a mrx
W
Ome Keesje mocht niet sterven
onwmt\c
Edward, mijn zoon" in een
gave vertoning
BEHANGSEL
PUNTENBURG
Winkel juffrouw
ENIGE 2e VERKOPERS
c>p
DE RATTEN IN HET RUIM ZIJN
HEER EN MEESTER
In de loop derxweek komt de schuit onder
de hamer
Zwerftocht door de
troosteloosheid
In de Philharmonisehe
keuken
Prijsdelicten nog
talrijk
Vroom
Dreesmann
Geestelijke vader, Willem v. Capellen
wordt zestig jaar
Kerkconcerten
Woensdag: „Brand in
de Jonge Jan"
Cor de Groot speelde'
Chopin
Debutantenconcert
AUSTIN 10
energieke vertegenwoordigers
Groot
SUiwadoorsbedrijf
N.V. Maatschappij voor Woninginrichting
P. van Reeu wijk
le VERKOPER
1e KLAS en 2e KLAS DRUKKERS
DRUKKERS-LEERLINGEN,
o 1e KLAS DRUKKER
J
STRIJKSTERS
MAMËELSTERS
VÜÜWSTERS
Dinsdag 19 April 1949
S
v.WïsFifri,.HjS
HFvï5 vsti! Se worden aan boord van de schoener „Rhaina Santa Iia-
St. ?JJn smokkellading beroemd ia geworden en
m de loop van de week als slachtoffer van manipulaties van zyn onbekende
komt by openbare executie. Ongeveer twee jaar
ligt de kleine sierlyke boot nu al in de Waalhaven, zij aan zij met de
voor weer schip bestemde „Cumulus", die ook al twee jaar wacht, maar
aan op reparatie De zeilen, die eens trots aan de drie masten klapperden,
liggen beneden in het ruim te vergaan, de bemanning heeft een goed
heenkomen gezocht op andere schepen en alleen de ratten bleven. Zij
zrjtt nu heer en. meester op de schoener, vooral omdat zij nog voor jaren
lang eten vinden in de provisiekamers.
het gepiep van de ratten, die weg
rennen en met veel lawaai een vei
lige schuilplaats zoeken als men
langs de klampen aan de mast en
met behulp van den slingerend
touw in het ruim afdaalt.
Daar liggen de zeilen als grote
vale pakken te broeien, een zeil
van de middenmast is m het ruim
gestreken en hangt daar saamge
bonden en roerloos als een gehan
gene, klam van het vocht, want
hoewel het schip niet lekt het
zit heus nog wel goed in elkaar
voor zo'n oud bootje druipt alles
van het nat omdat er haast niet ge
lucht is. Een paar drums, wat legd
tonnen, een enkele balk en een
plank, weer nieuwe pakken met
zeilen, zorgeloos neergesmeten, dui
ken op uit de duisternis van het
achterste deel van het ruim. Men
voelt zich in een. nog solide huis.
dat binnen volkomen is uitgeleefd.
A RMOEDIG en troosteloos ligt
het scheepje nu te dobberen
tussen de boeien, de verf begint te
bladderen, bet touwwerk is op som
mige plaatsen vergaan, in de hut
ten en in de verbandkamer hebben
de ratten hulsgehouden. In de ma
trassen bouwden zij hun nesten en
stoffeerden die met wol van de de,-
kens, zy speelden tussen de flessen
met medicijnen, die in de verband-
kamer zijn achtergelaten en vraten
zich in de provisiekamers rond aan
het meel en de bruine bonen, die
uit «3e kapot geknaagde balen zijn
gerold en de andere levensmidde
len hebben bedolven.
De bemanning heeft by haar ver
trek de schamele inventaris achter
gelaten. Er heerst een. chaos in de
kleine vertrekken, die de bezoeker
de indruk geeft of alles bij een
overhaaste vlucht is achtergelaten.
De flessen met drank staan ge
opend op de kastjes» in de hut van
de eerste stuurman iigt een kompas
op tafel, dat gerepareerd moet wor
den, maar waar hij niet meer aan
toe is gekomen. In een andere hut
staat eea waskom met het water er
nog in, de restanten van de zeep
zijn tegen de rand beslagen. Op
heel h£t schip is geen stoel of bank
meer te vinden, waarschijrlijk heeft
de man, die het laatst van boord
ging ze verstookt in de kachel van
het kombuis, waar hij moederziel
alleen zijn. potje kookte.
Het spookschip
DAAR aan boord krijgt men goed
het idee, waarom er over de
„Santa Izabel" als over een spook
schip wordt gesproken. Er zijn geen
lieren die knarsen, men hoort geen
commando's en geen enkel mense
lijk geluid, maar hoog boven in het
want fluit de wind door de touwen
en laat alles kraken en steunen,
nergens Is een teken van leven, al
leen beneden, onder het dek klinkt
Het concertpubliek hoort en ziet
sen orkest om zo te zeggen alleen
maar op z'n Zondags. Want wrat er
zo al aan de voorbereidingen van een
concert-vastzit, speelt zich achter de
schermen af en slechts weinigen is
het gegund eens het repetitielokaal
binnen te dringen.
Het bestuur van de Vereniging tot
Instandhouding van het Rotterdams
Phjlharmonisch Orkest echter heeft
kans gezien een avond voor de leden
en donateurs té organiseren onder
het motto: „Een kijkje in de keuken
van het orkest".
De belangstelling voor het toebe
reiden van muzikale spijzen was
zeer groot, want de „keuken." in het
gebouw van de Rotterdamsche bank
waar de Fhilharmoniei op streng
doctrinaire wijze de kookkunst be
oefenen was tot het laatste plaatsje
bezdt.
De chef-kok Flipse instrueerde
zijn brigade natuurlijk cuïinair-
verantwoord, zodat er al spoedig
gerechten werden geleverd die een
voorproefje gaven van de kwaliteit
van de diners die binnenkort weer
zullen worden geserveerd.
Zeker is, dat het spreekwoord:
„het zijn niet allen koks die lange
messen dragen" hier nimmer kan
gelden, want bijvoorbeeld het recept
in de vorm van een concert voor
'harp en orkest van Henri Zagwyn,
dat zulke speciale klankingrediëntcn
vereist, bleek een delicatesse te zijn
En niet zwaar op de maag te vallen.
Het verhoogde slechts de eetlust.
H, v. B«
De cijfers tonen aan dat op het ge
baad van de prijzen nog scherpe aan
dacht gewenst is. Zo behandelde de
Tuchtrechter te Rotterdam in Maart jJ,
een groot aantal gevallen, waarvan er
108 in een tuchtbeschikking resulteer
den; an B gevallen werd een schikking
getroffen, Ci 11 gevallen werd met een
waarschuwing volstaan.
De boeten beliepen een bedrag van
82.700,de schikkingen van 15.180,-.
In 15 gevallen werd overgegaan tok
verbeurdverklaring der in beeslag geno
men goederen, in 4 gevallen werd de
veroordeelde naast de boete de met de
overtreding behaalde winst afgenomen.
Intussen kwamen alweer 127 nieuwe
processen-verbaal binnen, waarvan 78
van de Controledienst van het Directo
raat-Generaal van de Prijzen, 20 van A
C.C.D., 16 van de Rijkspolitie en Man»
chaussee en 13 van de gemeentepolitie.
Er werden forse straffen opgelegd.
Zo kreeg een N.V.-te Rotterdam f 500
boete terzake van het in rekening bren
gen Yan te hoge prijzen voor werkzaam
heden aan gebouwen en het niet aan
houden van de voorgeschreven admini
stratie.
Verder kreeg een Hotterdams winke
lier, die serviezen te duur had verkocht
2500 boete en werd een slager veroor
deeld tot een boete van 4000 wegens
het kopen van slachtafvallen tegen te
hoge prijzen.
MARKTBERICHTEN
Veiling Berkeï, 16 April '49.
Kaskomkcmmers 1 101-105; kas-
komkommers 2 87-90; kaskomkom-
mers 3 74-78; bloemt jol le soort
66; bloemkool 2e soort 61; sla le
soort 16.20-14.70; sla 2e soort 5.40-
12.50; tomaten A 140; radijs 710;
slavellen 60-90.
We struikelen bijna over een an
kertje, dat met een kapotte ton er
den boei, een verfrommeld zeil cn
een zwarte druipende balk als een
stilleven ligt te wachten in het
duistere ruim van dit lugubere
spookschip, waar de rat koning is,
tot er rappe mensenhanden zullen
komen, die alles op de plaatsen
brengen waar het hoort.
Advertentie IM.
Hoog tijd
I-IST is hoog tijd, dat dit bootje
onder de hamer komt- Tedere
dag, dat het nog langer doelloos
dobbert tussen cfe boeien m de
Waalhaven brengt meer schade
mee. De zeilen verbroeien, hét hout
waar dis verf afbladdert gaat rotten
als er geen nieuwe verf komt, het
touwwerk heeft al een geduchte
knak gekregen na twee zomers en
twee winters. In de machinekamer
verroesten de motoren., die mis
schien, alleen, nog gebruikt kunnen
worden als ze grondig geremiseerd
zijn.
Toch krijgt dit scheepje de laatste
dagen al veel bezoek, het gebeurt
nog al eens, dat een Spido-bootje
bezoekers afzet, die evenals wij een
zwerftocht maken, door de kleine
ruimte, die de „Rhaina Santa Iza
bel" biedt. Ongetwijfeld zullen er
op de verkoping velen zijn die wel
een bod op de schoener willen doen.
Laten wij hopen, dat de boot in han
den komt van iemand, die deze byna
antieke schuit de behandeling zal
gevep, waar zu krachtens haar
schoonheid van lijn, krachtens haar
volwaardigheid, als zeevarend schip
en krachtens de romantiek, die van
haar uitgaat, recht op mag laten
gelden.
Kousen zonder kronkels, met
kaarsrechtenaden... het zijn
kleinigheden, maarjuist
die' maken dal U er keurig
uitziet Wij zorgen datU «kou
sen onberispelijk zitten, door:
ct
per paar
solide
da mesjarre telles
van orima elastiek
met bandvelvet en
roestvrije schuiven.
ROTTERDAM
(Van onze verslaggever)
ÖME KEESJE is een van de weinige, zo niet de enige radto-
figmir In de Europese omroep, die de respectabele leeftijd
van twintig jaar bereikte. En de man, die zo vele jaren de rol
van de avontuurlijke, fantasierijke en eeuwig jeugdige grijsaard
speelde, die Ome Keesje zelf creëerde en er de tekst voor schreef,
Willem van Capellen, zegt van zich zelf ook al, dat hij
tot de ouden van dagen gaat behoren. Tot die mening is hij
overigens alleen gekomen door een blik op de kalender. Woens
dag, 20 April, wordt Willem van Capellen zestig jaar.
„een kapotte ton en een boei, een verfrommeld zeil en een zwarte,
druipende balk...
99
De toneelspeler Robert Morlay
beeft, in samenwerking mét de au
teur Noel Langley, het Engelse suc
cesstuk JSdward, mijn zoon" ver
vaardigd, Het is goed te merken aan
dit spel in tien taferelen, dat een ac
teur er de hand in heeft gehad: tal
van rollen komen er in voor die
prettig en goed speelbaar 2yn cn
vooral de hoofdrol, die Morlay in
Engeland voor zijn rekening nam en
daar honderden malen vertolkte,
biedt de acteur veel kansen.
Wij volgen de hoofdpersoon, een
zekere Arnold Holt, van 1919 tot
1943, of liever wy maken kennis m<ft
Holt in het laatstgenoemde jaar, als
hij ons voor het doek komt vertel
len dat zijn leven een eigenaardig
verloop heeft gehad, maar, zegt hij,
„alles wat ik ooit gedaan heb was
ter wille van Edward, mijn zoon. Ik
deed wat ik dacht dat het beste was
voor mijn jongen, omdat ik van
hem hield",
En als hij ons dan in tien tafere
len heeft laten zien hoe het allemaal
gegaan is, komt de heer Holt nog
even voor het reeds gesloten doek
vragen: „Zou een ander dat ook zo
gedaan hebben?"
De toeschouwer zal wel onmiddel
lijk in gedachte geantwoord hebben:
de hemel verhoede het, want die
jnijn. heter Holt mag dan veel van
zijn zoontje gehouden hebben, de
opvoeding die hij de jongen gaf leek
werkelijk naar mets cn de middelen
waarvan hij zich bediende irf naam
van het welzijn van Edward, waren
al bizonder weinig scrupuleus, om
het zacht te zeggen.
Als bijvoorbeeld de jeugdige Ed
ward ter genezing van een heup-
ziekte een dure operatie in Zwitser
land moet ondergaan en het dan
nog kleins handelaartje Holt er hpt
geld niet voor heeft, steekt de lief
hebbende vader aarzelend zijn zaak
in brand (na de verzekering flink
verhoogd te hebben} en ziet het zo
te plooien dat zijn compagnon er de
gevangenis voor indraait.
Blijkt Edward zich later op een
heel dure cn sjieke school zo te
misdragen, dat hii eraf gestuurd
wordt, dan verschijnt de inmiddels
erg rijk gewerden parvenu achtige
papa Holt by de directie van hdt in-.
stituut met de bereids opgekochte
aandelen der finantieel niet erg ge
zonde school en dreigt de hele zaak
te laten sluiten als zoontje Edward
niet rustig de lessen mag blijven
volgen.
Do mateloos eerzuchtige vader be
leeft niet veel plezier van ziju
oogappel, Als jongeling leidt Ed
ward al een losbandig leven, tot
verdriet van zyn moeder, die door
zorgen om man en zoon, troost zoekt
in de drank.
Nog maar twintig jaar oud sneu
velt Edward als oorlogsvlieger. „Hij
was den geboren leider" heeft zijn
commandant gezegd. Vader Holt
herhaalt het met trots. Het is het
enige goede woord dat we over Ed
ward te horen krijgen.
Zoals ik al zei: het stuk biedt de
spelers veel kansen. Welnu, Rotter
dams Toneel, dat er Zaterdag de
eerste voorstelling van gaf, heeft
die kansen met succes aangegrepen.
Onder dd uitstekende regie van Jo
an Remmclts kwam een bizonder
gave vertoning tot stand, eigenlijk
zonder één zwakke plek. Men zag
een boeiende Arnold Holt van Rcm-
melts zelf; een bizonder goed ge
speelde tragische moeder van Rie
Gilhuys en een voortreffelijke crea
tie van Richard Flink als Holts com
pagnon (prachtig zijn terugkomst na
de1.-gevangenis). Paul Storm ver
dient eveneens hulde voor zijn
knappe typering ,van dr Parker,
"huisvriend-arts en Adolf Rijkens
voor dg mooi gespeelde rol van
School directeur.
Manon Alving trof bizondcr als
Betty, het door Edward verleide
meisje, een kleine maar voortreffe
lijk gespeelde rol. Er was een goed
getypeerde professor van f Gerard
Schild en Joop Kok typeerde zowel
de leraar als later de butler aller
aardigst. Enny Meunier was een
vlotte secretaresse, Vera Harbrink
een charmante verloofde van Ed
ward en Ad. Noyons eon rheumati-
sche leraar zowel als een komieke
detective.
Het publiek gaf zijn enthousiasme
over het gebodene met nadruk tc
kennen.
D, Roodcnburg Vdrmaat
Een fraai en boeiend kerkconcert ga
ven gisteravond in de Nieuwe Zuider-
kerk de organist Piet van den. Kerkhoff
cn de hoboïst Jaap Stottfn.
Van den Kerkhoff speelde os. Bach's
toccata in d kï t en de Passacaglaa
in f kl. A van Heger op een wijze die
naast een grote technische beheersing
een voorname muzikaliteit en uitste
kend stblhegnp droeg.
Van grootse allure was ook het spel
van de meester-hoboïst Stotyn. Met
Hangerige toon en volmaakte techniek
droeg hij de Sonate van LoelUet en drie
landelijke miniaturen van B. v. d. Sig-
tenhorat-Meyer voor.
Tegelijkertijd gaf de Christelijke Ge.
mengde Zangvereniging „Sursum Cor-
da" onder leiding van Mar. Egberts
een concert in de Wiihelmmakerk,
Hoewel de weergave van een werkje
van j. Brugman en een tweetal van
Bach alsmede „De dag des Heeren"van
Egberts, die overigens zeer weinig mu
zikale waarde bleek te bevatten, zwak.
fce plekken had waren er opk wel mo
menten' die ÖM de góede''kiarikprodue-
-tie vermochten tek voldoen!
Ankle van Wlokevoort>—Crdinmelin
zong Andriessen's Miroir de peine be
paald slecht.
De solo in Egbert's werkje werd door
de bariton Jan van Ree niet onver
dienstelijk gezongen en de organist
Dirk Jansz. Zwart deed zich in een
Paasfantaaie van Jan Zwart als een
goed organist kennen,
Aa'ri Siootmaker had de begeleiden
de taak aan de vleugel op zich geno
men.
In da Grote Kerk te Overschie brach
ten do organist Andrê Verwoerd en de
zangeres J. Schut-Hogenbirkx Zafer.
dagavond een programma ten gehore
dat bestond uit Passie- en Paasliéderen
o,a. van Buxtehude. Bach Handel en
Eeger.
Verwoerd's spel gaf ook nu weer
aanleiding tot alle waardering. Het
muntte uit door technische beheersing
en een gezond muzikaal begrip.
Mevrouw Schut-Hogenbrifc bleek over
een weliswaar niet grote doch wel
sympathieke sopraanstem te beschik,
ken. Herman van Born.
Tientallen mensen hebben
verbaasd gestaan,toen ze het
hoorden van die zestigste ver
jaardag. De mededeling ia ook
bepaald verrassend voor wie hem
dagelijks rechtop als een kaars,
met soepele pas door de Hilver-
sumse straten ziet wandelen en
die op zyn groet een vrolijke
glimlach, een luchtig handge
baar en een wat jongensachtig
„bonjour" ten antwoord krijgt
Een brede, rijzige gestalte heeft
Willem van Capellen. Hoe anders
stelt men zich Zondagsmiddags
aan de luidspeker de amechtige
Ome Keesje voor. En hoe an
ders zag men hem wel eens af
gebeeld in de radiobladen:
krom. zwaar gerimpeld, een
stenen pijpje in de tandecloze
mond.
„Ik heb zo'n machtig interessante
en veelzijdige baan, dat er geen tijd
is om oud te worden." verklaart
Willem van Capellen. „De radio
houdt je jong. je kunt er eenvoudig
niet in verkillen of verstijven."
Hoe het eigenlijk zo gegaan is
met „Ome Keesje"?
„In Maart 1928 begon ik op Zon
dagmorgen met de Mnderuitzen-
dïng „De familie Mulder". Die fa
milie bestond uit man, vrouw en
twee kinderen. Dat viertal moest ik
elke week een uur lang laten pra
ten over alle mogelijke school- en
familieproblctoen. Daar had ik heel
wat aan te schrijven. Nu was het
eerlijk gezegd om het me zelf een
beetje gemakkelijker te maken, om
meer mogelijkheden te hebben, dat
ik aan het Mulder-kwartet een
vijfde figuur toevoegde. Ik liet van
tijd tot tijd een eigenwijs/oud man
netje op visite komen. Ome Keesje.
En nu zie je weer, hoe vreemd het
soms kan lopen. Dat oude manne
tje werd op de duur de hoofdper
soon in de uitzending. Tenslotte
verviel de hele familie Mulder -
die liet ik naar Amerika vertrek
ken en zo onstond het serie
verhaal „De avonturen van Ome
Keesje". Ook hiervan is de inhoud
in de loop van de tijd gewijzigd.
Van specifiek kinderpraatje werd
het een gezinsuurtje voor kinderen
van acfit tot" tachtig jaar en ouder.
En het eigenaardige is. dat vooral
die ouderen er op gesteld blijken."
Of die „Ome Kees" nooit eens
dood gaat?
Op het „ziekbed"
„Kort voor de oorlog begon ik er
eigenlijk een beetje genoeg van te
Willem van Capellen is behalve
schrijver en hoofdrolvertolker van
„Ome Keesje" ook regisseur by de
VARA. En als voordrachtskunste
naar is hij nog veel op tournee
door het land. Hy treedt ook op
voor de televisie. Werk heeft hy
dus in overvioed, deze zestigjarige,
die aanvankelijk opgeleid voor de
bouwkunde, met zyn twintigste
jaar al op de plankon stond. Hij
praat graag over 2yn werk, het
liefst over het hoorspel. Van serie-
hoorspelen is hij geen groot voor
stander, al bewerkte hij er kort
geleden zelf nog een: „Het Mysterie
□p de Prinsengracht".
„Waar blijven de Nederlandse
schrijvers van hoorspelen?" zucht
Van Capellen. „We zitten er om te
springen. Elke maand gaan er een
stuk of twintig in onze omroep."
„Geef ons sto£!l"
JE zou het van de daken
willen schreeuwen: Stoft
Stof! Stof'! Da omroep is een
haast bodemloze put. Waar zit
de historicus, die bovendien ta
lent heeft, om te dramatiseren?
Zou hij niet een prachtige serie,
bijvoorbeeld van de Franse re
volutie kunnen maken? Waar
is de Herman Heyermans van
deze tyd? Wat zouden zijn
"Falklandjes" het doen voor
de microfoon!"
Als hy over Herman Hejnermans
begint, spreekt Willem van Capellen
natuurlijk over zyn radiovertolkin-
gen van bekende stukken van deze
grote schrijver. Zes rollen „maakte"
Van Capellen in „Ahasverus", zes in
„Nummer tachtig" en acht rollen
in „De brand in de Jonge Jan".
Henry de Vries, voor wie dit stuk
geschreven was, speelde op het to
neel zeven rollen in „De Brand".
De officier van justitie nam een
andere acteur voor zijn rekening.
Dat was voor de radio niet nodig.
„De Brand" is naar zyn eigen
smaakt Willem van Capellen's groot
ste radiosucces geweest. En met
„De Brand in de Jonge Jan" komt
hy op de avond van zyn verjaardag
ook voor de VARA-microfoon. Vele
duizenden van zijn luistervrienden
zullen daar op 20 April met genoe
gen weer eens naar luisteren. En.
do voordrachtskunstenaar zelf ook.
Deze achtvoudige rol wordt name
lijk op platen opgenomen. Op zijn
zestigste verjaardag zal Willem van
Capellen dusook tijdens zyn eigeA
uitzending gezellig thuis in de
familiekring kunnen blijven.
OME KEESJE OP TOURNEE.
Toen Willem van Capellen nog als
„Ome Keesje" op tournee door het
land ging, had hy tedere avond
minstens een uur nodig om een ge
daanteverwisseling te ondergaan.
Compleet met buifenhoofd, mum
melmondje en kromme rug per-
scheen hij op de planken.
Het concours van Koetswerken der
KNAC, dat voor de oorlog een vaste
gebeurtenis van het Scbevenlngse sen
zoen .was, zal dit jaar worden gehouden
od Zaterdag 25 Juni.
krijgen. Ik had „Keesje" maar vast
op zijn ziekbed gelegd. Maar al
gauw kwam de programmaleiding
informeren, hoe het zou aflopen.
Tja, dat wist ik zelf nog niet, want
ik ben met „Ome Keesje" nooit
verder dan een week vooruit. Ik
moest maar maken, dat het slacht
offer weer gauw beter werd, want
er waren nonderden brieven ge
komen van ongeruste luisteraars.
Ome Keesje leeft dus nog, al heeft-
ie niet zo veel zendtijd meer als
vroeger."
Ondanks het fraaie weer vond Cor de
Groot voor zyn Chopln-recitat in de
Konlnginnekerk vele toehoorders, die
zich begrijpelijkerwijze opgetogen toon.
detx over het spel van de kunstenaar
cn hem tjaa ook telkenmale een geest
driftige en langdurige bijvalschonken.
Het programma vermeldde ditmaal
de Nocturne in is op 46 no. 2 en do
sonate op. 5B voor de pauze, erna de
24 préludes.
soms nog een sterk objectief karakter
droeg, heeft een grote verdieping on
dergaan. Duidelijk bleek thans, dat de
muziek van Chopln voor hem geen
middel alleen ls om met zün virtuoze
techniek le schitteren. De poëtische
inhoud die alle aandoeningen der men-
selüke riel in zich sluit kreeg thans
een meesterlijke diep doorvoelde cn
bewogen uitbeelding. Een recital der
halve dat grootse indrukken naliet.
Horman van Born.
Beroep aangenomen
Ds. Joh. P. van Mullem, Ned,
Herv, predikant te Edam, heeft als
opvolger van ds. G. Westmijse het
beroep als predikant-voorganger
van de afdeling „Rotterdam" van
de Vereniging van Vrijzinnige Her
vormden in Nederland aangeno
men.
Het debutantcnecmcert Zaterdagmid
dag in Ons Huts gegeven door de zan-
gcres C, A. Conne Meyer en de pianis
ten 1 inl van Mever en Ada Rczeboom
ga£ aanleiding tot veel waardering.
De zangeres beschikt over ean warm,
donker getlmbreerdc altstem, die In de
hoogte echter nog tot ontwikkeling
moet worden gebracht maarldle ln de
lagere registers mooie eigenschappen
bezit Een nauwgezetter intonatie en
een gedifferentieerder toonvormtng zijn
bovendien gewenst. Zij zong oa. lie
deren van Schubert. Schumann, en Men
gelberg en vond dikwijls hierin gele
genheid haar muzikaliteit en stijlbe
grip te demonstreien.
Ada Rozeboom begeleidde de lied-
ren muzikaal cn volgzaam.
Nlnf van Mever bewees met het spe
len var» een drietal werkjes van Scar
latti. Daquin en Haes'.er, benevens de
Tocc3te van Foulenc reeds over een.
gedegen pianistlek tc beschikken. Het
toucher kan echter nog aan buigzaam
heid winnen. Vooral m het forte klinkt
de toon min of ,meer stug terwijl nug
niet altijd de dynamische spankracht
aanwezig £s. Dit vlej vooral op tn de
sonate op 2 no 3 van Beethoven waar
in men ook nog een gespannen ultbceL
dingskraeht miste cn tn de prélude in
cis kl- t van Rachmaninoff.
Maar zoals gezegd viel er veel te
waarderen, bleek op overtuigende wij-
zo, dat er een talentvolle pianiste aan.
het woord was, wier nu reeds goed
ontwikkelde techniek daarenboven
Werd gedragen, door een ilinke dosis
gezonde musieoerdrfft.
Herman van Bom,
DENKT
DENKT AAN
JONKER FRANSSTR.31
Telefoon 26735 24623
GROOTSTE SORTERING
LAAGSTE PRIJZEN
Vraagt onze staalboeken
ter inzage
Groot spaar concern vraagt
Snspectrïce
.oor R'dam cn omg bij geen.
vakkennis opl. Pracht voorw,
Uitv. inl. no, 3107 Bur. Blad.
Reparaties
KUNST6EBITTEH
In een l/ï UUR klaar
Claes de Vrlr.ielaan 21 S
Telefoon 37519 Rotterdam
Sedan, f 3400.In pri
ma staat, te koop v. part.
Na 6 uur
Noorderhavenkade 126 A
Te koop:
FORD ANGLIA 1946.
In prima staat. Pretorialaan
47. Tel. 70340.
DAGRA DIEMEN
PHARMACEUTlSCHE EN CHEMISCHE FABRIEK
vraagt voor diverse rayons
actlai representatief, varkooplcrachllg.
Aan prima krachten wordt uitstekende
positie geboden.
Schriftelijke sollicitaties te richten aan:
DAGRA n v„ Postbus 605, Amsterdam.
vraagt voor zijn tech
nische diensten:
Brugiïiaeiiinisitin
Kraanmachinisten en
Stakers voor
Stoomkronen
Kraon-enBrugsmeerders
Electriciens
Electro-
Autogoeniassers
Bankwerkers
Jongen voor hulp van
Portisr
Bovendien: een bekwaam
versevorderd werktuig
bouwkundig tekenaar met
avond M T. S.-opleiding:
prettige cn leerzame werk
kring. Kennis van hef-
cn stoomwerktuigen geeft
voorkeur. Brieven onder no.
1B137 Adv. bur. Keuzen
kamp, Rochusscnstraat 269,
Rotterdam.
GEVRAAGD:
ZELFSTANDIGE
voor filiaal Crooswfjkseweg
Aanmelden PAXJL BAKKER
Brood- en Banketbakker^,
Soetcndaalseweg 70
Koe rierste Koene rst ei
KoerietsterK oer ie r ster
Koer'PLAATST EEN 's,ei
Koef rsie-
Koef,KOERIERSTER
Koenerstef Koerierste»
Koenersier Koer leistei
vraagt wegens uitbreiding
voor de afdeling Bodden en Matrassen»
in staat rijnde deze afdeling geheel
zelfstandig te leiden.
Tevens voor deze afdeling:
Pensioenregeling en voor goede krachten
gunstige vooruitzichten
Sollicitaties, zowel schriftelijk als persoonlijk bij
do Personeel chef. Jongkindstraat 22, Rotterdam
die zich wil bekwamen op 4 kleurendrukmachine
N.V. SCHIEDAMSCHE CARXONNACEFABKIEK
Oranjoslr, 10-24, of van 18-10 uur Broersvest 6c, Schiedam
GEVRAAGD:
Aanmelden: Iedere dag van 8.39—5 uur
Zaterdags van 8.30—1 uur
N.V. Stoomwasserij v/h C. D. Borgh 8 Zoor
Bellevoysstraai 75 Botterdam
1