1
De Schouwburg-foyer krijgt een
eigen gezicht
mCT EER!
IR EER HOEKJE
Nog één keertje:
DE GEHUWDE WERKENDE VROUW
Evelien spreekt.
VAN VROUW
TOT VROUW
Radio-programma
Ontsierende littekens kunnen thans
verwijderd worden
Over manipulaties
met huidlappen
Parool-kruiswoordraadsel
Z0EE 2 VERBORGEN WOORDEN
EEN RAAR BEEST
Zó groot als een pink
Het Alcoholgebruik
door kinderen
4
Zaterdag 19 Maart 1949
T> TÜJKBAAR ia de menselijke aard zo: Je BCbrijft een brief, als je
met een Artikel niel eens bent. als je 't wel. eens bent. leg ,1e
ae krant neer en dan doe je verder niets.
Dit kwam weer sterk uit fti de correspondentie die Evelien kreey over
net probleem: Ma? de gehuwde vrouw blijven werken?
De vorige weck kwamen er stapels brieven van mensen, die het
oneens waren met de werkende vrouw, die aan 't werk wilde blijven.
Deze week werd Evelien overstelpt met anti-brieven lezers, die vonden
dat in dJt opzicht de vrije beslissing aan de vrouw moest worden gelaten.
Nog één keertje dus, dan houden we ermee op!
De felste brief kwam van een
gehuwde ambtenares, die o.a.
schrijft: Er steekt achter die boos
heid op de gehuwde werkende
vrouw weleen groot stuk conser
vatisme. Lieden, die het doodge
woon vinden dat sommigen oneven
redig hoge inkomens hebben, die
het doodgewoon vinden dat er ver
schil is tussen 'i levensniveau van
'a arbeider en van 'n rijke indu
strieel, hebben toch 'n soorr rancu
ne tegen','i huisgezin, waarin „'t mes
van twee kanten snijdt?', waar de
vrouw, zowel als de man in de
maatschappij werkt. Zij winden
zich niet op over het gezin, waar
grote kinderen volledige salarissen,
genieten,is "t wel? liet is alleen
hun conservatieve opvatting: De
vrouw hoort in het gezin, die hun
verontwaardiging opwekt tegen de
gehuwde ambtenares. Niemand., dan
alleen de echtgenoten zelf, hebben
het j-echt om. te beoordelen of de
vrouw al dan niet zal blijven wer
ken.
Een andere brief luidt als volgt:
Ik bei: lerares bij het nijverheids
onderwijs, huisvrouw, echtgenote
en moeder van een zes maanden
oude babj', wens graag meer kin
deren en wil toch mijn werk blij
ven doen. Hoe'ik dat klaarspeel?
Een kwestie van organisatie. Na de
komst van mijn baby heb ik al,mijn
werkzaamheden buitenshuis naar
de, ochtenduren verschoven, die
daardoor yroég beginnen en Iaat
eindigen, maar houd zodoende, de
middagen en de avonden vrij voor
mijn gezin,, terwijl tijdens mijn af
wezigheid een vertrouwd kinder
meisje voor het kleintje zorgt.
Waarom ik werk? Voornamelijk
omdat ik me tegenover God en
medemens niet verantwoord voel
als! ik niet alle talenten die mij ge
schonken zijn, ten volle benut
Niettemin is mijn. standpunt: De
kostwinsters onder de gehuwde
vrouwen horen een gelijke positie
in te nemen ais de man, die voor
het gezin staat, maar diegenen die
geen kostwinster zijn, in overheids
dienst of in een particulier bedrijf,
moeten In tijden van werkloosheid
wijken voor mensen, die in 't on
derhoud van hun gezin moeten
voorzien. Egoïstische motieven ge
ven hierbij blijk van een a-soeiale
houding.
Tenslotte nog een mild en sym
pathiek schrijven:
Eigenlyk haalt Evelien toch twee
dingen door elkaar, is 't niet? De
vraag of de gehuwde vrouw uit
overheidsdienst moet worden ont
slagen is een sociaal probleem,
waar we nu de twee kanten van
hebben bekeken. En de vraag of
het beter zou zijn voor een vrouw
Advertentie IM-
Men vierde laatst
weer overal
Het echte
vastenavondbal
Er werd getoast; er
werd geklonken.
Veel. Tip Van Boots
wérd er gedronken.
Ter ere van 'Prins
Carnaval.
Jnz. J. B. te Beunfngen on tv. 1 fL TIP.
ZATERDAG 19 MAART 1949
AVONDPROGRAMMA
HILVERSUM I; 18.— Nieuws 1335
Kampvurfen langs de evenaar. 19.30 Gr,
platen. 19.45 -Heg. uitzending. 20.—
Nieuws" 20.05 30e gewone man 20.12
Gram. 'muziek. 2020 Lichtbaken, 20.50
Gram, muziek. 21.— Negen heit de
klok. .2Ü45 Wie neemt de handschoen
ocU22Weekend serenade. 22.30 Ac
tualiteiten. 22.45 Avondgebed. 23.—
Nieuws 23-2p 24.Cincinnati
symoh. orkest.
•HmVERSUM Hr' W!— Artistieke
staalkaart. 19.30 Eenheid ..in Europa.
19.45 Fassapartout. 20,— Nieuwe. 20.05
Dingen, van de daZN 20.12 Varia. 20.15
Een nieuwe lente. een oud geluid.
20.20 Prom.' orkest. 21;— Socialistisch
commentaar. 21.15 De winkel van Sin-
kei, 22.— Vïndobona Schranutiel'n
22,25 Je moet maar pech hebben.
22.40 Jan Corduwener. 23.— Nieuws.
23.15 George van Hdvoirt en orkest,
23-40 24.— Pianospel
ZONDAG 20 MAART 1949
HILVERSUM I: 8.— Nws; 3.15 Ar
thur Rubinstein; 3-25 Hoogmis; 9-30
Nws; 2.'15 Omroepórk.* 10.IKOR;
11.30 Na de kerkdienst; 12.15 Apologie
12,35 Weeps philh, ark.: 12.40 Ork. ron
der naam; 12.55 Zonnewijzer; 13.—
Nws; 13.25 Ork. zonder inaam; 13.50
Buffalo Bill; 14.05 Zangteclt&i Laurens
Bogtman; 14J0 .Concertgebouwork; 15.30
Kampen zonder prikkeldraad; 15.40
Hooglied. Motetten, van Palestrina; 18.10
Hockey-reportage; 16.25 Vespers; 17.—
Kerkdieiistr 18.30 Reg. uitz.; 19.— Orgel
en koqr; 19.15 Kent gij Uw Bijbel? 1B.30
Nws; 19.45 'Gr.pt.; 1950 In 't Soackhuys;
20.05 De gewone man; 20.12 Uit en
thutt: 22.37 - Actualiteiten; 22,45 Avond
gebed; 23.— Nws; 23.15•24.— Maas
trichts stedelijk ork.
HILVERSUM U: 8.— Nws;,8.18 Praags
radio symph. ork; 8.30 Voor het platte
land; 8.40 Monia Liter; 9.12 Sport; 9.15
Mén vraagt; 9.45 Geestelijk leven; 10.—
Meester-trio; 10.30 Briefgeheim; 10.50
De jonge Flierefluiters; 11.15 Triangel;
12.— Musicorda; 12A0 Zoadagdub; 12.40
Mannen- en knapenkoor; 13,Nws;
13.15 Mededelingen; 13.2q Melodie en
xhythme.- 13.50 Even afrekenen, heren;
14.— Load. PhiL ork.; 14.05 Boeken
halfuur; .14,30 Bijnamen, in de kamer
muziek; 13.— Filmpraatje; 35.15 Boston
„Pops" ork.; 15.45 The dansant; 16.30
Sportrevue; 17.Kinderkoor; 17.20 Pi-
anospel; 17.30 Ome Keesje; 17.50 Sport;
18.— Kwsi 18.25 Boekbespreking; 1B.30
studiodienst; 19-— IKOR; 19.30 Bijbel
vertellingen; 20.— Nws; 20.05 R e porta-
gédienst; 20.15 Radio philh. ork,; 21.—
Hoorspel." 21.35 De Speeldoos; 22.
Hersengymnastiek; 22,30 Waltztime;
23.— Nfljs; 23.15—24.— Gr.pL.
maandag 2f maart ws
HU VÉRS UM I; 7.— Nws; 7-15. Och
tendgymnastiek; 7.30 Gr.pL; 7,45 Een
woord voor de dag; B.Nws; 8.15 Te
tieura laudamüs; 8.45 Piahoduo's; 9.13
Bezoek bij zieken; 9.30 Radio phlL ork.
30.30 Morgendienst; 13.Caivet-kwar-
4e£; 11.20 Van oude en nieuwe schrlj»:
vers; 11.40 Sopraan, fluit en orgel; 12.10
NBC-symph. ork.; 1ZJ0 Land- en tuin
bouw- 32.33. Orgelspel; 13Nws; 13.15
Mandölinata: 33.45 Benjamlno Gigli;
14.'Schoolradio; 14.35 Gr.pl.; 13.—
Alex S.chellevis met koor; 1520 Viool eri
pian.0; .15.— Bijbellezing; 16.45 RCA
Victor ork.; 37.Voor de kleuters;
17.15 Fop. orgelbespeling; 17.45 Heg.
uitz.; 10.— De vijf Zapakara's; 18.15
Sport; 13.30 Reg..ultz-
Hilversum.H: 7.— nw*; 7.15 piano
en orgel; 8.Nws; 838 Gr.pl.; 9-
Mozart-Beethoven: 10.— Morgenwij
ding; 10.20 BBC-theaterork,; 10.30 Voor
de vrouw10.45 De regenboog; l'»25
Hollandse, liederen; 11-40 Voordracht;
12.rr- Accordeola12,30 Land- en .tuin-,
bouw- 32^3 Vöor 1-het ^platteland;.-12.38
Kumha en: samba;; 13.^—-Nwb; 13.15 -Ka-
lender; '13.20 Ramblers: 13.50 Alain Ro-
maös,; .piano: 14.—Jonge Nedert kun
stenaars: 14.30.. Tussenhemel eri aarde?
14.45 D e barbier va age vil la1555 Hoor.
spel; 16R0 Lenteprog.:-TL— De. .school
is tüt; 37^0, Louis Levy; 18.Ntvsr
18.15 Varia '1839 Malahdo; 18.45 Parle-
nientalc ^verzicht.
om na haar huwelijk te blijven
werken, och, is dat werkelijk een
vraag, die men met ja of nee kan
beantwoorden?
Dat hangt toch zo in hoge mate
ai van de persoonlijkheid van de
vrouw, vhn de maatschappelijke
omstandigheden, waarin zij ver
keert, van haar hele levensstijl èn
die van haar man!
Ik ken een gezin, waarin man
en vrouw werken; ze hebben een
paar kinderen die flink meehelpen
en veel zelfstandiger zijn geworden
dan de meeste andere kinderen. Het
huishouden is niet in de puntjes,
er.ligt-wel eens stof en er is wel
eens rommel. Toch is het een heel
goed gezin; men leeft met elkaar
mee, er is een heel bijzondere en
prettige sfeer, mag men nu van deze
situatie zeggen: Dat deugt helemaal
niet. die vrouw hoort thuis te zijn?
Niemand zal dat durven zeggen, die
deze mensen kent. Aan de andere
kant ken ik heel wat huisvrouwen
dié genoeg hebben aan hun gezin,
de kinderen en *t huishouden. Ze
zijn niet in 't minst saai of suf of
onintelligent, ze hebben heus nog
wel belangstelling voor dingen bui
ten hun kringetje. Zou men van
hen moeten zeggen: Jammer, dat
die vrouw niet haar talenten in de
maatschappij gebruikt? Welnee!
Men kan. en. mag hierbij niet ge
neraliseren. Laat iedere vrouw zich
op vrouwelijke en op eigen wijze
ontplooien, dat is het belangrijkste.
Laat zij zichzelf blijven, hetzij hi-
haar huisgezin, hetzij op maat
schappelijk terrein, al naar haar
gaven en mogelijkheden.
^1^
VAN Coolsingel
tot Donderdag en lopen nu klaar is kan de tram
Msrconmle in via vlak langs het trottoir, weer op de midden baan
Kruiskade, 'Middelland- De tramlijnen rullen rijden.
straten en Vieram- dus tijdens de asfatte-
bachtsstraat zal men, in ring met omgelegd wor-
het vroege najaar, over deiy z°aU in de Vier-
asfalt kunnen rijden, ambachtsstraat en Ma-
Maar voordat het zover thenesserweg wel het
is, zullen de bewoners Seval was.
en vooral de wioke- Het .rijverkeer wordt
liers aan de le en 2e aan de zuidkant van de ven is de asfaltering
Middeïiahdstraat maan- straat geconcentreerd van een aantal straten
den lang in de misèrd waarna het midden ge- in de stad gedeeltelijk
zitten van een opgebro- asfalieerd. kan worden, noodzaak, voor^stads-
Tenslotte is dan de
noordzij van de straat
aan. de beurt. Ook de
Graaf Florisstraat zaï
geasfalteerd worden.
Zoals wfj reeds schre-
Dit gedeelte, waar de aanleg, o-a. in de Spaan
tram straks weer zal sé polder, zijn keien
rijden, krijgt een. be- nodig: deze moeten, uit
tonnen fundering. Zweden worden inge-
Wanncer het midden- voerd en kosten c£tis
gedeelte gereed Is, deviezen. Gemeente-
wordt het rijverkeer werken zijn met asfalt
(behalve trams) hier- goedkoper uit en-bo-
aan de noordzijde opge- over geleid en kan. de vendienmen wint
broken; de tramrails zuidzijde van de straat met asfaltering duizen-
zijn verplaatst in dë geasfalteerd worden, den kostbare straat
nacht van Woensdag op Wanneer men hiermee keien.
ken wegdek.
Met de asfaltering
wordt in April begon
nen, mitar de voorberei
dingen. zijn reeds enige
weken aan de gang.
Het wegdek van de
2e Midriellanristraat
Tn de laatste vijftig jaar heeft
de heelkunde verbazingwek
kende vorderingen gemaakt.
Wanneer vroeger iemand door
brandwonden of verzweringen,
verminkingen had opgelopen,
was het niet mogelijk zo'n pa
tiënt afdoende te helpen. Met
aangeboren verminkingen was
het net zo. Een bekend voor
beeld daarvan is de hazelip.
Thans echter zijn de medici door
plastische chirurgie in staat,
verminkingen voor een belang
rijk deel te verhelpen. Dat heb
ben zü voor een niet gering deel
te danken aan de laatste twee
wereldoorlogen die hen dwon-r
gen hnn krachten te beproeven
op verminkte soldaten, wier lij
den zoveel mogelijk verlicht
moest worden.
Bij de plastische chirurgie gaat
het er niet om, gehele lichaamsde
len te vervangsn, maar wel om.
;rote of kleine hüidlappen,' die zo
leschadigd zijn, dat zij niet meer
kunnen genezen,door andere te
vervangen. Ook lelijke of storende
littekens kunnen uitgesneden wor
den en op deze plaatsen kan nor-
male huid aangebracht worden. Ook
worden slijmvliezen, spieren en pe
zen bewerkt.
Bij de plastische buidchirurgie
kan de chirurg gebruik maken van
de eigen huid van de patiënt, doch
ook van de huid van een ander en
soms kan zelfs dierlijke huid goede
diensten bewijzen. Meestal wordt de
huid van de patiënt zelf gebruikt
De huidlap kan ergens aan het li
chaam uitgesneden worden en op de
wond worden gelegd. Het is ook
mogelijk, en vaak verkieslijker, om
in de onmiddellijke omgeving^ van
de wond een huidlap uit te snijden,
zo, dat de lap nog juist met het li
chaam verbonden blijft De loslig
gende lap kan dan gedraaid en bij
de wond vastgenaaid worden. Deze
laatste methode heeft het voordeel,
dat het stuk huid met zijn bloedva
ten in verbinding blijft en daardoor
minder kans loopt-af te sterven. De
grote moeilijkheid, bij de plastische
huidchirurgie en oorzaak van veel
BEHALVE de woorden, die uit de
gewone OCiSchrijvingen gevon
den kunnen .worden, zijn nog
twee woorden te vinden. De bete
kenissen van deze woorden zijn een
muziekinstrument en een soort to
neelspel. Wanneer U ons deze twee
woorden leunt vertellen, dan weten
wil, dat U' de gehele Kxuiswoord-
puzzle hebt kunnen oplossen. Hier
volgen de omschrijvingen^
Horizontaal:
1 Gemeente in NoordhaUaad; 0
Gemeente in Drente; 19 Klaar: 11
Dameskleding (meerv.Ji 14 En der-
gelijke; 18 Familielid: 17 Muziek
term; 19 Steekje: 22 Vat; 24 Flink;
26 Soort; 28 Zangstuk; 29 Voorzet
sel; 30-Eerstvolgende: 32 Bij voor
beeld; 33 Pias; 34 Vlek; 36 Gemeen
te in Gelderland: n Half (Frans);
38 Europeaan; 39 Zanggeze!schap; 40-
Muzieknoot; 41 Muziekterm; 43
RiJksmark; 45 Grote stenen; 48 Sier
de-dneervd: 50 Gomhars; 53 Straat
je; 54 Zangvogel; 55 Vrucht; 56 Bereide
Öujd:..57 Draagbare bergplaats,
Verticaal:, l .Muziekinstrument; -2 An
ders: 3 Als 43 Horizontaal; 4 Drinkbak-
Je; 5 Stilll; 6 Boom; 7'Muziekterm 8
Aanwijzend- voorn, woord; 9 Gemeente
in Noordliclland; 12 Vochtig; 13 Getal;
15 Planten: 18 Berichtgever; 20 en 25
Venster; 21 Kracht (afkorting); 23
Rund; 24 Franc (afkorting) 27 Als 8
Horizontaal; 28 Als volgt; 29 Toe
vluchtsoord; 31 Do or eeoro eren; 32 Per
sen. dringen; 33 Lederen band; 35
Speelgoed- 37 Boom; 42 Ons inziens; 44
Geneeskunde; 43 Deel van de hals; 46
Inwendig orgaan 47 Plezier: 48 Myth,
goden en godinnen; 49 Muzieknoot; 51
Regerings reglement (afkort); 52
Geestdrift
Van dit raadsel worden geen. oplossin
gen ingewacht.
De oplossing van ons raadsel van vo
rige week is als volgt;
De 23 maal 2 woordjes zijn: verven—
erven, streeksteek, stroomstorm,
brekenkeren, sturenstern, ijlgoed
gloed, drama—raam; citér—riet, notie
tien,-tabelAbel, staallast, stand
dans, keperperk. storm—trom, graan,
—naar, steennest, poortport, griet
gier. radar—roKZ. traaggaar, speer-
pers, jiaartkrat.
Het spreekwoord is:
„De Cost gaet voor de ba et uyt".
mislukkingen, lit, dat de huidlap
nog voor hij met de onderlaag is
vastgegroeid, afsterft.
Een eerste vereiste, voor het wel
slagen van dé operatie is, dat de te
bedekken wand. volkomen schoon is.
Een ontsteking of een ontwikkeling
van etter beneemt alle kans op
gunstig resultaat. Met'behulp van
penicilline is .men in staat de wonde
snel te reinigen. Meestal ls de huid
lap na circa veertien dagen op de
wond vastgegroeid en de wond,
ontstaan door tiet uitsnijden van
deze huidlap, geneest vanzelf. Huid
plastieken wordeib vooral vaak toe
gepast bij grote brandwonden. Zij
voorkomen dat lelijke littekens
achterblijven. Sommige littekens
kunnen bewegingen-' hinderen of
storend werken als zy bijvoorbeeld
voorkomen op da hand, waardoor
zij de bewegingen van vingers be
lemmeren of volledig onmogelijk
maken.
Bij een plastische operatie aan de
neus wordt een huidlap van de bo
venarm gehaald. Daardoor is de pa
tiënt verplicht een paar weken met
opgeheven arm rond te lopen of op
bed te blijven. Deze mositö wordt
rijkelijk beloond, want meestal is
succes verzekerd. De plastische
heelkunde is uitgegroeid tot een
aparte wetenschap; vooral in Rot
terdam wordt dit soort operaties
met veel succes toegepast.
De plastische operaties hebben
ook een grote sociale betekenis. Ve
len, die door hun verminkingen in
grote moeilijkbeden waren geraakt,
zijn dank zij een'succesvolle behan
deling, weer in de gelegenheid ge
steld een volwaardige plaats in de
maatschappij in te nemen.
Tot het volgende spreekuur!
MEDICUS
DE KINDERKRANT
90I
tocb
zo jaloers op Jettie? Was
het, omdat Jettie altijd een hele-
ontzetting door de klas, Jettie zat
heel stil en verschrikt achterom
te kijken naar die vlecht. Josien-
boel vriendinnetjes had? Was tje zat verstard jn haar bank, er
het, omdat iedereen Jettie altijd
zo aardig vond? Of omdat ze de
knapste van de klas was? Of
omdat ze zulke mooie blonde
vlechten had?
Josientje wist het 2elf niet,
maar ze kon Jettie niet uitstaan.
Je bent een opschepster, jh,
met je mooie haar, zei ze bits
tegen Jettie en als ze haar op
straat tegen kwam, stak Josien
tje haar tong uit en riep: Lef
maker!
Nu was dat beslist onzin, Jet
tie had helemaal niets opschep- Jettie zei maar steeds niets
perigs. Ze was vrolijk, gezellig
en iedereen hield van haar, maar
Josientje kon het nu eenmaal
niet zetten, dat zij niet de knap
ste en de liefste was, dat zij niet
zulk mooi blond haar had.
Er was één les, waarbij Jo
sientje wel de beste was, dat bei thuis en dan zalik met je
was handenarbeid. En dat was moeders praten.
prettig uurtje. De juffrouw
de kinderen zelf van élles
Josientje ging
huis en met
Dan moeten we samen naar Jet-
tie's huis gaan, nu direct.
NU Jettie's moeder zat al te
praten met de juffrouw van
school en Josientje werd even in
de serré met Jettie alleen, gela
ten.
Het sp-sp-spijt me zo vreselijk,
zei Josientje hakkelend, en ze
keek Jettie wanhopig aan.
En toen gebeurae het wonder.
Inplaats'van woedend of venij
nig te doen zoals ieder meisje
gedaan zóu hebben, zei" Jettie
alleen maar: Ik ga zo meteen
naar de kapper en kort haar
staat tne ook. leuk.
En. even later kwamen ze
men binnen met de armen
over eikaars schouder,
Knk eens aan, zei Jettie's
moeder, we hoeven er al niet
veel langer over te praten, die
twee hebben het al goéd' ge
maakt, .--.-vrv.
En. van die tijd af werd „het
helemaal anders met Josientje.
Zij .werd Jettie's beste vriendin
en van haar jaloersheid was zij
genezen.
Maar toch kon ze nooit naar
snikkend naar Jettie's gladde page-kopje kijken,
horten en stoten zonder eventjes een steek jte
was een hele t|jd stilte.
Juf sprak eindelijk het verlos
sende woord: Gaan jullie twee
eens even met me mee, zei ze en
tot de andere kinderen; Gaan
jullie even rustig door met plak
ken.
Och, die juf was toch eigenlijk
zo lier. Boos was ze niet eens,
alleen maar heel erg verwon
derd. Hoe kon je zoiets doen. OQmQ„
Josientje, vroeg ze zacht. Ben jij
zo'n jaloers meisje?
Josientje begon' te hullen
keek maar aldoor verschrikt.
Weet je wat, zei de juffrouw,
jullie moeten allebei naar huis
gaan en jij, Josientje, moet het
aan je moeder vertellen, wat jje
gedaan hebt. Straks, als de les is
fgelopen kom ik bij jullie alle-
verzinnen. Nu, op deze ochtend kwam hel verhaal eruit. Moeder, voelen: Dat heb ik gedaan. En
mochten ze allemaal zelf een die het zwijgend aanhoorde, zei: dat duurde nog heel lang.
schilderijtje maken van plaatjes,
die ze zelf eerst uitknipten. Juf
had een hele stapel gekleurde
plaatjes-tijdschriften meege
bracht. Ieder kreeg zo'n blad en
mocht er naar hartelust in knip
pen en dan de prentjes op een
stuk karton plakken, zo. dat het
een mooi geheel werd.
Josientje was er helemaal in.
Ze knipte een heel huis uit, een
landhuis en een stukje groen, dat
was het grasveld ervoor en een
kinderstoel met een baby, die
moest op het gras staan en vo
geltjes en wolkjes in de lucht.
Het werd een prachtig schilderij,
Jettie,. die vlak voor haar zat,
was ook druk bezig: het was heel
stil in de klas en eindelijk kwdm
de juffrouw eens kijken, wie het
mooiste- schilderij had gemaakt.
Ze keek over Josientje'? schou
der en zei: Och, wat snoezig, wat
heb je dat leuk gedaan. Josien
tje! En Josientje glom van trots.
En tenslotte ging juf ook bij Jet
tie kijken. Dat is het allermooi
ste, zei ze. kinderen, Jettie heeft
een hele dierentuin bij elkaar
weten te krijgen, nu moeten jul
lie toch eens kijken, hoe aardig!
En ze prikte Jettie's karton op
het bord om te laten 2ien hoe
mooi het was.
TOEN werd Josientje helemaal
koud van binnen. Wéér die
Jettie, zelfs hier. op handenarbeid
had ze het weer beter gedaan.
Ze wist niet precies wat ze alLe-
maal voelde: Drift, woede, ver
ontwaardiging. Dfe tranen
prikten haar in de 'keel; toen
greep Josientje de schaar, waar
mee ze zojuist nog plaatjes had
geknipt en een seconde later'lag
een van Jettie's vlechten op de
schoolbank, afgeknipt.
Oooèooh. er ging een zucht van
heuselijk" bestaat, weten we ook •niet. maar tn ieder, geval heeft het de
kop van een....? En de staart van een..,.? Hoeveel verschillende beesten
kunnen Jullie vinden in dit monster7 Ga eens tellen. De volgende week
zullen we ze allemaal opnoemen en dan moet je maar eens kijken o£ je
er soms nog vergeten had. Goed kijken, hoor!
TpR was eens een jongetje, Gerritje Flink,
l-* die werd maar niet groter dan een pink.
Hij trilde niet groeien, by werd maar niet langer,
zijn vader en moeder die werdén steeds banger.
Ze zeiden: Die Gerritje wordt maar niet groter,
ze gaven hem melk en ze gaven hem boter,
ze gaven hem plakken rozijnen-keek.
Maar wat ze ook gaven, het hielp geen steek:
Die Gerritje Flink
bleef zo groot als een pink.
Zijn vader en moeder maakten toen
een bedje voor Gerritje,van een schoen.
Hij dronk uit. een vingerhoed melkchocola,
hij hinkelde in het buffet in een la,
hij jakkerde over de schoorsteenloper
op een fietsje, een echt klein fietsje van koper
En zijn vader en moeder zeiden: och,
hij is wel niet grootmaar Hef is le tóch.'
Ons Gerritje Flink
zo proof'als een pink.
JV/fAAR eens op een avond; o, vreselijk, zeg!
f- Ja, eens op een avond was Gerritje weg.
Zijn moeder ging zoeken, ze zocht op de grond,
ze zocht in de naafdoos, de mand van de hond,
ze zocht in de hoekjes/ze zocht in de spleetjes
en onder de kussens en onder dp kleedjes,
ze keek in de theemuts, ze huilde en riep:
O, Gerritje, zeg toch eens eindelijk: Piep.
Maar wég was Gerritje Flink
zo groot at$ een pink.
Zn moeder bleef zoeken en 'vader kwam thuis
en zocht in de pannen en in het fornuis
hij zocht in zijn beurs en zijn vestjeszak,
toen hoorden ze roepen, heel zachtjes en zwak,
ze hoorden een stemmetje en, met gestommel
kwam Gerritje Flink uit de koekjestrommel.
Ze riepenHoera, daar fs ie! .en toen
kreeg Gerrit van vader en moeder een zoen.
Die Gerritje Flink
zo groot als een pink.
de pilaren, die het zicht
van op de wand vanuit het
zal midden van de foyer
de en dat is een heel belang-
De kelderfoyer van de zeven taferelen op de kleurmotieven
Rotterdamse Schouwburg wand achter de boxen. Bij het schilderen
zal binnen afzienbare tijd vormt het grootste deel de zeven taferelen
de make-up krijgen, waar- van de versieringen, die Henkes behalve met --
op dit lafenisoord voor langs de zijwanden war- plaats: ,,een kelder in. een. rijk punt onderbreken,
kunstminnaars krachtens den voortgezet in zuiver •schouwburg", ernstig re- Hij meent deze moeilijk-
zijn bestemming recht decoratieve lijn- en kening moeten houden met heid te kunnen ondervan-
heeft. Nu de luchtverver- gen door deze pilaren als
singslinstallatle geplaatsthet ware ie projecteren op
is en de foyer-ruimte de wand: carïatiden, ei-
voorlopig geen ingrijpende Dolf Henkes in zijn ar** genlijk schoorzuilen dus,
wijzigingen zal ondergaan, atelier bezig aan deeI ^tina^en van de
heeft men de schoonheids- enkele'"ruwe schet- J>~, - wand en de voorstellin-
specialist in de arm geno- Sen voor de wand- ttPIIgen zullen flankeren
men. De Rotterdamse schilderingen. onderling scheiden,
schilder Dolf Henkes, die
van huis uit reeds bijzon- iiU' vde' 'Gilsbrecht
derebelangstelling teelt MM,- «H OUSBreait,
voor de dramatische kunst
en zijn beoefenaars hij
schilderde o,a. Moïssx en
Paul Wegener kreeg
van de Heineken's brou
werij het verzoek de fres
co V te. schilderen.
Geen gemakkelijke op
dracht, want de ruimte
werking van dé foyer mot
de grote luchtkanalen, de
vele zuilen, de trappen,
deuren en zitjes,-;"stelt bij-,
zondere problemen. Daar
om, kon Henkes.- slechts-
heek-globaal de opzet aan
geven, het werkelijke
schetsen, gebeurt ter plaat
se op 'de wand niet oplos
baar krijt; voor de schil
deringen gebruikt hij mi-
neraalverf. Een reeks van
aan weerszijden' daarvan
situaties uit de Medea en
Midzomernaehtsdroom. Dit
worden betrekkelijk direc
te schilderingen naar
de werkelijkheid, bijna
„plaatjes" zou men kun
nen zeggen. Naar de zij
kanten, waar het ruimte
effect weer anders werkt,
heeft Henkes zich een bal
letscène uit l'Après midi
•d'un faune(geïnspireerd
op Serge Lifar), een ta
bleau naar Strawirisky's
l'Oiseaü de feu en een vrij
dècor-ontwerp gedacht," die
meer vloeiende beweging
en ruimtewerking .vragen.
JO BOER'S BEELD EN
SPIEGELBEELD
(A'DAM, DE MUIDERKRING, *49).
MEN kan iets mooi vinden en'er toch
een heleboel op aan te merken heb
ben; Jo Boer vergeve het ons, dat wij
eerst met op- en aanmerkingen komen.
Haar. hier en daar te Ingewikkeld
geschreven boek Is onduidelijk gewor
den door allerlei overbodige schrijf-
franje. Tussen 1940 en 1948 schreef men
toch geen „modern" Nederlands hoek
meer alsof het een moeizaam vertaald
werk (i.e. het Frans) was 1 Jo Boer heeft
voornamelijk buitenslands vertoefd; wy,
die tussen de twee wereldoorlogen hier
moesten blijven, wy hebben geleerd ons
van alle overtolligs te ontdoen en rgcht
op ons doei af te gaan. In een moderne
huiskamer behoeft een lamp er niet
uit te zien als een kanten wieg uit
1890; het gaat er om, dat zij zo naakt
mogelijk, licht geeft; getransponeerd:
taal en Stijl hebben zich ontdaan van
allerlei benauwde ruches, strookjes en
frills. Jo Boer behoort bij ons èn door
haar talent èn door haar kunstzinnige
werkwoede, dus moge zij besluiten tot
een eenvoudiger, directer schrijfwijze,
zodat zij zichzelf niet langer verhin
dert. de belangrijkste schrijfster van
haar'lichting te worden, nl. van de. tus
sen 1900 en 1910 geborenen.
De onderwerpen, die zij aanvat, zijn
niet kinderachtig; 'daarvoor treedt zij
gelukkig, met een fors gebaar te ver
bulten zichzelf, Het zijn echter gege
vens, waaraan anderen, vóór haar. ook
reeds hun krachten hebben gegeven
(maar dat is helemaal niet erg!); om
van de besten één te noemen: Herman
Teirlinck in Maria Speermalie. Het la de
tragedie van een ondergang met het
uitricht op een regeneratie: hoe. gaat
een landjonkerUjk geslacht te gronde.
en hoe verheft het .zich weer in een zij
tak"; hoe kan een. oud geslacht moe wor
den en fout op fout begaan, omdat hRt
nfet meer luistert naar de stem van
Rede en Geweten, doch alleen dartst
naar het pijnen vin z'n passie. Passie in
een dergelijk leegbrandend geslacht
voert tot gevaarlijke zinneloosheden,,
tot heidensheden.
Het (Franse) drama van de nog jonge
grootmoeder die een 20-jarige man tot-
zich trekt en-zich hem laat onttrekken
door een harcr dochters jonge kin
deren, die dit alles horen, zien en be
grijpen pachtersvolk, dat per slot
aan alles een natuurlijke oplossing moet
geven het, is voor.een sterker talent
ddn dat van Jo Boer genoeg om te
derailleren. Jdaar Jo Boer derailleert
niet(behalve' hier en daar in woorden
en In melodramatisch geworden passa
ges): zij sloot er zich door, omdat zij
haar Louis Couperus. Teirlinck, Hughes
(High-wind in Jamaica), Elisabeth Bo-
wen (The House in Paris) cn zelfs haar
Daphne du Maürier (Rebecca) en Ka-
therinc Mansfield (Bliss) kent en:
drommels goed blijkt te hebben bestu
deerd!
Gelukkig is Jo Boer een Hollandse
schrijfster die tevens schilderes is; en
daar onze schilders(essen) altijd, nog
meer 'de moeite waard zijn dan onze
Echrijvers(stera) is er-een resultaat be
reikt met Beeld en Spiegelbeeld, dat
voor ernstige, goede lezers waarde zal
hebben, meer dan Melancholie der .Ver
zonken Verten, Jo Boer's vorige boek.
Zij schrijft veel. Jo Boer, Vermoede
lijk schrijft zij zich los' van alles wat
haar obsedeert en Jn de weg staat; rij
„ontschrijft" zich aan alles wat haar
benart. Hoe meer zij zich ontworstelt,
des te eerder zal zij Thalatta, Thalatta
kunnen roepen, als van. de binnenkort
bereikte hoogte uit. een vrije horizon
voor haar opdoemt in ah z'n reinheid
en grootsheid. En dat wij haar dèn de
hulde mogen brengen, die zij ten volle
zal verdienen.
J. W. de B..
Advertentie UW
T O U W MALAIS
w: DE WITHSTR. 46 ,f?.'DAM
WAGENSTR. 115 - DEN HAAG
„De Ooievaar" nu ook in
het centrum
N.V. Magazijn „De Ooeivaar" de
bekende zaak voor babyartikelen
in Blijdorp, beeft deze week een
filiaal geopend aan de Mauritsweg.
Voorlopig worden in deze winkel
waarover men de beschikking kreeg
door reorganisatie van een bestaan
de meubelzaak r~ uitsluitend kin
derwagens, baby-meubelen en der
gelijke' artikelen verkocht; maar
wanneer de textielpositie het toe
laat zal het publiek ook hier, even
als thans aan de $tatenweg het ge
val is, een ruime keus in baby-,
kleding kunnen, maken.
De „showroom" aan de Maurits
weg is zeer groot, waardoor „De
Ooievaar" hier nog meer soorten
kinderwagens in voorraad kan heb
ben dan in de zaak in Blijdorp. Wie
dus met de ooievaar te maken heeft,
zal de weg naar „Dé Ooievaar" wel
vinden.
Het is niet alleen, dat vele ouders
zich schuldig maken aan drank
misbruik, heel vaak laten zij hun
kinderen meedelen in hun „vreug
de", vertelde de heer Wepster Vrij
dagavond aan de Blauwe N.V. in
de Aula van de H.B.S. aan het Afri-
kaanderpleln. Het is ongelooflijk,
hoe volwassen mensen weigeren de
gevaren, die hun kinderen van. de
.zijde van de drank bedreigen, in te
zien. De heer Wepster, die zelf on
derwijzer is, heeft met een aantal
van zijn collega's een onderzoek
laten instellen naar het aantal kin
deren op.de scholen, dat wel eens
alcoholhoudende dranken geproefd
had, Voor de oorlog bedroeg dit
aantal 45%, na de oorlog 52%,'
Als bijzonderheid werd op deze
avond de film „Java's Pracht en
Praal" vertoond. Fotografisch was
deze film heel goed, maar de mu
ziek. in deze film getuigde vaak van
weinig inzicht. -
Nieuws uit randgemeenten
De nieuwe keur van de polder
Berkel }igt ter hulpsecretarie tot
15 Juni ter inzage.
De reizende, -distributieploeg
houdt volgende week zitting: Maan
dag Spl tot.eit met,Tok, Woensdag
ToT tot en met Vér, Vrijdag Vers
tot en met Wel.
Een auto uit- Vlaardingen reed
tegen de .bomen van de spoorweg
overgang bij de Overschieseweg en
wérd beschadigd.
De heer A. G. Corbeth, 'chef van
het bureau van de brandweer in
Overschie, kan meer dan branden
blussen. In de post van de gemeen
te-bibliotheek heeft hij gedecla
meerd: Vóór de pauze werken van
Cocheret, Hilke en Boudier Bakker,
na de pauze Campert, Marsman en
Donker en tenslotte een fragment
uit Gysbregt van Aemstel. Mej.
Edelman leidde hem in en de heer
v. d. Berg bood hem aan het slot
van de geslaagde avond een boek
werk aan.
Advertentie 1M.