Dominee Dikboom, hebt U t druk in December?
GROENE PAAS
Vijftien Kerst bij eenkomsten in tien dagen
en dan nog het pastorale werk
Wij zélf kunnen ja of neen zeggen
Berlijn
>5
r~
West trekt naar Oost
eri Oost naar West
DE
d? D« rChKd\ we} °-ndnerTin-
-
weers-
Zaterdag 23 December 1950
i
I-
ïf-t Verenigde Naties hebben se- twee legers elkander ergens op een boenen de christelijke moraal
jJUr dert Juni van dit.jaar een paar
niemand te
voren. On
der wille
van de
staatssoeve
reiniteit
weigeren zij
j uiterst belangrijke stappen vooruit
'jgedaan op het met voetangels en
^leoaneh- bezaaide veld van. de irt-
temationale rechtsorde. Voor het
eerst in de historie hebben zij' ernst
gemaakt met de gedachte, dat in
de wereld waarin wij leven, en
■waarin elke gemeenschap uit „boe-
(!'-1 ven en burgers" bestaat, dé: burgers
er zich niet toe kunnen bepalen om
te zeggen, wat recht is, maar .dat-
zij moeten kunnen optreden tegen,
de boeven. Iedere dorpeling en
iedere dorpsburgemeester acht dat
doodgewoonste aaak: ter wereld,
r-;" jnaar in hét internationale bestaat
ef zoiets alsde theorie -van de
gtaats-sonvereiniteit, dier eeuwen-
van stal is gehaald ten betoge.
dat een staat zich hiel kan onder
werpen -aan een rechtsorde in de
&;s zlhr waarin de burger- dat doet; dat
eep staat, anders dan ..een'; burger,.
:h- erg®hs-het recht11 heeft- over - alle
>1 horden van het recht heen te sprin-
ISfigért om r^lf èigén-rechter te spelen,
iJ eh zélf-uit :4e maken, wat hem vrijj-
staat en, wat niet Terwijl het op
jièt eerste oog logisch lijkt, dat de
•Jjl; communisten met hun verwachting
Sri', voor „ouderwetse" begrippen van
Wens en nationaliteit die~ staatssoti-
vereiniteit zonder blikken ot bïo-
zen over boord zouden zetten, zijn
fiC; het: tegenwoordig, 1 die haar aan-
v hangen nis
Vrede op
Aarde? (V)
atoomcontrole op bun grondgebied
door een internationaal orgaan;
•„rillen Zij niets horen van toezicht
tfoor *n internationaal hof op de wjj-
z#, waarop de rechten van de mens
jn. Rusland gerespecteerd wo^-
den; en wijzen zij elke poging af
orli in de wereld van het interna
tionale recht enig clement van in-
'tejuationale macht te scheppen,
jj^ar zij zijn in de kleine-'minder
heid-
E overgrote meerderheid van
X-J de leden der Verenigde Naties
heeft, in antwoord op .Koreaanse
agressie, besloten, rechtsmacht te-
seh°ver. onrecht te stellen, cn Mac-
A^tbur vecht thans onder de vlag
- vah Verenigde Naties. Natuur-
ijjic zou het erg zijn, indien dit
veobten eindigde met een - neder
laag van recht tegen onrecht. Dat
zotT oen groot stuk prestige-verlies
betekenen,' en een aansporing - voor
c ha os-bevorderende krachten.
Mahr principiële betekenis zou een
nederlaag niet hebben. Men zou er-
jttïnt 'moeten., leren,dat: er.veel1 méér
ontwikkeling nodig is öm
y{k recht van de burgers tegen
iingÓQorde boeven te be-
-^ijermen.-"Maarr de principiële be-
- tpjeenis van het besluit' om- tegen-
'■r .nVeV blote macht de macht van het
rechtte stellen:, zou er. niet. door
w£)rden aangetast. Men moet -— hóe
vréselijk: .dit ook voor de levende;
g^eratie tijn kan in deze din-
.J'.Tin ca in rö 3 211 TT
slagveld bevochten, terwijl
oorlogvoerende landen de burgers
hun gewone gang bleven gaan, is
mets meer over. De oorlog is „to
taal." geworden, zelfs in zodanige
zin. dat de vemietigïhjg van het
„front achter het front", van de
productie-centra en. van hen, die de
productie op gang houden, belang
rijker is geworden dan de overwin
ning op het militaire front zelf. Het
uitroeien van hele -bevolkingen
in een mate, waarin wij daarvan ih
de tweede wereldoorlog geen vaag
vermoeden hebben gehadzal in
een nieuw conflict een van de
voornaamste oogmerken van alle
partijen zijn.Tegen de methoden,
die de wetenschap ter bereiking
van het doel beschikbaar kan stel
len, is geen kruid gewassen, hoe
zeer ook om psychologisch begrij
pelijke redenen de regeringen, trach
ten, hun volken op dit punt gerust
te stellen.
IT) E vraag die,- vooral voor ge-
leerde en staatsman, maar ten
slotte voor ieder verantwoordelijk
burger, xyst, is een morele. Het "is
de vraag, of in welke situatie dan
ook het „recht" bestaat om te grij
pen naar middelen, die in zichzelf,
„immoreel" zijn. Van die vraag
komt de mens niet af met redene
ringen, want zij gaat de enkeling
hoogst persoonlijk aan en raakt zijn
hart meer dan zijn verstand. Wie
haar probeert te benaderen, zal één
conclusie op zijn .weg vinden, die
in dn dagen vóór Kerstmis door.
miUioenen. wordt getrokken: 3de
conclusie, dat er geen vrede kan
zijn, zolang het inv de mensen zelf
onvrede is. Menig cultuurhistoricus
en menige réveil-beweging heeft het
de laatste jaren van de daken ge
roepen, dat óók devrede, als eUce
hervorming, begint bij de mens
zelf. Daargelaten, dat die overwe
ging' nooit een laat-maai-waaien-
polïtiek of een politiek a: la Mün-
chen "rechtvaardigen kan —'in zich
zelf is zy juist. Het valt niet te ont
kennen, dat geen samenleving nog
iets te hopen heeft, welker samen
stellende individuèn de behoefte
niet meer kennen om bij wat zij
ondernemen van binnen „verant
woord" te zijn, en dus in vrede.
Het is de moraal en voor mii-
(Van een onzer verslaggevers)
D) OMINEE WILLEM DIKBOOM is een Groninger. Maar zijn
hart hangt aan Drenthe en dan speciaal aan Zuidlaren; waar
hij twee dozijn jaren predikant van de Nederlands Hervormde
Gemeente is. Hij woont in het grote huis met. de gele blinden. U
vindt dat achter hei kerkje. Een mooi kerkje. En een echte dorps
pastorie, ruim, met een tegelvloer in de gang,, en een eigen sfeer.
Dominee Dikboom is 56. Voor Zuidlaren stond hij in Wilder-
vank, daarvoor in Wapsterveen, ook al een Drents dorp. Hij heeft
in zijn jonge jaren vaak weggekund. Hij wilde niet. Als u met hem
gepraat hebt, begrijpt u waarom niet. Met beleid, met zorg, met
hart heeft hij. veel opgebouwd. Daar. wilde hij zich niet meer van
losrukken. Hij werd geboren in het Oldambt; het was in de dagen,
dat Domela Nieuwenhuis er zijn roerige denkbeelden verspreidde.
Die. nieuwe geest maakte indruk op de jonge 'Dikboom. Hij weet
nog uit zijn jeugd, dat de boer öp straat kwam om zijn arbeiders uit
te betalen. Omdat hij die opvattingin Drenthe niet tegenkwam,
is hij naar Drenthe gegaan. Hij heeft er geen spijt van..
-Wij zijn gekomen om te'horen of dominee Dikboom het druk heeft in de
Decembermaand. Er zijn nog altijd mensem die in predikanten, figuren zien. die
eens in de week de kansel beklimmen. Die één dag in de week werken, Zondags.
De dominees zouden kunnen antwoorden, dat ze zeven dagen werken. De
dagen van 20 tot 30 December staan bekend als De Tiendaagse Veldtocht
Dat is de tijd van de Kerstfeesten. En dominee is da man, die averal bij moet
zijn. Hij mag niet ontbreken. Hij zou dat zelf .niet; willen. „Het is wel 's zo
geweest, dat ik twaalf, vijftien Kérstbijeenkom-
"N sten leidde", beaamt dominéé Dikboom, „dit jaar
voor het eerst gaan verschillende verenigingen
combineren."
De Kerstwijdingen worden in het verehigings-
gebouw gehouden, Het staat achter de pastorie.
In 1929 is het gebouwd. Het maakt een gezellige
indruk. Mijn werkplaats, noemt de predikant het
zelf. Do gemeente Zuidlaren zorgt voor de kerst
bomen. Ze bezit bossen in de omgeving. Domi
nee Dikboom heeft een boom of zeven, acht nodig.
Voor de kerk, het verenigingsgebouw, het Diaco
nie-Gasthuis, enzovoort. Zijn vrouw zorgt met een
staf van dames voor het optuigen. Er branden
altijd kaarsen in. „In een Kerstboom horen kaar
sen. Dat langzame, opbranden vertolkt het offer
idee". Dominee Dikboom neemt een consulent
schap waar in Anlo. Zijn programma voor Eerste
Kerstdag ziet er zo uit:
10 uur: Kerstpreek, Zuidlaren;
- 2 uur: Anlo (Zondagschool)
hall 4: Anlo (Kinderkerk);
5 uur: Zuidlaren Kerstfeest;
7 uur: Zuidlaarderveen (Zondagschool).
Dit i$ dominéé Dikboom, zoals ieder in Zuidlaren
toyde omgéving hem kent. Zijn onafscheidelijke pijp
vergezelt hem ook op de Tiendaagse Veldtocht".
„Als ik spreek"s zegt - hu, „word Ik gedragen door de
belangstelling van de mensen. Hun aandacht inspi
reert me," De eenvoudige kerstgeschiedenis van Lu
cas 2 is zijn onderwerp, het oude verhaal, dat steeds
opnieuw kan worden verteld.
Het kerkjevan de Ne
derlandse Hervormde
Gemeente te Zuidlaren
de j die tertslatte bet cement is van de
samenleving. Zoals het de amorali-
teit van. het nationaal-socialisme en
communisme is, die de uitdaging
van. die stelsels voor de wereld zo
doodsgevaarlijk maakt. En zo ein
digen deze beschouwingen, over de
vrede niet op een sentimentele
noot, niet met een zinloze verwij
zing naar de sfeer van het Kerst
feest, maar met een appèl op het
geweten van wie verantwoordelijk
heid. onverdraagbare - verantwoor
delijkheid, draagt in de wereld. De
vooruitzichten zijn donker en onze
ker. lacht en zekerheid leveren
echter de overweging, dat wij het
zélf zijn die ja en neen kunnen zeg
gen op de vraag, die dezer dagen
ieders vraag is: of het oorlog wordt
of Vrede.
geeft in vier uur aan honderdzestig
kinderen catechisatie en heeft als hij
in de pastorie terugkeert in -zIjei
eigen dorp vijf en veertig, kilometer-
gefietst! In het Diaconessen-Gast
huis wordt, elk jaar het Kerstfeest
voor de oudjes gehouden. Ze zitten
er van 70, ze zitten er, van 80. Daar
vertelt dominee.Dikboom het kerst
verhaal in dialect. Ze zitten om., de.
„Wy kennen die geschiedenis..
In de dienst van-tien uur spreekt dominee Dik
boom zijn Kerstpreek uit. Zij heeft steeds de een
voudige, kerstgeschiedenis van Lucas 2 tot onder
werp. „Wij kennen die geschiedenis allemaal. Juist door haar eenvoud Met lagere scholen enVULO-scholen.
spreekt zy zo aan. Daarom is het ook mogelijk dit oude verhaal steeds op Soms stapt dominee .op de fiets,,
een andere manier te vertellen. Bovendien heb ik andere mensen voor mfj. -
Als ik spreek, word. ik gedragen, door de aandacht .van. de mensen. Kun
belangstelling is het, die mij inspireert" Dominee Dikboom schrijft zijn
preek altijd, op, Hjj spreekt echter los van het papier. Hij maakt de'preek
eèn dag te voren. Zijn ervaring is, dat het'geestelijk leven "van een mens
elke dag groeit. Morgen is men een ander mens dan vandaag. Als hij zo'n
- 'preek voor Kerst in de zomer zou maken; zou hij
èr nu niet meer achter kunnen staan. „Ze moet
;;v£emaakt:^eigenlek onmiddellijk.^tg^rojrén. Zoom! De dames vai
f. worden. Ik moet helemaal, zun. die. ik in ^le schooi zingen Kerstliedjes, want dat
woorden ben kunnen - de oudjes niet - zélf-njéer.*
Twee dochters heeft de dominee. Een is ge-.:-Luisteren kunnen ze wet. Dominee
trouwd, een studeert medicijnen. Zün'vróuw'is hoeft niets te vergeten. Dan. zal" er
niet alleen huisvróuw, ook domineesvrouw. Zij ®Jtijd eentje zeggen: „Nou van 't
staat vlak bij haar man. Heeft haar taak. in, mo- kindje in de kribbe, domi-
gen we zeggen het pastorale werk?-Het dorp telt e
twee zusterkringen. Ze maken deeI uifc vari. de Duizend preken
Provinciale Federatie van vrouwenverenigingen,
die p™tlK rijk is. Beide-ikringen bestaan uit tweemaal dlzeÊde' preek ie horen
yuftxg leden. Mevrouw Dikboom. leest een stuk gekregen. Dat betekent in 24 jaren
uit een boek voor. Dat wordt dan onderwerp vér over de duizend preken. In de
voor een gesprek. De laatste tijd is het de Bijbel, aanvangsjaren* zat ér een. handjevol
Jk vond de Bijbel te moeilijk eerst, nu ik hem
.gebruik niet meer". Dominee Dikboom bekent
niet in een., stad te kunnen wonen. In. zijn dorp
kent hij zijn mensen, bij naam en toenaam. Hij
heeft onlangs nog een meisje getróuwd, dat liij
ook gedoopt heeft. Je staat dichter bij'dé'mensen
daar.zijn de dominee en zijn vrouw het over eens.
Naast de Zondagschool en .de Kióderkerk: heeft
dominee ook zijn schoplcatechisatie. Zuidlaren is
een grote gemeente. Daaronder vallen ook Groeve,
Midlaren en Schuilingsoord en Zuidlaarderveen.
mensen in de kerk. Twintig, der
tig. De belangstelling was sterk ge
taand, Nu bergt het (oorspronkelijk
Romaanse) kerkje elke Zondag ge
middeld 200 luisteraars. Er kunnen
er 450 in." Dan is het eigenlijk te
vol, meertt dominee. Niet dat hil
niet van een vol kerkgeboüw.haudt.
Hij vindt het altijd weer een mach
tig iets op Oudejaarsavond zijn dor
pelingen. te mogen, toespreken, Elk
jaar laat hij zingen: „Komt Iaat ons
samen nederknielen voor Hem, die
ons geschapen heeft." Ook altijd:
„Uren, dagen, maanden, jaren vlie
gen als een. schaduw heen". Want
zijn leermeester heeft hem eens ge
zegd, dat een gemeente dat wil
zingen op de laatste dag van het
jaar, en dat zich geen beter ge
legenheid voordoet. De Zuidlarense
Oudejaarsdienst kent nag een per
soonlijk gebruik. Dominee dankt
aan het slot zijn gemeente. Hij
dankt voor het voorrecht een be
langstellende gemeente, te hebben,
die hem de kracht geeft te doen
wa.t hy kan doen.
De mooiste dienst acht dominee
Dikboom zelf die van Nieuwjaars
dag. Hij heeft die zelf ingevoerd.
Het was geen .gewoonte in Zuidia-
ren. Men houdt in het dorp een
opgewekt Nieuwjaarslopen in ere.
Iedereen komt iedereen gelukwen
sen. waarbij het feestelijk toegaat.
Daarom had. men ook gezegd: „Dat
moest u; niet doen, dominee!" Maar
dominee Dikboom heeft het tóch
gedaan. HU spreekt tot honderd ge
trouwen over de nieuwe, tijd waar
zij voor staan, en tracht hun kracht
te geven voor het werk dat wacht.
Ondanks alle pogingen van com
munistische zijde, om de viering van
het Kerstfeest te brandmerken als
een „ouderwets bóurgeois-overblij%
sel" maken de bewoners van Oost-
Berijjn druk aanstalten om Kerstmis
vólgens dé al-oude tradities te gaan
vieren. Zij trekken zich niet veel
aan. van het communistische ver
maan om Jiet feest, als het dan tóch
gevierd moet worden, op moderne
wijze te vieren, bericht Reuter,
De speelgoedwinkels zijn echter
uiterst, slecht voorzien en men.
meent, dat- die. schaarste geheel in
overeenstemming is .met de po
gingen van regeringszijde om de be
volking ervan te weerhouden het
Kerstfeest te Vieren^ Maar de
schaarste kan ook' ien -.;gevolg zijn
van het feit, dat de West-Berlfjnse
bevolking zijn- Kerstinkopen in de
Qostberlijnse wjnkels doet, omdat de
Westmark. bijna zes maal zoveel
'waard is als de Oostmark.
Om: met despeelgoedwinkels in
Oost-Berlijn te kunnen concurreren
etaleren de Wéstberiijnse speelgoed-
magarijnen hyper-modem speelgoed
zoals poppenhuizenmet heu^e be
wegende liften, auto'tjes met echte
koplampen en vier versnellingen en
echt werkende miniatuur-stofzuigers.
"Daartegenover,doen -deOostber-
lijnsé.huïsyrouwéh hun meeste inko
pen voor de Kersttractatïes in de
winkels in Westberlïjn, die levens
middelen verkopen .welke niet op de
bon zijri. Daar. kopen ze een pond
margarine voor 5 Oostmark, dat in
de Soivjet-sector 7, mark kost.
En menig inwoner van de Sowjet-
sector beklaagt zich erover dat de
Oost-Duitse autoriteiten, hoewel ze
zo hard uitbazuinen dat de tijd van
de. grote successen is gekomen, niet
meer dan 25Q gram suiker en 500
gram meel als speciale Kerstgave
kunnen toekennen.
■Mevrouw Dikboom is niet alleen huisvrouw,
maar ook en vooral domineesvrouw. Zij
staat haast haar .man in het pastorale werk en
is in het verenigingsleven der Drentse platte
landsvrouwen geen onbekende.
^grj rekenen, En men heeft, geluk-
vid. gegronde redenen om te ver-
trouwen, dat de ontwikkeling naar
internationale rechtsorde, die
-pn voldoend raachts element bezit
Xm tegenstrevers tot rede te bren-
&en, niet kan worden gestuit
t v zekere zin wordt door de ont-
X wikkeling van de oorlogstech-
nielc zelf deze gang van zaken ver
haast- Hoe gevaarlijk het ook mag
Uin zich in slaap te sussen met de
^a^chte, dat een oorlog óók voor
u pro id ie hem begint, in het einde
vpelvinéer ellende; dan voordeel be-
v -teJeeïJti eenfeit is .het, dat; bet. on-
ïf ^prnemen van agressie een m toe-
„OIÏÏende. mate voor elk régime^ge-
- VnsrbjKc zaak is. ;Ook voor/ de Rus-
ZZi Men heeft het „localiseren"
rfart oorlogen niet meer in eigen
ZZrió- De Verenigde Naties zijn van
zij hebben het in twee re
Sties onlangs duidelijk vastgc-
SS .zicü tegen elke af""!0
"SSetten, en in Korea ts. welke de
JSw ook n-.oge zun. gebleken,
üt t zil het niet bijwoorden laten.
mLt tegelijkertijd levert de toe-
.^r-ejng van de afgrijselijke, verdet-
^^smldcelen. die de. wetenschap
Slfa is ter beschikking van de
'™j|beid te stellen, een stuk yre-
X^robleem op, dat nog allerminst
•fwerwerkt en. doorgedacht, maar
'Zit in deze dagen voor menige ge-
- ïjprde en menige staatsman de oor-
v®51' slapeloze nachten zal zijn.
Va» de oude oorlogsvorm, waarin-
nu eenmaal mét lange termij-
grovd wit, de nevel wit.
JS De wolken, waar nog
sneeuw in tit-.
Zijn unt, dat zacht vergrijzelt.
ff et fijngelakt geboomte zit
Met witte rijm beijzeld.
tuind houdt zich
behoedzaam stil,
Dat niet het minste takgetril
't Kristallen kunstioerk preke,
De klank, zeïjs van mijn
schreden mil
Zich in. de sneeuw versteken,
H Z grond is wit, de nevel wit
LJ wat zwijgend toverland is
'v v i dit?
Wat hemel "Zoop „ik onder?
Ik. vouw de handen en aanbid
Dit grootse, stille toonder.
April een grote uitzondering is.
Het zal duidelijk 2ijn, dat een
late Pasen, die in de tweede helft
van April valt, een voel grotere
kans maakt groen te zijn dan ^en,
die vroeger voorkomt. Intussen be
hoeven we niet zo erg gesteld te
zijn on een zacht voorjaar, want
dat houdt weer gevaar in voor de
(Van onze weerkundige
medewerker)
tussen' warmte-uitstraling en.
-instraling en eerst daarna zul
len de temperaturen geleidelijk
gaan stijgen. léveren. Er valt in ons land in De-
Is het dan wonder, dat men h* cember gemiddeld öp drie dagen
deze donkerste dagen van het Jaar sngeuW) waarbij kleine hoeveelhe-
met de winter in het vooruitzicht den én natte sneeuw nog zyn mee
spreekt over een witte Kerst? En gerekend.
toch is dit In ons land meestal geen Eén factor ten gunste van de
realiteit.Hoe weinigen zullen zich witte Kerst hebben we nog'niet be-
nog herinneren, wanneer de laatste veken. Immers kan rijp of ruige
witte Kerst in Nederland is ge- vorst een nog fantastischer wit land- -- --
weest? Zeker, de Kerstkaarten zul- schap toveren, dan sneeuw. Hiéi- oogst. Een te vroeg ontwaken der
len ons ieder jaar opnieuw vertel- voor is het nodig, dat waterdamp natuur heeft vaak tot gevolg, dat
len van het fraaie besneeuwde ^cor afkoclingen of door mist zich veel gewassen door de nachtvorsten,
landschap, maar dit lijkt meer op afzet op aardse voorwerpen, waar- die tot in Mei en soms zelfs nog
een buitenlandse inmenging in bin- hij optredende vorst voor bevrie- in Juni kunnen voorkomen, ernstlgt.
nenlandse aangelegenheden. In zorgen. Maar ook dit kan schade lijden. Een geleidelijke tem-
Zwitserland en Zweden moge het "n de betrekkelijke zeldzaamheid van peratuurstijging in het voorjaar,
werkelijkheid zjjn. in ons land 1* de witte Kerst niet opheffen. waarbij plotseling stérke tempera*
Met de winter nor vrifwel ceheel tuurdalingcn tot een minimum wor-
btg-SZZiïÏÏJgÏÏ tón bepakt, altijd tót gun**.
Vólgens, publicationvan phaenso-
ue nao^nem vau «e. nuoroiee, nw ''"u-
Het meest in de kustprovincies, maar
in toch ook verder landinwaarts. Het
natuur heeft vaak tot gevolg, ^dat Al scharrelen hongerige meeuwen aan de besneeuwde waterkant, al
is nergens een sprietje groen tc zien, vroeg of iaat zal jong vee weer
in grazige weiden dartelen.
een witte Kerst een witte.raaf.
Het .klimaat in ons - land wordt nL
O bezone Jacaueline voor oen P"001 deel door aan de komende Paasdagen (e den-
6 - de nabijheid van de Noordzee, het ken, die trouwens réeds over drie logische waarnemingen verricht te
vóór ons Is het -^el aangenaam.^
•^O bezong Jacque."
it/ van der Waals
fraaie winterlandschap ^0oraze«
haar „Nieuwe "Verzen Want tamelijk warm. want het koelt veel en 26 Maart, toevallig precies'drie
het moge dan waar zijn, dat de langzamer af, dan land. De vóór de maanden na de Kerstdagen, Is een
zón haar Zuidelijkste hemel- £2,
baan emge dagen geleden heeft dagen een gemiddelde zeéwater-
verlaten en zich in onze rich- temperatuur vari 6 tot 8 graden
Jing verplaatst, zodat de dagen nT-UIKg wind"in De-
langzaam aan het lengen zijn, cember ongeveer tweemaal zo
maanden aanbreken. Hoe staat het Wagerungen. valt het ontluiken der.
met de kans op een groene Paas? natuur gemiddeld in de tweede.
sloten. Aangezien de Paasdagen val
len op de eerste Zondag na de eer
ste Volle Maan'in de lente variëren
de data van jaar tot jaar sterk.
Daarom Is de vroegste Pasen op 22
Maart cn de laatste óp 25 April, zo-
omstandigheden kan een vervroe
ging optreden van enige weken.
Hieruit'valt. af, te leiden,
kans op een groene Paaa er is, als
déze inApril voorkomt, maar: een
Pasen in. Maart Is vrijwel kansloos.
Witte Kerst, Groene Paas is
feitelij k geen.' zuivere tegen-
O f, J 7 O— - i'iaiM v.| I. V- inav^tc Up u 1 I.V iUillUUj A guu.. UIA. WA 11
^geUj^rtijd begon dewmte. stel.U^ Het wit wordt yeroor-
en gaan de nachten strengen. ^eze maand overwegend vit
Immers de zonnestralen zijn, warme lucht over zee naar hel lana
uitgesloten en het andere mogelijk 3
moet worden geacht. Het ls dus on- zaakt door een meteorologiscn
juist om de Paasdagen van ver- verschijnsel als sneeuw ofrijp,
SSaS?" mC"r met die kunnen voorkomen maar
Hoewel we dus het volgende jaar ook wegblijven; het groen
niet op een groene Paas kunnen moet komen, Vroeg Of Iaat,
rekenen, is het wel mogelijk, dat de J _s{
Paasdagen fraaiweer opleveren,"Oor. "S drang .der natuur,. ZIJ
tengevolge van de grote af- w^edtsScv^rdmoet dan dolt voor
Stand, die Zij door onze damp- verreweg het grootste deel vallen
kring 'moeten afleggen, voorlo- biJ winden met een Oost-component,
pig nog niet krachüg genoeg ^S?„d^aSrPdel ÏÏ.T
om het warmteverlies der aar- ren meestal wel koude doch droge want in Maart komen soms zeer het dan meestal niet Op Pasen.
nachten te compenseren, net komt. Aangenomen echter, dat. er dicht kan naderen. Men noemt dit vloed van meteorologische fac-
duurt nog tot het einde van*°ch op één of meer dagen sneeuw, dan een zomerse dag. hoewel dit toren, zoals temperaturen en
Tamiari nlvorene er een even- valt> darl 20x1 deze JuIst op of v,ak meteorologisch feitelijk niet juist is, „^«,.5107, r,,aQr ie -roi-f r»Qo« .ma
Y j t een even vóór dc Kerstdagen moeten voor- omdat de temperatuur daarvoor de neerslag, maar is zelf geen me-
wichtstoestand zal intreden komen om een witte Kerst op to 25 gr. C. moet passeren wat zelfs in teorologisch verschijnsel,
-1 j i