Drie dichteressen 'n Onderscheiding verleend, maar niet van harte Daarom iveigerde Anna Blaman de Van der Hoogtprijs VOORBEELDIG BESLUIT „Rubens" film in dienst van de Kunstbeschouwing FILMS VAN 't Venster DEZE WEEK Capitol Lutusca Arena Cineac Victoria Luxor Beethövens Miss a Solemnis ónder Eduard Flipse DE Zaterdag 25 Juni 1949 5 E. Hoornik DE Commissie voor de Schone Leiteren, die jaarlijks de met de Van der Hoogt-prijs te bekronen candidaat aan het bestuur van de Maatschappij der Nederlandse Let terkunde voordraagt, heeft meer dan eens vreemde bokkesprongen gemaakt Welhaast iedere bekro ning heeft het snedige stof doen op waaien, nu eens veroorzaakt door de bekroonde, dan weer door de vergadering, soms door 't bestuur, vaak ook door de critiek. Dit jaar was de keuze op Anna Blaman ge vallen en wel voor haar boek „Eenzaam Avontuur", in dit blad uitvoerig door Victor E. van Vries land besproken. Terecht merkte de jury in haar rapport op, dat geen andere .roman van Anna Blaman's generatie-ge noten ook maar bij benadering een dergelijke maat van talent en im portantie vertoont. Het was de kleinst mogelij ke meerderheid uit de jury van 5 leden, die de ze waarderen de woorden sprak;- de twee andere leden waren ten scherpste tegen 'n bekroning gekant Het ene (protestantse) lid had ethische be zwaren, een ander lid sprak over een psychiatrisch verslag. We zouden dus kunnen zeggen, dat vier leden van de jury een aesthetisch oordeel over het betref fende boek gaven. Van dit viertal waren er drie voor het uitreiken var de onderscheiding, maar ook dit drietal ging aan het beknibbe len. Zij rapporteerden geaarzeld te hebben alvorens te besluiten. Want ook zij zagen wel enig bezwaar „in de op de spits gedreven eenzijdig heid van het door Anna Blaman gestelde probleem." Ook zij meng den dus hun aesthetisebe beoorde ling met een min of meer ethisch element Waarom nu weigerde Anna Bla man de prijs te aanvaarden? Als kunstenaresse voelde zij zich ver plicht de buiten-litteraire normen, die het advies ,van de jury in be langrijke mate bepaalden, af te "Wözen. De consequentie van die afwijzing was de weigering der onderscheiding. MET DIT BESLUIT wens ik Anna Blaman geluk; haar daad is voorbeeldig op een ogen-, blik, dat een kantonrechter en een waarnemend burgemeester menen als kunst-rechter te kunnen optre den. In Rotterdam werd de kunst dupe van de verkiezingen en moes ten twaalf Van Dongens het mu seum uit; in Tilburg werd het be kende boek van D. H. Lawrence „De. eerste Lady Chatterley", in de vertaling van Jo Boer, in beslag genomen. Wij komen :hiëritërecht"rèp' het oude thema kunst en pornografie, dat al heel wat pennen in beweging heeft gebracht en dat toch werke lijk niet zo ingewikkeld is.Een kunstwerk kan hooit pornografie zijn. Pornografie heeft altijd een bijbedoeling; zij dóet een appèl op buiten-aesthetische waarden; zij il lustreert; zij heeft een tendenz; zij houdt zich op in .een sfeer, waarin de nieuwsgierigheid ontwaakt. Al deze dingen doet een werke lijk kunstwerk nooit. De gedichten van Baudelaire niet, die eenmaal ais pornografie, wérden veroordeeld, noch Flaubert's beroemde „Mada me Bovary", dat thans in alle krin gen niet alleen wordt getolereerd, maar ook bewonderd. In al deze en ook in het recente geval werd het kunstwerk beoordeeld volgens criteria, die niet die der kunst zijn. Daarom juichen wij het principiële besluit van Anna Blaman toe. Over de hoofden van de Commis sie van Schone Letteren en de Maatschappij der Nederlandse Let terkunde, richt zij .zich tot de cri tiek. en bezweert haar de ontwikke ling van de Nederlandse litteratuur niet te belemmeren en te beknot ten door het aanleggen van onzui vere maatstaven. j^/^ORELE bezwaren mag iedereen hebben," zei Anna Blaman, met ff wie wij naar aanleiding van haar weigering van de. Van der Hoogtprijs een onderhoud hadden, „maar als 't gaat om het toekennen van een onderscheiding, kan geen. serieus auteur die aanvaarden, als dat gebeurt met moreel voorbehoud. Andere bezwaren, die in het advies van de Commissie voor Schone Letteren naar voren worden gebracht, wekken de gedachte, dat bier een ingreep wordt gedaan op de vrijheid van keuze van het onderwerp. Ik zou zeggen, een auteur heeft toch het goed recht om zijn onderwerp af te bakenen en uit te diepen naar zijn persoonlijke aard en zijn per soonlijk artistiek kunnen." ANNA BLAMAN, die besloot te weigeren (Foto W. Stefan Nijhoff) „In meerdere opzichten is in het advies een incoherentie in de ge- dachtengang te constateren." „Het is te veel een psychologisch (of psychiatrisch) verslag, waaraan het onmisbare element der ordening ontbreekt'» beweert men enerzijds en een aliniea verder wordt de compo sitie geloofd, die immers betrekking heeft op de ordening van de stof en de inhoud. In het algemeen, vind ik, liggen de criteria, op grond waarvan hier beoordeeld werd op nivëau's die eveneens incoherent zijn. De bezwa ren raken nergens hel essentieel ar tistieke van het werk en waar zelfs de voorstemmers niet dan na een zekere aarzeling tot hun positieve besluit konden komen, kon ik deze onderscheiding niet zien als een die van harte gegeven werd. Legt u er de nadruk vooral op, dat mijn persoonlijke reactie op een zo weinig spontaan gebaar, niet de doorslag gaf tot mijn weigering. Het was de principiële overweging, dat werkstukken, die vrijwel algemeen erkend een onmiskenbare artistieke potentie bezitten, niet aan een be- „NAAKTE FEITEN" Wie gemeend zou hebben dat de expositie van „Naakte feiten", door Rotterdamse kunstenaars, een vlammend protest zou inhouden tegen de amputatie van de Van Dongen-tentoonstelUng, is bedro gen uitgekomen, In een zaaltje van café-restaurant „De Kroon", Sta tionssingel, werd de expositie gis- eeravond onder grote belangstelling uit artistenkringen geopend. Voor deze gelegenheid had een der. or ganisatoren zich uitgedost in een soort ministersuniform. Van een lessenaartje, steunend op een (be kleed) étalage-vrouwenbeen las de „minister van kunstgrepen enz." een episteltje voor, waarvan de in houd meer oubollig dan satyriseh was. Na deze meer of minder origi nele opening volgde de onthulling van de „Naakte feiten", waarvan het merendeel zedig achter gordijn- tjes.was verborgen. Voor zover de „ongezonde belangstelling" van de aanwezigen door deze manoeuvre was geprikkeld, werd deze toch ih genen dele bevredigd. De kennelijk in grote haast gepenseelde en ge tekende schilderijtjes en tekeningen zouden zelfs een bekend raadslid niet hebben doen blozen van eer lijke verontwaardiging. Be „naakte feiten" waarom het bij Van Dongen ging, waren hiér verhuld, maar op een wijze die het belachelijke hiervan moesten aan tonen. Nergens bereikte deze spot echter schepte, het bijtend sarcas me dat het geval-Van Dongen aan de kaak zou moeten stellen. Men hield zich op de vlakte en heeft daarmee het gestelde doel niet ge heel bereikt. ED. HOORNIK 'die dat besluit hiemeVen toe juicht oordeling mogen worden prijs gege ven, die buiten, zuiver artistieke normen valt.. Ik kan best begrijpen dat er voor sommige mensen motieven bestaan om zich moreel tegen de feiten, die een boek behandelt, te verklaren, maar hier gaat het om de houding die de auteur ten opzichte van het onderwerp aanneemt. De officiële critiek heeft altijd de gelegenheid en de vrijheid om die houding hier, waar het mij aangaat, te becritise- ren. Maar als het om een onderschei ding gaat,, kan de candidaat alleen daarop ingaan, als in die onderschei ding de zuivere erkenning ligt van zijn morele integriteit". „ïk kan XI wel zeggen", zo besloot de schrijfster, „dat verscheidene pro minente. letterkundigen mij hebben toevertrouwd, dat zij mijn besluit van harte toejuichen". HET 67ste LUSTRUM van de Groningse Universiteit wordt door de studenten op 2g Juni gewerd met een bijzondere opvoering van Alexandre Arnoux' „L'A:nour des trois oranges". De regie beeft Max Croiset Opmerkelijke Belgische documentaire LTET idee van de cineast Henri Storck en de kunstcriticus Paul Haesaerts om door middel van de film het terrein van de beeldende kunst te verkennen, staat niet op zichzelf en is evenmin nieuw. In 1940 maakte Kurt Oert een film, gewijd aan het werk van Michelan gelo; Emmer en Gras filmden, pri mitieve Italiaanse fresco's; Gaston Diehl en Alain Resnais hebben on langs een film vervaardigd over het werk van Vincent van Gogh. „Rubens", de' film van. Storck. en Haesaerts, die ter gelegenheid van het Holland-Festival In Nederland werd geïntroduceerd, kan echter wél beschouwd worden als een eerste poging om door middel van film beelden een critische beschouwing over beeldende kunst te verbin den aan een kunsthistorisch be toog. Voor het propageren van de beel dende kunst kan de film een grote betekenis hebben. Zij maakt het mogelijk voor ons om kennis te maken met belangrijke kunstwer ken, die over verschillende delen van de wereld verspreid zijn. Bo vendien biedt de film gelegenheid diep in te gaan op het beschouwen van détails en tenslotte kan zij verschillende werken met elkaar doen vergelijken. Dit was ook het uitgangspunt van de Belgen Storck en Haesaerts. Door op één beeld twee schilderijen naast elkaar te plaatsen een werk uit da tijd der gothiek, naast Rubens' barok geven zö een in zicht in de ontwikkeling van de strengheid derg ethische vormen naar de barokke weelderigheid in Rubens' werk. Met behulp van de tekenfilm illustreren zij de compo sitorische lijnen diagonalen, cir kels, ellipsen die zrj in het werk van Rubens herkennen. De trucfiïm maakt het hun mogelijk, de bewe ging die Rubens in zijn voorstellin gen legde te accentueren. Met deze zuiver filmleke middelen kwamen zij zo op het terrein van de inter pretatie van beeldende kunst om een mogelijkheid te scheppen tot een beter begrip hiervan. DE CAMERA een middel tot objectieve waarneming werd hier uiteraard zeer subjectief ge hanteerd. Men behoeft het echter niet steeds met Haesaerts' opvattin gen eens te. 2ijn om toch waarde ring te hebben voor het hier be reikte resultaat.'1 Door vergelijkin gen in beeld te brengen, door ver grotingen, door het accentueren van de beweging, het rhythme en ex pressieve momenten in Rubens' schilderijen, gaven de filmers een zeer waardevol beeld van de inner lijke evolutie van deze zeventiende eeuwse Vlaamse schilder en boven dien van zijn technisch meester schap en tot op zekere hoogte ook nog van zijn aan het on gelooflijke grenzende verbeeldings kracht. Het door Haesaerts gesproken overvloedige commentaar by deze film blijft dor en aan de oppervlak te. Teveel vraagt hH de aandacht voor de compositieschema's in Ru bens werk en minder voor de ge niale, geen grenzen kennende schep pingskracht van deze weelderige schilder. De film verliest hierdoor aan spanning en bewogenheid en treedt bovendien In herhaling, zo dat zij de aandacht van de toe werk van Rubens niet op de hoogte schouwer die met dc figuur en het is, onvoldoende boeit. De eenzijdig heid het meer op het schilder kunstig geniale en minder op de persoonlijkheid gericht zijn 1van deze Rubens-film kan men onge- twij'fel als een zwakte beschou wen. Aan de andere kant echter prikkelt zij dc verbeeldingskracht van de toeschouwer en dwingt zij hem' tot geestelijke activiteit. En dit betekent louter wat de film aangaat een aanzienlijke winst. Ook als een les in kunstge schiedenis kan men deze film ook al ontspoort zij tenslotte in een te ver doorvoeren van truc-effecten die de dynamiek van Rubens' schil- dertrant moeten accentueren geslaagd noemen. En hiermee heb ben Storck en Haesaerts op mees terlijke wijze bewezen dat de jong ste der muzen, de film, een bijzon der gevoelig hulpmiddel kan zijn om ons heter vertrouwd te maken met andere weliswaar bekende en erkende, maar nog onvoldoende begrepen musische uitingen, A. T. Kamphoff In hun film accentueren Storck en Haesaerts met bewegende diagonalen en cirkels *d^dpna- 1 mischecentra in Rubens'com- posiries. De kleine wereld Met Les Amants .du Pont St, Jean (De kleine wereld) hebban de Franse filia- mahers weer een goed staal van hun kunnen de wereld Ingezonden. Wel heelt regisseur Henri Decoin m dit stukje beurtelings hevig en gemoedelijk pro vincie-leven de wat al te opzei,lelijke elf e eten niet steeds versmaad, maar hij wist toch heel vaak met eenvoudige middelen en prachtige typen een sfeer te scheppen, die veel meer dan het eigenlijke verhaal de waarde van he werk bepaalt. Voortreffelijk en zeer suggestief Is deze sfeer rond de oude schobbejak en veerman Garonne en zijn mallotige con cubine, Mary se, getroffen. Hun leventje interesseert ons veel meer dan het wa tamme en onwezenlijke gedoe vsr Garonne's zoon met de dochter van de burgemeester. Maar het melodramatische t het zou geen Franse film zijn als geen doden vielen doet wel afbreuk aan het geheel. Het ts echter al zeer de moeite waard te kijken naar de prachtig gespeelde hoofdrollen. U moet Michel,Simon gaan zien, zoals hij daar als een 'oude piraat rondschar relt in zijn krotwoning en bij de brug over de Rhone, zoals falj de politie bij de neus neemt cn ten slotte in de echt verbonden wordt met zijn oude Maryse, ook al weer een knappe creatie van Gaby Morlay, pingen van Schumann in alle landen der wereld ten gehore brengt. Dit hooglied der Liefde wordt door Katharine Hep burn prachtig vertolkt. Paul Henreid stelt Flobert Schumann mooi beheerst en knap voor eo de goede Johannes Brahms, de vereerder en huisgenoot der Schumann's, wordt door Robert Walker voortreffelijk Thuiskomst De film Homecoming (Thuiskomst) verhaalt van een Amerikaanse chirurg die In de oorlog dienst neemt bij het Medische corps. Drie jaar werkt, hij bovenmenselijk hard in de veldhospi talen en ofschoon hij zijn beminde vrouw per brief dagelijks uitvoerig ver slag doet van zijn wederwaardigheden, neemt een erg flinke en beminnelijke verpleegster, die de hele dag met hem samenwerkt, op de duur zo'tl grote plaats in zijn hart in, dat hij van het meisje gaat houden. Vlak voor het einde van de oorlog indt de verpleegster de dood en als dokter thuis kpmt is hij nog zo onder de indruk van deze gebeurtenis dat de hereniging nxet zijn vrouw de eerste weken op een pijnlijke desillusie uit loopt. Pas wanneer'hij haar alles opge biecht heeft cn zij hcra heeft vergeven, hervindt hö zichzelf en ziet de toekomst r rooskleuriger uit. Mervyn LeRoy regisseerde de geschie denis vakkundig, zodat men over het algemeen geboeid toekijkt. Voor de vele bewonderaarsisters} zal het verheugend zijn te vernemen dat Clark Gable de ral van de dokter speelt; dat hij het uit- end doet en nog hoegenaamd niets zijn charme heeft verloren. Het ver pleegstertje wordt eveneens uitstekend voorgesteld door Lana Turner cn de vrouw die drie jaar trouw op de thuis komst van haar aangebeden echtgenoot wacht is Anne Baxter. Het Lied van de Liefde thuis te raken, dar. het zien van een film die het romantische en meestal tragische leven- der grote klassieken ver haalt. Dank zU de voortreffelijke geluids apparaten van de tegenwoordige theaters klinkt het op het doek zichtbare musi ceren zo mooi en waarheidsgetrouw, dat alleen, al het luisteren naar de muziek een film als „Het lied van -da liefde" attractief maakt. - Maar ook de tragische geschiedenis van het leven vanRobert Schumann en zijn onsterfelijke vrouw Clara Wieck, is ln deze film mooi en gevoelig verhaald. Ontroerend is de strijd van de grote componist tegen zijn geestelijke aftake ling verbeeld, maar werkelijk aangrij pend wordt de film'als zij laat zien met welk een .liefde.-» toe wij ding en.- trouw Clara Wieck na de dood van haar man tientallen jaren, lang de geniale schep- De Gangster Met „racket" betitelt men in Amerika een bende van lieden, die er bun werk van maken bij eigenaren van bedrijven, meestal winkels, een sommetje gelds te halen in ruil waarvoor de Jeden van de bende de zaak met rust laten. Barry Sullivan speelt in de film „De gangster", die deze week in Capitol draalt, de rol van de leider van zo'n illuster gezelschap. Toch oefent hij dit smerige baantje niet goed genoeg uit, een echte gangster Is hij niet, want hij begaat de fout op een meisje, waarmee dergelijke lieden ptegen samen te leven, een revuester (Beiita), echt verliefd te worden. Het meisje is wei van het slag en bedriegt hem met de man. die hem zijn „zaakje" weet te ontfutselen. Aldus komt de bendeleider terecht op de plaats, waaruit hij zich dacht te hebben „opgewerkt": de goot. De film, geregisseerd door Louis Grfin- berg en samengesteld door Maurice on Frank King, heeft ongetwijfeld momen ten, dat 2ïj de toeschouwer weet te boeien, zoals bijv. de scène waarin een aan lager wal geraakte accountant (een uitstekende rol voor John Ireland) eigen lijk zonder opzet de baas van een ijs- salon vermoordt om een zak met geld. Overigens doet de hoofdpersoon, in casu Shubunka. dc leider van de „racket", veel meer aan philosoferen, daarbij als maar een gezicht trekkend als een oor wurm, dan aan het beroep, waarin hij zegt zo'n bolleboos te zijn en dat ver veelt een beetje. Op hot Toneel verschijnt de zanger Charles Aerts. Zijn repertoire omvat een drietal nummers, Waarvan het laatste, een populair Frans liedje, het beste klinkt, omdat dit genre de zanger het best ligt. Clark Gable en Lana Turner in j.Thuislcomsf" Wie is mijn vrouw? Dit moet Cary Grant zich afvragen, wanneer hij rijn eerste (of eigenlijk tweede) huwelijksnacht doorbrengt ln gezelschap van twee echtgenoten, te weten zijn doodgewaande eerste en baar opvolgBter. Deze onbedoelde bigamie brengt hem in de grootste verlegenheid en zijn onzekerheid wordt er niet min der op, als hij merkt dat de verloren gade de zevenjarige afzondering van een onbewoond eiland gedeeld heeft met een Tarzan-acbtige he-man, Het lijkt natuur lijk allemaal erger dan het is, maar dank zij het verstandige geïntrigeer van Irene Dunne, die zich weer eens als een voortreffelijke actrice doet kennen, •wordt het gelukkig slot bereikt. Een gezellige fümcomedie, pretenüe- Joos en een beetje ouderwets en heel geschikt om de ingewikkelde dingen van de dag even bij te vergeten. De Bronzen Godin Drie sterren van de eerste grootte: Cary Grant, Katharine Hepburn en James Stewart spelen de alleraardigste comedle „De bronzen godin" zo virtuoos en veroverend, dat men. gaarne vergeet hier eigenlijk naar een toneelstuk te zitten kijken en vooral te luisteren (of zo men de taal niet perfect kan volgen, te lezen). Maar het is zeer de moeite waard de dialoog van het doek af te lezen, want hij is sprankelend en geestig en allergenoeglijkst om te vernemen. Het gaat over een „bronzen godin", een jonge vrouw die zich in haar kort stondig huwelijk zo ongenaakbaar en koe) gedroeg dat het op een scheiding uitliep. Een paar dagen voor de mooie „godin" zal hertrouwen bomt haar ex- echtgenoot, een beste vlotte kerel, weer opdagen, tot vreugde van haar moeder, die de vroegere schoonzoon te logeren vraagt cn met hem twee van rijn zoge naamde vrienden, een reporter en een fotografe, die een reportage komen maken van het society-huwelflk. En nu moet u maar eens gaan zien welke leuke verwikkelingen daaruit voortkomen en hoe grappig dit drama naar zijn gelukkig einde schrijdt. En genieten van het verduiveld Knappe spel der hoofdpersonen. Het is niet te ver wonderen dat James Stewart voor. deze rol (de reporter) een hoge onderschei- kreeg. George Cukor regisseerde De Missa Solenmïs behoort tat Beethövens edelste werken. Ze be zit een diep-doorvoelde irihóud die een subjectief karakter draagt. Hierdoor overschrijdt, mede door dat Beethoven geen dogmaticus was, deze mis, die de meester zelf zijn geslaagdste compositie noemde, weliswaar de liturgische grenzen, maar anderzijds is ze het document van een genie, dat de eenzaamheid en felle geestelijke strijd wist te su blimeren in. het alles omvattende Godsbegrip en het geloof in de goedheid van de mens. Ook zuiver muzikaal beschouwd draagt de mis alle kenmerken van de grootheid van de componist, want de eenheid tussen koor, solisten en orkest die hij in deze partituur wist te ver- E begaafde proza-schrijfster Jo dc Wit, van wie wij de publicaties te la Dg hadden moeten missen, heeft na de oorlog de aandacht ge trokken met gedichten, die van haar hand in er.keie tijdschriften ver schenen. Zij hoeft nu bij de N.V. Uitg. v.h. C. A. Mees te Santpoort een bundel gedichten in het beht gegeven, gel it rid Het lied vangt aan. Dit niet omvangrijke boekje is een verrassing gewerden. Deze poe2ie, soms nog wat onwennig naar dtf vaste vorm tastend, maar mecsiül me. stelligheid omlijnend, is van voornaam gehalte en staat zeker met op een alledaags plan. Het taalgebruik is vrij van de verslapping en ver vaging, waartpe de regelrechtheid der gevoelsopwellingen bij vrouwe lijke dichters wel eens leidt. („Der nacht" op bïz. 13 acht ik een onge lukje). De geestesgesteldheden, waar de uitgave tegemoetzien van de deze verzen uit voortkomen, weten grotere bundel van Jo de Wit, die een afstand te scheppen tussen da gereed ligt. 'O DE WIT De „Van Dongens" naar Middelburg MIDDELBURG Van 16 t/m 31 Juli zal in het Stedelijk museum te Middel burg een tentoonstelling weiden gehou den van schilderijen van Kees van Dongen. De schilder heeft toegezegd tijdens deze expositie een bezoek aan de stad te brengen. Het bestuur van de „Vereniging voor de Kunst" heeft uit het werk van Van Dongen 25 doeken, Jn hoofdzaak por tretten uitgekozen. Het achtte het, ge zien de instelling van de Zeeuwse be volking en de te Rotterdam gerezen moeilijkheden, minder gewenst de uit het museum Boymans verwijderde werken, te Middelburg te exposeren. Ouderscheiding Bij K.B. is toegekend de ereme daille verbonden aan de Orde van Oranje Nassau in goud aan de heer K. van der Pol, hoofdbaas van de stuwadoorsafdeling bij de N.V, Frans Swarttouw's havenbedrijf te Rotterdam,. Uit de Staatscourant Bij KB is benoemd tot officier ia de orde van Oranje-Nassau de heer W van der Gaag, directeur van J en K Smit's Scheepswerven, te Kinderdijk, gemeente Nieuiv-Lekkerland. jsbenoemd tot officier Jn de orde van Qranje-Nassau de heer J H van den Berg. chefingenieur van de reparatie afdeling bij de Rotterdamse Droogdok maatschappij te Rotterdam en Is toege kend de eremedaille, verbonden aan. de orde van Oraje-Nassau ln goud aan de heer K van der Rol, hoofdbaas van de stuwadoorrafdeling bij de N.V. Frans Swarttouw's Havenbedrijf te Rotter- emotie van het ik en de waarne ming van de wereld. Die afstand öntstaat in het beeld, dat somwij len op gelukkige wijze aan de we reld der Griekse mythologie is ont nomen, somwijlen echter ook aan de ïreligieuse levenssfeer. In een zeer geslaagd gedicht als „De zwerver", met zijn treffende slot regels, is het in de natuur waar genomen gezichtsbeeld tot sym bool geworden van de menselijke gestalte en gemoedsbewegingen. Tot de meest indrukwekkende verbeeldingen van de bundel be hoort het prachtige en gave „Hor tus Conclusus"'. Slechts zelden, gelijk in het sonnet „Onthechting", hoort men. reminiscenties en dat is voor een dichterlijk debuut een niet geringe verdienste. In het»zo markante korte gedicht „Ter zjjde" doet de dichteres zich zelf onrecht in de slotregel: „De grond is in. de diepte nauwelijks omge spit". Integendeel, deze verzen komen uit centrale regionen van het zieleleven en drijven op de aandoeningen, die zjj daaruit mee naar boven brengen. De toon is daardoor donker en zwaar, maar toch koel door de hierboven be schreven objectivering. Slechts bij uitzondering domineert een verstandelijke»* element in de uit drukkingswijze, niet tot Van geheel andere aard is de poëzie van mejuffrouw K. H. R. de Josselin de Jong: Het Witte S c h i p, bij dezelfde uit geefster verschenen. Deze vloeiende en bijna classicistisch verzorgde verzen, met grote gemakkelijkheid zeer plas tisch de eeuwige sentimenten der lief desverwikkelingen uitbeeldend, verto nen soms door hun sobere zegging en zuivere toon de scherpe contouren van LITERAIRE KRONIEK "~N. Victor E. van Vriesland held van gevoel en waarachtig waar nemen samen gaan. Men vindt hier niet de smakeloze overdrijving die bij de armoede van veel hedendaagse geestesstructuren zo vaak een uiterlijke leegte moet maskeren. Ik wees er op. dat do bezonnenheid der uitbeelding kennis van het ambacht verried. Deze kwaliteiten zijn in dc tussen ge legen jaren stellig niet verdwenen. Veel van dit werk heeft bovendien een duidelijk moderne trol: al zou het woord experimenteel hier ongetwijfeld te veel gezegd zijn. Deze verzen heb ben ecu onmiddellijkheid, cfte bijna nuchterheid is ie noemen. Toch ont breekt het hun niet aan adem: men leze „Uitgeput"-cn „Vijandelijke Opmarsch", Maar meestal is de acstheUscbe be kommernis gering. Een gedicht als ..Duitsche Vrouwen", b.v. is aesthetisch zeer bevredigend, maar het. is van een *o Indirecte arge loze, naïeve en onthutsend onover dachte eerlijkheid, dat het curieuze effect ontstaat, alsof men ongewild iemands pralen beluistert, dat niet voor u bestemd is. Het zonderlinge „Delinquent" vertoont eveneens die poëtisch gesublimeerde huisbakkenheid op de grens van rijmelarij en moderne dichtkunst. Deze bundel is heterogeen van gevoel, taal en expressie, „Maan de school der Pamassiens. die om. slreeks I860 het beeld der Franse verskunst zozeer beheerste. Het zijn deze kwaliteiten, cfie een voortreffe lijk sonnet als „Het Ven", onvergete lijk maken. „Hel Zwerverslied" is ge heel doortrokken van eon bedwelmend zoete en toch vurige, lyrische stroom. Deze by uitstek vrouwelijke gevoels wereld vindt vormen in de liefderijk overgëgeven aandacht voor het kleine (la „Het Kind") even goed als ln de verheven pathetiek, die het grootse cn door een traditie van eeuwen bijna onpersoonlijke accent van een Sapfo, Louise Labé, Marcellne Desbordes Val. more voortzet. Ik doel. nu op gedich ten als „Geketend", „Bekentenis". e.d. Ook ecn gedicht ais ,,De Beuk" zou een Leconte de Lisle of de Herédia nadeel niet onwaardig zijn geweest. van het vers pverigens, gelijk E veneene by C. A. Mees is een bun. blijkt Uit het curieuze gedicht met dcl uitgekomen van Maria V a n do hpöinrpspl" Tk rip topzpIvp alq Roy en, getiteld H e r x s t Reeds «Atf rtvlJvTa'' het verschijnen van haar bundel ee?_schilderij van. Braque „De A/stand" in 1931 mocht ik op- Met veel belangstelling kan. men merken, dat bij deze dichteres echt- MARIA VAN liOYEN. r mm, KITTY DE JOSSELIN DE JONG (Foto S. Nijhoff) n&cht", met het als een vredig uit vloeiende oplossing werkende, knap en doeltreffend aangewende en jambement van de slotzin, staat nog hot dichtst by de in de gangbare betekenis zeer poëtische expressie. Daartoe behoort ongetwijfeld ook „Kleine Symphonie" met die merk waardige regel: „Ik sta rechtop en moeder is mijn naam" en het zo innemende „Kin- derdansies" met de aardige slotzin: „Ze zijn verrukt bet dansje ïnge- zwermd". Hdfc is geen uitzondering bij Maria van Royen, dat een ge dicht in een dergelijke sterk beel dende versregel culmineert; zo in „Zwerver", waar de maan „opeens als speelgoed aan den hemel hing". Tussen de polen van een gedicht als „De doodkistmaker'', dat er met zijn sentimenteel einde ndfc naast i£, en een volkomen gaal en uiterst fraai miniatuur gelijk .Zwanger vrouw tje" beweegt zich het werk van Maria van Roycn en komt tot eigen gedaante. Niet altijd slaagt de dich teres, maar een behoorlijk peil be reikt zij herhaaldelijk en in goede ogenblikken zelfs een uitzonderlijk helder en opmerkenswaardig ge dicht. In een volgende kroniek hoop ik de bundels van drie hndere dichte ressen. te behandelen die in dezelfde .reeks zijn uitgegeven. werkelijken, is groots en indruk wekkend. De eisen die gesteld- worden zijn buitengewoon zwaar. De gecompli ceerde polyphorue, de bij voortdu ring hoge ligging der stemmen ver langen een langdurige en intensie ve voorbereiding. Dit in aanmer king genomen, kon dan ook de uit voering die het Rotterdamsch Phil- harmonisch koor en orkest onder Flipse er gisteravond van gaven ten. zeerste voldoen. Er waren enige momenten waarin de polyphonie niet geheel en al duidelijk te vol gen was, doch dit kan ook wel aan de acoustjek der Konïnginnekërk hebben gelegen. Over het - geheel genomen echter kreeg men een boeiende en aantrekkelijk genuan ceerde koorklank te horen en speel de het orkest (Saivatore Tomasso droeg de vioolsolo cp fraaie wijze voor) warm cn gaaf. De solistische medewerking be antwoordde niet in alle opzichten aan de gestelde eisen. Corrie Bijs ter, hoewel men dikwijls haar stem kon bewonderen, had ogenblikken van technische tekortkomingen. Ook ontbrak het haar aan een juist stijlbegrip, want haar opvatting was noeal aan do theatrale kant. De tenor Petre Muntennn liet. gemeng de indrukken na. Wanneer hij zijn stem kan uitzetten, produceert hij vooral in hel hoge register een groot en mooi geluid, doch in het piano bezit do stem weinig buig zaamheid en bovendien is ook zijn trant van zingen niet vrij van thea trale accenten. Guus Hoekman zong de baspartij bescheiden van volu me, doch overigens beschaafd. Slechts dc alt Annie Hermes was in vocaal en artistiek opzicht vol komen voor haar taak berekend. HERMAN VAN BORN Examens Aan de Nederlandse Economische Hogeschool te Rotterdam slaagden, voor het doctoraal examen in de economische wetenschappen de he ren J. A. N. Visser en Ch. Kamer mans beiden te Rotterdam. Aan de Rijksuniversiteit té Leiden slaagden voor het candïdaatsexamen Neder lands recht de heren H. Th, M. Meeussen en J. J, v. d. Vijver te Rotterdam. HUM ANITAS" DRUKT 25 JAAR Vijf en twintig jaar geleden richtte de heer H. Tempel in'de Bothastraat de drukkerij „Huma- nitas" op. Het bedrijf, dat gespe cialiseerd is in familie- en handels drukwerk, beleefde in de loop der jaren een voorspoedige ontwikke ling. Het is nu alweer geruime tijd aan de Lange Hilleweg gevestigd. In üe oorlog ontstond een harte lijke samenwerking met andere drukkers in Zuid; er is hu een hechte combinatie gevormd in de vereniging C.C.S.; „Humanitas" werkte ook voor de illegale pers, huiszoekingen en Duitse controle ten spijt. Vrijdagmiddag recipieerde de heer Tempel en familie in het "Witte Paard. Er waren veel bloemen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1949 | | pagina 5