Vreugdevuren voor een gelukki Oranjehuis in Nederland HUIS TEN BOSCH: kostelijke erfeni^ In de kerk schaarde ons volk zich rond bruidspaar Bewogen Historie van een geliefd vorstenpaar ORANJEZAAL: mausoleum in Barok „Koninklijk Lust-Huys int Bosch V!' - Blij herdenken (Van een onzer redacteuren)' .TTET feest begon eigenlijk op.de dag,' dat een kleine licht-grijze two-seater voorreed bij het paleis .Noordeinde 8 September 1936. Duizenden hebben er uren staan wach ten om een glimp op te vangen van Neerlands prinses, die haar verloofde kwam voorstellen. Eh feest is 't die daarop volgende weken en maanden gebleven als een reactie op het ge luk, dat kwam na de rouw, die Oranje trof door de dood van Koningin-Moeder Emma en Prins-Gemaal Hendrik, datzelfde jaar. Daags na de verloving hing Nederland aan zijn radio- luidsprekers: de Koningin, sprak en de Prinses en ook haar verloofde... in het Neder lands! En het werden glorievolle weken voor het jonge paar, dat op zijn tochten door Neder land overal met enthousiasme ingehaald werd. geluk gingen heimelijk rond door heel het nog bezette land.. T-JeT kruis, dat ons al te zwaar 1 woog, werd afgenomen, de kiacbt der bezetters werd gebro ken en hun macht verpletterd. Ne derland werd met moeite en veel offers bevrijd. Een door zorgen verouderde maar nog energieke Koningin schreed de grens over: 13 Maart 1945. Op 3 Mei volgde prinses Juliana en cp 2 Augustus keerde ook het hele prinselijke gezin weer op vaderlandse bodem, voor het eerst sinds 12 Mei 1940. De bevrijdingsroes luwde en de ontnuchtering volgde. In de bezet tingstijd gekoesterde idealen kwa men niet tot verwezenlijking. De koers naar een constructieve en voortvarende opbouw van een nieuwe maatschappij bleek moei lijk en de hecht gewaande eenheid van het Nederlandse volk verbrok kelde, Soms kreeg zij weer leven in het contact met de Oranjes: op 18 Februari 1947 werd het vierde prinsesje geboren, Marijke. Enige maanden later nam prinses Juliana als regentes de taak van haar ko ninklijke moeder over, die na en kel© perioden van gedwongen rust besloot onmiddellijk na de herden king van haar gouden koningschap afstand te doen van de troon ten behoeve van Juliana. Op 4 Sep tember 1948 verkondigde zij op het bordes van het Paleis op de Dam het besluit, dat haar dochter tot vorstin maakte en twee dngen la ter in de Nieuwe Kerk werd ko ningin Juliana plechtig ingehul digd, zwoer zjj de eed van trouw en sprak in nederigheid en een voud het woord waarmee zij het Nederlandse volk Dauw aan zich verbond: „Wie ben ik, dat ik dit deen mag?" KONINGIN is zij nu, maar bij haar inhuldiging zei zij óók en in de eerste plaats moeder te zijn. De zware regeringstaak laat haar weinig tijd voor het huiselijk le ven-onder-ons. Maar op Soestdijk woont toch een gezin, waarvan rie ouders elke kans aangrijpen zich aan hun kinderen te wijden: soms is het een gewoon kinderfeest, dan weer een vacantie op Texel of een zeiltocht op dc Friese meren en vooral de hoogtijdagen: verjaarda gen en kerstmis, die tot feesten worden in het familieleven. Dat is de kracht van het koninklijke ge zin, waarvoor vandaag twaalf en een half jaar geleden de band ge legd werd voor God, staat en volk. Dat is vooral ook kracht van Juliana^ die Koningin weet te zijn en" tevens en vooral in een voud mens is. PEINS BERNHARD werd voor de wet Nederlander en op 19 December betrad hij het Haagse stadhuis met zijn: bruid voor dé ondertrouw, 's Avonds ontstak hij een vreugdevuur op het Juliana van Stolberg-monument., dat ne-; gen jaar later onbeschadigd uit'de puinen na het Bezuidenhout-bom- bardement oprees Twee dagen voor Kerstmis 1936 werd Prins Eernhard op het Malieveld als of ficier van het Nederlandse Leger beëdigd. En alom steeg de feest vreugde snel naar het hoogtepunt. Dé wereld buiten degrenzen troonsafstand van de Engelse ko ning, wrijving tussen Frankrijk en Turkije, Duitsland dat koloniën eiste, de kwestie Dantzig en het Spaanse drama met de tragische strijd om Madrid eiste veel aan dacht op. Maar daarbij ging aller belangstelling in Nederland naar de kostelijke geschenken, die uit alle delen der wereld gezonden werden, en naar de vorstelijke gasten die naar de koninklijke bruiloft kwa men. TWEE monden en twee harten spraken het „Ja" tweemaal op 7 Januari 1937. Voor Den Jfaag's burgemeester De Monchy, die het huwelijk voltrok en in de Haagse Jacobskerk voor de grijze dominé "Weiter, die het inzegende. En het Nederlandse volk was er getuige van. Onder de strakke vrieshemel wachtten duizenden op het passeren van de bruidstoet en aan de luidsprekers volgden hon derdduizenden de gang van het bruidspaar met ontroering, In de oude, hoge kerkruimte en in heel Nederland klonken de woorden van de predikant, professor Ob~ bïnk: „Ieder huis heeft zijn kruis en ook uw huis zal zijn kruis wel krijgen. Of het ons zwaar, valt of licht, of wij eronder bezwijken dan %vel liet met vreugde dragen, hangt niet af van de zwaarte van dat kruis, maar "van de kracht van degeén, die het draagt." HEN en vijftig saluutschoten klonken over Nederland op de 31ste Jan. van 1938; een prinsesje is geboren én haar naam wordt Bea trix, de Gelukbrengende. De in tense vreugde waarmee Nederland het wiegje in Soestdijk omgaf, ver somberde door de steeds toenemen de internationale spanningen. Oor logsdreiging, wapengekletter in de verte en conferenties met ver raderlijke schijnaccoorden. Nog eenmaal klonken weer een en vijf tig saluutschoten: op 5 Augustus 1939 werd het tweede Oranjeprin- sesje geboren en haar naam werd een bede: Irene, Vrede. WEINIG later viel de grote duis ternis in: oorlog, bezetting, ontreehting, rechtsverkrachting, massamoord, plundering, vernieti ging van materiële en geestelijke waardenIn Engeland leed de Koningin het lijden van haar volk. Prinses Juliana met haar dochter tjes was een ballinge in Canada.- Prins Bernhard voegde zich voor korte tijd bij zijn gezin, zijn arbeid in het belang der geallieerde oor logvoering riep hem echter weer naar Engeland terug. In het don kerste der tijden gloeide een licht op, fluisterend deed het gerucht dc ronde, dat een sterkende zeker heid werd: op 19 Januari 1943 kwam bet prinsesje- Margriet ter wereld. En de fotoeopieën die ge- tuigden van dit niéuwe Oranje- (Van onze speciale verslaggever) |- ANG GELEDEN moet hier Amalia van. Solms hebben zat- 1 j ten treuren over „Moy Heintgen" En van de wanden zag dan zijn beeltenis op haar neermeer dan levensgrote schilde ringen onder een hoge koepel. Door de vensters en wijd-open- geslagen deuren golfde net als nu het licht binnen en zette het bruin, rood, oranje en goud in warme gloed. En hier zat dan de staatsierijke weduwe te peinzen bij de allegorische schilderingen, die alle wanden vulden en verhalen van de glorie volle daden van haa£ gestorven gemaal, Frederik Hendrik. Hem ter nagedachtenis liet zij het majesteitelijke koepelgebouw in het Haagse Bos de Sael van Orange bouwen als een indrukwekkend mausoleum voor zijn roemrucht stadhouder schap. 0OK AMALIA is vervaagd, tot geschiedenis. Maar de Oranje zaal is er nog als een kostelijke er fenis met haar koepel en haar weelderige, barokke wanden. Con- stantijn Huyghens, 's prinsen secre taris, Jacob van Campen, de bou wer van 't Amsterdamse raadhuis, dat tot paleis zou wordenden Pie- ter Post, bouwmeester van het Mauritshuis, schiepen dit gedenk teken voor Frederik Hendrik's le ven, daar waar deze een lustver blijf had willen aanleggen voor zich en' Amalia. Van het Haagse Bos, dat zich eens uitstrekte tussen Benoorden- en Bezuidehhoüt, van Voorhout tot Boshek, is nu - drie eeuwen later weinig meer over gebleven, zo min als van Moy Heintgen's plannen voor een lust slot. Wel bouwden andere prinsen na hem de koepelzaal uit tot een Machtig is het schouwspel dat van de vier grote wanden en de inspringende hoeken van de Oranje zaal in het Huis ten Bosch de toeschouwer boeit Het is een grootse manifestatie van de Vlaamse en Hollandse Barok. Het leven van Fredrik Hendrik, de stedendwinger wordt hier in talloze grote en kleine panelen weergegeven. De opdracht daartoe gaf zijn weduwe, Amalia van Solms, die zijn roem rijk en opofferend leven door het nageslacht wilde doen gedenken. Op deze gedachte is zy waarschijnlijk gebracht door Maria de Medid, die tijdens een bezoek aan de Prinses gesproken moet hebben over het muuso- leum, dat deze voor Hendrik IV van Frankrijk had doen inrichten in het Palais de Luxembourg te Pa rijs met schilderingen Van Rubens. Deze Vlaamse meester was inmiddels overleden. De Prinses liet daarom haar oog vallen op enkele Vlaamse en Hollandse leerlingen van hem en ging daarbij de grote Hollandse meesters als Rembrandt en Hals voorbij. Voor een schildering voorstellende de tnumph van Frederik Hendrik werd de Antwerpenaar Jor- daens gekozen, In deze een hele wand van de grote zaal beslaande moest vooral naar voren gebracht worden de figuur van de vredestichter. De Prins had inderdaad het pad gebaand voor de vrede van Munster die kort na zijn dood tot stand kinam. De symboliek van de werken is typisch van Huy- gens en doortrokken van Griekse mythologie en zeer- ingewikkeld, zoals ook de taal van deze zeven tiende ceuwer. De aUcgo/riën zijn zonder uitleg met ten volle te begrijpen. De bouwmeester Jacob van Campen, zelf schilder, werd belast met de leiding en de coördinatie van de schilderingen. Hij verstrekte de schilders zeer nauw keurig opdrachten. Zo nauwkeurig dat enkele Jordaens bijvoorbeeld eert lange correspondentie met Huygens voerde om onder de benauwende voorschriften uit te 'komen. Men staat uoloens te genwoordige kunstbegrippen versteld, dJat dc mees ters er in slaagden meesterwerken te scheppen on danks de beperkende voorschriften. Dit kan de re den zijn, dat figuren als Rembrandt gepasseerd werden. Maar in ieder geval is een gaaf barok ge heel bereikt, dat voor ons twintigste eeuwers on danks de bezivaren tegen de barok en tegen de ge kunstelde allegoriën indrukwekkend is.' ',;kohinglyk lust-huys int bosch" .-twee vleugels,, werden .tegen de Oranjezaal aangeplakt. Het geheel mag er misschien niet eleganter op 'geworden zijn en wat wonderlijk van stijl, paleiselijk werd het toch. DE ORANJEZAAL is er het cen trum van gebleven met haar hoge, gekroonde koepel en haar gi gantische, in de architectuur op gaande schilderingen, waaraan tien zeventiende-eeuwse kunstenaars gepenseeld hebben. In een met vier paarden bespannen zegewagen rijdt Frederik Hendrik zijn triumf door het vlammende coloriet van Jor daens' weelderige compositie. Ver gulde luchters hangen neer en de zon doet het brocaat en verguldsel der meubelen glanzen en gloeien als de late rozen, buiten dn het ro sarium, voorbij het weelderig ora- wingerde bordes. In de Oranjezaal worden thans de grote recepties ge houden en waar Amalia van Solms eenmaal haar woonvertrekken had, kunnen nu de gasten anticham breren. Schenkingen van Aziatische vorsten deden er de Chinese en Ja panse zaal ontstaan. Kostelijk lak werk eh porcelein, rijk behang van beschilderd rijstpapier en gebor duurde zijde, kostbare schrijnwer ken en plafonddecoraties overwoe keren er elkaar in pracht. Wandel door de zalen en gangen en merk dan het schrille contrast met de kille, ingehouden weelderi ge, eetzaal en vooral de strenge hal met haar witgepleisterde muren, donker eiken trappen en marmeren plavuizen. Een deur blijft er geslo ten, die naar de noordelijke vleu gel, waar de huidige koninklijke vertrekken gelegen zijn. Bewoond worden ze weinig: de sanitaire voorzieningen zijn gebrekkig en er geldt een absoluut stookverbod. Een paleis van drie eeuwen gele den is nu eenmaal een anachronis me, moeilijk aanvaardbaar als woonverblijf, maar kostbaar voor ons als. monument van een verle den. OM DAT VERLEDEN mogen de gordijnen oud en verteerd zijn en mag van een fraai geborduurd kamerscherm de zijde verschoten zijn en half vergaan. En uit_ eer bied voor dat verleden bedwingen we zelfs een lach om de concessie aan de moderne tijd, waartoe een4 antieke marmeren jonkwouw in haar gangnis gedwongen werd: vaardig draagt ze een zesarmige luchter, waaraan nuchter en bru taal een electrisch snoer bengelt. Buiten staan auto's geparkeerd en "loopt een' waakzame marechaussee heen en weer tussen de oude priii- sebeelden aan de paleisingang en het naargeestige centenaarsgevaar te van een schuilkelder in de ver woeste tuin midden voor hét paleis. Binnen heerst de rust van drie ecu wen en in de gladde gangen han gen de groten uit vroeger tijd waardig in rijen: fiere dames met ronde boezems en. konen, trots en teder tegelijk, imponerende man nen, die men het regeren aanziet, met rode bakken, glimmende neu zen en scherpe blik. Heden en verleden raken elkaar sterk in Huis ten Bosch. Na Amalia toefden er vele prinsessen" en prin sen, stadhouders en hoogwaardig heidsbekleders. Het is alsof hun geest er nog voortleeft tussen alle antiek en oude kunstvoorwerpen, ondanks telefoqns en electrische verlichting. Een vogel schreeuwt en vliegt tegen een venster, dat kiert in zijn verzakt kozijn. Een antiek uurwerk slaat onze tijd met venij nige slagen. Verstarde leeuwen tor sen oude maar zich handhavende wapenschilden tegen een koepel plafond. Een vliegtuig passeert laag. En een wat schichtig paard naast Frederik Hendrik's zegekar steigert door de eeuwen heen. OF DE PALEISKOEFEL glin stert de grote kroon in het scherpe zonlicht en de gezengde lucht trilt boven de daken. Een ruiter trekt voorbij, het Haagse Bos in, en een maaier haalt brede sla gen door het gras. Loom tekent 'zich het goor-bleke naakt van schroomvallige tuinbeeld]es af te gen het groen van gazons en stru weel. In het park heerst de se rene rust van een landelijke zo mermiddag; slechts wat muskieten warrelen boven de omzoming der vijvers. Roerloos drijven er de plompeblaren en de witte ketker, der waterlelies. De statige, rode beuken en de" overhangende lin den spreiden onbeweeglijk hun blad. Kikkers liggen te zonnen en de vogelrijkdom verschuilt zich in dc takken. Een enkele eekhoorn flitst een boom in zander gerucht. De tijd staat stil en de klok kon eeuwen teruggedraaid zijn, want het fluiten van een tram blijft vaag en ver. Dit is het moment, dat legende en historie levend kunnen worden: er Is weinig ver beelding voor nodig om in het lommer gestalten te ontwaren, ber öachtzaam schrijdend in nauwge- regen brocaat. Amalia uit haar schilderij gestapt, prinsen en vor sten uit de vergetelheid even te ruggekeerd Waarom niet? Het Huis ten Bosch bewaart hun wezen. En de sfeer van het oude. glorierijke en pompeuze kan sterker zijn dan onze nuchterheid De „Stoel van Oranje" kreeg 'n eeuw na haar bottto twee vleugels en groeide uit tot het Huis ten Bosch, omzoomd door brede gazons, luisterrijk gele gen in het Haagse Bosdat in de laatste oorlog veel van ziin pracht verloor. (Foto KLM). Vorstenhmvelijk was de Duitsers niet welgevallig De Duitse autoriteiten toonden zich In 1936 weinig ingenomen met het huwelijk van prinses Juliana en prmg Bernhard. In November no digde Hitier prins Bernharcl uit voor een onderhoud. Een paar uur tevoren ontving hij .een klein, in burger gekleed, mannetje in audiëntie: ir. A. A, Musscrt- Qver het onderhoud tussen prins Bern hard en Hitler is toentertijd niets bekend gemaakt. In de kringen van de rijkskanselarij vernam men echter ai spoedig, dat de prins correct, maar opvallend kool en gereserveerd was gebleven. Over deze houding, die prins Bernhard ook nadien handhaafde, was Hitler in hoge mate ontstemd. Goering kwam toen met de, eis. ciat op de huwelijksdag in Nederland dc ha kenkruis-vlag gehesen zou worden. Ondanks enkele opgeblazen z.g. vlagincidenten heeft Hitier toen toch nog een telegram met geluk wensen aan koningin Wilhelmina gestuurd. De oorspronkclyke voorgevel van dc Oranjezaal lipt thans midden in de achtergevel ven het huidige Huis ten Bosch. Omringd door het groen van klimop en linden biedt zyn bor des een uniek uitzicht op het in het begfin dezer eeuu; aangeleg- dc rosarium, (Etpen foto) DIE dag van 7 Januari 1937, hoe ligt die, door de schrikkelijke gebeurtenissen van ruim drie jaar later, diep in het verleden verzon ken! Hoe herdenken we hem door die vijf jaren van ellende met een glimlach vol peinzende weemoed. Wat had het jonge geslacht van destijds eigenlijk anders meege maakt aan grote staatsgebeurtenis-- sen dan triestige dingen: rouwda gen, t.w. het overijlden kort na el-; kaar van onze geliefde Koningin Moeder Emma, en van Prins Hen drik. Daarna stilte; alles gins weer voort langs lijnen van geleidel'ik heid. niet gereken^ natuurlik dónrbii de onrustbarende werk loosheid en het s<?belgerinkel.^an de Oosteliike erenzen, een feit dat zij die 1914—'18 niet hadden be leefd, als niet zo ernstig meenden, te moeten beschouwen: louter drei- sementen, grote monden, anders niet. Buitendien, in 1914-'18 waren we er toch ook nagenoeg zonder kleerscheuren afgekomen, dus al- Ion,". niet zo zwart gekeken! En ziedaar, nieuwe reden tot op timisme, er kwam nieuw leven in ons Vnrr.t.enhms: onze Prinses ver loofd. Wü all»r. wij weten nog van die rondwandel in gen van de prin- snliike verloofden door de straten van onzrt oude hofstad, die spon tane ovaties voor het Paleis. Het volk was als in een roes. en Prins Bernhard had zonder veel moeite do Nederlandse harten veroverd. .Als door een toverstaf a an vera a kt was bier al let veranderd na die verloving in September 1936. Het ivas w veler verwondering dot het vorstel iike huwelök b«noald werd in de guurst® tüd van 't iner waar om geen mildere maand gekozen? Dat zou een koele feestvreugde worden, M*»t verwondering zagen we in Den Haag d^ houten tribunes opslaan o.a. aan de Laan Cones, en we zeiden: ..Om te rillen, om kou te vatton. Gedurende de nacht van fi nn 7 Januari haddon duizenden zich al een standplaats verzekerd en wachtten er uren en uren. Wel oen' bewijs van medeleven met de komende gebeurtenissen in het al oude Oran jelui is: men wist. er was iets groots op komst. Die bewuste ochtend, toen ik me al vroeg met mijn familie near 't huis aan de L. van Meerdervnort begaf, vanwaar wc een prachteezicht o» de Anna Pa iilowna straat zouden hebben, waar de stoel voorbijtrok, zav men allerwegen mensen met stoeltjes en bankjes zich reopen; velen ook hadden oen soort periscoop, waar mee z« boven de mensen uit kon den kijken. Heel de stad was luisterrijk ver sierd. optochten, muziek: in bijna alle kerken orgelbespelingen (gra tis toegankelijk 1: ook ondergete kende werkte aan een ervan mee. F.n daar zagen we de Gouden Koets; 't sprookje herleefde; Schit tering van goud, rood en oranje en koperglans van klaroenen, luistcr- pr ach ten waaraan de nieuwe tijden van nuchtere zakelijkheid zo arm waren. Zie verder pagfl Donderdag 7 Juli 1949 VOOR TWAALF EN EEN HALF JAAR:

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1949 | | pagina 20