Ot
0
GOOD LUCK!
i
Een koninkrijk voor een huis
Evelien wierp een knuppel
in het hoenderhok
Blijdorp in Oosterse sfeer
Desnoods twee voor een goede Nederlandse film
Cineac Victoria
Colosseum
Radiü-programma
Arena
Meneer de Gouvernante
r hartreuse de Parme
Capitol
Rio Rita
Prinses
Harpoen
"h
OM HET EUROPESE
KAMPIOENSCHAP
ir
VOOR BRUILOFTEN
EN PARTIJEN
speciale condities
Lezers» laten de andere
kant van de zaak zien
Evelien spreekt
VAN VROUW
TOT VROUW
't Begon met
bellen blazen
Korfbalurogramma
Ter dood veroordeeld
heöen
Opera Butterfly in
de open lucht
A N VOLIENKOTEN'S
DE A VONTUREN VAN KAPITEIN ROB:
Zaterdag 12 Maart 1949
3
Gok een filmcriticus heeft zijn idea
len en een der grootste dat moogt
ge gerust weten is: het te wogen be
leven dat hij eens enthousiast en
voluit prijzend zal kunnen schrijven over
een film, door Nederlanders in Neder
land gemaakt. Eindelijk eens oprecht te
kunnen constateren hè. hè, het is zo
ver. wij kunnen het ook. dit is een film
die gezien mag worden, door ieder die
het goed meent met film. Wi| zun ech
ter bang dat we nog wel een poosje
zullen moeten roepen: een koninkrijk
voor een goede Nederlandse film, want
het nieuwste product dat thans in rou
latie Is gekomen onder de titel: „Een
koninkrijk voor een huts'" geeft helaas
nog geen aanleiding tot eerlijke lof, echt
met Dat wil nu weer niet zeggen dat
de film het aankijken met waard zou
zijn.
Om te beginnen is de fotografie uit
stekend. stukken beter dan b.v. in de
grandioze mislukking „Niet tevergeefs".
De opening is veelbelovend: de camera
geeft een, imposant beeld van het grote
en. mooie Amsterdam, maar nauwelijks
is het verhaal geloealiseerd, nauwelijks
komen de eerste spelers voor de lens of
ge wordt uit de droom geholpen en met
spijt moet ge erkennen%dat het weer
„waterverf" 13, om met Manus Peet te
spreken. Waterverf, dat zouteloze ver
haaltje van de marktvrouw Heintje
Blom. die met haar mooie dochter Daisy
haar intrek neemt op de door Volkshuis
vesting gevorderde kamers (met gebruik
van keuken!) van een deftig herenhuis
aan de Apollolaan; waterverf het spel
voor de camera van deze, op de plan
ken. allen in hun soort zo voortreffelijke
acteurs en actrices en cabaretières.
Ge gelooft het niet als ge het nfet zelf
gezien hebt, welk een meedogenloos ap
paraat zo'n filmcamera is. Neem b v_ een
acteur als Rob de Vries, die nog niet
zo lang geleden in "t toneelspel „School
aer dapperen" zo boeide en ontrierde
Als filmacteur, m de rol van zoon des
deftigen huizes, die verliefd wordt op
de lieftallige Daisy, 20Udt ge hem een
cent geven.
De grote Johan Kaart brengt het ook
niet verder dan tot een paar stereotiepe
gebaren en grimassen Uit Tilly Penn-
Bouwmeester, ook niet de eerste de
beste, lijkt het leven voor driekwart ge
vloden, hier voor de lens en noch Mat-
thieu van Eysden, noch Alex Faassen
vermochten een paar grote zakenlieden
ook maar enigszins geloofwaardig voor
te stellen. Men schijnt het niet te kun
nen w het licht der cameralampen.
Annie van Duyn ook niet, noch Clara
Vascher en Frans van Schaik. -
De enigen waar men deugd aan be
leeft zijn Hen nette Davids en Chns
Baay; de laatste was vermakelijk als
een ambtenaartje van Volkshuisvesting
en Hemtje mag dan op de planken tien
maal meer presteren, hier als de markt
vrouw in textiel, deed zif toch ook wel
weer aardige dingen cn zij kDn het ten
slotte met helpen dat Piet Bakker de
dialoog volgestopt had met versleten
grapjes
De regie van Jaap Speijer vertoon.de
naast aardige vondsten nog al te veel
grove tekortkomingen (hiaten in de dia
loog, het nadrukkelijk voor de camera
treden der spelers enz.).
Men kon zich niet onttrekken aan de
Indruk dat er. met het oog op de hoge
kosten, maar genoegen is genomen met
het tennaasteu bij bereikte, maar met
zulke producten, al hebben zij dan
slechts de pretentie van amusement, is
de film in Nederland niet gebaat. Het
is wel duidelijk dat, op deze wijze voort-
Advertentie LM.
Gezondheid en vreugd
zijn je warel
Wie wil die
gretig
„Tip van Bootz"'
schenkt ze bel,
zo aan U als aan mij,
die gezondheid en
vreugd wil bewaren-
'n TIP VAN BOOTZ
Inz, hr H. H. te K'dam ontv. I fl. TIP.
ZATERDAG 12 MAART 1949
AVONDPROGRAMMA
HILVERSUM I; 19.— Nieuws; 19.15
Juist die stilte; 19 25 Uit de discotheek
van Klaas van Beeck19.45 Reg. uitz.
20,— Nieuws; 20.03 De gewone manj
2012 Werken van Albenlz. 20.20 Licht
baken; 20 50 Werken van Albemz; 21.—
Negen heit de klok; 21.45 Spelregel
kennis; 2210 Weekend serenade; 22 35
Actualiteiten- 22 45 Avondgebed; 23
Nieuws. 2325—24 Concertgebouwork.
HILVERSUM H: 19.— Artistieke
staalkaart; 19 30 Vrijzinnig Protestan
ten in Indonesië; 19 45 De wereld gast
bewegen; 20— Nieuws; 20.05 Dingen
van de dag. 20.12 Varia; 20 15 Omroep-
ork. met Éttgene Conley; 21-— Socialis
tisch commentaar; 21.15 De bonte val;
22,— Stradiva-sextet; 22 25 Hoorspel;
22 40 Ramblers; 23.— Nieuws; 23-15 Sem
Nu veen; 23.30—24.— Barcarole.
ZONDAG 13 MAART 1549
HILVERSUM I. 8.— nws; 8.15 fca-
merork.; 3.39 morgenwijding; 9.30 nws.;
9.45 Load, Phüh. ork.; 9.55 Hoogmis;
1130 J. Haydn; I1.4Q pianoconcerten
van Mozart; 12 15 apologie; 12 35 gr. pL;
12 40 orkest zonder naam: 12 55 Zonne
wijzer; 13.— nws; 13 25 Alma Musica:
13.50 Buffalo Bill; 14 05 Arausements-
ork.; 14,20 Nederland—Belgie; 16 25 mu
zikaal verslag:" 17.— IKOR; 18 30 reg.
uit19.orgelmuziek; 1915 kent gij Uw
bijbel; 19 30 nws- 1945 The Masquera-
ders; 19.50 in 't boeckhuys; 20 05 de ge
wone man; 20.12 uit en thuis; 22.37 ac
tualiteiten- 22 45 avondgebed; 23.nws;
23 15—24.— gr, pi.
HILVERSUM IL 8— nws: 8,18
Praags radio syinh. ork.; 830 voor de
tuin; 3 4ö Squire Celeste octet; 8.12
sport; 9.15 men vraagt; 9.45 geestelijk
leven; 10.- Zondagshalfuur: 10.30 IKOR;
11.45 tussen kerk en wereld: 12
vergeelde partituren. 12 30 Zondagclub:
12.40 plano en orgel; 13 00 Nws; 13.15
Mededelingen: 13 20 Bandi Balogh: 13 50
Even afrekenen, heren; 14 00 Gr.pl.
14 05 Boekenhalfuur- 14.30 Zo geniet U
meer van muziek; 15.45 Fitmpraatje:
16.00 Skymasters: 16.30 Sportrevue;
17.00 Gesprekken met luisteraars; 17 20
Een mooi kerklied; 17 30 Ome Keesje;
17 50 Biljart 18 00 Nws; 1815 Wim Ibo's
cabaret; 19 oo Radiolympus; 19 30 Paul
Godwin. 20 00 Nws; 20 05 Reportage-
dienst- zo, 15 Kwrveieniging; zo 45 hoor
spel- 2120 Music maestro please: 21.50
zangdeclamatle: 22.15 Gr.pl.; 22 30 zang
en piano; 23 00 Nws: 23 15—24 00 Opera-
concert
MAANDAG 14 MAART 1949
HILVERSUM I: 7.— Nws; 7 15 Och-
tendg ymnasti ek; 7 30 Reveille; 7 45 Een
woord voor de dag! 8.Nws; 8.15 Te
Deum Laudamus; 8.45 Piano met strijk
kwartet; 8.15 Btzoek bij zieken; 9 30
Symph. concert; 10 30 Morgendienst;
11.Lily Pons; 1120 Van oude en
nfeuwc schrijvers: 11.40 Pianorecital:
12,10 Grpl.; 12 30 Land- cn tuinbouw;
12 33 Alex SeheBevis met koer; 13
Nws: 13.15 Metropole ork.; 14.School
radio; 14 35 Gessngverein RiesbaCh;
15,10 Lond. Radio Orch.; 15.25 Viool en
piano; 15.— Bijbellezing; 18 45 New
Vork Philh. Syrnpb.; 17.— Voor de
kleuters. 17.15 pop. orgelbesp.; 1745
Reg, uitz.; 18.— Kwartet; 18.15 Sport;
15 30 Reg. uitz.
HILVERSUM n; Nws; 7.15 Gram
muz.; 8.Nws: 8.15 Cram.muz.; 8.55
Voor de vrouw; 9.'Gram-muz.; 9 30
Waterstanden; 9.35 Gr.pl.; 10—Morgen
wijding. 10.15 Arbeidsvitaminen: 10.50
Richard Tauber; 11-Op de uitkijk:
12.45 Orgelconcert; 12.— Trio Jan Hof
meester; 12 30 Land- en tuinbouw; 12.33
In 't spionnetje- 12 ag Rumbamuziek:
13.— Nws; 1315 Mededelingen; 1320
Promenade-ark.; 14— Wat gaat er om
in de wereld; 14iQ Gram. muz.: 15.—
BonbonnJère* 16.— Sollstenconcert; 16.45
Musikalender: 17.30 Hoort, zegt het
voort; 17.45 Pianospel; 18.Nws; 18.15
.Victor Silvester; 1&30 Radio filmkrant
gaande en gebruikmakende van deze
spelers, men er niet komt.
Een troost kan het zijn te weten, dat
het in Engeland ook jaren en jaren ge
duurd heeft voor men het vak onder
de knie had.
Films als „Sitting Pretty" (Meneer
de Gouvernante) moesten er meer ver
toond worden, niet omdat het hemelbe
stormende kunstwerken zun, maar om
dat zij u met eerlijke middelen een paar
uur vreugde bezorgen, de vreugde van
de lach, met zozeer de gil-gier-stuip-
laeh, om doSJüuchtige situaties, als wel
de van hoger orde zijnde glim- en
proestlach om de humor van een puik
gespeelde filmcomedie met een geestige
dialoog en een. paar hoogst vermake
lijke personages. Het verhaal is geba
seerd op een roman van Gwen Daven
port. die F. Hugh Herbert in de gele
genheid stelde er een toneelstuk van te
maken, naar welk stuk deze film weer
werd vervaardigd.
Ga maar eens kijken hoe die wonder
lijke meneer Lynn Belvedere (een kos
telijke rol van Clifton Webb) orde
schept m het woelige gezin van de fa
milie King, hoe de heropvoeding van
de drie Ilëve zoontjes en het kalf van
een onmogelijke hond in een wip ge
schiedt, dank zij de genialiteit van die
meneer Lynn, een meester op alle wa
pens en een verduiveld vermakelijke
kerel, zo droog en uitgestreken als hij
Robert Young en de mooie Maureen
O'Hara spelen het aardige echtpaar
King eveneens veroverend De film
werd geregisseerd door Walter Lang.
Ajiltsca
Het nijpend tekort aan integrale see.
nano's dwingt de film teJkens weer een
beroep te doen op de oestaande littera
tuur. Een betreurenswaardig verschijn
sel. want maar zelden valt de vergelij
king tussen boek en film m het voor
deel van de laatste vut.
Ook Stendhal's „La Chartreuse de
Parme", buna even beroemd als zijn
prachtige roman „Le rouge et ie noir"
is verfilming ten deel gevallen cn m
verhoudmg tot de grove verminkingen,
die bi) deze procedure schemng en in
slag zijn, liep dit werk slechts enige
lichte ontvellingen od. Nu biedt Stend
hal's betrekkelijk koel waarnemende,
objectieve beschrijving van de roman-
üsch-revolutionnatre gebeurtenissen
in het_ Italiaanse vorstendom genoeg
aanknopingspunten voor een vertaling
m film en de Franse cineasten (Chris
tian Jacque is de regisseur) wier werk
van nature reed3 een litteraire inslag
heeft, verstaan als weinig anderen de
kunst om de oorspronkelijke sfeer het
dichtst te benaderen
Men stote zich dus niet aar, het feit,
dat de ingénue Clelia, bekoorlijke doch
ter van de felqnige gevangenisdirecteur
reeds op de eerste dag van Fabrice del
Dongo's gevangenisschap een verre
glimlach opzendt naar de gekerkerde;
terwijl Stendhal de arme Fabrice vier
lange weken op dit eerste teken laat
wachten. Ook niet, dat de film zo abrupt
eindigt na de laatste ontmoeting tussen
Fabrice en Clelia. Want spoedde ook
Stendhal zelf zich met met zevenmijls
laarzen naar het besluit, toen zun on
geduldige uitgever het welletjes vond?
Waar het om gaat. de romantische,
tragische sfeer, deze is een voortreffe
lijk getekend en al kunnen de politieke
beslommeringen en de hastsproblemen
van deze mensen uit het begin der vo
rige eeuw, die zich vrijwel rllen m on
gelukkige huwelijken storten lof dat al
reeds gedaan hebbnn). ons maor weinig
meer interesseren, je film is stellig ge
slaagd te noemen door de buitengewoon
fraaie opname-techniek (vooral in de
openlucht), de vermijding van operette
effecten en het uitstekende spel ven Gé-
rard Phihpe )cf. Le diable au corps),
Louis Salou (onlangs overleden, c.a. de
graaf in Les Enfsnts du Paradis), Maria
Casarês e.a.
Hemtje Blom Hennette Davids) proeft een asperge in de keuken
waar haar zuster (Clara Vischer) de scepter zwaait
De film, die deze week in Capitol
draait, 'werd aangekondigd als „de da
verende klucht Hio Rita, met Bud Ab
bott en Lou Costello" Daarmee is niets
te veel gezegd, maar ook niets te wei
nig. Al mag het dan een daverende
klucht zijn, een daverende film is het
geenszins. De beide komieken zijn dit
maal naar Texas gestuurd, waar ze te
midden van „rangers", zangers, zange
ressen en Nazi-spionnen de boel od stel
ten zetten, en van de ene dOile situatie
m de andere duikelen. Maar de grapjes,
die ze verkopen, zijn al zo oud, en het
gegeven is zo onwaarschijnlijk, dat men
onwillekeurig de schouders ophaalt, en
zich afvraagt waarom aan dergelijke
films geld en moeite wordt besteed.
Geestiger dan de hoofdfilm is een te-
kcnfdmpje. dat Capitol m zijn bijpro
gramma vertoont. Het is een persiflage
op de film „Of mice and man", die in
dertijd ook in Rotterdam gedraaid heeft.
De Amerikaanse schrijver Eweül Scott
heeft In ..Soa of Vengeance" het harde
laven beschreven van de walvisvaarders
in de vorige eeuw. In hun half stoom-,
half zeilschepen doorkruisten zij de
pDolzeeen en achtervolgden in sloepen
de walvissen, die vier en vitf maal gro
ter waren dan deze schuitjes zelf.
Het verhaaltje, hieruit gedistilleerd
ten behoeve van de film „Harpaan"
hangt van toevalligheden aan elkaar: De
geronselde matroos, die de vlucht en de
eerste de beste kroegdame tot vrouw
neemt, opdat deze hem een zoon zal
schenken, die zqn vader zal kunnen
wreken De brave man schijnt daar zelf
plotseling met meer tae in staat. Df
zoons van de beide oude heren ontmoet'
ten elkaar regelmatig (en dat rrudden
op de oceaan) en het samenzijn wordt
dan met doorgebracht met een gezellig
partijtje pmg-pong. Er vallen klappen,
die op de Schtedamseweg te horen zijn.
De maker van deze film mag zich ge
lukkig prijzen, dat hij op het idee
kwam, de film op te nemen in Alaska
en.... dat hij de beschikking had over
een prima cameraman. De grauwheid
van het landschap, wanneer de winter
er met heerst, de enorme watervlakte
en de duizenden vogels, die er over
scheren, de zeehonden in hun roerende
hulpeloosheid tegenover de gewapende
mens en vooral de stuk voor stuk prach
tige koppen van de woeste walvisvaar
ders. zij deden deze film fotografisch
van een bijzondere schoonheid worden.
Aan de Theologische Hogeschool
te Kampen slaagde voor het candi-
daatsexamen de heer G. Bltjdorp te
Rotterdam.
NEDERLAND:
Kraak
Steenbergen Schijvenaar
y. Schijn del Muring de Vroet
"Wilkes Brandes Rijvers
Lenstra
Thïrifays
Coppens Mermans Govard
Henriet Carré Mees
Gillard Aemaudts
Meert
Clavan
Lamb ere chts
belgie
Wanneer wij onze jongens niet het veld in willen sturen zonder
een woord van opbeuringdan is dit niet omdat wij nog veel over
de strijd van morgen hebben te zeggen. Men weet hoe wij over
ons elftal denken. Er is misschien een andere opstelling te ös-
denken geweest, maar elke verandering is nog geen verbetering.
En tochzijn we niet pessimistisch. We weten het: de Belgen
zijn technisch beter. Dat weten we al vanaf de bevrijding. Maar
met alleen maar beter voetbal wint een elftal nog geen wedstrijd.
De Belgen weten dit ook en komen een beetje bedrukt naar Hol
land. De voorzitter van de Belgische Voetbalbond heeft een poosje
geleden gezegd: „Wij schijnen niet meer van de Nederlanders te
mogen winnenDat klinkt een beetje /aialisfisch, maar denk
er om: fatalisten zijn gevaarlijk. En daarom zouden wij tegen onze
jongens willen zeggen: weest optimistisch, maar niet over het
paard getild. Wij eindigen maar niet met het klassieke gezegde:
j,may the best man winWant dat gaat maar zelden op.
Kris-Krasser
Biljarten
De uitslagen van de te Parijs gespeel-
de derde ronde om het Europese
bü-
jartkampïoenschap 71/2
luiden
Metz (Nederland)
300
21
36
14 28
Nussberger (Zwitserl.)
180
21
33
8 59
Van Hassel (België)
300
17
10
17 64
Galmiche (Frankrijk)
89
17
30
523
Dufetelie (Frankrijk)
300
22
86
13 63
Chassereau (Frankrbk)
273
22
52
12.40
Domingo (Spanje)
300
17
61
17 64
Kocïan (Oostenrijk)
106
17
31
623
Vingerhoedt (Belgie)
300
22
55
13 63
Van de Pol (Ned.)
250
22
118
12.72
De stand na de derde ronde luidt:
1, Domingo
2, Van Hassel
3, Dufetelie
4 Van de Pol
5. Chassereau
6. Metz
7. Vingerhoedt
8. Nussberger
9. Galmiche
10. Kocïan
17.30
13.23
11.53
16,60
14.31
8 95
8.75
9.46
7.22
6.07
Stoffelen misschien als
vervanger voor De Vroet
De aanvoerder van het Nederlands
elftal De Vroet is Zondag n m
de wedstrijd tegen DFC geblesseerd
In de loop van de week is de verwon
ding door Dombi behandeld en Zater
dagmiddag zal beslist worden of de
Feyernoordspeler tegen Belgie ra! uit
komen.
Mocht dit niet het geval zijn. dan
zat men zich nader beraden ov»r de
vervanging. In ieder geval heeft de
keu?,ecoimni56ie de Ajacied Stoffe
len uitgenodigd zich bij de reserves
te voegen.
DE NATIONALE A-FLOEG
Naar wy van de zijde der orga
nisatoren vernemen, is thans de
Nederlandse A-ploeg voor de Ron
de van Nederland compleet. De
equipe werd samengesteld uit de
volgende renners: Gerrit Schuite,
Theo Middelkamp, Jef Jansen, An
dre de Korver, Joep Savelsberg,
Oor Koot, Gerrit Voortingen Theo
Blanken auw.
Advertentie LM.
Vraagt inlichtingen!
Gedistilleerd
WIJN BIER
In het vorig Zaterdagnummer
bond Evelien de kat de be) aan
door een gehuwde werkende
vrouw aan hei woord te laten,
die tégen het regeringsplan was
om de gehuwde vrouw uit over
heidsdienst te ontslaan en die
bovendien met persoonlijke ar-
gumenten haar voorkeur om te
blijven werken verdedigde. Een
groot aantal brieven, instem
mende maa-r ook verontwaar
digde werd over Evelien uitge
stort, die nu ook eens de inde-
re zUde zal laten zien.
Geklungel?
„Uw werkende vrouw (zo schrijft
een huisvrouw) geeft in acht pun
ten aan, waarom het beter zou zijn
dat de getrouwde vrouw in de maat
schappij werkt. Haar standpunt is
egoïstisch en. arrogant. Als we haar
mogen geloven, is het helemaal mis
met ons huisvrouwen die „alleen
maar" hun gezin en hun huishou-
den hebben. Wij huisvrouwen zijn
volgens haar:
Niet nodig en niet nuttig.
Wij klungelen in de keuken en
aaien de poes.
Wij slapen in. en ontmoeten alleen
reuzestomme mensen.
Wij kunnen niet logisch denken,
zyn niet accuraat en met intelligent.
Wij zijn afhankelijk van onze
mannen wat betreft vrienden en
kennissen.
Wij zien er altijd onverzorgd uit.
Wij beleven, nooit iels.
Onze conversatie is doods en
saai."
Noodzaak!
Dit commentaar spreekt wel voor
zichzelf. Dan is er een vrouw die
bitter schrijft: „Ik ben schoonmaak
ster in een kantoor, 's morgens van
half zes tot negen uur. Het is hard
werken, de rest van de dag heb ik
mijn huishouden met drie kinde
ren, een moeilijk huis en natuurlijk
nooit hulp. 's Avonds ben ik doodop
en de volgende morgen moet ik er
weer om half vijf uil. Mijn man
moet s morgens voor de kinderen
zorgen en voor zichzelf. Denkt U
dat ik het zo heerlijk vind om te
werken naast mijn huishouden' 't Is
bittere noodzaak. En dan durft die
werkende vrouw van U nog te
schrijven dat ze 'zo fit cn zo leven
dig en zo intelligent blijft doordat
ze werkt. Ja, omdat ze vergeleken
bij mij een luxe vrouw is, die an
dere mensen voor zich kan laten
wassen en strijken en zelf met een
mooie bloes aan op een kantoor kan
gaan zitten 'converseren over poli
tiek en literatuur!1'
maal zoveel administratieve krach
ten werkloos als waar ook m Ne
derland. En die werkloosheid zal
ongetwijfeld toenemen. Is het dan
met logisch dat de gehuwde vrouw,
die niet kostwinster is, het eerst
zal worden ontslagen?
De particuliere werkgever^ volgc
het voorbeeld van de overheid, op
dat aan tie .gehuwde dames die
graag het mes aan fwee kanten wil
len laten snijden de gelegenheid
worde ontnomen om hun onsociale
hartewensen in praktijk te brengen.
De werkende gehuwde vrouw
schenkt haar man doorgaans weinig
of geen kinderen en bekleedt ter-
wille van luxe en ontspanning een
positie, die door een man kan wor
den ingenomen, terwijl de zorgende
huismoeder het alleen met het sa
laris van haar man moet doen".
Nog een Adam
En een andere man schrijft;
„Het vraagstuk van de gehuwde
werkende vrouw komt pas dan op
de voorgrond, wanneer er werkloos
heid dreigt of is. Maar dan vallen
ook alle persoonlijke argumenten,
die U in Uw artikel noemt, weg.
Het vraagstuk mag dan alleen be
keken worden uit sociaal stand
punt, alle persoonlijke overtuigin
gen moeten wijken voor algemeen
belang. En dan is mijn standpunt:
Voor de gehuwde vrouw is alleen
plaats in het arbeidsproces, als er
geen werkloosheid is.
Zo ongeveer dekken de boven
staande meningen wel de opinie die
in de „anti-brieven" tot uitdrukking
kwam.
Evelien houdt zich nog steeds
aanbevolen voor commentaar. Wan
neer er nieuwe standpunten blijken
te zijn, kan zij allicht nog een vol
gend artikel wijden aan dit onder
werp dat thans wel in de belang
stelling staat.
SCHIETBAANLAAN 44, TEL 34955
VIËRAMBACHTSSTR. 147,TEL. 37507
RUSTHOFLAAN 36/ TEL. 20534
OOK EEN PAAR FLESJES BI'ER
BRENGEN WIJ GRAAG BIJ U THUIS
FEUn-LF JON
Door M. Pardoe
Robin trok z'n kamerjas aan.
„Kom me," zei hu. ..dan gaan we
't Ji.ll vertellen."
Jill lag wakker en keek naar 't
vallen van de sneuwvlokkcn, toen
de beide jongens haar kamer bin
nenstormden.
„Klets denkt dat Mademoiselle
mazelen heeft!" zei Robin.
Jill zat onmiddellijk rechtover
eind in bed.
„Gunst! Hoezo?"
„Omdatzei Klets en ver
telde de hele geschiedenis opnieuw.
Robin probeerde te kijken alsof
het hem helemaal niet kon sche
len, maar Klets genoot van de sen
satie die hij veroorzaakte.
„Ze ziet er verschrikkelijk uit."
zei hü met zichtbaar genoegen.
Een paar ogenblikken lang staar
de Jill hem aan. Toen bedacht ze
dat ze de oudste was en werd op
eens practiscb.
„Is er al een dokter bij haar ge
weest?" vroeg ze.
„Nee. dat geloof ik niet," ant
woordde Klets, „ze doet nogal aan
Christian Science, zie je."
„Maar wat zei ze nou eigenlijk
tegen jou?" begon Robin, maar toen
sprong Jill haar bed uit en rende
naar de lift, terwijl ze de ceintuur
van haar kamerjas onder het lo
pen dichtknoopte.
„Ik ga zelf eens kijken." riep> ze
over haar schouder. De beide jon
gens gingen haar achterna en
haalden haar in, toen ze op de
deur van Mademoiselle klopte.
Er kwam geen antwoord. Na enige
ogenblikken wachten deed Jili
voorzichtig de deur open en hep op
haar tenen naar binnen. Even later
kwam ze weer op de gang. Ze zag
er verschrikt uit.
„Ik geloof dat ze heel erg ziek
is," zei ze, „ze scheen me niet eens
te herkennen. Ze ligt vreselijk in
haar bed te woelen en ze spreekt
ontzettend vlug Frans, Wat moe
ten we toch doen?"
Op hetzelfde ogenblik kwam
Marie, het Provencaalse kamer
meisje met de rode wangen, de
gang op.
„Qu'est-ce qu'il y a?" „Wat is
er aan de hand?" vroeg ze opge
wekt.
„C'est Mademoiselle Mademoi
selle is ziek!" antwoordden ze alle
drie tegelijk.
„Ze beeft tnazelen! Ik weet 't ze
ker!" voegde Klets eraan toe. Hij
had eens een heel genoegl:|k uur
tje doorgebracht met Bonjour cn
bad van hem de Franse naam van
elke denkbare ziekte geleerd. En
hi| herinnerde zich zeker nog de
helft ervan.
Het kamermeisje hief vol schrik
de handen omhoog.
„Mais, voyons, c'cst sérieux....
O. maar dat is heel erg, dan moet
ik direct Monsieur 3e Directeur ha
len. Nee, een ogenblik, wacht maar
even, ik ga zelf wel."
Zc 'dopte op de deur en ging
naar binnen. Net als -Jill kwam ze
een ogenblik later mèt een ernstig
gezicht weer buiten.
„Denkt u ook niet dat het maze
len is"" vroeg Jill.
„Comment? Wat blieft?" vroeg
Marie, die niet goed Engels ver
stond.
Klets vertaalde: „Ella a la rou-
geolle, n'est-ce pas?" (ze heeft ma
zelen, nietwaar?)
„Dat weet ik niet, hoor,'* ant
woordde Marie. „Monsieur le Di
recteur moet gehaald worden!" en
ze liep haastig weg om de direc
teur te gaan zoeken.
De kinderen, die niet goed wis
ten wat ze moesten doen, hingen
een beetje op de gang rond, tot
Marïe terugkwam, gevolgd door de
dikke en opgewonden kleine dlrec-
teur.
„Wel kinderen, wat doen jullie
hier?" vroeg hij. „Nee, niet binnen
komen. de maaslen zij zijn zeer be
smettelijk. Heureusement dat ik
ze zelf heb gehad.
„Wij ook,'» antwoordde het drie
tal in koor.
„Dat is koed, dat is koed, dan ik
jullie misschien niet wegzenden
hoef,"
„Wegzenden?" vroeg Jill angstig.
„Mais oui, natuurlijk, geen en
kele besmettelijke ziekte mag in
een hotel in Frankrijk blijven, dat
is -de wet. Maar jullie gaat nu weg
en kleedt jullie aan, mes enfants.
Tk zal deze zaak zelf wel behande
len," en. met Marie verdween hij
in. Mademoiselles kamer en sloot de
deur achter zich. Maar de kinderen
gingen zich niet aankleden, zoals
hun gezegd was. Ze stonden in een
groepje bij de deur en trachtten "ie
begrijpen, wat Monsieur Blondin
aan de andere kant ervan tegen
Marie Lei. Ze deden hun uiterste
best om te luisteren, maar het
gesprek ging zo snel en het geluid
was zo zacht, dat zelfs Klets het
niet kon verstaan.
Toen hij de kamer uit kwam, zag
Ook de directeur er een beetje zor
gelijk uit. Hij werd erg boos dat
ze daar nog steeds stonden.
(Wordt vervolgd)
Zo hoort het!
Een volgende stem, weer uit een
heel andere hoek: „U hebt bet
waarschijnlijk over de getrouwde
vrouw zonder, t kinderen. Alleen zij
kan het zich veroorloven om een
baan te hebben naast haar huishou
den, Maar moeten we de vrouw
zonder kinderen als norm nemen?
De natuurlijke gang van zaken is
foch, dat er kinderen komen Of zat
de vrouw-in-een-be trekking maar
liever geen kinderen willen heb
ben?
In elk geval, wanneer er kroost
is, behoort de vrouw thuis te zijn.
Ze heeft nu eenmaal het huwelijk
gekozen.
Dan moet zij ook maar dc conse
quenties ervan dragen. Zij kan
nooit een goede vrouw voor haar
man zijn en nooit een goede moe
der voor haar kinderen, als zij een
groot gedeelte van de dag haar aan
dacht aan heel andere dingen
schenkt. Men kan nu eenmaal geen
twee heren dienen, je hqjrt is óf bü
het ene óf bij het andere en je doet
óf het ene of het andere verkeerd
als je alles tegelijk wilt.
Het huishouden is saai, schrijft
Uw werkende vrouw. Dan had ze
niet moeten trouwen. Maar haar
instelling is fout, want het huishou
den hoeft niet saai te zijn, en, wan
neer zij het practisch en eenvoudig
inricht en tijd overhoudt, zijn er
dan niet duizenden dingen voor
haar te doen? Is zij een intellec
tuele vrouw? Welnu, dan kan ze
toch lezen en studeren in haar vrije
tijd? Is zij een sociaal-voelende
vrouw, dan zün er toch zoveel ge
zinnen die het moeililk hebben en
die zij kan heipon? Er Is in ons
aller omgeving zoveel ellende, zij
kan op dat terrein toch werkzaam
zijn?"
Een Adam
Dan over het probleem: De ge
huwde vrouw al of niet uit over
heidsdienst ontslagen? Een Adam
scbrijft:
„Thans zijn in Rotterdam drie-
Kon. Ned Korffoaïbond: Eerste klas;
OSCRAchilles; Het ZuidenDeetos.
Tweede klas A: Deetos 2—HSV; DKC
Ready; QuickHet Zuiden 2; Zwer
vers—-Spangen 2. Derde klas Ar Rozen
burg 2—Actief; Velox 2—Deetos 4;
Quick 2Succes. B: Achilles 2—Odo;
Deetos 3Unicum; Het Zuiden 3—
Merwede: C: Avanti— Ready 2; Trek
vogels—Die Haehe 2; DKC 2—Velox;
D- Fluks—ALO,
Rotterdamse Korfbalhond' Eerste
klas A' Rozenburg 3OSCR 2;
Spartaan—Poortugaal: B: Het Zuiden 4
Wion 2 Tweede klas A: Trekvogels
2—Spangen 4; De Spartaan 3Eureka;
B. Actief 3—Velox 4; Spangen 6—Het
Zuiden 5 Derde klas A- Avanti 2—
Wion 4; B: Succes 3Charlois 3; Uni
cum 2—Ons Huis 3; Actief 4De Over-
kanters 4, C: De Overkanters 5—Span
gen 6.
zaterdagaldelliig: Be Quick—Oud-
Beijerland.
De Rotterdamse kamer van het
Haagse Blfa. Gerechtshof heeft de
Duitse Krimiiial-sekretar M_ J.
Kohlen, die zich heeft schuldig ge
maakt aan gruwelijke mishandelin
gen van S.D. arrestanten en het
doodschieten van Nederlandse bur
gers, conform de cis tot de dood
straf veroordeeld.
Zoekt u een woning?
Hoe vaak heb ik het al niet ge
zegd; lees toch vooral hetgeen de
advertenties u te vertellen hebben.
Meestal is dat veel leerzamer en
^amusanter dan wat er in de krant
te lezen staat ra de tekst. Neem nu
b.v. de redactionele inhoud van gis
teravond, .Wat tas u daar? Amerika
blyft herstel van de Republiek
eisen nou, leuk om te lezen. Het
raadslid Van Halm gaat ia de Raad
te keer mooie lectuur. Vanwege
het dollar-tekort moeten we aan
pappen met Duitslandaange
naam kennis te maken. Veelbelo
vend plan voor een nieuw zieken
huis... stond het er maar vast. Fel
le strijd tegen de pokken ra Bata
via ook al niet zo prettig om te
heseffen. Ho Ying Tsjin zal kabinet
vormen zal u zo een 2org zijn;
Troebelen in de Rosestraatmooi
zo. Van der Waals in cassatie.toe
maar.verpleegster wilde wraak
nemen op pa te».o zo! Waar zijn
die dertig duizend gulden?weet
u veel.
Ge ziet: niet erg verheffend of
grappig. Nee dan die Koeriersters,
daar word je niet boos van of eng
of bang of ongerust, dat is nuttige
en prettige en leerzame lectuur.
Zo kan ik me voorsteUen hoe alle
woningzoekenden op die annonce
zijn afgevlogen waarin een zitka
mer, twee slaapkamers en gebruik
van keuken werd aangeboden. Hoe
bestaat het, nietwaar, net wat u
zocht. Nou ja, maar er is vpor ge
gadigden een kleine voorwaarde
aan verbonden: zij moeten bereid
zijn een bouvier, een grote koehond,
te verzorgen. Maar natuurlijk doet
u dat met alle liefde, al was
het een leeuw of een tijger of een
kooi met apen, dag en nacht kun
nen ze op uw zorgen rekenen als
u die drie kamers en het gebruik
van die keuken maar krijgt. Al
moest u daarnevens nog drie maal
per dag de kippen voeren en 's Za
terdags de konijnenhokken schoon
maken, u een zorg. als u daar maar
fijn mag wonen op die drie kamers.
Maar wacht eens, in de adverten
tie staat ook nog dat ge uitvoerige
inlichtingen moet verstrekken om
trent uw levensbeschouwing en lief
hebberijen. Nu ja, die levensbe
schouwing van u is wel in orde, dat
blijkt wel uit het feit, dat ge dol
graag ergens netjes woont en de
zorg voor een bouvier op u wilt ne
men. al zou hij zo vals als de duivel
zijn.
Maar hoe staat het met uw lief
hebberijen? Ik heb er zo'n idee van
dat postzegelverzamelaars de voor
keur genieten en boekenlezers na
tuurlijk. die ook vooral maar wat,
als ge het in uw hoofd gezet hebt
de beste trompettist des lands te
worden en al uw vrije i)d offert aan
de studie in het toeteren? Of dat ge
u niet wel voelt als ge niet drie uur
per dag hotjazz op het klavier trom
melt? Of indien uw vrouw zo aar
dig zingt en als ze vier uur per dag
ijverig oefent, mag ze van de winter
die solo zingen bij de kooruitvoe
ring.
Zie, ik wil niet stoken in geluk
kige huwelijken, maar ik zou zeg
gen: breng haar voorzichtig tot an
dere gedachten, als het u ernst is
met die drie kamers en de dieren-
verzorging, 't Is zo maar een goede
I raad van een mede-Koeriersters-ge
nieter, die zich noemt
DESIDERIUS.
Als de plannen van de St. Vin-
centiusvereniging doorgaan
en daar gaat het aardig op lij
ken zal deze zomer Diergaar
de BlUdarp weer in het middel
punt van de belangstelling staan.
Ten bate van deze katholieke
vereniging, die een groot volks
logement in Rotterdam wil stich
ten, zal cr onder de naam
„Qriénta" een expositie in Oos
terse stijl worden ingericht, zo
wel in de Rivièrahal als ln de
tuin van de Diergaarde.
Er zulten ongeveer 100 stands wor
den opgetrokken, naar Indische. Per
zische af Chinese trant. De grote
fancy-fair wordt ontworpen door ar
chitect A. J. M. Buys, dezelfde, die
de artistieke verzorging van „Oud
Rotterdam" van het vorig jaar in
handen had. Van de uitvoering zal
veel werk gemaakt worden en niet
minder van de attracties, die zoveel
mogelijk publiek naar Blijdorp moe
ten trekken.
Boven het terras in de vijver ach
ter de hal zal een 18 m pagode wor
den opgericht; de bruggen en de
verdere omgeving zullen een Ooster
se aankleding krijgen. Het gezel
schap van de Nederlandse Opera zal
op dit terras op Woensdag 6 Juli de
opera Butterfly van Puccini opvoe
ren. Paul Pel la heeft zich ervan
overtuiad. dat de acoustiek voor het
doel geschikt is en gezegd, dat deze
gelegenheid voor een dergelijk doel
uniek is in Nederland.
Op 25 Juni geeft de Marlnierska-
Adoprtcnttp LM
^4^
Secretariaat:
SCHIETBAANLAAN 88b
ROTTERDAM (C.)
geeft alle gewenste inlichtingen be
treffende Stand verhuur enz. enz.
pel van Gijsbert van Nieuwland een
concert, qp de 29ste zal Netty van
der Valk met haar balletgroep een
sprookjesballct dansen op het terras
in de vijver en de volgende dag zal
zij met medewerking van solisten
van het Rotterdamsch Philharmo-
njsch Orkest een Oosters programma
uitvoeren, Waarschiinhjk zullen Chi
nezen een drakendans ten beste ge
ven. Ook het radio-show-orkest van
Dolf van der Linden, met solisten als
Bruce Low en Maria Zamorra zal
op een van de avonden tussen 24
Juni en 17 Juli in de open. lucht con
certeren. Er zal een gering aantal
kermisattracties zijn.
Ook in de stad zal op de trom ge
slagen worden: padvinders zuilen
met vlagvertoon naar de Diergaarde
opmarcheren en ca, 20 geüniformeer
de muziekcorpsen uit Rotterdam
hebben toegezegd, dat zij van da
Coolsingel naar Blijdorp zullen
marcheren, waar gezamenlijk de nog
te compeneren „Oncntamars" zal
•worden uitgevoerd.
Men verwacht, ook van buiten
Rotterdam, een groot aantal bezoe
kers; men noemde een totaal aantal
van 150.000.
32, Rob ziet wel in,
dat verdere tegenstand
nutteloos is en hij geeft
zich over, maar zijn ge
zicht staat niet erg
vriendelijk, als hij aan
boord van de i(Walrus"
klimt, Larry staat hem
grijnzend op te wach
ten, „Zo, zo", zegt hy
sarcastisch, „daar heb
ben we on?e vriend Rob
weer. Al weer aan het"
spionneren? Leer je die
streken nooit af?" Rob
antwoordt maar niet
Hij moet toelaten, dat
een paar matrozen hem
fouilleren en daarna op
sluiten. Larry is een ge
wetenloze schurk, weet hij, maar wat hij pre
cies in het schild voert is hem nog niet dui
delijk. Maar veel goeds zal het wel niet zijn.
Enfin, voorlopig moet hü in zijn lot berus
ten Ondertussen wordt er op de brug hef-
tig gediscussieerd tussen de kapitein en Larry, aanspoelen en hun tegenstanders op een. spoor
□ver de vraag, wat er met de „Vrijheid 11" brengen. Ze besluiten het schip op sleeptouw
moet gebeuren. „Laten we dat scheepje maar te neihen.
vernietigen", zegt de kapitein. Maar daar is
Larry tegen. De wrakstukken zouden kunnen