m
feSr;
Jules Verne was toch genialer in
zijn fantasieën over de maan
Volle kracht vooruit!... duizenden
paardekrachten breken los
ACHT DAGEN
CULTURELE ACTIVITEITEN
EEN HAVENSTAD
IN
Als in een laboratorium
vaii prof. Lupardi
f;-
R. Ph. O. speelt
Franse muziek
J
Expositie van
dedans
Corrie Hartong: „Zeer
verheugend teken"
GR1EPT
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
Pikante en vermakelijke film
van de spirituele René Clair
- Machinekamer-montage,
een om vangrijk
precisiewerk
in Rotterdam
Zuiverheid troef
Geen Jules Vertie
Toorop, Chahot, Oud en
Masereei in Boymans
A
ill t£?2!*"5,,t! ev"004 w,th-
«Zaterdag 27 Januari 1951
-« 5
Hf'AN KEER een
nieutce zeeboot
«oeè de eerste maal
het ruime sop kiest,
iet* uxit sinds tfe be
vrijding zo menigmaal
i'on.; de Rotterdams»
haven, uit. is gebéurd*
ptegénibe vn rie krant
uifvberig.te schrijven
ove^üè "móóie passa-
OieTsuerW(Ji>ett, dege
rieflijke hutten van
de bemanning, or er
de niDdemè,nauigatie-
instrumenfen dm tot
slot met een enfcel re
geltje ie vertellen, dni
het schip met eert zo-
veel P-K.-maclune een
snelheid kan behalen
nan zoveel royl. De
buitenstaander zat ech
ter geen idee hebben
van het werk, dat
moet worden verricht
aleer he t zo eer ts, dat
de mgn op de brug
met een enkele bewe
ging van de machine-
kamertelegraaj-handle
de teugels kan los
gooien van ettelijke
duizenden, paarde-
krachten, die het schip
met een snelheid ran,,
dertig of meer kilo- 4
meters per uvr door 'A' -
de golven zullen stutoe-n. Over
dit om v angry fce en. precieuze
werk, de installatie ran een mo
derne scheepsvoortstuunngyma-
chine, heeft ons de hoofdwerk
tuigkundige Cornelissen van het
stoomschip Ampenan alles töat
■we weten wilden verteld. Hij
leidt ons rond in het domein,
waarover hij de scepter zwaait,
de hyper-moderne machineka
mer van de -nieuwste aanwinst
van de Koninklijke Rotterdam-
.«die Lloyd, en we kunnen ons
moeilyk onttrekken aan het idee
Tond te wandelen in een of an
der laboratorium van de roem'-.
ruchte professor Lupardi. Zeker
deze figuur is de schepping van
een fantasierijk brein, maar hier
is hetr vooral voor ons als leek,"
alsof het fantasieverhaal van fca-
pitein Rob werkeliJfcfteicJ Is ge-
tcorden.
Een eenvoudige handle-bewe-
Kingr van tweede stuur* v, «L
Mist van de Am pen an en de
teugels van 8509 paaxdekrach-
ten gaan los!
j Lélia Gousseaa piano
soliste
Van de twee noviteiten die bet
Philharmonisdi Vrijdagavond-con
cert ons bracht, was ongetwijfeld
Poulencs suite uit het ballet „Les
Animaux Modèles'" het zwakste en
meest onpersoonlijke stuk. Qua in
houd bleek het een samenraapsel
van een aantal, stijlen te zijn. Ma
ten waaruit iets van persoonlijk
heid sprak, of waarin iets van in
spiratie te bespeuren viel; konden
op de vingers van een hand geteld,
■worden. Het werd: dan'ook een-al
lesbehalve, boeiend begin-
XEn het lag zeker niet aan de
vertolking, dat men direct Fou-
lenc'a muziek vergeten kon, toen
Debussy's Rondes de Printemps
hierna werd gespeeld, want het or
kest had kennelijk vee) zorg aan
de voorbereiding, ervan besteed-
Maar de muzikale rijkdom van
Debussy's partituur wiste meteen
alle herinnering aan dit nietszeg
gende product van Poulenc uit.
Ik wil niet beweren, dat het
hierop volgende pianoconcert van
Jean Rivier, het werk van Debussy
slechts voor een heel klein deel
kon benaderen, maar van deze no
viteit nam men-: in elk geval met
meer belangstelling kennis, dan.
van de suite van Poulenc, omdat
Rivier êco componist is, die soms
•wat te'zeggen heeft, die soms een
muziekschrijft, welke, hetzij toe
gegeven naast gemeenplaatsen, ook
wei typische melodische cn har
monische vondsten laat horen. Bo
vendien is deze compositie virtuoos
geschreven, ook voor het solo-in
strument. Lélia Gousseau wist
hiervan dan ook een dankbaar ge
bruik te makeu. Haar groots, en
artistiek-voornaam pianospel kon
men hierin in alle opzichten be
wonderen. Trouwens ook in dc na
de pauze gespeelde Ballade van
Fauré, een prachtig cn innigklin-
kend stuk muziek, toonde Lélia
Gousseau zich weer 'n groot kuns
tenares. De bijval die haar ten deel
viel en waarin zij terecht FUpse
en het orkest tiet delen, was geest
driftig .en. langdurig.
De tweede Arlésienne-suite van
'"Bizet-b'ê6loot dit Franse program
ma. Herman van Bom.
Van hier uit wordt de machi
nekamer bediend en via. talloze
meters gecontroleerd. Hoofdwerk
tuigkundige Cornelias* n voor zijn
manoeuvreerstand. Een automa
tisch werkende claxon en rode
lichten waarschuwen hem, wan
neer er iets mocht fout gaan,
Corrie Hartong heeft Vrijdag
avond in- het Schielandshuis in
geleid door mevr,.!». van Ameron-
j gen, voorzitster van de afd. R'dem
van ac stichting Vrienden van de
Dans een tentoonstelling gewijd
aan de danskunst geopend.
Beide zijden van het voetlicht
zijn hier vertegenwoordigd al
dus Corrie Hartong en dat is
een bijzonder verheugend teken,
omdat het bewijst dat de dans een
eigen plaats in bet culturele leven
inneemt Deze expositie is niet al
leen een uitstalling van beziens
waardigheden, maar ook een ma-
Rifestatie van de behoefte aan
dans. Verleden en heden worden
hier getoond maar tevens richt de
expositie de nog vaag dwalende
aandacht op de toekomst van de
dans. Ik geloof, zei Corrie Hartong,
dat er juist nu zoveel interesse is
gekomen omdat in dans de moge
lijkheid ligt besloten van een ont
zaglijk groot geluk. Vragen voer
de toekomst zijn: hoe kan cr een
Nederlands ballet komen en hoe
zal de dans in Nederland gestabi
liseerd. kunnen worden? Én dan;
men wil streven naar de oprich
ting van een academie? Corre
Hartorig verbond ook nog een
wens aan haar korte toespraak: dat
de Vrienden, van de Dans een zo
groot mogelyk aantal leden mogen
krijgen. Deze expositie, zo besloot
zij, is een wegwijzer naar de toe
komst/van een bloeiende Neder
landse danskunst. De pianist Adri
Slootmakftr bracht hierna passen
de muziek van Chopin, Debussy
en Albeniz ten gehore.
Advertentie ffjfj
Hjjabifdt'i Orfeppowtew. Poe» «jt
Kinderoperette „Lia"
De «jiwindnwrenIginK ..Vreewflk-D*
Vaan", die volgend Jaar haar 2S-Jarig
bestaan ztl herdenken, hield gister
avond In gebouw ..Spe»" aan de fiordt-
SMlraatweg «en uitstekend geslaagd*
kin de ropérette-a vond.
Medewerking vertornde het gemengde
hoor van de speeltuin vereniging, dat
enkele liederen uitvoerde. e.Lv ae heer
H. K. Huitema die ook de algemene
leiding had. Ook bet accordeon-ensem
ble „Octavo's' liet ach niet onbetuigd
De voorzitter, de heer Sintemtklaas.
hield een kon openingswoord, waarbij
alle aanwezigen en in het bijzonder de
heer Dubois, voorzitter van de N.U.S.O.
en mej. Goudrtean, aecretamie van de
Rotterdamse Speeltuincentrale, welkom
werden gebeten. De kimler-operelt#
„Ua", geschreven door G. Bot. werd
charmant vertolkt door een groep meis
jes cn jóngens van de speeltuinvereni
ging.
In New Orleans gaal nog de vreemde
legende rond van «en bruidssluier, die
vissers op de rivier sagen drijven. Het
was het laatste teken van een schone
gravin, die op de dag v*n haar huwelijk
tnet «en notabele heer verdween, voor
eeuwig. Aldus de grootmoeders, die dat
mooie verhaal aan hun klein Kinderen
vertellen als een onopgelost mysterie.
Het „bent _u belrd' rol ook dit ujeekeinde nog ttceemaal een Pyg-
inalion-publtck groot vermaak .schenken en nog eens ticce «taal
•maar ru werkelijk voor de zoveelste laatste keren vormt het Ahoy'-
spel ran Roosje en Kloris de afstuiting van de avondVolgende week
Zaterdag echter kotnt Rotterdams Toned terug met het nog maar een-
maat na dit merkwaardige première op Tweede Kerstdag gespeelde
stuk ra» Berthola Brecht, JMaeder Courage', terug. De Franse panto-
vtimist Marcel Mareeau treedt morgenmiddag in de schouwburg op met
de pantomtmesvan Hip', de JTime van de beweging' en Japanse pan
tomimeZtjn Nederlandse leerlingen, die zich ook eenmaal op dit ge
bied gewaagd hebben, de leden ran het cabaret can Wim Sonnevcld
zijn nog tot en,met Dinsdag tn de stad met hun voorsteiURgen ran ,'t
U mij e.en raadselin het Schielandshuis hebben de Vrienden ran de
Dans een aardige tentoonstelling gewijd aan de dans. plaatselijke arti-
cttcie ett ook aan de <.0 jaar geleden gestorven Anna Par lore. Corrie
Hartong spreekt 31 Januan (in. Ons Huis) over fHet baüet in dc opera'
én op dezelfde- avond behandelt Max Vredenburg in het Schielands
huis dansmuziek aan, de hand ra» gratno/oonplaten, waarvan hij een
kostbare en kostelijke collectie bezit.
Vanavond, Zaterdag Januari:
In d« Schouwburg R. T. met ..Pyg
malion«n Roosje en Kloris In
Aboy' trant. Feike Asma bespeelt
het orgel in de WilhelminaJcerk:
programma: Mozart, Mendelssohn,
Guilmant, Widor en Asma. n Luxer
Wim Sonneyeld-cabaret,
28 Janttari: Voir
(Van een onzer verslaggevers)
Dan weer links, dan rechts gaan. lucht- of vloefstof-
pompen werken, zonder dat een. sterveling maar iets
aanraakt. Wanneer de erop corresponderende meters
een bepaalde stand aanwijzen, schakelt de pomp met
een zachte klik uit en even geheimzinnig schakelen ze
weer in, wanneer meer lucht of vloeistof in bepaalde
tanks of leidingen nodig zijn. Ónder één van de. mach
tige Foster Wheeler ketels brandt een hel vuur, maar
geen stoker is er op de stookplaat te vinden. Het ketel
water blijft automatisch op peil; de toevoer van brand
stof bBjft vanzelf voortgaan- v
De bouw montage van deze
vol-automatische voortstuwing-in
stallatie van het type General
Electric, uitgevoerd door de hoB-
derden vaklieden en technici van
de Rotterdamse Droogdok maat
schappij. heeft ruim een jaar in be
slag. genomen. Huim een jaar gele
den dus, toen zijn machinekamer
nog uitsluitend op papier stond,
werd hoofdwerktuigkundige- Cor
nelissen al door 'zijn rederij bij de
werf gedetacheerd om toezicht te
houden op het werk aan de ma
chine en alles vrat daarbij bê-
hoort. Deze arbeid begint al,-wan
neer van de machinekamer eigen
lijk nog niets te ontdekken VaR.
maar loch reeds controle en testen
worden uitgevoerd op de dubbele
bodemtanks en de daarin lopende
leidingen. Naarmate de bouw van
de scheepsromp vordert, begint er
ook -tekening te komen in de ma
chinekamer. In het casco kan daa
worden begonnen met de montage,
van de ketels, terwijl voorts' de'
hulpwerktuigen In een schip als
de Ampenan is dat een lange reeks
van allerlei soort met de groot-
ste nauwkeurigheid op hun funda
ties worden gemonteerd op plaat
sen, die tevoren aan de hand van
een maehinekamerplau zo gunstig
mogelijkzijn uitgekiend.
Schroefas
De arbeid van de technische
mensen in de schéépsbóuwindustrie
valt óf staat al naar hij met min
of nieer nauwkeurigheid wordt uit.
gevoerd. D« kleinste onnauwkeu
righeid bij de montage, kan zich
later onverbiddelijk wreken door
een mankement tijdens de vaart
van het schip. Neem bijvoorbeeld
de montage van de 65 meter lange
schroefas, die in een haarzuivere
rechte lijn In het hart van het
schip moet liggen. Men stelt Je
steunpunten dér dragers vast door
middel van een lichtstraal,: de z,g.
zichtlijn. Dit afstellen geschiedt ;n
de avonduren, omdat overdag dc
warmte van de zonnestralen op één
zijde var» het schip, de romp enigs
zins doet kromtrekken en dan geen
absoluut rechte lijn in het schip te
projecteren is!
y:.Boer
Dé plaatsing van het vijftien me
ter hoge roer moet al even precies
geschieden, en men kan zich voor
stellen, dat de móntagc der tand-
radoverbrenging van de turbines
naar de schroefas eveneens heel
wat hoofdbrekens kost, Het zuiver
toestellen der fundaties neemt we
ken in beslag» Daarbij komt nog,
dat de onderdelen, waarmee men
tc werken heeft, doorgaans niet van
handig formaat zijn. De schroefas
bijv. bestaat uit stukken, die elk
*?n gewicht hebben van twaalf ton/
Bij de tandwielen is er eentje-die
35-000 kg. weegt! Ondertussen wordt
in de machinekamer gewerkt aar»
het ongelooflijk ingewikkelde pljp-
kidingsteteel. dat alle tank», pom
pen. apparaten, automaten, meters
en wat dies meer zij met elkaar ver
bindt. Tn de Amocnan zitten veer-
lie kilometers pijpleiding, waarin
meer dan 2500 afsluiters zijn .ge
monteerd:
Turbines
Na de tewaterlating volgt de in
bouw van de turbines, de hoge
drukturbint, die door het inspui
ten v»n stroom met een
druk van 35 kg. per vier
kante centimeter en een
temperatuur van 740 ge.
Fahrenheit gaat draaien
met', de razende snelheid
van ruim 6100 omwentelin
gen per minuut en «en la
ge drukturbine. die het-
wat •zachter aandoet roet
3500 omwentelingen. De gezamen
lijke arbeid der belde turbines
is dan gelijk aan 8500 a. PK.
of wel de kracht öïe nodig Is
om een gewicht van 637-500 kg in
één secöride een meter op te hef
fen! Deze tiunenkr-cht is nu een
maal nodig, om de 18 ton wegende
schroef met haar diameter van 5-5
meter 85 maal per minuut ?e doen
rondwentelen. De druk, door de
schroef via dc as uitgeoefend om
een enorm blok in het hart van
de machinekamer, is voldoende om
de Ampenan met eert snelheid van
achttien zeemijlen per uur doorliet
waierj;t6?®tuwen.
Simpel..,.
De slotpfaase van het werk in de
machinekamer iè het afstellen dri
ve le automaten voor de aanvoer
van water, brandstof, smeerolie en
lucht, dc montage van de electrische
installatie.de manoeuvreerstanden
het verdere uitgebreide instrumen
tarium, dat bij dit moderne bedrijf
behoort..'-:,
Ea dan breekt het gewichtig
ogenblik aan. dat één simpel over
halen' van eén handle voldoende is
een 8500 paardekrachtpn te doen
losbreken met voile kracht voor
uit! Waneer, zoals bij de Ampenan,
da) gehele ingewikkelde mechanis
me draaien wil met de zuiverheid
van een uurwerk, is dat dc bekro
ning van een omvangrijk werk,
waarvan bovenstaande omschrij
ving slechts een summiere afspie
geling vormt.
Frans Mascrecl
houtsnede
Nog kabbelt het Maamter rustig
Unjs de vlijmscherpe steven van
de Ampenan: straks rullen, de ra
zend snel draaiende turbines haar
met een vaart van 34 km per uur
door de golven doen snijden.
(Eigen foto's)
de Filmliga vertoont 't Venster
(10.33 u.) L# sang d un poètc iJoan
Cocteau - 1931» en Das Lied vom
Lebea (Alexander GranowskD. 's
Middags geeft Marcel Mareeau in
de Schouwburg een pantomime-
voorstelling; avonds is daar
-Pygmalion" met R. en K. in Ahoy'
trant. Voor de laatste keer. Het
cabaret van Wim Sonnevcld »n
Lux or.
Maandag 29 Januari: De Neder
landse opera brengt in de Schouw
burg ..Rignletto" tg.v. de herden
king van Verdi's sterfdag. Ten bate
van het pensioenfonds van het R.
Ph. O. geeft de Koninklijke Orkest
vereniging Symphonia oJ.v. Jaap
Stotijn in de Rivièrahal een con
cert. Solisten zijn: Mar got Broeders
(harp). Maria Naveu <zane>, J.
Huibregtaen (piano) en F. Pot
(fluit). In Luxor 't Is mij een raad
sel.
Dinsdag 50 Januari: De Hoofd
stad-operette geeft in de Schouw
burg een besloten voorstelling van
2 Herzen in 3/4 takt. De 2l-jarig«
pianist Theo Bruins speelt voor de
leden van tie R'dam se Kunstkring
in de Nieuwe Zuiderkerjc werken
van Bacb. Beethoven. Ravel. Schmv
bere en Chopin. In Luxor voor het
Nw. zegt de cineast René Clair of
Liever dscenarioschrijver Norman
Krasna ik zal u de ware geschiedenis
vertellen en bet was helemaal geen
•prookje «n neg minder een gravin.
En hij introduceert dan Mariene Die
trich nog in <na)bioei. want de film
werd in 1MU42 gemaakt als een ver
leidelijke Europese avonturierster, die m
hen New Orleans van 1850 zeer snel een
vrijsezei-bankier-op-Jaren in haar netten
vangt. Het middel daartoe, dat blijkbaar
tn Europa niet meer opging, ia zeer een
voudig: op critieke ogenblikken valt ze
00 Sierlijke doch doelrre«ende wijze even
flauw. Geestig tekent Clair de avances I
van het bejaarde heertje (Roland Young 1
en de geraffineerde wijze waarop Mar
iene hem. met behulp van een kittig
die astmeisje om de tuin leidt.
Zij echter komt ook voor angstige com-
plicaties te staan, als een Rus iMischa
Auer> het vroegere dametje van plezier
herkent en ook een stoere zeeman iBruce
Cebot», op wie ze werkelijk verliefd is,
in de intrige betrokken raakt. 1
Maar haar zucht naar geld en weelde
wint het toch van de zwakke stem van 1
het hart en na enig gemanoeuvreer met
een zgn. dubbelgangster raakt de z**k
trouw-riiP. I» de kerk echter «alt Mar
iene om vijf minuten voor twaalf nog
eens tn onmacht; ditmaal echter met een
goed doel en het laatste wat men ziet is
een blote arm. die door een patrijspoort
van het schip van de zeeman, een bruids
sluier werpt in de golven van de rivier.
Hoewel het Amerikaanse mateq onmis
kenbaar zijn. stempel heeft gedrukt op
Clair's humoristische en spirituele stijl,
b er nog altijd genoeg van zijn merk
waardige oorspronkelijkheid en gevoel
voor kleine veelzeggende details over- i
gebleven cm dit „Schandaal la New
Orleans" tot een. pikante en «er ver- i Btng crash? is bü de wedrennen een*
makel ij ke film te maken <AHEXA>. beamed door Frank Gapra's filmoog. Het
resultaat is een alleraardigste fffanoome-
die geworden, zelfs gmietbaar voor die
genen, die het zoetgevooisde stemgeluid
vaa onze Bing niet appreciëren. In hoofd
taak is dit te danken aan de grappige
typeringen, die Capra de bijfiguren in de
Mm weet te geven; een professor, die
aan lager wal is geraakt, een apache-
achtige figuur, die als zijn helper in
opbehterpraktijken optreedt en een Oli
vier Hardy-achtige figuur, die er prompt
bij de heren inloopt. Bijzonder aardig ia
de «éne In het defTige-héren -restaurant,
waar nadrukkelijk stilte wordt verzocht
en Bing Crosby en rijn trawanten der
halve onmiddellijk deining veroorzaken.
Het verhaal behelst een renpaardenge-
achiedenis en er komt dus vanzelfspre
kend ook. een mooie vrouw in voor.
Coleen Gray. Sen neger met een sonoor
stemgeluid completeert de east van de
rolprent, waarvan de Hollandse me) „Bet
beste paard van stal" luidt- (VICTOKUl.
Scène dit Schandaal tn Ncto
Orleans met Mariene Dietrich.
gewerkt, zodat de herhaling van sommige
vrijwel gelijke scène» het geheel niet
ïede komt Maar het t* zeker de
i waard kennis te maken met dit
speelse literaire fantasietje.
Paard van Capra
Frans Fantasietje
La vie en rose, een typisch Frans fan
tasietje. dat *T VENSTER deze week ver
toont, verhaalt van een zeer bedeesde
en naïeve kostschoolleraar, op het eerste
gezicht in vuur en vlam geraakt voor de
lieftallige dochter van de directeur der
school. Een paar belhamel* gaan dan een
wreed spel mes de schuchtere onder
wijzer spelen- 2ij doen hem geloven dat
de lieve briefjes «die zij zelf schrijven)
en die de arme Turlot dagelijks in de
appelboom vindt, afkomstig zyn van de
mooie Colette. In Turlots verbeelding
groeit er dan een tedere romance, die
echter na een paar maanden zo wreed
verstoord wordt» dat de uit de hemel
gevallen docent zich opknoopt, doch
gelukkig laat de haak waaraan bij
hangt los.
Met deze scène begint de tUm en bet
aardige u. dat we dan eerst de romance
zien zoal* die zich in d# verbeelding van
Turlot heeft afgespeeld om daarna ge
confronteerd te worden met de simpele
werkelijkheid vgn het geval en te ervaren
hoe geflatteerd de rose bril van de ver
liefde man de nuchtere feiten doet zien.
Die tegenstellingwerkelijkheid en
verliefde schijn ts wel aardig, maar niet
steeds met de nodige beknoptheid uit-
Öns Hui? over ..Het ballet in de
opera". Leden van haar dansgroep
verlenen. medewerking. In de
Schouwburg weer een besloten
voorstelling van de operette.
Donderdag t Februari; Theo van
der Pas verzorgt het lunchconcert
in de Schouwburg, 's Avonds daar
weer een besloten operette-uitvoe
ring.
Vrijdag IFebroari: De mannen-
laatst Wim Snnneveld en rijn cabc-1 zangvereniging ..Concordia" her.
ret Op de Rot.erdamse Studenten
Sociëteit ..Asker" spreekt de heer
De Vries iMath. laan 372) over de
„Ontwikkeling der moderne kunst"
Woensdag 31 Januari: Op het
gramofoonpiatenconcert var 't .'v.i-
stér 15 uuri behandelt Th, Abas
--Le sacre du "rintemm** Ira wins-
kyi. De winnaar van de dr Julius
Röntgenptijs.Bram Boelee. treedt
in Boymans op ijj een recital met
werken van Bach, Beethoven. Cho
pin en Schumann. Max Vreder.burg
behandelt (8.15; u. Schielandshuis)
..Dansmuziek'' met gramoioonpii-
ten en Corrie Hartong spreekt in
denkt met een concert in de Nwe
Zuiderkerk haar 50-jarig bestaan-
O iv. haar dirigent Plet v. cL Kerk
hof! voert „Concordia" een pro
gramma uit met werken van oude
rn hedendaajTMs componisten. Me
dewerking verleent het Rotterdams
Kerkkoor, In Ons Huis geeft Ge
rard Hengévettl het derde concert
in rijn Baeh-cyeius. In de Schouw
burg een besloten voorstelling door
Chr. gymnasiasten.
Zaterdag 3 Febraari: R. T- speelt
in de Schouwburg „Moeder Cou
rage''. kroniek van de 30-jarige
oorlog.
In naam van de Verenlgtöil
tót heil van de mensheid neme»
van deze maan, zegt één van de vier
waaghalzen die „i*«r raket naar «e rnaan"
zyn gevlogen of gevallen Mi het
betreden van de maar'"""
verklaring tekent al d
waardige. Om niet te zexzen be
Hjke. accent van werkeöjkhëid er
dat deze technische wondertilm draagt.
Eén van de belangrijkste motieven, «Se
enigen die
fcs bestuurbare raketien
- Voor w» d*
C TAANDE in Rotterdam's Boymans :n de
grote zaal der modernen, waar de jongste
aanwinst, De Drie Generaties van Charley
Toorop, niet alleen de eigen wand doch zelfs
de drie andere (mooie) wanden hehéerst, legden
wtj het oor te luisteren. Wij vernamen dat de
kunstenares, gelukkig, herstellende is van ccn
zeer zware ziekte en dat men allerwegen zich
opmaakt haar met eretentoonstellingen te hul
digen nu zij de schone leeftijd van 60 jaar
mocht bereiken. Kct Gemeentemuseum te Den
Haag, het Stedelijk Museum te Amsterdam cn
het Van Abbémuseum te Eindhoven hebben
reeds aaneekonrfigd zulk een (zo volledig mo-
gelijke) Charley Toorop tentoonstelling te zut-
le» arrangeren. Hoe school zou het zijn. als Rot-
terdam, dat beslag heeft weten té leggen op de
1 drie, vier voornaamste werken dezer hoogstaan
de kunstenares deze kleine collec
tie zou weten uit te breiden met
zoveel werken dat mén zich toch
ccn gaaf beeld zou kunnen vor
men over dc méér dan veertig ja
ren die de noeste schilderes heeft
mogen wijden aan de vervolma
king van haar groot talent.
Ja maar, verklikten ons de wan
den, Boymans heeft al zoveel plan
nen, dat...
Veel plannen?: eerst komt de
grote ereientoonstelling van archi
tect Oud. half Fabruart, Dan, voor
het zomer wordt, kan Rotterdam
in Boymans eindelijk eens genie
ten van een ievenswerktentoon-
s tel ling van wijlen Hendrik
C h a b o t een ereschuldten-
toonstelJmg voor het beschamende
feit. dat men het indertijd aan Am
sterdam heeft overgelaten het
eerst bewondering voor deze kunst
te uiten en in daden om te 2«tten-
Dc tentoonstelling Chabot zou
kunnen duren tot het internatio
nale congres der kunstcritici, dat
Jn ons land zal worden gehouden,
voorbij is zij zou een schone
van financier» cn tnduatnélen voor dit
eet project. l»i w$j ran
weten dat betmoaelgk
«tien naar de.znaap te
ie dc iT**n bectt'SsL dë
«ckuetecNfef„Het «Mt«r
du:- maar om wie er het eerstal*, r. yr„
Men ziet; het thema dat «e weröé-
politiek van het ogenbht beheerst, beeft
ztju stempel eedrukt op deze film. die in
dit Ijeht bezien an*»ta*aj»*<nd wordt
door de ktUe super-techniscbe «mat. dié
achter de echt-Amerikainse riotte-joa-
genMchögheW schinl jaat. Had men «rt
wonderlitKe gegeven maar een beetje
meei m het f«nt»st:sche. to het ■dóef*-
mtUSt gehoudeal Nu wordt dit alle»
voorgeschoteld met de voor»i
het o«r vyflien of twintig j
bcreucbare merely khedta
Juist de-~
lm een naïeve, ktoderachttg* indruk.
Ier omdat de regie veel te lang *tll
staan by aüeriri volkomen «eeufl-
voorvalletje», die het gehele wei-
n vaa de onderneming bepalen,
ook maar een iJobaal idee te
moeten worden overwonnen.
George Pal, de producer verloochent
zijn afkomst hjf mankte poppöifïlm*In
Nederland voor Geesink (Phüipei •«- niet
en vrucht van zijn fantaste zïl dan nok
wel het maanlandschap zijn. dat el»
maguette in een zeograjjsch Laborato
rium geen slecht figuur zou slaan. Span
ning echter bezit deze fUm in r
en het gegeven ts actueel g
ruime belangstelling te trekken.
Toch. voor het bioscooppubliek la „Per
raket naar de maan" eigenlijk maar ge
vaarlijk speelgoed. Geef ons maar Jules
Verne, heel wat aangenamer en boven
dien wat van dteé film niet gezegd
kan worden geniaal? ELUTU9CAL
Teveel Poteer, te weinig
ff etles
Een film over een episode to bet be-
wind oer luUtaanae Bonta*» baéft aj
direct het \-obrdeel dat de maker» rich
ntet over gebrek aan intrig» 4
i behoeven te bekreunen. De
1 Henry King heeft de film „Borgi
I maf The prince of foxe») naar da roman
i van Samuéi Sheltobargrr boven die» tn
bat historische geklad stU kunnen op-
nemen, met al d* pracht der palast art
authenticiteit van atad en landschap, Wat
1 Orson Welles echter hierin doei al# de
machtige doortrapte Ce sa re Borgia, is be
trekkelijk onbelangrijk en dat U Jammer
want Welles maakt van Ti)n betrekke»}*
bescheiden rol eén prachtig #tuk werk.
He; accent valt op Tyrone Power als
Borgia's eerzuchtige en bekwame kapi
tein, dte zijn arglistige mfselé niet vol
voert» wanneer lid onder de indruk komt
van de humane, rechtschapen hertog vaa
Cina del Monte. HIJ kiert dient zrtda
tegen Borgla, leidt de verdediging.van da
»Ud al» de oude hertog aan njn dodeltjke
verwon dingen bezweken I» «n biédl
ten slotte al» loaprij» aan voor de 4
hal lange beleg uitgehongerd* rtad.
geen Tyrone Power siiü
alt hij metda 1» ontsnapte en revanche
nam od zijn vijenden en dit alktt be
kroonde met een huwelijk met dejofige
wduwe van de goede hertog. Bat la
wanda Hendtlx. een bijzonder onbeteke
nend type. die hier m dit vurig* e» feBe
verhaal wel volkomen misplaatst t*. O*
episoden van de strijd tu**en de twee
leger» m de aanval oh de bergvesting
X.^CAmóti2"' ro*r'M«*
ft zi ch
„aanslaan Verder hoorden wij
nog iota over kindertekeningen. In
derdaad wie de goede en de bii-
aondere kindertekeningen niet ne
geert. is up to date, Overal ter
wereld verramelt men bel beate
van het beste ook Boymtaa gat
reed» oMnerkomwnard» uit Bet
buitenland en telkera ontdekt
men, det wie üich in hel kind «n
r. 1 1 »n fentetnieün verdiept gewin 09-
,ue drie generaties van Charley Toorop voor »'n geeat We gtin aeer
I benieuwd «f en wit er uit de but
■- .1 -J xrimt.
trekpleister voor hen kunnen rijn, daar de Internationale verkocht als in Rotterdam. Daar op^o'rf daverende ekCcèfue'^tMS.
laam van Chabot ouder en groter i» dan de nationale en lijn beste schilderwerk rich vrD- tmlands) beeldhouwwerk, want
stedelijke wel geheel richtte naar haven, Zadkine en het berit van het Mu-;
.Het Frcntenkabinet blijft niet achter. Frans Messreel. «rhepen, wster en volk van Bou- wrum hebben bwerlgen eekweeka
scat men, komt. Dese schilder en unieke houtsnijder heelt logne-sur-Mer atl het werk van wri vroegen het de wanden Zii