iWenk van boekverkopers aan auteurs: familieromans ACHT DAGEN Mannen meesterwerk zonder onzuivere sensatie Van Hemel s vioolconcert in eerste uitvoering EEN „BOOM" BU BOEKENWEEK'!9BI: Pocket-uitgave: padvinder voor het normale type iWaar blijft het Nederlandse korte verhaal? 25 Jaar Café „DE SILO" in Rotterdam Geschenken' Twee mariniers gedecbreerd Mevrouw Warren's bedrijf Theo Olof solist bij het R.Ph.O. ROTTERDAMSE BIOSCOPEN esmensen weg naar een nieuw soort filmkunst? SINDS jaren ontmoeten enkele Rotterdamse boekverkopers elkaar op gezette tijden in een koffiehuis, om bij het genot van een kopje mocca en een geurige sigaar van gedachten te wisselen over.de problemen en belangen des boekhandels. Een loffelijke en nuttige, maar' niet buitengewo ne gewoonte, die nu echter plotseling onze aan dacht trekt. Niet om de mocca of de sigaar. De Boe kenweek 1951 de 20ste nu al, als men de eerste Boekendag van 1931 tenminste niet mee wil tellen inspireert ons tot een aantal vragen over boek, schrijver, publiek en boekverkoper zelf, die samen wellicht een goed stukje bodem vormen om ecu boeken,boom' op te zetten. N De heren zien daar wel iets in en bieden de let terkundige J. W. de Boer en ons een plaats aan hun stamtafel aan. De stam-boom kan dus beginnen. Boekverkopers-deelnemers aan het gesprek zijn: de heren 'J.'/H. Donner, voorz. van de ver. ter Bevor dering van de Belangen des Boekhandels en voorz. van de Rotterdamse Boekverkopersbond, C. Die-- trich (van Voorhoeve Dietrich), H. Frigge (van Hector Bazendijk), J. C. Bodenstaff (van Kra mers Boymans). D<» „boom" U begonnen. De lege koffiekopjes hopen zich op de tafel op. De sigaren moeten af en toe plaat3 maken «oor eer* sigaret, Mcar de vragen blijven doorgaan: over boek-typen, pro blemen van verkoop en contact met publiek. Over Pocket Books en over leemten in de Neder landse lectuur. Geef ons een goede, moderne opbouwende familieroman, zeggen de boek verkopers. In Rotterdam kan de haven èr een grote rol in spelen. ONZE EERSTE VRAAG luidt: Het „innerlijk." can het boek komt «oor rekening van de auteur. De meeste auteurs gaan het liefst on- beïnvloed," hun eigen gang. Toch, als de boekverkoper, schakel tussen schrijver, uitgever en lezen een •uienk zou mogen geuen, wat voor ■wenken zouden dat zijn? De heer De Boer vult aan: dus "bijvoorbeeld of men hier meer: op de couleur locale afgestemdzou moe ten gaan werken, als "Brusse? Een "boek over de haven? De heer Donner: Het type van de familieroman is; wel zeer in het' gedrang gekomen. "Waarom schrij ven Amerika en "Engeland dié wel? Waarom Is er hier zo'n sterke voor liefde voor de zelfkant van het le ven? Is er geen romante schrijven in plaats van over een gedegene^ reerde, over- een- in opgang zijnde familie? D e :B,ü e r r lnderdaad, het -V. pu bliek verlangt iets- fris. Eenbetere" familieroman is natuurlijk moge lijk. Ik denk aan Christopher Fry, wiens stukken .in .de :-V:S. zeertrefc- ken. Hij Hééft maling aan deze som bere- tijd. Hij gooit alles omver. Hij komt roet'; wat boeit. Hij zegt: geef de mensen;;>rornantiek, romantisch réalisme, .desnoods met detective- techniek. "Wij;: zijn veel te somber. Dus, Rotterdamse auteurs, kruipt uit je huid!;--- .v* D onnerr Iets interessants. Bru- na herdrukt de ^Forsyte- Sagarin een ommezien uitverkocht. - De Boer: Prachtigvoorbeeld. B De lezers kregen zó veel. .De heer Bo- d enst affU mag de mode niet: vergeten. De Boer:Ais er eens een prijst' .vraag, werd uit geschreven? n;B oden staff: Ja,bijvoorbeeld vóór een.' haven roman opi^ami- X C. BODEN- STAFF:. de: modeniet. vergeten liebasis",; - Contact met publiek DE TWEEDE VRAAG: Zou hei:geen aanbeveling verdie nen, meer dan tot nu tóe Met geval is, het publiek, op te zoeken, waar het'nu eenmaal als vanzelf toch bij een is? Bijv.: de film The .Snake Pit draaithierenige weken. Had men in de hal Van het theater geen ":,^langenkuil"-v.itstallïng kunnen in- richten?i"'\j':'"'."/'.'. Dé heer Dietrich: Dat gebeurt al De boekverkopers zijn altijd be reid om een of andere gebeurtenis met het boek te illustreren. Het di recte resultaat is nooit zo groot, maar indirect beeft dat toch wel effect Donner: Ik 2ou de vraag alge mener willen stellen: hoe komt de boekhandelaar dichter bijde men sen? Door exposities bij bepaaldè gelegenheden. Maar ;in hoofdzaak toch door boekenkranten,prospec-' "tussen, minder door Ook ~wel dóór j colportage.; Maar de vraag' of men hier- door huisbe zoek raak schiet ligt in Rotterdam. veelmoéiJykër dan elders. Voorts lezingen, maar daar bereikt men meestal een .pu bliek mee, dat toch tot devaste cliëntèlc-kring hoort vloed, hoe voordelig ook misschien op zichzelf, nadelig voor het góede Nederlandse boek in andere uitgaaf? Dietrich: De Pocket Books sti muleren de verkoop van de „grote" roman. Men gaat er-inNederland ook aan beginnen, Donne r: r Ja, het Pocket Book is de padvinder voor bet „betere" boek. 1 -.f': v Bodenstaff:. Het Nederlandse volk houdt niet: zó van het inge naaide boék. Voor dé Nederlander is het boek een bezit om de kast te sieren. Vaste klant'9 VIJFDE VRAAG: De klandizie.. Neemt het fype „uaste Want", die geregeld aan komt. rondneust, meeneemt wat van zijn. gadingis, of weieens terug keert, afOntsfartt er een nieuw type vaste klant? Of'leeft de boekverko per van toevallige verkoop? D onn e t De ïclsut 'vindt 'mén" in alle lagen.van de .bevolking:' Zijn .„vastheid" wordt ook niet bepaald door zijn maatschappelijke positie, maar.door zijn geestelijke instelling: De heer F r i g- g e De beter ge- ,;fg FRIGGE: situeerde koopt Ï.'X-relatief min- relatief minder der-,;. dan men zou ver- .wachten. Instructie van personeel ZESDE .YR'AA0:V: V/at leest een 'boekverkoper om zelf „bij" te blijven, als vakman? Bod n staff: Ik wiieer lijk zijn: Mijn vrouw en dochters lezen veel meer dan ik.. Zy vertellen me alles.wat Ik wil.weten en dat advi seer ik aan het personeel- Dietrich: 's Maandagsochtends ïs de zaak gesloten. Dan bespreken wè met onzemedewerkers de mees te belangrijke nieuwe verschijnin gen, Een instructief college, dus,-Men mag alleen" advies géven, vind ik,, over watmen- ként. - D o n n e rDe bozkhandelaarheeft een omvangrijke kennis van j titels zichtzending, n Jffl DONNER: I I dichter By da mensen... Invloed van films DERDE VRAAG: Welk type boek gaat het best? Wat zijn de winkeldochters? Donner: Dat hangt helemaal van de aard van het bediijf af. De taak van de boekhandelaar is echter niet „van de stapel" te verkopen, maar een zo groot mogelijke keur te bicden. Dietrich: Wel typisch overi gens, dat bij de opruiming hetzelfde soort zaken met dezelfde boeken blijft zitten. Ook a! hebben die boe ken goede critiekcn gehad. Donner: Over critieker. ge sproken. Onmiskenbaar is de in vloed van hoorspelen en films, naar boeken samengesteld, op de verkoop. Vóór de toch vrij ouaerwets-senti- mentele boeken van Louisa Alcott bijv. bleek na de vertoning van de technicolor „Onder Moeders Vleu gels" onvermoede belangstelling te bestaan. Pocket Books VIERDE VRAAG: De springvloed van Pocket Book$% eerst merkbaar in enkele 'Vatte: a»-. boekhandels, heeft zich bij kart'gemanifesteerd,. Is die nodig, meer in de breedte dus dan in de diepte. Korte verhaal ZEVENDE VRAAG: In de voorrede van een bundel Selected Short Stories staat, dat de meest moderne en democratische vorm van literaire productie het korte verhaal is. Nederland reageert met zein vreemde talen te lezenmaar als producent "mislukt het volkomen. Moet dat nu niet eens aangepakt worden, opdat het, ver ander e? Hoe kunnen, we de uitge vers-van'hun angst voor het ïcorte verhaal afbrengen? Do n nerNu,dat probleem is SO jaar oud. Het publiek vertikt het om het korte verhaal te kopen. De Boer: Wij kunnen hier nog geen korte verhalen schrijven, wel kleine lange vervelende Hollandse romannetjes. Er zijn duizenden men sen, die in de trein, in de cverkpau- ze, 's avonds voor 'fc naar bed gaan, van iets com pleets vervuld willen worden. Daar moet toch.' iets op gevonden wordenr./;.'; Di e trich Het geschenk .van de Boekenweek ;is zo'n. voorbeeld, De Boer:Als men; eens - zou eisen:breng de. Nederlandse, korte, verhalen, op in ternationaal peil? v/Trefpunt? D'E.V LAATSTE "VRAAG: Zou er hier in Rotterdam een centrum mógelijk "zyn; waar uitge vers, boekverkopers en schrijvers elkaar zouden kunnen ontmoeten? Dat enei schrijvèrsbal in Amsterdam J. W. DE BOER nog. geen korte verhaten.. f Advertentie I. M.) 26 FEBRUARI 1951 Aanb. J,F.v. LEENEN^ Putselaan No. 253 Rotterdam: (Z.). en de rontactcommtsste zyn toch niet genoeg? Dietrich (peinzend)Ja. er is misschien wel iets op dit gebied-te beginnen. Er wo nen uiteraard 'niet •veel schrijvers,in Rotterdam (een dungezaaid. soort mensen; 1 op de :10Ö.QOO Rotter- dammers durft, -zich. schrijver noemen, Red.) Maar met de re- iacteuren van kranten zou er wellicht een mo gelijkheid: zijn.' ALLERLAATSTE VRAAG: Kunnen we even afrekenen, ober? C. DIEVRICH: met veel., schrijvers in Rotterdam. KT ET WERK van de Rotterdar?zse architect J. J. P. Oud behoort-tot 11 de belangwekkende hoofdstukken in de geschiedenis van de nieuwe' architectuur. In deze tijd van misverstanden en compromissen maar oofc boumend Rotterdam zich nog steeds aan schuldig maakt' is het bepaald stimulerend en zeer verhelderend te zien wat Oud, vooral in zijn pionier-periode nastreeft. In museum Boymans opende de architect G. Rietveld één der pilaren van het nieuwe bouwen' «anntiddag de tentoonstelling van ontwerpen (uitgevoerd en in' de pen gebleven) maquettes en foto'3 van huizen, stedebouwkundige plannen, gebouwen, monumenten en meubels. Rotterdams Toneel brengt dit weckend de première van ,De kinde ren" can Eduard' cn de Nederlandse Comedie Woensdag die van .Nood hulp'. Wim Sonneveld komt Donderdagavond in Luxor met een spe ciaal litterair cabaret, t.g.v. de Boekenweek en in de Bijenkorf kan men Zaterdag 3 Maart een aantal Nederlandse senrijvers en schryfsfcrs hun talenten, zien beproeven op de boekenverkoop. Een aankondiging die men de eerstkomende weken nop met ettelijke keren herhaald zal zien: de NIatthaus Passión wordt Vrijdagavond door Toonkunst uitge voerd. In Luxof rijdt de A.B.C. Expres nog en in het Schielandshuis wordt Vrijdagavond een tentoonstelling van reisindrukken uit Catalo- niè' en v.an de Cóte d'Or door Jan Kammangeopend. Vttpavond 7,*ter«ag 24 F«bruirti R T. geeft de eerste voorstelling var, het blijspel ,.D: kinderen van Eduard" in dc schouwburg. De zangeres Jo Bolle. kamp sreeft een liederenavond in :de aula van Boymans (werkeh van Brahms; Wolf, Debussy «n chaussoa): begeleider is Jan de Man. Morgen Zondag 25 Februari: voor de filmliga gaan in *t Venster (10.30) T Htppocampe van Jean Patnlevé en Dar»s les Rues van Victor Trlvas; bel de films dateren van 1834. 's Middags is op het zesde K-Plu concert lo de Schouwburg Pau] Baumgartner solist in het tweede pianoconcert van Brahms. Als orkestwerken komen tot uitvoering Beethoven» ouverture Egmont, de ou verture D:e Meistersinger van Wagner en Mustque pmur faire plaisir. van Strategics R.T. herhaalt '5 avonds De Kinderen vgp Eduard. In de aula van Boymans concerteert 's middags (2.3U) het Sweellnck kwartet voor de Kamer muziek vercnlgir.gr kwartet In A. opus 33 no. 6 van Luigl HoccherüU, kwartet no. 5 C1S46) van Willem Pijper en Mo zart's kwartet in. 'C (KV 405). Het Rot terdams Dameskoor en het idem Man nenkoor „Zanglust" geven onder let-' ding van Henk v. d. Berg 's avonds in Lommerrijk een opexaconcert nfst me dewerking van Grefct Koeman, sopraan. Leo Larsen, ténor P. Mcwtert, bariton m G. Vermeulen,:boa;' aan de vleugei Pierre Palla. - Dinsdag 2T Febrtjnjl: Gerard Henge- veld besluit in Ons Huls zijn Baci cyclus met het tweede deel uit band van Wohltemperiertes Klavier. "Woensdag 28 Feltruarl: Op het gr mcfooo-CDncert in 't Venster (5—b hoüdt mej. Jaffré van de service d'In. I formation, .d'Ambassade de. France een; korte Inleiding over „Is Frankrijk een muzikaal land?"; Franse componisten worden téa gehore, gébracht. De Ne derlandse Comedie geeft 's avor.ds tn de Schouwburg ce itotterdamse pre mière van de thriller van Dinelli „Noodhulp". De regie heeft Ban Bentx v. d. B^rg; in de hoofdrollen MLtii Boesnach en Henk van Ulsen Dé Ame rikaanse bariton Arthur scheep geeft, begeleid door Fcllx de Nobel, in Ons Huls een liederen-recital. Het program ma vermeldt o.a. liederen van Purcelt, Lawes. Fauré Diepenbrock en Ameri kaanse volksliederen. Donderdag 1 Maart: het lunchconcert (12.45) in de Schouwburg wordt gege ven door de pianist Bram Boelée en de fluitist Wlm Clemens. In Luxor 's avonds het .Hockenwtrek-cafcaret" van Wim Sonneveld c.t. De Nederlande Co- medic geeft een herhaling (Schouw, hurg) van het successtuk „Baker sprookje". Vrijdag 2 Maart: de eerste Passion- uitvoering van rt:t jaar wordt gegeven door het Too-. o.l.v van Ot'.o Glastra van .-„sv»er.--tng verje- (Adoertenfiè.L M.) Wij verkopen (mechtneal) in diverse Perzische dessins, prachtige kleuren, maat 190*290 voor de oude prijs 1ftO_ -Alberdinq Tacoma van Oenstra had levensgeschiedenis van een in wezen in haar leven een grote passie, een stille, maar „hartstochtelijkeliefde voor porselein. Deze passie moést het tekort van liefde In haar huwe lijk vervangen. Haar samenleven met Orne ging langs lijnen van geleide lijkheid. Het was omstreeks 1850. In bet Friese stadje Sneek leefden zij hun eigen leven. Met de jaren wordt het gezin groter,: Ome, zorgt voor zijn vrouw, maar heeft weinig notie, van haar diepere-'zieleleven. „hun houding bleef, gelijk: zij hielden op een. verre, fiiet':-'gebeelf wezenlijke manier van elkaar. Dé dagelijkse sleur nam himf'genegenheid op de schouders, en', droeg haar sjokkend méé in het gareel." De dood eist: zijn tol en nieuwe wereldburgers doen hun intrede. Daartussen door beweegt zich de op koper, die chinees porselein ruilt te gen lompen. Zo vertrouwd is zijn komst;iii het huis van Albèrdina, dat hij voör haav geen opkoper meer is, maar „een kameraad van achter de droom-horizon, een mens, die haar wegwijs had gemaakt in de merken en kleuren én glazuren en vormen." Deze verre schoonheid heeft haar tenslotte zo te pakken, dat zij por selein gaat. kopen ;en om het te be talen kleine onjuistheden aanbrengt in haar •hiiishoudboekje; „Erger nog, zij;pakt een fraaie schaal weg bijéén nicht die op sterven /ligt. v En zo heeft de schrijver van de „P o r 3 1 i n t a f e I i.wie: dat mag dé lezer weer ïédeixeen eenzame vrouw, geweven rondom een kostbare verzameling, in een kleine kuifkast eerst, op de porse leintafel later. Het verhaal is boei end geschreven, met een voortreffe lijk gevoel voor sfeer. De achtergron den waartegen de figuren jn het boekje zich bewegen zijn voldoende aangegeven, maar dringen zich. toch ook weer nietizo op, dat de aandacht voor'het verbaal zelf verloren gaat Het wil ons voorkomen, dat de Commissie voor depropaganda' met dit Geschenk voor de Boekenweek, met illustraties;,van J. P. Doeve. een, gelukkige keuze beeft gedaan. Het, boekje zal' velen menige aangename uren bezorgen. Het werd uitgegeven' in. een iets ander formaat en gesto ken in eenkleurig omslag met oude sitsmotieven. VOOR DE JEUGD Voor da jeugd werd weer een bun deltje poëzie gepubliceerd, dat door A dri a a n M orri én werd samen gesteld en van een korte inleiding voorzien. Was vorig Jaar de. jeugd- uitgave gewijd aan ,J)e Muze op reis", dit, jaar gaat de jeugdige lezer met „De Muze op Zee". Het boekje werd Tevens .van biografische embibliografische gegevens voorzien; Het werd door Fons Montens ver lucht met aantrekkelijke illustraties in schaaf techniek- Het zal- ongetwij feld vele jongéren eén prettig en ge liefd. bezit zijn. En de jaren door kunnen 'zij zich door 'het kopen van. deze- goedkope en fraai uitgevoerde jeugduitgavea een aantrekkelijke poëzievërzameling krygem Wim Sonneveld komt Dfmder- rfagnt'ond t.g.v. de Boekenweek met éen speciaal litterair cabaret. nen Erna Sponrcnburg. Annie Woud. Wiebe Drarer. Anton Eldering. Rcin- hazdt. ran Randwijk. P?ter Vos, Lilly van Spengen, Plet van den Kcrkhoff. het Jongenskoor (dir. Piet 't Hart» ert bet R. Ph. O.. Inde KoninglnnekerK. Zaterdag 3 Maart; om 2.30 een herha ling van de M-P la de Kontnglnne- kerk. Dagelijks. tentoonsteUlngetiwerk vanarchitect 3. 3. P. Oud (Boymans vanaf 23 Febjt; De .Branding (Schle- landshui* t. I Maart): Creatie-vcr. t.b.v. absolute kunst ('t Venster): reis indrukken van Jan Kamman (Schie landshuis vanaf 3 Maart). Aan twee mariniers, die zich in de Meidagen van 1940 bijzonder hebben onderscheiden bij de strijd om het bezit van de Maasbrug, is thans door H. M. de Koningin het ..Bronzen Kruis" toegekend. De ma rinier eerste klasse G. Bostna, die bij deze acties sneuvelde, ontvangt dc onderscheiding postuum. De marinier eerste klasse E. C. Bernouw zal, tezamen met een aan tal andere gedecoreerden, zijn on derscheiding op 28 Februari te Am sterdam uit handen van H.M. de Koningin ontvangen. Op veler verzoek en wegens groot succes .zal de Haagsche Co medie directie: Cees Laseur en Paul Steenbergen nog een voorstelling geven van G. B. Shaw's „Mevrouw Warren's Bedrijf" (Mrs Warrens Profession) in de Rotterdamsche Schouwburg op Maandag 5 Maart. Zoals bekend, zijn de medewerken den: Fie Carelsen, Paul Steenber gen, die tevens, de regie heeft. Eli sabeth Andersen,' Jan Retèl. Henri Eercns en Bob van Leersum. De decors zijn van Willem Doering, dc costuums van Marga. De kennismaking met het viool concert van Oscar van Hemel, dat Theo Olof hier in een eerste uitvoering voor Rotterdam, op het PhiVoarraonisch Vrijdngavondcon- cert speelde, was van zeer aange- 1? Noord-Bomro leder ogenblik de Jappen kon verwachten. Als het weldra zover ia, worden de vrouwen mét haar kin deren geïnterneerd, vlak naast 'n kamp waar de mannen gevangen gehouden worden. Aangrijpend ia later het afscheid van de echtgenoten, als de vrouwen, en kin deren naar het beruchte Kuching wor den overgebracht. Aan weerszijden van een brede greppel opgesteld, mogen zfj Meestal komt er tn films die de ee- uiterst knap semaalcte film. Met vee] Volr™'!^ bSS ^een^aSlfd volgen var de oorlog In beeld brengen talent ztjn documentaire en gespeelde Joor aut 5 afscnew een. element van sensatie voor, waaraan stukjes dooreenge-weven en zo toont de het werk dan gewoonlijk zijn grote film op meesterlijke wij2<s «en brok het centrum van het verhaal rtaan populariteit dankt. Denk maar aan De leven van alle da«,eindeloos gevarieerd AgttésKeiUi. gespeeld door: Claudette beste jaren van ons leven, een goede in lief en leed. Zelden zal men dan ook Colbert en de kampcommandant Kolonel film, maar op: de griezel om de man een werk gezien hebben waarin het »vga, voorgesteld door o« bekende ges met de ijzeren haakhanden werd wel leven zo „betrapt" leek. Dit moeten zij' £u£ Hayakswa.ne^ uettende en aan- al to duidelijk gespeculeerd. wel bédenken, die voorkeur geven, aan j m PRINSES en in Maar in The men (Mannen), het mees- een verhaal van eén bepaalde construe- KAHM.ONIE yertoona. terwêrk van de regisseur Fred Zinne- tie. De film wemelt, van prachtige typen marm en de scenarioschrijver Carl Fore- en schijnt de weg te wijzen naar een man, mist men tot zijn voldoening alles soort filmkunst,die geheel nieuwe wat naar onzuivere sensatie zweemt, mogelijkheden voor de toekomst opent. Met grote eerlijkheid en zeer.waarheids- (LUTUSCA), getrouw is hier het leven lm een Ame rikaans hospitaal in beeld gebracht, een 7v 7 - hospitaal waar oorlogsverlamden gedeel- Leed der kampeil Hans Albers redivivus tciljk wordengenezen en voorbereid op hun verdere leven in de rolstoel. In Lawine, de film die deze weck hl CAPITOL draait,zien we een. geheel andére Hans Albers terug dan de iet wat Irritante branieschopper van welécr- De ouderdom siert Albers, hij Is een wens boordevol grapjes. Het gevolg rustig en bezadigd man geworden,.zeker immers van de kïelne misdaad van het t -' Agnes.Newton Kglth schreef een auto- in de rol van Dr. Jcnséni die hij thans j0ngetje Is, dat .een ziekenhuis in het Met grote _kenms van zaketi onthult biographiEche roman „Three came speelt, eh zeer goed speelt. Het verhaal bezit komt van een nnostbare ijzeren. De oorlogsinvalide met zijn bruid by de huwelijksplechtigheid in. dc film ,JHannen". Zinnemann. de reacties, van de zo ver- itome' schillende typen. op;hun ongeluk, maar een vrouwenkamp 0p Borneo tijdens de een beetje Duits zouden wij willen zeg- het - verhaal concentreert zich hoofd- Japanse bezetting beschreef. Op dit ver-, gen: Dr.. Jensen treurt namelijk twintig waarin zij haar ervaringen in is een beetje aan de romantische kant, jong en op een kostelijke wijze laat de uriHk kosteliik nUm-h^etH mnar wat de lu-.venkamn o» Borneo fiidir.s d. bo.tl. Dula KJodsn »,J willon ros- dl. or.cl.s wat hii net „KI.1 u",5' S."r.„ -r Attijn. tj t". uit^Liirciu, Mri.'i regisseur, d.e P^citó weet wat hg met and€rê figuren als Joan Bennett, zijn - - -v -beeld en decoupagc kan doen, zien met vrouw en Elizabeth Tavl zakelijop een Jonge officier, die door haal is de film Vrouwenkamp Borneo, jaar lang om het.verlies van zijn vrouw. w^t voor oppervlakkigemiddelen het tertje, in deze film doen, rijn verwonding levenslang tot; de rol- ptocl veroordeeld ia omdat hij doch- gebaseerd, ccn uitstekend werk van dje door"rijn overmoed dc „witte dood" ÖJbiiek. tot enthousiasme voor een zaak tekenénd UV^raI','de^iaétri«VrldJenltot regisseur Jean Ncgyleseu. in de hergen heeft gevonden. Na al die opgeweJct kan worden. Het geheel is Hollywood's jonaste aanwinsten tvordt tte film" deneer ^ez^ ver Zccr bociend rnct knappe film- ontmoet hij tn dezelfde hut. die echter nogal naïef cn het spel van de gercl<cnd is. ofschoon niet gespeend van ftlw ,z'cn h°e de. Jonger, ceze ver- m^ctclcn verhaalt het werk eerst va», hij op zijn huwelJj6dag bewoonde, een ouderen, met name van dc moeder Kay schoonheid zeer oninteressant en V.k°o'.^5' de zenuwslopende periode na dé val van long stel. dat ook per se de gevaarlijk* Wfllsh cn de vader Stephen Murray. daarbU b€i.u cer[ °s?amgeluici dat .Jhi, Pearl Harbour, toen men daar in Brits berg op wil. Dr. Jensen gaat tnee. er weinig boeiend. Het jongetje. WiUiatn j1aar onbeduidendheid sleehta acecn- ,v gebeuren ongelukken en de edele dokter p-oX, js cen aardig acteurtje, als men dit tueect. Dc brullofts-receptie en het offert eigen leven op om de Jongelui woor<j zou mogen gebruiken, want hij eigenlijke feest zelf vormen echter ver te redden. huppelt heel vrolijk en levensecht door maj^^c stukjes Dim het visioen Wat de film echter zeer dc moeite film been. We menen hem ai eens Vftn geplaagde nana is zelfs een waard maakt zijn dc prachtige opnamen Cen Rank-jeugdfilm ontmoet te heb- bijzonder geslaagd filmmoment maar die regisseur Roff Hansen liet maken hen. Alles komt tenslotte oen beetje te ds geheie film hecft ondanks al die m «riffiiw pn Hs. goed op z n pootjes terechv. wat niet grappenmakerij toch de duidelijke ten- wegneemt dat Het onzichtbare horloge dciw de lof le ïJn(ten van (&n der bc. e-n 'SL dj® iangrljkste Amerikaanse burgerlijke K*estigst® Engelse Dims van de (dealen: de welgeslaagde show van een tijd gerekend mag woroen. piekfijne cn „duur" verzorgde bruiloft grijjiehd is zijn worsteling chlsche marteling. Zeer menselijk de reacties van zijn verloofde, aanvankelijk een trouwe steun voor de invalide man, maar in het'begin van het huwelijk te kart schietend. Worden de jonge officier, eh zijn. verloofde treffend door Marton Brando cn Teresa "Wright gespeeld, de creatie van Everett Stoane, als Dr. Broek, de wijze en zeer menselijke medicus, is bepaald groots. Een uiterst belangrijke en voortreffelijk gemaakte film. Gaan zien! l ARENA). Dagjesmensen Het Scheven inga» of Den Hoek der Romeinen is Ostla. «m hndplaats Jn de buurt van Rome. OP «en wartne Zondag trok regisseur Luciaao Emmer daar met zijn cameramannen heen. en betrapte ér het luidruchtige Italiaanse volkje bij: zijn strar.dver maak. In zijn, zucht om zoveel mogelijk variatie.tc brengen, als 't ware een doorsnede te geven van,het leven der ontelbare dagjesmensen, kon bJj bij elke kleine.story m^ar eyeP stil staan. Doch. de chaotische indrulc die de- telkens verspringende camera geeft, fa 1 de bergtocht in sneeuw en ijs. Onzichtbaar horloge Het gegeven van v.Het onzichtbare laatste t horloge" (The Mflgnct) van Charles Frend, de film die in 't VENSTER ver toond wordt, doet. aanvankelijk sterk - - pakje Bruiloftswee (CINEAC, COLOSSEUM en VICTORIA); denken aan Indianen An'dërscn'6 sprookje van „De vader van de bruid" bedoelt een De kleren van de keizer. Een Jongetje persiflage te zUn op de sociale romp- Zon kleine twee eeuwen geleden was e spring-,.- tevens de bizondere bekoring van deza Scène- uit „Lawine" .Albers, ontfiitsêlt eén ander knaapje eeii pröch- ilomp. die een bruiloft van aUnding het een woelige boel in Amerika. Blan- tiee erote magneet cn dat is dan het eigenlijk is en Ut zoverre is deze comedie ken vochten met felbeachilderde rood- bcaln van een grote rrek3 zeer vermake- wel geslaagd, dat ze een aardig kijkje huideru die met allerlei gevaarlijke liiké reheiWrilsser, die allemaal In biedt achter de coulissen van de „een- plannen in hun hoofden Hepen om elkaar grijéem Hct jéngctJe wordt door voudlge" viering, die after ail, zonder blanke broeder.'te scalperen. En dan Ziln daad als een nachtmerrie vervolgd, dat de organisatoren er.veel.tegen kun- waren er nog twisten tussen Engelsen in rijn levendige fanLasic rif Pt het idee, ncn doen. uitgegroeid blijkt tot een cn Fransen onderling. Cooper heeft daar dat hll de dood van 't'bestolen knaapje griezelig stijf en ingewikkeld ceremonie, vele boeken over geschreven cn een van heeft veroorzaakt. De'film maakt van waar men zich slechts geheel aan over dieboektm Is'verfilmd. - rim wat vreemde gedrag thuis gebruik kan geven. Aan Spencer Tracy is de rol U kunt het resultaat deze week )d om vader die wycHoJoog Is, een van de vader, die dit alles met lede HEX aanschouwen, waar de film „De aantal belachelHke thesen, gebaseerd op ogen, maar'tenslotte berustend, aanziet, laatste der: Indianen" hetpubllekbézlg- jSSdSiSïïea.^De'flteVzit: trou- toevertrouwd. :2«n :l«dea is wer. houdt. Jon Hall «peelt de hoofdrol.. name aard. Ongetwijfeld gaat or. van dit werk een zekere bekoring uit. Het is uitstékend voor de viool geschreven en integenstelling tot vele andere werken van Van Hemel, heeft deze compositie een doorzichtige, kleurrijke instrumen tatie en een vloeiende, warme me- lodiek. Ook harmonisch bézit ze oen levendig karakter, bevat vele boeiende vondsten, zonder echter gemaniëreerd of excessief aan te doen. V. Het kon wel bijna niet anders of het werk kreeg een vertolking zo gaaf als men maar wensen kon, want Theo Olof stelde hierin zijn machtig technisch kunnen cn'die pe muzikaliteit velVomen in dienst en het orkest begeleidde correct en volgzaam. Het programmagedcelte na de pauze bevatte twee werken van Ravel. Olof droeg de virtuoos ge schreven Tzigane voor niet éen trefzekerheid die' eenvoudig ver bluffend was. Flageoletten, lin- kerhand-pizzicat» en vele andere „halsbrekende toeren", die Ravel, op uiterst geraffineerde wijze, m dit stuk heeft verwerkt, (doch altijd vrij van banaliteit) slaagde bij Olof met groot gemak. Het werd dan ook een boeiend, spran kelend moment deze muziek zó te horen spelen temeer omdat ook de begeleiding 't echt Ravelliaan- se accent droeg. Trouwens reeds meerdere malen hebben we er op gewezen, dat deze soort Franse muziek Flipse opperbest ligt. Hij verstaat het, het orkest een open klank tc laten produceren, en dan. niet eigengereid te interpreteren doch alleen maar te spelen, het geen Ra vel slechts wenste, getuige diens uitspraak, dat zijn muziek niet geïnterpreteerd, doch alleen maar gespeeld dient tc worden. Dit alles brachten, dirigent en orkest dan ook met veel entrain tot uiting in de weergave van La Valse, zodat het charmante, doch tevens voluptueuze karakter, waarin de Weense Wals culmi neert en die door de.Franse groot meester ongeëvenaard in deze compositie Is gcröollsecrd, volko men tot zijn recht kwam. Het concert werd geopend met dc Zevende Symphonic van "Schu bert, waarvan weliswaar" de uit voering vele voortreffelijke ogen blikken had, maar die ons de Jïlmmllsche LUnge' niet kon doen vergeten. HERMAN VAN BORN Ontspanning in Bergwcg- ziekeuhuis In de t.b.c-afdeling van hetr zie kenhuis aan de-. Bergweg hebben gisteravond Paul Duval, Booavite, liet trio Rap én de Kaholi-eilandera onder auspiciën van het Irenefonds afd.„ Rotterdam een zeef geslaagde avond-.gé géven, voor de'patiënten.'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 5