HET 25 UUR geen TIJDNOOD, DAADKRACHT volgens plan Prof. dr W.Banning: £EN CHRISTEN MOET NOOIT PESSIMIST ZIJN, MAAR REALIST ste Virgil Gheorghiu mag voor zijn pessimisme zE geen klankbodem vinden dè nood van onze tijd Prof. dr F. L. Polak: Wereldeenheid komt; hebt slechts geduld Aan geestelijke afbraak geen behoefte r S^kTwllrSlhltl?.lUn dt ïaterdag 23 December 1950 - 11- „Onze beschaving is verdwenen, Ludari. Zij had drie grote hoedanigheden: zij -beminde en eerbiedigde het Schone, hetgeen haar de Grie ken leerden. Zij beminde en eerbiedigde het Recht, hetgeen ze van de Romeinen leerde. Zij beminde en eerbiedigde de Mens, hetgeen zij heel laat en met overwinning van grote moeilijkheden leerde van de Christenen. Het is slechts door het eerbiedi- -gen van deze drie symbo len: de Mens, de Schoon heid en het Recht, dat onze Westerse be schaving is kunnen worden, wat. zij ge weest Is. En thans heeft zij het kostbaarste deel van haar erfenis verloren: de liefde en. de eerbied voor de Mens. Zonder die lief de en zonder die eerbied houdt de Wes terse beschaving op te bestaan. Zij is dood/' „De mens heeft in de loop der geschie denis nog wel donkerder tijdperken gekend dan wij nu beleven," zei Lucian. „De mens is levend begraven op marktpleinen en al taren/men heeft hem geradbraakt, ver kocht en als een zielloos ding behandeld. Het is misschien niet juist om een derge lijk streng oordeel te vellen over de tijd, waarin wij thans leven." „Dat is volkomen waar," zei de graaf. „In die duistere tijden werd de mens ge negeerd en bracht men hem iiit barbaars heid mensenoffers. Maarwij hebben de barbaarsheid overwonnen en wisten het menselijk wezen te eerbiedigen. Nu staan wij weer helemaal aan het begin en moeten alles opnieuw leren. Het komen van de technische maatschappij heeft verwoest, wat we in eeuwen van cultuur gewonnen en geschapen hebben. De technische maat schappij heeft de verachting voor het men selijk wezen opnieuw ingevoerd. De mens is thans weer enkel tot zijn maatschappe- lijke dimensie teruggebracht. Maar moeten we niet gaan? Het moet al laat zijn." Lucian keek op zijn polshorloge. „Mijn horloge staat stil. Kun je me zeg gen, hoe Iaat het is. Vader?'' „Het is het vijf-en-twintigste uur." „Ik begrijp je niet. Vader," zei Lucian. „Dat geloof ik graag. Niemand wil het begrijpen. Het is het vijf-en-twintigste uur volgens de tijd van de Europese bescha ving." (Uit: Hetpijf-en-tmntigste uur.) \TOOR de radio hebt u gezegd, dat een mobi- V lisatie is vereist van alle krachten, als ant woord op de uitdaging van het cultuurpessimisme. U wilt, dat men tot de aanval overgaat, dat^wU gezamenlijk optrekken naar het front. Zoudt u deze ietwat vage omschrijving wan onze taak willen verduidelijken? Zoüdt u in concréto kunnen aan duiden/wat er precies-moet worden gedaan, wat elk'individu in deze heeft te doen?" Alswij tegenover, professor Polak zitten en hem déze vraag stellen, "moet hij even glimlachen. tiJa, ik ben wat vaag geweest en nu wilt u we ten: wat" moet de vrouw achter de wastobbe' hier mee aan?" ..Naar mijn mening is-de eerste stap deze, dat men-de mensen laat zien, waar wij heengaan als aan de massificatie van het'leven geen halt-wordt toegeroepen. Het is-nodig, dat de massa wordt wakker geschud en daarom is een boek als- dat van Gheorghiu van zo 'groot belang. Alleen: ik deel Gbeorghiu's- pessi misme niet. Maar. daar over straks." Met wlen. zult. gij mij verge lijken dien ik gelijk'zy? zegt de Heilige Heft uw ogen op en aanschouwt: 'wie heeft al deze dingen. geschapen? Die. de Heer uer- toachten,- ontvangen nieuwe ^kracht;. Z\j krüoen nieuwe vleugelen gelijk de adelaar, zij lopen en worden niet moede, zy wandelen en worden niet mat: Jesaja 40 Virjll GheorgWn PROF. ARNOLD J. TOYNBEE: Wat is het karakter van de wereldcrisis, die wij vandaag de- dag meemaken? Doordat wij in mate- •'jrleel Opzicht meer 'en meer van -elkaarafhankelijk? 'worden, groeit .de wereld in snel tempo naar een eenheid'toe. :-j Dit is de climax van eenverandering in:.de .menselijke samenleving, die aanvankelijk heel'ge leidelijk ging. en zich nu vrij plotseling met groter spoed voItreKt. Als wij inderdaad op weg zijn naar een toe stand, waarin de broederschap der mensen een werkelijkheid is, dan zijn wij op de goede weg.-1 Maar hoe kan dit streven naar wereldburger schap onder de mensen, een wereld-crisis veroor- 'zaken? '.- -. Tóch geloof ik, dat de wereldcrisis een gevolg is van het feit, dat wij een eindweegs gevorderd zijn. naar een wereld-eenheid. Deze beweging ver oorzaakt een crisis,, doordat het zo snel gaat. Klas sen en naties, die vroegervolkomen gescheiden i elkaar leefden en zich voor elkaar niét ver antwoordelijk voelden, staan nu plotseling voor de noodzaak, samen te leven. Nu wordt van. ons fevraagd, 'dat - wij Ver- raagzaam- zy"n en ge- duldig, geven - ennemen," -bereid zijn-tot zelfopoffe- riug. Maar elk -.:var^ons zou de wereld-eenheid tot stand .vóllen zienkomen "volgéns rijn eigen ideeën of volgens de-'opvattin gen, die in zijn eigen om geving worden gehuldigd. Er zal- een wereld-een heid komen. Maar langs welke weg? Vrede en samenwerking? 'Of oorlog 'en revolutie? Prof. A. Toynbee jM"ET de mensaap is het be". gonnen. Die nam *n stok. sloeg er vruchten mee van bomen en hoofden van röra- pen. Toen- al werd dé stok, technisch instrument in zijn primitiefste vorm. ten goede en ten kwade gehanteérd. Niemand zal het wagen,1 op te merken: Dat; waren maar mens apen! Want-sindsdien heeft een indrukwekkende rij wijze en verstandige geesten even. wijze en verstandige gedachten over goed en kwaad aan de .mensheid meegegeven en er is ..niets veranderd. Het technisch instrument."is geperfectionneerd in Leen mate, die niet goed. Voorstelbaar 'riteer islMaftr eeu>yen cultuur hebben niét kunnen voorkomen, - dat.-wij-zijn .blijven doorgaan,dit instrument te>- gebruiken, zeker, ten goede, maar evenzeer ten kwade. En.de vraag, of wij wel zoveel wijzer zijn dan de mensaap, die met zijn- stok andere mensr apen van het hoofd, beroofde, is al té vaak gesteld.; dan dat zij nog indruk zóu kunnen maken. VrrEL ïs er in de laatste decennia een aspect bïj- gekomen. Charley Chaplin duidde daarop in. zijn film „Modern Times", toen een gigantische technische apparatuur hem, klein mannetje,- te machtig werd en-hij terecht kwam in deze enorme .mechanische installatie, zonder te; weten, hoe rich uit de wir-war van tandraderen, hefbomen en zui- gerstangente. bevry den. Wij weten niet alleen - niet, hoe:wij de techniek zullen hanteren, de tech niek hanteert óns. Dit is het thema van het op zienbarende boek vanC, Yirgil Gheorghiu, Het 'vijf 'eü twintigste Uur. Deze Roemeen is'van me ning, dat de mens ondergeschikt is geworden, aan de-technische slaaf, „de knecht, die ons iedere dag "duizend diensten bewijst, waar'we niet meer bui tten kunnen. Hij drijft onze auto's voort, bezorgt ons licht, verschaft ons water om te wassen, mas- seert ons, vertelt ons interessante geschiedenissen, als', we 'onze radio aanzetten, legt wegen aan; ver zet' bergen, Wij zijn' rijker dan onze lotgenoten "van vóór tweeduizend jaar, die slechts, enkele tien tallen slaven bezaten! "Wij bezitten ze met duizen- den.' De numerieke meerderheid van de technische slaven is overweldigend. Zij hebben de sleutel posities. de strategisch belangrijke punten van onze maatschappij in handen. Er blijft de mense lijke wezens niet anders over dan te leven naar hun ijzeren wetten. Zo zijn wij bezig, in robots te veranderen. Het menselijk leven heeft nog slechts waarde als energiebron. Het wordt in de fatsoenshalve onuitgesproken -— gedachte ge weest van millioenen mensen, die wisten van het leed van andere millioenen medemensen en er niets aan deden, Totdat de techniek, de industria lisering en de economie er een eind aan maak ten. Men gaat zich het lot aantrekken van' de ettelijke millioenen vluchtelingen, die zich binnen Europa's grenzen, bevinden want... die vormen een economisch probleem. Wie zal willen betwis ten, dat het bevorderen van sociale voorzieningen economische noodzaak is? Wie is 20 naïef te ver onderstellen, dat de Amerikanen alleen uit mens- Hevende overwegingen bereid zijn, de milliardea spuwt, waarop^bi^'Ziehdvergenoegd; terugtrekt. Als ..dollars, ten. behoeve van de Marshall-hulp te de .pestepidemie ,deze. rittÉ9„verstoort,* is de '"zin vau; fourneren?- .Ziet ge,,' zegt menigeen in antwoord zün leven verdwenen- BrofessorrVan der Leeuw, op deze' reacties, nog: nimmer. ïs zo. duidelijk aan tekende hierbii han; rïiDit^L.hét'ériézèhvAe'. wrv.v'i.vhèridaglicht'-gétfèden dat .ons gehele maatschap- .pelijke bestel is besmet en daarom verdienen de boeien van de technische slaven doodgedrukt." Al dus Virgil Gheorghiu. HET is een sombere profetie, die hier de wereld wordt ingeslingerd. Onze eerste reactie is: Gheorghiu staat niet alleen. Zei ook Spengler niet, dat optimisme lafheid is en dat alleen dromers nog een uitweg zien Atit de misère van deze tijd? En, om nog slechts één voorbeeld te noemen: In La Peste van Camus komt een oud mannetje voor, dat elke middag tegen vijf uur op zijn balkon treedt, de'katten uit de buurt lokt en dan met grote behendigheid een der dieren op de kop tekende hierbij 'aan; - „Dit-,"is bet griezeligste vèr- haal, dat ik in. lang; ^lezert; heb,qvéèlgriezeliger dan dë hele pestgescfaï'edems, die. Camus verhaalt. Want het is een symbool van onze'beschaving, die op de rand van de volkomen zinloosheid zich beweegt. Wij zijn* ènörm knappe specialisten, al was: het maar in het óp de. kop spuwen van een kat. Eeuwenoude riten, eerwaardige wetenschap, alle beschaving schijnt uit te' lopen op een tech nische prestatie, waarvan de zin meer dan du bieus is." EN vroeger dan?, is onze tweede reactie. Hoe veel millioenen zouden in de loop der tijden in naam van de een of andere „waarheid" ter dood zijn gebracht? Hoeveel overigens bewonde renswaardige kunstwerken zijn tot stand gekomen ten koste van duizenden mensenlevens? Maakte men zich vroeger. druk om de. beschaving, toen mensen als. slaven werden bekeken, beklopt en verkocht? En toch heeft die beschaving zich ont wikkeld. Zij is zich blijven ontwikkelen,-ondanks afschuwwekkende heksenprocessen en wrede in quisitie. Mensen, wezens .als .en-ik, zijn gemar teld, gevierendeeld.- onthoofd, onschuldig vaak en met de meest geraffineerde middelen. En altijd zijn er wel onheilsprofeten opgestaan, die het einde van de beschaving, van de wereld zalfs, hebben voorspeld. Maar zij hebben zich vergist en nu, na twee wereldoorlogen, is onze bescha ving nog niet verdwenen. Waarom zouden we dan de wanhoopakreet van deze Roemeen ernstig nemen? BEN ik mijns broeders hoeder? Dit zijn de woorden van Kaïn, de man, die de eerste moord op zijn geweten had. Dit is ook eeuwen de verontrustende woorden onze volleaandacht. van Virgil Gheorghiu „Waar we heengaan, heb ik in Amerika ge zien. Daar is men het ontwend, iets zélf te doen. Men. wèndelt er zelfs niet meer.; Voor «en boodschap op,'.-de hoek neem je 3e auto. Men. vermaakt zichzelf niet; 'men laat zich vrijwel" uitsluitend en masse ver-, maken, door film en ra dio, vooral door televisie.: De gevolgen voor op voeding en onderwijs niet alleen, maar ook voor volwassenen, zijn Ja sommige, oprichten, ontstellend. Dit houdt ook. voor ons een ernstige - waarschuwing - in, - -;A:q ET komt mii voor, dat planmatig moet wor den ingegrepen, net zoals economische en. vraagstukken tot oplossing zijn gebracht. Nog niet zo lang geleden was sociale zekerheid een illusie, massale werkloosheid een onvermijde lijk kwaad. En het is toch gelukt, dit grondig ia.'- veranderen, -door in de economie volgenseen te- ,-. voren uitgestippeld plan te handelen". „Dit moet ook mogelijk.zijn ten aanzien..van de cultuur. De vrije-tijdsbesteding (want déar ligt de kern van het probleem) moet de aandacht hebben van de Overheid. Deze zal een actieve cultuur- politiek moeten voeren, d.w.z. culturele activiteiten, ontstaan uit particulier initiatief, moeten mogelijk maken en metterdaad steunen." „U weet, in beginsel, gebeurt dit al. Binnenkort zal een commissie aan de minister van Onderwijs rapport uitbrengen over de gewenste instelling van een Raad voor de Vrije-tijds-be£teding, welkej regelmatig zal kunnen adviseren, wat de Overheid :q te doen staat Tn het Nederlands Culturepl Contact beraden zich de topfiguren uit organisaties, die zich op cultureel terrein bewegen, over de vraag, hoe men alle activiteiten kan bundelen en bever- deren." „Dit alles is verblijdend, maar het is - lang niet voldoende. Zangkoren, amateur-toneelgezelschap- XAT IJ weten al niet, hoe wij een stok zullen ban- pen, volksdansgroepen kortom die verschillende teren, menen anderen. Hoe moet dat afloDen. vormen van cultuur, waarvan de beoefening een teren, menen anderen. Hoe moet dat aflopen, nu de atoombom de functie van de stok heeft overgenomen? En zij denken aan de Arabische vissers uit het sprookje uit Duizend en een.'Nacht, die een fles vonden in hun netten. Aan land ge bracht, bleek die fles een kwaadaardige geest te bevatten. Nee, deze vissers poogden niet, de geest naar hun-hand te zetten; zy waren zo verstandig, :de fles, .met geest en al,.in zee terug te werpen. <Wie atoomkracht wil beheren, is als de tovenaars leerling, uit Goethe's ballade, die. niet b|j machte is, de opgeroepen geesten naar hun rijk te ban nen.' En het is toch duidelijk, dat wij allen leer lingen rijn! Wij weten de vlucht van wetenschap - en techniek niet meer te stuiten en al hébben wij bewondering voor de uitvinding van de peni cilline, van de automatische telefooncentrale, die slechts één faut per LOÖÖ.ODD.OOO contacten maakt, wij weten, niet meer, wat .wij er mee aan moeten en vandaag of morgen wordt Gbeorghiu's voor spelling bewaarheid. Misschien heeft hy wel ge lijk als hij beweert, dat de revolutie van de tech nische slaven al in voilé gang is. persoonlijke bijdrage van de mensen vraagt, zowel jongeren als volwassenen, vooral ook op, het platte land. verdienen steun.' Bezoeken aan concerten en - schouwburgen moeten mogelijk worden gemaakt .tegen... geringe prijzen. „Als u rne vraagt, wat er gedaan moet worden, zj,® ..- ik het alles duidelijk, voor. me. Niet als een. iüusiej!' maar als een toekomstbeeld, dat waarlijk niet, zo moeilijk te verwezenlijken is. Eigenlijk moesten de modernste vormen van techniek hierbij juist; kun- q rieri worden ingeschakeld, straks de televisie. Het onderwijs zou veel meer hiervan moeten profiteren, en ruimere aandacht moeten besteden aan zélf- werkzaamheid en aesthetische vorming.De;-Ker ken zouden voor het grote belang van al dit: soort zaken op het gebied van vrije-tyds-besteding en cultuur nog meer oog moeten krijgen.'' 'V „En het individu? Dat is heel moeilijk te zeggen,"-!, omdat men geen r ecepte hgeven k anen .Jép - -voor LjOc/geloaf:.:; „Een Christen heeft nooit pessimist te zijn, maar realist. Kerstmis is: Het komen van Gods heil in de geschiedenis. Christus' geboorte is hèt beslis sende moment in de historie en daarom is voor de wanhoopskreet: Dit is het vyf-én-twintigste-uur! geen'plaats.": "r Dat is voor professor dr W. Banning het ant woord op Virgil Gheorghiu's cultuurpessimisme. Dr Banning blijkt door dit boek allerminst van zijn stuk gebracht te zijn. Als wij hem vragen naar zijn oordeel, begint hij met zijn wetenschappelijk bezwaar; Gheorghiu ziet de invloed van de tech niek op de menselijke samenleving .verkeerd. „Weet u," zegt hij, „toen de Haarlemmermeer zou worden drooggelegd, voorspelde men de onder gang van Noord-Holland. Dit was immers een on geoorloofd ingrijpen in de natuurDat Is een vergissing gebleken, zoals ook de voorspelling van Gheorghiu een vergissing is." „iedere nieuwe phase in de ontwikkeling der techniek schept andere problemen, in het bijzon der voor hen,'die.de technische Instrumenten moe ten hantéren. Een veelal zeer gering percentage .van' de arbeider^, komt in deze ontwikkeling niet mee. Nti wil ik' de eerste zijn om mee te beraad slagen over de vraag, hoe de nood van deze groep sociaal tot oplossing kan worden gebracht, maar ik .wil er beslist, niet de conclusie uit trekken, dat de techniek zonder meer een vloek is voor de .mensheid." „Inderdaad hoeft de techniek een indrukwekken de hoeveelheid arbeid overgenomen. Voor zover deze arbeid vroeger met de handen moest worden verricht, is daar op zichzelf geen enkel bezwaar tegen aan te voeren, integendeel. Wat de geeste lijke arbeid aangaat, is ce ontwikkeling al even- .min verontrustend. Zoker. tegenwoordig wordt de term. „denkmachine'' gelanceerd. Dat is een sug- gestief-.woord; maar, daardoor moeten wij ons niet laten imponeren. Machines kunnen" denkarbeid verrichten; maar nooit zal deze arbeid creatief kunnen Sijn/Door middel van een machine is geen hypothese op te stellen. Dit blijft alleen mogelijk voor de mens, die daardoor meester over de techr niek -blijft;"-' - Professor Banning koestert ook een groot moreel bezwaar jegens dit boek. q,l- - Wat'Gheorghiu doet,-is literair spelen met ge weldige dingen. Problemen van wetenschappelijke aard trekt hij in een emotionele sfeer en het heeft Christus' geboorte is 't beslissende moment, in de geschiedenis succes. Ik haat kerels, die de mensheid toe roepen:. Het is hot vijf-en-twintigste-uur! en zich me; van kant makeu, zoals Ik ook de kerels haat. die er tussenuit trekken. Wat wij te doen hebben is ervoor te zorgen, dat de Westeuropese cultuur ■niet ondergaat! Aan negatieve onheilsprofeten heb ben wij niets. -Wij moeten bouwen, ook geestelijk. Aan geestelijke afbraak hebben wij waarlijk geen :behoefte." „En vraagtqu me nu,-wat Ik als Christen op dit boek te zeggen heb, dan stel ik voorop: Christus is-', niet'gekomen om de Weseuropese cultuur te redden. Maar bovendien: ik geloof niet aan een ondergang van de Westeuropese cultuur. Mee door de ontwikkeling van de industrialisering zijn alle landen der wereld zo van elkaar afhankelijk ge worden. dat het onwaarschijnlijk moet worden ge acht, dat West Europa ondergaat. Als men het woord „ondergang" tenminste ernstig neemt." Maar zelfs als dit zou gebeuren, kunnen wij Christus "niet"tér verantwoording roepen". ,;Wel-zyn wy als Christenen mee verantwoorde lijk voor het be houd van de culturele waar den in Europa. Als de waardig heid van ds mens In het ge ding komt, dan is een culturele waarde in ge vaar en is het dan ook de taak van de Christen, deze waarde te beschermen." „Tenslotte zeg ik als Christen: Ik heb geen pes simist te zijn. Daar is geen enkele aanleiding voor want ik weet, dat de loop. dér geschiedenis in Gods hand Is; Kerstmis, is ;het ingrepen, van God in onze geschiedenis. Deze wetenschap sluit alle neiging tot wanhoop en twijfel volledig uit. Zeker, ik twij fel wel eens, maar dan alleen ln een zwak ogen blik. God heeft de leiding in de historie. Dat is ons genoeg." „Nog een vraag, professor. Hoe komt het dat de Kerk fBalt? Zij zegt. de oplossing te hebben, het reddende Woord te weten, maar zij spreekt hét niet. Althans niet zo. dat de vertwijfelden en wan- hopigen het aanvaarden.. Boeken als Het vijfen twintigste Uur en De God die faalde, specimine van deze geestesgesteldheid, worden door milliae- nen verslonden en vinden weerklank. Maar aan het antwoord van de Kerk gaat men voorbij." „Nu tilt u aan een rotsblok. TJ hebt gelijk, dit Is voor de Kerk de meest urgente kwestie. We z|Jn er mee bezig. WU roepen christen-economen, chris ten-sociologen. christen-arbeiders uit de bedrijven bij elkaar en vragen: hoe moeten w|J het zeggen? Het gebeurt ook oecumenisch; de Wereldraad van Kerken Is ermee bezig in Geneve. Er zijn predi kanten, die het gaan zien. We zien met Spanning uit naar de resultaten." mui» iwinrmiOTntiiiiini'iD Het beek Het vijf-en-twin- tleste uur 1s uitgegeven bh de N.V. U-.tgeversmaatschappy Psx te Den Haag. De toespraken van prof. dr F. L. Polak voor dé VpRO- mlcrofoon zyn - onder de titel De bedreiging der menselijk heid Inde crisis der moderne .cultuur, gebundeld en uitgege ven door firma W. Gaade ln Delft. De Illustratie op deze pagina is van de hand v»n de Engelse tekenaar Arthur Wragg en ontleend aan De psalmen voor. het moderne leven, uitgegeven door Bosch en Keuning ln Baarn. Tx'"-p-- «ii» 'k LwoAoM wvkw 4- ieder vele mogelijkheden, open. staan. D „i»» %t dc pis.misten. niet interessant". fchlef- g^ud. «Uwet «at Vast staat, dat het bock van Gheorghiu in Frank- hem te doen staat, althans in beginsel. Maar mis- ryk millioenen lezers heeft gehad cn dat in Ne- schien moet daar nog eens een ander boekje over derland over enkele weken de zevende druk zal worden geschreven..." verschijnen. Kennelijk heeft de schrijver een vruchtbare klankbodem gevonden voor zijn pessimisme en het lijdt geen twijfel, of tallozen we ten niet anders te doen dan Gheorghiu's raad op te vol gen: Smiling! Smiifng! Keep smi'Iing. Is dit inderdaad het laatste woord? Neo. wij zullen niet uw aandacht en belangstelling vragen voor óns antwoord op deze vraag. Liever laten wij drie uiter mate deskundigen aan het woord, wier uitspraken ge óp deze pagina kunt aan- treffen. Van de beroemde 'historicus professor Ar nold Toynbee vindt u een citaat uit eerT rede, die hij in Londen heeft gehouden voor 2.700 jongens en meis jes onder achttien jaar. Pro fessor mr dr F. L. Polak, die voor de V.P.R.O.-micro foon uitvoerig over Het vijf- en-twintigste Uur heeft ce- soroken, was 20 vriendelijk, voor ons zijn bedoelingen' te concretiseren en professor dr W. Banning gaf ons in é«*n interview ziinoordeel. Wellicht kan het -onze le zers helpen aan een fatalis tische ondergangsstemming, te ontkomen, een stemming, die h*t ontiopeHlk zou ma ken. Kerrimfs 1950 te vieren als een feest. Prof. dr F. U POLAK hoogleraar aan de Ne- derlandse Economi sche Hogeschool 1 te Rotterdam, adjunct- directeur van het! Centraal' Plan-bureau té- Den Haag. AL L „Het heersend cultuur-fatalisme acht',, ik fataal voor onze cultuur. Door redeloze angst nalatig zullen wij in de crisisteil onder gaan, met redelijk vertrouwend han delen zullen wij gelouterd daaruit kunnen herrijzen, als Pnoenbc uit de as, als nieuw bloeiend leven uit de ruïnes." „Wel ben ik overtuigd, dat inderdaad onze cultuur in haar grondvesten ernstig is ge schokt, dat voort te gaan volgens de huidige stuurloze koers de dreiging van een cata strophe in een zichtbaar verschiet brengt, doch evenzeer houd ik met onwrikbare stelligheid vast aan mijn geloof, dat hét nog. niet te laat is voor het stuiten van een ontbindingsproces en voor een radicale wending ten goede." „Wij zullen moeten Ieren, in de zin van ónderrichten en onderricht worden, dat wij met tracht en spoed moeten streven naar dë vorming 1 van een nieuwe mens in .een nieuwe maatschappij. Dat er moet- komen 1 een nieuwe mens, die een herboreh mens is, of dat er: tenslotte zal zijn 1 geen mens. Zodra niet langer mensen als mensen samenleven, zal er geen menselijke samenleving meer op aarde kunnen bestaan." 1 „Hier helpen echter geen lapmiddelen meer en geenholle, hoogge- 1 stemde frasen. Er is niet minder nodig dan'een. revolutie éen radicale"! ombuiging van tie fiutólge ontwikkelingsgang Ket alarmsein moet worden geheser.. Een mobilisatie van alle krachten S,uf,fS! L ee" ^eer ,^^!ante Instelling kweken t.a.v. de cultuur en zo nodig 'met alle middelen van de geest tot de aanval overgaan, een doorbraak trachten te forceren. Wij hier in ons relatief v.tS?.S.,ïi6.£M. land kunnen iets bijdragen, mits wij onae Alï?S.htidSJ."™® en eewmenrnk ontrekken naar het Iront AUeen een strijdbare en .weeroare cultuur kan het juiste antwoord deVeiueiste°tyd!' 6 uitdagln^' Het Juiste antwoord èn gegeven op B]ips°tp :Li)e70T^"^nTT^1intiESte uur aaneóbioken, waar ln het voor hoelang- om-nog gegeven 13. weet niemand en.valÉi niet te voorzien. Wel is naar myn-inmge overtuiging die ik. niet genoeg herhalen kan, de. grootste nood. vah onze tijd onze t ij dno d.. Wat wil d^en' ?s»chiedi te elfder ^e"een uur vS: het te laat is. Maar dat zouden wij niet behoeven te vrezen, als het; ook maar inderdaad geschiedt. Èvenaij de techniek ts ook de ensj! o?n„5thSS'hiiU e2 Instrument: djt kan werken loutéreïd' Scheld mf v^ralïtiwmrdelUkhetd vocu'de^aiituu^Ugglri tlilafuitenTin „De mens kan de techniek en de cultuur ten goede richten maar dan moeten omgekeerd de techniek en de cultuur door de mens wor- den gericht ^op de mens. (Utt; De bedreiging der menielijkheid).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1950 | | pagina 11