i m mm Rijk schilderijenbezit in bijna volmaakte behuizing Beeldhouwwerken in Boymans Kleine, maar met zorg gekozen collectie Vernieuwing en bevrijding SCHILDERIJEN ZIEN HOORT TOT GROOTSTE VREUGDEN VAN HET LEVEN Dvrsiï Tii -ssssïiss&sk 8 HET ROTTERDAMSCH PAROOL HONDERD JAAR MUSEUM BOYMANS 9 Op deze pagina's treft men reproducties aan van: P. P. RUBENS, Portret vaa EM. DE WITTE. Vismarkt HOLLANDSE SCHOOL (c Al deze kunstschatten ma ken deel uit van het bed In ons land was 'n Boymans-directeur de eerste, die de museumdeuren voor het volk openstiet •„Rotterdam kan op dit bezit trots zijn' aldus Prof. Vogelsang ROTTERDAM beschikt in het Museum Eoymans over een van de internationale huizen voor kuiist, die over de gehele wereld vermaardheid bezitten. In Nederland komt het na het Rijksmuseum in Amsterdam en het Manrltshuls te Den Haajf op de derde plaats." WU zitten In dc collegekamer van het Kunsthistorisch Instituut le Utrecht tegenover prof. W. Vogelsang, hoogleraar In de kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit. In hem menen wij iemand gevonden le hebben, die ccn onpartijdig en ook deskundig oordeel kan geven over bet Museum Roymans. Dat oordeel hebben wij gevraagd, omdat men bij het samenstellen van een jubileumnummer licht geneigd Is, zich door chauvinistische overwegingen te laten beïnvloeden. afgeli open jaren Ter ondersteuning van zijn uitspraak grijpt prof. Vogelsang in d<? geschiedenis van het mu seum terug. Hij memoreert het optreden van P. Haverkorn van Rij se wijk, dc directeur, die hij kenschetst als een zeer handig cn kennisrijk man. Deze wist tl oor aankopen uit veilingen en bezittingen de verzameling kunstschatten aanzienlijk uit te breiden cn de grondslag te leggen voor een periode van bloei, die omstreeks 1908 be ta dat jaar namelijk werd de begaafde dr. F. Schmidt Dtfgc- ner aangewezen om dc leiding van Boymans over te nemen. In zijn opvalling over de tank der musea was Schmidt Dege- ner zijn tijd vooruit: hli was van mening, dat niet slechts een dc, maar ook een sociale Uiak heeft. Natuurlijk moest do zamelen en het bewaren kunstwerken, maar het was tevens zaak, deze goed ten toon te stellen. Men kon ook niet volstaan met het lukraak aan schaffen van waardevolle pro ducten; de verzameling moest zo instructief mogelijk zijn en bestaan uit specimen van ver schillende tijdperken en van verschil lende landen. gelukkige aankopen van dr. Schmidt Degener maakten, dat men in Rotterdam plezier in het Museum begon te krijgen. Dc burgerij werd wak ker, ging zich interesseren voor wat in het Srhlelandshuis aan dtf Korte Hoogstraat ge beurde. Er konden schenkin gen worden aanvaard cn al lengs verwierf het Museum dc plaats in cultureel Rotterdam, die het toekwam. „Het komt ons voor, dat deze opvatting over de taak van een museum nogal voor do hand ligt. Waarom is men niet vroe ger op die gedachte gekomen?", vroegen wij prof. Vogelsang. „Misschien is dc reaclionnaire geest van dc vorige eeuw een beletsel geweest voor een meer democratische instelling, mis schiet ook is dit een groeipro ces geweest', aanvankelijk be heerden goedwillende leken de musea, later, toen de kunsthis torie als wetenschap werd be oefend, waren de diroctouron van de musea te zeer in hun geleerde arbeid verdiept om zich met het onmondige volk te bemoeien. In ons land was Schmidt Degener de eerste, die zijn museum Boymans aandacht reorganiseerde cn dienstbaar i het ver- maakte aan de opvoedende taak van het museum. Pas in '23, op een vergadering vim museumdirecteuren, vond i paar i le r \\7 ANNEER In de rij der Nederlandse Musea het Rotterdamse Museum thans één eeuw na de ope ning op 3 Juli l8l9 een zo waardige plaats inneemt, dan is dit vooral te danken aan de grote vlucht, die het ln de laatste dertig jaren heeft genomen. Bestond het kunstbezit tot die tijd uit enkele onbetwistbare meester werken, waaromheen zich echter een groot aantal schilderijen'groepeerde van niet meer dan middelmatige betekenis, in dc drie a vier decennia die achter ons liggen is het Museum met een reeks belangrijke aan winsten verrijkt, die aan de verzameling een zeer eigen, in ons land gedeeltelijk, uniek karakter hebben gegeven. Welk een essentiële rol in dit opzicht het Rotterdamse particuliere initiatief heeft vervuld Is te bekend dan dat het nodig zou zijn hierop tc dezer plaatse uitvoerig in l Ttius de e gaan. Hieronder volgt ei werd Boymans welwille het „prikkelmuseum" ge noemd. Daarbij moet u vooral niet denken aan Kees van Don gen, maar aan het publiek prik kelen tot belangstelling voor „Dc opvolger van. dr Schmidt Degener, dr. Hannema, heeft zijn werk ln dezelfde geest voortgezdt: hij wist de grote verzamelaars voor Boymans le interesseren cn bad een goede speurneus voor het opsporen van kunstschntlen. Zijn assis tent, dr. Van Gelder, die nu hoogleraar in Uirecht is, heeft eveneens zeer goed Werk ge daan. Ik ben er zeker vnn, dnt tic verzameling onder het voor treffelijke, vdillgc en getalen teerde toezicht van drs. Eb- binge Wubbcn ook thans in zeer goede handen is", nldus prof. Vogelsang. WAT is uw mening over }f v v de huidige verzame ling?'1 „Dc veelzijdigheid is in de loop van dc jaren behouden en de kwaliteit is dank zij een steeds deskundige selectie Steeds hoger geworden. Van alle grote zöventiendc couwers zijn cr stalen genoeg om een overzicht te krijgen cn ze zijn van de beste kwaliteit. Dcnlt aan Jan de Bray en Van dor Helst, wat ccrstc-lflngs stuk ken zijn. Ook de primitieven zijn rijk vertegenwoordigd, om Vluchtig overzicht van Rotterdams schaften T?EN schilder als Hioronymus -1-Bosch, wiens werk ener zijds zoveel samenvat van de middeleeuwse kunst en gedach- tenwcrcld, anderzijds reeds op tat van latere oplossingen vooruitloopt, kan in ons land slechts in het Museum Boy- mans worden bestudeerd. Sinds 1932 bezit het Museum een der schoonsta cn rijpste werken uit dc laatste tijd von deze mees ter, „De verloren Zoon", een schilderij dat terecht roet hot Museumwordt vereenzelvigd, (afbeelding op pag. 1 van deze bijlage). In 1341 zijn door schenking hieraan toegevoegd vier panelen daterend lilt do begin- cn midden-periode, zo dat nu deze fascinerende kun- :mcht der kunstschatten, slenaar in zijn hele ontwikke lingsgang vertegenwoordigd is. Wat voor Hieronymus Bosch geldt, geldt in zekere zin ook voor Rubens. Geen Nederlands Museum kan bogen op een reeks olievorfschetsen zoals het Museum Boymans alweer door schenking heeft verworven. In de loop van 16 jaren is het aan tal werken van Rubens opge klommen var 1 tot 12 van der gelijke studies, die meer dan de grote altaarstukken, waar aan zo vaalt helpers werkzaam waren, dc directe toegang vor men tot dc kunst van deze uni versele meester. DE REMBKANDTS Tot de gelukkigste aanko pen na de rampzalige brand van 18C4, aie het Mu seum Boymans van enkelf? on vervangbare schilderstukken beroofde, behoort zonder twij- fel Hembrants magistrale gri saille „dc Eendracht van hot Land'1. Bleef dit bijkans drie kwart eeuw de enige Rem brandt, thans kan men naast de Rembrandt, die worstelt mét de problemen von de Interna tionale barok, in hel innige portret 1 Rembrandt leren kcnnei jaren na 1650, wiens pcinture zich heeft ontwikkeld tot een oneindige transparanliieid, doorzeefd van een zwdvend mysterieus licht en in de Man met de rode muts, dc late colo rist, de schepper van de Bruns- v.'ijkte Familiegroep cn het Joodse Bruidje. Het Museum Boymans, dat in het grootse Zelfportret van Carel Fabritius het schoonste wat Frans Jacob Otto Boymans aan Rotterdam heeft geschon ken, reeds een hoogtepunt der 17e eeuwse portretten bezat, dat bovendien één der schoon ste I6e eeuwse portretten, het Scholiertje van Scorel (men zie dc afbeelding), sedert 1664 tot zijn kostbaarste bezittingen rekent, is met de Titus één dier zeldzame meesterwerken rij ker geworden, die beslissend zijn voor het karakter en het niveau van een verzameling. Dit vluchtig overzicht der schilderijen, die in de eerste plaats de aantrekkingskracht jndc.r twee meesters te vermelden, beiden schilders van onze 17e eeuwse kerkelijke en burger lijke architectuur: Sacnrcdam, de schilder van een fijn cn so ber, „topografisch" realisme, vertegenwoordigd door drie wtfrken en Emanuel de Witte, die het interieur ziet als een rijk gemoduleerd spel van licht en schaduw, De ontwikkeling van deze laatste veelzijdige schilder kan men dank zij een reeks gelukkige aankopen vrijwel volledig volgen. Tenslotte heeft dt? Rotter damse verzameling het zeldza me geluk gevonden var een be huizing, die in bijna volmaakte harmonie is met haar karakter een gebouw, dat zichzelf ge heel in dienst stelt van de in houd. Drs. 3. C. Ebbinge Wubben. DE collectie beeldhouwwerken, die het Museum Boy- mana bezit, is naar de omvang niet heel groot. Met. name de groep oude sculptuur kan zich niet meten met veel vroeger gevormde verzamelingen zoals het Cen traal Museum tc Utrecht en het Rijksmuseum herber gen, collecties waarvoor nog een keuze kon worden gemaakt uit dc beste stukken van onze vroegere kerke lijke en profane beeldhouwkunst. Boymans kwam later. Grote schoonheid en hogekwaliteit F) IT neemt niet weg. dat zich onder' de middeleeuwse bocldhouwwerken in het Mu seum Boymansenkele? stukken bevinden van een grote schoon heid en hoge kwaliteit, Wol heel duidelijk bewijst dit het eerste zaaltje dér schilderijen- afdeling, waar zich de in hout gesneden, deels gepolychro meerde groepen op waardige wijze welen te handhaven te midden van dt? Noord-en Zuid Nederlandse primitieven. Hoogst instructief is boven dien de mogelijkheid tot ver gelijking met de schilderkunst die hier geboden wordt: de dui delijke samenhang van de ex pressieve „Bewening" met schilders als Geertgen tot St, Jans en de anonieme meester der Vlrgo tater Virgint merkwaardige y overeenstem ming in gelaétstypcn van d<? figuren van de Kruisiging met dergelijke gestalten bij Hiero nymus Bosch. Bijzonder fraai in de compositie en in.de de taillering Is het J,aa1ste Avond maal, waarin de anonieme beeldsnijder getracht heeft de verschillende Apostelkoppen psychologisch te karakterise ren. (Men zie de afbeelding) Hiermee zijn slechts enkele van de belangrijkste Noord- Nederlandse XVc eeuwso stukken vermeld; vele andere beelden b.v, dc zeldzame Bourgondische H. Benedictus „Het staat nergens geschreven, dat de schilder de natuur moet volgen" FRANSE SCULPTUUR {~)PGENOMEN in de wand -tegenover de hoofdingang -- beheerst .hetmonumentale re de Lëf van Aristidö Maillol door zijn simpele grote lijnen cn harmonisch afgewogen massa's de entree van het Museum. Za wordt de binnentredende be zoeker reeds dadelijk voor ogen gestald welk een belang rijke plaats dc moderne Franse sculptuur in het Museum in neemt. Elk der grootmeesters is met tenminste één werk, dat zijn kunst volkomen samenvat, vertegenwoordigd: de dynami sche, zo zeer op de werking van liclit en schaduw ingestelde kunst van Rodin met een van de levensgrote studies voor „de Burgers van Calais", de beeld houwer Renoir met bet beeld van de zegevierende Venus, dat, In de tuin opgesteld, reeds geheel bij het silhouet van het Museum behoort. Deze sculp tuur, product ven die wonder lijke samenwerking tussen dd oude verlamdemeester en zijn jonge uitvoerende helper, staat door de volle, zwellende stelling tot het nerveuze int- pressi onnlsme van Rodln. Van de gevoelige, harmonische kunst van Despiau getuigt de portretkop van Madame Poma- rct en de elastische, rhythmische figuur van „Assia", En verge ten wij vooral niet Degas' Pe tite danseuse dc quatorze ans",. Rond deze toppunten van de Franse, 19e en 20e eeuwse beeldhouwkunst groepeert zich het werk van Nederlandse meesters, werk dat ltat overtui gende bewijs levert van het hoge niveau van onze heden daagse sculptuur; - verder en kele kenmerkende beelden van Belgische beeldhouwers als G. Minne en Eik Wouters, van Duitse kunstenaars als Kolbev cn Renée Sintenis. 'Drs, J. C. Ebbinge Wubben. KUNSTHANDEL Ir „KATZ" I OUDE g SCHILDERIJEN K ANTIQUITEITEN g WESTERSINGEl 121 B TEL. 23784 L ROTTERDAM 1 D. Teniers 1610-1696 geen staaf meer zijn van hel oog? Wat gaat er in hem om. wanneer hij zich als kun stenaar boven het zintuiglijk waarneembare stelt en vormen en kleuren schdpt, die niet of nauwelijks overeenkomen met de vormen cn kleuren in de 'Dc westerse mens moest vol gens het boek dor boeken de natuur de natuur laten; bij mocht haar niet afbeelden. Zo - staat het geschreven: Gij zult U geen gesneden beeld noen enige gelijkenis maken van hetgeen dat boven in dc hemd .is, noch van hetgeen dal on der op de narde is, noch van hetgeen dat in de watoren on der do aardo is. Hij hield er zich niet san. Van de ingekraste rotswandte kening tot het geprojecteerde beeld op het telc visieruitje heeft de beeldende mens tegen dat gebod gezondigd. In den beginne had de afbeelding van mens of dier, buiten iedere andere waardd om, nog een bovennatuurlijke waarde in zichzelf en dot Is lang zo ge bleven. Ten slotte hebben de fotografie en de film aan de afbeelding haar laatste magi sche waarde, ais waarde in zichzelf, volkomen ontnomen. den de schilders Barbizonse school zich te weer tegen dc opgeschroefde bete kenis van hdt romantisch ver haal. Het ging in de schilder kunst niet om het plaatje maar om iets anders, dat meer was, zuals het in de letterkunde niet in dc eerste plaats om het vertelsel ging, doch om dc geestelijke achtergrond der menselijke refacties. Ruim een kwart eeuw later, na dc uitvinding der fotogra fie en de ontwikkeling der re- productlcmiddelen, voetden de zoekende schilders zich steeds wnntrouwender tegenover de ondergeschikte manier waarop de schilderkunst aan het zin tuiglijk waarneembare was gebonden. Ze hadden daar geen vrede mee en zochten hartstochtelijk naar nieuwe »d, zichzelf bete hij had duidelijk ge- dat de academisch ge- I - nTiwrhL'w «u uit' zuut, lui vermeers pruciuiy suuvre Klik er naar, steeds weer, en ste mm»™»»"»«- men toe. Waardoor? Niet door kleurenpracht, noch U er voor open men: Cornclisz cn Provoost. Vnn de buitenlandse schilde rijen zou ik Titioau en Char- din Willen roemen als belang rijke werken. En ook het cera miek, de prenten, dc sculptuur, de meubels en het glaswerk zijn in kunsthistorisch opzicht zeer waardevol." „En het gebouw?'' „Er is ta het gehele land geen museum te vinden, dot zo aan zijn bestemming beantwoordt als Boy mens. AJJcs kan zeer goed worden tentoongesteld, krijgt hel relict, waarop, het recht heeft, ook de kunstnij verheid. De verlichting voldoet uitstekend, waaraan h<H In an dere musea nogal eens hapert. Prettig ia ookdat als cr een tentoonstelling wordt gehouden, het eigen bezit even ongestoord als andets kan worden beke ken. Rotterdam kan op dit mu- teum zeer trots zijn!" Er valt moeilijk anders dan niet verrukking spreken en we willen het begrip „leren", dat cr zo dikwijls aan verbonden wordt, voorlopig uitscha kelen. Gelukkig dc jeugd, dte lacjl i« een stad met een goed museum, waar ze kunnen, zien cn genieten! Als ze gegrepen worden, al is lief eerst maar door enkele doeken, kan liet* zien van schilderijen voor jonge mensen ccn Icvensbehoc/tc worden, die hi tot zoekers van schoonheid maakt. wordt altyd rijkelijk beloond. Al ts bijvoorbeeld by de velen, die door land- schapsscMWervjcu aanvankelijk 't meest worden bekoord, hun He /de voor de natuur nog niet scherp te sc)leiden uau die voor de kunst, de winst, dat zü de natuur door dc ogen van een sciütder Ieren zien, is toch dadelijk groot. Want de hemel Icoepelt wereld rijker en dieper; Rainer Maria Ritke heeft - zelfs van hen gezegd: zij gaven God onvergankelijk n»t GnrTVi terug wal Hij vergankelijk schiep. Wy bewonderen hen niet vooral om hun techniek, hun vaardigheid, m hun zien, dat vnn hoger kwaliteit dan ons ts opvoert en meesleept. Wecnsc kunstschatten, enkele jaren geleden ii Rijksmuseum gehouden, overtroffen de drie porirellen van Rembrandt verre alle andere terwerfcen in die zaal, tot Vermeer's prachtig si statig wuivend kleurenpracht, door geniale.vormbeheersing, maar door hun diepe innerlijkheid, door de .onpeilbare ziet, dte eruit M AAR het zien van schilderijen heeft ook t alle aspecten, van liet schitöc- semd. Ik w(js u nog op één: hoe raak en onmiddellijk kunnen schilderijen het ver leden levend voor ons maken. Hoe doet b.v. Bruegel ons boertigheid zien van de Vlaamse zestiende eeuwse plattelandsbevolking; Velasquez dc hoofsheid van het zeventiende eeuwse manse koningshuis? Er bestaan handleidingen voor het leren zien van schilderijen, waaraan ik stellig niet alle waarde ontzeggen wit. Af nar toch: de beste «tanter ons schilderijen te teren zien, Is ernaar tc kijken, steeds weer; cn er zich voor open te stellen. In een mu seum, dat we goed kunnen leren kennen, krijgen we dan langzamerhand onze voorkeur; doeken, die ons vaak vertrouwder worden dan onze vrienden. Afét onze ontwikkeling verandert geleidelijk ook hij Titus zijn jonge bruid laat omvallen; maar 't die voorkeur. Niet alle schoonheid gaat tegelijker- leefde in hem cn dat hij zijn diep gemoedsleven voor tijd voor ons open. Er zijn schilderijen, die ztch ons in zijn laatste schilderijen vooral, zichtbaar eerst Pan ons ajwenden, pas langzamerhand zich <!c natuur dieper bewonderen, StUlevcnschUders heeft gemaakt, is bovenmate ontroerend. Mogen we laten veroveren. Juist dit maaltt een museum zo doen ons opmerkzaam worden op de innigheid der dit niet de hoogste functie der schilderkunst noe- uitermate boeiend, dat wé er steeds nieuws in ent- (Int ze ons in het werk van de allergrootsten, dekken. Want «iet het zien, ook van bekende jchil- blifc Iaat slaan in een wereld, die anders voor derijen komen wc wezenlijk «ooit klaar... verborgen blcej? Op de tentoonstelling vat» Dr. A, AfanfcesZcrtikc fesieiielijker én'lieertijker van klëür boven liet de van zijn schilderijen te ondergaan verhoogt ons strand, als wc een strandgezicht van Welssenbnich. in levensgevoel. De vrouwen, die Vau Dongen schil derde, liggen mogelijk builen ««ze leueiiss/eer maar de zilveren toon en de gracieuze lijnen, t heeft geschokt. En toe ze hem inspireerden, bekoren ons diep. de ogen niet geopend Vermoedelijk heeft Rembrandt zelf in de (,B ;n nip gebaar gezien als v hebben opgenomen; dc dramatiek in laan gaat lol ons spreken, als van Gogh' populierenlaan bfj Nuencu heejtrte Haagse school ón.. voor de pracht ook van het polderlandWitsen wereld nooit heeft menigeen voor 'l eerst ontvankelijk gemaakt voor de stille schoonheid van een Amsterdamse gracht. Cultuur, «iet name schilderkunst, leert kende; hij maakt dat tekende hand fioen karakter kon uitdrukken cn dat alle gTOtc schilders dc natuur hadden vervormd om tot expressie te komen. Natuurlijk was hij niet «le enige, die dnt wist; die ge dachte leefdd onder alle ver nieuwers in die tijd. Zij put ten hoar ook uit de primitieve kunst der negers, die dc na tuurvormen vervormden met onfeilbaar beeldende kracht en zij verdiepten zich in dc be tekenis der deformatie. Van grote invloed was de uitspraak van Paul Cézaune, waarin hij de kubus, d<? cylin der cn de kegel dc grondvor men noemde voor alle vormen in do natuur, terwijl hij voor de compositie van zijn schil derijen steun zocht in kleur vlakken van bijna geometri sche grondslag. Dit en nog heel wat incer, dat in een kort bestek niet kan worden aangeroerd, had de geesten rijp gemankt voor een vernieuwing, die in de ontwik kelingsgeschiedenis der schil derkunst van zeldzame bdtc- kenis ls. dingen; dc goede portrettist brengt ook ons ertoe achter zUn utterlyfc 's mensen ziel le raden, Dc schilders dus maken voor tms de zichtbare vaardigd, de niet bevooroordeelde den^dit onmiddeutjk was mogelijk, het ging en zij aanvaardden het als den be vrijding na vele1 eeuwen uit de boeien der natuur. De .bewe ging breidde zich uit niet een aantal andere -ismen, minder theoretisch ingesteld, wier. belijders evenmin nog slaven van het oog wilden zijn en een nieuwe waarde, die er altijd sluimerend was geweest, was aan de schilderkunst toege voegd. De schilderkunst had zich op nauwelijks te over schatten wijze verrijkt. mens is behoudend; wen achtereen hébben dc schilders dc natuur, zoals orken- hel oog die ziet. als ultgangs- met punt voor hun kunst genomen, verwondering. Het Nu zc het niet meer doen. hem gelukkiger roken. Een composi U! id lj.lv letterlijk compc de drie grond ft een bet rljkrt- ruiken. Een com posilio van kleur en vermen kan do verbeelding zijn van ccn scho ne en bijzondere gevoels- en denkwereld zonder dat iedere kleur cn Iedere vorm van min of meer fotografische juist heid getuigt. Het slaat nergens geschreven, dot dc schilder do nutuur moet volgen. Het kan goed zijn, als bi; het doet en n- is echildcrkunsL-g gespro ken, niets trger» in te brcnr.cn, ais hij het niet doet. E: Is neen enkele wet, die bet hem ver biedt en eigenlijk is de schil der. die het niet doet de enige die zich aan de wel houdt. Exodus 21) 4. P. A. Begeer.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1949 | | pagina 19