Een ander drietal FACETTEN VAN KUNST UIT DE BENELUX-LANDEN ZOM£R-AANBI€PING Bela ngwekkende ten toonstelling in het Haagse Gemeentemuseum Finse dirigent Martti Similae in Nederland orkest m Voor 50 jaar m Het publiek zingt en speelt zijn Holland Feest Verre toekomstfantasie, die niet te rooskleurig behoeft te sijn Zaterdag 2 Juli '1949 -sasmnmijfflHüiBiitii immii TJET IS MISSCHIEN doordat de pcmecnierftadsL'rrfcicringcn nop zo -* vlek achter ons liggcn. doch roert ik in ket Haagse Gemeentemu seum de prots tentoonstelling van „FacetEen" dor moderne Benciaar'sc kunst bezocht, was het. of v.og steeds allerlei lente» ran tie muren u/erden teeg esch ree titrd. ,J\icst propressie/ A'cdcruindsc „-lbsrracfe Kunst.'" .Een goede Raad: Kiest Realisme,*" „Weg wet Picasso. Kiest V'Ica ais Expressionisme'', en-, eur. Waar wee ik maar zeggen teil dat op een tentoonstelling ran moderne kunst, de leuze, het vooropgezette ideenog méér de aandacht vraagt dan de schilderkunst zelf. Dit neerjt niets teeg van het feit, dat deze mei zorg samengestelde expositie oripe- twjfeld interesse rerriieni, Doch als men door de zalen tcandelt zijn er onder die 28 bekende en minder bekende kunstenaars slechts enkele figuren, ran wie het werk eenvoudig en natuurlijk, menselijke emoties uitdrukkenzor.der dat de vorm waarin dar geschiedt hinderlijk op de voorgrond treedt. LOUIS DAVIDS STIERF 10 JAAR GELEDEN Wanneer er geen gTaniofoon platen ■warenwaarop zijn liedje? bewaard zijn. Sou Louis Davids, Üc Donder.-i.ag tien 3aar geleden s'ierf. reeds leecr.de ce worden Zijn. Na ieet: ."ie hem nering aan ïijn n:erkwj..rd;g talen: nog sterk voort en vooral bij der. die dent tn rijn goede tijd persoonltjk hebbr»* genoord. z»! ?U niet spoedig vera'.vyr.cn. tic: :s moeilijk om nar. te geven docr welke i>ijr or. der e eigenschap per. hy vat kreeg op vrijwel elke soort var. publiek, me: alleen docr de voordracht van bedjes, welke ondanks spet en :ypiscue aoo.d- keuze bijna altyd appelleerden aan het l«wa ze.i. tt.23T ook adi conferencier, la he: Kurhaus-cabare: :n Scl-.ever.ingen waar 'rui jaren iand zijn zomerse hoogte punten neiecide, sen hij he: zich rustig permitteren om gerenommeerde buiten landers :e la:e:> optreden, want ia zyn eigen genre was hij onovertrefbaar. Dit is in de kunst, cn ~i sy met eer. grote cf met «en kleme k picejft te worden geschreven. doet cr n'e: toe. aityd opnieuw .-.et merkwaardige, dat liet met de lechr.ische volmaaktheid is welke da band tussia publiek en kunste naar legt. doch de '.nnerlyke gesteldheid welke :n het gemoed van kijkers en luisteraar* onnadiellyke reacties wekt. Louts Davids kon. technisch gesproken, met zingen cc zijn stem war, vooral in <?c tijd toen zijn keelaandoening ern stiger werd. zwak. doch hg venei 3ile bezwaren ten spijt altjd de weg naar de harten der roehoorders. Er =33 vele verbalen over hem l.n omloop, die wy ia een voor wat ze zijn. doch weinigen zullen weten, dat eer. zijner Illusies was om de Hamlet *.e spelen. Hij heuft ook inderdaad toneel- gespeeld, o.a. m De Kleir.e Komedie op de Coolsmgel in Botterdam, toen deze stadsboulevard no? in volle fleur was. In „Van morgen tot middernacht" van Kaiser toonde hij. dat hij Inderdaad toneelspelen kon, maar bij het publiek zat rija reputatie ais liedjeszanger en revue-komiek hem ic <fe weg. Ket was voor hem niet meer. weggelegd om een andere. weg in te slaan, als hij dat al gewild had. er. zo is hij tot zijn dood op onze planken gebleven de kleine man, die als kunstenaar veie keren groter tvas dan sommigen, die nch daar van de naam cn de allure hebben aan gemeten. „Gas' 7 ULK EEN FIGUUR is zeker Edgar Tytgat wiens verrukkelijke kunst de 1 ntoonstel- een joyeuse entróe Isng vormt, Al is ook bij nem ae naïve teit wel eens ietwat gewild, toch voelt men dat dit bijkomstig is. dat zijn ware wezen ook daarin een uitweg heeft ge vonden. Kleur, vorm én geest van dit werk vennen een eenheid.-waaraan eten i niet het minste zon willen veranderen. 2Ön zachte humor, zijn tederheid ont roeren in zijn portretten cn in die onna volgbare taferelen waarop maagden zin gen orkesten spelen kermisgasten bun kunsten vertonen of alleen maar gewo ne mep sen tn hun interieur bezig zijn. Op geheel andere wijze doch even menselijk, spreekt het werk van de in 19-51 overleden. Luxemburgse schilder Joseph Kuiter. Hij ziet de wereld tra gischer. Zjjn clowns, zijn carnaval heb ber. niets' vrolijks. zijn sneeuwland schappen zijn dramatisch en somber, zelfs de Sonderen die hij herhaaldelijk schildert spelen niet in onbezorgde blijd schap. Doch de opreehthead en ook de verwondering over de wereld, die men in deze schilderijen proeft, veroorzaken weer dat onmiddellijke menselijke con tact dat men in elk kunstwerk zoekt. *T* EGENOVER de Belg en de Luxem- burger, zou ik de Nederlander Ou- borg willen stellen, niet om nutteloze vergelijkingen te trekken doch omdat ook in zijn werk eenzelfde zuiverheid voelbaar is. Ouborg blijft in zijn ..ab stracte". vóoratellingsloze schilderijen altijd schilder, verlaagt zich nooit tot decorateur. De beweging van lijnen erj vormen, de prachtige kleuren hebben steeds betekenis, krijgen grote welspre kendheid, hoewel mi deze vorm van Kunst zich zélf beperkingen oplegt. Er zija natuurlijk nog veel meer boeiende persoonlijkheden op de ten toonstelling. Hoe zou ik dit waarlijk indrukwekkende ensemble van Perme- ka's werken anders runnen betitelen? Zijn gele ..Woonws .en" is op zichzelf al een groots gftuigenis van zijn kunnen. Dan Is e Jeart Brusselmans, met zijn. alle r jlmtelijke suggestie verwerpende stillevens, waarin de on derdelen als uitgeknipt gelijkelijk over het fond verdeeld zijn. met zijn dichter bti de realiteit staande land schappen ook. doch die. naar mijn smaak, in a! zijn werk te dogmatisch en te droog is. Daar is dan ook de veel besproken Paul Oelvaux met zijn surrealistisch classicisme, wonderlijk en fascinerend oeuvre waarin littera tuur en schilderkunst om de voorrang strijden, niet altijd ten gunste van de laatste. Tenslotte noem ik van de Belgen nog Guïete met zijn curieuze verbeeldingen, waarin ce verfmaterie wonderlijk ra ft moment Stijgt. bil de jonseivu Mendelson. van Lint, i Cox en Slabbink, Op de Hollandse afdeling vormt het in opdracht van cle regering gemaakte schilderij van de beëdiging van Ko ningin Juliana tiaar Charl«j Eyck een bijzondere attractie die men voor het gemeentemuseum hoopt te behouden. De kunstenaar heeft getracht nu eens niet het uiterlijk vertoon, doch de in nerlijke betekenis van b.ct historische moment vast te 'eggen. Het is jammer dat hij bij deze loffelijke poging nóch in dé vormgeving nóch in de kleur bijzonder gelukkig is geweest Plaats gebrek noopt mij met enkele vluchti ge notities te volstaan. Het werk van Jan S'.uvters co Charlie Teorop. die hier beiden voortreffelijk zijn verte genwoordigd. behoeft geen verder comment?ar. Drayers strakke synthe ses doen in deze omgeving erg koel en cerebraal aan. Van de jongeren overtuigen Andrea en Lex Hom het meest van de zuiverheid van hun sen timent, terwijl Fernhout's bloedeloos realisme elke levenswaarde mist. De organisatoren hebben m«t de samenstelling van de Hollar.rise groep met grote moeilijkheden *e kampen gehad Het is dus niet geheel hun schuld als dese afdeling weinig re presentatief geacht kan worden. Als geheel geven deze „Facetten" een overzicht van wat er in de Benelux landen leeft, dat iedere kunstliefheb ber belang moet Inboezemen. De tentoonstelling blijft t/i» 8 Au gustus geopend. R. E. Penning. HET NEDERLANDSE MIJNBEDRIJF heeft een indrukwekkend stukje hedendaagse gescüiedschnjVlug verwor ven met tic ulm „Gas", door Cetuna- nim te Amsterdam vervaardigd in o par acht van Staatsmijnen. Aameiding en noofdmotief vau de film is de na de oorlog sterk toegenomen uitbreiding van bet systeem van gas voorziening over langeatstanü, waarhij de taak van diverse jsa&taoricKeii m Lunourg en lira bant is overgenomen door Staats mijnen in Limburg. By dit systeem aiieen is net mogelijk, de veredeling van sieenaool cn de productie Van gas op ne meest economische wijze te doen ge schieden en alle by de zuivering van au product vrij komende grondsioifcn ten volle ie benutten. Cetuna-uim had du opdr-icitt m net bestek van een rolprent van een halt uur een inzteftt te geven ut deze veelomvattendheid en intensivi teit van SLaaisniynen. De Zwitserse regisseur Umberto Bolzi heeit in samenwerking met dc scenario schrijver Paul Kuily kans gezien, deze oeiüe elementen tot hun reent te doen komen m een boeiend relaas, dat niet alleen do opdrachtgevers Devredigen kau, maar bovendien aangemerkt mag worden ais een uitstekenuö yraestauc op hei gebied van de üoc urnen; ai re. „Cias" werd een film, die zich onder- scheidt door een wmgexozen verhaal- Liailt in beelden, door fraaie opnamen cue vah camerabeheersing, origlhalllelt cn vcröeeioiaBskrachï biyK geven en door een kracntigc dynamiek in het beold zelf en in ae rangschikking van de filmbeelden onderling. Bolzi die zeL aan de c; mera stond heeft ia zijn ulm aile aspecten van de gaswin ning vastgeiega; van het werk in de mijngangen ai, via dc cokesovens en de chemische neven-mdustrieèn der mynen, aau de accoorden niet de Duitse oezeiuogsautonteiten, het aanleggen 'an het interprovinciale gasbuizeanet en zens nog hut gasverbruik in fabrieken woningen toe. Hjj verweckte zyn materiaal tot een uitermate boeiend en suggestief geheel, dat vaorirefiyK het rhyihme van. het gtganüsche oneer- en bovengrondse uedryt van Staatsmijnen beeldt. Bolzi toont zich hier vooral ook een man, die map de belichtingstech niek beheers?: de opnamen, die hy in de mij rtgangen maakte van de steen koolwinning, zijn uniek cn hebben een literst fcraentige expressiviteit. De film „Gas" heeft een zwakke plek: het geluid. Het overigens door Jan Retèl goea gesproker, commentaar is te over vloedig. Waar de filmbeelden zelf al zeer suggcstief-verhalenü zijn, had het gesproken woord zeker wat meer be heerst kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de door Arnold Juda gearrangeerde filmmuziek, die de beeldtaal knap accentueert, maar vaak ook te nadruk kelijk wordt. A. T. KAMPHOFF Nieuwe JAPONNEN Heren Vlotte SPORTCOLBERTS MANTELS Een prachtsortering KAMGAREN COSTUUMS btau-w ur'H* m Voor Jongens en d Meisjes op atle ai- delingen iets aparts STATEKWE6 184 „WINKELSTAD. BL1JD0RP" RUIiBKOAM "ItÖTTËRD. PH1LH. Het programma dat gisteravond op het eerste Phifharrnonische Volkscon cert onder Flipse ten gehore werd ge bracht bevatte uit den aard der zaak composities, die de getrouwe corrrtbe- zoekers geen enkel probleem ste'.len. Het met veel cr.traln gespeelde voor spel „Die Meistersmger von Nürnberg oper.de bet cor.cert. Tot 3iot ging TschaDcowsky's zesde syrophonle. Solist was Cor de Groot, die in Liszt's tweede pianoconcert In A gr. t. alles van zijn gading vond. Men kan moei lijk beweren, dat dit werk in compo sitorisch opzicht buitengemeen aantrek kelijk is. Doch-zo technisch gaaf cn met zulK een grote stuwing gespeeld als De Groet deed cn mede door dc warme gèachevecrde klank die het orkest in de begeleiding produceerde, luisterde men nochtans uitermate geboeid. Begrijpe lijkerwijs oogstte de kunstenaar met deze virtuoze prestatie een groot succes waarin hij terecht Flipse ruimschoots liet delen. Herman van Bom. Vrije vaart voor de Duitsers De JF.IA heeft Vrijdng medege deeld dat de Duitse koopvaardij- schepen5cnepen weer alle zeeën mogen bevaren. Sedert dft oorlog waren zij' beperkt in hun beweging tot Brest in Frankrijk. Engeland. Scandinavië en Finland en tot het vervoer van Duitse in- en uitvoer- goederen of transitoladingen voor Duitse havens met zekere beperkin gen. Alle geografische beperkingen Stijn thans opgeheven. Men verwacht dat de nieuwe re geling het mogelijk zal maken dat lijn- en wachtdiensten naar Span je en naar havens in de Middel landse Zee, de Adriatische Zee of naar havens in Noord-Airika en het Nabije Oosten geopend worden. Aanvragen voor het mogen onder houden van deze diensten zijn yteds ingediend. Naar men gelooft bestaat de West-Duitse koopvaardijvloot uit ongeveer 1100 schepen met een to tale geregistreerde tonnage van omstreeks 270.000 ton. Onafhankelijkheidsdag Het Amerikaans consulaat te Rotterdam zal op Maandag 4 Juli 1949 wegens Independence Day de gehele dag gesloten zijn. De cricket wedstrijd Excelsior— Sparta voor de eerste klasse van de NCB zal Zondag om 11 uur wor den gespeeld op bei terrein vap Sparta. Contact tussen Fins en Nederlands muziekleven Voor eniRC dagen vertoefde ir. or.? 'and dc- Firsc ri:rige.--.t Mart'J Simtii; ir.tieni vriend van Jan Sibelius en leider van he: Stedelijk orkest van Helsinki. Hij re:st thans dcor West-Europa om 2:ch op cc hoogte te stpüen van de ontwikke- üra; der hedendaagse muziek. Zo maakte hy het openingsconcert van het Holland-Festival mee. waar hij diep ge troffen werd door Kudoif Esthers „Ma- sique pour l'esprit en deuil", een werk da', hera een hoge duok gaf van de Ne derlandse muziek van het huidige ogen blik. Simili heeft bijzondere belang stelling voor de huidige stand der mo derne .Nederlandse muziek, die hij. raar hij verzekerde, in Finland met graagte zal introduceren. Op hel oger.bllk is er namelijk van de Nederlandse rr.uztek tn Finland vrijwel niets bekend en gezien de belangstelling van het Finse publiek voer de modernen Stravrinski, Sjosta- kcwitsj en Hlndemith behoren tot de meest gespeelde componisten acht Simiia het van het grootste belang dat hierin verar.deriag komt. Simiia is een korte, gedrongen figuur, een en al bonhommie, die men zijn kun stenaarschap niet zou aanzien. Men wist pas dat men met een sterke persoonlijk heid te doen had. met een man die een- overheersende positie in het Finse mu ziekleven bekleedt, toen hij zich aan de vleugel zette cn in dc wir-wsr der ge sprekken dringend Ieders aandacht op eiste. Natuurlijk met Jan Sibelius, van wie hij twee Impromptu's speelde.. Hij verontschuldigde zich ervoor dat hij niet over rijn eigenlijk „instrument", het orkest kon beschikken, maar be speelde de vleugel intussen met mees terschap. Het Finse muziekleven aldus Si miia - eoncertreert zich voornamelijk in Helsinki .met zijn 300.000 Inwoners. Het stedelijk orkest.van Helsinki heeft een bezetting van "6 man en geeft 12 herfst- concerten en 14 voorjaarsultvoeringen. Daarnaast iedere Zondag populaire ma tinees, die wij volksconcerten zouden noemen. Al deze concerten staan onder leiding van Simila zelf, zodat zijn werk zaamheid allesbehalve een sinecure is. Zoals gezegd besteedt hij veel aandacht aan het moderne repertoire, dat hij voortdurend poogt uit te breiden. Na men van Finse componisten om te ont houden zijn volgens hem Raito en KJa- mi, die sterk Frans georiënteerd 2yn, en Engiund. die het meest vooruitstre vend is. De eerstgersoemden studeerden in Moskou en ondervonden ook invloed van Moussorgski. MARTTI SIMILA Van groot belang is verder het werk van de iets oudere, in Nederland geheel onbekende, componist Leevi Madetoja, die onlangs is overleden. Behalve het Stedelijk Orkest heeft Helsinki een uitnemend radio-oMcest met een bezetting van 50 man en vijf dirigenten, en het opera-orkest dat 40 leden telt. De opera of het ballet dat hieraan verbonden ls treedt niet minder dan vijf maal per week op; het repertoire is ongeveer gelijk aan het onze: Puccini.en Verdi zijn ook in Fin land zeer geliefd, daarnaast worden echter ook de opera's van Tsjaikofskf veelvuldig opgevoerd. Finland heeft verder nog stedelijke orkesten in Turku, Tampere. Oulu en Lakti. alle kleiner dan dat van Simila, doch van uitnemend gehalte. Het dilet tantisme is voorts sterk - ontwikkeld, daarvan getuigen de talrijke orkesten van amateurs. Sibelius, die thans 93 jaar oud ls, wordt nog steeds zeer geëerd, ja, men kan nauwelijks een componist noemen die tijdens zijn leven zoveel roem oogstte als hij. Sibelius is, aldus Simila. ook in zijn hoge ouderdom, nog „sehr lebendig". Door de radio volgt "hfj alles wat de moeite waard is en vooral de moderne muziek heeft zija aandacht. Ook componeert hij nog regelmatig, maar hjj geeft niets uit, alles wat hij Te Haarlem bestaat hel voor nemen bij partictilieren om een blok percelen in het centrum der stad van electrisch licht te voor zien. ...Officieel wordt uit Rennes medegedeeld dat Dreyfus gisteren te Qniberon ts ontscheept en he denmorgen te 5 «re te Rennes is aangekomen. Er heeft geen enkel incident plaats gehad cn gcenerlei betooging. Per rijtuig is Dreyfus naar Rennes overgebracht Laatste nieuws. Men seint ons uit '$-Gravenhage. De eerste commissie der Vredesconferentie heeft zich uitgesproken ten gunste van vermindering der betcapening in yerband met het stoffelijk en zedelijk welzijn der -natiën Ondertrouwd: P. M. Schtk- hof, 25 jaar en M. S. C. Ferree., 20 jaar Vlaardingen. Gisterenavond werd de 12-jarige Jacobus Ver kout eren, alhier, die sedert Woens dagmorgen de ouderlijke woning was ontslopen uit vrees .voor een standje van zijn scheepsmakersbaas door de Rotterdamsche politie naar hier overgebracht en aan zijn in onrust verkerende ouders terug gegeven. Gisteravond heeft het eerste gedeelte der kinderfeesten in den tuin van de Officieren-Vereniging plaats gehad. En zeer zeker kan gezegd wordendat dit uitstekend geslaagd is. Een groote deelname uitstekend weder, een geanimeer de geest onder de kinderen en toeschouwers, alles samen werken de om tot een allerprettigst geheel te komen. Het koektrekken ging als altijd het eerst en de kleinen grepen met begeerige handjes naar de koek die hen voor. de oogen bengelde, of, zooals enkelenwa ren daar wat bang uoor en moes ten door familieleden worden aan gespoord om er rich meester van te maken. Toen volgde het blokjes rapen, eerst voor de jongens van 6 tot 8 jaar. Vooral voor de af- deeling meisjes was zeer veel ani mo en voortdurend weerklonken de jubelkreten der deelnemers of de aanmoedigende stemmen van Vriendjes of vriendinnetjes, die toezagen. Tenslotte kwamen de jongens van 8 tot 10 jaar voor den achtërwaartschen wedloop. Ook hierbij werd weder heel wat ge lachen, wanneer een der deelne mers een buiteling maafete; maar met taaie volharding werd ook hier dé strijd gestreden. Medische Zondagsdienst Van Zaterdagmiddag 3 uur tot Zon dagavond twaalf uur wordt de medische dienst waargenomen door dr. R. H. M. Geerdes. Vecnlantstraat 2. tel. 68357; dr. G. D. Maas, Nieuwe Haven 147. tel. 68067: dr. F. Jtmgerius, B-K.-Laan tel. 67355. Geopend is apotheek .Rembrandt", Rembrandtlaan 5. FEEST BIJ EXCELSIOR Directeur Bambergen is 30 jaar in functie Bij de metaalbuizenfabriek Ex celsior aan. de Buitenhavenweg, was het Vrijdag eens geen werkdag, In de ochtenduren kwam het perso neel wel bijeen in de ruime werk plaats om zyn directeur, de heer W. Bambergen te huldigen. Dertig jaar lang is de heer Bam bergen directeur van Ex-celsior en in die tijd heeft hij het bedryf krachtig omhoog weten te stuwen. Vele sprekers hebben de verdien sten van de jubilaris belicht en on der hen bevond zich ook de presi dent-commissaris van. Excelsior, de heer W. A. Hoek, Tot vanuit België waren de za kenrelaties Vrijdagmiddag naar het Cornerhouse gekomen om hun gelukwensen over te brengen. Het was wel een bijzonder druk be zochte receptie. De heer Bambergen kreeg tijdens de ochtendbüeenkomst" o.a. een So lex aangeboden, gedeeltelijk was dit een eigen product. Niet alleen hier voor maakt de fabriek aan de Bui tenhavenweg, die momenteel enke le honderden werknemers telt, de buizen, want ook de vliegtuigfa brieken straaljagers en stalen, meubelenindustrie behoren tot 'de vaste afnemers. In 1919 was or slechts een loods, nu wordt Dinsdag a.s. de eerste steen voor de vierde loods gelegd. EN WIE AAN DE SLAG WILLEN KUNNEN GAAN Bij het Gewestelijk Arbeidsbureau Schiedam stonden op 29 Junt de vol gende aangeboden en gevraagde ar beidskrachten genoteerd: Aangeboden arbeidskrachten: Bouwbedrijven; Vloeren legger, Meu belmakers. mandenmakers. Metaalbedrijven: Chauffeurs. Alg. bedrijven: Boekdrukkers, kan toorbedienden, incasseerder, musici: magazijnbedienden, portiers, vertegen woordigers, ongeschoolde arbeiders, bedrijfsleider ehem. wasserij, distrüla- teursknteehts verbandmeester, u. ana lyst, h^telkok, transportarbeiders, fruit, agent-exporteur. Jeugd; Leerling elcctriclens, 11 auto- mcmteuij. aank. auto-electricien. Vrouwten: leerling verkoopster, hoofd- juffrouw, werkmeisjes, kantoorbedien de. Gevraagde arbeidskrachten: Bouwbedrijven: Schilders timmer lieden, aank. scheepstimmerman. SCHIEDAM vanuit de hoogte. Niet veel Schiedammers is net gegeven als de bewoners van het flatgebouw aan het Koe markt plein dagelijks te kunnen genie ten van een zo fraai uitzicht over de eigen stad. Vanuit het hart van ae stad trekken Gerrit Ver- boonstraat en Oranjestraat een brede baan divars door de oude bebouwing tussen Lange- en Nieuwe Haven. Terzijde lemen langs Haven en Plantage de oude geveltjes tegen elkaar als de resten van een.voorbij ver leden. Achter de spits oprijzende Frankeland-kerk vindt de aan dachtige beschowoer 'n deel van- het nieuwe Schiedam en nog veel verder kunt ge, wanneer uio staanplaats zich boven op het flatgebouw bevindt, zelfs de Maas zien stromen. Metaalbedrijven: Bankwerkers, pre- cisiebankwetkers, dec. lassers iNVL), gereedsohapmakers, contr. monteurs,, koperslagers, fitters, vormers, metaal draaiers, fraisers, schavers (geschoold), plaatwerkers, scheepsblkkers, pijp en- monteurs, scheeps-lfz er werkers, sme den grof, constructeur staalbouw, mach. hoorder.' biezers, framevijler. halfwas polijster, loodgieters, instrumentmakers, rijtuigsmid. Alg. bedrijven: Letterzetters, boek drukkers. fabrieksarbeiders, kleerma ker pompiers, broodbakker, dropswer- kers. banketbakker. 2e bediende, land arbeiders-grondwerkers voor Noord oostpolder werken. In de Limburgse mijnen kunnen flin ke ongehuwde arbeiders geplaatst wor den, leeftijd 18—30 jaar. Jeugd: Bortelmakers, cartonnagewer- kers. drukkers. granietwerkers (kunststeen), kurkensnijders, aank. sol deerder, koperslagers. kopergieters, mach. bankwerkers, vormers. letterzet ters. slagers jongen, halfwas-slager, leerling voor glasindustrie, 11. kapper, loopjongens, lt. lakspuiter, il timmer man, constructlewerkers, jongste be dienden, banketbakker 3e bediende: be steller wasserij. U. schilder, lï. bedien den o£ bedienden kruidenlersbedrijf leeftijd 14—25 jaar. Vrouwen: Dagmeisjes, fabrieksmeis jes, strijksters, wasserijmelsjcs, ge zinsverzorgster, jongste bediende.1, be kwame verkoopster voor schoenenvak. Personen die wensen te emigreren, dienen zich uitsluitend te wenden tot het arbeidsbureau. GEMEENTE-PUBLICATIE INENTING TEGEN POKKEN Op Dinsdag 5" Juii 1949 des na middags tussen 2 en 3 uur bestaat gelegenheidtot kosteloze inenting tegen pokken in het gebouw van de G. G. cn G, D. Tuinlaan 18. Stamkaarten der kinderen mee- brengen. schrijft verdwijnt in een grote la, waar uit de wereld wellicht nog belangrijke verrassingen te wachten staan.... Simila reist dezer dagen ver der naar Frankrijk, maar vermoedelijk kamt hij in het najaar terug. Hij zal dan waarschijnlijk een radio-concert dirigeren, gewijd aan de Finse muziek, terwijl ook een concert voor de B.B.C. op zijn programma staat. T N een vorige kroniek besprak ik 1 een drietal bundels gedichten n.L van Jo de Wit, K.H.R. de Josselin de Jong en Maria van Rcyen. Deze ver zenbundels zijn afzonderlijk ver schenen, maar zijn tegelijk ook uit gekomen, bil dezelfde uitgeefster, als deel van één verzamelbundel, die dezelfde titel draagt als de door mij besproken bundel van Kitty de Jos selin de Jong, Het Witte Schip, met als ondertitel Nederlandse Vrouwenpoëzie 1944 194 8. Het boek bevat het werk-van zos dichteressen. Vandaag willen wij de drie nog te bespreken bundels aan kondigen. De verzamelbundel Ket Witte Schip (N.V, Uitgeverij v.h. C. A. Mees te Santpoort) is een beperkt, maar uitgewerkt onderdeel van een omvangrijker bundel in voorberei ding, „Een Eeuw Vrouwenpoëzie, waarin dichtende vrouwen van de laatste eeuw 18503950 uit aile lan den hun plaats zullen innemen. Men kan zich afvragen, ook reeds bij de thans al uitgekomen bundel, of zulk een groepering op grond van bijkomstige omstandigheden zinrij ker is dan b.v, die van een schilde rijen-tentoonstelling ,3Ioemen'" of *Het Kind" of iets dergelijks, waar tegen eveneens bezwrert van dien aard kunnen word-1- acht. Er zijn echter enkele factoren, die hun invloed op het werk uitoefen den in de richting van een zekere gelijk vormigheid bij alle diepgaande ver schik De in de verzamelbundel ver tegenwoordigde dichteressen zijn nagenoeg van de zelfde leeftijd en sluiten aan bij de z.g. generatie van 1910, De meesten van haar hebben als dichteres lange tijd gezwegen en zijn nu eerst te* uwe publicaties gekomen. Er is deze drieërlei ver wantschap in het werk tot uiting ge komen: het vrouw-zijn, de leeftijd en de jaren van ontstaan. Men zou er over kunnen twisten, of de hier uit gevolgde overeen kor- 4 zwaar.! y weegt dan de individuele verschil len. Maar wanneer de economische crisis van uitgeverij en boekhandel in deze dagen, en wanneer „crisis" een te sterk woord is kan het door „situatie" worden vervangen, een dergelijke collectieve publicatie wenselijk maken, bij althans drie van de zes auteurs met uitsluiting van een aparte editie, dan danken v/ij aan de gemeenschappelijkheid der uitgave althans de mogelijkheid dat wij van de drie heden te bespre ken gedichtenbundels hebben kun nen kennis nemen. Hiermee verdient de redactricd-en-uitgeefster onze hulde. IVF ARTHA A. MUUSSES is hier aanwezig met haar bundel N i e u w Bestek. Tevoren had zij zich reeds aanspraak op onze grote erkentelijkheid verworven door haar arbeid voor de uitwisseling tussen de Zweedse en de Nederland se cultuur, in het bijzonder de let terkunde. Sedert 1920 in Scandina vië woonachtig, geeft zij college aan LITERAIRE KRONIEK door: Victor E. van Vriesland V d? universheiten van Stockholm, ITpsaia en Kopenhagen. In 1944 ver scheen een door haar gekozen en vertaalde bloemlezing uit de moder- i£ .Nederlandse poëzie'in net Zweeds onder de 'tittel.,„Landvinnine". On geveer tegelijk met Nieuw Bei stek verschenen eveneens bij C. A. Mees Scherenkust, een keus uit het werk vau twintig heden daagse Zweedse dichters, door Martha Muusses bijeengebracht en vertaald. Deze voortreffelijke bloem lezing. lopende van B. Bergman tgeb. 1869) tot Anna Wide tgeb. 1920) is een openbaring voor wie, opgesloten, in het cultuurbezit^ van de paar landen welker taal hij be heerst, plotseling wordt geconfron teerd met de onbekende wereld van deze onvermoede schone en met zeldzame trefkracht in onze. taal herdicht? Zweedse poëzie. „Nieuw Bestek" is de uiting van een bijna mannelijk te noemen ta lent, dat in zeer gedrongen vorm komt tot een poëzie van zoveel in tellectueel beheerste spanning. Al- bert Verwey zou dit werk hebben gewaardeerd: veel van <Je2e verzen hebben hét zelfde tegelijk beeldende en wijsgerige vermogen, dat ook voor Verwey zo typerend was. Dit geldt voor een kort gedicht als KRISTAL Stof, in facetten tot kristal versteend tl fs door eigen wetten een vorm verteend ge kondt niet anders worden, dan wat ge werdt, gij stof, in, eigen orde versierd Het geldt 5n nog sterkere mate voor een meer in het beschouwelijke getrokken gedicht als „Het Kunst werk". „Witte Nacht" is een fijn en sensi tief geëtste stemming, in haar ver wezenlijking geheel op assonances gebouwd. Met grote waardering wil ik ook nog noemen „Meeuw" en „Na mijn dood". r)E bundel In Memoriam van Fanny Rdddingius is bepaald niet sterk en het bespiege lende element er in doet eerder den ken aan, dat bij de gestorven echt genoot van. de dichteres, Joannes Reddingius en over hem heen zelfs aan dat bij Kloos, dan dat men aan de school van Verwdy wordt herin nerd. Dit betekent, dat'de emoties en de plastiek enerzijds niet tot een eenheid zijn geworden met# de ab straherende gedachte anderzijds. Dit neemt natuurlijk niet weg, dat deze verzen'menselijk treffend blijven en daardoor een z^':— "^nect inboe zemen. Zo kon een in April 1945 tot stand gekomen gedicht als „Voor de jongeren, wier droom werd vernield' iets worden, dat toch niet nalaat in druk te maken. Het gaafste inmid dels is het zo vrouwelijk bewogen „Nacht", Twee van het andere drietal: rechts Dr. Mea N jlandVer teeg, links F. ReddingiusSalo mons. Van Dr. Martha A. Muusses konden wij helaas geen foto bemachtigen daar zij vacantie houdt in Noord-Zwe den. V MEA VERWEY heeft ten slotte van alle hier en in de vorige Kroniek genoemde dichteressen -vroeger het meest gepubliceerd, het-, zij onder haar pseudoniem Gerda van Beveren. hetzij onder haar eigen naam. In haar hier 'Opgenomen Flitsen herkent men, misschien niet meer dan bij Martha Muusses, maar dan op een andere wijze, de stem van haar vader. Men hoort die n.L, en niet zonder ontroering, door klinken in het titel-gedicht „Flit sen"; in zijn geest en. zijn wendingen en zijn zïnsvorm. Hiermee is niets gezegd tegen de oorspronkelijkheid van deze dichteres, want dat Mea Verwey ook in geheel andere trant kap schrijven blijkt o.m. uit dat fraaie en intieme „Legende", een gedicht dat in het reeds niet meer zo kleine oeuvre ongetwijfeld een aparte en eigen plaats zal behou den, en in het misschien minder on vergetelijke, maar toch door een sterke gevoelsstroom gedragen „Liedje". Een gedicht als „Bloeiende Aca-, cïa" getuigt van een grote kundig heid in hc4 Iv-ifh doorzield© sym bolische genre. Het curieuze „Het Meertje" verplaatst ons door de toon in de tr.u» .j.n Bellamy, J-J ET is verkwikkend om ons even terug te wanen in het genoeglijk ±J primitieve leven onzer grootouders. Het was een tijd, waarin de burger nog grotendeels zijn eigen potje kookte en een eigen z.g. kolen haard stookte. Liefst woonde hij in een „ury huis", dat was 'een waait- gebouwtje zonder radio's boven, onder, achter, links en rechts en met een eigen stukje grond. Het toas de tijd die de gemeenschap nog indi- vidualistisch-horizontaal dacht, waarin men nl. zóveel land tot stad en weg maakte dat wij iccre het zo doorgegaan ons nog slechts met vis en-chemicaliën konden voeden. Vele zaken die wij nu zo vanzelfspre kend aanvaarden moesten toen hardnek kig bevochten worden. Zoals wij op onze beurt moeten vechten voor het verbroe derende beurt- en samenzingen van het publiek op Dam of Malieveld met dat bij de Are de Triomphe te Parijs, tus sen New-York en Moskou (hetgeen door de tot kaar hoogste ontwikkeling ge komen televisie en stercofonie nu mo gelijk is ook al staat de dirigent op de Noordpool). In die tijd waren de con certzalen cn schouwburgen meer op de „mooiigheid" (niet te verwarren rnefc schoonheid) gebouwd dan op een. goede geluidswerking en op een goed uitzicht. Ben hele avond stéén dwarskjjken naar het toneel in: een geluid-absorberend fluwelen, hokje (z.g. loge) vond men heel normaal. In een krant uit het jaar 1849 lezen wij bv. dat een dirigent van een „Gemeenschap ter bevordering van artistiek verantwoorde leken- cn huis muziek" het publiek er op attent moest maken dat het zich maar Het vermaken, zich maar alles liet voordoen, dat het echter ccn eigen stem heeft, eigen han den en eigen fantasie. Dit publiek ging ontdekken dat al dat na-apen van vir tuoze solisten hoogstens tot een titel- met-een-luchtje, nL die van Dilettant, kan leiden. De frisse gezonde volwaardige functie der lefcenmnziek, dat geestverheffende en gelukkige, gezellige samen ringen en spelen in huls en op school begon In de helft van onze eeuw overal te ontkiemen. En direct na de tweede wereldoorlog was er een vooruit ziend minister geweest die de muziek als schoolvak wilde invoeren. Maar toen de eerste schoolmusici waren afgestu deerd waren we tegelijk twee ministe ries verder en vond men het toen weer beter orkesten en talloze verenigingen met enorme bedragen te steunen tegen een cultürele-armoede-zonder-uttzicht dan radicaal te zijn door de jeugd en het volk op. te gaan voeden. Een prach tig teken was echter het oprichten, on der bescherming der overheid, van dc Stichting Jeugd en Muziek, welke in de zomer van 1949 een congres had in in ternationaal verband, in haar kwamen stromingen van tientallen^ jaren pio nierswerk tezamen. Ket eigenlijke volk v/as toen echter nog ongelukkig, want het had geen cultuur, het was weerloos overgeleverd aan een doodzieke traditie, aan allerlei „vermaken" als de films met hun fabrieksmatige gestandaardi seerde groot-kapitahstische winst-melo dieën waardoor men zich niet eens be ledigd gevoelde 1 Sr waren toen geen concerten omdat er een volksbehoefte naar was die was er slechts bij een kleine élite doch vooral om het biologische kunste naarsleven er b(j te houden. Knapheid, vlugge ringers, reclame, roem, muziek die niemand begreep (want men moest er eerst een toelichting voor bestuderen en de natuurlijke harmonie der samen klanken voor leren afwennen), derge lijke zaken waren toen nog erg hclang- rflte. Voor vele solisten was het optre den eigenlijk niets anders dan een za kelijk pogen om carrière bij een kleine élite en bij de snobs te maken. Dat han dige zakenlui (zg. lmprésario's) zulke carrière-jagers goed konden gebruiken was eigenlijk nogal logfteh. Er waren, bv, ontzaglijk veel zangeressen die rich vrijwel allen tot „de groten" rekenden (men noemde een exceptioneel solist „groot"). Zij zongen zelden uit liefde en overgave, want mèt het verstommen van bet geluid van Aaltje Noordewier sche nen die Waarden zich schuil te houden tot betere tijden. Het verval der zang kunst was zó ernstig dat een vereniging tot herstel van het „bel canto" goe de zang) opgericht moest worden. Wij denken mei dankbaarheid aan die tijd terug, want wij vinden In haar een eerste bereiken van dat waarin Neder land zichzelf geesteltjk-arttstlek heeft hervonden en van de geleide artistieke economie der overheid welke öu „de natuurlijkste zaak van de wereld" is. En waarbij onze orkesten, onze koren en solistenconcerten de gezonde boven bouw vormen van een gezande gemeen- schapscultuur. Wij hebben onze ge- meenschaps-spelen. -zangen en -dansen, toen moeizaam gefundeerd, wij die nu. op onze pleinen „en masse" zingen, met blazers, en met dansers soms, hier en. daar met de torenmuziek er by, wij dia voor de toeristen op de zomerse mu ziekfeesten niet meer als hoogste evene ment een meneer of dame (af kind) la ten spelen die heel ver weg woont en zeer bc„roemd" is. omdat* hij of zij iets bijzonders kan. Doch op ons Muziek feest (vroeger gebruikte men daarvoor het woord Festival) ls de Cantate-zang der gasten (vroeger: toehoorders) bij een lekenspel dé gebeurtenis van het seizoen PIET MöIERINGER. Ingez. Med. Veen huizen een dorado Donderdagavond stapte de 53- jarige losse werkman C. A. V. zon der vaste woonplaats op het Maas- station uit de trein. De man greep zonder aarzelen een fiets, die met dezelfde trein was meegekomen en ging ermee naar de uitgang. Hier kon hij geen regu tonen; hij werd aangehouden en in het hoofdbureau opgesloten. Het is gebleken, dat de man de diefstal met opzet gepleegd had. Hij wilde weer terug naar Veen- huizen, waar hij ruim zes jaar had doorgebracht. De fietsendief zal voor de Officier van Justitie wor den geleid.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1949 | | pagina 4