het mooiste er van maken en niet doen als vrouw Korstanje, hoewel we ook niet tot het peil van Juan Tsjoeng lang behoeven te stijgen. i; ««ff- f/Mvni ïfi

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1949 | | pagina 6