K A R P ITT E1
1ETZ SIETZ
Oorsprong en bloei, van het
Nederlandse zeestuk
CHINA IN AHÖY'
DORST
In Australië worden vaklieden
met open armen ontvangen
2920®
BATAWS
FILMS VAN DEZE WEEK
Van Vroom toi Van de Velde
import:
Steeds meer vreemdelingen
bezoeken ons land
In Diergaarde Blij-Dorp vergaderen
A.N. V V.-congressisten
Maar een woning is er bijna
niet te krijgen
Een stad herrijst in de zalen van
het gemeente-archief
Elegante modeshow op de Ahoy
toont verleden en heden
M
RU W I E L E N
Zaterdag 17 Juni 1950
3
Ï?EN wonderlijke tijd, die 27e
eeuwtoen de lage landen eco
nomisch en cultureel een periode
doormaaktendie voor- en nadien
nimmer is overtroffen. Gouden eeuiu
heet ze. in onze geschiedenisboekjes,
en terecht. Nadat zich ons tand van
de Spaanse overheersing had vrijge
vochten begonnen de baten, die het
handelsverkeer met Indonesië en
Amerika afwierp, ruim te vloeien.
In de loop der jaren werden reus
achtige kapitalen vergaard en waar
enerzijds dit geld gebruikt werd om
nieuwe ondernemingen te jmancie-
ren, werd het anderzijds besteed can
verfraaiing, opschik en luxe, uit
■welke wisselwerking de hoogcon
junctuur zich verder voedde.
De krijgsverrichtingen, vooral ter
zee, hadden intussen de behoefte
doen ontstaan de heldenfeiten vast
te leggen, waarmede een verhoging
van het nationale bewustzijn werd
bevorderd en het volk een bepaalde
morele steun kreeg. Wie kon m het
vasthouden van de suprematie ter
zee, meer dan de kroniekschrijver,
beter slagen dan de kunstenaar, dia
het effect van een zeeslag in lyn
en kleur vereeuwigde? Aan schil
ders, werkelijk grote schilders, heeft
het ons land in dit bloeitijdperk
waarlijk niet ontbroken. De grote
heren waren niet karig met hun oo-
draehten en verplichtten vele kun
stenaars, die in andere omstandig
heden een. kommervol bestaan had-
den^ moeten lijden, en. misschien wel
nimmer een kans zouden hebben ge
kregen om hun begaafdheid te io
nen, aan zich.
Het werd niet alleen een eeuw van
TER OVERDENKING
is gebeurd in de streken tus
sen Stille Oceaan en Caraïbische
Zee dat op bevel van een tiran
nieke afstammeling der Spaanse
Conquistadores mensen, die zich
tegen" Zijn willekeur ën despotisme
verzetten veroordeeld werden tot
de dood door dorst. Onder de'bran-
dende zon van het bijna tropisch
gebied hingen zij daar in de ge
snoerde touwen tegen een paal en
riepen om water, water tot ze, hun
opgezette - tong puilend uit de
mond, stierven waanzinnig van
dorst.
Het lessen van dorst is wel de
oorspronkelijkste daad van liefde.
Het kind is na zijn 'geboorte de
moeder het naast. En de functie
van de natuurlijke voeding is te
vens de innige liefdedaad. Het zijn
niet alleen de kunstenaars, schil
ders en beeldhouwers, die ontroerd
worden door de vrouw in haar
moederschap.
De dorst naar leven wordt gelest.
Zo heeft de Bijbel het over „een
bekér koud water", die het ver
schil kan uitmaken tussen leven en
dood. Wie die dat geven kan zou
een dorstige niet laven? „Gelijk
een hert schreeuwt naar de water
stromen" die bekende 42e psalm,
„alzo dorst mijn ziel naar U, o
God." Dat is geen grootspraak in
religieuze vervoering; dat is men
senkennis. Wij kénnen onszelf niet,
of te weinig, of niet meei. Wij
voelen de dorst wel en grijpen
naar het beste Toier of een wat
straffer drank, maar de grote dorst
naar gerechtigheid, naar liefde
blijft. Of kunnen wij het zien als
de jonge dichter Van der Graft:
„Dit Heer, is het gebed voor alle
dorst,
Wees met Uw kerk. die met Uw
water morst
Wees met de vele dichtgeschroeide
kelen,
en met de monden, die niet kunnen
velen
dat Gij U uitput in hun lafenis,
Graaf in ons hart zo diep te
graven is,
tot Gil stuit op Uw leven en Uw
dood
en leg de stromen van Uw oor
sprong bloot,
opdat wij leren leven en verstaan,
dat Gij met ons tot een begin wilt
gaan."
Dorst, en water dat leven bete
kent, Er is één, die onze dorst kent
en lest. „Wie tot Mij komt, zal
nimmermeer dorsten." Dat is
Christus.
OBERMAN
Dam in de Brielse Maas
omstreeks 6 Juli gereed
Naar het A.N.P. verneemt zal om
streeks 6 Juli het laatste deel van de
dam in de Brielse Maas gereed ko
men- Daar. het werk van week tot
week wordt uitgezet kan de defini
tieve datum pas -over enige weken
worden vastgesteld.
koopmanschap, doorzettingsvermo
gen en moed, maar ook de eeuw van
de schilders, vele grote en vele klei
ne schilders, De tentoonstelling, wel
ke thans in het Maritiem Museum
„Prins Hendrik" wordt gehouden m
het kader van de Ahoy'-maanden,
legt hiervan ten overvloede getuige
nis af. Van Vroom tot Van de Velde
heet ze en ze kon tot stand worden
gebracht dank zij de hartelijke me
dewerking van Captain E. C. Palmer
uit Londen, die niet alleen een groot
deel der tentoongestelde schilderijen
uit eigen bezit afstond, maar die te
vens het vele, dat in Engeland moest
worden verricht voor het bijeen
brengen der kunstwerken, belange
loos op zich heeft genomen.
Het doel van deze expositie is de
ontwikkeling van de maritieme Ne
derlandse schilderkunst vanaf haar
oorsprong tot aan het einde van
haar bloei in de tweede helft der
17e eeuw te tonen. Tussen Hendrick
de Velde liggen enkele generaties
belangrijke zeeschilders maar het is
geen- toeval, dat men juist deze
Vroom heeft gekozen aJs de man,
waarmede het eigenlijke maritieme
genre wordt ingeluid.
Toen Vroom de bestellingen
eeptee'rde van de rijke reders en
kooplieden, stond bet zeestuk nog m
zyn kinderschoenen. Hij schilderde
minder de zee dan de zeevaart en
maakte op bestelling een hele serie
voorstellingen van de lotgevallen
der „Onoverwinnelijke Vloot". De
opdrachtgevers verlangden in de
eerste plaats een natuurgetrouwe af
beelding van de zeekastelen en dit
betekende, dat zeilen en tuigage op
hun plaats behoorden te zitten. Da
schoonbeidsgenieting en het ontzag
voor de zee zelf als natuurverschij
ning bleven nog vrij wel achterwege.
Pas van lieverlede is de kunstenaar
zich bewust geworden dat ook in het
zeestuk iets waardevols en bezie
lende tot uitdrukking kan worden
gebracht. Eerst toen verplaatste zich
het accent van het. vertellende en
demonstrerende naar het lyrische:
de weergave van een aandoening.
Een kunstenaar als Simon de Vlie
ger maakte zich geheel van het me
thodische los van Jan van de Capelle
bereikte in zijn overgave aan een
gevoel voor ontzag nog iets hogers
Uit het werk van Reïnier Nooms,
genaamd de Zeeman, kan men voe
len, dat hen op de 2ee thuis was cn
de wisselingen van het weer onder
ging als een zeer belangrijke factor
in zijn leven. In al deze stukken
wordt altijd een enorme ruimte ge
suggereerd; de horizon is leeg, de
lucht hoog, typische kenmerken van
het wijde Hollandse landschap.
De beroemdsten. der zeeschilders
In de 17e eeuw zijn de beide Willem
Van de Velde's, vader en zoon. 8ij
hen was het portretteren van zee
kastelen, en het reconstrueren van
zeegevechten tot een hoog bezoldig
de betrekking geworden. De oude
Van de Velde heeft in het bijzonder
uitgemunt door grote, wonder-fraaie
pentekeningen, terwijl zijn zoon,
wiens kunnen ongetwijfeld nog veel
groter was, in zijn schilderijen, die
gemakkelijkheid verenigde, welke
een onuitputtelijke -vormkennis al
leen kan verschaffen, met een sterk
gevoel voor het picturale.
Van een deel der op deze tentoon
stelling aanwezige kunstwerken was
het bestaan niet bekend en een nog
groter deel ervan gewoonlijk niet
toegankelijk. Men treft er werk aan
van. vele toonaangevende schilders,
waaronder Aert van Antum, Abra
ham van Beyeren, Albert Cuyp, An-
dries van Eertveit, Jan cn Julius
Porceliis, Jacob van Ruisdael, Lieve
Verschuier, Adam Willaerts en de
Vroom en de oude en de jonge Van -reeds door ons genoemden.
Advertentie (IM.)
„OUD-ROTTERDAM"
BEZOEKT TIJDENS DE AHOY' ONS
RESTAURANT IN OUD-ROTTERDAM
x
CHINEES RESTAURANT YUEN WAH
SCHIEDAMSESINGEL (VEST) 50 - TELEFOON 28066
CHIN. RESTAURANT CHONG KOK LOW
DEL1STRAAT 18 - TELEFOON 73346
4 OOK BEZORGING AAN HUIS.
Advertentie (I.M.)
TIJDELIJKE AANBIEDING
Wi; verkopen eer, partij
Import WILTON KARPETTEN
tijdelijk tegen verlaagde prijxen
Zeer solide
WILTON KARPET
1009/o wol - mooi Perzisch
dessin
190*28029,50
Pracht
WILTON KARPET
vsr> zware gegarandeerda
vooroorlogse kwaliteit
200,300 vin CMS- I 169
Mathenesserlaan 190 (hoek Nw. Binnenweg)
Westkruiskade 4 - Pretorialaan 47
BOTTERDAM
ROTTERDAM. „In 1949 zijn
ongeveer 255.000 vreemdelingen in
ons land geweest, die gebruik van
een hotel hebben gemaakt", zei mr
dr L. M. Deckers, de voorzitter
van de Algemene Nederlandse
Vereniging voor Vreemdelingen
verkeer, tijdens de algemene ver
gadering. die de congressisten van
de A.ïCv.V. gisteren in het thee
huis van Diergaarde „Blij dorp"
hielden. „Het aantal buitenlandse
bezoekers neemt toe en in het af
gelopen jaar zijn meer vreemde
valuta in Nederland verbruikt, dan
omgekeerd."
De vacanti ^spreiding noemde de
heer Deckers een moeilijk pro
bleem. De belangstelling voor het
vreemdelingenverkeer is stijgende
en de voorzitter constateerde dat,
zowel de overheid als het publiek,
meer belangstelling voor het werk
toont. Het aantal plaatselijke af
delingen bedraagt op het ogenblik
616 en er is alle reden tot volle te
vredenheid. „Maar", zo besloot de
heer Deckers, „er moet nog veel
gebeuren, voor we zijn aan het
peil, dat we r' voorgesteld heb
ben,"
Tijdens de rondvraag bracht een
der afgevaardigden bet denkbee.u
naar voren, gelden uit de Mar
shall-hulp te verkrijgen voor de
instandhouding van de Nederland
se molens. Hiervoor was. aldus de
voorzitter, een aanvrage ingediend,
doch het was niet zeker of die ver
leend zullen worden.
Een der deelnemers achtte Sche-
veningen een grote deviezeribren,
mits er niet zweel tentjes en een
kermis zouden zijn, die teveel dag
jesmensen trekken, waardoor de
mensen, die geld uit te geven heb
ben, hun onderkomen elders zoe
ken- Nadat rnr. A. Adema Zijlstra
In de grote zaal van „Ons Huis" was Vrijdagavond geen stoel onbe
zet toen de heer H. A. van Luük, hoofd van de afdeling emigratie van
het Rijks Arbeidsbureau te Den Haag, een Inleiding hield over de mo
gelijkheden cn moeilijkheden voor de Nederlandse emigrant in Austra
lië, Vorig jaar heeft de heer Van Lufjk een reis van drie maanden door
dit werelddeel gemaakt, daartoe uitgezonden door het R.A3. Allereerst
besprak hij de enorme afstanden, die Australië kent en de veel grotere
duur der reizen, die een vreemde wel eens parten kunnen" spelen als
hij zich niet van te voren goed over deze materie laat inlichten. Ook de
landbouw en de veehouderij zijn niet in alle opzichten gelijk aan deze
bestaansmiddelen In Nederland. Bedrijfsgebouwen ziet men niet veel
bij een Australische boerderij, het vee blijft steeds bulten cn de melk-
winning geschiedt practisch overal machinaal.
Juist het feit, dat Australia's
bevolking voor het overgrote deel
van de landbouw bestaat en dies
een enorme klap kreeg in de der
tiger jaren, is thans de reden dat
men wil industrialiseren. Er zijn
mineralen te over, er is kapitaal,
maar de arbeiders ontbreken. Het
is zo erg met het personeelsgebrek,
dat bij aankomst van de immi
grantenschepen (en vooral als het
een Nederlands schip is) steeds
tal van werkgevers al op de Jcade
staan om arbeiders te bepraten in
hun dienst te komen en ze direct
mee te nemen. De sociale voorzie
ningen. noemde de heer Van Luijck
zeer goed. Er wordt gewerkt met
het stelsel van de minimumlonen
en een vreemde werkkracht, die
niet naar zijn zin betaald zou wor
den, kan zich beroepen bij een be-
Lutusca
Lartdhonger
Amerika met zijn gebrek aan oude
historie grijpt gaarne terug naar de tijd,
toen pioniers de vnjde prairte verover
den. Dat proces is nog niet zo lang ge
leden tot stilstand gekomen en niet
meer dan een eeuw terug was het nog
in volle gang- Leze periode van strijd
en avontuur, van primitief leven en
rechteloosheid is altijd een dankbaar
gegeven geweest voor stoere, gespierde
en gekleurde litteratuur en ook. nu nog
kan men, vooral in de Amerikaanse
famiHcpcnodiekcn, de zogenaamde no
velettes aantreffen, waarin het sterke
leven der voorouders in alle toonaarden
wordt bezongen.
Zo'n hecht doortimmerd prairiever-
haal, niet meer en ook niet minder is
Sea of Grass (Landhonger) van Eliza
Kazan, een regisseur, die ook een werk
als Boomerang op zijn naam heeft
staan, hetgeen men na het zien van
deze solide opgebouwde, gave, maar
zeer onpersoonlijke film haast niet kan
begrijpen. Spencer Traey is de hoof
dige veeboer, die de prairie, die hij
met bloed en zweet op de Indianen
heeft veroverd, niet aan de landbouwer
wil overlaten. De grond verdient vol
gens hem beier lot, dan doör boeren
bewerkt te worden. Gras is de natuur
lijke begroeiing, en gras zal het blijven.
Belooft de film dus aanvankelijk een
interessant conflict tussen de oorspron-
kelijkepionier en de latere kolonisten,
ai spoedig spitst zij zich toe in een vrij
vermoeiende familiegeschiedenis. Katne-
nne Hepburn weet dat de liefde van
haar man voor zijn grond sterker is dan
elk ander menselijk gevoel en dat is de
reden van haar ontsporing eerst en de
breuk later. Lang bluft die geschiedenis
zich voortslepen in een zeer droevige
sfeer tot het eind behalve de dood van
de zoon toch ook de hereniging van man
en vrouw brengt. Goed en beheerst spel
ziet men bij Tracy en Hepburn, Melvyn
Douglas als de rivaal Uijft maar een
slappe meneer.
A rem
De gevaarlijke leeftijd
Wat gebeurt er als de echtgenoot zo
in zijn werk opgaat dat hij zijn mo°l*
jonge vrouw schromelijk verwaarloost?
Wel, dan duikt er gewoonlijk een atten
ter jongeman op, die vla de rol van
trooster het hart der verwaarloosde
dame wint, zelfs als deze dame niemand
minder is dan Myma Loy, het film-
prototype van de trouwe en toegewijde
8aja,' het is Myrna Loy die in de film
Gevaarlijke leeftijd" haar man bedriegt
met zijn jonge compagnon. Die man, een
«del en maniakaal advocaat, maakt net
er dan ook naar. Deze roezige raadsman
ziet zijn aantrekkelijke vrouw niet
eens, zo druk heeft hij het met het Ver
dedigen van andere, wildvreemde vrou
wen m juridische nood.
Als het overspel dreigt uit te komen
moet de ontrouwe vrouw vreemde
sprongen maken om de zaak in het
reine te houden en zij mag werkelijk
van geluk spreken dat haar amant ook
wel geneigd is zijn zinnen te zetten op
de mooie en zeer jeugdige stiefdochter
van zijn geliefde.
Na een vacantie op Capri, tijdens wel
ke de overspannen advocaat (tijdelijk
blind geworden! zijn vrouw opnieuw
gaat waarderen, komt tenslotte alles nog
op zijn pootjes terecht en de film ein
digt met twee gelukkige paren.
De film is gemaakt naar het toneel
stuk „Autumn" van Margaret Kennedy.
Gregory Ratoff, regisseur, vertelde het
wat conventionele saciety-verhaal wel
aardig en zowel Myrna Loy als Boger
Livesey (de advocaat) u kent hem
nog wel als de dokter in A, matter of
life and death spelen hun rollen goed.
Luxor
Beau Geste
Beau Geste heeft nu alle fasen door
gemaakt van het moderne vermenigvul
digen: als roman, als film, als hoorspel.
En al deze dne manieren hebben een
ander accent gekregen. In de fxim valt
de nadruk het meest op het Franse
vreemdelingenlegioen; daar is de dief
stal van de blauwe saffier slechts de
aanloop om aan het bonte, harde leven
van de legionnair relief te geven. De
minnaar van dergelijk soort romantiek
krijgt dan ook het volle pond. Hij krijgt
drie aanvallen van roofzuchtige Toua-
regs te verwerken op het eenzame
woestijnfort, een dreigende muiterij cn
een. gedecimeerde bezetting. Verder: zon
en zand, een hond van een sergeant, en
een demonstratie van opofferende broe
derliefde. Gary Cooper speelt Beau
Geste. Maar hu heeft ook een gezicht
waar de ruige goedmoedigheid en. de
eerlijkheid afstraalt.
Capitol
South of St. Louis
Cowboys^ paarden, schieten en liefde
zijn de ingrediënten voor een wild-west
film. Voeg daarbij een beetje sentiment
en men heeft „South of St. Louis". In
deze rolprent wordt de ranch van drie
moderne musketic "s in de as gelegd en
gezamenlijk trekken zij ten strijde om
de misdaad op hun vijand te wreken.
Intussen is er een burgeroorlog uitge
broken en twee van hen gaan zich toe
leggen op de smokkelhandel in wapens,
terwijl de derde dienst neemt in het
leger. Een van de smokkelaars raakt
verstrikt in de netten van een roodhari
ge juffrouw, hetgeen de andere weer
uitbuit om zich de algehele opbrengst
van de smokkel-affaire toe te eigenen.
Dit alles heeft hevige gevechten cn
enorme schietpartijen tot gevolg en het
resultaat is, dat de man met de rood
harige juffrouw uiteindelijk alleen de
afgebrande ranch op kan gaan bouwen.
Alexis Smith is de roodharige en drie
musketiers 2ijn Joel Mc Crea, Zachary
Scott en Douglas Kennedy. Voor de lief
hebbers een film om van te watertan
den.
Prinses
De Superman
Omdat superman als zuigeling van de
planeet Krypton is gekomen, waar een
hnge technische beschaving heerste,
heelt hij «n vele opzichten heel wat op
de gewone stervelingen voor. De hoofd
zaak is wel zijn wonderbaarlijke kunst
in het vliegen, waarvan hu een druk ge
bruik maakt, ook irt deze film, om de
misdadigers het leven te verzuren. Over
liet algemeen is het verhaal nogal zot
en Jigt de superioriteit van superman er
te dik op om het geheel erg spannend
te makert. In dc hoofdrollen Kirk Alyn.
Noel NeiII en Tommy Bond.
Cineac Victoria
De Erfgename
Op welk niveau het spel van Ohvia
de Havüland staat, heeft men onlangs
in de aangrijpende film Snakepit nog
weer eens kunnen waarnemen. Onze be
wondering krijgt een nieuwe en mis
schien nog stcikere stimulans door haar
sublieme creatie in The Heiress (De erf
gename) van het schuchtere, linkse, niet
mooie meisje, wier noodlottige naïeve
liefde zo'n tragische wending neemt,
wanneer de man, voor wie ze bereid
was alles op fe offeren en geheel mot
haar milieu te breken, ontmaskerd
wordt als een charmante non-valeur, die
alleen maar .een goodc partij* zocht.
William Wyler heeft het psychologisch
fijn geschakeerde verhaal meesterlijk
verfilmd met een wonderlijk effectieve
beheerstheid, juist ook bij die climaxen,
die het sentimentele uiterst dicht nAde
ren. Zelden slaagde een regisseur er zo
voortreffelijk in partij te trekken van
een ouderwetse sfeer en levensstijl en
de verstarring en onwerkelijkheid, die
bij het weergeven daarvan de levende
figuren zo vaak in een dode hoek druk
ken, Ie vermijden.
Ralph Richardson is de vader van het
meisje; hij minacht haar, misschien on
bewust, omdat zij in zo weinig lijkt op
de aanbeden overleden vrouw, wier
schoonheid en charme m zijn herinne
ring als een volkomen over-gcidealï-
seerd beeld voortleeft. Voor hem is de
dochter ook alleen de .partij', die hij
slechts aan de hoogste bieder wil af
staan en hh infecteert zijn dochter met
een minderwaardigheidsgevoel, dat zich
wel ontspannen moet in een tragische
affaire. Montgomery Cllft speelt de jon
ge man cn hij doet dit zo subtiel, dat-
men bijna tot het einde toe in zijn goe
de trouw blijft geloven. Ook de andere
rollen fn deze uitstekende speelfilm met
litteraire mslag zijn optimaal bezet.
paalde commissie waarvoor hij
dan, indien hij zulks wenst, een
examen aflegt. De Tonen variëren
van 6 tot 15 per week. Er
wordt wekelijks 40 uur of 5 dagen
gewerkt (in de landbouw 56 uur)
en de overuren worden buitenge
woon goed betaald. Na al deze zeer
zeker niet ongunstige aspecten,
noemde spr. ook een onprettige
toestand, nml, het schrijnende
woningtekort. Het zal nog jaren
du-en eer hierin is voorzien en het
is sterk aan te bevelen wanneer
men gaat emigreren, kleding, bed-
degoed en enig meubilair mee ts
nemen. Fa er met grote nadruk
op gewezen te hebben, dat men
zich zoveel mogelijk eerst in de
taal moet bekwamen voor men
zich naar het Engels sprekende
Australië begeeft, raadde spr. de
vrouwen onder zijn gehoor aan
vooral enige echt Nederlandse
wanddecoratie niet thuis te laten.
De huizen daar kennen onze keu
rige en vrolijke behangetjes niet
cn uit ervaring is het spr, geble
ken. dat een kans op heimwee
door een dergelijk Nederlands
cachet voorkomen kan worden.
Na het onderwijs cn de meest
populaire takken van sport te heb
ben besproken, en ook het Austra
lische menu genoemd te hebben,
besloot de heer Van Luijk zijn toe- I
spraak met «r op te wijzen, dat de
sociale "rol der kerken in Australië
van veel belang is en menige
vreemdeling van deze bemoeiingen
een grote steun zal ondervinden.
Na de pauz werd een tweetal
films vertoond en beantwoordde
spr, de talrijke vragen, die over
het behandelde onderwerp werden
gesteld.
hierop had geantwoord, dat die
tentjes er sinds de tachtiger jaren
stonden, men niet voornemens was
de kermis een. permanent karakter
te geven, maar dat het verdwijnen
ervan een open ruimte te zien zou
geven, dat er wel degelijk vreem
delingen in Scbeveningen zijn en
dat de exploïtatiemaatschappij
„Scheve pingen" helemaal niet on
tevreden is, sloot de voorzitter de
vergadering.
Na een rondrit door Rotterdam
werden de congressisten in de na
middag officieel op het Raadhuis
ontvangen.
In zijn begroetingsrede wees de
burgemeester, mr. P. J. Oud, er op,
dat Rotterdam het grootste belang
heeft bij een goede organisatie
voor het vreemdelingenverkeer.
Het put als de eerste haven van
ons land de levenssappen uit het
verkeer. In 1938 was Rotterdam
zelfs de eerste haven van geheel
Europa. Er is in de Maasstad veel
verwoest, maar nu hebben de con
gressisten kunnen zien, wat in vijf
jaar moeizame arbeid is bereikt.
Mr Oud hoopte, dat talloze vreem
delingen zouden komen kijken, hoe
Rotterdam weer bezig is de „poort
van Europa" te worden.
De deelnemers aan het congres
van de Algemene Nederlandse ver
eniging van Vreemdelingenverkeer,
dat gistermiddag in Diergaarde Blij-
dorp is gehouden zijn 's avonds in
„Ouo Rotterdam" geweest. Bij een
ontvangst in het Hof van Weena zijn
..artelijke woorden gewisseld tussen
de voorzitter van de commissie Oud
Rotterdam de heer J. D. Bokhoven
en oud-minister Deckers, voorzitter
van de ANW die zich bijzonder
waarderend uitliet over het centrum
van vermaak dat het Rotterdamse
park is geworden.
Mooie opdracht
Aan het aannemersbedrijf E-
Blok te Rotterdam werd opgedra
gen het maken van een Zeedijk
met bijkomende werken, in de
Waddenzee.
Aanneemsom plm. 1.500.000.
Advertentie fl.M
In deze zomermaanden dragen de
culturele instellingen van onze stad
op bescheiden wij2e een steentje bij
aan de festiviteiten rond de Ahoy'.
Het gemeente-archief herbergt thans
binnen zijn muren een tentoonstel
ling, die geheel is gewijd aan de we
deropbouw van R'dam. Het initiatief
daartoe is te prijzen. Wij kunnen er,
bij alle scepticisme over de trage
gang van zaken, de synthese uit put-
dat de jaren niet ongebruikt zijn
voorbij gegleden en er, bij alle moei
lijkheden, die wij op onze weg ont
moeten, toch vorderingen zijn ge
maakt, waarvoor wij onze ogen niet
mogen sluiten.
Veel foto's, veel tekeningen; zij
geven tezamen het beeld van de ont
wikkeling, waarvan het beginpunt
ligt in de dagen na het bombarde
ment, toen er, zoals enkele luchtfo
to's duidelijk laten zien, slechts spra
ke was van een barre steenwoeste
nij. Wij zien hier ook hoe belangrijk
het is geweest van al die werk
zaamheden, die het beeld van. dag
tot dag veranderen, tekeningen en
aquarellen te doen vervaardigen
door onze jonge kunstenaars. De to-
pegrafie was daarbij zeer belang
rijk, doch ieder van deze tekenaars
gaf zijn visie op zijn eigen manier
en daardodr is er toch enige afwis
seling ontstaan. De latere histori
sche waarde van deze tekeningen
staat dan ook bij voorbaat vast.
Interessant is een maquette van het
ASRO, teruggekeerd na vele om
zwervingen door Europa. Wie een
indruk wil krijgen van het gezicht,
dat onze stad mettertijd zal krijgen,
kan hier veel wetenswaardigs op
doen, ook al zijn na het ontEtaan
van de maquette veranderingen in
het oorspronkelijke basisplan niet
uitgebleven. Men vindt er boven-
Hoeveel bagage pakt de tegenwoordige jonge vrouw bijeen na een onver
wachte uitnodiging van kennissen, net zulke tennisenthousiasten als zijzelf,
"om'ëen paar dagen te komen logeren? Toch zeker niet meer dan een week
end koffertje vol, waarin behalve voor een extra jurkje of jumper altijd
nog webruimte genoeg is voor een witte short en blouse. Zij zal stellig bij
het aanschouwen van bijgaand plaatje haar moeder en tante beklagen, die
toch al vooruitstrevend en „overdreven" sportief genoemd de tennis
sport bedreven in een dergelijke kledij. Wie waagde het haar blote armen,
en henen te tonen? Zonder lange witte kousen en smetteloos witte hoed was
het costuum een halve 'eeuw gelsden. niet compleet.
Dit sporttenue en nog vele andere
toiletten van 20, 30 of 50 jaar geleden
kan men bewonderen op de mode
shows, die gedurende veertien dagen,
op het terrein van Rotterdam Ahoy",
in Parkzicht worden gehouden.
Want al biedt de tentoonstelling
ook aan de dames nóg zoveel be
langwekkends, de door Leramen-De
Wit Coutre in samenwerking met het
modehuis Manquin uit Parijs gear
rangeerde show, maakt een bezoek
wel bijzonder aantrekkelijk. Me
vrouw Lemmen-De Wit verdient alle
lof voor de samenstelling van deze
show, waar we nu eens niet uitslui
tend moderne toiletten, maar ook. de
kledij, die we alleen maar kennen
van familieportretten, in werkelijk
heid kunnen bewonderen.
Na een lang geruite reisjas met
grote pellerine uit 1900, waarbij een
met veren hoog opgewerkte hoed
wordt gedragen, komen, onze moder
ne practisch e reiskleren: mantelpak
jes van pled de poule of kleine ruit
jes (waarbij mooie handgeweven
stoffen van Nora Lemmen) en ruime
mantels, zoals een. prachtige kwaliteit
kameelhaar.
Bij de inprimé's valt bijzonder op
een japon met paarsblauwe bloemen,
waarvan de kraag met opstaande
rand van voren tot diep in. de taille
doorloopt, Manquin toont een zwarte
wollen japon met op zeer aparte
wijze aangeknoopte wijde lange mou
wen over een kort aangeknipt mouw
tje heen.
Voor de reiskledij van haar, die
zich een duur hotel, chique uitgan
getjes en een hutkoffer vol kleren
kunnen permitteren, is er een keur
van avondjaponnen. Korte zoals
een beeldige grijs met rose tule.
waarbij een kapje van rose bloeme
tjes en lange. Er wordt veel ge
werkt met borduursel, met satijn en
zelfs met edelstenen. „Opera" is een
lange witte organdi-avondjapon met
zwarte kant. Mevrouw Lemmen-De
Wit ontwierp de bij deze toiletten
passende hoedjes.
De shows worden gehouden dage
lijks, behalve Zaterdags en Zondags,
viermaal per dag: om elf uur, half
drie, vier uur en negen uur.
dien perspectieftekeningen van gro
te gebouwen en woningcomplexen,
die eens zullen verrijzen, en die, zij
het dan dat het slechts papier is,
ons de verwachting geven, dat er op
den duur een stad zal worden ge
boren, waarop wij trots zullen mjn.
Ruurlo in Oud-Rotterdam
Zondagmiddag zal een groot ge
zelschap boerendansers uit Ruurlo
een bezoek aan Rotterdam Ahoy' en
wel speciaal aan Oud Rotterdam
brengen. Daar zal men zowel in de
loop van de middag als 's avonds
demonstraties geven waarbij af en
toe aan het publiek gelegenheid
wordt gegeven deze traditionele na
tionale dansen mee te beoefenen. De
vele andere attracties in Oud Rot
terdam hebben die dag normaal
voortgang.
Concert Heemraadsplein
Het harmonieorkest „Tot steun in
den Strijd" geeft op Zaterdag 17
Juni in de gemeentelijke muziek
tent op het Heemraadsplein een con
cert van 20 tot 22 uur onder leiding
van de kapelmeester D. Jongbloed.
Commissie voortgezet
handelsonderwijs
Heden reikte de voorzitter dr W.
F. Liehtenauer het Rotterdams be-
drijfsdiploma uit aan 55 geslaagden,
van de cursussen „Scheepvaart en
Expeditie" en „Industrie en Handel",
die in de afgelopen wintermaanden
in de economische hogeschool wer
den gehouden. Er werd medegedeeld
dat in het komende seizoen cursussen
„Assurantie en Scheepvaart en Ex
peditie" zullen worden gegeven.
Advertentie (l.M.)
trotseren de tijd
door degelijkheid