m,
coum
HET ATELIER
ADRIAAN CORNELIS
Meisjes achter traliesbekend
gegeven goed verfu
ACHT DAGEN JJIT
„VERMEER thuis" in Delft
«Mgl
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
The Purple Heart, een knappeI
oorlogsfilm
Gekooide meisjes
I
in Rotterdam
Frans toneel in
Rotterdam
Fraaie doeken uit Mauritshuis
thans in het Prinsenhof
/Él
Het paradijs hoeft niet zo
groot te zijn
Suzanne Danco zingt
Shelicrazadc
Waar Zuid wijk nog m de windselen ligt
mmMm
BATH-SOAR
BOURJOIS
Zaterdag 18 November 1950
Het „gesticht" in ai zijn vormen, van
verpleglnus- tot opvoeding*» cn straf-
Instittnit toe, is ais filmonderwerp be
slist niet nieuw. Müdchon jn Uniform,
Prison sons Barres, Snakepil. men kan
20 doorgaan. Vooral de Franse film
Jicclt in dit anilicu menig keer inspira
tie gezocht menig keer ook met succes.
Hetzelfde geldt voor Gekooide Meisjes
(Au itoyauioc des Cicux). ccn film var
Jollen Ditvivicr. die blijkens het voor»
woord, dat elke mogelijke gelijkenis
met bestaande Instellingen va
soort iccn Ycrbctcringsgcstlcht voor
jonge meisjes) afwijst, niet in de eerste
plaats een sociale strek1'ms» heeft. Het
gaat in deze film toch -erst om een
onschuldig meisje, dat :cit!ijk hele
maal niet in dit vrij ongunstige milieu
thuishoort, om haar liefde voor een
vrij jonge ctcctricien. dJe haar uit het
gesticht komt bevrijden. Op r.ichzcif Is
die geschiedenis helemaal niet zo be
langrijk. een beetje naïef cn over-ro-
jnantisch. maar tegen dc achtergrond
vnn het instituut met zijn woelige, op
standige bevolking, die in ccn koude
oorlog la gewikkeld met de hardvoch
tige en sadistische directrice, krijgt die
inlrlge (och ccn bijzondere glans en
diepte. Dc gcsUclitsmcfsjcs zijn «tuk
voor «tuk zeer naijverig op *ot geluk
dat hun vriendinnetje wel en hun nim
mer is tcbcurlgevallcn wat ook voor
dc moesten de aanleiding is geworden
tot dc kleine misdaad, die hen ten
slotte liter In dit gesticht dr*?t belan
den, maar ondanks die gevoelens doen
ze at het mogelijke om het prille meisje
te helpen bij haar vlucht uit bet ge
sticht, Duvivicr iiccft dit niet ccn wel
buitengewoon gevoelig oog {en hart)
gezien cn dc film zit vol met allerlei
markante, vaak geestige détails. Na. dc
overstroming tegen het slot ook a!
weer 'n meesterlijk stukje film krijgt
dc film wel ivat teveel dramatische ac
centen tegelijk, maar dat doet weinig af
aan dc gaalheid -vm Duvivicr's werk,
dat bovendien :o heerlijk onvervalst
puur-Frnns is. Suzy Prim, Suzanne
Cicuticr, Serge RcgglanJ vormen met
anderen een voortreffelijke bezetting
(CINEAC cn VICTORIA).
Bijna een documentaire
Do zeer goed geregisseerde cn aan
grijpende film'The Furple Heart, die op
het Holland Festival 1350 is vertoond,
draait deze weck in PRINSES. Het werk
is gebaseerd op een nooit icnvolle opge
helderd oorlogsgebeuren na dc eerste
bombardementen der Amerikanen op
Tokio. Heel wal piloten vielen daarbij
in handen cler Jappen en velen werden
gruwelijk omgebracht. De film vertoont
nu dc lotgevallen van een 8-koppigc
bemanning van een gevallen vliegtuig.
Dc jongens worden door vcrruul
een Chinese gouverneur aan >«tSand
overgeleverd. Htm proces is een farce.
Het wordt gevoerd onder letting van
politieke fanatici cn met de as-mogend-
heden sympathiserende journalisten. De
vlieger» worden cr van beschuldigd
niet—militaire doelen tc hebben gebom
bardeerd en als zij geen antwoord wen
sen ie geven op de vrang van welke
basis zij dc bombardementen onderno
men hebben, worden zij op dc gruwe
lijkste wijze gemarteld en verminkt en
lenslotlc ter dood veroordeeld. Als post-
tiumc onderscheiding ontvingen zij van
de Amertttnnnse regering voor hun
heldhaftig gedrag dc oorlogedccoratfo
The Purple Heart, 1
Vooral hot eerste deel vnn deze aan
grijpende film vertelde regisseur Lewis
Milestone bizonder knap en zo geloof
waardig. dat tnen aan ccn documentatie
denkt. De hele voorbereiding van de
rechtszaak en vooral het binnenkomen
der beklaagden is van ccn verbluffende
echtheid. Later is de film niet helemaal
van ietwat theatrale effecten vr(J te
pleiten, maar als geheel is het toch een
bewonderenswaardig knap stuk werk.
waarin bovendien door ccn sterke be
zetting uitstekend spel gegeven wordt,
na. cinnr Dn na Andrews. Richard Conto,
Donald Berry. Sam Lcvcnc, Charles
Russell, Farley Cranger, Keven O'Shca.
Teveel, van het. goede
Zelfs ruim twee en ccn half ui_.
rpoeiauur. zes sterren, 160 (gewone) ac
teurs cn 2D,000 figuranten blijken toch
niet tn staat dc film Fabiola op me
dium-niveau te nandhavcn. Men zou
haast niet geloven dat dc regisseur
Alcssandro Blasctti dezelfde mnn Is. die
zoiets verkwikkends maakte als Vier
stappen in de wolken. Dc Christenver
volgingen in dc nadagen van het Ro
meinse keizerrijk vormen de achter
grond van do tamelijk verwarde cn bui
tengewoon onduidelijk geschetste ge
beurtenissen, waarvoor kardinaal wise-
man's roman dc slof leverde. BtasetU
heeft werkelijk niets nagelaten om het
dramatische verhaal zo historie-getrouw
mogelijk weer tc geven en daardoor is
een met pscudo-klasslekc costuum»,
standbeelden cn andere attributen vol
gepropte film ontstaan, waarin dan nog
bovendien enorme troepen aangeklede
mensen rondlopen, die dc algemene ver
warring nog slechts groter maken. De
schone Mlchdle Morgan is ccn uitste
kende actrice, maar zo'n vcranticktc rol
als die van net Romeinse mcisJc Fabio
la is zelfs haar te machtig. Michel Si
mon sterft al aan het begin van de film
en voort* ziet men Henri Vldal als de
eerzuchtige jonge Gbilisdic Tarzan.
die tenslotte de held van de Christenen
wordt, en Louis Salou als een gemene
prefccius. Toch moet gezegd worden dat
oen scène nis de strijd in dc arena ccn
bijzonder sterk on spannend stukje film
la. En zo zijn er meer voorbeelden. Maar
jammer genoeg zijn er niet genoeg van
die stukjes om een mooi cn belangrijk
geheel te maken. Fabiola wordt In
LUXOTt vertoond.
Vooroorlogs
In LUTUSCA kan men de kennisma
king hemlomvcn met dc van jaren her
daterende film ..13 Stoelen", die Heinz
Rühmann cn Hans Mcscr ten "tonde
voert op jacht naar dc schat van ÏOO.DOO
Mark, die in een der dertien van tante
Barbara geërfde meubelstukken vei bor
gen Is. Degenen, die dit succesnummer
van de voor-oor logs e Duitse filmin
dustrie nog niet zagen, zij aangeraden
deze kans een» waar te nemen, want het
t Lj is,J 1
Advertentie (l.M.)
Grote
venchcidenhcid
GOUDEN
DAMESR1NGEN
mei prachtige klturstenen.
Is zeer amusante lichte kost cn derhalve
in deze tijd best bruikbaar.
Oude niacin
IN REX gaat net er deze week om wlc
dc Macht in Wyoming gal weten tc ver
krijgen. Er hebben zich een stel nijvere
pioniers in dit illustere deel van Ame
rika neergezet met het doel wat run
deren Ie fokken, doeh zij worden
(de pioniers) belaagd door sinister go-
Imcftc, dat het zJch In het hoofd heeft
Cozct de reeds gefokte runderen snodc-
tljk te ontvreemden. Aangezien dc pio
niers dit niet zonder r.ecr nci *r. vallen
cr enige harde vuistslagen cn wordt cr
ook nog wat geknald. Een llefalltgc
Vera Ralston en een sympathieke
George „Gabby" Hayes geven dc .'ilm
hot nodige romantische relief.
Het vreemde eendje Maria Lam
bert (Jinks op de voorgrond) met
de geslichtsmeisjes (Au Rovaumc
des Cieux, Cineac cn Victoria)
Atlfcrlcmia (I.M.)
Zc hebben 442 studenten pe-
rnwgd waarmee zé lie? liefst
op een- onbewoond eiland
zonden zijn.
248 antwoorddenmet Ingrid
Bergman
339 antwoordden: met Rita
Hay worth.
49 antwoorddenmet de ver
zamelde werken van Goethe,
Schiller, Homeros en God
fried Bomans
5 antwoordden niet, omdat
zij bet een onmogelijke vraag
vonden
1 antwoordde^ met een be
hoorlijke voorraad Bond
Streel sigaretten
And ré Barsacq, met wie men hier heeft kunnen kennismaken als gast-
regisseur bij R.T., kan men Maandag aan het werk zien met rijn eigen
troep van le Theatre de l'Atelicr, dal als première voor Nederland, de
ccmcdie Les 37 Sous dc monsieur Montaudoin part Labic/ic e» Martin
cn le Bal des Votcurs pon Jen» Anouittt rat speten (Maandag). Op derctj-
dc avond geeft hel gezelschap Boubcr voor de Rotterdamse Gemeenschap
in dc au/a Il.B.S. AJrikaandcrplein een voorstelling van Neem weg onze
harten van steen. R.T. speelt in het weekend De Vrek cn Het Laatste
Bedrijf, Een bijzondere gebeurtenis op muziekgebied is de uitvoering van
het grote koorwerk La Damnation de Fnust uan Bcrlior door Toonieuwst
en Rofte's Mannenkoor (Dinsdag cn Donderdag in da Schouwburg), Rot
terdamse grafici tenslotte openden gisteravond een expositie in kef Schie-
landshuis,
Hedenavond Zaterdag IS November;
.R.T. spoelt in de Schouwburg MolJére's
Dc Vrek. In de Wflhelmlnakcrk bespeelt
Frils Willcbrands het orgel. Hij brengt
werker» van o.n. Bach. Wolff, Jan
Zwart cn Mendelssohn ten gehore.
Morgen Zondag J3 November; in
't Venster een voorstelling voor dc
Filmliga. (10,30 u.) Een accordcanfcsti-
val, waaraan zeven verenigingen deel
nemen. wordt om 3.30 u. in dc Schouw
burg gehouden. Het slaat o.n.v. dc Rot
terdamse Kunststichting. 's Avonds
speelt R.T. daar Hic laatste bedrijf van
Emlyn Williams onder regie van Ri
chard Flfnk. Leerlingen van Max yan
der Hoyden houden (om 7.30 u.) in het
Do nfsi om men 1 nsll tmii een plano-wed- i
strijd. 'j
Maandag 20 November; o.n.v. de Al» 1
llance Frangalsc geelt le Theatre. (An—
dré Bnrsacrjj Jn de Schouwburg een
voorstelling van Les 37 Sous dc mon
sieur Montaudoin, ccmcdie-vaudcvSlle irj -i
1 bedrijf düor Labichc cn Martin en
van Le Bal des Votcurs. comédic-ballel
itx 4 taferelen door Jean Anoutlh. mu
ziek van Darius MJIhnud. Het gezel
schap Boubcr opent In de aula van de
'f.B.S. Afrikaanderplein een serie voor-
Tellingen voor de R.O. van Neem weg
onze harten van steen, door Scan O'Ca-
sey. Het Avont Gardeloneel R'dam geeft
een herhaling van W. A. Wagoner's Het
paradijs hoeft niet zo groot te zijn (on
der regie van do schrijven in Ons
Huls.
Dinsdag 21 November; La Damnation
de Faust, het koorwerk dat uitgevoerd
wordt (in de Schouwburg) door het
Toon kunst koor In samenwerking met
Rotte's mannenkoor, behoort tot dc
grote opera van dc 13e ccuwse Franse
toondfehtor. Eerst in dc jaren JB15—
ÏR^G kreeg het de huidige vorm van
„Legende dramatinue". nadat Berlioz
recd3 1B jaar tevoren-was overgegaan
tot de compositie van dc 'Huil Scenes
dc Faust. voor koor, soli en orkest, die
ln 1820 «Is opus 1 verschenen. Dn uit
breiding van deze Huil Scènes tot dc
grote viordclighcld. dlc dc definitieve
constructie van het werk sou worden,
geschiedde met evenveel laaiende geest
drift en volledige instelling van dc crea
tieve persoonlijkheid, als bij dc oor
spronkelijke conceptie het geval was.
Ook dc handeling cn een gedeelte van
de tekst ontwierp Berlioz zelf. zodat.het
werk, alhoewel ontleend aan Goethe,
toch een geheel under karakter .kreeg:
dat van dc tol ondergang gedoemde,
mateloze tragische romantische geest.
De solisten In de uitvoering zijn Erna
Spocenbcrg. Laurens Bogtman. Frans
Vraons cn Ernst EjoJkc. Het R.Ph.O.
begeleidt cn het geheel staat onder lei
ding van Otlo Glastra van Loon, Tn Ons
Huis concerteert de koorvcr. Per la
Muslca.
Dank zij dc bemoeiingen van dc
Alliance Frangaise en de vereniging
Nederland—Frankrijk komt Andre
Barsacq hier Maandagavond m dc
Schouwburg, mei zijn Theatre de
3'AlcJier dc Rotterdammers vergas
ten op twee zeer vrolijke en speel- l
se stukken van het Franse reper-
to ire, n.l. Lc bal des voleurs, een
comcdie-ballct (trés optimist®) van
Jean Anouilh'cn de Comédie Vau-
devile van Labiciie en Martin 'Les
37 sous do monsieur Montaudoin"
ccn guitige persiflage op do Franse
bourgoisio, U herinnert 2ich na
tuurlijk Barsacq, de zeer voortref
felijke regisseur, die hier verleden
jaar als gast-regisseur optrad bij dc i
instudering van het succcs-stuk
„Gasten op het kasteel".
Barsacq volgde in '40 Charles
Dullm op als leide. het
Theatre dc l'Atelicr. waar hij wind*,
dien dc stukken van 2ijn „lijf-au
teur" Anouilh regisseert en speelt
er. rr meestal ook dc decors cn cos
tumes voor ontwerpt.
Gezien dc prachtige resultaten die;
Barsacq in ..Gasten op hel Kasteel"
mot dc Rotterdamse spelers bereik
te, kan men met gespannen belang
stelling ,2ijn werk in „eigen huis"
tegemoet zien.
„VERMEER THUIS" IN DELFT
l-IIER ZOU EIGENLIJK ecu vertederend verhaal moeten volgen
oyer dc terugkeer van dc schilderijen van Vermeer in hun va
derstad. Delft heeft immers ccn goed deel van gfjn roem aart de
schilder te danken cn omgekeerd heeft men wel gezegd dat Vermeer
zonder Delft niet Ja'denken is. Of nu de sfeer cn het licht van Delft
werkelijk onontbeerlijk geweest zijn voor Vermeer bij het scheppen
vnn zijn meesterwerken is moeilijk uit tc vinken, maar in ieder gevai
lean man atcli dc ureuflfdc van de Dcl/fcnarcu foorstellen, cis men in
r«ct sfcmtmnpspoRc „Prinsenhof het Gezicht op Dctft", het ..Meisje"
eu ..Diana ;ict hangen omringd door andere kunstwerken, die tijdens
dc ccrbouujiny van het Mauritshuis zolang in Dclfi logeren.
Zeldzame schoonheid van
Vennecrs schilderijen
Weliswaar is hel Pruimth?ft cvei..,..„
als -het Mauritshuis. ccn ideale ten-
toonsitcIlinsEjJclcKcnhcid wat öe belich-
nice diepte der zee opgedoken kleinood
is tc vcTCcJijken met de schoonheid van
Vermeer's schilderijen.
INVLOED MERKBAAR
vele meesters, die In het
I Prinsenhof Vermeer omringen, hebben
tma betrëft7dneh 'biVkarakte7van hcï K
v*<=h fkben ten- J' Pictcr" d'M Vahr rivfrtr.
Carol Fabritivs: „HcL Puiten je".
Advertentie
I V£
ELECIRISCHE ORNAMENTEN
VOOR ELKE KAMER
OOR'ELKB BEDR31
Mlddeljandstrati 72 - Telef. 303(4.3123:
HECTOR BERLIOZ
tn'cns grote hoonccrk La Dnnnui-
tion efe fulst Dui^dup en Donder-
tföp door Toojtfcu»5l cn Rotte's
Mannenkoor wordt uitgeroerd.
Een Nederlands toneelschrijver
did zijn stuk gespeeld ziet onder
eigen regie mag niet mopperen, ja
hij verkeert in oen benijdenswaar
dige positie. Het zou natuurlijk
voor W. A. Wsgcncr. de artistieke
lcjder van" het Avantgarde Toneel
Rotterdam, wiens „Het paradijs
hooft niet zo groot le zijn" gisteren
iu Ons Huis werd opgevoerd, nog
hot,1 wat idealer geweest zijn als
hij j.nd kunnen werken met men
sen van. het vak in plaats van met
de min meer verdienstelijke
amateurs van zijn eigen troep,
voor wie het over het voetlicht
brengen van dc intelligente dia
loog een lang niet gemakkelijke
opgaaf was. maar ook in de gege
ven omstandigheden was cr voor
de auteur-regisseur zeker reden tot
tevredenheid.
In het programma verklaart de
schrijver dat hij ernstig 2iin best
gedaan heeft van het „dramatisch
verzinsel" een blijspel tc maken en
hij veronderstelt dat het de toe
schouwer «en zorg zal zijn wie of
wat het probleem is, als het stuk
maar enige inhoud heeft die men
plezierig vindt.
Nu, oen plezierige Inhoud heeft
het stuk zeker. Om tc beginnen is
de vondst al heel aardig; Een oor-
loRsvIleger zit, ha ccn noodlanding,
drie jaar in zijn dooie eentje op
ccn onbewoond eiland. Om zteh
tegen verwildering cn geestelijke
ineenstorting te beschermen, ver
beeldt hy zich een communicatie
niet dc bewoonde wereld door mid
del van gefantaseerde gesprekken
door een eigengemaakte telefoon.
En dan zorgt een schipbreuk op
eens voor wel zeven lieftallige
gasten, balletmeisjes, die zijn een
zaamheid komen del on. Knap te
kent de auteur de reacties van
deze, naar aard cn temperament
t.o verschillende vrouwen, op dc
nieuwe situatie, waarin het enig
ma mie Hik lid van het gezelschap
natuurlijk een grote rol speelt.
De verdienste van het spel is,
dat de handeling geen ogenblik
lijdt onder dc verkondiging der
uitvoerige theorieën, in de vernuf
tige dialogen vastgelegd., maar het
streven naar volledigheid in ziin
psychologische varianten speelde
de schrijver parten bij de compo
sitie van zijn stuk, zodat men zich
soms niet kan onttrekken aan het
gevoel meer te doen tc hebben met
ccn novellist, die zich knap van de
dialoog bedient, dan met de bou
wer van een evenwichtig toneel
stuk.
Onder de uiteraard zeer. ver
zorgde regie van Wagoner en in
een bizondor suggestief decor van
Louis van Roodc, hebben dc avant
gardisten een vlotte voorstelling
van het spet gegeven, waarin men
met genoegen zag optreden: Roe
lof Kistcmakcr als Evert Straat, dc
sterke, en nobele- vlieger, Netty
Luytenbeck, Lotto S tem man n,
Eugenie La Barre, Egbortö W. En
terman, let Wagoner. Ada Slock
cn Elizabeth van Henvaarden als
tie balletmeisjes cn Arnold Hielkc-
ma als dc kapitein van liet redden-
tic schip, dat dc mensen weer naar
dc bewoonde wereld zal brengen.
Het vrij talrijke nubliek heeft
met een hartelijk applaus van zijn
waardering blijk gegeven
R. V.
minste zeer benieuwd of het beter
ouliliccrdc Haagse Gemeentemuseum,
waar straks dc overige kunstschatten
van het Mauritshuis (w.o. dc Rcm-
brandtsü tc zien zullen zijn. een even
Kunstig kader zal blijken ie zijn voor
uude kunst.
VOLMAAKTE HARMONIE
Maar goed Vermeer Is dan veer tl mis
en bij dit vertrouwd klinkende „Thuis"
bedenkt men dan oocctis. dat van het
leven van dc kunstenaar Wcinlc meer
bekend is. dan dat hij in Delft geboren
cn ccstorven is cn cr zijn hele leven
gewoond heeft. Zijn leven, dat waar
schijnlijk zonder uiterJiikc schokken
is verlopen, blijft mysterieus, evenzeer
nis zijn heldere, klare schilderijen ccn
KeVie)mzinnice werking hebben. Is de
GctaatsuildrukkinK van het „Meisje"
niet vol Geheimen, even ondoorgronde
lijk als de Glimlach van Mona Lisa?
Doch Vcrtr.ccr's cchcim is rein cn
puur. Hij antwoordt op alle vragen met
de serene stilte van zUn OBVerGclijke-
lijfce schilderijen. Onvcrcclijhclijk.
want geen van dc andere genre schil
ders van zn tijd, bereikt de volmaakt
heid van harmonie, van eortvoud, van
doorzichtte kleuren clans, die de zeld
zame schoonheid van Vc'rmccr's schil
derij uitmaakt.
ZILVERIG LICHT
Hoe eenvoudig Is b.v, dc opbouw van
zijn ..Gezicht op Delft'* met de verde
ling in voorgrond niet het water, mid
dengedeelte met de huizen cn ten
slotte hoce wolkenlucht. Van wélk een
«amenvattende visie getuigt dit werk.
waarin alle bewondcrcnswaardicc de
tails (die nooit pietepeuterig zijni tn
het geheel zlln opgenomen. Het licht
is in dit landschap, evenals dat in de
binnenhuizen het geval Is. de bindende
factor. Dit zilverige licht omspoelt ahc
dingen, dringt tot in de diepste scha
duwen door, helt alle krasse tegenstel
lingen op cn drukt de Mille, even wee
moedige gemoedsstemming uit, die alle
schilderijen van Vermeer kenmerkt.
PAREL EEN STMROOL
Ongetwijfeld betekende bet con
cert, gisteravond in de Schouwburg
gegeven een hoogtepunt in de reeks
der 'Philharmomschc Vrijdagavond
concerten.
Het begon direct al met ccn ge
spannen vertolking van Berlioz' ou
verture „Le Carnaval Romain, die
dc nodige romantische accenten
kreeg, cn een met gave, doorzichtige
klank gespeelde „Egloque" van Hen
ri Ribaüd. een jjraelitig, Innig klin
kend werkje, dat men steeds weer
gaarne hoort.
Diepe indruk maakte de uitvoering
van Ravel's Shchcrazade, gezongen
door de sopraan Suzanne Danco.
Hier was een zangeres aan hei
woord van een wel zeer hoge klas
se. Haar fraaie, warme slem. die zij
tot in de perfectie beheerst, en haar
artisticiteit, groots cn voornaam van
allure, stonden borg voor een weer
gave van deze meesterlijk geconci
pieerde. compositie, die in altc op
zichten uniek mag worden genoemd.
Hulde aan FHpsc en dc zijnen, die
op zulk. oen consciëntieuze en nobel
klinkende wijze, dc iel eisende be
geleiding wisten te realiseren.
Begrijpelijkerwijs was het succes,
dat de kunstenares oogstte en waar
in zij dirigent en orkest ruimschoots
liet dolen, langdurig en geestdriftig.
In niet mindere mate kon men ook
dc reproductie van Mahler's vierde
symphonic .waarderen. Dc2e muziek
met haar niarme breed zingende me-
lodiek ligt het orkest opperbest. Het
gevolg hiervan was. dat men van
de eerste tot dc laatste noot volko
men Kebocld luisterde. In hel 'natste
deel van dit werk kon men Suzanne
Danco opnieuw bewonderen om haar
indrukwekkende vocale cn artistieke
capaciteiten. Zij zong „Das Hunmli-
sche Lebcit" op waarlijk hemelse
wijze,
HERMAN VAN BORN
tius t*u Pictcr dc Hooch. .Fabrltlus. de
pcnialc leerling van Rembrandt, vestig
de zich in lr>52 Delft, twee Jaar
voordal hij bij dc' buskruitramp een
voortijdige eu tragische dood vond.
Waarschijnlijk heeft Vermeer, die in
1832 juist 20 jaar oud was. enige in
vloed vnn Fabritius ondergaan. Vooral
liet beroemde „Puttcrtje" vnn Fabritius,
wcUtRl door het blanke licht en dc
eenvoudige, grootse schilderwijze, waar
door dit simpele schildert je uitmunt, dc
veronderstelling, dat Vermeer hier iels
kon leren.
Ook Pictcr dc Hooch heeft sedert
1C54 enige Jaren in Delft rtoorcebrarht
en cr zijn mooiste schilderijen gemaakt.
Men moet wel aannemen, dat hij per
soonlijk contact gehad heelt met dc.
hem verwante. Vermeer. Dc „Binnen-
plaats te Delft" werd door de Hooch
omstreeks. 1C5G Geschilderd. Het Is door
compositie en stemming een mooi schil
derij. maar kan toch ntct wedilvcren
met dc gaafheid cn ingehouden kracht
van vcrpiccr's meesterwerken, die kort
daarop ontstonden en het is dan ook
volkomen onbegrijpelijk, hoe men tot
diep in dc 13e eeuw dc Hooch kon pre
fereren boven Vermeer.
Het zou te ver voeren, hier alle be
langrijke schilderijen, dlc momenteel
In |\ct Prinsenhof verzameld zijn. uit
voerig te bespreken. Laat 5k dus ter
oriëntatie volstaan niet een opsomming
van enkele hoogtepunten. Er zijn mooie
Jan Stcon's. ccn merkwaardige Nicolaas
Macs, „Jutio. of dc luisterende huis
vrouw". en dat Juweel van Hollandse
genre schUdcrkunul; Tcrberehs .„Moeder
lijke zorgen". Vorder vindt men „Schel
pen" van Van der Ast, het-vtsstilleven
van Abr. van Beycrcn. het „Scheve*
Ingse strand" van Simon dc Vlieger,
„Vee In dc weide" van Potter cn „Mu
ziek na de maaltijd" van Palnmcdcs cn
nog vele andere oude bekenden uit hej
Mauritshuis. Het Is tc hopen, dat het
Haagse publick niet zal verzuimen deze
meesterwerken in hun nieuwe omge
ving te gaan bezien, want zulk een
Met een zekere voorliefde heeft dc ,t*sL0(* kan nieuwe aspecten openbaren,
schilder dc meisjes- cn vrouwenfiguren behalve dat. zim Delft cn het Prinscn-
in zijn Ihof oi» zichzelf. nalnurlHk altJld een
parel
send symbool voor zijn kunst, Niet het i
fonkelen van edelstenen, niet het schlt- j
teren van gouden sieraden, dnctt de i
zachte glans van het uit dc geheimzin- l
Kr ac incivu iiouivcniicurcn
n oeuvre met parels getooid en dc i ccn
is dan^ ook een bij uitstek pas- 1 "crichtiRlng ten IJ E PENNING
„Geziekt op Ddjt" door
Joh. Vermeer
Voor ons liggen de twee delen van
het boekwerk „He Wonderen van het
DlemirSJV." (Uitgave „Elsevier" Am*
Klcvdam). geschreven door Dr Maurice
Miirtutj met medewerking vnn bekende
zoölogen uit. Groot BrUtanntö, do Vct-
enifrdo stzlen. Denemarken en Neder,
land. Het gcliccl werd Ingeleid door
Prof. J, E. VV. Ihlc. In Uct eerste deel
worden* dc ongewervelde dieren be
handeld. in liet tweede deel dc gewer
velde. Deze boeken zijn in de eerste
plaats bedoeld om belangstelling tc
Woensdag 22 November: in *t Venster
(12,30—1.30 u.) ccn noci^-gramofnonpln-
toncmicert: Brahms. Voor de leden van
de n'dnmsc Kunstkring speelt de pln-
nist Gert v, d. Steen ccn programma,
dat mlshiHcntl werken van Debussy lie
ve t. O.a.v. het R'd/iros Operakoor houdt
dc heer nioincri5 ln de Blauwe Zaal een
lezing met gramofoonplant-UlustrnUc.
Donderdag 23 November: Sn de
Schouwburg ccn herhaling van La Dam
nation de Faust. (Zie Dinsdag 21 No
vember).
Vrijdag November: ln dc Koningin-
nekerk het tweede R.Ph.O.-ec-nccrl met
toelichting door Eduard FJipse. Het
programma noemt de ouverture Saskia
van Bernard Zwccrs, Badings' sympho-
ntsche variaties over ..Het waren twee
Conincskindoren) cn Bruckner's Zesde
Symphonic.
Zaterdag 25 November: R.T, ln de
Schouwburg. Stuk? Nog nicL bekend.
De i/lmortffjiiip tot ccn bezoek aan het so-juist in
pebruifc genomen atelier van dc Rotterdamse kunst
schilder Adrtacn Cornells vermeldde nis adres de
Korpcrsweg, cegeuoyer dc hoeve „Dc PJicjtfa" non
cis Charloisc Lagedijk, cn bereikbaar met lijn 3.
Maar zelfs al sta jc dan aan het eindpunt van lijn 3.
dan hen je cr nog niet. Zolang dear, «rittcr het
tuindorp Dc Vaan. Zuidwijk
fit de windselen ligt, is da
omgeving puur landelijk met
een hoge, Rulsdacl-achtigc
hemel, smalle, spiegelende
sloren naost slingerende dij
ken en melancholieke bo
men. Toch duurt dc tvonde
ling niet langer dan Uointig
minuien cn n/s je dan bij de
Phentr slant, fmir jc tegen
hei valse licht, dat tussen
<lc wakken van ccn van re
gen verzadigde lucht, -over
het vlakke tand valt. Bet
moet hier zfju, daar is geen
twijfel anti. maar er is in
geen velden of wegen een
huis te 'ontdekken... En
dan loop je op goed geluk*
dc*po'der in, net zo lang tot
jc voor het atelier van
Adriaou Coniclis stnaf, ccn»
soort romcWitiisjc, versc/io-
len tussen groen, hulst cn
plnnlcn.
Binnen brandt dc kachel
en is Jict gezellig cn knus
als op ccn oudc, Brabanise
ricct, mcr klinkers als vloer
bedekking en ccn balk, die
hei dak stut. Zes weken
heeft hij nodig gehad om
deze bloemkwekerijwant
dat was het eerst, op tc fcnaj
deur openvalt, denken «e eerst een
schilderij van il/iffct (e ricn, ecu
'«iifiition nc/ifcr ccn met paarden
bespannen piocg, maar het is slechts
een van dc verrassingen van dit
optrekje dnar in dc peripheric unit
de stad, op dc grens van
steenklompen cn flardfcltii-
icn.
„Hoe hen je /lier eigen
lijk verzeild geraakt?"
Hij lacht en schenkt thee
in vuistgrote hommen.
„Vind jc het hier mooi?
Nou. ik ook. Ik kan dc
schuur overnemen cn heb
dit. na overleg met Kunst
taken. gedaan. liet is /der
rustig en ik dt niemand in
de toep. Hier heb ik uu ai-
lijd naar verianpd."
„En... Zindiofjk?"
„Lnol maar komen. Zover
is het nog friet eu ik heb
ren sfi/Ic hoop in dr grocn-
pprdet 'tc vallen. IVa'njci-
ding heb ik. cl en op cicc-
iricitcit zal ik dan ook niet
lang' /roeven tc wachten.
Voorlopig moet ik vic be
helpen met een petroleum-
lamp/'
Adriaan heeft at veel
aanloop gehad. Met enkele
kunstbroeders heeft hij zijn
atelier plechtig ingewijd. Nu
ben ik alleen nog benieuwd
wat cr uit zijn handen
komt, liter, in dit unit tun-
- ,.,.cn tn zijn uicutve U'crfcpfaats met al gen. In ccn hock van het vertrek Jerdamp verzadigde laad, waar je
cn te verbouwen voor hij dc zolder- het gereedschap, dat hij nodig heeft staan een ctspera cn een schilders- aan alles denkt, behalve aan ab-
mmcr in de jmiun.rstraat kou vaar- voor zijn kunst. Het licht «alt door crcl; (epen een'.wand Ziccjt hij ccn. stractics...
wet repgen. £?i nu staat Adriaan de vensters aait de voorkant over"de boekenkast gebouwd cn cr is ook
daar vergenoegd cn een beetje trots lange tajel met schetsen cn tckenin- ccn gemetselde schoorsteen. Als da Schm.
wekken voor het dier, maar tevens om
ons duidelijk te maken, hoe dikwijls
fchijnbaar onbelangrijke diersoorten
van grote betekenis kunnen zijn voor
onze samenwerking. Men beschrijft
niet alleen het dier op zichzelf, doch
dc gehele achtergrond -.an zijn leven.
Beide delen zijn overvloedig geïllu-
sirreerd, met prachtige, suggestieve
foto's. Heelt men eenmaal ccn deel tff
hand penomen, dan boeit liet zu zeer.
dat men Iicl niet spoedig terzijde legt.
De tekst is boeiend cn dc unieke foto's
geven «en bijzonder realistische kijk
ntct alleen op het leven der fileren,
doch nok op hun strijd. Kostelijke boe
ken dlc een dieper inzicht geven op het
So rijk gcsclinkccrdc dicrcnvjjk.
Over ..Godsdienstige Opvoeding"
hoeft M. spanJnard-Lcvy oen boekln
„God ph het klnil" gcsclircvcn dat veto
jonge ouders met grote interesse zul-,
len lezen. Verre ven diepgaande ver
handelingen neer t«? schrijven belicht
do auteur emivourlli- en klaar* de moei
lijkheden. die aart deze opvoeding zijn
verhonden cn geott daarbij dikwijls
waardes-olie raadgevingen. Het workj©
li- verschenen bij Boekencentrum N.V.
tc Den Hang.
Lloyd c. Douglas, dc zoon uit eert
veramul Amerikaans predikanten gezin
wil ln zijn roman „Het Corns Litht"
wnnhnplgcn dc weg wijzen uit een le
ven w.in'hi zij nauwelijks moerde weg
weten. De zeggingskracht van dc
schrijver, fors en open, zonodig kei
hard. zal velen dwingen een levens
wijsheid tc accepteren: Een roman In-
menselijk. nlfrk en boeiend geschre
ven die een wereld, geestelijk diep'in
rle put. wil opheffen. Het werk ver
taald door H. H. J. Maas onder toe
zicht ph met een inleiding van dr p.
II. Bitter Jr, ig verschenen bij J. Phi
lip Kmreman's Ultgeverswy. N.V. t«
Den Haag.
Adycricnffe (I.M.)
de fuxe
P A RF U
P. A RX$j