DEZE WEEK
Gezellig babbeltje met een
Rotterdams piloot
Pioniers van een nieuwe
meer nieuwe
Zestig jaar in zaken
Marcel Carné bekeerd tot
een
g
,.i# ■•rHs
is C .-V'*
SKILESSEN IN MONTREAL
WEEKENDS OP HAWAII
r
Oude catalogi óp tentoonstelling
V „De Branding" in Schielandshuis
Wagenver en weer
in dienst
in Rotterdam
V__J
Firma Fokkelman in
nieuw pand
Jubileum van G. van Herwaarden
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
«iifpwSïto? ï"ov"' bTÏS: "fuSïSEi
s'sr,?.
Kamerorkest brengt
mmkdci!
Zaterdag 17 Februari 1951
S
HOE broos het leven is, is weer
eens gebleken, toen -in Vlaar-
'dingéri viji brandweerlieden bij een
afschuwelijk ongeluk om het leven
Kwamerv Het medeleven met deze
rhensen, gevallen als slachtoffer van
hun beroep, ui terecht bijzonder
'groot geweest Bij hun uitvaart
trad dit medeleven wel op zeer
treffende wijze- aan de dag en het i
is zeker, dat deze voor Vlaardingen
to zwarte dag niet licht zal. wor-^
dan vergeten, nóch da'ar, noch el
ders in het land.
Maar höe schokkend, *n droevig
dit - alles -geweest moge zijn, nog
schokkender, en nog droeviger is
het feit; dat dit-ongeluk een reeds
lang bestaande misstand opnieuw
fel moest belichten,-die, indien de
voorschriftenop het gebied van
9lie-lc2ing op dc Nieuwe Water
weg' en' zijn 'havens strikt warén
opgevolgd, niet zou hebben be
stsan en dat ér dientengevolge geen
brand zou zijn geweest en ook
geen ramp mefc vijf doden. f
Wij'weten, nu, dat met.de voor- j
schriften de hand wordt gelicht
em dat er, nü dit ongeluk is ge
beurd, strenger.- op naleving zal i
wirdeu toegezien. Daarmede wor
den de doden niet' tot leven, ge
wekt en houdt de rouw in de .ge
zinnen der getroffenen, niet op. En
dit is rm juist het verontrustende,
namelyk, dat er eerst, slachtoffers
moeten vallen voorhet gevaar in
zijn' .volle omvang wordt gezien.
Mij dunkt» wat meer waakzaamheid
zou helemaal niet. overbodig zijn.
fj'VEB het kunstleven in onze
stad vallen de laatste tijd
harde-^woorden. In de -Kunststich
ting zijn meningsverschillen ont
slaan, waarvan ik slechts mag ho
pen, dat ze niét - onoverbrugbaar
2ullen'zijn. Maar ook op'het Rot
terdams Toneel is de schijnwerper
gevallen en de N.R-C. heeft ei
zelfs kortgeleden een critisch com
mentaar aan gèwijd, waarin de ar
tistieke "leiding eii. de keuze 'der
stukken'-:onder de loupe werden ge
nomen,: Erg gunstig luidde het
oordèèf niet. enik kan het- met een
deelVan de critrek eens zijn.
Wat ik belangrijker-vind, is,
dat liet1 Rotterdamse toneelleven
en. dit is geen zaak .van, vandaag of
gisteren .niet vergeleken kan
worden niet dat van andere grote
stedenals Den Haag of Amster
dam,, waarbij..dan zeker in- aanmer.
kiftg. .móét- worden genotnèn. dat-
het .toneéi in het - algemeen een
moeilijke, tijd doormaakt,:
In. onze stadblijft 'de. belangstel
ling vóór het tonèel beperkt tót
een' hleine$l te '-kleine groep uit de
burgerij en of men daar hu *ch en-
weè over roept, het "is eem feit, dat
niet valt- weg te redeneren. - Dit
wordt .zeker niét verholpen door
hetére stukken, té brengen-of góed-
kop O-, .voorstellingen, te organiseren
en Dok niét, door spelers van naam
aan te trekken.
De oorzaak ligt dieper en daar
bij kan jrnen gevoeglijk financiële
en artistieke factoren uitschakelen.
Wij zullen weer eenpubliek moe
ten kweken.-dat het tcmecl heeft
leren liefhebben. Zolang wjj daar
niet aan toe zijn, heeft het weinig
betekenis, om over dc waarde van
eon stuk te.praten.
Ai»-.■-<%
"Vi^ETHÖÜDER Meertens heeft op
v een 'persconferentie de kwes
tie/van de.nnodwinkelsiint rfde-,doe
ken gedaan. Na .alles, wat hierover
gezegd er. gepubliceerd'is, was dit
ook' wel nodig. Wie mocht gemeend
hebben, dat het gemeentebestuur,
geïmponeerd dcor'de vele kracht!-'
ge protesten, wei water bij de .wijn
zou dóen, is "bedrogen 'uitgekomen,
want vbórzover èr v^n een con
cessie sprake is. komt deze alleen
neer op éen iets tegemoetkomende
houding in de tijdsduur, waarop
bepaalde coodwlnkels ontruimd
dienen te .worden:: Het': principe -
dat van de definitieve verdwijning
-TCiiS;-..onaangetast gebleven en dit
was';-, 'als; men - weet 'hoezeer hiëuw-
boyw j {dé geméente-- aanhét ihart'
ligt,eigenlijk-niet anders te ver
wachten.
Helemaal bevredigd en tevreden
gesteld, .khllén debetrokkenen, wel
riiet zijn.maar maak het.-üu eens
iedereen- naar de „zin? ;Ik"- jgèloof
niet,, dat men hét zo mag. ;stélléh,
dat -het. gemeentebestuur."geen: oog
zou hebben voor de moeilijkheden,
waarvoor vele winkeliers zich zien
geplaatst. "-sens dient een grens
getrokken en men mag alleen ho
pen. dat d?ze grens zoveel moge
lijk rekening houdt met de bestaan
de wensen.
Hoopvol is gewaagd van de nieu-
wë-:xegeHng. inzake kernbeböuwing.
W'v -zuilen nuv moeten afwachten
wat éc-uit. de bus komt. "Wederop
bouw is: 'degen woordig.géén' sine-;
cure.O. mee, en weet u, het isV-zó
verdraaidgémakkèlijk er critièk'óp
uft :te oefenen: Want - ergens zit wel
iemand,die..de .kwade piermoét
tilthsntrén nietwaar,, wethouder
Ik wou iets
de tvereld
Als-Anton Bulge aan het vertellen:
rast, weet. hü van feen ophouden..
Aan één stuk praat hü over ldnder_.
transporten naar lndcnerié. vluch
telingen-voor Israël, van zijn vlucht'
met Prins Bemhard van Londen:
naar Amsterdam en van de grote,
- trip als captain op een DC S, 'die
door Penjlè's Sjah was gecharterd..1
uithangen,'
Meertens?.
K OTTERDAM-ZUID» krijgt er
5buslijn bij,, ter-,
wljl^aaa-Vde' '»W-büs: énige uitbrei
ding?- va£"T hfetètraject- fzaj worden
EegeVétt.:i'Zo:, Werikt 'dei .R.E.T./ op
alléeëlns'y'lcfrelïjbé Wijze';aa'n - ''dé
pcrfecflonhèring viphaar stadsnèt.
;Vck5ï!:)Zuidis één;' in alle "op
zichten 7 vèrheugehd verschijnsel,
want Zuid vertoontvsinds lang eén
gezonde ggpéi én zal binnen en
kele jaren, met de voltooiing van
de nieuwe wijken, die thans op
stapel staan, een stadsdeel worden,
dat. niet alleen in oppervlakte, maar
ook naar inwonertal de Rechter
Oéver gaat overtreffen.
Eendergelijke ontwikkeling zal
hoge. eisen, stellen aan het vervoer
van al die duizenden, diein Zuid
hun woonstee - hebben gevonden.
Reeds heeft de R.E.T haar lijnen
dieper :in. Zuid geboord, doch naar.
mate de onderlinge afstanden gro
ter wordep, zullen vooral oplossin
gen moeten komen voor de ver
bindingen in Noord-Zuid-richting.
Dat de RE.T. hiernaar zoekt,'
bewijst de U- on W-lijn.
GUT. gut, wat hebben die Am
sterdammers zich weer op hun
botst geslagen. Hun stadgenoot J.
van den Heftrik, een avontuurlijke
jongeman, zou voor de eerste maal
ia de geschiedenis van dc lucht
vaart als verstekeling over de At
lantische Oceaan zijn gevlogen- Nu,
dat y/as dan-ook wel iets, maar....
nieuw, is het allang niet meer. In
1949 vloog Puk Montert,, éer. Rot
terdamse bakkersjongen uit de
Lusthof straat, -op dezelfde wijze
naar. Amerika. Daar is toen ook
heel wat over te doen geweest cn
Puk was een poosje de held van
de dag.-Maar ziet hoe snel derge
lijke heldendom heónviiedt. Ze ztfn
Puk- zomaar vergeten..
JAN ONVER VEE RD
Vorm secundair
Deze tentoonstelling- heeft éên na,-
dèel, ze. is onvolledig, ze -. geeftwel
enkele, maar niet alle facetten weer
van-het: werk. -dat door dc ;3rah-
dlng'-groep. werd gemaakt. Het is
deze" beperktheid,: waardoor het.
moeilijk is, de juiste waarde van de
groep te bepalen. Wat men .wel:ziet,,
dat is, de indjhéld,.zonderdogma's,-'
waarin deze kunstenaars totsamèn-
werking kwamen. Voor./deze - vrij
heid bestonden geen ricb'tljjcen, mén.
vond elkaar inhét nieuwe,, dat-ver
zet betékende tegen hét oude, én :ih
dat' nieuwe was de uiterlijke-"vorm;
slechts secundair.1.
Kleurige klaroenstoten
Van Xourens'-van Kuik, - dié 'het
felstjs/.hahgén hier één. zestal schil-'
derjjen. Enkele hebben de uitwer
king van kleurige klaroenstoten, an
dere rijn mildér en niét eens conse
quent non-figuratief, maar onderling
vertonen ze stuk voor stuk stérke
verschillen alsof ze met grote tus
sen pozen zijn ontstaan en niet in een
vrij korte pariodé.; Ze hébben ook.
totaal niets gemeert met de aquarel
len. van dc mediamieke' ziener La-;
dage of 'de verbeeldingsrijke "Robert.
Bij deze twee vinden .wij een bezoh-
kener kleurgevoel, een "zien in kleur,-
dat óns, kindèren van deze. tijd, al
direct vertrouwder aandoet.
Tweeërlei symboliek
Tielens raakte vermoedelijk tussen
hen verzeild dank. zij zijn .symbo
liek, want óp het aanwézice werk
afgaande, hóórt hij daar tóch eigen
lijk niét. thuis. Daarvoor is hf] net
iets te zachtmoedig. Ook P, Begeer
werkte met symboliek, doch in te
genstelling met Tielens». met meer
kleur en een "stylering".van'de vor
men. De Finse zeeman van Btéling
is van '30 en valt dus buiten .de
„Branding"-pcriode. In een van zijn
houtsneden herkennen wij de mee
ster, die hij eens .was. Trouwens,
ook hier valt weer op, hoezeer dc
houtsnede tegemoet kwam aan het
streven van de vrije, schcpper.de
geest. Ze legt beperkingen op. maar
ze geeft tevens prachtige, directe
uitdrukkingsmogelijkheden en men
moet. maar ééns zien wat "de. buiten-;
landers op déze expositie eruit wis-:
ten 's halen. Marius"Richtérse zijn-
onder invloed van: het' expressionis
me geschilderd zelfportret met
vr.OUW en kinderen en een aantal
voortreffelijke houtsnéden, béwijzen
bet,, was ook" toen zijn tijd vooruit
Buitenlanders
En dan komen we, als we enkele
plastieken: hebben gezien, waaron
der een fraai, bronzen naakt van
Bolle, al spoedig bijde buitenlan
ders Moholy-Nagy, wiens composi
tie'het nog steeds doet» Paul Klee,
Kurt Schwitters,Grosz, Feininger
épi. om te. bemerken, dat de „Bran-,
ding"-kunstenaars inderdaad niet
alleen-stonden, toen ze rochten naar
"een nieuwe-kunst.
B. SCHMIDT
EEN interessant hoekje op de tentoonstelling' van „De Branding" in het
Schielandshuis, is de vitrine, met oude catalogi uit deze voorbije pe
riode. Ze zijn, hoewel gedrukt op slecht papier,'.kunstzinnig goéd verzorgd
met vignetten, houtsneden en.zelfs;foto's van schilderijen. Tussen de tekst,
die buitengewoon -militant is geschreven; doch tevens .niet vrij te pleiten
is van pathetiek,: staan uitspraken als „laat_ dé: doden hunne doden begra
ven" of een" bélijdenis van Paul Klee „Das ëinzig wichtigé im/Gemalde'ist
dér Ton".'Een andere keer vindt men „elke kunstrichting is van waarde,
voor haar tijd". Op deze laatste uitspraak zou ik, bij het beschouwen van
dit werk. willen aansluiten.
Het is zo. de mensen, die
tentoonstellingbezoeken. zuilen
riiet, zoals' dertig jaren geleden,
sta a n te schudden van het lachen
om dé krankzinnigheden, die zij/in
dat. wérk menen te zien. Hét voor-
stellingslóze schilderij heeftniets
lachwekkends meer,want de .tijdén'
zijn ..veranderd en de_ opperheér-
schappïj ivan r'de Haagse 'school,:
waaraan: deze „Branding—schilders
zich zozeer geërgerd heb bén. is ge
broken. De kunst die .Looiend van
Kuik c.s. voorstonden, is van waar
de geweest, voor'haar tijd. Er waren
alleen'nog enige decennia voor no
dig om deze waarheid te bevestigen;
Artistiek in rep en roer
En Pu kijken wij terug op dat he
le kleine brokje - historie uit' de
eeuwigheid, dc periode van cn na
de' eerste wereldoorlog»- die -revolu
ties. voortbrachtin jDuitslanclen
Rusland "ch" die "afrderc delen van
Europa op zijn grondvesten rdeed
trillen. Niet/slechts politiek, maar
ook. artistiekwas de wereld .in rep
en. roer en kon. men' m: alle. geledin
gen. van de maatschappij het ...ver
langen naar. vernieuwing waarne
men. Hét is Ih hét bijzonder de hon
ger;, naar het nieuwe en de geest:
van verzet, -tegen het oude. die wij
in het werk van ,JDeBranding"" te
rugvinden. Men. was strijdvaardig,
agressief enrevolutionnair en/, men
schroomde niet de fiolen van zijn
toorn- over., het oude uit te storten.
Men was bewust anti-burgerlijk.
Lomens van Compositie
FtfflBtiiaiiimiiiLnfiiil^^BWflittiiFif^niianiuEiguiiiiMïsija'jirsk'UEF.in
Hedenmorgen om elf uur werd
in aanwezigheid van o-a- burgemees
ter en wethouders van Vlaardingcn
de wagenveerbotendienstgeopend
tussen: Vlaardingeh en. Pernis (pe
troleumhavens). Deze veerboten; die
tot het. "gereed komen, van de Maas
tunnel de Rotterdammers van de
Parkkade'naar- het zuidelijke stads
deel overzette, zijn na een jaren
lange werkloosheidweèr/ih.'gebruik
genomen om: de arbeiders, die: werk
zaam zijn op de pétroleumterreinen
van diénst te zijnl
Het-negerballet van Pasuka.-komt Zondagmiddag in de Schouwburg
terug viet-twee-nieuwe werken: Negen Nachten en De Bruidstraan.
Het glansnummer De Profeet-wordt herhaald. Rotterdams Toneel geeft
dit weekend Wijlen Edwina Black, maar volgende Zaterdag is het al
weer aan aen première toe, het .blijspel De kinderen van Eduard, door
M. G. Sauvajon. De Hoófdstadoperette laat nog eens driemaal Zwei
Herzen im Drciviertcltakt kloppen en in Luxor blijft Wirn Kan door-
.tuffen .mét zijn A.B.C. Expres. In museum Boymans wordt Zaterdag
24 Februari een. tentoonstelling geopenddie-is gewijd aan het werk
van de architect J. J. P. Oud: foto's, tekeningen en. maquettes van ge-
bouwen, monumenten en interieurs, stcdebouwkundige ontwerpen cn
■meubels.'/
Vanavond Zaterdag l? Febmarl: in
de Schouwburg spelen - Mieke" en Ri
chard Flink. Kees.-Brusw? en Nell
Knoop dc thriller Wijlen Edwir.a Black»
Morgen bondag 18 Februari: Het Ne-
gerballet geeft de Rotterdamse premie,
re van ".Negen Nachten en De Bruids
traan, voorts DeProfeet. De voorstel
ling :ln de Schouwburg begint om half
dne 's middags. Wijlen Edwina. Black
terzelfde, plaatse „s avonds om 8 uur.
UI Maandag 19 Februari: de ^Haagsche
Comedie herdenkt Shaw; met Mevrouw
Warren's Bedrijf, onder regie van Paul
Steenbergen, voor de le den van de VU
(SchOUWbUI^).
U'nsdig 20 Februari: de Hoofdstad
Operette herhaalt Zwel Herzen in Drei-
vlerteltakt jn de Schouwburg.
Woensdag 21 Februari: ©m 12.30 ln
't Venster het disco-con eert, ditmaal
gcwtJd aan MandeJesohn Dartholdy. Des
avonds in de Schouwburg 2 Herzen im
3,i Takt.
Donderdag 22 Februari; m de schouw
burg ten derde male 2 Herzcr. lm "V
Takt. Leerlingen van het Rotterdams
Toonkunst Conservatorium geven ln de
Nieuwe ZulderkerR. ''s avonds om 8 uur
een cóncert- In de Nassaukerk ls er een
concert ten bate van de, kankerbestrij
ding. Manieren cn Manierisme. schil
derkunst ln de XVIe eeuw. is het on
derwerp waarover prof. dr. W. Vogel
sang, oud-hocgleraar in de kunstge
schiedenis aar» de Rijksuniversiteit te
Utrecht, met illustratie van lichtbeel
den 's avonds la de aula van Boyrnans
spreekt. Voorhoeve Dietrich, open:
de Boekenweek 1951 met een causerie
(Van een onzer verslaggevers)
Ar.ton Ruige is de enige
K.L.M.-piloot, die in Rotter
dam geboren is. „Vierambacht-
straat 19 b en ik heb op de la
gere school gegaan in de Geririt
i Jan Mulders;;^at",, weet An
ton zich nog goed te herinne-
I rén,: want al zwerft hij bijna 25
/jaar over de gehele wereld, in
zijn hart is hij een echte Rot
terdammer gebleven. Zijn va
der was, kapitein op de grote
vaart en die had het standpunt
ingenomen;..'dat'Anton alles
inocht worden; behalve zee
man, „En hoe gaai het, als ja
je vader van die mooie verha
ten uit allerlei vreemde landen
hoort vertellen, dan wil je die
ook wel eens zien.
ïk dacht h elema'al niet aan.de
vliegerij, wilde toch naar het bui
tenland cn omdat de Shell veel
mensen uitzond, solliciteerde.ik.
daar.; Het gevolg was,-dat ik .een
poosje later ..jals assistent-geoloog
in1 de bossen van Columbia, er
gens onderAde rook van. Bogota
kwam te zitten. Dat héb ik- zo'n
jaar of drie. gedaan, maar die'rim
boe begon me" tóen een beetje te
vervelen. Itimiddels was de oorlog
al een jaartje aan de gang en ik
meldde me.in Amerika als oorlogs
vrijwilliger. Het' was daar zo, dat
je mocht kiezen waar je bij wilde
zijn en he nam de luchtmacht.
Na eeii opleiding van twee jaar
in ,;Jackson werd ik als oorlogs-
vlieger gestationneerd in /Australië
voor hét uitvoeren van missies met
Mitchell bommenwerpers boven
het door de Jappen bezette Ned.
Itidië» Ook aan -transporten naar
Nieuw Guinea heb ik meegedaan.
Vijf en veertig vluchten voerde ik
uit en kreeg daarvoor t Vliegers-
kruis. Het was natuurlijk, vrij ge
vaarlijk boven dat vijandelijk ge
bied, maar. daar stond: tegenovér,
dat je,met jverlof»zo ,maar een
toestel kon pikken en met jé
vriendjes je vrije tijd op Hawaii
ging doorbréngen."
En daar was amusement genoeg,
getuige het grote foto-album, boor
devol met herinneringen, dat ex-/
stewardess Marijke de Groof, nu
-mevrouw Ruige,heeft meege
bracht. Herinneringen aan' Hawaï!
en aan Nederland. Want, in 1946,
eemmaal terug in het 'vaderland;,
liet het vliegen Anton niet meer
los en hij verwisselde de battle-
dress voor het zwarte KLM-uni
form. Nu riet met parachutisten
of bommen tie lucht in, maar met
burgers, die snel, comfortabel en
veilig wilden reizen. Een nieuwe
periode vol rijke ervaringen. Her
inneringen- aao, zijn—romance -met
Marijke, zij als stewardess en hij
als „tweede" op de lijn. naar Ca
nada en./aan de,gezamenlijke ski-'
léssen in Montreal.
"A „Dan :was 'jé die keer, toen ik
als stewardess •- met je meenaar
Rome ging, zeker-, erg zenuwach
tig;" besluit" Marijke het gesprek,
,,want jé", zette met/zulk een smak
die kist aan dc grond, dat ik
dacht, dat ik tot- m'u knieën door
de vloer zakte..."
is im u: muCTiidJtiiEciuLOTO«utiiratÈiaKatnatasusrbituiainn"»
THEO OLOF
die Vrijdag met Het R.Ph.O. Het
vioolconcert van Oscar van He
mel speelt
eorlogse próza fn Nederland.
Vrijdag 23 Februari; het nesende K.
Ph^o. concert in de-schouwburg, geleid
door Ed. Flipse, brengt als solist Theo
Olol. Ret progranuna is Schuberts 7e
Symphonic in C. het vioolconcert van
Orcar van Hemel. Tzigane en'La Valse
van Ravd.
Zaterdag 24 Februari: Rotterdams To.
neel geeft de première van De kinde
ren van Eduard. blijspel van M. G.
Sauvajon. Jo Bollenkamp zingt met be.
geleiding van - de pianist Jan de Man
liederen in. de aula van Boymans (6.25).
Dagelijkse tentoonstellingen; De Bran
ding, experirncntelê kunst omstreeks
1920 .(Schielandshuis) tof L'Mrt); Werk
van architect- J. J. P. Oud (Mus. Boy-
niAns vanaf 25 Februari)».
„Ptloof ts een pracht
beroep en hoewel ik
al verschillende inte
ressante baantjes heb
gehad, zou ik nooit
anders meer willen
dan vliegen. Je moet
je natuurlijk ■wolko
men bewust zijn van
de verantwoordelijk
heid, die op je rust.
Daarom is het noodza
kelijk, dat- je snel kunt
reageren en zeker
bent van Je handelin
gen, Abe Lenstra en
een speler uit een
tiende elftal zijn bei
den voetballers, maar
er is wel enig ver
schil tussen. Zo is Het
oók in de vliegerij. Je
•moet ne£ ..dat" beetje
gevoel hebben, wat 'n
ander mist, Het is
verder een onregelma
tig leven en je eet en
slaapt maar, zoals het
uitkomt. Bovendien
moet je ower een
enorm doorzettingsver
mogen beschikken,
want- de moeilijkheden
zijn legio en je. komtjsoms voor
de vreemdste en ...dikuHjls j on
aangenaamste situaties- 'fe
staan'% vertelt \de D.C, 6-cap-
tain A. Ruige, met wie w'e in
liet restaurant uan Schiphol een
genoeglijk praatje maakten. „Ik
vlieg nu al entge tijd op de
-ua3te lijn A ntsf er dam—Te h s ra? i
én steeds als ik in het Midden
Oosten aankom, ben ik dé gast
van een familie, die alle moge
lijke moeite doet. om .vieeens
lekker .te laten eten- En ik kan
dat Perzische eten. niet .zien.
laat staan door m'n keel krij
gen. Desondanks stap. ik 'mor-,
gen vroeg vol goede moed in
dé kist naar Teheran en met. n
glimlach zal'ik me rond de ta-
fei scharen, Want in "de vliegerij
moet je aan' alles wennen. Zelfs
aan Perzisch eten
ffiraBiiKDiFJiitpjiiiiiiiiaarairo:
Woninginrichting Fokkelman, dia
gevestigd was aan het Mathenesser-
plein heeft vanmiddag zyn deuren
opengezet vaa het nieuwe bedrijf
aan de Nieuwe Binnenweg 288 tot
en met 294. Deze nieuwe'winkel/ifl
zeer - modern ingericht en de ver
schillende hoekjes, voor karpetten,
linoleum, apklapbeddem. en /meube
len rijn gerieflijk voor de cliënten,
.Hierdoor wordt bereikt, dat" mén
op z'n gemak de/verscheidene-arti-
kélèn kuhi.-bekijken en mèn^dè^jn- -
druk: krijgtin aparte winkels 'ge
holpen te worden. Talrijke- blóem-
stukken gaven het geheel een:-:flie'u-
rig aanzien. '■>/-
Op 1 Maart zal de heer G. van Herwaarden een jubileum in de Rot
terdamse zakenwereld vieren, dat waarschljnliik maar heel zelden vóór
komt, namenlijk het jubileum van zijn 60-jarlg firmantscbap b'U-ide lil'
A. van Herwaarden, gevestigd aan de Will em Buy te we chstraat; die zlbh
reeds van oudsher heeft toegelegd op de leverantie van tabaksartlkielMt:
aan schepen en schepelingen,
In.. 1886 vestigde zich aan/co
Leuv eh aven. de- jeugdige/Floor van
Herwaarden -als grossier.; Inytabak»
sigaren -en- sigaretten -en-/leve'rde
van meet af aan zijn artikelen
voornamElijk;aan de varensgas
ten. Op 1 Maart 1691 kwam .de -17-
jarïge broer Gijs, in dé zaak en sa
men dreven zij-hun handel op .uit
stekende wijze, waardoor, tot: uit
breiding kqh worden overgegaan.
Onder eigen naam vervaardigde
hun fabriek verschillende tabaks
soorten en ook verkreeg de firma
vertegenwoordigingen van enkele
beken d eb uiténlandse: so or ten siga
retten. -
T)e zaak verhuisde na enige .tijd.
naar de Westerstraat en is na de
oorlogsdagen noodgedwongen pok
ondergebracht geweest iir èen. pand
in.. .de Hudson straat.- In'42 wérd
het huidige adres betrokken." De
leiding- van. de firma Van Hér-
waarden, die zich met veel energie,
boven heel veel tegenslagen- in.' de
(Advertentie I. Mi)
(Advéfte
Wb etaleren-.
oorlog heeft uitgewerkt,bestaat
thans- uit de heren -G.: van 'Her--
waardenén F. "dé j Brauwer, CD«
heer Floor van Herwaarden, over
leed in1939)De jubilaris zdlv pp
zijnfeestdag /;:- recipieren:3n„ 'hjat7
Farkhotél van - half- viervtótihalf
Garbo, nog steeds groots
bloeddorstige zeescliuimers, dJe. zich met
blikkerend? zwaarden de - baarden
yan de gezichten krabben om bij de
mooie Yvonne- ln de/gunst'te -kamén.
Liefhebbers van piraten-roniantiek, ér
ls déze week eten en drinken vóór u in
Capitol. In hét voorprogramma 'n aller
aardigst diercniilmpje.
Postkoetsen en Russen
slootte en zorgt v
Nelson Eddy probeert het deze week
een volledige reha- ln aEX eetl gemaakt volgens
De nu haast wel legendarisch géwor
dén grootheid van Greta -Garbo, ,.d(
goddelijke",'wordt opeens weer onom
stotelijk: werkelijkheid. In; dé reprise van
„Maria Walewska" (CINEAC en VIC
TORIA).' Te-Vergeefs zal mén onder de.
huidige sterren haar gelijke zoeken» mis
schien maar dan in een volkomen
ander-klimaat kan een Anna Magnani
nog de vergelijking'doorstaan. Het'lor- T-rz
maat. van deze actrice is door menigé Utïlft VBTll&fd
verkeerde regisseurst pvattlng veel ge- een knap meisle %4et dit niet van water 5®Pr0,ef<3e oude recepten. ;De titö van
weid aangedaan, -maar; lm de vertolking AUeraardlfst zijn- de verwikkelingen blóéd gespeende, vèrhaal gaat vA'J
van.de jonge Poolse gravun, wier grote, waarin Loniaa (een oma van bij de COLOSSEUM, deze wéék ln zée.: Lewis J&l
alle» opofferende liefde voor Napoleón 2estlg, die bij XAar zóón inwoont) ge- Rl Foster had de regie. John Fayne ls v«n
BonaparteAot de beroemdste historische raakt aIi de vitale wedttwe het hof de stoere vechter, Gail Russell 'em kei- re"®"iafI1n5Hë
romances^eboort. openbaart Garbo haar wordt gemaakt door twee ondernemende hard knapperdje-en Lon Chaney, eerst
tijk: geschakeerd, enorm talent, op de ariisaards. een romantische kruidenier V ■-•»• - daarhij droevig zingen» Elsa Lanchester
meest - overrompelende wljzë. Charles Xl net ak bma tien Aar w^uumaar h" Wfnm ufv? JS^vMuwvrouwtie
Boy er als Bonaparte-heeft de grootste en een stoere vriicezel van een mamaat heerleger aog niet. Een aardige film, vrolijkt het geheel wat op .en zij ls
móéite óm haar- niveau te benaderen; ri?e dezea krulsleÈ al lahe aSfter de m3ar."let leta om xdolverrukt, -Ahoy" bovendien de enige goede actrice ln deze
dit lukt hem echter meestentijds, voo„ rug t TVl* ro^n"JvanVna .zü„J"1 illmP kct voorprogramma wat pittig,
namelijk dank zy de voortreffelijke Regisseur Alexander Hall heefter een aangewezen kreet zijn geweést. kost. JohnAVayné knokt zich „Tot hi
regie van Clarence Brown, die de film kostelijke comédle van gemaakt, geestig - r> J 1 i
,totf-«eo,. «>v« -«êtihftid^hetft .-gegi^cêd.-- gespeeld en voortreffelijk van dialoog. KOoagloeieiUl
H«t Sco,^,i:lo-„isJ bistorls51j,e Maar hij heeft dan pok kunnen beschik-'
„stroomlijning daargelaten van eelt ken over een drietal acteurs dat geknipt Déze week staat, in CAPITOL het doek
Buitenge woon cehalte, evenals de vryis voor zulk werk, n.l. Edmund Gwenn roodgloeiend, want daar draait de teeh-
I dia,oog. Men kén (die UZxch:ztilt herinneren als't Kerst- nicolor-filro Piraten bloéd, waarin.de
slechts hopen, dst deze grote actrice mannetje), Charles Cobum, een ver- vurige en onverschrokken Yvonne de
d - Hl „'ïi f wars raaard vertolker van magr.atenrollen en carlo een legertje baardige piraten oan-
nSiiS «lm /i h„r de ^PP'Se Spring Byington (Louisa), voert." Het davert van de gevechten en
passende allure Ga maar eens zien hoe oma "t rustige de kanonachotcn. Wanneer de rook van
racnyni. huishouden var. haar zoon op z'n kop de munitie eeus een enkele keer optrekt
rr Tim zet met haar charmante liefdesperikelen, krijgt ge taferelen ic aanschouwen van
Haven-Marie het ls de moeite waard (ARENA). -.
Een niet meer zo sombere Marcel
Carné maakte La Marie du Port iHaven-
Marlc). Geen moorden in deze typische
Carné-film en het regent er zeifs niet h^nlr wïïi*»r«
in. Het verhaal speelt ditmaal eens niet.
in Pari's maar In Cherhnnrp ».n bi»t spelend in r.ct wtldc Westen, maar aan
ïiu?'!IsfT"c!^'ilïp.nSfc kn.f «m'S)nifnbtJ"kr:ie?Cecn)gocd
bittere einde" de weg naar een'flore
rende postkoetsonderneming en daar
mee- naar- bet hart van een sehattng
vrouwtje, - Het razen.» van postkoetsen
over het witte'doek van Rex is zeer
genietbaar, mede-vrienden van wat
hartige, kost) -;. -v'
ËdmutiiGwenn,. Spring Byington
(Louisa) en Charles Cobum in:de:
geestige comedie jLomsa.''.-
Goudsmokhelaars
'door de goudsmokkelaars '-worden ver-
beraden en tamelijk geraffineerd voor
haar .leeftijd;- geeft zich niet zo mak-
kelJjk. aan dehet stadhufs schuwende
lady-killer gewonnen als haar znster. Yei/??!.i,ailteren.?e. af.de11.^ -6CX voor"
/film.
hoofdzaak niet.'Het is ditmaal trouwens
tamelijk fragmentarisch, maar-de film-
dichter weet weer bizonder mooi de rr T-"- j
sfeej-j te. scheppen, waarin het .iot der tlCBl V6GL Ze&
personages zich gaat voltrekken. Een, -j-' j-'/:'-'.-.
Le jour 'Sëflève of een Les Portes de Geholpen dóór een typhoon', waar dé
la nuit is deze film niet geworden, maar haren bij te berge rijzen, bevecht „Cap-
wle de Camé-stijl. waardeert, "vindt ook tain China" aan boord van het «chip
ln dit werk weer veel van zijn gading, waar hij eens ale kapitein op voer, het
De film draalt in LUTUSCA- onrecht, dat hem van dia hoge poaï
Mét; ailff/waarderingVvoor.-' deïmtSaïv'
sic e er.drift van. Piet /'-Ketting i en de
zijn en?' was^het/ programme,
gisteravond .op hun/póncè^/ten?eé-"
hore brachten beslist overladen.ïHèt
znzéker .deze -/ avond /hfét^JiebbêSd
geschaad; wanneerdc: Süitë noi'Tivan:-.-
Bach, -waarmee,werÜ "/'geopend;
een vólgénd concert' zou "lijn'-ultge-,
vbêrd,- daar /de weergave -naA'stTveëlT
goeds (o.a.- 'bjj öe; houtblazersgroèp)/-/
niettemin, vele technische tékortko-
min gen bevatte. Deze traden, vooral
in de ouverture - evident naar vóréri»
Inmiddels werd men in - defgelé--1
genhèid. gesteld met twee rióvi'teifën:7'
kennis te maken.Daar: "WasSbm'Stë?
beginnen ,dej sympHdnie?.no.i87i ..van.
Kaydn.een, prachtig: sierlijk'vwérk?'
dal zeker voor dé bekendè/wêfken;
van de vader der symphonie niet-be
hoeft onder "te. "doen.y Dirigent eü.
orkest bleken vee]- genoegen te héb
ben beleefd aan het- instuderen ér--
van/ want hét werd met overgave én;
in technisch opzicht'met. goed; gevolg
ten doop gehouden..
De violist Thomas Magyar speelde/"
in/eerste uitvoering voor Rotterdam,
het concert vopr viool cn orkest van
Karei Stamitz. Het werd eén aange
name kennismaking, want -hóewèl-
deze componist zijn; groté tijdgénótfen
weliswaar niet benadert,- heeft Aj'n
muziek vele aantrékkelijke zijden.
Er spreekt charme uit''-en.melodisch'
is ze innig en warm van- toon.Aj.'-.
Magyar toonde zich: hierin een "vlo-
list van klasse. Violistisch /faéschouWji
1 e v er de hij metdeze- vertolking: ëèn-';
gavem prestatie, dan; mét dié. ,vaii
het vioolconcert in E. van Bach„dat?/
hij voor de. pauze uitvoerde»Tnvditi/
laatste -werk; namelijk^:had hu -no'gal::'
eens te kampen met de1 zuiverheid
en dit was jammer,-want'in/de-.rotK-,
ment en waarin; dit/ niet hét y/geval
was, bezat zijn spel een-' vQornanie;
allure. Het /orkest 'deed/ zfch /irt/'-de/,
bègeleidingen -vartj.zün.'/goëde zijde;
.-kennehu
Het pro era mmawerd - bo slótén -miét/.-.
Fauré's- hïasques et Bergama'èqüës,-
prachtigé - muziek, die veel- te wenig -,
wordt; uitgevoerd. Afgezien ,vahfde!„.
zo hu en -dan:minder geslaagde/phs-??-
sages /gaf de uitvoering ervan tocfe-?
wel-r-aanleiding tot:waardering.' Een
woord vau lof voor'de wijzé-.waarópy i:
het Rotterdams Kamerkoor iét -Ma-;/
drigal en de. Pavane zóng^M^SlirË
zeker op zijn plaats,f
De goed bezette Schouwburg. heeftH
alle uitvoerenden hartelijke-en "lang.?
durige bijval geschonken.- -
HERMAN VAN» BORN/
- - - - - - -
- - 'l - - -
- s