'Waardige viering van het eeuwfeest HONDERD JAAR MUSEUM BOYMANS Op bezoek bij de weidoener van Boymans Koniuklijlc gebaar V Waar houdt u het meeste van Van de primitieven Komt u dan maar mee. Onze] gastheer begeleidt ons haar een ruim vertrek, smaakvol inge richt met antiquiteiten. Voor we binnengaan zegt hij: In deze kamer is a 11 e a vyüticndo-ceuws, behalve de stoelen; die heb ik zelf laten maken, van oud hout. Dit ia dan de tweede overwel digende ervaring van deze mid dag. De eerste kregen we te verwerken al dadelijk bij het betreden van de hal van dit landhuis, waar da bezoeker, on middellijk bij het binnenkomen, wordt geconfronteerd met een Titlaan, een El Greco, om nu maar een paar namen te noe men van de vele, want alle be schikbare ruimte aan de vesti bule-wanden wordt ingenomen door schilderstukken, die men slechts in musea waande. Zo valt men bij een rondwan deling door het huis van de heer D. G. van Beuningen, ideaal ge legen in de bijna onafzienbare Veluwse hei, van de ene verba zing in de andere. Temeer daar deze kunstschatten de indruk wekken, hier thuis te horen, een harmonisch geheel vormend met deze kamers en deze bewoners. Dat is niet zo vreemd, vindt de heer Van Beuningen. Ze zijn immers niet voor de musea ge schilderd, maar bedoeld, dat de bezitter dagelijks met ze ver keert... Men mag het gerust zo noe men, want deze verzamelaar gaat met zijn schatten om, koes tert ze, niet wegens hun mate riële waarde dat blijkt djiido- iijk genoeg maar wegens hun schoonheid, die hij liefheeft. Hier en daar ligt een loupe. Hij drukt er ons een in de hand en maant ons, daarmee zijn Van Eyck te bekijken: Let u eens op het gezicht van deze Maria, op het harnas van die soldaat. Hebt u ooit zo veel schoons op één schilderij bij elkaar gezien? Met evenveel geestdrift vertelt hij van zijn middeleeuwse schouw, ontdekt door een Brus sels antiquair in Brugge, van zijn gothische kroon boven de (na tuurlijk echte) kloostertafel, van zijn wonderlijke mooie triptichon met de miniaturen, dat van om streeks 1390 dateert. Hij wijst ons op Bruegels To renbouw van Babel, aEkomstlg D. G. VAN BEUNINGEN Uit Koninklijk Spaans bezit, op de meesterlijke weergave' van ge laatsexpressies op Jeroen Bosch' Christus voor de Hogepriester. Op zijn Metsijs, Lucas van Ley- den, Memlinc en kijkt u maar na in uw kunstgeschiedenisboek: ze zijn er vrijwel allemaal, In deze kamer, waarvan zelfs de deur meer dan vijf eeuwen oud is, gaan de Middeleouwen tot ons spreken, directer en duidelijker dan we ooit in enig museum er voeren. Zonder weerga Oif bet hekijkeii door ver telt de heer Van Beuningen van zijn eerste aankopen: in 1896 wat Delfts aardewerk, in 1902 zijn eerste schilderij: een klein doekje van Weissenbruch, dat nu nog in zijn slaapkamer hangt, tegenover een imponeren de Van Gogh, Daar is het mee begonnen en ik kreeg er steeds meer ple zier in. Tenslotte word je ermee behept en kim jc niet meer laten om wat mooi is, tc kopen. Daar bij heb ik nooit naar namen ge keken. Als 'n WCrk mij cmotion- qoerdo, kocht ik het en pas daar na keek ik naar do naam. Zo heb ik enkele Van Goghs aange schaft, toen bijna niemand er aan dacht, ze te lcopen, voor een heel klein bedrag. Nu zjjn zo schatten waard. En ik geloof, dat,het met mijn Jongkinds ook zo zal gaan... Inmiddels zijn we van de pri mitieven afgestapt en wandelen langs de meesterlijke stalen uit de zestiende en de zeventiende eeuw: Titiaan, Tintoretto, Vero nese, fijngetekende prenten en een schilderij van Dürer, Gri.ir.c- wald, een beeldje van Michel angelo, Rembrandt, Steen, Ru bens (zes exemplaren), een kos telijk gezicht op de Maasvallei van Hercules Seghers, de Ruys- daels, Vermeer. En ook dit is maar een greep uit de door dr Hannema samengestelde, weten schappelijke catalogus, die drie honderd werken van belang om vat: schilderijen, prenten, teke ningen, sculpturen en antiquitei ten. Vrijwel geen belangrijke naam uit de kunsthistorie ont breekt. De gang van het kunst zinnig leven van zes eeuwen is hier in dit huis geheei te volgen aan de hand van een collectie, die als particuliere verzameling haar weerga niet zal vinden. In de oorlog zijn al deze kost baarheden zorgvuldig opgebor gen, deel3 in de Pietersberg, deels onder de grond in de nabij heid van het landhuis in Vier houten. Even hoeft het gespan nen: drie dagen vóór de oorlóg in Nederland uitbrak, was de Van Eyek, wellicht 't kostbaar ste stuk uit de collectie, juist in zijn huis aan ie Parklaan aange komen. Op de tiende Mei stond het er nog, met enige andere, waaronder de Brucgei en na tuurlijk was dit niet verant woord. In allerijl is toen een ruimte in de kluis in het kantoor van de heer Van Beuningen, die voor dit doel al lang te voren was ingericht, in gereedheid ge bracht. Om half acht, 's morgens 10 Mei, waren de stukken in vei ligheid, Ik moot er niet meer aan denken, zegt de heer Van Beu ningen glimlachend. Toen de Van Eyck na de oorlog weer hier in de kamer hing, zijn verscheidene Amerikanen naar het schilderij wezen kijken. Ze hebben er veel dollars voor geboden, maar ik heb ze afgeslagen. Ik laat het daar maar hangen, ik vind het zo mooi... Al dit schoons nu zal gedu rende de zomermaanden de wanden van het jubilerende mu seum Boymans sieren ten ge rieve van alle liefhebbers van de beeldende kunsten, ten ge rieve ook van de heer Van Beu ningen zelf, die het prettig vindt, al zijn werken bij elkaar te zien: hij heeft namelijk meer dan hij in Vierhouten kan bergen. Voor do grote Tintoretto's en zo Is er in het landhuis geen plaats. Natuurlijk beschouwt de heer Van Beuningen het als een zeer eervolle onderscheiding, dat met zijn verzameling, een particu liere, liet honderd-jarig bestaan van een belangrijk museum wordt gevierd. Een onderschei ding overigens, die hij zeker heeft verdiend. Bonder anderen, die evenals hij, Boymans herhaaldelijk hebben verrijkt, tekort te willen doen, mag wel worden vastgesteld, dat de heer Van Beuningen daarin het grootste aandeel heeft ge had. Hij schonk het museum o.a. elf werken van Rubens (in geen ander Nederlands museum zijn er meer) en ruim drie-vierde van de belangrijke collectie Koenigs. De heer Van Beuningen ver- tolde ons, hoe dit in zijn werk is gegaan. Deze collectie was in bruikleen bij Boymans, maar eigendom van een bankier. Deze Deze Zomenentoonstelling zal worden geopend op Vrijdag 8 Juli 's avonds 3 uur. Het museum is voor het publiek open op werkdagen van 10—17 uur, op Zondag van 1117 uur. .De toegangsprijs voor de ten toonstelling bedraagt j 0.60. bankier wilde in September '39 uitwijken naar Amerika en zijn bezit meenemen, dus gaf hij de directie van het museum op- De drie op deze pagina gere produceerde schilderijen zijn in bezit van de heer D. G. van Beuningen en zullen op de zovtertentoonslelling in het Museum Boymans te be zichtigen zijn. Het schilderij in de rechter bovenhoek is van de hand van Quinten Metsijs: Ma donna in Landschap. Het is in het begin van de zestien de eeuw vervaardigd. Paneel 41 bij 28. Links treft men aan een fragment van El Greco's Het afscheid van Christus aan Maria, geschilderd omstreeks 1880. Doek 100 bij 110. Wellicht 't beroemdste schil derij uit de verzameling vindt men hieronder gere produceerd: Drie Maria's aan het geopende graf, van de hond van Jan van Eyck, uit eerste helft van vijftien de eeuw. Paneel 71.5 bij 89. dracht een en ander in te pak ken, Dit is gebeurd, maar het ging dr. Hannema, die toen het bewind voerde, zo aan het hart deze kunstvoorwerpen to moe ten afstaan, dat h(j bij de heer Van Beuningen aanklopte. U hebt geluk, heeft de heer Van Beuningen toen gezegd: er is juist een boot van me getor pedeerd en ik heb hier het geld van de verzekering liggen. Zo is de collectie Koenigs eigendom van het museum ge worden. Is het wonder dat men deze man, die zoveel heeft bijgedra gen tot de uitbreiding van Rot terdams kunstbezit, wil eren? Toch is dit niet het enige mo tief. De verzameling van de heer Van Beuningen Is zo rijk, dat de komende zomerexpositie een waardig opvolgster wordt in de ry van grote exposities Jeroen Bosch, Vermeer, Meesterwerken van vier Eeuwen waar Boy mans op kan bogen. Men had voor de viering van dit eeuw feest geen betere keus kunnen maken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1949 | | pagina 8