VOORAL VOOR VROUW ONDER DE YISBANK Ze trouwde en daar kwamen de dieren in haar leven Rechts op zolder staat de doos met reserve-kacheldekseltjes m 't Jakje met de jgj Ais vrouw van een dierenarts moet je van ze houden Brandewijn LILIBET Vrouwen Keukenprinses ZO MOET HET WORDEN!! Moeilijk hè, om een „ideale huisvrouw" te zijn Evelien spreekt VAN VROUW TOT VROUW zangerige naam WALDO TELEF. eüMUI En nu verder FILMS VAN DEZE WEEK ur c 'T CD V t 1 fc K Zaterdag 7 Januari 1950 3 'iED ;i:lrfn a'r ogen aarieien tussen grfls en blauw, wenen lrul|K» cn ^"ge broeken. van een w(|de, sportieve Jas. van A° Sïïïf1 en ,va° wandelingen in wind en ron en regen Ze loopt als een jongen, snel en met bl|na slordige awier Er zint mensen die haar onversehliiig vinden, maar luister hoe ze praat legen porS rn vogeL tegen een hond, een paard, een aapje. „™1S„,I_<Lt''!ï waar vooral als ze pijn hebben en klagen an narigheid. Dan troost ze zoals een kind getroost moet worden Met fliSw IT wo?rden' d5e Je niet eens behoeft te verstaan. Ze pakt Z* 2e zjcf' ronder dat wilde wantrouwen helpen laten door haar taan, de dierendokter. Anneke heet ze. Een moeilijk naam, te kinderlijk vooral ala 3a ouder wordt Maar ze behoort tot net soort, dat iets van een kind in zich bewaart iets dat zich niet wangen en vastleggen iaat Een poes ïeeit zoiets In haar ogen. kijk maar Als meisje 'was ze graag alleen, ge voelig en een beetje verlegen Hevig verliefd op haar plano Ze studeerde met de bezetenheid van een. die weet wat ze bereiken wil Totdat ze de jonge dierenarts leerde kennen, toen liet ze haar studie gaan Want ze trouwde en de dieren Jcwamen in haar leven Daarvoor had ze hen ook wel gezocht maar nu waren ze anders Ziek. hulpeloos, ontredderd en bang. „Laat me je helpen.** zei ze tegen haar man „Ik doe niets liever" Ze werd z'n assistente Eerst wat on zeker. omdat ze dit werk nog nooit had gedaan en haar vingers inge steld waren op accoorden, toonlad ders, études Maar wat ze had van de eerste dae af en wat haar man Van een kunstschilder en vriend kregen we tijden geleden een schil derij Eerst zomaar, ter leen en toen we het niet meer missen wilden, be gonnen we het af te betalen „Nu nog een maand," zeg ik op een dag, „dan is het van ons" *t Is niet voor zoontje bestemd, maar hij lui stert wel. „Als 't met die oom maar niet gaat als met die ene meneer," praat hij somber. Ik weet met meer hoe die heet. hij is van de Wakers. Hij is al dood, maar hij had altijd honger. Nooit had hij eten. Alleen maar droge korsten brood." Zoontje zucht, cn raakt op stoot. „Nooit jam, nooit koekjes niets. En toen die ein delijk dood was, vonden ze de Wa kers w e t mooi en nu kan je die voor geen honderd millioen gulden ko pen. Zo duur zijn ze." „Wat voor Wakers „Nou dat schilderij," zegt zoontje, „dat had-ie zelf geverfd." 't Begint me te dagen. „Je bedoelt zeker Rembrandt," lach ik. „Rembrandt en' de Nachtwacht, Heeft de meester je daarvan ver teld 7" Zoontje knikt plechtig maar met de namen is hij bet niet eens. „Nee Mam," praat hij, „Zo heet hij niet Hij heet helemaal enders, En Nacht wacht is"ook niet goed. Wakers, Mam Onze meester noemt ze Wakers" OmdAt hij me niet geloven wil, onmiddellijk herkende, was een massa tederheid en een wonderlijk contact De dieren voelden dat ze het goe de wilde, de halsstarrige bonden likten haar hand. nerveus maar zon der wantrouwen. 4e wordt nog eens gemeen ge beten." waarschuwde haar man .Denk erom dat je voorzichtiger wordt, anders mag je hiermee niet doorgaao," „Mij bijten ze niet," zei ze Op een dag waren ze in Artis Et was een ziek aapje, dat bibberend over z'n buikje streek en felle geluiden maakte als iemand zich met hem wilde bemoeien „Pas op," zei de dokter. „Apen- beten zijn niet ongevaarlijk." ..Deze bijt me niet" riep ze. „Ik zie het aan z'n ocen," en ze stapte het hok in. Ze pakte het aapje en drukte het tegen zich aan. „Wat Js er dan m'n jongen," troostte ze, „heb je pijn? Wat ben je koud. Ze droeg een jasje van langharig bont en de kleine zieke beviel dat wonderwel Later had men de groot ste moeite om hem weer in het hok te krijgen Het dier klampte zich aan haar vast en huilde. ■4 ij hebt Iets. dat ik bij m'n werk niet missen kan." zei haar man Dus bleef ze zijn assistente Ze hielp hem niet alleen op het spreekuur, met het zetten van gebroken poot jes, maar ook bij operaties en be vallingen Uren wachtten ze soms bij een kostbare hond totdat de jon gen kwamen En terwijl haar man de exacte dingen regelde praatte zij met het bange dier Niet zoet niet overdreven of vervelend maar zo, dat als die hond een vrouw geweest was ze zich ook kalmer gevoeld had Voor haar zijn de dieren net als mensen Daarom roept ze geen .af" en „koest" en „vooruit liggen" maar ze zegt als de patiënten op het spreekuur elkaar in de haren vlie gen: „Wat Is dat nou' Wie maakt hier ruzie' Wie verdient er geen koekje'" En kijk, hoe goed ze wordt verstaan Door grote en kleine dure en gewone honden door poezen, ka naries. konijntjes en papegaaien. Door het paard Hansje, dat haar stem uit alle andere herkent, „Als vrouw van een dierenarts moet je van ze houden." zegt ze, „'t Kost mij geen moeite Ik kan het niet laten Misschien ben ik er wel voor geboren." pak ik een boek met platen. „Kijk is dit hem?" vraag ik. Zoontje be- tuurt het hoofd van Rembrandt en schudt van nee. „Dat is hem niet. De mijne is andera. Zo met een hoed en een klein en een groot oog en een rare kraag." „Rembrandt van Rbijn" staat er onder en zoontje leest die naam. hardop. De klank ervan geeft hem zekerheid. „Ik weet t Mam," roept hij, ,'Ik weet hoe de mijne heet. Meneer Brandewijn heet hij. Meneer Bran dewijnDe meester heeft het zelf gezegd." Bibeb. De kindernaam van Prinses Eli zabeth van Engeland is Lilibet. De gouvernante van de Engelse prin sesjes Marion Crawford vertelt m de Ladies Home Journal allerlei uit de tijd dat Lilibet en Margaret Rose klein waren. Het is een onop gesmukt verhaal en het laat pleizierig lezen. Men leert er Lili bet uit kennen als een vroluk, jon gensachtig kind dat liever een jurk aan heeft die gemakkelijk zit dan een waarmee ze voorzichtig moet zijn. Geen strikjes en versiersels geen tasjes en hoedj'es voor haar, m tegenstelling tot Margaret Rose, die el als peuter kieskeurig was op de lintjes in d'r haar. Lilibet, dol op paarden, zei toen ze zes was: „Ais ik ooit Koningin ben verbied Ik da' er Zondags gereden wordt. Paarden mogen ook wel eens een rustdag hebben. En hun staarten mogen helemaal nooit meer geknipt wor den." Hun moeder noemt Marion Craw ford; klein, sierlijk, uiterst vrouwe lijk met innemende blauwe ogen en een hartelijke stem. Hun Vader: praat langzaam bijna aarzelend, z'n glimlach is wat verlegen maar zon derling innemend en hoewel hij stellig ouder was dan Marion schrijft ze dat bij baar doet denken aan een jongen van een jaar at achttien. LAf-W-S?- Reddende drooglijnen Donderdagmiddag was de twee jarige Jan Zoeteman uit de Boude- wijnstraat in de achterkamer aan het spelen op een tafel, die voor het raam stond, In een onbewaakt ogenblik slaagde het knaapje erin het raam te openen. Jantje viel in de negen meter lager gelegen tuin. Zijn val werd echter gebroken door drooglijnen. In het ziekenhuis bleek dat het ventje slechts enige onbeduidende schaafwondjes had opgelopen en die waren nog ver oorzaakt door de drooglijnen, die zijn leven hadden gered. Jantje is nu weer thuis bij zijn overgeluk kige ouders. Nederland vertegenwoor digd op burgerluchtvaart- congres TAORMINA (Sicilië). Het congres van de Internationale Ver eniging voor de Burgerluchtvaart is te Taormma op Sicilië begonnen. Het zal tot 15 Januari duren. Ver tegenwoordigers uit twintig landen, w.o, Nederland, zijn aanwezig. Het voornaamste punt op de agenda is de bespreking van de internationale luchtvaartconventies van Rome en Warschau, (J M deze tijd van 't jaar kiemen w de goede voornemens als groe ne spruitjes uit de grond, maar wie mismoedig is geworden door de er varing, bekijkt ze met wantrouwen, 't Is ieder jaar weer 't zelfde, mis schien hou je het twee weken vol, misschien vier, maar altijd verslapt het weer. Je kunt jezelf na je der tigste toch niet meer veranderen, zei een wijze vriendin laatst. Maar zou dat werkelijk waar zijn? Een eigenschap als slordigheid bijvoor beeld, zou je die niet kunnen afle ren? Het is een fout, die zo mak kelijk lijkt te corrigeren. Je denkt: Goed, ik bèn slordig, maar nu Is bet weer een nieuw jaar, een scho ne lei, we beginnen weer van voren af aan, enfin, U kent het wel, en nu zullen we dan eens definitief het roer omgooien. Die rommel kastdaar moet alles uit, wat niet beslist nodig is, naaidoos en schrijfbureau en alle laatjes moe ten grondig herzien. Bij een nette huisvrouw zitten knopen in een knopen oos, eindjes touw in een touwtjesdoos, en spijkers In een spijkerdoos, en niet alles door el kaar in een la, zoals bij mij. Som mige vrouwen hebben op iedere doos een etiketje, ik ken Iemand die een doos heeft waarop staat: „Eindjes touw, te kort om te ge bruiken.1* Bij een nette huisvrouw zitten kruidnagelen in het potje waar kruidnagelen opstaat en niet In het potje „foelie". Als een nette huisvrouw een stukje lingerieband nodig heeft, hoeft ze haar hand maar rustig uit te strekken naar de keurige naaidoos, terwijl ik moet dreggen in een doos met kapotte ceintuurs, eindjes kaars, brokken van het 0 orlogs-no odk ache It j e, gor dijnringen en voorwerpen, waar je uren naar kunt kijken, zonder er achter te komen, waar die in he melsnaam voor gediend hebben, maar het lingerieband zit er ten slotte niet tussen. Hopeloze combinatie SLORDIGHEID is erg, maar ge combineerd met de eigenschap van „alles bewaren, je weet nooit hoe het neg tepas kamt" wordt het ondraaglijk, want in de tijd tussen de voorjaarschoonmaak en nieuw jaar is de rommel in alle verborgen laden aangeslibd tot een onontwar bare laag van hoofdzakelijk kapot te en onbruikbare prullaria. Zou slordigheid af te leren zijn? 't Gaat er natuurli. k niet om. dat je periodiek eens opruimt en uit mest, dat kan iedereen. Nee, t gaat er om, voortdurend alles op zijn plaats te leggen. Een restje wol met lekker haastig in de stopmand, een punaise niet op het pennenbakje, een stuk wit kladpapier niet tussen oude brie ven, knipsels uit kranten netjes CU elkaar, foto's direct ingeplakt, wat een goede eigenschap, om zo syste matisch en ordelijk te zijn. En wat heerlijk om, als iemand in huis vraagt naar een kurk, zonder van je boek op te kijken te zeggen: Derde laatje van. de keukentafel, doosje bovenin. Of 't dekselplaatje vamde kachel breekt: O, op zolder staat rechts die doos met kachel dekseltjes. Zo moet het worden. Dat betekent dus eerst veel dozen inrichten en voor alles, alles, alles een aparte doos hebben, 't Worden er veel, heel veel, 't huis is een beetje klein voor al die dozen, maar 't moet, want zonder dozen wordt men niet netjes. ,En zonder potjes. Potjes in de keuken voor alle bijzondere kruiden en alle bui tenissigheden. Maar een stukje knoflook en een gedroogde olijf hou je dan altijd over, waar je niet een pot voor Inricht. Ja, potjes In de keuken en mappen in de schrijf tafel. Dat worden er ook ontzet tend veel. Met rekeningen en kwi tanties en programma's en menu's en brieven en vodjes, waar iets op staat. Maar moet, we worden van nu af ordelijk. Totdat je haast hebt op een dag, verschrikkelijk haast. Dan laat je even een touwtje liggen en even een kurk liggen en even een eindje wol slingeren en van dat ogenblik af gaat het bergaf. Alles gaat weer in een la en daar hoopt het zich op tot de volgende opruimdrift. Zou het dus niet te veranderen zijn, die instelling? VIJFTIG JAAR GELEDEN In de Ladies' Home Journal van vijftig jaar geleden werd de vol gende raad gegeven aan jonge moeders: *t Gezicht van uw baby moet door een voile beschermd worden. Zodra het kind door de voile kan heenkijken moet deze verwijderd worden". MODE-NOVELLETTE „Ik heb altijd graag iets met een bolero," zei laatst iemand achter me in de tram. t Was zulk een gebar sten stemmetje dat ik omkijken moest. Een dun, oud dametje; een gezichtje, net van papier, twee oog jes, die vast niet veel meer zagen. Zo blijkt dus het jakje met die zangerige naam een troost voor alle tijden. Papier is zulk geduldig materiaal en al die letters.... wel. Je kunt er eigenlijk alles mee ver tellen. In elke vrouwenkrant wordt luchtig beweerd, dat van oud iets nieuws maken zo gemakkelijk gaat Maar wie werkelijk wol eens tracht oude dingen wat glans te geven, weet hoeveel baken en ogen het op leveren kan. Een van de veiligste verzinsels is de bolero. De twee van de teke ning zijn anders dan anders. Ze komen uit Amerika, 't Jasje met de knopen op de schouders is van gele wollen stof, donker gebiesd in de kleur van de jurk. De mouwen zijn drie kwart, net als die van nummer twee. Kijk, het is „dramatisch" ver sierd met borduurwerk of band- Als nu later blijkt dat het toch te goed- is voor de jurk waaraan geen eer te behalen is, dan moet er op de y/7i een of andere manier maar een rok JtJ' met een lijfje bijkomen. Een zandkleurige jurk met zulk een jakje !n luid groen of blauw of geel of rood, of tabaksbruin, Dét is pas een ogentroost. wi flnpez. Med.) C m «a 6EH00B ia. 6wi* VERWARMDE WAGENS Wij zijn het nieuwe jaar nu alweer een week binnen gedreven. Als een stuk hout op een met te stremmen stroom? Of als slaven voor de onver biddelijke zweep van de drijver? „De tijd draagt alle mensen, voort op zijn gestage stroom:. vertaalde Evert Smelik een zeer ge liefde Engelse hymne. Daar gaan wy met z'n allen. De stroom van geluk wensen wordt al minder. Het rede kavelen over de vraag of de tweede helft van de 20e eeuw nu is begon nen of pas na 31 December 1059 kan ook niet aan de gang blijven. En te genover de meer belangrijke dingen in het wereldleven, óók m het geeste lijk leven, staan wij meestal te zwe gen; omdat wij ons niet deskundig genoeg achten, of omdat wy het lie ver aars de specialisten overlaten. Maar specialisten zijn óók mensen. Zij maken ook deel uit van de gene raties, die, naar het woord van onze Koningin Juhana bij de souveremi- teitsoverdracht gesproken, kunnen falen. Wij allen fajen telkens. En bij elkaar weten wij dat meestal vry nauwkeurig aan te wijzen. Maar de Koningin zei er iets by, dat van gro ter belang is dan het zien van ander mans splmter-m-het-oog. Dat is ons falen voor God. Want Hij neemt er geen genoegen mee, dat wij onze verantwoordelijkheid in het leven afwentelen op „deskundigen", hoe geestelijk deze overigens mogen zijn. Hij wordt - ook tegens ons protest in altijd direct persoonlijk. En dan komt onze vraag, in het nauw ge dreven als wij dan zijn: Hoe nu verder? Er is .een antwoord op. Geen goed koop smoesje Het vraagt wat van ons. Het vraagt de inzet van onszelf. Het luidt: „verder met God". Verder 1959 in, en verder de twintigste ofte wel atoom-eeuw in. Dan verstaan wij die Engelse hymne, die een gebed is, ook verder; „O God, die droeg ons voorgeslacht in tegenspoed en kruis, wees ons een gids in storm en nacht en eeuwig ons tehuis! OBERMAN PAUWEN IN DE KRALINGEREOUT De gemeentelijke Plantsoendienst, die er steeds en met succes op uit is, onze parken en plantsoenen zo aantrekkelijk mogelijk te maken, is nu overgegaan tot het uitzetten van acht pauwen, twee hanen en zes hennen, in de Kralmger Hout. De dieren lopen daar geheel vrij rond; het zijn typische bosvogels, waarvan de verwachting is, dat zy zich in de Kralinger Hout zullen thuisvoelen en er zich zulien voort planten. De plantsoendienst is met bevreesd, dat de vrij koslbhre dieren gestolen worden of door honden aan gevallen, want deze pauwen kunnen alle vliegen. In minimum van tijd zitten zij in het topje van de hoogste boom. In het voorjaar zullen de singels in de omgeving van de Ahoy-ten- toonstelling op Dijkzigt worden be volkt met zwanen en eenden. In een der vijvers van het park aan de Heu vel zijn 15, merendeels jonge zwanen bijeengebracht. Ze zien er nog niet erg mooi uit, en zijn nog wat schuw, maar wanneer ze straks geruid heb ben, zullen de dieren met een sneeuwwit verendek kunnen pron ken. In de vijvers van „De Tempel" is een aantal eenden bijeengebracht. Het is de bedoeling, dat deze. even als een aantal zwanen op de duur worden uitgezet in de stadssingels. De Amerikaanse Democrati sche afgevaardigde Meivin Price heeft van een Duits blad, dat ano nym wil blyven uit vrees voor re- pressaille vernomen, dat de Sow- jetunie in de oostelijke zone van Duitsland een leger van 50.000 man opleidt. Arena De drie Caballeros Wij kunnen ons wel voorstellen dat er mensen bestaan die film-moe zijn ge worden: moe van de eeuwige ontmoe tingen van jongens en meisjes: de he vige verhalen van misdaad en sensatie; moe van het bedrog der droomfa- bneken. Wel, laten zij niet wanhopen* Walt Disney 15 er immers nog' Laten die ont moedigden toch vooral deze week eens naar Arena gaan om te gemeten van de onuitputtelijke fantasie, waarmee Dis ney ons de kostelijkste verhalen voor tovert en gebruik maakt van de onbe perkte mogelijkheden die de tekenfilm biedt. En dan moeten zij zich maar met afvragen door welke geraffineerde tech niek Disney het be stond zijn getekende helden op de meest natuurlijke wijze te laten optreden, hand in hand met levende figuren* met schone danseressen en Mexi caanse badnymphen. Laten zij maar kin derlijk meegenieten met Donald Duck, die op zijn verjaar dag een projectie- apparaat krijgt met een stelletje prachti ge films. Bewonder met Do nald het verhaal van de koudbloedige Pinguïn Pablo, die het aan de Zuidpool met harden kan van de kou en niet rust voor hij In een boot van ijs (voorzien van een gloeiende kachel) naar een tropisch «rand kan varen. En dat kostelijke verhaal van de kleine jongen die een vliegende ezel temt en deelneemt aan een grote paar- den-race. De derde film brengt Donalds oude vriend Joe Carioca ten tonele, die Donald klein tovert en hem langs de bladzijden van een prentenboek mee voert op een tocht naar de oude Bra ziliaanse hoofdstad Baia. Daar beleeft Donald ongelofelijke avonturen met danseressen, die hem de Samba Ieren, dansen. En het fantastische feest duurt maar voort. Fanchito, de Mexicaanse haan neemt Donald mee naar Mexico en toont hem de Kerstgebruiken van kinderen. Op een vliegend tapijt maken zij dan een tocht door het prachtige land en zij dalen op een strand met be- toverend schone Mexicaanse baadsters. Deze kennelijke concessie aan de j smaak van het grote pubüek maakt Disney dan weer goed met een fantasti- I sche slot-apotheose van abstracte aard. I Aan deze, In het Nederlands gespro- 1 ken kostelijke film. gaat de zeer mteres- santé, eveneens onder leiding van Dis ney opgenomen documentaire over het Robbeneiland vooraf, die een treffend beeld geeft van het leven en lieven der Robben op een eiland in de Beh- I nngzee. Capitol Gebrandmerkt „Kus mijn handen schoon van bloed", luidt de oorspronkelijke titel van deze dramatische film en inderdaad is dit zo ongeveer de rol, die de lieve, onschul dige Joan Fontaine, als het smetteloze verpleegstertje ln deze aaneenschakeling van opzettelijke tot hall ongewilde mis daden te vervullen heeft. Geheel buiten haar schuld komt zij in contact met een Canadees, die door twee jaar concentratiekamp dermate gede railleerd is. dat hU in drift mensen neer slaat, alsof het vliegen zijn. Een mede passagier in de trein, die hij met een vals kaartspelletje tracht op tc lichten wordt buiten gevecht gesteld en een zelfde lot treft de achtervolgende agent. De verpleegster onderwerpt hem aan een soort reclassering en als chauffeur van haar kliniek is hij goed op weg een braaf en maatschappelijk geschikt man te worden, tot een chanterende sinistere figuur, die getuige is geweest van de doodslag, die hij op een kroegbaas heeft gepleegd weer roet m het eten komt gooien. Joan Fontaine begaat nu zelf uit noodweer een halve mopi-d, maar de allesoverwinnende liefde doet het paar hesluiten de verantwoording van al deze noodlottige daden niet langer te ont lopen en het oordeel van Justitia af te wachten. „Misschien geven ze ons nog een kans, misschien niet," zegt de man. De film geven we stellig wel een goede kans bij het publiek, want ondanks de zeer zwakke bouw van het verhaal, bezit zij veel spanning en ook wel zuivere momenten; die dan--voor na* lijk op het credit van Joan Fon taine komen. Overigens zien wij haar niet gaarne ln dit soort films verschij nen, Burt Lancaster is de driftige Cana- dees, Robert Newton speelt voortreffe lijk de chanteur, de regie had Norman Foster. Luxor Pal] as Lntusca Eén kus van Venus „Eén kus van Venus" is de vermake lijke geschiedenis van een beeld, dat de godin der liefde moet voorstellen, maar «ven voor het ln de kunstafdellng van een groot warenhuis onthuld zal wor den, van koel marmer ln warm en levend mensenvlees en bloed verandert, ala een etaleur (Robert Walker) het in bewondering en verering een kusje geeft. Dan gebeuren er natuurlijk tal van vreemde en ingewikkelde dingen, die William A. Seiter, de regisseur, soms wel aardig vertelt. De fraai geschapen Ava Gardner kan men weliswaar niet ais de echte Venus van Miio zien staan of gaan. maar gehuld ln de charmante toiletten, die zij in het warenhuis te kust en te keur vindt, ls zij het aan kijken ook zeker meer dan waard. Het verfilmen van een opera ls altijd een. hachelijke onacmeming, want het libretto is in haast alle gevallen ge baseerd op een gegeven, dat druipt van een waterige romantiek en literaire onzinnigheden. Ook het libretto van Leoncavallo's opera Pagllacci (Paljas) hoewel er een ware gebeurtenis aan ten grondslag ligt toont het verlsmo, het bloed en wraakdrama, ln volle glorie, Op het toneel neemt men dit eerder, omdat, hoe men er ook verder over denken moge dit alles wordt overscha duwd door een meesterlijk geschreven, hartstochtelijke, bruisende muziek. Maar de camera aan geen bepaalde pIaats_of ruimte gebonden, bovendien met haar voor de camera-man zo verleidelijke olose-ups. accentueert zo'n gegeven der mate. dat er van het begrip opera maar bitter weinig overblijft zelfs als er zoals in de City-film die deze week in Luxor draait cr kennelijk gestreefd ls naar beperking van filmische mogelijkheden door o.a. ook de regie In handen te geven van een opera-regisseur. Maar ook als men deze film van zuiver muzikaal standpunt beschouwd zijn er vele bedenkingen aan te voeren Dat het koor en orkst van de Opera te Rome onder leiding van Guiwenpe Morelll met altijd het juiste en volledige klankbeeld van de partituur geven ligt niet aan hen, want het zijn voortreffe lijke ensembles doch aan de synchroni satie, Dat bovendien soms ook de koren onvolwaardig klinken is het gevolg van een tc veel aan klank close-ups om dc stemmen der solisten zo gunstig moge lijk te exploiteren En dat zal elke operaliefhebber welkom zijn, want Tito Gobbi, banton (jammer dat htf het einde van de proloog even bederft door enige detonaties), Gtno Lollbrigida (sopraan), Afro Pall, tenor, en Filippo Morucci, bariton, zingen zo Italiaans als men. maar wensen kan. t Venster Verbond met de Duivel wie een verbond met de duivel slo ten is het imm-r slecht vergaan, In ruil voor hun ziel ontvingen zij aardse schatten bij hopen, ja alies wat voor geld te koop is werd* hun deel. maar dat was nooit tot hun geluk. We zien het weer in deze film ..All that Money can buy" (Verbond met de Duivel, in de vertaling) Een jonge pas getrouwde boer, die raet veel te genspoed te kampen heeft, laat zich door de duivel verleiden tot het slui ten van een contract met hem. Zeven jaar lang zal de duivel hem alles ge ven wat voor geld te koop ia. m ruil voor zijn ziel Nu, zienderogen wordt de boer wel gestelder en daar het een Amerikaan se boer is. natuurlijk buiten alle per ken rijk. maar met zijn menselijkheid gaat het mis. hij wordt een. hardvoch tig heerser over de andere boeren uit zijn streek; hij vervreemdt van zun vrouw, doordat de duivel hem een ver leidelijke en geheimzinnige sfgezante op zijn dak gestuurd heelt Tenslotte ziet de boer toch in dat hij zijn C"luk zal verspelen en vóór de zeven jaar om zijn roept hij de hulp in van een vermaard advocaat en politicus, om de duivel een proces aan te doen, ten einde het conti act ongedaan te ma ken. Ofschoon de jury uitsluitend *uit de geesten van terechtgestelde slechtaards bestaat, weel de advocaat zo ontroe rend te pletten, dat de boer het proces wint en beginnen kan door een leven van boete doen zijn belaagde ziel te redden. Het oude liedje dus en regisseur William Dieterle heeft het op klassieke manier gezongen, dat wil zeggen hij deed geen poging tot modernisering van het gegeven, en niet van de ver-_ teltrant. Het verhaal druipt van Ame- rikaans chauvinisme, alles in nadruk, kelijk in zwart en wit getekend en ei genlijk meer een Metnochstische preek dan een boeiend vertelsel van levende mensen. Toch hoeft het primitieve en naïeve van de voorstelling dezer zaken, die zo oud als de wereld zfln, zijn be koring, voor wie het weten te waar deren. Edward Arnold, "Walter Huston .(zeer goed als mr Scratch, de duivel), Gene Lockhart, Simone Simon, Anne Shirley en James Craig spelen de hoofd rollen. Cineac Colosseum Victoria Enamorada serieuze, door en door artistieke zorg. die de Mexicaanse cameramen aan de meest triviale non sens besteden. Ook in deze „Verliefde".' (of „Minnende") is dat weer het gevaL Maria Felix, een schone kat en (natuur lijk weer) Pedro Armendariz werden gedwongen van deze film een soort revolutie-opcrefte te maken, waarin de meest tragische en alierkluchtigste momenten elkaar in bonte dwarreling opvolgen. Het is menselijk gesproken onmogelijk ook maar een enigszins be naderende beschrijving te geven van de wonderlijke gang van dit verhaal, waar aan ook enige kitsch niet vreemd Js (het Ave Maria ln de barokke plattelands- kerk. de sentimentele rebellen gene raai, die zijn liefde als een slagersjongen komt betuigen), maar men kan ook proberen Iets aan te voelen van de merkwaardige sfeer, de volkomen vreemde mentaliteit, die dit Mexicaanse product voor ons Westerlingen, toch weep op de een of andere manier interessant kunnen maken. Of dit alles nu veel met film te maken heeft, Is een tweede, hoewel sommige trekken toch Inderdaad in die richting wjjzen. Het belangrijkste manco is echter do vol komen onoverbrugbare kloof tussen vorm en inhoud van deze „Enamorada", die het uiterst moeilijk maakt er nog enige ztn en filmische waarde in te ontdekken. HORLOGERIE REEDS 40 JAAR HOOGSTRAAT 9 SCHIEDAM SPORT EN SPEL Zo> daar gaat 'ie weer! We hebben dan. een paar weken rast gehad, waar bij we de gelegeritieid te baat hebben genomen om de stand van zaken eens rustig te overdenken. On ze conclusie was, al is dat nu niet zo heel concreet, dat >het er nog niet zo gek voor staat, en dat we de tweede helft van de com petitie in tegenstelling tot verleden jaar, met een gerust hart kunnen in gaan. Fortuna begint al heel moeilijk- Emma uit Dordrecht werd thuis weliswaar verslagen, doch zo zal het nu zeker niet aflopen. We zouden blij zijn met een gelijk spel! VFC krijgt visite van Moordrecht en moet kun nen winnen, terwijl De Hollandiaan gaat naar Texas (de voetbalclub wel te verstaan). Texas hen gelt onderaan de rang lijst. maar heeft er van zelfsprekend veel voor over, dat plaatsje aan een ander af te staan. Oppas sen en dagen tellen! FILM EN TONEEL Je kunt nu eenmaal moeilijk verlangen, dat de Vlaardingse amateurs zo vlak na Nieuwjaar een rij van opvoeringen zouden presenteren. Het zou trouwens geen goede keus zijn na de feestdagen op te treden, omdat nu een maal de beurzen al te erg ziin aangesproken. We wachten graag tot begin Februari, als de toneel vereniging T.O.S. op de planken komt. A propos, we zouden het bijna ver geten. maar weet U, dat de Oranjever. „Drievou dig snoer" een toneel groepje rijk is? Deze mensen hebben het aan gedurfd een historisch spel „De blauwe kamer" in te studeren en zij gaan hiervan Donderdagavond een opvoering geven in de zaal Harmonie. Van dit spel hoorden we onlangs nog een hoorspel! Luxor brengt een film, die, als we de titel letterlijk zou den vertalen in het Hol lands zou heten „Badende schoonheid". Men heeft er echter „Waternimf" van gemaakt, staat beter! Het is het verhaal van 'n man, die verliefd wordt op een zweminstructrice, doch heel wat moet doen om haar tot zijn vrouw te maken. Maar het gelukt, trouwens anders zou het geen goede film z\jn. 'BLAD VOOR FOTO CLUB Werkelijk, onze pas op gerichte fotoclub geeft reeds een clubblad uit! Reeds eerder verschenen publicaties, doch met in gang van het thans ver schenen geschrift zal het blad van de A. F. V. re gelmatig gaan verschij nen. Het vermeldt, wat ieder clubblad vermeldt, wat" er zo in de club leeft, terwijl het in dit eerste nummer ook resul taten noemt van deelna me aan een fotowedstrijd van Focus. Het lid. H. v. d. Houwen behaalde een. tweede prijs, terwijl Ru- die Ronde een eervolle vermelding kreeg. Een propagandistisch woord aan het einde en een me dedeling van de penning meester. Het is nog geen rijk uitgevoerd tijdschrift dat deze vereniging haar leden kan aanbieden, maar het voorziet in een behooefte en hopelijk zal men eens in staat zijn het clubblad te maken tot een tijdschrift, dat voor zichzelf spreekt en zal kunnen dienen tot het maken van propaganda voor deze Vlaardingse fo toclub, die alle sympathie verdient,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1950 | | pagina 3